روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟!» صفحه سیاسی خود نوشت: «معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در «فیس‌بوک» از شیوه طرح سؤالات انتقاد و آن را به «سین‌جیم» تشبیه کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روزکاری را با حمله به علیرضا زاکانی؛ نماینده مجلس و رییس کمیسیون ویژه برجام بهارستان، آغاز کردند. این روزنامه‌ها اقدام علیرضا زاکانی را تعبیر به «خود بزرگ‌بینی یک دلواپس» و «رسانه ملی به میل زاکانی» کردند. این درحالی است که برنامه گفت‌وگو ویژه خبری برای ارائه عملکرد کمیسیون ویژه برجام برای افکار عمومی بوده است و نیازی برای حضور نماینده وزارت خارجه در آن برنامه نبوده است.

روزنامه مردم‌سالاری

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «آغاز ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر» و «خراش دردناک بر پیشانی جهان» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· کمین افراطی‌های اصلاحات

تندروهای اصلاحات برای اثرگذاری در مناسبات سیاسی خواهان نقش‌آفرینی هستند و اولین گام آنان سامان‌یابی در قالب حزب اتحاد ملت نمود پیدا کرد و حتی رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز احساس نگرانی کرد و بیان داشت «میدان عمل اصلاحات را به دست نیروهای افراطی نمی‌دهیم.»

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس این سخنان نوشت: «رهامی متذکر شد: ممکن است جریانی داخل اصلاحات باشد و به انتقادهای تند در شتاب دادن به خواسته‌های مردم در راستای اختلاف بین اصلاح‌طلبان و دولت حرکت کند و این امر در گذشته بوده است. رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه از داخل جریان اصلاح‌طلبان نسبت به آقای هاشمی موضع بسیار تندی در گذشته گرفتند، خاطرنشان کرد: تضعیف هاشمی رفسنجانی از داخل نیروهای تندروی منتسب به اطلاح‌طلبان آغاز شد و حتی این جریان‌ها آن‌قدر تند رفتند و عبور از خاتمی را مطرح کردند. رهامی به سفرهای استانی اعضای کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره کرد و گفت: در سفرهای استانی مردم را از توانایی‌های دولت آگاه می‌کنیم. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید براینکه تلاش می‌کنیم میدان عمل جریان‌های اصلاح‌طلب را به دست نیروهای افراطی ندهیم، خاطرنشان کرد: جامعه افراطی به طرف امنیتی شدن حرکت می‌کند و وقتی فضا مانند سال 88 امنیتی شود تمام جریان‌ها ضرر می‌کنند. وی ادامه داد: به نظر بنده هیچ‌کس برنده قضایای سال 88 در کشور نبود و مسائلی از سال 88 داریم که هنوز نتوانستیم آن را برطرف کنیم و باقی مانده است.»

روزنامه ابتکار

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته نشود» و «صدایت را دنیا شنید» اختصاص داد.

· خودبزرگ‌بینی یک دلواپس!

امتناع علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی، برای حضور در برنامهٔ با حضور عضو کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با انتقاد جدی اصلاح‌طلبان همراه شده است؛ این درحالی است که برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو برای ارائه عملکرد کمیسیون ویژه برجام بوده است و تمایل از سوی نمایندگان برای برگزاری مناظره با عضو کارشناسی تیم مذاکره‌کننده نبوده است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیلی ناروا نسبت به عملکرد علمی و جایگاه حقوقی آقای زاکانی و آقای بعیدی‌نژاد نوشت: «به نظر می‌رسد، حمید بعیدی‌نژاد این دیپلمات ایرانی با داشتن مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه وودبری لس آنجلس، علاوه بر اینکه در حال حاضر مدیرکل اداره امور خلع سلاح و مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه است و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی به شمار می‌رود، با داشتن سوابقی مانند: نماینده ایران در شورای سازمان ملل متحد و رایزن سفارت دائمی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می‌توانست همآورد خوب و درشانی برای انتقادهای رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس باشد. این درحالی است که علیرضا زاکانی با داشتن مدرک پزشکی، در سال‌های اخیر با شبهاتی مبنی بر اینکه وی هنگام تحصیل در دانشگاه با دورزدن‌های فراوان قانون از نمرات صفر ناشی از غیبت و مشروطی‌های پی‌درپی می‌گریزد و علی‌رغم مخالفت‌های قانونی از دستیاری کودکان به پزشکی هسته‌ای تغییر رشته می‌دهد، روبه‌رو بوده است. بنا بر برخی اسناد و تصاویر منتشر شده، وی همچنین در زمان تحصیلش در دانشگاه علوم پزشکی تهران با سه ترم مشروطی مجبور به تعهد کتبی برای مشروط نشدن تا پایان تحصیلات می‌شود تا اجازه ادامه تحصیل بگیرد. نمرات به اصطلاح ناپلئونی زاکانی در کارنامه تحصیلی او نه تنها در دانشگاه، بلکه در دوره آموزش متوسطه نیز چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. نمراتی مثل 2.25 برای درس ریاضی و 3.5 برای درس شیمی در شهریور سال تحصیلی ۶۳-۱۳۶۲ و اخذ مدرک دیپلم در اسفند ماه ۱۳۶۳ با معدل کتبی 11.05 و معدل کل 13.10 را شاید فقط بتوان در کارنامه ناپلئون جستجو کرد! هر چند زاکانی در همان زمان درباره مسائل مطرح شده درباره مدرکش، جوابیه‌ای به ادعاهای به قول خودش واهی داده است، اما نمی‌توان از این کارنامه وی گذشت. به هر ترتیب به نظر می‌رسد هم بهتر بود زاکانی این قایم‌موشک بازی را کنار می‌گذاشت و روبه‌روی بعیدی‌نژاد می‌نشست و پاسخ‌هایش را گوش می‌کرد و هم تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری زیر بار این شیوه نادرست نمی‌رفت و باعث بی‌احترامی به نماینده وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نمی‌شد. این رفتارها، شائبه نگرش سیاسی خاص رسانه‌ای که نام ملی را بر دوش می‌کشد و اختصاص یافتن آنتن به بیان دیدگاه یک جریان سیاسی خاص را بیشتر می‌کند.»

روزنامه اعتماد

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «تحریم‌ها برداشته نشود معامله‌ای نخواهد بود» و «جهان شرمسار از آیلان» اختصاص داده است.

· اختلاف در تیم دولت حسن روحانی

هشدارهای احمد خرم به اصلاحات جدی است؛ او مدعی است اگر یارانش وحدت سیاسی نکند فاجعه 84 تکرار می‌شود. این فعال اصلاحات در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه کابینه حسن روحانی را همسو و هماهنگ با سیاست‌های رییس‌جمهوری می‌دانید؛ اظهار داشت: «به نظر می‌رسد میان تیم‌های دولت اختلافاتی وجود دارد. یکی از این تیم‌ها، تیم اقتصادی است که بعد از دو سال هماهنگ نیستند. موضوع دوم این است که از تعهد ایجاد کردن برای بخش خودشان بیم و هراس دارند. لذا تصمیم‌گیری‌ها یا دیر انجام می‌شود یا اصلاً انجام نمی‌شود. بعضاً هم درست تصمیم‌گیری نمی‌شود. آقای روحانی در شعارهایش بر استفاده از بخش خصوصی تاکید فراوان داشت اما در عمل در موارد نادری از نظرات و تجربیات بخش خصوصی استفاده می‌شود.»

احمدخرم پیرامون آرایش سیاسی حاکم بر جریانات کشور اظهار داشت: «در جبهه اصلاحات روی اجماع کار می‌شود اما برای گفتن اینکه به چه صورت این اجماع حاصل می‌شود هنوز زود است. در جبهه اصولگرا سه طیف وجود دارد از یک طرف جریان تند از سوی دیگر جناح قالیباف در شهرداری تهران و از سمت دیگرطیف معتدل اصولگرا. در جناح اصلاحات هم چند طیف وجود دارد که سرانجام طیف‌ها مشخص نیست. فضای کشور بر عدم پذیرش اصولگرایان در موضع اکثریت در مجلس و به دست‌گیری دولت است. به نظر می‌رسد میان اصولگرایان اختلافات عمیقی وجود دارد. فکر می‌کنم چنانچه انتخابات سالم، آزاد و رقابتی باشد احتمال اینکه اصلاح‌طلبان رأی قابل ملاحظه‌ای بیاورند، بعید نیست. در نظام‌های دیگر برای اقلیت امتیاز قائل شده‌اند. در بعضی نظام‌های سیاسی ائتلاف یک حزب که ۱۰ درصد آرا را آورده است نقش مهم‌تری از حزبی که ۴۹-۴۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده ایفا می‌کند. در دنیا مراقب هستند که حقوق اقلیت پایمال نشود. اکثریت که حق و حقوق خود را دارد. الآن نمی‌شود قضاوت کرد که اصلاح‌طلبان اکثریت خواهند داشت یا اصولگرایان ولی می‌توان گفت که ملت رو به اعتدال است و به جناح و طیف‌هایی رأی می‌دهد که اهل خشونت و حذف کامل رقیب نیستند و قطعاً مردم به تمرکز قدرت و تک‌صدایی پشت پا می‌زنند.»

روزنامه شرق

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «رد زیاده‌خواهی شهرداری‌ها» و «ناظری‌ها در شب غیبت ستارگان» اختصاص داد.

· آنتی قالیباف برای همیشه

گروه سیاسی روزنامه شرق ضدیت خود با قالیباف را همچنان ادامه می‌دهد و حتی در هنگام مقاله بیلبوردهای ضد حضور فابیوس مجبور به عذرخواهی از فرهنگسرای انقلاب اسلامی و قالیباف شد. گروه سیاسی روزنامه شرق به گفت‌وگو با محسن هاشمی، رقیب جدی قالیباف برای تصدی شهرداری تهران پرداخته است.

محسن هاشمی که بازمانده از بهشت است؛ در مورد عملکرد رقیبش اظهار داشت: «در بسیاری از بخش‌ها هنوز نه و می‌توان گفت شهر تهران در این سال‌ها هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده و بسیاری از مشکلات آن پابرجاست و حتی رو به تزاید است و باید درباره اینکه چرا با وجود استمرار دوره مدیریت و صرف اعتبارات درخور توجه، اهالی تهران در آن ناراضی هستند، بررسی بیشتری صورت گیرد. در زمان رقابت با قالیباف برای شهردارشدن، برنامه‌ای را تهیه کردم و در جریان آن متوجه شدم مهم‌ترین مشکل تهران از نظر مردم، ترافیک است و هنوز آن‌طورکه باید، این حوزه ساماندهی نشده و نارضایتی زیادی هم در آن وجود دارد. این مشکل، آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست را به‌همراه داشته و در مجموع این مشکلات می‌توان گفت که شهرداری تهران از این منظر آن‌طورکه باید موفق نبوده است. برای شهر تهران که جمعیتش با شهرهای اقماری خود حداقل به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد، مسئله حمل‌ونقل موضوع ساده‌ای نیست و قطعاً با سیاست‌های خودرومحور مشکلات آن حل نمی‌شود. یکی از خلأهای مدیریتی در شهر تهران هزینه‌کردن در سیاست خودرومحوری است و بخش عمده‌ای از پول‌های شهر تهران که متأسفانه از طریق شهرفروشی هم به دست می‌آید و اصولاً پایدار نیست، به‌جای هزینه در حمل‌ونقل عمومی و ریلی در حدی که کفایت داشته باشد، برای ساخت پل و اتوبان و... صرف شده است.

ایجاد یک کیلومتر اتوبان با فرض تأمین زمین و سایر هزینه‌های جانبی، از قیمت ساخت یک کیلومتر مترو بیشتر است، این در حالی است که تونل هشت متری مترو معادل ۵۰ لاین یک اتوبان است و یک خط ریلی انبوه در تهران، به‌شدت عامه‌پسند و عدالت‌محور است و همه مردم در هر نقطه با یک قیمت بلیت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند اما با وجود همه امتیازهای مترو باز هم شاهد ایجاد پروژه‌هایی نظیر صدر- نیایش هستیم. البته این نگاه مختص عملکرد شهرداری تهران نبوده و دولت‌ها هم موظف به توجه به این موضوع بوده‌اند و در حال حاضر رسیدگی به مترو شهرهای اقماری نظیر پرند، اسلامشهر، هشتگرد و... با کندی پیش می‌رود، درحالی‌که باید مترو این شهرها بسیار زودتر به تهران متصل می‌شد. با همین نگاه می‌توان گفت جدای از عملکرد دولت‌ها، شهرداری تهران هم نگاه برنامه‌محوری به موضوع مترو نداشته است. بسیاری معتقدند توسعه مترو کار سختی است و با همین نگاه‌ها هم اوایل انقلاب جلو ادامه کار مترو را گرفتند و مثلاً می‌گفتند که تکلیف کانال‌های فاضلاب چه می‌شود؟»

روزنامه آرمان‌امروز

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «همه باید بیاییم» و «آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است» اختصاص داد.

· مشایی باز خواهد گشت؟

بالاخره مشایی در فضای عمومی حاضر شد تا بار دیگر زمزمه بازگشت او فراهم شود. حضور و عدم حضور او یکسان است، روزنامه‌ها برای هر کدام از رفتار او سناریوهای دارند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در مورد حضور مجدد مشایی نوشت: «کمی چاق شده و این موضوع از چهره‌اش هویدا بود اما موهای سپیدش خبر از گذر عمر و سال‌هایی می‌داد که نباید دیده می‌شد و شاید هم نمی‌خواست هر چند دلیل اول به واقعیت نزدیک‌تر می‌نماید. اسفندیار رحیم مشایی مرد همیشه در صحنه دولت نهم و اوایل دولت دهم بود اما کمی که گذشت نام او را مرد پنهان دولت گذاشتند که به هیچ وجه قرار نبود کسی او را ببیند. او اما در قبل از دوره‌ای که قرار نبود دیده شود بسیار علاقه به دیده شدن داشت و هر اظهارنظری از سوی او یک سوژه خبری می‌شد. مدتی یعنی در حدود یک سال بود که خبری از او شنیده و خوانده نمی‌شد و برخی اعضای نزدیک به دولت در پاسخ به این سؤال که «چه خبر از آقای مشایی؟» لبخندی به همراه این جمله که «اگر خبر داشتید به ما هم بگویید!» تحویل می‌دادند و این، یعنی مرد پنهان باز هم می‌خواهد پنهان باشد.»

روزنامه ایران

حمله زنجیره‌ای‌ها به زاکانی برای بیان حقایق/ اظهارات پسر هاشمی علیه قالیباف/ناراحتی خانم معاون از سؤالات صدا وسیماروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته نشود» و «بغض جهان در مرگ مهاجر کوچک» اختصاص داد.

· ناراحتی معاون رییس جمهور از سؤالات صدا وسیما

مولاوردی از سؤالات نسبت به عملکردش گلایه دارد؛ روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟!» صفحه سیاسی خود نوشت: «معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در «فیس‌بوک» از شیوه طرح سؤالات انتقاد و آن را به «سین‌جیم» تشبیه کرد. به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: چهارشنبه شب به مناسبت هفته دولت میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 بودم. قبل از برنامه قرار بر این شده بود که برنامه میهمان تلفنی نداشته باشد تا وقت محدود آن صرف بحث و جدل روی موضوعات مشخصی نشود. وی ادامه داد: انتظار این بود محور بحث گزارش عملکرد دو ساله معاونت باشد که در هفته گذشته منتشر شده است، اما ظاهراً سعی من و دل باطل بود! و گفت‌وگو بیشتر به سین‌جیم کردن شبیه شد و تیترهای جهت‌دار و مغرضانه برخی رسانه‌ها در طول دو سال گذشته منبع سؤالات شد. با این همه فرصت مغتنمی برای توضیح برخی ابهامات و شبهات و تبیین عملکرد معاونت در دو سال گذشته فراهم شد، با این توضیح که برنامه‌ها و ایده‌های آتی همچنان ناگفته باقی ماند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • مهدی از قم ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اسلام همیشه از نزدیکانش ضربه خورده.اسلام از افرادی ضربه خورد که به پیامبر بسیار نزدیک بودند.این انقلاب اسلامی هم از افرادی بیشترین ضربه را خورد که یا خودشان یا پدرانشان برایش زندان و شکنجه را تحمل کرده بودند
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    "ناراحتی معاون رییس جمهور از سؤالات صدا وسیما" دولت به دنبال تریبون یک طرفه و عدم انتقاد است
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیلی ناروا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اکثریت مردم تهران از مدیریت جهادی دکتر قالیباف در شهرداری رضایت دارند و ایشان را بعنوان یک مدیر توانمند و موفق قبول دارند .
  • عماد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    روزنامه ابتکار و تحلیل آب دوغ خیاری !! البته غیر از این هم انتظاری از این روزنامه نمی رود . دکتر زاکانی خاری در چشم افراطیون است و .مدرس واقعی زاکانی رسایی .
  • ناشناس ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تیم مذاکره کننده اگر بدنبال مناظره در رابطه با برجام هستند آقایان دکتر جلیلی و فریدون عباسی آماده مناظره هستند .
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    محسن هاشمی، رقیب جدی قالیباف ؟!!!! عخخخخییییییی!
  • بچه شهید ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چقدربعضی ها باشیب ملایم ازاصول گرایی رفتندبه آغوش اصلاح طلبی!!1شایدمصلحت ایجاب میکرده.البته مردم ماهیت شناس اندومیدونن احزاب بادهای موسمی چگونه محفل عوض میکنند.خون شهدا واسیب وجنگ وجانبازی جانبازان هم به کنار.خداخیر بدهدبه ملونان روزگارما!!!
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    خدایی نمی دانم کسی برنامه را دید یا نه . هر چی مجری سوال میکرد این میگفت نمیدانم . میگفت آمار دارید میگفت خبر ندارم .بعد اسمش را میزاره سین جیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس