کد خبر 466384
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶

کارشناس پاکستانی با توجه به روابط دو کشور در سه دهه اخیر و باوجود پذیرش بیش از سه میلیون پناهنده این کشور گفت که دولت اسلام‌آباد جایی در قلب مردم افغانستان ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از «دنیا نیوز»، «رشید احمد خان» کارشناس پاکستانی با اظهار تأسف در مورد روابط کشورش با افغانستان گفت: «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان با شرکت در کنفرانس همکاری‌های اقتصادی کشورهای منطقه‌ای برای افغانستان (ریکا) از تلاش‌های کشورهای عضو این سازمان حمایت کرد و در مورد ساخت و ساز جاده «تورخم-کابل»، توافقنامه ترانزیتی که در سال 2010 میلادی بین مقام‌های دو کشور به امضا رسیده بود و همچنین ساخت واحدهایی که قرار است برای تجارت بین «واهگه» و تورخم نیز توضیحاتی ارائه کرد.

هدف دیگر سفر مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان از افغانستان دیدار وی با رهبران این کشور بود تا برای کاهش تنش بین دولت‌های کابل- اسلام‌آباد گفت‌وگویی را آغاز کند.

اما به نظر می‌رسد که باوجود دیدار عزیز از کابل و ملاقات با مقامات عالی دولت و سایر رهبران افغانستان، یخ روابط کابل- اسلام‌آباد تاکنون باز نشده است.

دولت افغانستان پس از بازگشت عزیز از این کشور، اسلام‌آباد را متهم کرد که به طالبان افغان به ویژه شبکه حقانی در انجام عملیات‌های تروریستی در خاک افغانستان کمک می‌کند.

دولت کابل همچنین از پاکستان خواسته که با نابودی پایگاه‌های مخفی، از شبکه حقانی برای حملات تروریستی در خاک افغانستان جلوگیری کند.

این در حالی است که به گفته سرتاج عزیز، پایگاه‌های مخفی شبکه حقانی در پاکستان در خاک افغانستان وجود دارند و اگر برخی از آن‌ها در مناطق قبایلی پاکستان بوده‌اند نیز در عملیات نظامی ارتش این کشور نابود شده‌اند.

با این حال، حملات تروریستی علیه نظامیان و تاسیسات دولتی در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و ماه گذشته نیز مناطق مهمی در کابل هدف قرار گرفتند.

حملات پرتلفات اخیر طالبان در کابل سبب خشم مردم و دولت افغانستان از پاکستان شده است.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز چندی پیش با دیدار از اسلام‌آباد شبکه حقانی را در ملاقات با رئیس ستاد ارتش پاکستان عامل اصلی حملات کابل دانست و خواستار عملیات جدی علیه این گروه از این کشور شد.

به گفته کارشناسان، دیدار سرزده مشاور امنیت ملی آمریکا از پاکستان و تاکید بر اقدامات جدی علیه شبکه حقانی توسط این کشور نه تنها نشان از مانعی در روابط واشنگتن- اسلام‌آباد است بلکه اشاره‌ای برای روابط کابل- اسلام‌آباد نیز دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که روابط کابل- اسلام‌آباد در حدی تنش یافته که مقام‌های دولتی دو کشور سفرای یکدیگر را احضار کردند اما  تأسف بار آن است که تنش بین دولت‌های کابل و اسلام‌آباد این بار در سطح عمومی گسترش یافته است.

مردم افغانستان پس از حملات اخیر در کابل با ابراز نگرانی در مناطق مختلف تظاهرات کردند و حتی پرچم پاکستان را نیز به آتش کشیدند.

اتباع پاکستانی مقیم افغانستان به ویژه در کابل با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند.

دولت پاکستان همچنین نه تنها در مقابل سفیر افغانستان در مورد خشونت اخیر مردم این کشور علیه پاکستان اعتراض کرد بلکه از دولت کابل خواست تا در مورد تأمین امنیت سفارت و شهروندان این کشور در افغانستان اطمینان دهد.

سال گذشته نیز به‌دلیل درگیری مرزی بین نیروهای امنیتی دو کشور و کشته شدن یک نظامی افغان،  در شهرهای بزرگ این کشور تظاهرات ضد دولت پاکستان برگزار شد.

بر اساس ادعای دولت‌ پاکستان، این کشور طی بیش از سه دهه گذشته با بیش از سه میلیون پناهنده افغان کمک و همکاری کرده است اما عملکرد دولت کابل سبب افزایش مخالفت‌های عمومی علیه پاکستان شده و این باید برای اسلام‌آباد نگران کننده باشد که پس از کمک‌هایی برای افغانستان، اکنون جایی در قلب مردم این کشور ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس