کد خبر 463355
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷

موشکی که دیروز به سوی محل استقرار تفنگداران اشغالگر اماراتی در مأرب یمن شلیک شد و ده‌ها تن از آنان را از پای در آورد، یک موشک بالستیک روسی است که "توچکا" نام دارد.

به گزارش مشرق، موشک بالستیک تاکتیکی او تی ار-۲۱ موسوم به "توچکا" که ناتو آن را اس اس ۲۱ اسکارب می‌نامد، یک موشک بالستیک سوخت جامد تک مرحله ای کوچک است که دارای دقت بالایی بوده و می توان با آن اهداف مختلفی مانند انبارهای سوخت، ساختمان های  مهم، آشیانه ها و.. را هدف قرار داد.
این موشک دارای طول ۶٫۴ متر است و یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی انفجار شدید ترکش شونده دارد. این موشک بر روی یک شاسی متحرک چرخ دار به صورت تکی نصب می شود و این خودرو، یک خودروی آبی-خاکی است و از این رو تحرک بسیار بالایی دارد و سرعت آن ۶۰ کیلومتر در ساعت است و در برابر الودگی های شیمیایی و رادیو اکتیو مقاوم است.

موشک توچکا را می شود بدون هیچ سرویسی تا ده سال ذخیره کرد، ولی بعد از این مدت باید برای  سرویس میان عمر به مراکز تعمیراتی  ارسال شود.

توچکا در سه مدل مختلف توسعه یافت که شامل؛

الف- او تی ار ۲۱ A (اسکارب A): اولین نسخه  تولید در سال ۱۹۷۶ عملیاتی شد  دارای برد ۷۰ کیلومتر و دارای خطای ۱۵۰ متر است، اگرچه   میزان واقعی  زیر ۵۰ متر گزارش شده.وزن کامل این مدل ۲۰۰۰ کیلوگرم است.

ب- او تی ار ۲۱ B یا (اسکارب B): شبیه به نسخه  قبلی با برد ۱۲۰ کیلومتر و دارای یک سر جنگی ضد رادار است که دایره خطای  آن ۹۵ متر ذکر شده اگرچه دایره خطای  متوسط آن ۵۰ متر است. این نمونه در سال ۱۹۸۸ وارد خدمت شد و دارای وزن ۲۰۱۰ کیلوگرم بود.

ج- او تی ار ۲۱ C (اسکارب C): نسخه دوربرتر و سنگینتر با برد ۱۸۵ کیلومتر و دایره خطای ۷۰ متر که در سال ۱۹۹۰ وارد خدمت شد. این نسخه در سال ۱۹۹۰ توسعه یافت ولی ورود و یا عدم ورود آن به خدمت در ارتش روسیه هرگز تائید نشد.

نسخه اولیه توچکا از سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و در سال ۱۹۹۱ دست کم ۱۳۰۰ موشک توچکا و احتمالا ۷۰۰ لانچر پرتاب  در خدمت ارتش سرخ بود.

این موشک اولین  بار در نبرد سال ۱۹۹۹ در چچن به کار رفت که بین ۶۰ تا ۱۰۰ توچکا شلیک شد و بعد از آن روسیه در نبرد علیه گرجستان، دست کم ۱۵ توچکا شلیک کرد.

هم اکنون حدود ۲۲۰ پرتابگر و احتمالا ۳۰۰ تا ۳۳۰ توچکا در روسیه عملیاتی هستند که احتمالا تمامی آنها از نوع بی هستند.

توچکا؛ قاتل نیروهای اماراتی +عکس

توچکاهای اوکراینی در یک رزمایش

اکراین در زمان فروپاشی اتحاد شوروی، ۵۰۰ توچکا از شوروی به ارث برد که برخی از آنها را به کشورهای یمن (۸۰ فروند)، سوریه (۴۰ فروند) و ارمنستان صادر کرد، ولی هنوز ۹۰ موشک باید در اکراین عملیات باشد. سوریه از این موشک  چندین بار در سال۲۰۱۲ علیه تروریست ها به کار برد که فیلم ان نیز منتشر شد.

یمنی ها  نیز در سال جاری بر اساس فیلمی که منتشر کردند، چند بار از موشک توچکا علیه عربستان استفاده کردند که آخرین آنها روز جمعه گذشته (13 شهریور 94) بود.

به غیر از این سه کشور، آذربایجان، قزاقستان و بلاروس نیز این موشک  را در اختیار  دارند و جمهوری چک، لهستان و مجارستان نیز دارای  نسخه  A بودند که از خدمت خارج کرده اند. گفته شده کره  شمالی بر اساس توچکا موشکی با نام کا-ان ۰۲ توسعه داده است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بزنید ریاض و جده رو باهاش داغون کنید
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    هرچند اونقدراهم موشک دهن پرکنی نیست ( با این مقدار خطا و برد) اما.........دست برو بچه های ما که بیفته ، سرحال تر میشه.........
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چقدر شبیه اسکندر هست
  • صداقت ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چرا شما وزن سرجنگی که مهمترین فاکتور یک موشک است را هیچ وقت قید نمی کنید؟
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    عربستانی ها ترسو هستن یه عملیات بزرگ بشه به غلط کردن می یوفتن ، مقاومین یمن باید به ریاض و تاسیسات حیاتی آن ، مقرهای سیاسی امنیتی اقتصادی عربستان نفوذ و تا می توانند از این حیوانات هلاک و تاسیسات رو به هوا بفرستند . باید ناامنی و جنگ به تمام خاک عربستان کشیده بشه و فقط به جیزان و نجران محدود نشه . عربستانو در نطفه خفه کنیم تا دست کثیفشو از لبنان و سوریه ویمن بکشه بیرون .
  • محسن از اصفهان ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    متأسفانه برد این موشک زیاد نیست.
  • حسن ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    درود!!
  • علیا ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    روزی رو خواهیم دید که سران سعودی از ترس جان به خانه ی کعبه پناه ببرند. اما خانه ی کعبه هیچ گاه محافظ کفار نخواهد بود
  • میلاد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    تنها را برای متوقف کردن جنایت سعودیها حمله موشکی به مناطقی از عربستان از جمله مراکز تفتی این کشور است . به امید پیروزی مردم مقاوم یمن
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    نوشته دکترجون! 500 کیلو
  • اهوازی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    برد اینها به ریاض نمی رسه.باید یمنی ها به موشکهای اسکاد سی دست پیدا کنند.که انشاالله از طریق راههای مختلف پولش رو میدن کره شمالی و اسکاد سی رو یواشکی تحویل میگرند.امیدوارم که موشکهایی با برد بلند تحویل بگیرند و کاخهای شیوخ مفت خور امارات و بحرین رو هم مورد هدف قرار بدهند.
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    چرا به تاسیسات نفتی عربستان حمله نمیشه ؟
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    این موشک دارای طول ۶٫۴ متر است و یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی انفجار شدید ترکش شونده دارد. پاراگراف دوم
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اطلاعات رزمی یمنی ها خیلی بالاست. موشک را درست موقع صبحگاه نیروها روی سر اونها شلیک کردند. می گویند قبل از برخورد با زمین منفجر شده بوده که یعنی تایمر هم داشته. تعداد کشته ها بسیار بیشتر از 22 نفر است. آمارها در لبنان از کشته و زخمی شدن 300 نفر حکایت دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس