مذاکره کننده ارشد کشورمان می‌گوید آمریکایی‌ها اگر توانایی پرداخت هزینه‌های نقض تفاهم برجام را در آینده دارند‌، می‌توانند آن را نقض کنند. جمهوری اسلامی تبعا عکس‌العمل خود را نشان خواهد داد و برنامه های راهبردی خود را از سرمی‌گیرد.

به گزارش مشرق،‌ سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: "تعهد به تفاهم برجام یک موضوع دو طرفه است‌، هر یک از طرفین می‌توانند برجام را ملغی اعلام کنند اما این موضوع منجر به خروج طرف مقابل از تفاهم خواهد شد. براساس متن تفاهم برجام ، بحث برگشت‌پذیری به شکلی متناظر وجود دارد."

وی در ادامه ضمن اشاره به بعد حقوقی برجام گفت: "تفاهم ایران و گروه 1+5  به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است که این موضوع به نوعی الزام حقوق بین‌الملل برای طرفین ایجاد می‌نماید. براین اساس طرفین ملزم هستند تا وقتی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند مانده است آن را نقض نکند. قطعنامه شورای امنیت به نوعی ضمانت اجرایی ایجاد کرده است که اگر دولت آمریکا آن را نقض کند ، به نوعی تعهدات و الزامات بین‌المللی ایالات متحده را نقض کرده است."

عراقچی با بیان این که  اگرچه اصل حاکمیت برای طرفین در برجام وجود داشته باشد اما هر کشوری که از تفاهم خارج شود باید تبعات آن را نیز بپذیرد، گفت: "نقض تفاهم برجام منجر به تبعات سنگین سیاسی و بین‌المللی خواهد شد و به طرف مقابل اجازه می‌دهد که برنامه‌های خود از سربگیرد. برهمین اساس ایران در صورت لغو تفاهم   برجام می‌تواند برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را بدون هیچ گونه محدودیتی از سر بگیرد."

وی همچنین گفت: "تفاهم برجام براساس منافع دو طرف تنظیم شده است‌، اگر یک طرف بخواهد موضوع را نقض کند باید از منافعی که کسب کرده صرف نظر کند."

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در واکنش به تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای به شکست کشاندن تفاهم برجام گفت: "آمریکا با لغو تفاهم برجام که به نوعی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، باید هزینه های سیاسی و حقوقی آن را در جامعه بین‌الملل بپردازد."

وی در انتها گفت: "آمریکایی‌ها اگر توانایی پرداخت هزینه‌های نقض تفاهم برجام را در آینده دارند می‌توانند آن را نقض کنند. جمهوری اسلامی تبعا عکس‌العمل خود را نشان خواهد داد و برنامه‌های راهبردی خود را از سر می‌گیرد."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ali ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    یادمه 2 سال پیش ، وقتی توافق ژنو امضا شد ، ظریف به مجلس رفت و پشت تریبون گفت : اگه تحریم جدیدی اعمال بشه و آمریکا توافق ژنو رو نقض کنه ، ما زیر برگه توافق ژنو آتش روشن میکنیم.... آمریکا نه 1 بار و 2 بار و 3 بار ، بلکه چندین بار با اعمال تحریم های جدید و ....توافق رو نقض کرد ولی توافق ژنو به قوت خود باقی ماند و هیچ کس هم اعتراضی نکرد... این حرف هم به پای اون حرف...دقیقا اعتبارش اندازه همه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس