گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


** کیهان

اوباما غنی‌سازی در ایران را قبل از دولت روحانی پذیرفته بود

مشاور وزیر خارجه اذعان کرد پذیرش غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا، قبل از دولت روحانی و در سال 1391 صورت گرفته است.

برخی حامیان توافق هسته‌ای ادعا می‌کنند که حق غنی‌سازی ایران پس از توافق در وین به رسمیت شناخته شد. اما علی خرم در مصاحبه با فرارو گفت: اولین باری که آمریکا غنی‌سازی در ایران را به شکل صلح‌آمیز و در مقیاس 5 درصد پذیرفت به سال 1391 بازمی‌گردد که اوباما طی نامه‌ای رسمی به مقام معظم رهبری اعلام کرد که حاضر به پذیرش حق غنی‌سازی ایران است و افزود: این چیزی نبود که در مذاکره به دست آمده باشد.
مفهوم دیگر این سخن آن است که اوباما قبل از مذاکرات دوجانبه ظریف و کری، مجبور به پذیرش غنی‌سازی ایران شده بود.

هشدار هاشمی به دولت مهار نشدن نقدینگی فاجعه است

هاشمی رفسنجانی هشدار داد دولت اگر نقدینگی 830 هزار میلیاردی را مهار نکند، باعث تورم و رکود و فلاکت خواهد شد.

میزان نقدینگی از حدود 420 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به بیش از 830 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که دولت یازدهم مدعی بود حجم نقدینگی در دولت سابق از جمله به خاطر طرح مسکن مهر بوده است.
به همین دلیل هم بخشی از پروژه مسکن مهر به تاخیر افتاد و این در حالی بود که مسکن مهر ده‌‌ها هزار شغل ایجاد می‌کرد.
هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که شماری از دولتمردان در آن عضویت دارند، گفت: ما امروز بیشترین نقدینگی را در تاریخ ایران داریم. دولت باید از این نقدینگی که در حدود 830 هزار میلیارد تومان است در راستای رونق تولید و کسب و کار، احیا مجدد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه حداقل 80 درصد این نقدینگی در بانک‌ها است، گفت: باید دولت با تدبیر و برنامه این نقدینگی را مهار کند در غیر اینصورت باعث تورم و رکود می‌شود و حاصل این دو چیزی جز فلاکت نیست.
هاشمی افزود: باید در این زمینه فکر اساسی شود، چرا که 10 میلیون بیکار داریم که برای جامعه فاجعه است و زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراوانی است.
محمدباقر نوبخت، واعظی، مرتضی بانک، اکبر ترکان و سلطانی‌فر از جمله دولتمردانی هستند که در حزب اعتدال و توسعه عضویت دارند. این حزب همانند کارگزاران که حزب هاشمی به شمار می‌رود، حزب روحانی محسوب می‌گردد.

راه نفوذ دشمن را با این حرف‌ها می‌خواهید ببندید؟!

آیا روحانی می‌خواهد نظر صریح حضرت امام درباره نهضت آزادی را انکار کند که مجلس اول را به واسطه حضور آنها بهترین مجلس می‌خواند؟!

روزنامه رسالت با نقد سخنان روحانی نوشت: رئیس‌جمهور چندی پیش در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران سراسر کشور از مجلس اول به عنوان بهترین مجلس تاریخ ایران یاد کرد و گفت: «مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه، حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟»
بیان رئیس‌جمهور آنقدر حزب کارگزاران را به وجد آورده که نایب رئیس کمیته سیاسی این حزب طی تحلیلی در نشریه صدا نوشت: «در شرایطی که اکثریت اصلاح‌طلبان در بهترین شرایط، بازآفرینی مجلس پنجم را آرزو می‌کنند و اقلیت آنان در خیال‌انگیزترین موقعیت حتی جسارت بیان کردن رویای احیای مجلس ششم را ندارند، رئیس‌جمهور فراتر از اصلاح‌طلبان راهبرد بازگشت به مجلس اول را پیش کشیده است.»
رسالت با بیان اینکه «آیا در انتخاباتی که منافقین، نهضت آزادی و گروه‌های محارب در فهرست نامزدهای معرفی شده باشند، می‌شود آن را یک انتخابات سالم نامید؟» می‌نویسد: در مجلس اول، شورای نگهبان وجود نداشت، منافقین و اعضای نهضت آزادی و بسیاری از کسانی که صلاحیت نامزدی نداشتند، در فهرست نامزدها بودند و 10 نفر از کادرهای نهضت آزادی به مجلس راه یافتند. آیا بهترین مجلس از دیدگاه رئیس‌جمهور آن است که حداقل 10 نفر از اعضای نهضت آزادی به آن راه یابند؟ آیا رئیس‌جمهور می‌خواهد نظر صریح امام ‌خمینی(ره) را در مورد اعضای نهضت آزادی که آنان را بدتر از منافقین می‌داند، انکار کند؟ آیا بهترین مجلس از نظر رئیس‌جمهور، مجلس اول است که امثال آقای عطاءالله مهاجرانی که اکنون پادوی رادیو بی‌بی‌سی‌ است، به آن راه یابد؟
محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: آیا شورای نگهبان باید چشم خود را ببندد تا دولت با دست خود نامحرمانی نظیر نهضت آزادی را به مجلس ببرد.
دعوت شورای نگهبان به تماشای انتخابات، آن هم با چشم نظارت استطلاعی، یعنی برگشت به ماه‌های قبل از انتخابات مجلس اول، در حالی که بیش از 30 سال از آن ماجرا می‌گذرد، قانون اساسی و نهادها و ارکان نظام مستقر هستند و قوانین دقیق و صحیحی در این باره داریم. چرا باید قوانین نظارتی منبعث از قانون اساسی را تعطیل کنیم و برگردیم به ماقبل انتخابات مجلس اول و اجازه دهیم منافقین و بدتر از آنان نهضت آزادی در انتخابات در فهرست نامزدهای معرفی شده باشند؟ آیا با این راهبرد، دولت می‌خواهد پس از «برجام» جلوی نفوذ دشمنان اسلام و انقلاب را به بالاترین نهاد تصمیم‌گیر نظام - که امام فرمود در راس امور است - بگیرد؟
رسالت ادامه می‌دهد: به چه دلیل باید گروهک‌های مخرب را به مجلس راه دهیم؟ آیا حضور ضدانقلاب در مجلس آنها را آرام کرد یا تیغ از نیام کینه به اسلام برکشیدند و 17 هزار شهید ترور را روی دست نظام و انقلاب گذاشتند؟ آیا حضور بدتر از منافقین در مجلس مانع شد که حادثه تلخ انفجار حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن 72 تن از یاران انقلاب که شمار زیادی از آنها همین نمایندگان مجلس بودند، به وجود نیاید؟ آیا حضور بزرگان نهضت آزادی در مجلس مانع شد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور در یک روز در آتشی که همین بدتر از منافقین افروخته بودند، نسوزند و شهید نشوند؟
یادآور می‌شود حضرت امام به اعتبار واقعیت‌های تاریخی، گروهک نهضت آزادی را پدران معنوی سازمان تروریستی منافقین توصیف کردند.

نقش صرافی یک بانک خصوصی در 3 نرخی شدن ارز!

پس از روزنامه شرق، یک روزنامه اصلاح‌طلب دیگر نیز اذعان کرد بازار ارز گرفتار 3 نرخی شده است.

پیش از این روزنامه شرق از نرخ ارز آزاد، مبادله‌ای و نرخ صرافی بانک پارسیان انتقاد کرده بود. اکنون روزنامه آرمان می‌نویسد: بازار ارز در حالی این روزها با جهش قیمتی و شکست سطح مقاومتی نرخ 3400 تومانی مواجه است که قیمت‌ها در این بازار سه نرخی شده است.
نخستین نرخ ارز مربوط به قیمتی است که بانک مرکزی با عنوان نرخ ارز مبادله‌ای به صورت روزنامه و برای واردات کالا اعلام می‌کند و آن را در اختیار گروه‌های بازرگانی و اقتصادی خاصی که دولت تعیین کرده، قرار می‌دهد که نوسان کمتری دارد، دومین نرخ نیز مربوط به ارز آزاد است، یعنی همان ارزی که در چهارراه استانبول بدون محدودیت با توجه به عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شود. اما این روزها صرافان بازار خبر از ورود ارز صرافی «پ» می‌دهند، ارزی که بعدازظهر هر روز در مقابل پاساژ افشار توسط یک صرافی بانکی و با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شود.
یکی از صرافی‌ها در این باره گفت: دلالان اصلی بازار ارز در پاساژ افشار (سه راه منوچهری) به سبزه‌میدان رفته‌اند و تنها دلالان جزء در اینجا مانده‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار ارز می‌گوید: مدتی است از طریق صرافی «پ» ارز به بازار تزریق می‌شود. این ارزها توسط چند تا از این صرافی‌ها خریداری و بعد به دلالان  بازار فروخته می‌شود به گفته این فعال بازار، اوایل مابه‌التفاوت نرخ ارز زیاد بود به طوری که برخی واسطه‌ها 10 میلیون تومان سود کسب می‌کردند اما بعد از مدتی این مابه‌التفاوت به حداقل رسید. یکی دیگر از صراف‌ها در این باره می‌گوید: صرافی «پ» در چند هفته اخیر به صورت روزانه چند صد هزار ارز در بازار می‌فروشد که البته همه این ارزها به دلالان فروخته می‌شود ارز به دلالان فروخته و شماره ملی آنها را در سامانه سنا ثبت می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران نیز گفت: در حال حاضر یک صرافی حجم قابل توجهی دلار در بازار، آن هم کف بازار افشار، توزیع می‌کند. وی گفت: برخلاف آنچه عنوان می‌شود دلار دو نرخی است اما سه نرخ دارد؛ نرخ آزاد، مبادله‌ای و «پ». چرا که همه می‌دانند صرافی یک بانک خصوصی است که در بازار غیرمجازها ارز را به فروش می‌رساند و نرخ سوم را تعیین می‌کند که نرخ آن معمولا پایین‌تر از نرخ بازار است. دقیقا در ساعت‌هایی که صرافی «پ» دلار عرضه می‌کند اندکی ریزش وجود دارد ولی بعد از آن دیگر تاثیری در بازار ندارد، معاملاتی که خارج از صرافی در بازار انجام شده و در سامانه سنا هم ثبت نمی‌شود.
در همین حال طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان آنکه نظام چند نرخی ارز باید متناسب با رفتار طرف‌های عرضه و تقاضا، تک‌نرخی شود، گفت: مسئولان، دولت و هیچ فردی نمی‌تواند نرخ‌ها را دستوری تعیین کند و به نظر می‌رسد نرخ تعادلی از نرخ فعلی بالاتر باشد.
بنابر اعلام شرکت صرافی پارسیان، این شرکت در اسفند سال 84 با یک شعبه در خیابان میرداماد آغاز به کار کرد. و هم‌اکنون دارای 4 شعبه در تهران و 2 شعبه در مشهد و اصفهان است.
بانک پارسیان که اکنون گفته می‌شود 273 شعبه دارد، در سال 80 به عنوان دومین بانک خصوصی آغاز به کار کرد و درآمد آن در سال 1391 معادل 101هزار میلیارد ریال بوده است. آخرین سرمایه ثبت شده بانک پارسیان 1320 میلیارد تومان عنوان شده است. کوروش پرویزیان (مدیرعامل سابق بانک سینا) مدیرعامل پارسیان است. قبل از وی علی دیواندری مدیرعامل این بانک بود که در دی ماه 92 جایگزین علی سلیمانی شایسته (پس از 12 سال مدیرعاملی) شده بود. دیواندری قبلا مدیرعامل بانک ملت بود.

مقام آمریکایی: برجام هسته‌ای بهانه است هدف، فشار و تغییر ایران است

یک مقام آمریکایی می‌گوید: خاورمیانه به طرحی 10 ساله و از جمله فشار به ایران نیاز دارد و توافق هسته‌ای می‌تواند مسیر این فشار را فراهم کند.
به گزارش المانیتور در حال حاضر که همه توجهات بین‌المللی به روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران معطوف شده است، تلاش‌ها و توافق‌های دیپلماتیک بسیار بیشتری برای برقراری ثبات در خاورمیانه ]غرب آسیا[  نیاز است.
المانیتور می‌افزاید: تحلیل‌گران سیاست‌ راهبردی در وزارت امور خارجه آمریکا این روزها در حال بررسی راه‌های تصویب توافق ایران در کنگره با هدف برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه هستند. یکی از مقامات بلند‌پایه وزارت امور خارجه آمریکا - که در برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری‌ها در امور خاورمیانه مشارکت دارد- در گفت‌وگو با المانیتور اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از توافق ایران برای اتخاذ سیاست‌هایی در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای استفاده کند. او گفت: «ما قصد داریم بر ایرانی‌ها فشار وارد کنیم تا آنها روند افزایش آشوب‌ها در منطقه را از طریق کمک به حزب‌الله و حماس متوقف کنند.»
وی همچنین گفت: « به موازات این اقدام، همکاری‌های خود را با کشورهای عمل‌گرای سنی یعنی مصر، عربستان‌سعودی و شاید دیگر کشورهای حوزه خلیج‌(فارس)- و اردن تقویت خواهد کرد. توافق هسته‌ای ایران دست کم برای ده سال اجرایی خواهد شد، طی این دوره زمانی باید ثبات در خاورمیانه برقرار و راه‌حل ایجاد دو کشور(اسرائیل و فلسطین) اجرایی شود.»
المانیتور می‌نویسد: چنین طرح صلح ده ساله‌ای باید همه واقعیت‌های مربوطه را مدنظر قرار دهد و در درازمدت سبب ایجاد خاورمیانه‌ای با ثبات شود. در جبهه امنیتی، باید به اسرائیل اجازه داده شود به مدت هفت سال در راستای رود اردن در مرز با این کشور حضور نظامی داشته باشد. همچنین در جبهه دیپلماتیک طی 7 سال باید کشورهای عربی روابط کامل تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنند.
از سوی دیگر روزنامه هافینگتون‌پست در تحلیلی آمیخته با آرزو نوشت: «توافق هسته‌ای، ایران را از رفتارهای بد کنونی‌اش باز خواهد داشت. ایران طی دهه‌ها نقش مخربی را در خلیج ‌فارس ایفا و از رفتارهای خشونت‌آمیز حکومت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه حمایت کرده است. ایران همچنین  مسئولیت حمایت مالی از سازمان‌های تروریستی مخالف اسرائیل همچون حماس و حزب‌الله را برعهده دارد. این کشور در عین حال، شهروندان خود را سرکوب می‌کند و سزاوار آن است که به خاطر چنین رفتاری تحت فشار و تحقیق قرار گیرد. اما خطر جنجال‌های کنونی در کنگره بر سر توافق هسته‌ای این است که علت و معلول را در هم می‌آمیزد و مخالفان توافق می‌گویند رفتارهای ایران علت مخالفت با آن است در حالی که عکس این مسئله صحیح است. دقیقا به خاطر رفتارهای بد ایران است که گروه پنج به علاوه یک به دنبال توافقی قابل راستی‌آزمایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بود. ما به چنین هدفی دست یافتیم و نابودی چنین دستاوردی دردسرآفرین خواهد بود. بی‌تردید، این بهترین توافقی است که تاکنون از طریق مذاکره به دست آمده است».
این روزنامه با اشاره به نظارت‌های گسترده می‌افزاید: ایران برای بیش از یک دهه تحت نظر خواهد بود که برای اثبات عمل به تعهداتش لازم است. ما اکنون برنامه مشخصی را برای تعامل با شرکایمان درخصوص بررسی جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران شامل حمایت این کشور از تروریسم و نقض حقوق بشر در اختیار داریم. پرونده هسته‌ای که زمانی عامل اصلی نگرانی عمیق بود، اکنون به یک فرصت برای پرداختن به چنین رفتارهایی بدل خواهد شد. این امید همواره وجود داشته که این توافق، رفتارهای گذشته ایران را تغییر دهد.
هافینگتون‌پست نوشت: شاید فرصت جدید برای تعامل با غرب همچون دوران شوروی سابق، تغییری مثبت ایجاد کند. مطمئنا، رهبر عالی ایران تمایلی ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تایید کرده که چنین امیدی وجود دارد.


** وطن امروز

انتقاد از قلم‌های آمریکا در ایران

خطیب جمعه تهران بر بررسی دقیق برجام توسط مجلس تاکید کرد. آیت‌الله سیداحمد خاتمی روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه تهران با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «در تصویب یا رد برجام توصیه‌ای به مجلس ندارم» گفت: به نظر می‌رسد ورود مجلس به بحث برجام مطابق قانون است. البته این به معنای انحصار مجلس نیست و نهادهای دیگر مانند شورایعالی امنیت ملی هم باید در این عرصه نقش‌آفرین باشند.  به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه تحریم‌ها قرار بود لغو شود و نه تعلیق، تاکید کرد: تعلیق تحریم‌ها نقض عهد دوم است. اگر قرار است آنها تحریم‌ها را تعلیق کنند و هر موقع خواستند برگردانند، ما هم فقط توقف را می‌پذیریم و نه تعلیق را. خطیب موقت نماز جمعه در ادامه اظهارات خود با اشاره به بخش دیگری از اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون آثار توافق با ایران گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار ما قرار داده است؛ این در واقع همان نفوذی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند.  وی در همین‌باره تاکید کرد: چنین اظهاراتی از سوی مقامات آمریکا هشداری به صاحبان رسانه و مسؤولان است که زمینه‌ساز نفوذ آمریکا نشوند. آیت‌الله سیداحمد خاتمی ادامه داد: امروز هر قلم و قدمی که برای بزک‌کردن چهره آمریکا و زدودن نفرت از استکبار برداشته شود، قلم و قدم آمریکایی است.  وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و قهرا کسانی که متمایل و همفکر آنها هستند در پی آن هستند که شعار مرگ بر آمریکا را نوعی تندروی القا کنند، گفت: جان کری به مخالفان برجام در آمریکا گفته که ایران حامی تروریسم است و اگر توافق با ایران به سرانجام نرسد، تندروها در ایران اینگونه القا می‌کنند که آمریکا در پی حل مسأله هسته‌ای نبوده است. خطیب موقت نماز جمعه در همین باره افزود: کری نمی‌فهمد که شعار مرگ بر آمریکا ریشه در قرآن و فرهنگ عاشورا دارد و به نوعی ترجمان دوباره هیات‌منا‌‌الذله است. آیت‌الله سیداحمد خاتمی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا عین اعتدال و سازش با آمریکا در شرایط فعلی  است که هنوز آدم نشده.

رصد دشمن در فواصل بیش از 3000 کیلومتری

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: دشمن را در فواصل بیش از 3000 کیلومتری رصد می‌کنیم. امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی در سخنان خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت:  قرارگاه پدافند هوایی در بخش امنیت هوایی همواره در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه خاورمیانه با اخطارها و اقدامات تاکتیکی پدافندی مانع عطش تجاوزات هوایی بدون مجوز شده است. وی افزود: از سوی دیگر در موضوع ایمنی و سلامت پروازهای مسافری عبوری از فراز کشور عزیزمان امروز بیش از 1200 فروند هواپیمای مسافری از فراز جمهوری اسلامی ایران ترانزیت می‌شود که با وجود فضای تحریم و تهدید توانستیم نمره امن‌ترین آسمان خاورمیانه را از سازمان بین‌المللی هوانوردی دنیا با مودت و همکاری سازمان هواپیمایی کشوری نصیب شما ملت بزرگ و شهیدپرور کنیم. امیر سرتیپ اسماعیلی اضافه کرد: با گسترش بیش از 3700  نقطه دفاع هوایی در کشور پیام صلح، امنیت و آرامش را برای کشورهای دوست و منطقه‌ و پیام اخطار و دفاع قاطعانه را در برابر هر گونه میل به تهدید هوایی برای کشورهای فرامنطقه‌ای داریم و  امروز دشمن را در فواصل بیش از 3000 کیلومتری رصد می‌کنیم.

شورای شهر مدل مجلس و خبرگان شود

عضو شورای شهر تهران گفت: پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران مدل موفقی برای وحدت این جریان در انتخابات مجلس و خبرگان است. به‌گزارش فارس،‌ پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: این پیروزی یک مدل بسیار موفق است و نشان می‌دهد اگر اصولگرایان خواسته‌های گروهی و جناحی را کنار بگذارند و به مصالح بزرگ‌تری فکر کنند می‌توانند به پیروزی‌های بزرگ‌تر دست پیدا کنند. وی افزود: با این مدل می‌توان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که اهمیت ویژه‌ای دارد با شکل مناسبی از وحدت به موفقیت رسید. وی ادامه داد: این موفقیت به شرطی رخ می‌دهد که گروه‌های مختلف اصولگرا از برخی منافع خود تنازل داشته باشند و وحدت را با کنار گذاشتن برخی خواسته‌های خود ایجاد کنند.

نعمت‌زاده از روحانی تذکر گرفت

با وجود اینکه نعمت‌زاده اعلام کرده بود کسانی که به تولید داخلی ضربه می‌زنند خائن هستند اما روحانی به وی تذکر داد. دستیار ارشد رئیس‌جمهور گفت: دکتر روحانی درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریم‌کنندگان خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی به وی تذکر داده است. به گزارش تسنیم، حسین فریدون به صداوسیما گفت: رئیس‌جمهور به آقای نعمت‌زاده تذکر داده است که «باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد». وزیر صنعت، معدن و تجارت  در نشست خبری اخیر خود در اظهاراتی علیه تحریم‌کنندگان خرید خودروی صفرکیلومتر داخلی در شبکه‌های اجتماعی، آنان را «خائن و ضدانقلاب» نامیده بود. نعمت‌زاده البته در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با تکذیب این مطلب در عین حال تصریح کرد:‌ منظور من این بوده که مبارزه سازمان‌یافته ضد خرید محصولات داخلی و نخریدن خودروی داخلی مغایر با منافع ملی است.

کاهش قیمت جهانی نفت و طلا

قیمت نفت در جریان معاملات دیروز ۷۵ سنت کاهش یافت و به ۴۹ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که در آستانه انتشار آمارهای بازار کار آمریکا که انتظار می‌رود نقشی تعیین‌کننده در زمان افزایش نرخ بهره داشته باشد، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند، قیمت نفت دیروز حدود 5/1 درصد کاهش یافت.  براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر پس از افزایش 18 سنتی در جلسه قبل، دیروز 75 سنت کاهش یافت و به 49 دلار و 93 سنت رسید. همچنین قیمت طلا در معاملات دیروز بازار جهانی ۸ دلار کاهش یافت و به ۱۱۲۵ دلار در هر اونس رسید.  بنا به این گزارش، در آستانه انتشار آمار مهم بازار کار آمریکا و در شرایطی که تجار منتظر سرنخ‌هایی از زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند، قیمت طلا دیروز کاهش یافت. قیمت هر اونس طلا پس از کاهش بیش از یک درصدی در 2 جلسه قبلی، دیروز جمعه با 8 دلار کاهش به 1125 دلار رسید. فلز زرد که روز پنجشنبه به پایین‌ترین رقم یک هفته گذشته یعنی 1121 دلار و 35 سنت رسیده بود، در مسیر ثبت دومین هفته کاهشی متوالی قرار دارد.

ارزش سهام عدالت زیاد شد

ارزش روز ۶۰ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۶۱۱ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال برآورد می‌شود. به گزارش تسنیم، تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت 60 شرکت است که ارزش قطعی برآوردی آنها 412 هزار و 638 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 611 هزار و 981 میلیارد ریال تا به امروز عنوان شده است. همچنین از 60 شرکت حاضر در این پرتفو، 48 شرکت به صورت قطعی حضور دارند که ارزش قطعی برآوردی آنها 280 هزار و 804 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 480 هزار و 146 میلیارد ریال تعیین شده است. افزون بر این، ارزش قطعی برآوردی 12 شرکتی که به صورت غیرقطعی سهام آنها به پرتفوی سهام عدالت واگذار شده، 131 هزار و 835 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 131 هزار و 835 میلیارد ریال عنوان شده است. براساس این گزارش، نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از 60 شرکت حاضر در این سبد تعداد 34 شرکت بورسی هستند که ارزش قطعی برآوردی آنها 254 هزار و 412 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 453 هزار و 754 میلیارد ریال حساب شده است.  

روی آوردن مردم به خرید شیرهای فله‌ای ناسالم در پی گرانی لبنیات

افزایش قیمت محصولات پاستوریزه نسبت به محصولات سنتی موجب شده افراد تمایل بیشتری نسبت به خرید لبنیات سنتی داشته باشند. استفاده افراد از شیرهای فله و غیرپاستوریزه به سبب نبود شناسنامه، آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی می‌تواند مسبب هزاران بیماری مشترک دام و انسان و در نهایت ضربه مهلک به جامعه شود. در واقع افراد به خاطر هموژنیزه نشدن شیرهای فله تصوری مبنی بر چربی بیشتر آن دارند در حالی که شیرهای سنتی همان شیرهای برگشتی کارخانه‌هاست که آنها به سبب داشتن بار میکروبی و آنتی‌بیوتیک از مصرف آن خودداری کردند که لازم است مسؤولان متولی با اعمال نظارت‌های بیشتر از فروش این محصولات جلوگیری کنند. بنا بر این گزارش، افزایش قیمت محصولات پاستوریزه نسبت به محصولات سنتی موجب شده افراد تمایل بیشتری نسبت به خرید لبنیات سنتی از خود نشان دهند که همواره با حمایت دولت از تولیدکننده و مصرف‌کننده دیگر شاهد مشکلاتی همچون تب مالت یا بروسلوز در کشور نخواهیم بود. طبق قانون فروش شیر فله در سراسر کشور ممنوع است و همواره لازم است ماموران بهداشت در صورت مشاهده چنین اقداماتی به سرعت با افراد برخورد داشته باشند.

فروش فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» از مرز 2 میلیارد تومان گذشت

اقبال مخاطبین به فیلم سینمایی «محمدرسول‌الله(ص)» تازه‌ترین اثر مجید مجیدی همچنان ادامه دارد و ظرف 8 روز نمایش مرز فروش 2 میلیارد تومان را پشت‌سر گذاشت. به گزارش فارس، فیلم سینمایی «محمدرسول‌الله(ص)» رکورد اقبال مخاطب را در دهه‌های اخیر سینمای ایران به نام خود ثبت کرد و یک بار دیگر ثابت کرد اگر فیلمی آنگونه که شایسته است به شعور مخاطب احترام بگذارد و از سوژه انسانی و ارزشمند برخوردار باشد مخاطب آن را در سالن‌های سینما دنبال خواهد کرد و هیچ‌گاه منتظر ارائه فیلم در شبکه نمایش خانگی نخواهد ماند. اکثر سینماهای کشور در روز طرح بلیت نیم‌بها با اقبال بسیار قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند و طبق آمار اعلام شده در تهران پس از سینماهای کوروش و آزادی، سینما شکوفه واقع در میدان شهدا بیشترین آمار فروش در طرح نیم‌بها را به خود اختصاص داد و با بلیت 4000 تومان با فروش 8 میلیون تومان در روز سه‌شنبه مواجه شد. محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نور تابان درباره فروش فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» گفت: اقبال مخاطبین به این فیلم بسیار خوب است و در شهرستان‌ها هم فروش خوبی را شاهد بودیم و شب گذشته (12 شهریورماه) بیش از 400 میلیون تومان فیلم در تهران و شهرستان‌ها فروش داشته است.  وی درباره آمار فروش مجموع فیلم توضیح داد: به دلیل سانس فوق‌العاده آمار دقیقی در دست نیست اما مرز 2 میلیارد تومان را در مدت‌زمان 8 روز نمایش پشت‌سر گذاشتیم.

مونترال از فیلم محمد‌رسول‌الله(ص) دل نمی‌کند

پس از اکران فیلم محمدرسول‌الله(ص) در افتتاحیه جشنواره مونترال و استقبال بی‌نظیر از این فیلم توسط تماشاگران ایرانی و دیگر کشورها و بعد از تحسین این فیلم توسط سینماگران آمریکایی و اروپایی بنیاد فیلم آمریکا و همزمان با موضع‌گیری‌های تند برخی رسانه‌های عرب زبان درباره فیلم  محمدرسول‌الله(ص)، بار دیگر یک رکورد توسط  این فیلم شکسته شد. بنا به درخواست‌های پی‌درپی تماشاگران برای اکران مجدد فیلم «محمدرسول‌الله(ص)»، مسؤولان جشنواره مونترال کانادا از مجیدی درخواست یک اکران فوق‌العاده دیگر را کرده‌اند که مورد موافقت مجید مجیدی قرار گرفته و قرار است روز دوشنبه هفتم سپتامبر سومین اکران فوق‌العاده فیلم محمدرسول‌الله(ص) در جشنواره مونترال کانادا صورت گیرد؛ وضعیتی فوق‌العاده برای یک فیلم که به گفته مسؤولان جشنواره این اتفاق در تاریخ جشنواره مونترال هم بی‌سابقه بوده است.

مهدی چمران در پشت صحنه «تکه‌های سنگین سرب»

رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز به‌کار نمایش «تکه‌های سنگین سرب» از تمرین آن بازدید کرد.  به گزارش تسنیم، نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی با نگاهی متفاوت به برهه‌ای از زندگی شهید چمران می‌پردازد. این نمایش از روز 12 شهریورماه در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. پیام دهکردی و عارفه لک، 2 بازیگر این نمایش دو پرسوناژی‌اند که به ترتیب نقش دکتر چمران و همسر او را بازی می‌کنند. در جریان این دیدار که مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز چمران را همراهی می‌کرد، رئیس شورای شهر با تیم تولید این نمایش به گفت‌وگو نشست. شفیعی نیز با تقدیر از تیم اجرایی و وقت زیادی که برای تحقیق و نگارش این نمایش گذاشتند، تأکید کرد جای خالی تولید اینگونه نمایش‌ها در حوزه تئاتر احساس می‌شود و امید است با تولید این اثر موفق روند مناسبی را ادامه دهیم.

تولید میان‌برنامه‌هایی از «طبیعت زیبای ایران» در شبکه مستند

امیر توده روستا با استفاده از عکس‌های برگزیده جشنواره «طبیعت زیبای ایران» میان‌برنامه‌ای با همین نام را در 120 قسمت برای شبکه مستند سیما تولید کرد.  به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، امیر توده‌روستا، مستندساز درباره تولید میان‌برنامه «با ما ببینید» تحت عنوان «طبیعت زیبای ایران» گفت: این کار برای معرفی فضاهای طبیعی بکر ایران ساخته شده است. هدف از تولید این میان‌برنامه‌ها، ارتقای سطح زیبایی‌شناسی مخاطبان و گویای موقعیت‌های بکر در کشور است.


** خراسان

دستور جديد کابينه براي لغو يک مجوز احمدي نژاد

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که حسب موافقت هيئت وزيران با پيشنهاد سال گذشته وزارت کشور و به استناد اصل 138 قانون اساسي، آيين نامه بهبود تردد در معابر شهري و حومه که با مجوز رييس جمهور سابق به دستگاه ها ابلاغ شده بود و بر اساس آن، شهرداري هاي شهرهاي سراسر کشور موظف به اجراي طرح هاي مختلف در حوزه ترافيکي شده بودند، لغو شده است.

مجوز 5 هزار ميلياردي به آخوندي براي مقابله با سيل و برف

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به عباس آخوندي، اعلام شده که مبلغ 5 هزار ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور به استناد قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، جهت تجهيز واحدهاي راهداري مستقر در راه هاي کشور به منظور امدادرساني و آمادگي و پيشگيري از حوادث و سوانح در جاده ها از قبيل سيل و برف در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار مي گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.


** جمهوری اسلامی

اولین کشور در جهان که دین اسلام را ممنوع اعلام کرد

* آنگولا اولین کشور در جهان است که دین اسلام را ممنوع اعلام و تمامی مساجد در این کشور را تعطیل کرد. به گزارش شفقنا، به نقل از اسپوتنیک، «روژه ادواردو دوش سانتوش» رئیس‌جمهور آنگولا ضمن توضیح این اقدام گفت: «ممنوعیت دین اسلام به نفوذ این دین در کشور ما پایان می‌دهد». رزاکروز سیلوا، وزیر فرهنگ آنگولا با اشاره به این که این اقدام براساس مبارزه با فرقه‌های مذهبی صورت گرفته است، تاکیدکرد «دین اسلام توسط وزارت دادگستری و حقوق بشر آنگولا مورد تایید واقع نشده است و به همین سبب این دین و پیروانش غیرقانونی اعلام شده و تمامی مساجد آنها بسته شده‌اند». آنگولا کشوری با جمعیت 95 درصد از مسیحیان است. طبق اطلاعات وزارت خارجه آمریکا، در این کشور حدود 90 هزار مسلمان زندگی می‌کنند که اکثریت آنها مهاجرانی از آفریقای غربی و لبنان هستند.

ادعای جدیدی ائتلاف سلفی مصر

* ائتلاف سلفی مصر در ادعای جدیدی اعلام کرد: ایران برای گسترش تشیع اعتقادی و سیاسی در مصر بودجه سنگینی اختصاص داده است. به گزارش پایگاه الیوم السایع، به گفته مسئول ائتلاف «الصحابه و آل البیت» دلیل اهمیت دادن ایران به مصر این است که مصر نقش محوری و بزرگی در خاورمیانه ایفا می‌کند. وی در ادامه افزود: شیعیان برای کاندیداتوری مصریان در مجلس هزینه‌های زیادی صرف کردند. رضوان در بیانیه‌ای مدعی شد ایران افراد زیادی از جمله «سید طاهر الهاشمی»، «احمد راسم النفیس»، «علاء ابوالعزایم» و چند نفر دیگر از شیعیان را مامور کرده یک گروه شیعی در مجلس آینده مصر تشکیل دهند. وی هیچ سندی برای این ادعای خود ارائه نکرده است. رضوان در پایان تصریح کرد: درحال حاضر داوطلبان شیعه از استان‌های المنصوره، الشرقیه، قاهره و اسوان آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند.

درگیری میان نیروهای شبه نظامی «حزب‌الله عراق» و ارتش عراق

* منابع امنیتی در بغداد از وقوع درگیری میان نیروهای شبه نظامی «حزب‌الله عراق» و ارتش این کشور در شهرک صدر خبر دادند. به گزارش شبکه اسکای نیوز در این درگیری‌ها یک نظامی ارتش کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. برخی منابع نظامی نیز از دستگیری 13 نظامی ارتش عراق توسط نیروهای شبه نظامی حزب‌الله این کشور خبر داده‌اند. درگیری‌ها پس از آن رخ داد که اطلاعاتی به مسئولان عراقی داده شد مبنی بر اینکه 18 شهروند ترکیه که اواسط هفته در شهرک صدر ربوده شده‌اند در بازداشت شبه نظامیان شیعی حزب‌الله هستند. مسئولان عراقی خطوط تلفن، موبایل و اینترنت این بخش از بغداد را قطع کردند و تیپ 52 گارد ریاست جمهوری عراق برای پایان دادن به غائله راهی شرق بغداد شد. در همین حال گروه شبه نظامی حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هدف نیروهای دولتی از حمله به یکی از مقرهای این گروه بردن یکی از رهبران داعش بود که سه روز پیش توسط نیروهای حزب‌الله عراق بازداشت شده است. بنابر این بیانیه، داعشی بازداشت شده زیاد خلف، فرمانده ارشد داعش در بغداد و «والی» این گروه در این شهر است که نیروهای امنیتی خواهان تحویل گرفتن وی هستند.

مبلغ سلفی و تکفیری که توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شد

* احمدالاسیر مبلغ سلفی و تکفیری که توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شده در نخستین اعترافات خود فاش کرد که قصد داشت مانند یوسف حنینه که یار غار او به شمار می‌آمد و با مدارک جعلی به ترکیه گریخت، از لبنان بگریزد. به گزارش العالم، احمدالاسیر طی بازجویی‌های خود فاش کرد یوسف حنینه که از همفکران الاسیر و از جمله افراد بسیار اندکی بود که در دوران متواری بودنش او را همراهی می‌کرد، ماه رمضان با اسناد جعلی توانست به ترکیه برود. وی گفت موفقیت حنینه در سفر او را هم به تلاش برای فرار به همین روش تشویق کرد از این رو حنینه با افرادی در نیجریه هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد تا امنیت سفر الاسیر را فراهم کنند. مقامات لبنانی احمدالاسیر را هنگامی که سعی داشت از بیروت به مصر و سپس به نیجریه برود در فرودگاه رفیق الحریری لبنان بازداشت کردند. وی مدارک سفر جعلی به همراه داشت و تغییر چهره داده بود اما ویزای ورودش به نیجریه اصل و درست بود. الاسیر از زمان درگیری‌هایی که میان هوادارانش با ارتش لبنان در سال 1392 رخ داد و به کشته شدن 17 سرباز منتهی شد تحت پیگرد بود.


** ایران

حذف بعیدی‌نژاد از گفت‌وگو به اصرار زاکانی

عملکرد کمیسیون ویژه «برجام» که قرار بود در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به بحث گذاشته شود، با درخواست علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون به نشستی یک‌طرفه تبدیل شد. قرار بود در این گفت‌وگو، حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده نیز حضور یابد. دست‌اندرکاران برنامه از او دعوت کردند ولی هنگامی که در نیمه‌های راه رسیدن به استودیو بود، تماس می‌گیرند و ضمن عذرخواهی، می‌گویند زاکانی اصرار دارد خودش به تنهایی در این برنامه صحبت کند. بعیدی‌نژاد در پاسخ به سؤال «ایرنا» این اتفاق را تأیید کرد و گفت: تلاش ما در وزارت امور خارجه تمرکز روی محتوا است نه حاشیه. ما در وزارت امور خارجه همیشه برای گفت‌و‌گو و مشارکت در مباحثات آمادگی داریم و در اغلب موارد به درخواست صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخ مثبت داده‌ایم.
رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران افزود: آمادگی ما برای حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب هم در همین راستا بود ولی گویا آقای زاکانی شخصاً تصمیم گرفته بود به تنهایی در برنامه شرکت کند. مدیرکل حقوقی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه گفت: دوستان صدا و سیما که تلاش داشتند این بحث جامع باشد، از این موضوع ناراحت بودند ولی چون در تیزرها موضوع برنامه کمیسیون ویژه «برجام» عنوان شده بود، تغییر برنامه برایشان دشوار بود. حتی با افراد دیگری تماس گرفته بودند که ظاهراً در دسترس نبودند.
کمیسیون «برجام» با طرح این نکته که دیدگاه‌های مختلف باید در این زمینه مطرح شود، از تیم مذاکره کننده قبلی برای ارائه دیدگاه‌هایش دعوت کرده بود. به گزارش «انتخاب»، گفت‌وگوی ویژه خبری در حالی روی آنتن رفت که زاکانی به تنهایی اظهاراتی علیه برجام و مذاکرات هسته‌ای عنوان داشت و مانند هفته‌نامه تحت مدیریتش، یکطرفه حرف‌های خود را علیه برجام اعلام کرد بدون آنکه حاضر باشد حرف‌های طرف مقابل را نیز بشنود.

انتقاد مولاوردی از سین‌جیم در گفت‌وگوی ویژه خبری

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در «فیس‌بوک» از شیوه طرح سؤالات انتقاد و آن را به «سین‌جیم» تشبیه کرد. به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: چهارشنبه شب به مناسبت هفته دولت میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 بودم. قبل از برنامه قرار بر این شده بود که برنامه میهمان تلفنی نداشته باشد تا وقت محدود آن صرف بحث و جدل روی موضوعات مشخصی نشود.
وی ادامه داد: انتظار این بود محور بحث گزارش عملکرد دو ساله معاونت باشد که در هفته گذشته منتشر شده است، اما ظاهراً سعی من و دل باطل بود! و گفت‌وگو بیشتر به سین‌جیم کردن شبیه شد و تیترهای جهت‌دار و مغرضانه برخی رسانه‌ها در طول دو سال گذشته منبع سؤالات شد. با این همه فرصت مغتنمی برای توضیح برخی ابهامات و شبهات و تبیین عملکرد معاونت در دو سال گذشته فراهم شد، با این توضیح که برنامه‌ها و ایده‌های آتی همچنان ناگفته باقی ماند.

 نامه روشنفکران و فعالان ایرانی به مردم امریکا

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای به مردم امریکا، از آنها خواسته‌اند همصدا و همراه با مردم ایران از توافق هسته‌ای حمایت کنند. به گزارش «تابناک»، در بخشی از این نامه آمده است: ما عمیقاً باور داریم راه حل عادلانه و منطقی برای مناقشات بین‌المللی از طریق مداکره است نه استفاده از حق قدرت و تحمیل نظرات یکجانبه. ما قویاً باور داریم که اگر این توافقنامه هسته‌ای تصویب و اجرا شود، موجب تحقق تدریجی این ارزش‌های جهانی در ایران همراه با امکان روابط بهتر میان دو ملت ما خواهد بود.

پیام تسلیت رئیس جمهوری به مناسبت درگذشت مادر سه شهید

رئیس جمهوری در پیامی درگذشت خانم صغری فتحی آشتیانی؛ مادر شهیدان سرفراز«جواد»، «عباس» و «حمیدرضا» واضحی فرد را تسلیت گفت.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،در  پیام حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی  آمده است: درگذشت خانم صغری فتحی آشتیانی موجب تأثر و تألم فراوان شد. این بانوی فداکار که در دامن پر مهر خود، افتخار پرورش شهیدان سرفراز «جواد»، «عباس» و «حمیدرضا» واضحی فرد را دارد، اکنون در جوار رحمت حق در کنار همسر با ایمانش مرحوم حاج عبدالحسین واضحی فرد، میهمان شهدای والاتبار خویش است. اینجانب با عرض تسلیت این مصیبت به خانواده محترم این مرحومه، از خداوند متعال برای آن مادر مؤمنه علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

ولایتی: دستاوردهای مذاکرات حاصل کار جدی مذاکره کنندگان بود

علی‌اکبر ولایتی گفت: دستاوردهای مذاکرات حاصل کار جدی ماست نه حسن نیت امریکایی‌ها. به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی با اشاره به نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، افزود: ما از قبل نیز امیدی نداشتیم که امریکایی‌ها با نیت خوبی وارد برنامه‌های برجام شده باشند. ولایتی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهار نظر وزیر امور خارجه امریکا در نامه‌ای به کنگره مبنی بر اینکه «پس از توافق، مقابله با ایران را تشدید خواهیم کرد»، تصریح کرد: امریکایی‌ها همواره در جهت حفظ منافع خود در مذاکرات گام برمی‌داشتند؛ البته ایران نیز در جریان مذاکرات از منافع ملی و حقوق خود حفاظت کرده است.

 رزمایش گردان‌های عملیاتی بسیج در پایتخت

رزمایش 2 روزه  «اقتدار ثارالله» با پیام سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و تجمع بزرگ 50 هزار نفری گردان‌های بسیج و سپاه تهران با حضور برخی مسئولان کشوری و لشکری در بوستان ولایت تهران برگزار شد. به گزارش مهر، دومین روز رزمایش( پنجشنبه) نیز تجمع بزرگ 50 هزار نفری گردان‌های بسیج و سپاه تهران با حضور برخی مسئولان کشوری و لشکری در بوستان ولایت تهران برگزار شد. در این رزمایش گردان‌های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، بیت المقدس، عاشورا، الزهرا(س) و کوثر نیز حضور داشتند. سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از جمله حاضران در این تجمع بودند که در قالب رزمایش بزرگ اقتدار ثارالله برگزار شد.


** قانون

رئیس سنای فرانسه در راه تهران

تابناك   رادیو فرانسه گزارش داد: قرار است رئيس سنای فرانسه با هدف تقویت مناسبات سیاسی- اقتصادی دو کشور فرانسه و ایران به تهران سفر کند.شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی پنجشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت،ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه گفته است که وی به‌زودی برای ملاقات با مقامات الجزایر در رأس هیاتی عازم آن کشور مي‌شود و سپس قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی در رأس یک هیأت دیگر به تهران سفر کند.رئیس سنای فرانسه هدف از سفر خود به ایران را تقویت مناسبات سیاسی- اقتصادی دو کشور پس از توافق هسته ای امضا شده در چهاردهم ژوئیه گذشته میان ایران و 6قدرت جهانی اعلام کرده است.
دیپلماسی ایران، واشنگتن را مجبور به مذاکره کرد

دیپلماسی ایران واشنگتن را مجبور به مذاکره کرد

تسنيم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن واکنش به سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی ایران باعث شد تا آمریکا مجبور به حضور بر سر میز مذاکره شود.«مرضیه افخم» در خصوص اظهارات روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه فیلادلفیا اظهار داشت: مقامات آمریکایی تحت فشار لابی‌های صهیونیستی عادت دارند گاه و بیگاه اظهارات بی پایه و اغراق آمیزی را در خصوص برنامه هسته ای ایران به زبان آورند.مرضیه افخم فزود: این که گفته شده ایران در آستانه دستیابی به بمب اتمي‌بوده یک دروغ بزرگ است. جمهوری اسلامي‌ایران بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین دفاعی خود هرگز در صدد دستیابی به بمب هسته ای نبوده و نخواهد بود.

همراهان رئيس‌جمهور اتریش در سفر به ایران

ايرنا رئیس جمهور اتریش اين هفته به همراه هیاتی متشکل از نمایندگان ۱۳۰ شرکت این کشور به ایران سفر می‌کند. «هانس فیشر» رئیس‌جمهور اتریش روزهای هفتم تا نهم سپتامبر (شانزدهم تا هجدهم شهریور) راهی تهران می‌شود. در این سفر که پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین انجام می‌گیرد، هیاتی اقتصادی فیشر را همراهی خواهد کرد. بر این اساس نمایندگان بیش از ۱۳۰ شرکت اتریشی به ایران می‌آیند تا از فضای ایجاد شده پس از رفع تحریم‌ها در این کشور استفاده کنند. این سفر در عین حال انتقادهایی را نیز در اتریش برانگیخته است. از جمله انجمن یهودیان اتریش با محکوم کردن این اقدام، فیشر را به داشتن مواضع دوگانه در مسائل حقوق بشری متهم کرده است. در پاسخ به این انتقاد‌ها فیشر وعده داده است در سفرش به ایران، موضوعات حقوق بشری را با مقامات این کشور مطرح خواهد کرد.

قدردانی بشار اسد از حمایت ایران از سوریه

مهر  رئیس جمهور سوریه در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران از نقش تهران در حمایت از سوریه قدردانی کرد.«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. پدیده تروریسم و چالشی که منطقه در پی انتشار این پدیده با آن روبه‌روست و همچنین بررسی راهکارهای موجود جهت حل سیاسی بحران سوریه از مباحث مطرح شده در این دیدار بود.وی افزود: مردم سوریه به نقش ایران در حمایت از ملت‌های منطقه و حمایت از حق و حقیقت در طول تاریخ اعتماد و اطمینان دارند.
پایان رزمایش «اقتدار ثارا...»

پایان رزمایش «اقتدار ثارا...»

فارس رزمایش دو روزه «اقتدار ثارا...» در تهران به پایان رسید. رزمایش ۳۰ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای اقتدار ثارا... که از عصر چهارشنبه با قرائت پیامي‌از سوی سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران آغاز شده بود، به پایان رسید. بنابراین گزارش این همایش با هدف نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی و امنیتی برای مقابله با تهدیدات احتمالی و با شرکت ۵۰ هزار نیروی بسیجی برگزار شد.


** آرمان

واکنش افخم به اظهارات کری

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه فیلادلفیا اظهار کرد: مقامات آمریکایی تحت فشار لابی‌های صهیونیستی عادت دارند گاه و بیگاه اظهارات بی‌پایه و اغراق آمیزی را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به زبان آورند. مرضیه افخم افزود: این که گفته شده ایران در آستانه دستیابی به بمب اتمی بوده یک دروغ بزرگ است. وی یادآور شد: ایران بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین دفاعی خود هرگز درصدد دستیابی به بمب هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: این دیپلماسی ایران بود که ناکارآمدی تحریم‌ها را به اثبات رسانده و آمریکا را ناگزیر از حضور بر سر میز مذاکرات کرد. افخم اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها هم نتوانست ایران را به زانو درآورد را یکی از دستاوردهای دیپلماتیک مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.
 
آغاز ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر

رئیس شرکت «روس اتم» گفت: ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران آغاز شده و طبق برنامه پیش می‌رود. سرگئی کرینکو در همایش اقتصاد شرقی به خبرنگاران گفت: کار ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران آغاز شده و در حال حاضر کارهای طراحی و هماهنگی انتخاب مکان انجام می‌شود. وی افزود: ما برنامه ویژه‌ای داریم و در حال حاضر تمام کارهای مقدماتی و آماده سازی مطابق با این برنامه انجام می‌شود و ما از روند کار و همکاری با شرکای خود راضی هستیم. کرینکو چند ماه پیش از آغاز اقدامات برای احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای در بوشهر در پائیز امسال خبر داده بود. ایران و روسیه توافقنامه‌ای برای همکاری در عرصه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و نیز احداث 2 واحد جدید نیروگاه هسته‌ای در بوشهر با توان یک هزار مگاوات را امضا کرده‌اند.
 
تشکر بشار اسد از ایران

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: ازتلاش‌ها و تماس‌های ایران برای حل و فصل بحران سوریه سپاسگزاریم. بشار اسد در دیدار حسین امیرعبداللهیان معاون عربی وآفریقای وزارت خارجه ایران افزود: ملت سوریه به نقش حمایتی ایران از ملت‌های منطقه برای دستیابی به حقوق عادلانه خود اطمینان و اعتماد دارد. امیرعبداللهیان نیز در این دیدار بر حمایت و پشتیبانی ازملت سوریه در مقابله با تروریسم و دستیابی به حقوق ومنافع خود بدون هرگونه دخالت خارجی تاکید کرد. وی گفت: ایران از هیچ تلاشی برای بازگشت ثبات وآرامش به سوریه و مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان دریغ نخواهد کرد. امیرعبداللهیان بر اهمیت هماهنگی و مشورت با دولت سوریه برای تحقق این اهداف تاکید کرد.
 
37 سناتور دموکرات حامی توافقند

هیدی هیتکمپ سناتور دموکرات نیز به عنوان سی و هفتمین سناتور موافق به جمع حامیان توافقنامه هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا پیوست. به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه «وال استریت ژورنال» سناتور هیتکمپ نیز حمایت خود را از این توافقنامه اعلام کرد و گفت: گرچه این توافقنامه عالی نیست، اما بر مبنای اعتماد است. وال استریت ژورنال در خبر دیگری از پیوستن «کوری بوکر» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی آمریکا به جمع حامیان توافقنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود. بنابه این گزارش، بوکر در بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافقنامه به معنای اقدام نهایی ما در تعاملات دیپلماتیک ما با ایران نیست؛ بلکه باید آغاز عصر هوشیاری بیشتر، مسئولیت‌پذیری شدیدتر و نظارت دقیق‌تر باشد. این روزنامه آمریکایی افزود: حمایت بوکر از توافقنامه هسته‌ای ایران ضربه‌ای سخت به جمهوریخواهانی وارد کرد که برای رد توافقنامه هسته‌ای ایران در کنگره به دست‌کم چهار برابر رأی دمو‌کرات‌ها نیاز دارند.

خطیب جمعه تهران: مجریان باید به قانون احترام بگذارند

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: نظارت استصوابی، اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی، ایجاد حاشیه است. آیت‌ا... سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران در تشریح ابتکار انجام شده در مجلس خبرگان افزود: در رابطه با بررسی برجام از دو شخصیت دعوت به عمل آمد که یکی از آنها مخالف با برجام و دیگری موافق با برجام بود و با فرصت خوبی که خبرگان در اختیار این دو شخصیت قرار دادند تمام حرف‌های موافق و مخالف زده شد. وی افزود: صرفنظر از محتوا برای قضاوت واقع‌بینانه باید همه حرف‌‌ها را بشنویم که این اصل در ابعاد مختلف و مسائل گوناگون می‌تواند راهگشا باشد. این عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان همچنین در مورد بررسی برجام تصریح کرد: بررسی اصل برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند و برجام باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و در این‌باره رهبر معظم انقلاب این تعبیر را داشتند که به مصلحت نیست در این‌باره مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شود. وی ادامه داد: در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده که عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و قانون در این‌باره صراحت دارد و در این میان اگر تعهدی با این اهمیت مصداق این قانون نباشد، چه چیزی مصداق این اصل از قانون اساسی خواهد بود؟ آیت‌ا... خاتمی ادامه داد: برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ چه امضا شده باشد و چه امضا نشده باشد و در رابطه با تعهدی که برای کشور ایجاد کرده باید در مجلس بررسی شود و به حساب آوردن مجلس در این باره به حساب آوردن مردمی است که نمایندگان را انتخاب کرده‌اند. آنچه مهم است کشور تعهد ۷ ساله، ۱۰ ساله و ۱۵ ساله را قبول کرده است، بنابراین کنار گذاشتن مجلس صحیح نیست چراکه ورود مجلس، ورود مردمی است که به نمایندگان رای داده‌اند. البته این به‌معنای انحصار نیست چراکه نهاد شورای عالی امنیت ملی هم می‌تواند ورود کند. وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرموده‌اند در رابطه با تصویب یا رد برجام هیچ نظری ندارند، افزود: ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است البته این به معنای انحصار نیست و نهادهایی نظیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    هیچکاری هیچکس نمیتواند بکند چراکه عده ای از مسئولان و مدیران بسیاری از بانکها خصولتی و دولتی متاسفانه بعضی از آنها عضو موسس و یا هیئت مدیره و یا مشاوره عالی این موسسات هستند بخصوص در موسسات تشکیل شده در دبی و امارات که کارشان خرید و فروش ارز و ساختمان در قبل بوده است و الان هم ارز رد و بدل میکنند و یا واسطه کالاهای نفتی و پتروشیمی ؟؟؟!!و خرید ابزار الات مربوطه بهمین صنایع ! چیکار میشود کرد که موسساتی هستند که اسکناس سبز ایرانی را اینور اب میگیرند آنور اب دلالر میدهند و کلان کلان میزنند بجیب ر!!!
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اینقدر به مجلس اول و نهضت ازادی حمله نکنید . اصلا اگر انها نبودند مگر روحانیت تجربه حکومت کردن داشت ؟ همین که اجازه ورود به نهضت ازادی داده شد هم از سر ناچاری بود .
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    دستاوردهای توافق یکی یکی دارن نمایان میشن!!
  • دانشجو ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    من به دبه امریکایی ها ایمان دارم
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرررررررررگ بر امریکای حیله گر
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اجازه نفوذ به امریکاییها را نمی دهیم
  • دانشجوی سال آخر ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    دولت باید حواسش را بیشتر جمع کند
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    با کی کار داری؟!
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    برای دولت آرزوی موفقیتم میکن
  • انقلابی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    آمریکا خود را برای دریافت سیلی های محکم آماده کند
  • مهدی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس