کد خبر 467175
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»

به گزارش مشرق، فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.

هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.

هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»

وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»

فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.

وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»

اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.

مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.

ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.

تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.

تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.

این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.

فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»

لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.

لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.

وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سیدجلال ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    این آقای سعیدلیلاز یک روزکارشناس مسائل سیاسی است !!!!!!!!!!!!!!!!! یک روز تئورسین مجموعه اصلاح طلبان است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! گویا امروزکارشناس مسائل اقتصادی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مریم ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    ما کشور تولید کننده نفت هستیم چرا با کشورهایی که نفت ندارن مقایسه میشیم. پول نفت که سر سفره های مردم نیومد این همه منابع و ثروت داره این کشور... میخوایین توجیه کنین که چون بنزین ارزونتره
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    بهرته از این حرفا نزنید! اینها خودرو گرون و بی کیفیت میدن دست مردم! گیریم که سوخت گران و خودرو ارزان بشه! باز، دردي دوا نميشه، خودروهاي ساخت داخل هم كم مصرف نيستند كه! توغرب خودروها كم مصرف‌اند پس مصرف كننده آن‌چنان متضرر نميشه در ضمن كشورهاي غربي كه اكثراً نفت ندارند!
  • رضا ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    به نظر من تعرفه کاملا صحیحه و معلومه صنعت ما از نظر قیمت تمام شده نمیتونه با چین و کره ای و ژاپنی رقابت کنه که حیاط خلوت امریکان و هیچ تحریمی نداشته اند و به راحتی خودرو با تعرفه ی صفر به خود امریکا وارد میکنن.ولی قیمت بنزین در خارج از کشور در شرایط کنونی و قیمت پایینه نفت رر امریکا شش برابره ایرانه.پس یا باید مالیات مستقیم از بنزین داشته باشیم یا خودرو با تعرفه که در کشور های اروپایی هم تا سی درصد تعرفه ی خودرو دارند و هم مالیات بنزین که هر دو را دارند پس ما شرایط بدی نداریم.شرکتهای کره ای و ژاپنی بازار هدفشان امریکااست و خودرو بر اساس قیمت نفت و نیاز بازار امریکا تولید میکنند و اگر فروش نداشته باشند ان را به بازار های ضعیف تر مثه ایران میفرستند مثه خودرو های با حجم کم موتور که در زمانی گرانی نفت تولید شده اند و در حالت کنونی در امریکا خریدار ندارند و کره ان را به بازار ایران تحمیل میکند و اصولا ما خودرو های مناسبه شراط کشورمون که با ترافیک تهران و حجم کم باشه رو در این نوع نمیبینیم و بیشتر برای بازار هدف امریکاست که تعرفه ی صفر دارند پس بر طبل واردات کوبیدن درست نیست و باید خودرو ساز بشیم ولی من از ایران خودرو و سایپا هم حمایت نمیکنم و انحصار باید شکسته بشه
  • محمد ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    آی آقایی که نشستی پشت سیستمو نظرات منو منتشر نمیکنی واقعا برات متاسفم به حرفای رهبرم منفی میدن بازتاب میدی ولی من بسیجی هرچی مینویسم نظرمو منتشر نمیکنی نمی تونم دو کلوم انتقاد کنم از صنعت و برخی مسولین واقعا براتون متاسفم نمی دونم از کدوم جناحید شما خدا شما رو ببخشه
  • محمد شیرازی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دوست عزیز شما اگر با کشور دیگری مثل امریکا مقایسه می کنید باید از تمام جوانب مقایسه کنید از جمله حد اقل درامد هر فرد ,هزینه های جاری خانوار , آیا آن کشور صاحب نفت هست یا نه ووو....لطفا مثل مسئولان کشور ما نباشید که قیمت بنزین را 90 در صد فوب خلیج فارس حساب می کنند ولی وقتی صحبت از حقوق و بقیه لوازم از جمله خودرو می شود خود را به ندانستن می زنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس