کد خبر 465432
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۴

«معجزه‌ اقتصادی توهم دولت است.» یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب گفت: اگر دولت فکری به حال حل و فصل کردن معضلات اقتصادی نکند نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در اخبار ویژه خود نوشت:

کدام اصولگرا از بازگشایی جاسوسخانه شیطان بزرگ دفاع می‌کند؟!
مدیر سایت آریا در پی سپردن تریبون به مدیر یک نشریه زنجیره‌ای و فرش پهن کردن برای بازگشایی سفارت آمریکا، به مغالطه متوسل شد.

کیهان در اخبار ویژه روز دوشنبه به مصاحبه سایت آریا (وابسته به امیر محبیان) با مدیر روزنامه شرق پرداخت. رحمانیان در این مصاحبه اظهار امیدواری کرده بود که در میان مدت سفارت آمریکا در ایران برقرار شود. کیهان در واکنش به این فضاسازی، به هشدار رهبر معظم انقلاب درباره خط نفوذ - از جمله موضوع راه‌اندازی دفتر حافظ منافع و...- پرداخت و نوشت «سایت آریا توسط امیر محبیان از عناصر شبه اصولگرا که ارتباطات ارگانیک با برخی محافل اصلاح‌طلب و دولتی دارد، اداره می‌شود».

محبیان در واکنش به خبر کیهان در مصاحبه با سایت خود گفته است: شبه اصولگرا اصطلاح بسیار جالبی است. مثل این که کسی محکی در اختیار دارد و درصد خلوص تعیین می‌کند. یعنی نوعی صرافی سیاسی که می‌گوید این نیم اصولگراست یا ربع اصولگراست و امثال این. لازمه این نگرش آن است که فردی یا اشراف ذهنی و عملی کامل که لازمه الوهیت یا ولایت الهی است داشته باشد که کیهانیان فکر نمی‌کنم چنین ادعایی داشته باشند. مورد دیگر آن است که فردی وکالتی از خداوند یا اولیا داشته باشد؛ من وکالت‌نامه از کیهانیان در این باب ندیده‌ام. دیگر آن است که فرد قضاوت‌کننده در مقام قضا قرار داشته باشد که لازمه آن رعایت اصول قضا منجمله احاطه علمی و عدالت است. قضاوت جایگاه دشواری است که فکر نمی‌کنم حکمی در این مورد برای کیهان صادر شده باشد.

وی سپس کیهان را متهم به سوءظن کرد و چند آیه از قرآن در مذمت سوءظن عنوان کرد.
درباره این واکنش باید گفت که نمی‌توان هم اصولگرا بود و هم برای عبور از خطوط قرمز نظام و رهبری تدارک رسانه‌ای کرد. جالب اینکه مصاحبه آریا با مدیر شرق به نوعی جبران مصاحبه 24 فروردین مدیر آریا با شرق است که در آنجا نیز آقای محبیان در موضعی به مراتب بدتر از موضع برد-برد دولت در قبال استکبار، سخنانی گفت که بر صفحه اول روزنامه غربگرای شرق نشست (در حقیقت اقدام آریا و شرق نوعی نان به هم قرض دادن و بده‌-بستان است).

محبیان در آن مصاحبه که بعد از بیانیه لوزان صورت گرفت گفته بود «متأسفانه از ابتدا این ذهنیت توسط دولت آقای روحانی مطرح شد که این مذاکره برد-برد است. همین نکته انتظاراتی را در ذهن گروهی از جامعه ایجاد کرد که پس از مذاکره از دولت بپرسند که پس برد ما چه بوده است؟ ولی فارغ از بازی‌های کلامی، روشن است که در جهان غیرعادلانه ما، در یک طرف میز، غربی‌ها هستند که با اعمال فشار با بهانه‌های واهی می‌خواهند که ایران را به کلوپ دارندگان تکنولوژی هسته‌ای راه ندهند و در طرف دیگر ایران است که می‌کوشد در این معادله قدرت و مقاومت، امتیاز کمتری بدهد. به عبارت روشن‌تر قرار نیست در این مسابقه در نهایت دست دو طرف را بالا ببرند و بگویند هر دو طرف برنده شده‌اند. برد ما فقط در آن است که گل کمتری بخوریم و بس»!

این مصاحبه با تیتر «برد ما در آن است که گل کمتری بخوریم» منتشر شد و حال با چند ماه فاصله، مدیر روزنامه شرق بازدید پس داده! و از طریق سایت آریا عقده ناکام جریان غربگرا و پایگاه مطبوعاتی دشمن را بیرون می‌ریزد و آرزو می‌کند جاسوسخانه شیطان بزرگ در میان‌مدت بازگشایی شود. کدام اصولگرایی در چنین زمین و نقشه‌ای بازی می‌کند و کدام اصولگرای انقلابی، پیشا‌پیش توافق، دست‌ها را بالا می‌برد و تیم خودی را بازنده معرفی می‌کند؟!

یادآور می‌شود واکنش مدیر آریا به خبر ویژه کیهان عیناً در اولین ستون صفحه 2 روزنامه شرق درج شد.

نگرانی عضو سابق سیا از دردسرهای عربستان برای آمریکا

عضو سابق سازمان سیا از شدت وابستگی آمریکا به رژیم مرتجع و خودکامه سعودی ابراز شگفتی کرد.

پل پیلار استاد فعلی دانشگاه «جرج تاون» ضمن تحلیلی در نشنال اینترست به استقبال گرم باراک اوباما از ملک سلمان پرداخت و نوشت: رژیم مخدوش عربستان برای سیاست خارجی آمریکا دردسرساز است؛ هم به خاطر تأثیری که عربستان بر خاورمیانه دارد و هم از این جهت که ایالات متحده به عربستان وابسته است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، وی ادامه می‌دهد: آمریکا در یمن به لشکرکشی مخرب و گمراه عربستان پیوسته که حاصل این عملیات تنها یک تراژدی انسانی بوده است. هدف اصلی عربستان از این عمل این بوده که نشان دهد چه کسی در شبه جزیره عربستان «رئیس» است عربستان با تحمیل خود به کشورهای همسایه، بسیار بیشتر از  ایران باعث بی‌ثباتی در منطقه بوده است.

پیامدهای اعمال تروریستی عربستان سعودی، نگرانی جدی‌ای برای سیاستگذاران ایالات متحده ایجاد کرده است. معامله‌ای که آل‌سعود سال‌ها پیش با وهابیون انجام دادند در تغییر عربستان سعودی به آنچه  که امروز هست نقش اساسی داشته و آن را تبدیل به یک مشکل کرده است.

اینکه فرزندان آل‌سعود چگونه برای کسب مشروعیت و رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند، مشکل اصلی و از مشخصه‌های دردسرساز حکومت پادشاهی عربستان است. از دیگر مشخصه‌های پادشاهی عربستان می‌توان به این نکات اشاره کرد، قدرت در خاندان آل‌سعود دست به دست می‌چرخد و کشور همچون حکومت‌های قرون وسطایی همچون پلانتاژنت‌ها (در انگلیس)  اداره می‌شود حقوق بشر به طرق مختلف نقض می‌شود. زنان از حقوق اجتماعی بسیاری محروم‌اند و کمترین حد استقلال عمل را در زندگی روزانه خود دارند.

پل پیلار تصریح کرد: حیرت‌آور است که کشوری با این فاصله از ارزش‌های لیبرال و دموکراتیک چنین رابطه خوب و نزدیکی با ایالات متحده آمریکا دارد و متحد و شریک او محسوب می‌شود حتی با وجود اختلاف نظری که در اهداف و اولویت‌هایشان در منطقه خاورمیانه دارند. هنگامی که کشوری شریک و متحد خوانده می‌شود، خط‌کشی‌های منطقه‌ای تا زمانی که تغییر سیاسی بزرگی در حد تغییر رژیم رخ ندهد ثابت می‌ماند. این سوال همچنان باقی است که آیا رژیم سعودی خواهد توانست به تغییرات اساسی ادامه دهد؟ اگر شکست بخورد آنگاه پیوستگی و مشارکت آمریکا با یک رژیم قدیمی برای سیاستگذاران آمریکا مشکلی بزرگتر از آن چه که امروز در برابر خود پیش روی دارند ایجاد خواهند کرد.

دعوت از خارجی‌ها پیشکش! آیین‌نامه شفافیت بانک‌ها را اجرا کنید

وقتی بانک مرکزی نمی‌تواند بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت کند، چگونه می‌تواند بر بانک‌های خارجی نظارت کند؟

وبسایت الف ضمن طرح این پرسش نوشت: پس از توافق هسته‌ای، رئیس بانک مرکزی در تاریخ 24 مردادماه از فراهم کردن شرایط ورود و سرمایه‌گذاری بانک‌های خارجی در صنعت بانکداری کشور خبر داد. این تصمیم در حالی اخذ می‌شود که بانک‌ها مبتلا به درصد بالای مطالبات معوق، شرکت‌داری و ملک‌داری بی‌ضابطه، عدم رعایت نرخ کفایت سرمایه و عدم شفافیت اطلاعاتی و آماری هستند و در شاخص‌های عملکردی وضعیت مناسبی ندارند. لذا با وجود این مشکلات، این سوال مطرح است که چه تضمینی وجود دارد تا بانک‌های خارجی نیز به سرنوشت بانک‌های خصوصی در کشور دچار نشوند؟

در این شرایط و با وجود مشکلات عدیده نظام بانکی که ناشی از ضعف نظارتی و عدم استقلال بانک مرکزی از شبکه بانکی است، حتی بهترین بانک‌های جهان نیز عملکردی مشابه سایر بانک‌ها از خود نشان خواهند داد. لذا تا زمانی که نظام بانکی اصلاح نشده و بانک‌ مرکزی مقتدرانه حاکمیت پولی خود را مستقر نکرده است، ورود بانک‌های خارجی به کشور نیز دردی را درمان نکرده و تنها به این وضعیت نابسامان دامن می‌زند و اصلاح نظام بانکی را برای بانک مرکزی مشکل‌تر می‌کند. این در حالی است که ورود بانک‌های خارجی، زمینه نفوذ اقتصادی سایر کشورها را نیز در اقتصاد کشور فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد بانک‌ مرکزی به این موضوع فکری نکرده و تصمیمی عجولانه در این زمینه اتخاذ کرده است.

الف می‌افزاید: بانک مرکزی پیش از هر اقدامی، اصلاح نظام بانکی را به سرانجام برساند و در عمل نشان دهد که در پیاده کردن سیاست‌هایش تحت تاثیر شبکه بانکی نیست و بعد از آن به فکر وارد کردن بانک‌های خارجی در کشور بیفتد. وقتی بانک مرکزی با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آیین‌نامه شفافیت بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار که در تاریخ 24تیرماه 1393 به تصویب این شورا رسید، هنوز نتوانسته است این آیین‌نامه را اجرا و اطلاعات بانک‌ها را براساس آن شفاف کند، جای این سوال به صورت جدی وجود دارد که این نهاد چگونه خواهد توانست بر بانک‌های خارجی در فضای اقتصادی کشور نظارت کند و چه تضمینی وجود دارد که تعامل اقتصاد کشور با این بانک‌ها یک تعامل برد-باخت به نفع آنها نباشد؟

ایرانی‌ها به استقلال کشور در مقابل آمریکا بسیار حساسند
«ملی‌گرایی و میهن‌دوستی شدید همچنان در ایران پابرجاست و جمهوری اسلامی توانسته این حس قوی را حفظ کند».

یک روزنامه اسپانیایی با انتشار این تحلیل از قول گزارشگر خود نوشت: هنگامی که کسی از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو خارج می‌شود، شعار «مرگ بر آمریکا» را در نمای سفارت سابق آمریکا که امروز به یک مرکز فرهنگی برای جوانان تبدیل شده، می‌بیند. تمامی دیوارهای ساختمان قدیمی، پر از نقاشی‌هایی است که علیه تهدید آمریکا هشدار می‌دهند و از امام خمینی(ره) تمجید می‌کنند.

روزنامه ال کنفیدنسیال می‌افزاید: حتی روتور بالگرد عملیات نافرجام «پنجه عقاب» که یک شکست کامل برای «جیمی کارتر» در زمینه نجات گروگان‌ها بود، هنوز به عنوان غنیمت جنگی بر سر آرم متزلزل آمریکا در دیوار مجتمع نگهداری می‌شود.

روزنامه اسپانیایی با اشاره به تظاهرات روز جهانی قدس افزود: در روز قدس، جشنی که در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود، یک بار دیگر یادآوری شد که ایران هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و با به آتش‌ کشیدن پرچم، به آمریکا هشدار داده شد که ضد آمریکایی‌ بودن ریشه‌دار است.

این روزنامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی موجب حفظ وطن‌پرستی به عنوان یک رفتار اجتماعی شده، می‌افزاید: «هومن» که بیش از نیمی از زندگی خود را در خارج ایران زندگی کرده، در این ارتباط می‌گوید: «اگر یک کشوری به ایران حمله کند، حتی رفقای من در لندن نیز برای جنگ به ایران خواهند آمد.»

به نوشته ال کنفیدنسیال، ایرانی‌ها هر تلقی‌ای نسبت به حاکمیت داشته باشند، از اینکه کشور، مسیر خود را داشته باشد و سرنوشتش را در دست خود نگه‌ دارد، دفاع می‌کنند.

«لیان» یک دانشجوی رشته مهندسی صنایع در این رابطه ابراز داشت: ایران هیچوقت به کسی حمله نکرد. عراقی‌ها بودند که به ما حمله کردند.

این روزنامه ادامه داد: «رژیم موفق شده که این روح ملی‌گرایی را در هر خانه حتی در میان اقلیت‌های ترکمن، ترک و کرد و همچنین در میان مسیحیان و یهودیان که در میان درگیری‌های مذهبی خاورمیانه در آرامش زندگی می‌کنند، حفظ کند. ایرانی‌ها خواهان هیچگونه مداخله خارجی نیستند. از نگاه آنها پایان تحریم‌ها می‌تواند گشایش بیشتری را به ارمغان آورد اما فقط خود ایرانی‌ها می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند».


بدون شجاعت و تدبیر دولت معجزه اقتصادی توهم است
«معجزه‌ اقتصادی توهم دولت است.» یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب گفت: اگر دولت فکری به حال حل و فصل کردن معضلات اقتصادی نکند نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

به گزارش فرارو (از سایت‌های حامی دولت) بعد از توافق هسته‌ای همه چشم‌ها به عرصه اقتصاد دوخته شده است. از همین‌رو وقتی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور که سابقه ریاست اتاق بازرگانی ایران را دارد حرف از معجزه در اقتصاد می‌زند خوشحال خواهیم شد؛ اما سوال اینجا است که این معجزه چطور محقق خواهد شد.

فرارو می‌افزاید: اظهارات نهاوندیان در حالی عنوان شده که کارشناسان و فعالان اقتصادی اعتقاد دارند اگر دولت گام اساسی برنداشته و در جهت رفع معضلات اقتصادی تصمیم جدی نگیرد، کاری از پیش نخواهد رفت.

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، انتظار معجزه در اقتصاد را توهم دولت دانست و گفت: دولتی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که بعد از تغییرات سیاسی، تغییرات اقتصادی نیز خود به خود مشاهده خواهد شد.

وی افزود: آقای نهاوندیان فردی فهیم و اقتصاددان است اما من به هیچ عنوان تصور نمی‌کنم که شاهد معجزه‌ای در اقتصاد باشیم مگر آنکه دولت با تصمیمات شجاعانه به عرصه اقتصاد ورود کند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه در توضیح پیرامون تصمیمات شجاعانه مورد نیاز در اقتصاد نیز گفت: دولت یک میرآب است که همه آب را از سرچشمه به سمت خود می‌برد. بهره مالکانه می‌گیرد، قیمت گاز را خارج از ضوابط شورای رقابت و انحصاری تعیین کرده و به بنگاه‌ها تحمیل می‌کند، تقاضا را تحریک نمی‌کند، نرخ بهره دستوری 27-8 درصد می‌گیرد و در شرایطی که ین ژاپن، دلار کانادا و استرالیا، لیر ترکیه، روپیه هند و... در برابر دلار ضعیف شده است؛ دلار را ثابت نگاه داشته است.
به گفته وی تا زمانی که نرخ بهره پایین نیاید، از سود بانکی مالیات گرفته نشود، نهادها و سیستم‌های نظارتی مانند بانک مرکزی و سازمان بورس به وظایف خود درست عمل نکنند و... لوکوموتیوران‌های اقتصادی توان ایجاد معجزه ندارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: اگر اقتصاد کشور بخواهد در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند باید کمربندها را سفت ببندیم و دولت بپذیرد که تا چرخ تولید نچرخد خبری از معجزه نیست.

وی شرکت تراکتورسازی را مثال زد و گفت: این شرکت که سود آن شاید به چهل تا چهل و پنج میلیارد برسد، باید 22 میلیارد بابت فوتبال بدهد. دولت بگوید که چقدر برای سهامدار می‌ماند؟
عسگری مارانی افزود: آقای روحانی و تیم اقتصادی دولت شامل آقایان نهاوندیان، طیب‌نیا و سیف برای ایجاد معجزه باید تصمیمات جدی و باشهامت بگیرند و وزرای دیگر از آن تبعیت کنند.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور بتواند بدون ایجاد تغییر در این بخش‌ها و حل و فصل این معضلات، حرکتی کند حتما معجزه است اما از آنجایی که ما معجزه را صرفا برای پیامبران دارای اعتبار می‌دانیم و در فرهنگ ما این‌طور است که روی پای خود بایستیم؛ انتظار می‌رود که دولت با شهامت و جدی تصمیمات موثری در اقتصاد بگیرد و زمینه بهبود وضعیت را فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس