کاهش مستمر قیمت نفت و ناکامی 6 ماهه حملات هوایی و زمینی به یمن، سعودی‌ها را هر لحظه به سوی شکست بزرگ در منطقه پیش می‌برد و آمریکا دریافته که باید هرچه زودتر راه حل سیاسی آبرومندانه‌ای پیش‌پای متحد راهبردی‌اش قرار دهد.

به گزارش مشرق، روز گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان در کاخ سفید دیدار کرد و دو طرف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران به چند محور از رایزنی‌های دو جانبه اشاره کردند.

اوباما در پایان این دیدار به چند نکته اشاره کرد که از آن جمله لزوم رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و همچنین دغدغه‌ مشترک درباره تشکیل دولتی «کارآمد و فراگیر» در یمن که به واقع می‌توان این دو اشاره رئیس جمهور آمریکا را محور اصلی رایزنی‌های آمریکا دانست.

بحران در سوریه در مراحل حساسی قرار دارد، از یک سو دامنه این بحران که تا چندی پیش در خاورمیانه بود و تهدیدات ناشی از سرایت منازعات و سیل مهاجران تنها برای کشورهای خاورمیانه‌ای یعنی لبنان، اردن و ترکیه بود اکنون به اروپا هم رسیده است.

از سوی دیگر نبرد در سوریه در بن بست قرار گرفته است به طوری که نمی‌توان با قاطعیت از پیروزی صحبت کرد و هریک از طرفین در نبرد یک روز پیشروی می‌کنند و روز دیگر عقب نشینی.

از سوی دیگر دولت سوریه با این استدلال قوی که با چه کسی به عنوان معارض مذاکره کند، به طرف‌های غربی نشان داده که آنهایی که مورد حمایتشان بودند افرادی هستند که تنها در هتل‌های استانبول با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و نفوذی در عرصه میدانی بر مخالفان مسلح ندارند و از سوی دیگر مخالفان مسلح نیز دچار تشتت هستند.

آمریکا پس از عبور نصفه و نیمه از پرونده هسته‌ای ایران تمرکز خود را بر کنترل و یا دستکم هدایت منازعات خاورمیانه به مسیر دلخواه خود دارد، مهمترین منافع آمریکا در خاورمیانه امنیت اسرائیل و حفظ توزان قوا به سود تل‌آویو است.

از سوی دیگر با توجه به کاهش اهمیت نفت برای اقتصاد آمریکا و همچنین لزوم تقویت حضور نظامی و سیاسی در شرق آسیا، واشنگتن ترجیح می‌دهد آرامشی نسبی به خاورمیانه بازگردد البته نه به این معنی که خواهان ثبات در منطقه باشد بلکه هدایت مسیر بحران‌ها و میزان درگیری‌ها برای برقرار کردن موازنه در منطقه تحت مدیریت خودشان باشد.

در چنین شرایطی لازم است که آمریکا با متحد راهبردی خود در منطقه یعنی عربستان در این زمینه‌ رایزنی کند که سریع‌تر به راه حل سیاسی برسند که لازمه آن دستکم تشکیل یک جبهه واحدی از مخالفان برای نشستن پای میز مذاکره است.

دومین محور اصلی رایزنی‌های سلمان و اوباما در کاخ سفید پروند یمن بوده و آنطور که اوباما اشاره کرده دو طرف بر مسئله تشکیل دولت کارآمد تصریح داشته‌اند که در واقع اشاره‌ای است به طرح صلح اسماعیل ولد شیخ نماینده سازمان ملل در امور یمن که در مسقط مورد بحث قرار گرفته است.

بر اساس این طرح، دولت «خالد بحاح» معاون فعلی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن که پیشتر نخست وزیر یمن بوده به عنوان «دولت پیشبرد امور» مسئولیت اداره کشور به مدت 2 ماه را بر عهده داشته باشد و همزمان آتش‌بس اعمال می‌شود و مذاکرات میان طرف‌های سیاسی از سر گرفته می‌شود و این در شرایطی است که عربستان با توجه به عدم دستیابی به اهداف اعلامی خود در آغاز جنگ هنوز حاضر به پذیرش طرح توقف درگیری نشده است.

روزنامه یوم السابع هم در گزارشی با اشاره به دیدارهای چند هفته اخیر وزیر خارجه عربستان با همتای آمریکایی و همچنین دیدار ملک سلمان و اوباما به عنوان دیداری متفاوت تاکید کرد که بحران یمن اصلی‌ترین محور رایزنی‌ها بوده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه پرونده هسته‌ای و بحث درباره نفت اوپک از دیگر محورهای رایزنی سران آمریکا و عربستان بوده، افزود: 6 ماه پس از حمله نظامی ائتلاف همچنان پایتخت در کنترل مخالفان منصور هادی است و حملات هوایی باعث افزایش آمار افراد غیرنظامی شده است. این مسئله نگرانی غرب را برانگیخته است.

تلویزیون العالم هم در گزارشی با اشاره به سفر پادشاه عربستان به واشنگتن تاکید کرده که در این دیدار اوباما و ملک عبدالله درباره راهکارهای خروج عربستان از درگیری‌های منطقه مورد بحث قرار گرفته است.

در این میان نکته حائز اهمیت این است که واشنگتن زودتر از ریاض دریافته است که ادامه نبرد در یمن و سوریه و سودی برای سعودی‌ها نخواهد داشت و اکنون تلاش دارند در راستای منافع کلان خود برای تقویت جایگاه ریاض در معادلات منطقه در کنار دیگر متحدانش در مواجه با ایران تلاش خواهد کرد تا عربستان سعودی را از باتلاق یمن به شکلی آبرومندانه نجات دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    یا قران مجید!! عدن و شش تا استان دیگرو گرفتن و الانم میخوان مارب بگیرن وبعدش صنعا!! اون وقت ناکامی!! منطق هم خوب چیزیه والا!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس