با توجه به اینکه حکومت آل سعود با بی‌اعتنایی در قبال فاجعه بزرگ منا برخورد می‌کند و زیر بار مسئولیت آن با وجود اینکه ادعای خادم‌الحرمین شریفین را دارد، به نظر می‌رسد بایستی مقامات ایرانی شیوه دیگری در برخورد با مقامات سعودی اتخاذ کنند.

وقتی دیپلماسی دولت با توهین مقامات سعودی پاسخ داده می‌شودگروه سیاسی مشرق – هر ارتباطی به‌ویژه ارتباط در سطح بین‌الملل نیازمند لوازم و ضروریاتی است. احترام متقابل و حفظ عزت و کرامت ازجمله مباحثی است که در نزد ایرانیان بسیار ارزشمند است و هر ایرانی خواستار ارزش‌گذاری و همچنین حفظ شان انسانی خود در کشورهای دیگر است. بنا بر همین موضوع بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در زمان کاندیداتوری خود در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وعده احترام بین‌المللی به ایرانیان را داد و بیان داشت که «قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم».[1] در این شرایط شناسایی ویژگی‌های رفتاری و تفکرات طرف مقابل و اتخاذ سیاست‌های خاص در مقابل آن نیز مهم و اساسی است. نمی‌شود با حکومتی که همواره به‌طور عمد در مقابل ما کارشکنی می‌کند و با لجاجت عناد می‌ورزد با رأفت و مسامحه برخورد کرد و انتظار داشت که پاسخ موردنظر را گرفت.

حادثه تلخ منا یکی از مواردی است که این روزها سطح مراودات سیاسی و فرهنگی ایران با کشور عربستان و به‌ویژه حکومت آل سعود را دچار چالش جدی کرده است. البته این موضوع اولین مسئله چالش‌برانگیز در روابط فی‌مابین نیست؛ چراکه طی چند سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم میان ایران و دولت آل سعود موارد اختلافی بسیاری به وجود آمده که همه این موارد ریشه در عنادورزی طرف مقابل دارد. این در شرایطی است که سیاست دولت یازدهم همواره بر اساس مبحث تنش‌زدایی استوار بوده اما برخی از کارشناسان و سیاسیون بر این اعتقادند که در مقابل کارشکنی‌های عربستان شیوه تنش‌زدایی مفرط جوابگو نیست و در برخی از موارد به‌طور قاطعانه باید با طرف مقابل برخورد شود.

عربستان سعودی طی چند سال گذشته سیاست تندی را در خاورمیانه و به‌طور محسوس علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش‌گرفته است. موضوعی که از جنگ نفتی علیه ایران گرفته تا داغدار کردن ملت‌های جهان با کمک به رشد تروریست منطقه‌ای گسترده است؛ تروریست پروری که بعد از بیداری اسلامی در جهت انحراف حرکت‌های انقلابی مردم مسلمان منطقه از سوی عربستان با برنامه‌ریزی قدرت‌های غربی ازجمله آمریکا انجام پذیرفت یکی از این موارد است که مشخصا علیه جبهه مقاومت با پول‌های آل سعود تقویت شد.

وقتی مدیریت از دور دولت در حادثه منا جوابگو نیستوقتی آل سعود به وزیر ایرانی ویزا نمی‌دهد

حادثه تلخ منا یکی از وقایعی است که این روزها به جهت گستردگی ذهن و روان بسیاری از ایرانیان و خانواده‌های ایرانی را درگیر خودکرده است اما هنوز عربستانی‌ها زیر بار حادثه‌ای که مدیریت آن در دست آن‌هاست و ادعای خادمی حرمین شریفین را دارند، نرفته‌اند و هنوز عادت رفتاری کارشکنانه خود را باوجود مسئولیتی که دارند در قبال ایرانیان و حتی مسئولان کشورمان ترک نگفته‌اند.

در این میان با توجه به حساسیت موضوع قرار بود وزیر ارشاد به همراه هیئتی برای نظارت نزدیک بر مدیریت واقعه به عربستان سفر کند که این موضوع با کارشکنی آل سعود انجام نشد و تنها قرار است وزیر بهداشت به عربستان سفر کند. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران دراین‌باره اعلام کرد که «مقام‌های عربستان با بهانه‌جویی از دادن ویزا به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که قصد عزیمت به عربستان داشت، خودداری کردند».[2]

حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به این سؤال که «چرا به هیئت ایرانی ویزا نداده‌اند؟» گفت: «گفتند عید قربان است. ولی ما درون آن‌ها نیستیم. کاردار گفت درخواست را منعکس می‌کنم. ظاهراً گفتند جنازه‌ها را می‌خواهند در یک مرکز بیاورند و بحث عکس و انگشت‌نگاری دارند. امیدواریم هر چه زودتر این مسائل روشن شود. همه همدردیم.»[3]

این در حالی است که ابعاد ماجرا بیشتر از این موارد است و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که این روزها در نیویورک به همراه رئیس‌جمهور حضور دارد به تماس‌های مکرر خود با عربستان اشاره کرد و گفت روز جمعه ۴ بار با عربستان تماس گرفته است اما سعودی‌ها از صدور روادید برای هیئت ایرانی خودداری می‌کنند. ظریف در گفت‌وگو با اخبار ساعت ۱۵ شبکه خبر درباره عدم صدور روادید برای هیئت ویژه ایرانی از سوی عربستان به‌منظور سفر به این کشور گفت: «ما از ابتدای قضیه هم با مسئولان سفارت در تماس بودیم که روز گذشته ۴ بار با سفارت تماس گرفته‌شده و موضوع حجاج ایرانی پیگیری شد.»[4]

حتی وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.[5] که این موارد نشان می‌دهد که عمدا طرف عربستانی از صدور ویزا و همچنین ملاقات و پاسخگویی نسبت به وقایع تلخی که اتفاق افتاده طفره می‌رود.

وقتی مدیریت از دور دولت در حادثه منا جوابگو نیست/ ویزای وزیر ایرانحوادث تلخ و بی‌اعتنایی مقامات آل سعود

اما بااین‌وجود عدم پاسخ‌دهی مناسب مقامات آل سعود مسئله مهمی است که ریشه‌دارتر از این موارد است و در این حادثه بزرگ بیشتر نمود پیدا کرد.

عدم مسئولیت‌پذیری و رفتاری که حاکی از بی‌اعتنایی است از سوی سعودی‌ها در موارد دیگر همچون حادثه سقوط جرثقیل و همچنین هتک حرمت به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده نیز در نوع خود جالب‌توجه است. متأسفانه در حادثه سقوط جرثقیل در مکه معظمه دکتر سید احمد حاتمی کلشتری عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فضایی ایران، دار فانی را وداع گفت و در حادثه اخیر منا نیز برخی از شخصیت‌های برجسته کشورمان تا به امروز مفقود یا به شهادت رسیدند.

دکتر احمد حاتمی کلشتری علاوه بر عهده‌دار بودن مدیریت چندین پروژه ملی،دارای چندین ثبت اختراع در ایران و انگلستان و مقالات متعدد علمی در نشریات معتبر و اجلاس‌های بین‌المللی و ملی است.[6]

وقتی مدیریت از دور دولت در حادثه منا جوابگو نیستنقش مرموز عربستان در حادثه بمب‌گذاری در مقابل سفارت ایران در بیروت

مسئله دیگری که در نوع خود بسیار حائز اهمیت بود و با کارشکنی عربستانی‌ها انجام شد به واقعه بمب‌گذاری یکی از عاملان تروریستی مقابل سفارت ایران در لبنان بازمی‌گردد. براثر این بمب‌گذاری ۲۳ نفر ازجمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت به شهادت رسیدند. گروه عبدالله عزام به سرکردگی «ماجد الماجد» تروریست سعودی مسئولیت انفجار سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفتند و بعد از مدتی شاه‌ماهی سعودی دستگیر شد اما به طرز مرموزی به هلاکت رسید. دراین زمینه بسیاری از کارشناسان نظامی و امنیتی ازجمله «امین حطیط» سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان اعتقاددارند که عربستان «ماجد الماجد» را به قتل رسانده است.

حطیط تصریح کرده که «مرگ ماجد الماجد چند ساعت بعد از ملاقات یک هیئت سعودی از وی در بیمارستان صورت گرفته است و ایران حق دارد از جزئیات مرگ این تروریست و بازجویی‌هایی که از وی شده است باخبر باشد.»[7]

پس از مدتی نیز مشخص شد ماجد الماجد افسر عالی رتبه سعودی بود که بعد از مرگش ترفیع درجه گرفت و سرهنگ شد. همچنین حکومت عربستان پس از مرگ او در لبنان حقوق بالای او را در مدت‌زمانی که در بخش عملیات خارجی سازمان مبارزه با تروریسم سازمان امنیت عربستان عضویت داشت به خانواده‌اش می‌دهد.[8]

متأسفانه این طرز برخورد با حوادث این‌چنینی در سطوح دیگر وزارت خارجه نیز وجود دارد و موضوع عدم اعطای ویزا از سوی آمریکایی‌ها به «حمید ابوطالبی» که به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی‌شده بود که بعد از مدتی با کوتاه آمدن وزارت خارجه فرد دیگری به‌جای وی به‌عنوان نماینده ایران سازمان ملل فرستاده شد[9].

همچنین موضوع کشتی کمک‌رسانی ایرانی به مردم مظلوم یمن که زیر آتشبار جنگنده‌های آل سعود بودند و جان کری، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که با یک تماس تلفنی به همتای ایرانی خود ظریف مانع این موضوع شد، ازجمله این مواردند که هنوز وزارت خارجه پاسخ مستدلی به آن‌ها نداده است.[10]

وقتی مدیریت از دور دولت در حادثه منا جوابگو نیستاصلاح‌طلبان و جریان تسامح در برابر آل سعود

موضوع کارشکنی مقامات عربستان و عدم برخورد قاطع از سوی مقامات دولتی یکسر ماجرای انفعال در برخورد مناسب با آل سعود است. در داخل کشور برخی از گروه‌های سیاسی به‌تبع بزرگنمایی و اعطای وجهه بین‌المللی به چهره‌های درون جناحی خود بازی سیاسی با مواضع و منافع ملی آغاز کرده‌اند و موضوع ارتباط با عربستان نیز در همین زمینه موردتوجه قرارگرفته است.

در این میان از سوی این گروه‌های سیاسی خاص این‌گونه القا می‌شد که مسئله ارتباط با عربستان با یک دیدار دیپلماتیک حل می‌شود اما مسئله فراخواندن سفیر سابق عربستان در ایران از سوی ریاض بعد از دیدار دوستانه با هاشمی رفسنجانی نشان داد که فرد موردنظر جریان اصلاحات آن‌چنان‌که تبلیغ می‌شود، کلید قفل روابط ایران و عربستان نیست.[11]

از سوی دیگر پس از مرگ پادشاه پیشین عربستان آیت‌الله احمد جنتی در میز خطابه نماز جمعه با مرور مصیبت‌هایی که در دوران ملک عبدالله براثر سیاست کارشکنانه آل سعود دامن مسلمانان را گرفته به آنان به جهت مرگ وی تبریک گفت. این موضوع با واکنش تند برخی از کشورهای عربی همراه بود.[12]اما برخی از عوامل داخلی که وابسته به جریان اصلاحات هستند نیز با حکام مرتجع عربی منطقه هم‌داستان شدند و با ژست دیپلماتیک و با نادیده گرفتن تمام وقایع و مصیبت‌هایی که در زمان ملک عبدالله بر مردم مسلمان جهان وارد شد، تیغ تیز انتقادات خود را به سمت آیت‌الله جنتی گرفتند. یکی از این افراد که هنوز به نظریه ارتباط دیپلماتیک با مسئولیت هاشمی رفسنجانی اعتقاد دارد، صادق زیباکلام است.

وی طی نامه‌ای سرگشاده به سخنان آیت‌الله جنتی در نماز جمعه تهران اعتراض کرد و نوشت: «بیانات اخیر حضرت‌عالی در نماز جمعه مبنی بر ابراز سرور و شعف از مرگ ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان هم شگفت‌انگیز بود هم تأسف‌آور. شگفت‌انگیز از این بابت که رهبر کشوری فوت می‌شود و از یکسو رئیس‌جمهور کشورمان رسماً به مردم آن کشور تسلیت گفته و وزیر خارجه‌مان به‌منظور شرکت در مراسم خاک‌سپاری به آن کشور رفته، و از سوی دیگر جنابعالی به‌عنوان یکی از رهبران دینی‌مان آن واقعه را مبارک توصیف نموده و تبریک می‌گویید.»[13]

با همه این تفاصیل به نظر می‌رسد بایستی نسبت به عملکرد حکومت آل سعود به‌طور واقع‌بینانه و هوشیارانه‌تری با توجه به جورچین وقایع تاریخی که پیش‌ازاین از عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران سرزده، نگاه شود. اگرچه نگاه دیپلماتیک در این زمینه با توجه به رویکرد مسالمت‌آمیز ایران لازم است اما در موارد دیپلماتیک نیز سیاست‌ها در برخی از موارد شدت و حدت پیدا می‌کند تا طرف مقابل فراموش نکند که در برابر ملت ایران بایستی باعزت رفتار کند. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب حکومت آل سعود را مسئول حادثه منا دانسته‌اند و 500 نفر از مردم ایران شهید یا مفقودشده‌اند و عمق فاجعه بسیار بالاست، پیگیری قاطعانه این مسئله از سوی وزارت خارجه و مقامات مسئول در دولت بسیار ضروری است.

به‌ویژه اینکه حکومت آل سعود نیز این‌چنین با بی‌اعتنایی در قبال این فاجعه بزرگ برخورد می‌کند و زیر بار مسئولیت آن باوجوداینکه ادعای خادم‌الحرمین شریفین را دارد، نمی‌رود و بیم آن می‌رود که عدم برخورد جدی و صحیح با این موضوع بدعتی دیگر در روابط ایران و عربستان به وجود بیاورد و طرف مقابل را در قبال ایرانیان گستاخ‌تر سازد.



[1] http://www.entekhab.ir/fa/news/114020

[2] http://jahannews.com/vdcbf0bagrhbazp.uiur.html

[3] http://www.akharinnews.com/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/item/93408

[4] http://www.afkarnews.ir/vdchkvnk623nmwd.tft2.html

[5] www.irdiplomacy.ir/fa/پی‌جویی کردن/1952363/

[6] http://www.presstv.ir/DetailFa/2015/09/15/429237

[7] http://www.khabaronline.ir/detail/331666/World/middle-east

[8] http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1927315

[9] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/298775

[10] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/448135

[11] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/380056

[12] http://www.asriran.com/fa/news/379931

[13] http://fararu.com/fa/news/222324

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 54
  • علی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اولا که مشرق جان بی عرضه گی دولت ناکارامد عربستان و بی تجربگی انان هیچ ربطی به دیپلماسی کارساز ایران ندارد دوما که این عکسی که از هاشمی گذاشتی بیانگر هیچ گونه مضمونی نیس چون اگر بنا باشه با این عکس ها خصلت انسان ها بیان شود انوقت کل نظام زیر سوال می رفت چنانچه که احمدی نژاد هم با مبارک و هم با قذافی و دیگر مسولان عکس گرفته است. این کارت اصلا توجیه نداره سوما که اگه منظور شما از احترام بخشیدن به پاسپورت سفر به عربستان هس کلا پاسپورت ندن (وقتی که کشور سعودی عرضه یک تدابیر رفاهی برای زوار نداره چه انتظاری داری این عرب ها به پاسپورت شما احترام بذاره؟ به نظر من رفتن به چنین سفری اصلا جایز نیست)
  • علی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    و من الله توفیق
  • داريوش ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مجبور نيستيم بريم كه پيش اين سعوديا خفيف بشيم
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عجب احمقهایی هستید اصملاح طلبان سالهاست در صدد بهبود روابط با غرب هستند اما این شما هستید که دشمنی ما با اعراب را ناشی از غرب میدانید
  • قاسم ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به این مقاله مورد مهاجرانی زینت الوزرا اصلاحات را هم اضافه کنید که طبق افشاگری های ویکی لیکس معلوم شد هزینه تحصیل فرزند نامبرده در لندن را حکومت وهابی سعودی پرداخت می کند
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت بر آل سعود
  • خوزستانی ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا موشک های برد بلند در اختیار یمنی ها قرار نمی گیرد؟نکند گه همین ها نمیگذارند موشک برد بلند به کاخ های ال سعود صهیون شلیک شود؟
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نیازمندی فوری به تعدادی وهابی سعودی جهت به کارگیری به عنوان سگ گله نیازمندیم.
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وای وای این همه بی حرمتی هر ایرانی رو عصبانی وناراحت میکنه ایا زمان احمدی نژاد انقدر بی پرده ال سعود این حرکات رو انجام میداد وقتی به دو نوجوان در فرودگاه تعرض شد اگر برخورد سفت و محکمی میشد ایا کار به این جا میرسید که به وزیر کشور ویزا ندن ملاقات ظریف رو رد کنند واون اقای زیبا کلام که از مغز فلج هستند اون نامه ها رو به مفتی های مفت گوی عربستان نمی تونستند ارسال کنند من خیلی ناراحتم مطمعنم خیلی از ایرانی هایی که مسایل رو جدی دنبال میکنند هم ناراحتند
  • هادی ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    احسنت به شما نگذارید این وقایع فراموش شود زیرا حافظه تاریخی ما خیلی خیلی کوتاه است.
  • سید سعید ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید تا اطلاع ثانوی سفارت آل سعود تو ایران بسته بشه...
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به نام خدا سلام. مطلب جامعی بود. از نگارنده محترم و از مشرق نیوز متشکرم.
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چه ربطی داشت این برداشت نهایی ساده لوحانه
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مقامات جديد ما بارها نشان داده اند توان مقابله با آل سعود را ندارند متجاوزين به زائران عمره هنوز آزاد هستند ديپلماسى تعطيل
  • امین ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    تا کی باید در برابر بی احترامی آل سعود فقط بشینیم و حرف بزنیم و تحقیر بشین،کسی قرار نیست یه جواب دندون شکن به این قوم گستاخ و بی مغز بده؟
  • ثمن ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق می دونم که نظرم را انعکاس نمیدی ولی میگم که بدونی. توی این شرایط فاجعه آمیز که آقا 3 روز عزای عمومی اعلام کرده هم دست از نفاق بر نداشتید و بهره برداری سیاسی کردید. واقعاً که مشرق منافقی
  • ناشناس ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    انشالله با دیپلماسی خنده و تعامل پدر همشونو در میاریم!!!!!
  • ناشناس ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    پس اعتدال یعنی چه یعنی نه اینوری نه اونوری
  • علی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    جنگ جنگ تا پیروزی
  • حسین ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینا از قدرت نظامی ما مث سگ میترسن کافی ی کم تهدید کوچولوشون بکنیم تا بهمن دیگه با ایرانی در نیفتن
  • احمد ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نمیدونم شما بزرگوار چرا قبول حقایق براتون دشواره.
  • علي ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام من با نظر مشرق موافقم ديپلماسي بهترين چيز ولي همه جا جواب نميده مردكه وهابی خر(ال سعود) چه ميفهمه ديپلماسي يعني چي.
  • محمد ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مرگ برآل سعود
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حداقل یک اقدام عملی، سفارت عربستان در ایران بسته شود و سفرای ایران در عربستان به ایران باز گردند.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینهاهمه نتیجه کارهای غلط دوران احمدی نژاده که باعث شدهروحشی بیابانگردی هم بخودش اجازه جسارت وتوهین به مردم ایران را بدهد.چه ربطی به دیپلماسی دولت داره مشرق نیوزترسو
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق جون اهل دعوا انداختن است. اين نوشته شما ربطي به موضوع منا ندارد . انسان با تجربه با عقل و درايت عمل مي كند نه با احساسات مردم بازي كند
  • سید عباس قاسمی از تربت حیدربه ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این گستاخیها و اهانتها به ایرانی و مسولین به برکت سیاست منفعل دوسال اخیر سیاست ماست .
  • رجب ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    با منطق به حرف بنده توجه فرمایید. وقتی در مرگ سران یک حکومت، شادی شود، وقتی شعارهای مرگ بر سر داده شود، وقتی در حرف و عمل توسط عده ای نااگاه و یا مغرض به مسائل مذهبی و یا قومی دامن زده شود و عرب ستیزی شود، واقعا می شود انتظار رفتار های منطقی داشت؟ مملکت این همه مشکل بیکاری و اقتصادی و ... دارد حالا باید بیاییم سر مسائل هیچ و پوچ با همسایه ها بحث کنیم؟
  • حسن ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    من عرب نیستم اما واقعا برای تو و تمام کسانی که مثبت دادم متاسفم. با وجود بوی کند تعفن نژادپرستی این صحفه را می بندم
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سایت مشرق باز خودت را به خواب زدی ؟؟؟؟؟؟؟ این همه دارید به آل سعود توهین و لعنت می فرستید باز انتظار دارید جواب سلام بدهند ؟
  • ناشناس ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کدوم کارها در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاد،اگر از روز اول موضع قوی تری در برابر سعودی ها می گرفت الان هیچ کدوم از این وقایع اتفاق نمی افتاد،قرار بود با آمدن دولت جدید رابطه ی ما با عربستان خوب بشه،اما به لطف تدبیر عربستان که هیچ،جیبوتی 400 هزار نفری هم ما رو تهدید میکنه،اما هیچ عکس العملی از مسئولین دولتی نمی بینیم،این نتیجه دیپلماسی لبخنده
  • حمید رضا رحیمی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سفیرشون از ایران اخراج کنید پول هاشون بلوکه کنید چرا از این کارا نمیکنید ؟
  • ناشناس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دولت عربستان نیاز به گوشمالی جدی دارد که از این دولت برنمیاد .
  • حامد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خوب چیکار کنیم..................ماهم بهشون توهین کنیم؟! دراینصورت فرق ما با اونا چیه...............
  • ناشناس ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آخه طبق قطعنامه جدید 2231 خرید و فروش سلاح برای ایران ممنوع شده است !
  • محمد سعید شجاعی ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بسمه تعالی مقامات کشور ایران می بایست در جریان دیپلماسی با کشور عربستان بخاطر این اتفاق هولناک که ظاهراً بار اول ویا آخر هم نیست تجدید نظر نماید. جمهوری اسلامی ایران باید در برابر این اظهار نظر وادعاهای پوچ و واهی و سخنان بی پایه واساس موضع کرده وبه گونه ای دیگر صحبت کنند پادشاه و خاندان سعودی دشمن اسلام و مسلمین هستند و متظاهر ترین آدمها هستندکه دنیا به خود دیده است انسان نمی تواند قبول کند که چنین اتفاقی که به سهولت می توان از وقوع آن جلوگیری کرد رخ بدهد لذا خاندان ال سقوط بمراتب وحشی ترین انسان در روی کره ی زمینند . مسئولین جمهوری اسلامی ایران بخصوص رئیس سازمان حج وزیارت نسبت به این قضایا باید راهکارهای مناسب در پیش بگیرند . برای سال آتی 1395 سعی کنند فیش های حج عزیزانی که ثبت نام نمودند یا وجه آنان را برگردانند ویا تعداد بسیار کمی حاجی بفرستند به مکه ، چرا که اگر اتفاق نظیر این جریان رخ دهد نفوس جمعیت ایران رو به نقصان خواهد گذاشت وتعداد مرگ ومیر افزایش می یابد واین به ضرر وزیان کشور است
  • محمدرضا ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    جناب اقای علی زمان احمدی‌نژاد ال سعود از ایران می ترسیدند و به همین علت جرات درشت گویی نداشتند همین اقای هاشمی به برکت پاسپورت ایرانی توانست به سراسر عربستان سفر کند اینکه وزیر خارجه عربستان درخواست ملاقات ظریف را رد کرد اوج خفت است چون آنها باید درخواست میدادند و ما رد میکردیم تا شخصیتمان حفظ شود
  • ناشناس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بهره برداری سیاسی کدام است ، عزت و شرف ایران و ایرانی رو لگدمال کردند رفت حالا هرکی حرف بزنه منافق است !!
  • جواد ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اونا هم هدفشون همينه
  • عرفان ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عراق هم قبل از اینکه به ایران حمله کنه چند بار به مرزهای ایران تعرض کرد و چندین بار گستاخی نشان داد اما از سوی ایران جدی نگرفته نشدباید دشمنی عربستان رو جدی بگیرید ...ببین کی گفتم ......
  • ناشناس ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    عربستان از ترس فراگیر شدن قدرت ایران یمن را بمباران میکند و برای ضربه زدن به ایران قیمت نفت رو کاهش داد و به نوجوانان ایرانی در فرودگاه تعرض میکنند و حجاج خانه خدا رو به کشتن میدهند و اینها به دستور امریکا بدنبال تضعیف قدرت منطقه ای ایران هستند .
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    برادر خودتان را به فلان زده اید یا واقعا اهل فلانید؟ مرد حسابی طرف هشت سال توی جنگ پا به پای صدام بر علیه ما جنگیده؛ حجاج ما را به آن وضع فجیع کشته است آن وقت جنابعالی گیرتان دادن شعار مرگ و شادی کردن در به درک وصال شدن فلان معلون از آل سعود است؟ چند هزار ایرانی توسط آل سعود مستقیم و غیر مستقیم شهید شده اند؟ این حرام لقمه ها چه بر سر نوامیس ایرانی در همان حج معروف آوردند؟ چند بار سفارت خانه های ما را فرستادند روی هوا؟ چند رایزن فرهنگی و دیپلمات ما را ترور کردند؟ از کی تا به حال آل سعود شده نماینده عرب که به آنها بربخورد؟ کدام مسئله هیچ و پوچ؟ ما بر مدار اسلام ناب محمدی هستیم و عربستان مظهر اسلام امریکایی؛ اگر این مسائل به نظر شما پوچ و بیهوده است مشکل از شماست؛ بنشینید و نگاه کنید تا تکفیری ها روزی به تهران برسند و ناموس تان را به کنیزی ببرند مانند یک قرن پیش که نه جمهوری اسلامی بود و نه به قول شما شعار مرگی، وهابی ها تا کربلا را غارت کردند و اگر کمی قدرتب یشتری داشتند خاک ایران را هم به یغما می بردند ننگ بر وادادگی؛ مرگ بر نفاق؛ مرگ بر امریکا
  • مهدی.و ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اخوی قضیه رو ماست مالی نکن، کشورهای دیگه یه باد میاد مسئولینش مهمترین سفرهاشونا لغو می کنند، جا نداشت روحانی و ظریف سفر تشریفاتیشون به امریکا را لغو می کردند و برای تسلای دل مردمی که به ظاهر همش از شون دم می زنند به ایران برمیگشتند.170تا کشته و 300 و اندی مفقود ضایعه کوچیکیه، چند نفردیگه باید بمیرند که این موضوع برای دولتمردانمون با اهمیت تر از سفر نیویورک بشه. دست بردارید بعدم نظر شما و هزاران مثل شما در مقابل نظر فقه جایی برای اعتبار نداره و بی ارزشه
  • ناشناس ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    پس انتظار داشتی با اینهمه جنایت که انجام میدهند ازشون تشکر و قدردانی کنیم !
  • ناشناس ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اینقدر که در طول 2 سال گذشته تحقیر شدیم در هیچ زمانی نشده بودیم .
  • غلام شیش لول بند ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حسن این نژاد پرستی بود؟
  • Down With U.S.A ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    درست نیست تو این موقعیت که مردم داغدارند بحث های سیسی راه بیندازید!!!! lهدفمان را یکی کنیم. دشمنان اسلام و دشمنان بشریت همگی با هم متحد شده اند ما چرا از هم فاصله میگیریم؟؟ در اینکه حاکمان عربستان دشمن ما هستند شکی نیست. در اینکه این واقعه عمدی بوده علت عدم کمک رسانی به زائران مصدوم چند ساعت بعد از ماجرا نشان میدهد که حقد وکینه وهابیت نسبت به مردم ما تمام شدنی نیست. عمال سعودی در سراشیبی سقوط قرار دارند و با این اعمال وحشیانه گور خودشان را میکنند.
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حسن جون وهابی چه ربطی به عرب بودن داره
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خوب بلدی مغلطه کنی ثمن جون
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حسن نگفت عرب گفت وهابی سعودی ناشناس اینالیاقت سگ گله شدنم ندارن اینا رو فقط باید سپرد به مامور دوزخ
  • محمد ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دوستان عزيز چرا نمي توانيد افراط و تفريط نكنيد؟ يا دنبال جنگ هستيد يا وامي دهيد. الان شرايط بسيار پيچيده است. ا جوگير شدن، كاري حل نمي شه. اون دوستاني كه گفتند سفارت عربستان بسته بشه بايد بدونن كه سطح مديپلماسي به كاردار پايين اومده، يعني اين كه اصلا سفارتي وجود نداره. وقتي بي احترامي مي كنيد، به اختلافات مذهبي و قومي ناخواسته دامن مي زنيد و آتش را گيراتر مي كنيد انتظار چه داريد؟ اگر عجولانه به بي درايتي حكام آل سعود، دامن نمي زديد، اين طوري چوب لاي چرخ مان نمي گذاشتند كه حالا نتونيد هموطنان بي چاره را پيدا كنيد. اين جهان، كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
  • نسل سومي ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اولا علي جان صورت مساله اين نيست و كسي هم نگفته بي عرضه گي دولت عربستان به ديپلماسي به اصلاح شما ،كارساز ايران ربط داره . ثانيا دوستان شما در وزارت خارجه از اغاز روي كارامدن وزير خارجه جديد عربسان و علي رغم سياستها واقدامات وظهارات اشكار و خصمانه دولت سعودي و به ويژه وزير خارجه جوان و هتاكشان سياست سكوت و مدارا را پيش گرفته اند. اكنون اين سوال در اذهان جوانان شكل گرفته است كه آيا وقت چيدن ميوه اين سياست به اصطلاح تنش زا و منفعل دوستان شمادر وزارت خارجه و دراين موقعيت حساس و بحراني نيست . ؟ سياست منفعلانه اي كه سعي در بهبود روابط با كشور عربستان داشته است آيا توان اخذ ويزا براي فرستادن نماينده اش براي پيگيري امور اتباعش را دارد ؟ لطفا با قبول واقعيت هاي موجود پاسخ قانع كننده اي به افكارعمومي و خصوصا نسل سوم انقلاب اسلامي بدهيد.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ببین اگه کم بیاریم سوارمون میشن
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اونهایی ال سعود حلوا حلوا کردند چی جوابشون داد.گفت اقای دیلمات بیا که خوش امدی یا اصلا محلشون نذاشت?
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به نظر من آل سعود زائران مفقود شده ايراني را گروگان گرفته تا به اين وسيله به دولت و ملت ايران فشار بياورد وگرنه هيچ دليلي براي مفقود شدن اين تعداد از حجاج وجود ندارد و مقامات ايران بايد به آنها تذكر جدي بدهند و حتي از تهديد نظامي هم دريغ نكنند
  • محمد ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دوست عزیز کشتن 2000 نفر یه اتفاق نیست برنامه ریزی میخواد ماموران آل سعود دستور داشتن که فقط تماشا کنند اگه یه اتفاق بود به داد زنده ها میرسیدند
  • ناشناس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    در 8 سال دولت دکتر احمدی نژاد مردم با عزت و احترام به حج مشرف میشدند و نه خبری از تعرض به نوجوانان بود و نه کشتار در منا .
  • سربازایران اسلامی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هشدار به آل سعود: اگر سر عقل نیایید و دهن کجی به ملت مسلمان و داغدار ایران را پایان ندهید ما جوانان ایرانی بصورت خود جوش با هر وسیله ممکن به هیچ شناور عربستانی اجازه عبور از تنگه هرمز ودریای عمان را نخواهیم داد وخلیج فارس را جهنم شناورهای سعودی می کنیم وبه تمام منافع آل سعود در دریا وزمین ودر تمام نقاط دنیا حمله می کنیم.ضمناً راه برای تردد بقیه شناورهای کشورهای دیگر باز خواهد بود.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بزودی عربستان را روی سر سلمان و پسرقاتل وبی رحم اومحمد بن سلمان خراب می کنیم
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به تمام مقدسات عالم سوگند یاد می کنم که حادثه منا از قبل طراحی شده است ما نباید اینقدر ساده باشیم .آیا هدایت حجاج ایرانی به یک مسیر خاص وسپس بستن راه می توانداتفاقی باشد؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باز شروع شد... عزیز جان کی پس؟
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خیلی هم ربط به موضوع داره،منظورش این است که تا کی باید در این دولت ملت ما توسط سعودی های وهابی تحقیر بشود کی باید یک موضع قوی از این دولتمردان گرفته شود،تا دیگه اصلا عربستان جرات نکند که این کارها رو انجام بدهد...
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر یک ذره غیرت دینی و ملی تو رگت بود این حرف را بر زبان نمی آوردی،ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این وهابی ها دست از سر ما بر نمی دارند،و ما رو ول نمی کنند،مگه مشکل ما با آنها به خاطر اینها است،ما از اساس با اینها مشکل داشتیم و داریم،مگر اینکه بخواهیم از اعتقادات خودمان دست برداریم اون وقت شاید ول کنند ما رو.
  • محمد ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام بعضي از دوستان يك جوري از ديپلماسي مي‌كنند كه استاد ديپلماسي هستند دولت الان در اين وضعيت چه كاري ازش برمي‌آيد سفير عربستان يهودي رو اخراج كنه اين شد براي ما آب و نان در ضمن ما هنوز تعداد زيادي زائر در عربستان داريم كمي هم به فكر آنها باشيد اگر اقدامات شديد دولت و نظام اوضاع را متشنج كند چه كسي پاسخگو است فعلاً‌ زوار ما به مثابه گروگان هستند دست عربستان با هر اقدامي بيشتر اين عزيزان را به دردسر مي‌اندازيم بهتر صبر پيشه كنيم تا حج امسال هم تمام شود.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اولا علي جان صورت مساله اين نيست و كسي هم نگفته بي عرضه گي دولت عربستان به ديپلماسي به اصلاح شما ،كارساز ايران ربط داره . ثانيا دوستان شما در وزارت خارجه از اغاز روي كارامدن وزير خارجه جديد عربسان و علي رغم سياستها واقدامات وظهارات اشكار و خصمانه دولت سعودي و به ويژه وزير خارجه جوان و هتاكشان سياست سكوت و مدارا را پيش گرفته اند. اكنون اين سوال در اذهان جوانان شكل گرفته است كه آيا وقت چيدن ميوه اين سياست به اصطلاح تنش زا و منفعل دوستان شمادر وزارت خارجه و دراين موقعيت حساس و بحراني نيست . ؟ سياست منفعلانه اي كه سعي در بهبود روابط با كشور عربستان داشته است آيا توان اخذ ويزا براي فرستادن نماينده اش براي پيگيري امور اتباعش را دارد ؟ لطفا با قبول واقعيت هاي موجود پاسخ قانع كننده اي به افكارعمومي و خصوصا نسل سوم انقلاب اسلامي بدهيد.
  • salam ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هموطن عزیز اگه اخبار یک سال اخیر رو چک کنی بخاطر وقایع کوچکتر از این در دیگر کشورها روسای اون کشور ها سفرشون رو ملغی می کردن یا اگه تو سفر بودن برمی گشتن ولی متاسفانه اقایون در پای هواپیما در گزارش خبری که پخش شده حتی یه اعتراض ساده نکردن وفقط تسلیت و.... جای تاسف نداره این تعداد از هموطنها به هر دلیل تو خارج از کشور براحتی ازبین رفتن وما حرفی نمی زنیم همین مقدار هم که رهبر فرموده بودن اگه نبود بقیه روسا فکر نکنم حرفی می زدن که شاید ..... به هم بخوره تازه به نظر شما اکه مثلآ کشور دیکه ای از اروپا یا خود امریکا بود اونها لشکر نمی کشیدن !!!! یا سریع هواپیما نمی فرستادن یا مردمشون رو خارج کنن!!!!!!!!!!!!!!! حالا یه داغونی درخواستی وزیر ما رو برای سرکشی به عربستان جواب نمیده تساهل تا کی !!!!!!!!!!!! حداقل میشه مثل ترکیه هارت وپورت که کرد !!!!!!!!!!
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    همانطور که باکمک نظامی به سوریه قدرتهای بزرگ مالی و نظامی جهان را زمین گیر کردیم با کمک به مردم یمن ازال سعود انتقام بگیریم
  • محمد ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ان شاالله با اتحاد مردم انقلابی یمن و حزب الله به زودی انتقام خون شهیدان را خواهیم گرفت. آل سعود منتظر جواب کوبنده فرزندان حزب الله باشید. ان شاالله به زودی به تعداد شهدای ایرانی در مکه و منا، آل سعود هم به درک واصل خواهند شد.
  • محمد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    دوستان عزيز چرا نمي توانيد افراط و تفريط نكنيد؟ يا دنبال جنگ هستيد يا وامي دهيد. الان شرايط بسيار پيچيده است. ا جوگير شدن، كاري حل نمي شه. اون دوستاني كه گفتند سفارت عربستان بسته بشه بايد بدونن كه سطح مديپلماسي به كاردار پايين اومده، يعني اين كه اصلا سفارتي وجود نداره. وقتي بي احترامي مي كنيد، به اختلافات مذهبي و قومي ناخواسته دامن مي زنيد و آتش را گيراتر مي كنيد انتظار چه داريد؟
  • سید مرتضی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید صبر کرد تاهمه باز گردند شورای امنیت کشور باید برنامه برخورد با ال سعود را تنظیم کند
  • پیام ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سفیر عربستان اخراج باید گردد چرا دولت برخورد جدی با عربستان نمیکند؟؟؟
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    استخدام 5 6 تا وکیل کار کشته بین المللی توسط دولت ایران و فراخان بین مسلمین ک هرکی از سعودی شکایت داره بیاد دادگاه لاهه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    شاه قبلی تو یه فاز دیگه بود کلا. ربطی به احمدی نداشت در ضمن همون موقع کم تحقیر نمی شدیم.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حج هم تعطیل؟
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مثلا چی کار باید بکنند شما بفرمایید. لابد باید موشک بدن به یمنی ها.
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اگه نترسیدن چی؟ ضایع میشیم که!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    نابغه اگه سفارت خونه بسته بشه کی به امورات مردم رسیدگی کنه؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    از چه چیز ایران می ترسید که حالا نمی ترسه؟ احمدی که چند بار مشرف شد جهت دست بوس!
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    برو بابا ما جوانان که حال نداریم تا سر کوچه بریم شما هم احتمالا از جوانان قدیم هستی!
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    انشاالله با مستر همفر محشور بشی تا بفهمی دشمنی ما با اعراب ناشی از کدوم خراب شده ایه
  • مرگ براسلام آمریکایی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    چرا جناب ظریف وسط کشت وکشتار یمنی ها به عادل الجبیر تبریک گفت این چه معنی داره باید قاعدتا طبق تعریف آقایون از دیپلماسی سعودیها باهاشون تعامل می داشتن پس کو چه کسی باعث پایین آمدن قیمت نفت شد که ضربه ای چند برابر تحریم به سرمایه ملت وارد شد جز سعودیهای بدتر از صهیونیست ما نمی گوییم با عربستان بجنگید ولی بخاطر چند مشت دلاری که نقد هم نمیشه از مواضع انقلابی دست نکشید واین قدر غرور ایران اسلامی را پیش خاندان کثیف سعودی پایین نیاورید همین
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دیپلماسی کارساز ؟؟؟؟درست نوشتی..؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس