با بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در تعمیرات اساسی پالایشگاه اراک و کم تحرکی این وزارتخانه در تکمیل طرح های پالایشی در کنار افزایش مصرف نه تنها امسال کشورمان تبدیل به صادرکننده بنزین نشد،که میزان واردات آن نیز افزایش یافت.

به گزارش مشرق، بر اساس وعده‌های مدیران وزارت نفت قرار بود امسال کشورمان از یک واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل شود؛ اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه میزان واردات بنزین کشور در چهارماه ابتدای سال جاری به 6.2 میلیون لیتر در روز رسید.

این افزایش واردات بنزین هم‌زمان با کاهش 57 درصدی میزان ذخایر این فرآورده نفتی در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفت.

به علاوه، این در حالی است که در این دوره زمانی، قیمت بنزین هم‌زمان با اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها افزایش یافته است و انتظار می‌رفت با افزایش قیمت، مصرف این فرآورده نفتی کاهش یابد. در ادامه نگاهی به دلایل این موضوع می‌پردازیم:

1- بی‌تدبیری در حفظ و افزایش میزان تولید بنزین کشور: میزان تولید بنزین کشور در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 7.4 درصدی مواجه شد و به 63.8 میلیون لیتر در روز رسید. دلیل اصلی این کاهش تولید بنزین، مدیریت نامطلوب در زمینه تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک در بهار امسال بود.

این تعمیرات اساسی بعد از ایجاد سلسله حوادثی در واحد RFCC این پالایشگاه در نیمه دوم سال 93 و با تاخیری چندماهه انجام شد. با این وجود، در حین اجرای تعمیرات اساسی پالایشگاه اراک در ماه های ابتدایی امسال، چند حادثه جدید در این پالایشگاه اتفاق افتاد که به مرگ چندین نفر از کارکنان آن انجامید.

همین امر مدت زمان تعمیرات اساسی را به میزان قابل توجهی افزایش داد و در نهایت هم از ابتدای تابستان امسال، واحد RFCC به مدار تولید بازگشت. علاوه بر این، راه اندازی طرح های افزایش تولید بنزین کشور در پالایشگاه های نفت کشور در دو سال اخیر بارها به تاخیر افتاده است به گونه‌ای که زمان راه اندازی واحدهای بنزین سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه های آبادان، لاوان و بندرعباس همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از طرف دیگر هم امید چندانی به تحقق وعده مدیران وزارت نفت مبنی بر راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری وجود ندارد.

2- بی تدبیری در مدیریت و کنترل مصرف بنزین کشور:  میزان مصرف بنزین کشور در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال 93، با افزایشی 3.3 درصدی به 70.8 میلیون لیتر در روز رسید. دلیل اصلی این افزایش مصرف بنزین، نحوه نامناسب اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها از ابتدای خردادماه امسال بود.

با اجرای این فاز، سهمیه بندی بنزین حذف و این فرآورده نفتی به صورت تک نرخی و برابر 1000 تومان شد. این در حالی است که سهمیه بندی بنزین ابزار مناسبی برای کنترل مصرف بنزین بود و نقش موثری در کنترل مصرف بنزین در هشت سال اخیر  داشت.

لذا برای اصلاح روند نامناسب توازن عرضه و تقاضای بنزین در کشور، ضروری است وزارت نفت تلاش کند تا راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و تکمیل واحدهای بنزین سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه های آبادان، لاوان و بندرعباس با سرعت بیشتری پیگیری شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس