این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.

1**تولید

* این هفته محمد طحانپور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اعلام این خبر که 100 بن تخفیف خرید کالا بین کارگران توزیع شده افزود: در این طرح بن های تخفیف خرید لوازم خانگی، لوستر و مبلمان ایرانی میان کارگران توزیع شده و آنها می توانند نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند. بر این اساس، امید می رود که بتوان تقاضای داخلی را برای خرید لوازم خانگی تولید داخلی تحریک کرد، این در حالی است که بسیاری از تولیدات ایرانی، قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد.

** از دیگر موضوعاتی که در این هفته مطرح شد موضوع تکالیف کارفرمایان در قبال حوادثی بود که در موقع کار برای کارگران پیش می آید. در همین رابطه محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر اساس ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام دهد و مراتب را ظرف ۳روز اداری از تاریخ وقوع حادثه به صورت کتبی به سازمان تأمین اجتماعی اطلاع دهد.

*** همچنین در هفته ای که گذشت بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه با سی‌ان‌ان با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت گفت: ایران پیش از برداشتن گام‌هایی برای تسلط بر بازار دیگر کشورها را درنظر نخواهد گرفت و پس از لغو تحریم‌ها سطح تولید خود را به 4.2 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

 این در حالی است که طبق آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ایران در سه ماهه دوم سال 2015، سطح تولید نفت خود را بدون احتساب میعانات گازی 20 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 2.82 میلیون بشکه در روز رسانده است.

 در حوزه انرژی نیز در حالی برخی جایگاه‌داران با ادعای نداشتن صرفه اقتصادی قاچاق بنزین، درپی حذف کارت سوخت هستند که همچنان در مقایسه قیمت بنزین داخلی باکشورهای همسایه این رقم به مراتب کمتر از قیمت این فرآورده نفتی در آن کشورها است. بطوریکه قیمت هر لیتر بنزین در امارات متحده عربی حدود 1800 تومان است.

 در همین زمینه براساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، بارنامه و راه نامه‌های بین المللی از روز اول مهر ماه ۹۴ اجرایی شد. در این طرح کارت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی از این پس با استفاده از اطلاعات الکترونیکی که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای شرکت نفت فرستاده می‌شود، شارژ خواهد شد. البته یک سهمیه پایه برای کل ناوگان در نظر گرفته شده است اما بیش از آن با استفاده از اطلاعات پیمایش هر وسیله نقلیه، سوخت اختصاص خواهد یافت.

**** بازار خودرو نیز این هفته را همچنان با رکود پشت سر گذاشت بگونه ای که به گفته تحلیل گران باتوجه به اینکه سفرهای تابستانی به روزهای پایانی رسیده ،دیگر نمی‌توان امید چندانی به رونق بازار خودرو داشت.فعالان بازار می‌گویند پرونده معاملات تابستانی را بسته‌اندوممکن است که خواب زودهنگام زمستانی بازاردر راه باشد.

از طرف دیگر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سئوالی مبنی بر استقبال مردم از طرح ویژه پیش‌فروش خودرو افزود: استقبال برای حضور مردم در طرح پیش‌فروش خودرو به اندازه‌ای بی‌نظیر بوده که خود ما هم انتظار آن را نداشتیم، اما طرح همچنان ادامه دارد و طی روزهای آینده امیدواریم بتوانیم آمار متقاضیان حضور در این طرح را اعلام کنیم.

این در حالی است که مدیر برنامه ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا با اعلام اینکه در شرکت های خودروسازی خارجی شاخص ایراد خودرو در چهار ماه اول تحویل به طور میانگین حدود دو ایراد است گفت این رفم در ایران دوبرابر بوده و بطور میانگین  ۴ ایراد است.

***** همچنین در این هفته طبق نتایج یک بررسی که در مجلس بر روی وضعیت اشتغال به کار جوانان در طول ۹ سال گذشته انجام شده  نشان می دهد که در هیچ یک از سنوات گذشته اشتغال جوانان به سمت بهبود نرفته و هر ساله بازار کار شاهد ریزش نیروی کار جوانان و از دست رفتن فرصت‌های شغلی جوانان متقاضی کار بوده، که این میزان تنها در سال ۹۳ به میزان ۲۷۳ هزار شغل بود.

این موضوع در صورتی است که باگذشت دوسال از فعالیت دولت تدبیر، ارقام متفاوتی از هزینه ایجاد یک شغل از ۱۰ میلیون تا ۲.۶ میلیاردتومان به گوش می‌رسد و در همین چند سال قبل در زمان فعالیت دولت دهم، مسئولان می گفتند با ۲۰ میلیون تومان نیز می توان در بخش تعاون اشتغال زایی کرد. کمی قبل تر از آن و در زمان دولت‌های پیشین وام های خُرد ۳ میلیون تومانی برای خوداشتغالی به برخی افراد پرداخت شد.

****** از دیگر اخبار این هفته مربوط به مسکن مهربود که احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، با بیان اینکه سقف تسهیلات بانکی مسکن مهر از 50 هزار میلیارد تومان به 55 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است، درباره زمان تحویل واحدهای مسکن مهر گفت: تمام واحدهای مسکن مهر کشور تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسند.

در همین زمینه گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی نسبت به وضعیت نامساعد مسکن از اظهار نظر های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که چندین بار با حملات کلامی عجیب و غریب به مسکن مهر انتقاد کرد. این اظهار نظر ها در حالی است که مهمترین مطالبه مردم از دولت یازدهم در حوزه مسکن در 2 سال اخیر معطل مانده، و وزیر راه و شهرسازی به جای تمرکز بر رفع مشکلات، ظاهرا حضور در همایش‌ها و اظهارنظر و ارائه مقاله درباره مفاهیم مختلف همچون مشکلات اقتصاد کلان کشور،‌ زنان ،نظام بانکی و حقوق شهروندی  را در اولویت خود قرار داده است.

1**بازار

* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 521 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته 93891 تومان و پایان هفته به 93370 تومان رسید. سکه نیز با کاهش چهار هزار تومانی در ابتدای هفته 917 هزار تومان و در پایان هفته 913 هزار تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت پنج گروه از مواد غذایی با افزایش و 4 گروه نیز با کاهش همراه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

*** قیمت جهانی نفت هم در این هفته به دنبال آمار ضعیف اقتصادی چین با ۳۲ سنت کاهش به رقم ۴۸ دلار و ۷۶ سنت فروخته شد. قیمت جهانی طلا نیز در بازار معاملات جهانی قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از 2 روز کاهش به دنبال ضربه آمارهای اقتصادی چین به بازار اوراق قرضه امروز 2.85 دلار افزایش یافت و 1127.61 دلار فروخته شد.

**** یکی دیگر از اخباری که در این هفته منتشر شد مربوط به هزینه های سفر دریایی می باشد. طبق این گزارش هزینه بلیط یک‌سره سفرهای دریایی با توجه به مسافت و همچنین خدمات دریافتی از 80 هزار تومان تا 270 هزار تومان متغیر است و قیمت بلیط‌های دوسره نیز از 135 هزار تومان شروع می‌شود و تا 420 هزار تومان ادامه دارد.

1**اقتصاد مقاومتی

* سازمان امور مالیاتی چندی پیش از کشف ۱۶میلیارد تومان فاکتور جعلی در برخی استان‌ها خبر داده بود و اکنون حدود ۱۰۰۰ شرکت متخلف شناسایی شدند. گفتنی است صدور فاکتور صوری در معاملات به نظر با اجرای قانون مالیات ارزش افزوده پر رنگ‌تر شده است، مشکلی که معاملات را غیرشفاف کرده و راه را برای حقوق دولت کوتاه می‌کند.

چندی پیش مسئولان از برخورد قضایی با کد فروشان و ارائه دهندگان فاکتورهای صوری خبر دادند، اما هنوز هم شرکت‌های صورت دست به انجام چنین کارهایی برای متقاضیان خود می‌زنند.

در این راستا سازمان امور مالیاتی اسامی حدود 950 شرکت و مؤدی نام نویسی شده بدون اعتبار را به دلیل صدور صورت حساب غیر واقعی منتشر کرد.

** در این هفته محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، با اعلام خبر تغییر شبوه محاسبه حقوق بازنشستگی از برنامه ریزی های سازمان متبوعش در این مورد اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا اشتغال به دو شغل تاثیری در افزایش حقوق دوره بازنشستگی دارد یا خیر افزود: اگر بیمه شده غیر از دوسال آخر خدمت، در دو جا کار کند تاثیری در بازنشستگی اش ندارد.

*** کلیدواژه "نفوذ" اعم از ابعاد مختلف آن بعد از جمع بندی مذاکرات بارها توسط رهبر انقلاب مطرح شده است و خواسته ایشان از مسئولان این بوده است که با چشم بینا در مقابل انواع نفوذ ایستادگی کنند. دو چالش جدی دشمن برای نظام جمهوری اسلامی ایران بویژه بعد از توافق غیرمصوب تفرقه و نفوذ است . تفرقه در بحث‌ های سیاسی و نفوذ در عرصه‌ های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و امنیتی. چگونگی تاثیر واردات بر نفوذ اقتصادی را از اینجا بخوانید.

1**توسعه

* در این هفته مرکز آمار ایران گزارش قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری شاخص کشور در شهریورماه سال ۱۳۹۴ را اعلام کرد که طبق آن نرخ تورم ۱۳.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۱.۶ درصد شد.

** همچنین در این هفته اسنادی منتشر شد که نشان می داد وزارت نفت در چهارشنبه هفته گذشته 80 میلیون لیتر بنزین، وارد کرد که رانت های 5 تا 9 دلاری در هر بشکه بنزین وارداتی نصیب دلالان زنجیره‌ای واردات می‌شود.

این در حالی است که براساس آمار و اسنادی که بارها در رسانه های مختلف منتشر شده است بنزین وارداتی به کشور از هیچ استانداردی تبعیت نمی کند در صورتی که پیش از واردات بنزین تولید داخل دارای استاندارد یورو4 بود.

به هرحال با تصمیم مسئولان وزارت نفت بنزین پاتیلی بی کیفیت جایگزین بنزین با استاندارد یورو4 شد که علت اخذ این تصمیم مشخص نیست.طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حجم واردات بنزین به کشور در شهریور ماه به 17.5 میلیون لیتر در روز رسید، در حالی که وزارت نفت مجوز واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین را دارد.

*** در این هفته و پس از آن که اسناد واگذاری خلاف قانون یک مجتمع آلومینیومی در رسانه ها مطرح شد، شعبه رسیدگی کننده به این پرونده و رسیدگی ماهوی به موضوع  دستور توقف واگذاری را صادر کرد.

بنا به گفته مطلعان، طرح آلومینیوم هرمزگان در حال حاضر وضعیت خوبی به لحاظ مدیریتی نداشته و اخیرا در یک اتفاق مشکوک با قطع و نوسان برق 83 دیگ ذوب از مدار خارج شده است! که این امر به جز زمان لازم شش ماهه برای بازگرداندن آن به خط تولید، هزینه راه اندازی مجدد هریک از دیگ های ذوب حدود دو میلیارد تومان خواهد بود که در مجموع بالغ بر 160 میلیارد تومان خسارت به بیت المال وارد کرد.

دادستان دیوان محاسبات نیز درباره پرونده خصوصی‌سازی کارخانه المهدی که مورد اعتراض برخی نمایندگان مجلس قرار گرفته هم گفت: از سوی دیوان محاسبات استان هرمزگان و بازرسی کل کشور گزارشی شده مبنی بر اینکه واگذاری مجتمع آلومینیوم «المهدی» ارزان‌تر از قیمت واقعی اتفاق افتاده است و چون صرفا یک گزارش بود دیوان محاسبات برای صحت ‌و سقم آن ورود کرد که بر اساس بررسی های به عمل آمده مشخص شد در واگذاری آلومینیوم «المهدی» و طرح هرمزان به احقاق حدود ۴۰۰‌میلیارد تومان حقوق بیت‌المال منجر شد و خریدار نیز اعلام آمادگی کرد ‌این مابه‌التفاوت را به نوعی جبران کند.

**** در این هفته ، گروه اقتصادی مشرق، در گزارشی به بررسی دلایل افزایش قیمت دلار در دوماه اخیر پرداخته که براساس آن  اجماع نظر کارشناسان خارج از دولت بر این است که دولت برای رفع کسری بودجه، اقدام به گران کردن دلار کرده است.افزایش حدودا 200 تومانی قیمت دلار در 2 ماه اخیر در بازار آزاد باعث شده که هم‌اکنون قیمت بالای 3400 تومان در بازار جا بیفتد.

***** در هفته ای که گذشت آمارهایی منتشر شد از سوی بانک جهانی که نشان می دهد وام بانکی در ایران ارزان تر از همه کشورهای جهان بجز چهار کشور ونزوئلا، آرژانتین، ماکائو و نامیبیاست. این نهاد بین المللی بر پایه آمار سال 2014 نرخ واقعی سود وام بانکی در ایران را منفی 2.4 درصد محاسبه کرده است. نرخ واقعی سود وام در هر کشور برابر است با نرخ سود وام بانکی در آن کشور با لحاظ نرخ تورم.

بر اساس این گزارش هشت کشور در سال میلادی گذشته نرخ سود واقعی منفی داشته اند که ایران نیز در بین آن ها قرار داشته است. ارزان ترین وام بانکی در ونزوئلا ارائه می شود. نرخ واقعی سود وام در این کشور منفی 21.1 درصد بوده است. آرژانتین با نرخ واقعی منفی 3.3 درصدی سود وام بانکی در رتبه دوم، ماکائو با منفی 3 درصد در رتبه سوم  و نامیبیا با منفی 2.7 درصد در رتبه چهارم از این نظر قرار گرفته اند.

1**بازار سرمایه

* در بازار بورس این هفته که با ریزش 9 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 62254 واحد رسیده بود در آخر هفته با افزایش 141واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 568 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 61686 واحد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    دلار را خود دولت گران کرده تا از این طریق بخشی از کسر بودجه اش رو جبران نماید .
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    گران نگه داشتن دلار توسط دولت برای رفع کسر بودجه رفاهیات و حقوق مدیران و کارکنانش نه حمایت از تولید و پروژوها!
  • عباس ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    فعلا با وعده های سرخرمن دولت در مورد مسکن امسال را به آخر می رسانیم سال آینده وعده های دیگری در راه است اول گفتند تابستان 93 بعد گفتند پایان 93 بار دیگر گفتند پایان سال 94 حالا می گویند پایان سال 95 سال آینده هم خواهند گفت پایان سال 96 و احتمالا قبل از انتخابات ریاست جمهوری مسکن مهر را برای رای آوردن با کلی منت تحویل خواهند داد مثل توافقنامه که قبل از توافق رفع همه مشکلات را منوط به آن کردند و بعد از توافق گفتند نهال را کاشته ایم فعلا چند سال صبر کنید
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ممنون مشرق
  • ساسان ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    شما يه جانبه قضاوت مي كنيد! چرا وقتي دلار از هفتصد تومن رفت 3300 چيزي نمي گفتيد!؟
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    لطفا توضیح دهید که معنی سود منفی برای وام چیست؟اما انچه ما در بانک ها شاهد هستیم وام هایی با بهره های حداقل 22 درصد هستند.
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    عجب یعنی دو روز برای شما انقد سنگینه پس شاهکار دولت قبلی چی هست!؟
  • علی اصغر کوثری ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    تا نوع تحلیل، آسیب شناسی و ارائه راه حلها در سطح کارشناسان اصلی دولت بر اساس مدل سرمایه داری و الگوی متمرکز تولید، توزیع و مصرف؛ ثروت و اطلاعات سرمایه داری می باشد؛ نباید انتظار حل مشکلات را داشت. چون الگوی اقتصادی و مدل سرمایه داری در جهان شکست خود. مثلا اینها نتوانستند یونان را نجات بدهند. ژاپن و اسپانیادر آستانه ورشکستگی است، رشد اقتصادی فرانسه دوسال است صفر شد و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس