"نذیر" می تواند یک تیربار 7.62 میلی متری، دو قبضه موشک دوش پرتاب ضد هوایی و یا دو قبضه موشک ضد زره را با خود حمل کند و با توجه به توان حمل سلاح های گوناگون، این ربات می تواند با طیف مختلفی از تهدیدات مثل بالگردها ، تانکها و زره پوش ها و همچنین نیروهای پیاده درگیر شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سابقه استفاده از ربات ها و خودروهای زمینی بدون سرنشین به جنگ جهانی دوم و زره پوش انتحاری "Goliath" باز می گردد؛ زره پوشی که با یک کابل ارتباطی به کاربر متصل و حاوی مقداری مواد منفجره بود. این زره پوش انتحاری برای از بین بردن پل ها، سنگرها، خودروهای زرهی و ساختمان ها توسط ارتش آلمان به کار می رفت.

البته مشکلات زیادی که این ربات آلمانی از ابتدا در بحث هدایت و کنترل درگیر آن بود باعث شد تا پس از جنگ دوم جهانی این بخش از فناوری های نظامی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگیرد.


بمب کنترل از راه دور Goliath

در دهه های اخیر و با توجه به پیشرفت ها و موفقیت های پلتفورم های بدون سرنشین خصوصا در بخش هوایی، بحث استفاده از خودروهای بدون سرنشین نیز مجددا مطرح شده و طراح های مختلفی در این بخش در نقاط مختلف دنیا در دست اجرا می باشد. اما در همین ابتدا ذکر این نکته بسیار مهم است که این بخش در مقایسه با پرنده های بدون سرنشین، از محدودیت های بسیار بیشتری برخوردار بوده و کشورهای دارای این فناوری و همچنین کاربران آن بسیار کم تر هستند.

آمریکا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این بخش، چندین طرح را اجرایی کرده که از آن میان می توان به ربات رزمی TALON اشاره کرد که می تواند نقش هایی مثل شناسایی، نابودی بمب های کنار جاده ای و در صورت لزوم درگیری با نیروهای دشمن را به انجام برساند.


ربات رزمی TALON

امروزه یکی از نکات چالش برانگیز در بحث خودروهای بدون سرنشین، بحث هدایت و عبور از موانع گوناگون در روی زمین است. همانگونه که مشخص است، در آسمان این گونه پستی و بلندی ها وجود نداشته و حرکت به سهولت قابل انجام است. در زمان حرکت بر روی زمین، خصوصا در شرایط رزمی و سطوح ناهموار، مشکلات بسیاری در بحث کنترل ایجاد شده و در بسیاری از موارد افتادن در یک چاله مساوی است با پایان کار آن خودروی بدون سرنشین.

به همین منظور بحث کنترل این خودروهای بدون سرنشین از فاصله دور یکی از چالشهای بزرگ این حوزه به حساب می آید.

نگاهی به ربات های نظامی در ایران

در جمهوری اسلام ایران نیز، طی سالهای اخیر تلاش های زیادی برای طراحی و ساخت ربات های مدرن نظامی صورت گرفته و همین چند ماه پیش بود که ربات های نیروی زمینی سپاه پاسداران در یک رزمایش، مورد تست عملیاتی قرار گرفتند. ربات رزمی سپاه از نظر ساختاری یک نمونه نسبتا کوچک به حساب می آید که بر روی زنجیر چرخ حرکت کرده و برد آن در حدود 5 کیلومتر است که به دوربین های ترمال و یک قبضه تیربار PKM نیز مجهز شده است.

در نگاه اول شاید برد این ربات، اندازه آن و یا سلاحی که حمل می کند آنچنان تاثیرگذار نباشد اما محل استفاده از این وسیله کجاست ؟

امروزه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تهدیداتی مثل حملات تروریستی، گروگانگیری و جنگ های شهری شکل جدیدی از نبرد بوده و در آینده نیز روز به روز این مسئله پر رنگ تر خواهد شد. در محیط جنگ شهری و نبردهای فاصله نزدیک، تله های انفجاری، سنگرهای تیربار، یگان های ضد زره دشمن و همچنین تک تیراندازها می توانند تهدیدات گسترده ای را برای نیروهای خودی ایجاد کنند.

یک نمونه زنده از این مسئله بحث نبردهای ارتش عراق و ارتش سوریه با گروه های تروریستی در این دو کشور است.

در بسیاری از موارد در یک سناریوی جنگ شهری، فاصله بین طرفین درگیر شاید کمتر از 500 متر باشد و اینجاست که وسایلی مثل ربات رزمی سپاه به کار می آید. این ربات در این فضا دارای برتری های زیادی است. اندازه آن کوچک است، به دلیل استفاده از موتورهای الکتریکی کم صدا و کم مصرف بوده و به دلیل اندازه کوچک و کم صدایی که به آن اشاره شد، کشف آن بسیار سخت خواهد بود.


ربات مسلح نیروی زمینی سپاه

ربات مذکور به راحتی می تواند از گوشه ای از میدان نبرد، خود را به دشمن نزدیک کرده در عین ارسال اطلاعات و در صورت لزوم با استفاده از گلوله های 45*7.62 تیربار PKM نصب شده بر روی آن که با دوربین آن هم خط شده و هدف گیری با آن انجام می شود، آتش موثری را علیه نفرات پیاده دشمن حتی برخی خودروهای غیر زره پوش شده اجرا کند.

اثر روانی حضور همچنین سلاحی را نیز نباید فراموش کرد.

با این اوصاف، دشمن دیگر با انسان ها سر و کار نداشته و در مقابلش تعدادی ربات کوچک حضور دارند که ممکن است از هر نقطه ای به سمت آنها شلیک کنند. البته فراموش نکنیم که تیربار PKM وزنی در حدود 9 کیلو دارد که البته با توجه حذف قنداق برای نصب بر روی ربات، بخشی از این وزن کاهش پیدا می کند.


ربات شناسایی نیروی زمینی سپاه

البته ربات دیگر سپاه که در این رزمایش دیده شد، بزرگتر بوده و از ظاهر آن مشخص بود که به صورت خاص برای عملیات شناسایی طراحی و ساخته شده است. نصب یک سامانه شناسایی اپتیکی بر روی پایه ای که روی این خودرو چرخ دار نصب شده است موید این نکته می باشد.

نزاجا هم با نذیر وارد می شود

پس از آزمایش موفق ربات های رزمی و شناسایی  سپاه در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه در سال گذشته، حالا نوبت نزاجا بود تا ربات شناسایی – رزمی خود را به نمایش دربیاورد. "نذیر" نام جدید خودروی بدون سرنشین شناسایی – رزمی نزاجاست که توسط جهاد خودکفایی این نیرو طراحی و ساخته شده است.

این ربات شناسایی و رزمی هم در مراسمی در محل سازمان جهاد خودکفایی نزاجا و هم در جریان رژه روز ارتش در تهران به نمایش درآمد. نکته جالب این است که مدل به نمایش درآمده در رژه برخلاف مدل اول که دارای 4 چرخ بود از 6 چرخ برخوردار بود و از نظر ظاهری نیز تفاوت هایی بین این دو مدل وجود دارد که احتمال نشان از وجود دو مدل از "نذیر" است.

با توجه به عکس های موجود می توان به راحتی به این تفاوت ها پی برد.


ربات 4 چرخ نذیر

مسلما مدل 6 چرخه این خودروی بدون سرنشین از تحرک بالاتری برخودار بوده و احتمالا برای حرکت در سطوح با ناهمواری های بسیار بیشتر طراحی و ساخته شده است.

"نذیر" می تواند یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری، دو قبضه موشک دوش پرتاب ضد هوایی و یا دو قبضه موشک ضد زره را با خود حمل کند. این خودرو فاقد هر گونه اگزوز می باشد که نشان می دهد از موتور الکتریکی استفاده می کند. نذیر، به دلیل استفاده از موتورهای الکتریکی کم صدا و کم مصرف بوده و کشف آن نیز به همین دلیل سخت تر خواهد بود.

با توجه به تصاویر منتشر شده، مشخص است که سلاح های مورد نظر، درون این خودرو حمل می شوند و در زمان نیاز به استفاده دریچه های نصب شده بر روی آن باز شده و سلاح مورد نظر از درون "نذیر" خارج می شود.


ربات نذیر مسلح به دو فروند موشک دوش پرتاب

در چهار طرف این خودرو رزمی – شناسایی نارنجک اندازهای دود زا نصب شده است که می تواند در شرایط خطر استتار لازم برای این خودرو در برابر تهدیدات را به وجود آورد. بر اساس اعلام مسئولین "نذیر" بردی در حدود دو کیلومتر دارد و به نظر می رسد که از هدایت رادیویی برای کنترل از راه دور آن بهره گرفته می شود.

در مقابل این خودروی "نذیر" نیز یک سامانه شناسایی اپتیکی نصب شده است که توان شناسایی و هدف گیری در شب و روز و آب و هوای نامساعد را در اختیار آن قرار می دهد. همچنین در مراسم رژه امسال ارتش، یک دستگاه خودروی تاکتیکی سفیر به عنوان خودروی فرماندهی سامانه بدون سرنشین نذیر حضور داشت که نشان می داد می توان در شرایط اضطراری، از توان سفیر برای یدک کشیدن این ربات استفاده کرد.


ربات نذیر در رژه روز ارتش با 6 چرخ به همراه خودروی کنترل

اما یکی از قابلیت های بسیار جالب این خودرو که می تواند در میدان نبرد بسیار موثر و حیاتی باشد ، بحث توان حمل محموله ای به وزن 600 کیلوگرم توسط این خودروی بدون سرنشین است. 600 کیلوگرم بار در میدان نبرد وزن بسیار زیادی، خصوصا برای نیروهای پیاده محسوب می شود.
 
مهمات، غذا، کمک های اولیه پزشکی و یا بار همراه سربازان می تواند بخشی از محموله ای باشد که این خودرو آن را حمل کند. در شرایط جنگی رساندن این حجم از محموله به نیروهای درگیر در خط مقدم و یا کم کردن این حجم از بار از دوش سربازان نقش بسیار موثری در افزایش توان رزمی یگان ها خواهد داشت.

البته یک نکته درباره ربات های رزمی ارتش وجود دارد که آنها را در بخش عملیات مشترک بسیار توانا می کند. برخلاف ربات های رزمی سپاه که فعلا در بخش رزمی به یک تیربار PKM مجهز شده اند، ربات نذیر می تواند هم به تیربار، موشک دوش پرتاب ضد هوایی و موشک ضد زره مسلح شود. وارد کردن هر سه مدل رزمی از این ربات در میدان نبرد می تواند توان تهاجمی و تدافعی نیروهای مسلح کشور را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

در نبردهای شهری و یا در فضاهای بسته و پوشیده مثل کوهستان و یا جنگل این خودروهای بدون سرنشین توان استتار و منتظر ماندن برای مدت طولانی را دارند. با توجه به توان حمل سلاح های گوناگون این خودروها می توانند با طیف مختلفی از تهدیدات مثل بالگردها ، تانکها و زره پوش ها و همچنین نیروهای پیاده درگیر بشوند. در حقیقت با استفاده از این ربات ها می تواند مساحت زیادی از نقاط پرخطر مرزی و یا درصورت به وجود آمدن شرایط جنگی در محل رزم را پوشش داد.

نباید فراموش کرد که در یک سناریوی نبرد تمام عیار نیروی های متخاصم به تنهایی وارد عمل نشده و معمولا ترکیبی از واحدهای هوایی و زمینی شامل پیاده نظام و زرهی به یک نقطه حمله می کند. امکان نصب سه مدل از تسلیحات مختلف بر روی ربات نذیر انعطاف پذیری نیروهای خودی در هر سناریوی تدافعی و یا تهاجمی شدیدا افزایش خواهد داد.

طبیعی است که این خودروهای بدون سرنشین گرسنه یا تشنه نمی شود، نیاز به خواب و استراحت ندارد، در زمانی که ثابت است هیچگونه صدا و یا ریسک خاص شناسایی ندارد و به دلیل استفاده از سامانه های الکترونیکی می تواند زمان زیادی را به عملیات بپردازد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که تمام این عملیات ها را می تواند توسط یک نفر که در فاصله دوری نشسته انجام داد و بدون به خطر انداختن جان نیروها، از مساحت بسیار زیادی حفاظت کرد.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کرد افزایش حجم استفاده از سامانه های بدون سرنشین در کشور است که پیش از این در هوا و دریا شاهد آن بودیم و امروز نیز در زمین شاهد تلاش های سپاه و ارتش در این بخش هستیم. فناوری های رباتیک و هدایت بدون سرنشین از جمله علوم بسیار پیشرفته در جهان به حساب می آید و می توان از سریز فناوری و دانش در این بخش استفاده های فراوانی در سایر بخش های نظامی و غیر نظامی کرد.

فراموش نکنیم که علوم رباتیک و استفاده از وسایل بدون سرنشین نظامی ، خصوصا در بخش زمینی ، امروزه در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورها بوده و جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از ربات رزمی - شناسایی نذیر نشان داد که به خوبی به این فناوری پیشرفته مسلط شده است.

از سوی دیگر، ربات رزمی سپاه و ربات نیروی زمینی ارتش، دارای وظایفی مکمل هم هستند که این توجه به ظراحی و ساخت با نگاهی به ساختار و ماموریت های مختلف هر دو نیرو، نوید این را می دهد که در آینده نزدیک بتوان بخش قابل توجهی از ماموریت های محوله به دو نیرو در مناطق خاص جغرافیایی کشور را به ربات های رزمی سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • امیین ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 1
    اولین بار که در یکی از محصولات ایرانی شاهد طراحی زیبا هستم ، از سلیقه مهندسینش مشخصه که کارایی خوبی هم داره این ربات نذیر
  • محسن ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 2
    یکی وسیله کارامد برای مبارزه با اشرار همراه با استفاده از پهباد
  • حسین ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    6 1
    از لحاظ ایرو دینامیک بسیار عالی‌ طراحی شده و سنسورهایی که داره نشون دهنده قابلیت بالای اون هست.دست مریزاد.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    12 1
    میشه ایران خودرو رو هم بدن دست سپاه یا ارتش راهش بندازن؟
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    مدل شش چرخ ندير يدک کش است که مى تواند بارى به وزن 600 کيلو رو حمل کند مدل چهار چرخ ندير مدل رزميست!!!!
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 1
    توی عکس آخری نذیر سوار بر حامل 6 چرخ هست وگرنه خود نذیر 4 چرخ هست اگه توی عکس های روز رونمایی هم دقت کنید معلومه که اونی که یدک کشیده میشه و 6 چرخ داره فقط یک حامل هست که نذیر روی اون سوار شده
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    بیش از اندازه عالیه! فقط فکر کنید برای هر سرباز پیاده پدافند هوایی و ضد زره وجود داشته باشه! سیستم جنگ کلاسیک با استفاده از بالگرد و تانک زیر و رو و به تعبیری متلاشی میشه
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    گزارش خوبی بود لطفا مفصل در مورد اس 300 ایرانی بنویسید . سپاس
  • ali ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 2
    ربات نذیری که در روز ارتش رونمایی شد شش چرخ نیست بلکه همون چهار چرخه و روی کشنده ی شش چرخ قرار گرفته که خطای دید باعث میشه فکر کنید که شش چرخه
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 2
    با تشکر لطفا درباره فلاق هم گزارش بنویسید به نظر ایده جالبی پشتشه
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    اگر بخواهیم سرعت تمیز کردن سوریه از نجاست تکفیری حرامی را بسیار بالا ببریم به دو مدل ربات با برد حداقل 50 کیلومتر احتیاج داریم ، یعنی این خودروها باید هم از نظر باطری و هم از نظر هدایت از دور پیشرفت کنند . چند خودروی شناسایی که با هم شبکه هم شده اند وارد یک شهر ویران شده شوند به راحتی می توانند خود را برای ماه ها مخفی نگه دارند . در این صورت مکان های انبار مهمات و پشتیبانی ، پادگان های آموزشی ، تونل ها ، جلساتی با شرکت فرماندهان اول و ... را مخابره خواهند کرد . در این صورت ربات های انتحاری که از قبل در داخل شهر مخفی شده اند وارد خواهند شد و کار هدف را یکسره می کنند یا جنگنده ها ، پهبادها و موشک های دقیق و نقطه زن این کار را می کنند . نتیجه فلج شدن حرامی تکفیری و ترس وحشتناک این ها خواهد بود . قطعا این نیاز جدی امروز ماست که کشورمان هم کار در این حوزه را جدی گرفته و سرمایه گذاری می کند .
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 1
    آقای کارشناس! این عکسی که با ۶ چرخ دیده میشه در واقع خود نذیر یا مدل دیگه ای از اون نیست بلکه تریلر خامل نذیره. با کمی دقت میتونید قسمتهایی از ۲ چرخ جلو و قسمتی از چرخ چپ عقب نذیر رو بر روی تریلر حامل ببینید.
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 1
    این پلتفرم خوبی میتونه باشه تا در مقیاس بزرگتر برای نفربرهای زرهی و خودروهای ۶X۶ و ۸X۸ مقاوم به به مین استفاده کرد.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 1
    دانشمند ، مدل شش چرخ کجا بود ؟ اون کفی یدک کشه که شش چرخ داره و خ.درو روی اون قرار گرفته !!! همون چهار چرخم بیتر نداره ، یه دوتا عکس از زاویه دیگه ببین ، بعد تحلیل بنویس
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    ماشا الله
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    7 1
    ایول دمشون گرم زنده باد ایران و ایرانی
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    لطفا در مورد باور373 که لانچر و موشکش در رژه روز ارتش رونمایی شده یک گزارش کار کنید
  • علی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 10
    تولید ات و اشغال . خاک تو سرتون .
  • باور ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 1
    قرار بود تلاش 2 و 3 رونمایی بشن تو روز ارتش
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 1
    کشنده 6 چرخ ؟!! برای یک خودروی 4 چرخ ، کشنده 6 چرخ طراحی شده ؟!!!! چه عجب !!!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    5 1
    اون 6 چرخ برای حرکت در محیط های ناهموارتر است
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    5 2
    کفی یدک کش ؟!!! برای یک خودروی 4 چرخ به اون کوچکی یدکش ؟ این مدل 6 چرخ برای شرایط ناهموارهی هستش و مدل 4 چرخ برای شرایط بهتر ، لااقل مقاله رو بخونید
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 1
    شکرلله
  • آرش آذر ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 1
    کاش تیتر میزدی ( نذیر عقاب همیشه بیدار ایرانی برای شکار کرکسها و کفتارهای دشمن ) آخه اینجوری بیشتر حال میده
  • امیررضا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 1
    ان شاء الله این پیشرفت ها به برهم زدن آرامش صهیونیست های غاصب و وهابی های شیطان صفت کمک می کند.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 3
    موازی کاری اتلاف سرمایه و وقت است
  • امیر ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    گل گفتی
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    اسباب بازي خوشگلي مي شه اگه ازش بسازن
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 0
    اتفاقن باعث پیشرفت است
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 0
    البته با شناختی که من از مسئولان دارم تا 200 سال دیگه ام تولید انبوه نمیشن و در سوریه و عراق و سایر جاها هم عملیاتی نمیشن
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    عقاب لقب مناسبی برای پهپاد هست و نه ربات زمینی.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    برد دو کیلومتری خیلی خیلی کمه! در کل طرح جالبیه امیدوارم مثل تانک ذوالفقار فقط در حد چند تا نمونه باقی نمونه!
  • حسن ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 2
    زیادی بزرگه، فکر نکنم کارایی بالایی داشته باشه.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    کالیبر PKM برابر 54*7.62 است.
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    برعکس رقابت به پیشرفت سرعت میده
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    ربات سپاه اسم نداره؟ راستی اسم اینو دیگه صیاد نذارن خواهشا.
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    فکر کنم در مورد مفهوم ربات و مفهوم کنترل از راه دور یکسری اشتباهاتی رخ داده این وسط
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    اینها(مدل رزمی مجهز به مسلسهای سنگین) به علاوه هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هلفایر میتونن یه جهنم واقعی درست کنن...نیروهای پیاده و زرهی هم میشن موج دوم حمله... هواپیماهای بمب افکن هم برای زدن عقبه لجستیک و ساختمانهای چند طبقه و سنگر های محافظت شده... یه مرکز کنترل فرماندهی مبتنی برC4ISTAR هم کنارش. چه شود!
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 1
    نذیر یعنی چی ؟! عرب زده های عزیز
  • رضا ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    موافقم
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    معاینه فنی داره؟
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    جنگ‌افزار انرژی هدایت شده خوب بود که بتوانیم از این دست سیتم هارو بدست بیاوریم با انواج میکرویو می توانند تمام سیتم های دفاعی ما را از کار بندازند شرکت سوئدی Bofors HPM Blackout در سوئد هم مثل امریکا همچین سیستمی را درست کرده http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_HPM_Blackout https://r3zn8d.files.wordpress.com/2012/02/bae_pdf_bofors_hpm_blackout.pdf
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    بهترین کار اینه که از سایپا بخواهیم پراید تانک، پراید نفربر زرهی، پراید حمل موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، پراید مین کوب، پراید هاورکرافت، پراید جنگنده مافوق صوت، پراید دریایی، پرایدچه دریایی و پرایدکوپتر بسازد تا کاملن بی نیاز شویم.
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    تیربارش درون خودش بود وقابلیت چرخش داشت بهتر بود
  • ناشناس ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    عالی بود انشاالله این هم خاری باشه تو چشم دشمنان
  • افشین تهران ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    تربیت که نداری هیچ سواد هم نداری
  • ياور ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    سلام مشرق عزيز. لطفن اصلاح بفرماييد (كشنده يا حماله شش چرخ نذير) در ضمن نمونه دوم نذير رباط شناسايي با رادار سي كيلومتري است
  • افشین تهران ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    اگه ساخت امریکا بود الان در مدحش ده خط مدیحه سرایی میکردی.
  • افشین تهران ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    برای شروع بسیار عالی هست و حتما در اینده روز به روز بهتر هم خواهد شد.مهم شروع یک خواسته و داشتن هدف هست که خدارو شکر هردو مورد موجود هست .
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    این تسلیحات برای نمایش است؟ بابا استفاده کنید تا ده تا ده تا شهید ندیم. سالهاست هر روز از این قبیل تسلیحات جدید رو نمایی میشود و در عین حال هر روز هم در اخباز شاهد شهادت نیروهای خود هستیم دو نتیجه میشود گرفت یا اینکه اینها عملیاتی نمیشوند و یا کارا نیستند
  • آریو سوئد ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    ما بیشتر به تجهیزاتی نیاز داریم که بتواند در همان روزهای اول نبرد دشمن را زمین گیر کند. یکی از اینها EMP ها هستند. امیدوارم که کشور در این عرصه هم وارد شده باشد.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    حضور نظامی ها در سیاست و اقتصاد ممنوع هست!!
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    نذیر یعنی هشدار دهنده. اسم خوبیه. حالا آمریکا میاد یه چی میسازه اسمشو میذاره قاتل. همه میگن به به و چه چه!
  • دکترای مکانیک ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    این مقاله کلی اشکال توش هست مثلا استفاده از خودروی چرخ دار بدون سرنشین!! در کوهستان جنگل بیابون و مناطق غیر هموار و مسطح برای انتقال سلاح بار و غذا!!.. بحرحال به نظرم شروع خوبی هست ولی باید روی ساخت سلولهای خورشیدی پارچه که توسط نیروها پوشیده میشه ای برای شارژ مجدد تجهیزات الکتریکی در سطح مقطع وسیع تر و همینطور مقاوم سازی در برابر EMP و نیز استفاده از ربات های مجهز به بازوهای هیدرولیکی برای حرکت در مناطق غیر همراه کار بشه.... خیلی هوشمندانه تر هست روی زیر سیستم های حیاتی رباتیک مثل میکرو و نانو حسگرهای حرارتی اپتیکی الکتریکی لیزری و....که توانایی های یک ربات به اونها محدود میشه بیشتر کار کنیم همانطور که دو موشک یکسان حرارتی با دو سنسور حرارتی متفاوت از نظر تکنولوژی ساخت یکی با فب زیر ده نانومتری ساخته شده و دیگری بالای صد عملکرد کاملآ متفاوتی در برابر چف فیلر و... دارند
  • سهیل بشردوست ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    حرف قشنگی بود
  • سهیل بشردوست ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    ببند اون چاله حموم رو...
  • آرش آذر ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    آره راست میگی .ممنونم ازت .ولی به هر حال شکارچی خوبیه
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    اونایی که بالاشن فک کنم پنل خورشیدی هستن واسه تولید برق
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    ناشناس ۰۹:۵۰ من دیگه حرفی ندارم!
  • عباس م 61 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    گفتم یه سر به سانسورچی بزرگ بزنم.
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس عزیز یک نگاهی به تصویر بیانداز تا متوجه بشوی که صحبتدوست اول درست است این یک کشنده است حال چرا شیش چرخ باید از طراخانش سوال کرد
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    افشین جان گل گفتی این دوستان ما فقط کافیه بگن آمریکا یک ناله و فغانی برایش براه میاندازند که بیا و ببین
  • بو على ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    به گمانم به فكر طراحش نرسيده كه فقط با دو تا گلوله به چرخهاى لاستيكى اين روبات را راحت از كار انداخت. ايشون خيلى با هوش تشريف دارند.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    انقدر رویایی نباش، تا حالا باتری اختراع نشده که ماه‌ها دشارژ نشه!
  • حسی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ضمن خسته نباشید پیشنهادی داشتم برای برادران طراح این ربات مبنی بر اینکه وسیله ای مانند این ربات بسیار کارا و کاربردی خواهد بود اگر بتواند بمبی آتش زا پرتاب نماید زیرا آتش شیرازه دشمن را در فاصله نزدیک از هم می پاشد و ضمن نابودی نفرات ابزار و ادوات و مهمات آنها را نیز نابود می کند نصب یک تیر بار شاید با برآورد اولیه خوب باشد اما شاید کارایی مفید و قابلی نداشته باشد و نهایتا برای شکار یک نفر در یک محدوده زمانی به کار برود و یک خاک ریز و سنگر مستحکم یا یک دیوار می تواند کارایی گلوله را بسیار کاهش دهد
  • حسین ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام به نظرم اصلا عملیاتی نیست نوع قرار گرفتن چرخ ها نشون میده اصلا قابلیت رفتن به جاهای ناهموار رو نداره سلاحی که روش نصب شده فقط قابلیت شلیک یک راکت رو داره و بعد باید دوباره توسط فرد پر بشه ربات های طراحی شده توسط سپاه عملیاتی تر و با طراحی بهتری هستند
  • محمد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    احسنت به دقت شما
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آیرودینامیک؟ اولا آیرودینامیک در اینگونه وسائل اهمین نداره، ثاینا از نظر ایرودینامیکی خوب طراحی نشده، نشونه اون سطوح عمود بر جهت حرکت در جلو و بریدگی یکهو بدنه در انتها هست که گردابه های پشت رو ایجاد میکنه البته با توجه به سرعت پائین این وسیله آیرودینامیک اصلا براش اهمیت نداره
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    قبلا نوشتن بگردی پیدا میکنی
  • ایمان ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    امریکا اسم چیو گذاشته قاتل؟ اونا که اسم بمب اتمشون با اون همه کشته رو گذاشته بودن "مرد چاق" و "پسر بزرگ"
  • mehrdad ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    کی گفته ممنوع هست؟پس اینهمه ساختمون سازی متعلق به کدوم ارگان دولتی هست؟
  • مقدم ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    نذیر! یعنی چه؟ نذر کننده؟! نذر شده؟! با نذر و نیاز و استخاره کار می کند؟!
  • مقدم ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    یعنی تولیدات ایران خودرو از این هم که هست بدتر بشه؟!
  • مقدم ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    نذیر یعنی نذر شده! و وسیله ای که شاید با نذر و نیاز و استخاره کار کنه!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مگه میخوایم باهاش بریم مهمونی؟
  • msg13 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    طبق قانون نيرو هاي مسلح در هنگام صلح ميتوانند در مسائل اقتصادي وارد شوند
  • حسین فروزنده ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    مسلسلش دقیقا کجا وصل میشه سواله دیه پیش میاد. هرچی نگاهش کردم نتونستم بفهمم
  • رسول ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کاش از اسم های ایرانی هم برای نامگذاری استفاده می کردند
  • امیرحسام ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    آفرین باری کلا
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    مهمترین نکته خودروی نظامی داشتن ارتفاع پایین و داشتن لبه ها تیز برای کاهش و دفع اثرات سلاح دشمن هست که زیاد در این خودرو رعایت نشده ولی برای شروع خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس