مروری هر چند گذرا بر متن توافق وین، به وضوح نشان می‌دهد برخی از خطوط قرمز حیاتی نظام در توافق مورد اشاره، نادیده گرفته شده است.

به گزارش مشرق، «حسین شریعتمداری» در سرمقاله شماره امروز «کیهان» نوشت:

1- بعد از قرائت بیانیه مشترک ایران و 5+1 در وین که با ذوق‌زدگی ناشیانه یا فرمایشی! روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های همسو با آنها روبرو شد و در فضایی که همه جا سخن از یک «پیروزی بزرگ»! و «بی‌نظیر»! در میان بود، اگر چه آرزو و ایده‌آل ما نیز آن بود که با این جشن و سرور همراه و همخوان باشیم ولی مروری گذرا بر متن توافقنامه حکایت از آن داشت که همراهی با دست‌افشانی‌های این و آن، نادیده گرفتن واقعیات و تبدیل کردن‌«آرزو» به «خبر» است! مخصوصاً آن که برداشت اعلام شده رئیس‌جمهور محترم کشورمان از توافق وین با برداشت رئیس‌جمهور آمریکا از همان سند، فاصله‌ای پرنشدنی و تفاوتی 180 درجه‌ای داشت. از این روی، تیتر اول کیهان چهارشنبه 24 تیرماه را به اختلاف 180 درجه‌ای یاد شده میان روایت رؤسای‌ جمهور دو کشور از توافق وین اختصاص دادیم و طی یادداشتی با عنوان «این نیز گفتنی است» به مواردی از این برداشت دوگانه و متضاد اشاره کردیم. آن روز اما، تمامی رسانه‌های داخلی با تیترهای درشت به استقبال توافق وین رفته بودند و درباره پیروزی بزرگی! که به دست آمده است، داد سخن داده بودند، نظیر؛ «جهان به‌ایران سلام کرد»! «خجسته باد این پیروزی»! «پیروزی بدون جنگ»! «آغازعصر ایرانی»! «ایران بر قله توافق»! «پیروزی استقامت، شکست‌تحریم»! «جهان تغییر کرد»! «پیروزی تاریخی ملت ایران»! «گل‌صدبرگ توافق‌شکفت»!«کلید تدبیر قفل تحریم‌ها را گشود»! «خورشید درخشان شد، تا باد چنین بادا»! «دنیا به احترام ایران ایستاد»! «کلید چرخید، ایران خندید»! «تدبیر کارساز شد، توافق تاریخی»! «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»! «پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها»! «تثبیت ایران هسته‌ای با ایستادگی ملت»! و... و متاسفانه صدا و سیما نیز در این «جشن پیروزی»! و اعلام به اصطلاح این «توافق تاریخی»! سنگ تمام گذاشت به گونه‌ای که انگار برای ارزیابی ماجرا و بیان واقعیات رسالتی بر عهده ندارد! و البته بعد از چند روز به یاد برخی از مفاد سند وین و مخصوصا بندهای 11 و 12 قطعنامه در حال تصویب شورای امنیت افتاد... که بگذریم!
اعلام تردید کیهان درباره توافق وین و اشاره به مواردی از توافق یاد‌شده که در آن خطوط قرمز هسته‌ای کشورمان نادیده گرفته شده بود با اعتراض گسترده و فراوانی روبرو شد که در بسیاری از موارد با فحاشی و ناسزاگویی نیز همراه بود. در این میان، برخی از دوستان نیز به دلسوزی - و نه غرض‌ورزی- به کیهان توصیه می‌کردند که از ابراز تردید یا مخالفت درباره توافق وین خودداری کند و توضیح می‌دادند که متن توافق وین با همه جزئیات آن به رؤیت رهبر معظم انقلاب رسیده و موافقت کامل حضرت ایشان را نیز در پی داشته است! و تقدیر و تشکر حضرت آقا از تیم هسته‌ای حاکی از موافقت ایشان با توافق یاد شده است. پاسخ ما این بود که تقدیر رهبر معظم انقلاب نشانه تلاش صادقانه و شبانه‌روزی تیم محترم مذاکره‌کننده است که از سوی هیچ انسان منصف و آزاد‌اندیشی قابل انکار نیست و توافق هر چه باشد، تلاش و فداکاری تیم کشورمان در خور تقدیر است. اما، برای ارزیابی توافق وین و تشخیص خوب و بد آن، معیارها و ملاک‌های جداگانه‌ای از سوی حضرت آقا ارائه شده است که در همان خطوط قرمز اعلام شده قابل تعریف است و محال است حضرت ایشان با توافقی که در آن از خطوط قرمز اعلام شده عبور شده باشد موافق باشند. البته، بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ضرورت بررسی دقیق متن توافق وین، معلوم شد که اگر با توافق یادشده، موافقت داشتند، تاکید ایشان بر ضرورت بررسی دقیق متن آن ضرورتی نداشت.
در پایان این بند از یادداشت پیش روی گفتنی است که طی چند ماه اخیر با موارد مشابه دیگری نیز روبرو بوده‌ایم که کسانی برداشت‌های خود درباره برخی از مسائل- از جمله مسائل هسته‌ای- را به حضرت ایشان نسبت داده‌اند که خوشبختانه در همه موارد، اعلام نظر صریح رهبرمعظم‌انقلاب و تاکید معظم‌له که نظرات علنی ایشان با نظرات غیرعلنی حضرتش متفاوت نیست، کارساز و گره‌گشا بوده است.
2- و اما، بعد از این مقدمه که طرح آن را ضروری دانسته‌ایم باید گفت، مروری هر چند گذرا بر متن توافق وین، به وضوح نشان می‌دهد برخی از خطوط قرمز حیاتی نظام در توافق مورد اشاره، نادیده گرفته شده است که به آن خواهیم پرداخت، اما آنچه امروزه و در این میان، خطرناک‌تر به نظر می‌رسد و اشاره به آن ضرورت فوری دارد، قطعنامه‌ای است که قرار است امروز -دوشنبه- در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. چرا که تصویب این قطعنامه، توافق وین را به یک سند بین‌المللی و لازم‌الاجرا تبدیل می‌کند. با تصویب این قطعنامه- به گونه‌ای که خواهیم پرداخت- بیم آن می‌رود کلاهی که حریف در توافق ژنو و لوزان برداشته بود! در توافق وین بر سرمان بگذارد! بخوانید؛
3- قطعنامه‌ای که قرار است امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد- همان‌گونه که در متن توافق آمده است- اصلی‌ترین تضمین توافق وین است و این توافق را به یک سند رسمی و لازم‌الاجرای بین‌المللی تبدیل خواهد کرد که جای کمترین سرپیچی از تعهدات اعلام شده در آن را باقی نمی‌گذارد.
گفتنی است برخی از مواد منشور سازمان ملل متحد، برای الزام اعضاء به اجرای مصوبات شورای امنیت این سازمان محدودیت‌هایی نظیر عدم تعارض با قوانین داخلی و حاکمیت ملی کشورها قائل شده است ولی این محدودیت‌ها درباره قطعنامه‌هایی که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب می‌رسند، وجود ندارد و تمامی قطعنامه‌های فصل هفتمی بدون کمترین استثناء لازم‌الاجرا هستند. بند 7 از ماده 2 منشور ملل متحد در این باره تصریح می‌کند که؛ «هیچ یک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید ولیکن این اصل به اعمال اقدامات قهری پیش‌بینی شده در فصل هفتم لطمه‌ای وارد نخواهد آورد».
قطعنامه‌ای که قرار است امروز به تصویب برسد، مستند به ماده 41 از فصل هفتم منشور ملل متحد است و انجام تعهدات ناشی از آن برای کشورمان الزام‌آور خواهد بود.
4- «سند وین» مطابق آنچه در بند فوق آمده است، با تصویب قطعنامه شورای امنیت، قطعی و الزام‌آور می‌شود و مهلت دو‌هفته‌ای برای بررسی مفاد آن از سوی مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کمترین تاثیری در قبول یا رد آن نخواهد داشت، توضیح آن که اگر مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت بعد از بررسی متن توافق وین به این نتیجه برسند که بخش‌هایی از آن با منافع ملی کشورمان در تعارض است و یا در آن، خطوط قرمز اعلام شده از سوی ایران رعایت نشده است، نتیجه این بررسی با عرض پوزش فقط برای ثبت در تاریخ ارزش دارد و در تغییر متن و انطباق آن با خواسته‌ها و مواضع ایران اسلامی کمترین تاثیری نخواهد داشت چرا که با تصویب قطعنامه شورای امنیت و قبل از انجام این بررسی‌ها، متن توافق وین الزام‌آور شده و مفاد آن از سوی کشورمان پذیرفته شده تلقی می‌شود!
5- برخی از مسئولان محترم کشورمان در اظهارنظرهای رسمی خود از قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل که قرار است امروز به تصویب برسد با عنوان «یک دستآورد»! یاد می‌کنند و از جمله اعلام می‌دارند با تصویب این قطعنامه اولاً؛ تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت که علیه فعالیت هسته‌ای ایران صادر شده است لغو می‌شود و ثانیاً؛ این قطعنامه انجام تعهدات حریف در توافق وین را تضمین می‌کند و ... که در این باره باید گفت؛
الف: برخلاف آنچه دوستان عزیزمان مطرح می‌کنند، قطعنامه‌های قبلی لغو نمی‌شوند، بلکه مفاد آنها در قطعنامه اخیر شورای امنیت جای‌گرفته و تجمیع می‌شود.
ب: جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را نپذیرفته و آنها را غیرقانونی اعلام کرده بود و برای اثبات نظر خود نیز دلایل و شواهد محکم و مستندی داشت. اما قطعنامه اخیر را پذیرفته است بنابراین، برخلاف تصور یا تلقی دوستانمان، قطعنامه‌های قبلی نه فقط لغو نمی‌شوند، بلکه با تجمیع در قطعنامه اخیر به قوت خود باقی خواهند ماند، با این تفاوت که تاکنون قطعنامه‌‌های یاد شده را غیرقانونی می‌دانستیم ولی در حالت جدید بر قانونی! و لازم‌الاجرا بودن آنها مهر تائید زده‌ایم!
ج: موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که قطعنامه‌های قبلی با استناد به ماده 41 آن علیه کشورمان تصویب شده بود، درباره کشورهایی است که صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را بر هم زده و یا تهدیدی علیه آن محسوب می‌شوند. سخن مستند و مستدل جمهوری‌اسلامی ایران برای اعلام غیرقانونی بودن قطعنامه‌های مورد اشاره این بود که شورای امنیت سازمان ملل بر اساس کدام سند یا شاهد و قرینه‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای یا جهانی تلقی کرده است که صدور قطعنامه‌‌های فصل هفتمی علیه کشورمان را توجیه قانونی کند؟!
و اکنون با تن دادن به قطعنامه فصل هفتمی اخیر- بی آن که بخواهیم و یا به آن توجه داشته باشیم- رسما پذیرفته و اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای است! چرا؟! پاسخ روشن است، زیرا صدور قطعنامه فصل هفتمی اخیر را پذیرفته‌ایم و موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد از ماده 39 تا 51 آن، درباره کشورهایی است که صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای را به خطر انداخته و یا تهدیدی علیه آن به حساب می‌آیند!
6- بند 11 از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت هسته‌ای ایران تصریح می‌کند در صورتی که یکی از طرف‌های برجام بر این اعتقاد باشد که تعهدات توافق وین و یا بخشی از آن اجرا نشده است، شورای امنیت ملزم است ظرف 30 روز نظر اعلام شده را به رأی بگذارد تا چنانچه اقدام کشور یاد شده (بخوانید ایران) مصداق نقض‌تعهد تلقی شود، ادامه اجرای پاراگراف A از بند 7 این قطعنامه لغو شود. توضیح آن که موضوع پاراگراف یاد شده، لغو قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت دوباره آنها است بنابراین مفهوم بند 11 این است که اگر یکی از 6 کشور گروه 5+1 اعتقاد داشته باشد که ایران به تعهدات خود پایبند نبوده و یا بخشی از آن را اجرا نکرده است، شورای امنیت ظرف 30 روز ادامه لغو قطعنامه‌های قبلی را به رأی می‌گذارد و چنانچه ادامه لغو قطعنامه‌های پیشین رأی نیاورد مطابق ماده 12 از قطعنامه پیشنهادی، تمامی تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های قبلی بدون نیاز به تصویب مجدد- در این نکته دقت کنید- باردیگر لازم‌الاجرا خواهد شد. اکنون به موضوع بعدی که اوج موذی‌گری و خدعه حریف است توجه کنید!
7- نکته در خور توجه این که، در این رأی‌گیری نیازی به رأی اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیست و از آنجا که 5 کشور عضو دائمی این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه دارای حق وتو هستند، فقط کافی است که یکی از آنها خواستار بازگشت قطعنامه‌های قبلی شود. در این صورت، حتی اگر همه اعضای دیگر شورای امنیت نیز نظر دیگری داشته و خواهان عدم بازگشت قطعنامه‌های قبلی باشند، نظر و خواست آنها نمی‌تواند مانع از بازگشت قطعنامه‌های قبلی باشد، چرا که خواست و نظر همه آنها با همان یک رأی، یکی از 5 کشور یاد شده «وتو» و بی‌اثر خواهد شد.
به بیان دیگر بندهای 11 و 12 پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است امروز به تصویب برسد، تصمیم احتمالی - فقط احتمالی- چین و روسیه برای پیشگیری از بازگشت قطعنامه‌های قبلی را غیرقابل اجرا و بی‌اثر کرده است. زیرا بر فرض که یکی از دو کشور چین و یا روسیه بخواهند مانع از بازگشت قطعنامه‌های قبلی شوند، در این صورت، اگر چه هر دو کشور یاد شده دارای حق وتو هستند و می‌توانند خواستار ادامه بخشA از بند 7 یعنی ادامه لغو قطعنامه‌های قبلی و عدم بازگشت دوباره آنها شوند ولی رأی منفی فقط یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس برای بی‌اثر کردن تصمیم آنها کافی است زیرا این سه کشور نیز دارای حق وتو هستند و رای منفی هر یک از آنها به بازگشت دوباره قطعنامه‌های یاد شده به مفهوم وتوی نظر سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.
اکنون می‌توان این اظهارنظر اوباما را به ارزیابی نشست که با تلویحی نزدیک به تصریح دست چین و روسیه را در پیشگیری از اقدامات آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، کوتاه اعلام کرده بود.
8- پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای که قرار است امروز - و یا حداکثر چند روز دیگر- در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد، از سوی آمریکا تهیه و ارائه شده است و از آنجا که تصویب آن به دلایل یاد شده، می‌تواند ایران را با دشواری‌های فراوانی روبرو کند پیشنهاد می‌شود جمهوری اسلامی ایران از هم‌اکنون، مخالفت خود با پیش‌نویس مورد اشاره را رسما اعلام کرده و خواستار تغییر بخش‌هایی از متن پیش‌نویس- از جمله بندهای 11 و 12، ضمیمهB و... آن- شود.
9- درباره متن سند وین که با عنوان برجام از آن یاد می‌شود نیز گفتنی‌هایی هست که اصلاح آن ضرورتی حیاتی دارد و در شماره‌های آینده به آن خواهیم پرداخت ولی از آنجا که تصویب قطعنامه فصل هفتمی اخیر متن یاد شده را قطعی و لازم‌الاجرا خواهد کرد، انتظار می‌رود- و‌انتظار منطقی و فوری و حیاتی نیز هست- که جمهوری اسلامی ایران نظر نهایی خود درباره آن را به نتیجه بررسی‌های دقیق این سند از سوی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی موکول کند و برای انجام این بررسی دقیق علاوه بر دو نهاد یاد شده، از حقوقدانان برجسته و صاحبنظران دیگر نیز به طور جدی دعوت به عمل آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 122
  • امیر ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    دولت عزیز ما توافق نمی خوایم فقط بزارید زندگیمون رو بکنیم و خودتون مارو امیدوار و بعدش ناامید نکنید!
  • امیر ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    جناب شریعتمداری برخی چیزها را درست می گویند. این که توافق تمام شده است و نه مجلس ایران و نه کنگره آمریکا حق تغییر آن را ندارند. اما آقای شریعتمداری این را توضیح نمی دهند که اینکه ما در گذشته قطعنامه ها را قبول نداشتیم یعنی چه؟ قطعنامه سازمان ملل لازم الاجرا است چه کشور محکوم بپذیرد چه نپذیرد. عاقبت تندروی و انزوا در جهان این است که یک دنیا علیه یک کشور جمع می شوند و آن را این گونه محکوم می کنند. البته به غلط پاسخ می دهند که اینها که همه دنیا نیستند، که هستند. در ضمن آقای شریعتمداری به اشتباه ابراز می کنند که قطعنامه های سازمان ملل تجمیع می شوند. یعنی چه تجمیع می شوند؟ واقعیت این است که اجرای آن ۷ قطعنامه متوقف می شود و بعد از ۱۰ سال پرونده از فصل ۷ سازمان ملل خارج می شود. این یعنی ایران اولین کشوری است که بدون تغییر نظام و جنگ از فصل ۷ شورای امنیت خارج می شود. بخاطر همین دستاورد که بود و نبود کشور به آن وابسته بود باید قدردان باشیم.
  • خسن ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آقای شریعت مداری فعلا به منتقدان انگ "دلواپس" و "بی خبر از جیب مردم" میزنند دیروز که تلویزیون نحوه برداشته شدن تحریم ها را توضیح میداد متوجه شدم تا 8 سال دیگر تحریم ها ادامه دارد و در این زمان هرکدام از کشور های 5+1 که از ایران شکایت کنند (همانند قبل با مدارک بی پایه و جعلی) میتوانند تمامم تحریم ها را با شدتی بیشتر به روز اول برگردانند و هیچ کشوری توان استفاده از حق وتو برای وتو کردن شکایت ندارد یعنی دستور بازگشت لازم الاجرا هست در کنار این ها فوردو تعطیل نطنز نیمه تعطیل تحقیق و توسعه سانتریفیوژ ها کاملا زیر ذره بین و فوقالعاده محدود میگویند "صلاح مملکت خویش خسروان دانند"
  • کوروش زند ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حسين آقا ! خوب شما که اينقد مي فهمي چرا در کيهان موندی بيا تو دستگاه سياست خارجي ساز بگير ببينيم چطوري مي زني ؟
  • سروش ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بسمه تعالی مسیولین محترم شمارابخدا قسم میدهم به حرف ها ودلسوزیهای اقای شریعتمداری گوش بدهید پا روی خون شهدا مگذارید.تا کار از کار نگذشته فکری بکنید اقای شریعتمدار ی شما به طریقی صدایتان را به مقام معظم رهبری برسانید.
  • امیین ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    از تیتر نویسنده رو شناختم
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    فعلا که تا دو سال آینده از توافق خوشحالند بعضی اصلا هم مهم نیست چی داده شده و چی ستانده
  • یوسف ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ای کاش آقای شریعتمداری همین اعتراض ها را موقعی که این کاغذ پاره ها در شورای امنیت تصویب می شد میکرد.
  • هابيل ايران فر ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اصلا تو خوب ! تو زورو !
  • ایرونی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آخرش نفهمیدیم چی شد؟؟ یکی میگه خوبه یکی میگه بده... انشاءالله که به نفع ملت بشه
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این آقا چرا فکر میکنه تو این مملکت از همه بیشتر میفهمه!؟!
  • امیر ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ببین آقای محترم این کار مثل زدن سنگین ترین وزنه توی مسابقات وزنه برداری میمونه باید زیر وزنه قرار بگیری تا مهرهای کمرت درد را احساس کند بیرون از گود شما خوب میتونی وزنه بزنی تو قهرمان خارج گودی
  • ایرانی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    درهر صورت ایشون مخالف هستند.
  • خداپرست ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    در بند (ج) به سوال شما پاسخ داده شده. ضمن اینکه به دلایل تجمیع قطعنامه‌ها در همین مقاله اشاره شده، و بستگی دارد که شما چه برداشتی داشته باشی. وقتی در این توافق همه تحریم های قبلی قابل بازگشت هستند، یعنی همه آن ها تجمیع شده‌اند.
  • خداپرست ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    کوروش! آسوده بخواب و هرگز سعی نکن سلول‌های خاکستریتو از حالت آکبند خارج کنی.
  • خداپرست ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این همه توضیح و روشنگری؛ آخرش هم میگی نفهمیدی چی شد؟ عجب از این ایرونی!!!
  • تبریز ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اگر اینطور هست باید کاری کرد زود
  • خداپرست ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    در هر صورت ایشون "با هر آنچه منافع و عزت کشور را بر باد دهد" مخالف هستند.
  • جواد ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    عوض تمسخر و تیکه اندازی، به این چند مورد جواب منطقی بده. حالم از این روحیه ای که بعضی ها دارن بهم میخوره، چرا وقتی بعضی ها جواب منطقی ندارن شروع میکنن به گفتن اراجیف و فرافکنی یا مسخره کردن؟
  • علی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خداخیرت بده سردار قلم.
  • جواد ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بله صد در صد مشخصه شما تا الان اسم حسین شریعتمداری به گوشت نخورده و الان هم به این چند نکته ای که آقای شریعتمداری گفته جوابی نداری که وانمود میکنی متن رو نخوندی و با دیدن تیتر نویسنده رو شناختی.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    در مناظره ديشب شبکه خبر بين دکتر ايزدي و دکتر شافع،تنها دفاع شافع ضمن تاييد اشکالات مطرح توسط دکتر ايزدي از پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت اين بود که براي آمريکا آبرو ريزي ميشود بعد از طرح دعوا در سه مرحله بخواهد ادعاي خلاف کند!!!!!(يعني نهايت خوش بيني به طرف مقابل با وجود نقض عهدها و اعمال خلاف منشور سازمان ملل در طول سالهاي گذشته!!!)
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    تو سیاست خارجی کسانی هستند که خوب ساز میزنند و خوب جشن میگرند و خودشون رو بهترینها میدونند و کسی رو هم تو جمعشون راه نمیدهند
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اونموقع ما مثل الان اینقدر واداده نبودیم و ایران هیچ تعهد الزام آوری را قبول نکرده بود ... الن با این قطعنامه ما ملزم به اجرای آن هستیم
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    زوزو شما کدخداست و بس
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    لااله الا الله !!!!!
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا همه را ربت می رهند به امریکا امریکا در سازمان ملل یگ عضو است نه تصمیم گیرنده کامل
  • همشهری ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حسین؟؟!!! شریعتمداری!!!!!!!!!! ؟ حسین!!!!!!!!!!!!!! ؟کیهان!!!!!!!!!!!! ؟
  • صادق ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به عنوان يك كارشناس حقوق بين الملل و مخالف بسياري از مواضع آقاي شريعتمداري ، با اين نظر ايشان كاملا موافقم و به هوشمندي ايشان و مشاورانشان در توجه به اين ظرائف مهم اذعان مي نمايم .
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    شما که بیشتر میفهمی , با استدلال حرف ایشان را رد کن. دیروز هیچکدام از مسئولان وزارت امور خارجه حاضر نشدند در خصوص این قطعنامه در برنامه های صدا و سیما پاسخ دهند .
  • خداپرست ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    هابیل ایران‌فر؟!! از طرز فکرت بر میاد که تو "قابیل ضد ایران" باشی
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آره عزيز ،‌ ايران اولين كشوري است كه از فصل 7 سازمان ملل بدون جنگ خارج شده ، چون همه خواسته هايي كه اونها ميخواستند با جنگ بدست بيارند ، با اين توافق و بدون هيچ هزينه و رنجي ، تقديم اونها كرده !!! لطفا بجاي بلغور گفته هاي نشريات و سايتهاي زنجيره اي و همچنين دلايل واهي !! اندكي تامل و تفكر كنيد
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آیت الله خامنه ای به بیان چند نکته درباره موضوع هسته ای اختصاص داشت. در اولین نکته ایشان با تشکر از دست اندرکاران مذاکرات طولانی و نفسگیر هسته ای به خصوص زحمات و تلاشهای هیأت مذاکره کنند، افزودند: برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیش بینی شده طی شود البته چه این متن تصویب شود چه نشود اجر مذاکره کنندگان محفوظ است ان شاءالله.
  • صادق ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به عنوان يك كارشناس حقوق بين الملل و مخالف بسياري از مواضع آقاي شريعتمداري ، با اين نظر ايشان كاملا موافقم و به هوشمندي ايشان و مشاورانشان در توجه به اين ظرائف مهم اذعان مي نمايم .
  • محمد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جواد جون لایک
  • صادق ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    برای این که یک سیستم به درستی کار کنه، بایستی کلیه قطعات و اجزای اون سر جای خودش باشه. هر قطعه ای هم وظیفه خودش رو داره. عملکرد صحیح سیستم هم در گروی تعامل و رابطه متقابل بین این اجزاست. نه آقای شریعتمداری می تونه به درستی کار آقای ظریف رو انجام بده و نه آقای ظریف می تونه به درستی کار آقای شریعتمداری رو انجام بده. کار هر دو اگر چه مهمه، به تنهایی خاصیتی نداره. اما اگر تعامل درستی بین این مجموعه ها تعریف بشه، اونوقت موفقیت واقعی محقق خواهد شد.
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امریکا و دو سه تا کشور کوچولو اسم خودشون رو گذاشتن جامعه جهانی و برعلیه ما قطعنامه صادر کردند اما این قطعنامه ها تا امروز از نظر جمهوری اسلامی غیر قانونی بود اما امروز به رسمیت شناخته میشود !
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این اقای شریعتمداری چرا خودش نرفته مذاکرات رو انجام بده
  • ناشناس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حداقل آن موقع قطعنامه ها را قبول نکردیم و تاسیسات هسته ای را هم تعلیق نکردیم و اجازه ایجاد محدودیت در توان موشکی و نظامی رو به غرب ندادیم .
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این قدر مردم رو از جنگ نترسونید... تا کم میارید میگید جنگ جنگ... کدوم جنگ؟ کجا ما از فصل 7 خارج شدیم؟!!!! با این مذاکرات تازه داریم گرفتارش میشیم...
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    از چاله در اومدیم افتادیم تو چاه... خدا به خیر کنه...
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بعضی ها فقط خوشحالند...
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حق وتو می دونی یعنی چی؟؟؟
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اگر تيم پيروزي بدست اورده چرا حاضر نشد براي توضيح پيشنويس با شبکه يک سيما و بخشهاي ديگر پاسخگو باشه؟!؟!!؟اشکالات حقوقي اين پيشنويس انقدر آشکاره که حقوقدانان طرفدار دولت هم نتونستند ازش دفاع کنند ،لطفا قبل از خواندن متن و نظرات کارشناسان اظهار نظر و شعف نکنيد که بيشتر از هر چيزي شعور و فهم و غيرت خودتون زير سوال ميره
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جناب شریعتمداری کلاً شوخ طبع هستند. مزاح می فرمایند.
  • پارسا ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    عزیزم با این توافق نه تنها خطر حمله اجماع بین المللی برداشته نمیشه بلکه با امضاء توافقنامه دقیقا گردن خود را زیر ساطور گذاشتیم اونم با میل خودمون .چون اعضای گروه 1+5 هر ان بخان به بهونه واهی میتونن ظرف پانزده روز اجماع مشروع حمله به ایران را بوجود بیارن وبه ایران حمله کنند.در ضمن طبق گفته جاش ارنست فرصت کافی به انها داده میشه تا اطلاعات کافی راجع به نقاط حساس نظامی ایران بدست بیارن تا در مواقع حمله بتوانن ضربه اساسی به ایران بزنن . خواهشا بدور از احساست وحزب و جناح کمی عاقلانه و فراجناحی فکر کنید.
  • مجید ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه آخه من موندم کجای این توافق به نفع ماست که مسوولین این همه تبریک می گن!!!! همه خطوط قرمزی رو که رهبری می گفت زیر پا گذاشتند ، اگر جایی هم به نفع ایران چیزی اومده هزار جور تبصره برای دبه کردن داره!!!!! فاجعه آمیز ترین قسمتش هم اونجاست که اگر اختلافی بین دو طرف پیش اومد شورای امنیت باید ظرف 30 روز برای رد اون ( نه قبول !!!!!) به توافق برسه وگرنه همه چیز خودکار بر میگرده سر جای اولش!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اشتباه جناب شریعتمداری اینجاست که در صورتیکه گزارشی مبنی بر نقض تعهدات از سوی ایران به شورای امنیت سازمان ملل برسد باید بعد از بررسی 30 روزه در جمع اعضای شورا مطرح و به تصویب برسد آنگاه تحریمهای قطعنامه های قبلی از سر گرفته می شود پس دست امریکا آنطور هم باز نیست و اگر یکی از اعضا مثل روسیه یا چین ان را وتو کند نمی توانند تحریمها را بازگردانند...
  • علی3 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    دوست عزیز ما 12 ساله داریم هی میریم و میایم ،دایم با آژانس سر اینکه صنعت هسته ایه ما دارای انحراف نیست درگیرم،اونوقت شما باور میکنی که اینا تو این 7 سال نمیتونن یه جا دبه کنن؟؟؟؟ لازم به ذکر که تموم این چیزایی که شما به عنوان قطعنامه های سازمان ملل در دوره قبل و انزوا و ... نام یردید نتیجه ی یه همچین قراردادهایی بوده که دوستان در سال های 3 82 با همین غربی ها بسته بودن که با دبه طرف غربی مواجه شد!
  • خداپرست ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مواظب باش تبعات این مزاح شریعتمداری گریبانگیرت نشه
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    الفاتحه!!!
  • علی3 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حداقل اون موقع قطعنامه ها رو با توجه به بدون سند بودنشون قبول نداشتیم،نه اینکه مـل الان خودمون قبول کنیم یه تحدید برای ثبات و امنیت جهانیم! یعنی به نظر شما اونموقع که یک قطعنامه غیرقانونی علیه ما تصویب میشد باید قبول میکردیم به غلط کردم میوفتادیم؟
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جناب ناشناس9:38 از اینکه در مورد روابط بین الملل اطلاع وافری دارید جای بسی خوشحالی است!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی3 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    شما یه بار متنو میخوندی میفهمیدی چرا به آمریکا ربط میدن!عزیز من طبق قطعنامه جدید،برا بازگشت تحریم ها فقط رای یکی از اعضای شورای امنیت که دارای حق وتویه کافیه و اون رای رو هیچ کدوم از 5عضو دیگه نمیتونه وتو کنه!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مشاور حقوق بین الملل در مورد کشورهای بالاتراز شاخ آفریقا!!!
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظرم شریعتمداری این بار درست تحلیل کرده است جشنهای خیابانی قبل از درک عمق توافقنامه هم جزو همان کلاهها بوده است.
  • علی3 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بازم مغلته!یعنی هرکسی که نقد کنه باید ببرنش اونجا بره مذاکره کنه؟پس چرا نماینده فرستادیم؟80 میلیون نفر جمع میشدیم میرفتیم دیگه!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ناشناس 11:01 آمریکا و دو سه کشور کوچولو فعلا که هر بلایی خواستن سر کشور آوردن!!! فکر کردی همین که بگیم قعطنامه ها غیرقانونی بوده جامعه جهانی هم قبول میکنن!! واقعا دل خجسته نه!! مغز خجسته ای دارین شماها!!!
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    شما اگه میدونی چی شده خوب بگو همه بدونن و الکی شادی نکن!!!
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    صدام برای بیرون آمدن از فصل 7 همه جوره دم آمریکایی ها رو دید حتی تمام سلاح های کشتار جمعی اش توسط ماموران آمریکا یا همون آژانس نابود شد ولی دیدیم آخرش جنگ شد و به چه خفتی افتاد آمریکایی ها آنقدر حریص اند که اگر به قول شما در مذاکره به همه اهداف شان برسند بعدش برای منابع آن کشور و حضور نظامی دندان تیز خواهند کرد پس لطفا برای دلواپسی هاتون تاریخ را تحریف نکنید این یکی رو حداقل به چشم دیدیم
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اختیار داری ایشون از تئوریسن های تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند تشریف دارند دکترین سیاست خارجی از این بالاتر؟
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    پاسخ روحانی در رابطه با کدخدا دانستن آمریکا. (از من پرسیدند که مذاکره با اروپا راحت تر است یا امریکا؟ و من گفتم مذاکره با امریکا، چون اروپائیها یک کدخدا و اربابی دارند که باید با او مذاکره کنند، بهتر است که ما قبل از آن با همین کدخدا مذاکره کنیم.) فکر کنم این برای کسانی که هی کدخدا،کدخدا می کنند کافی باشه هر چند که نرود میخ آهنی در سنگ
  • مهاجر ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به عنوان یکی از منتقدان همیشگی جناب آقای شریعتمداری باید انصاف را رعایت کنم و بگم که مطلبی که در این یادداشت عنوان کرده خیلی نگران کننده است.
  • مجید ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه آخه من موندم کجای این توافق به نفع ماست که مسوولین این همه تبریک می گن!!!! همه خطوط قرمزی رو که رهبری می گفت زیر پا گذاشتند ، اگر جایی هم به نفع ایران چیزی اومده هزار جور تبصره برای دبه کردن داره!!!!! فاجعه آمیز ترین قسمتش هم اونجاست که اگر اختلافی بین دو طرف پیش اومد شورای امنیت باید ظرف 30 روز برای رد اون ( نه قبول !!!!!) به توافق برسه وگرنه همه چیز خودکار بر میگرده سر جای اولش!
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    تجميع تحريم ها - پذيرفتن قانوني تحريم ها. و قبول كردن تهديد بودن فناوري هسته اي ايران !!!!! مگه الزام قطعنامه ها وضمانت اجرايي ان به رضايت ايران بستگي داره؟! تجميع تحريمها يعني چي چرا؟؟؟ شما ها فقط دنبال ايراد گرفتن هستين مصداق فرمايش رهبر انقلاب كه فرمودند كنار نشسته ايد هي ميگيد پاش كج بود و ... زمان احمدي نژاد كه اين كاغذ پاره هاي ذيل منشور ٧ براي ايران وضع و صادر شد اين اقا اين رو شنگريشون كجا بود؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اشتباه شما اینجاست که متن پیشنویس رو نخوندی که حق وتو توی ایم مورد از کشورها گرفته شده
  • مجتبی ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    از اول نباید میزاشتید قطعنامه سازمان ملل بر علیه ایران صادر بشه الان که ایران تحریم شده یا باید امتیاز بدیم تحریم ها لغو بشه یا باید با تحریم ها بسازیم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اینجوری موزون تره : پایان سخن شنو که ماراچه رسید ازچاله درآمدیم ودرچاه شدیم
  • ناشناس ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    دوست عزیز چرا دقت نمیکنید به مطالب ، توی متن توافقنامه ذکر شده هرکدوم از 5 کشور اگه اعتراضی مبنی بر نقض توافقنامه از ایران به شورای امنیت ارایه بدن ، کلیه تحریمها بر میگرده سرجاش وهیچدام از کشورهای دیگه نمیتونن وتو کنن . به نظر من آقای شریعتمداری به نکات جالب ومهمی اشاره کردن که متاسفانه تیم مذاکره کننده ما در هنگام مذاکرات به این نکات و حقه بازی آمریکاییها دقت نکردن .و اگر این توافقنامه به تصویب برسه تنها ایرانه که از همه لحاظ متضرر میشه .
  • ریاستی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    هیچ‌وقت یک ایرانی راتهدید نکنید!!!!
  • محمد ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آقا علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. از چین یا روسیه در ازای معامله ای دو جانبه بخواهیم قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت را وتو کنند تا فرصت متعادل کردن مفاد آن با مفاد برجام فراهم گردد.
  • محرمی ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    احسنت...
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اول ازشون سوال کنید چرا به قطعنامه های قبلی رای دادن؟؟؟؟؟؟
  • محمدجوادعباسی ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    باسلام.تعجب من اینست که چرا اقای شریعتمداری در تمامی مسایل اظهار فضل دارند .اخه برادر چند موضوع را انتخاب وداشته های چنته ات را بیرون بریز . راستی اقای محتم چرا در دولت نهم ودهم این همهفضل شما فواران نمیکرد و خاموش بود .ایا میدانید این قطعنامه ها همان هایی هستند که شما و دیگران سکوت و یا تاییدمیکردید میباشند .عزیزان فقط انصاف داشته باشید
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    قبلا خیلی بهت خوش گذشته ؟ بدبختی الان حداقل قسمت اعظمش مربوط به دولت گذشته و دور زنندگان تحریمه!!
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    اولا سند سازی و برگرداندن تحریم ها به این راحتی هم نیست ! با اجرای توافق و از بین رفتن تحریم ها اولا زمان برای بازگشت و یک دست کردن شرکای اروپایی و آمریکایی زمان بر خواهد بود دوم تحریم ها دیگر مانند گذشته مشروعیت و صلابت نخواهند داشت سوم بازگشت برای ما هم دور از دسترس نخواهد بود چهارم آمریکا و اروپاییها بیشتر از ما به دلیل شرایط منطقه ای و صلابت نیروهای سپاه و بسیج و ارتش در زمینه برون مرزی نیاز به این توافق داشته و دارند گرچه در ظاهر امر حرف دیگری به میان می اورند
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    حسین آقا بیاد دیپلماسی تحریم های بیشتر و انزوای بیشتر از جامعه بین المللی در دستور کار قرار میگیره ! اونوقت مثل کره شمالی خوشبخت میشیم!!!
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    علی آقا اولا مغلطه نه مغلته!! ثانیا این بنده خدا شریعتمداری جای فقط نقد کردن راهکار هم میتونه ارائه بده ، سکوت و موضع گیر یهای گذشته در برابر تخلفات و نگاه حزبی شریعتمداری ، اثرات سخنانش رو در جامعه برای برخی افراد کم رنگ و نقدش رو جهت دار جلوه میده و باید این واقعیت رو باید پذیرفت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس