کد خبر 468003
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴

کمیته تحریم شورای امنیت در جلسه عصر سه شنبه خود تائید کرد که ایران از مفاد قطعنامه 1737 هیچ تخلف و نقضی نداشته است.

به گزارش مشرق،  کمیته تحریم شورای امنیت که هر سه ماه یکبار، درباره تعهدات ایران به قطعنامه 1737 شورای امنیت، گزارشی را منتشر می کند، در جلسه ای که عصر سه شنبه تشکیل داد، تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت تحریم ها ضد ایران را ارائه کرد.

نماینده اسپانیا در سازمان ملل متحد و رئیس کمیته قطعنامه 1737 گزارش جدید وضعیت تحریم ها ضد ایران را از تاریخ دوم تیر تا 23 شهریور بررسی شده است.
رومن ویارزون مارچزی در این گزارش ضمن استقبال از نتیجه مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک و نیز تصویب قعطنامه 2231 شورای امنیت که بر حمایت از برجام تاکید دارد، گفت: در نود روز یادشده شورای امنیت گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرد که تاکید دارد ایران شماری از عملیات هسته ای مطابق با قطعنامه 2231 را اجراء کرده است.

وی افزود: همه تدابیر اعمال شده از سوی شورای امنیت بر اساس قطعنامه های 1737، 1747، 1803 و 1929 همچنان به قوت خود باقیست و کشورهای عضو سازمان ملل موظفند در اجرای کامل مفاد این قطعنامه توام با احترام به معافیت هایی که در قطعنامه 2231 آورده شده، اقدام کنند.

رئیس کمیته قطعنامه 1737 همچنین گفت: این کمیته کاملا متعهد به اجرای همه مفاد قطعنامه های یادشده است و آمادگی دارد راهنمایی لازم را در صورت درخواست از سوی کشورهای عضو سازمان ملل، ارائه کند.

نماینده اسپانیا در سازمان ملل افزود: کمیته تحریم 1737 پیش از این درباره برخی موارد از جمهوری اسلامی ایران سئوال کرده بود که هنوز واکنشی از سوی ایران دریافت نکرده و کمیته همچنان پاسخ ایران را خواستار است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود گفت: کمیته همچنان به کمک به کشورها و نهادهای بین المللی در اجرای تدابیر وارده شورای امنیت ادامه خواهد داد و با توجه به همین امر کمیته 1737 اطلاعات مضاعفی درباره پیشنهاد دستیاری فنی به جمهوری اسلامی ایران از سوی یک نهاد بین المللی دریافت کرده است.

مارچزی با بیان اینکه این کمیته از چنین همکاری هایی برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت استقبال می کند، گفت: این کمیته همزمان طرف ها را به ادامه دریافت راهنمایی از سوی کمیته در مسیر اجرای تدابیر شورا، تشویق می کند.

وی افزود: طبق پاراگراف پنجم قطعنامه 1737 ، یک کشور به کمیته تحریم اطلاع داد که تجهیزاتی به منظور استفاده در راکتور آب سبک نیروگاه بوشهر ارائه کرده است.
نماینده اسپانیا گفت: طبق برخی مفاد قطعنامه های 1737 و 1747 نیز اطلاعاتی دیگری از سوی کشور دیگری دریافت شد که اعلام کرده است با توجه به قرارداد منعقد شده، اجازه پرداخت بدهی از طریق دارایی های مسدود شده صورت می گیرد و علاوه بر آن، کشور دیگری نیز دو گزارش بر مبنای پاراگراف هفده از قطعنامه 1929 ارائه کرده است.

وی افزود: گزارشی نیز طبق پاراگراف 22 از قطعنامه 2231 دریافت شده است که بر ارائه مراحل مقدماتی در رابطه با تولید ایزوتوپ پایدار در تسهیلات فردو و برداشتن ذخیره اورانیوم غنی شده با درصد کم ایران در ازای اورانیوم طبیعی اطلاع رسانی شده است.
رئیس کمیته تحریم قطعنامه 1737 در بخش دیگری از گزارش خود گفت: در نهم ژوئن سال جاری میلادی، ( نوزدهم خرداد) طبق قطعنامه 2224 شورای امنیت، مدت ماموریت هیئت کارشناسان تا نهم ژوئن 2016 ( هجدهم تیر سال آینده) تمدید و در سی ام ژوئن 2015 میلادی، (نهم تیرماه گذشته) نیز دبیرکل سازمان ملل هفت کارشناس جدید را در هیئت کارشناسان کمیته تحریم 1737 منصوب کرد.

وی در پایان گفت: در ضمیمه گزارش نود روزه این کمیته نیز آمده است که هیئت کارشناسان به دعوت مقامات تحقیقات گمرکی آلمان در یکم ژوئن سال جاری میلادی، ( دهم تیر) به آن کشور سفر و درباره اجرای تدابیر مطرح شده در قطعنامه های 1737، 1747، 1803 و 1929 گفتگو کردند.
به گفته وی اعضای هیئت کارشناسان کمیته تحریم همچنین در دیگر نشست های بین المللی از جمله پنجاه و ششمین نشست سالانه موسسه مدیریت مصالح اتمی در ایندین ولز ایالت کالیفرنیای آمریکا و نیز کنفرانسی درباره مقابله با تامین مالی گسترش سلاح های کشتار جمعی شرکت کرده اند.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی را عهده دار است نیز بعد از پایان قرائت این گزارش گفت: گروه پنج بعلاوه یک بطور قانونی آماده می شوند تا به طور قانونی درباره برداشتن تحریم هایی که هر یک به طور یک جانبه بر ایران اعمال کرده اند، اقدام کنند.
وی افزود: هیچ شکی نداریم که طرف ها به تعهدات خود توام با خوش نیتی عمل خواهند کرد.
نماینده انگلیس در سازمان ملل اما با ابراز تاسف از عدم پاسخ ایران به درخواست هایی که از قبل از سوی کمیته تحریم مطرح شده بود، گفت: از ایران درخواست داریم به درخواست های این کمیته پاسخ دهد.

وی افزود: انگلیس همچنان به یافتن راه حلی صلح آمیز و دائمی برای موضوع اتمی ایران متعهد است، همان طور که وزیر خارجه ما در سفر تاریخی خود به تهران در ماه گذشته، تاکید کرد که توافق جامع اتمی با ایران به نفع همگی ماست و بهترین راه برای جامعه بین المللی است که از عدم گسترش توانایی ایران مطمئن شود.
نماینده انگلیس همچنین توافق هسته ای را فرصتی برای ایران و جامعه بین المللی خواند و گفت: این فرصتی است تا دو طرف از سال ها خصومت دست بردارند و به مرحله دیگری از همکاری ها از جمله مقابله با داعش، تلاش برای برقراری ثبات در منطقه، مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت وارد شوند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: در صورتیکه ایران به تعهدات خود عمل و آژانس بین المللی نیز این امر را تایید کند، تحریم ها می توانند به تدریج برداشته شوند.
وی افزود: ما می خواهیم تا زمانیکه تاییدات از سوی آژانس صورت نگرفته است، همه تدابیر شورای امنیت مرتبط با قطعنامه های از پیش تصویب شده، همچنان به قوت خود باقی بمانند.
نماینده فرانسه همچنین گفت: توافق وین ثابت کننده توانایی دیپلماسی است که راه حلی نهایی برای موضوع اتمی ایران حاصل شده است.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز که از اعضای غیر دائم شورای امنیت است، با تاکید بر بهره برداری صلح آمیز از انرژی اتمی از سوی ایران به منظور ارتقاء استقلال در فن آوری و انرژی گفت: ایران با برخی از کشورهای مهم در آسیا مرز مشترک دارد و به همین دلیل همکاری ایران و کشورهای منطقه، امری بسیار مهمی محسوب می شود تا بتوانند با مسائلی که صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند، مبارزه کنند.

وی افزود: اهمیت همکاری ایران نباید دست کم گرفته شود، ایران می تواند نقش مهمی در حل مسائل مرتبط با صلح و امنیت در منطقه ای که ثبات در آن وجود ندارد، ایفا کند، همچنین برداشتن تحریم ها از ایران می تواند ایجاد روابط مالی با کشورهای دیگر را امکان پذیر کند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس