منابع هندی اعلام کردند دهلی‌نو طی چند روز آینده ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت خواهد کرد تا بیش از ده درصد بدهی نفتی خود به این کشور را تسویه کرده باشد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری دی ان ای ایندیا، در آستانه لغو تحریم های غرب علیه ایران، هند در طی چند روز آینده 700 میلیون دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت خواهد کرد تا بیش از ده درصد بدهی نفتی خود به این کشور را تسویه کرده باشد.

یک مقام ارشد وزارت دارایی هند امروز گفت، رزرو بانک هند بابت بدهی قبلی پالایشگاه های این کشور، به شکلی برنامه ریزی شده مبلغ 6.5 میلیارد دلار به ایران پرداخت خواهد کرد به صورتی که فشاری بر نرخ ارز در این کشور وارد نشود.

وی افزود، قسط اول این بدهی در ماه جاری پرداخت خواهد شد.

یک مقام دیگر هندی گفت، قسط اول 700 میلیون دلاری در «طی چند روز آینده» پرداخت خواهد شد.

«نحوه پرداخت مشخص شده و این کار در چند روز آینده انجام خواهد گرفت.»

اداره کنترل دارایی های خارجی فدرال رزرو آمریکا ماه گذشته با پرداخت 1.4 میلیارد دلار از 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی هند به ایران موافقت کرد.

این مقام هندی گفت، هنوز نحوه پرداخت قسط دوم 700 میلیون دلاری مشخص نشده است.

4 میلیارد دلاری مابقی پس از گشایش کانال های پرداخت در قالب چند قسط تسویه خواهد شد.

این پرداخت ها پس از آن انجام می گیرد که ایران و قدرت های جهانی در ماه جولای به توافقی جامع بر سر برنامه هسته ای این کشور دست یافتند.

بدهی های پالایشگاه های هندی به ایران پول نفتی است که پس از تشدید تحریم ها علیه این کشور و از سال 2013 روی هم انباشته شده است.

حدود 45 درصد پول نفت ایران به روپیه در بانک یو سی او ذخیره می شود و بقیه در قالب بدهی انباشته شده است.

این مقام هندی گفت، پالایشگاه ها 700 میلیون دلار را نزد رزرو بانک هند سپرده گذاری می کنند و از این طریق پول به ایران منتقل می شود.

از فوریه 2013، پالایشگاه هایی مانند مانگالور و اسار اویل 45 درصد پول نفت ایران را به روپیه و از طریق بانک یو سی او پرداخت می کنند.

اسار اویل 3.34 میلیارد دلار، مانگالور 2.49 میلیارد دلار و ایندین اویل 581 میلیون دلار به ایران بدهکارند. شرکت های میتال انرژی و هندوستان پترولیوم نیز به ترتیب 97 و 29 میلیون دلار به ایران بدهی دارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس