بازار ارز توسط صرافی‌‌های بانک 3 نرخه شده و ارز و سکه در کانال‌های جدید پیش می‌روند. اینها اخباری است که روزنامه‌های حامی دولت منتشر کرده‌اند.

اخبار ویژه روزنامه ها؛
گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

به اسم تک‌نرخی بازار ارز 3 نرخی شده است!

بازار ارز توسط صرافی‌‌های بانک 3 نرخه شده و ارز و سکه در کانال‌های جدید پیش می‌روند. اینها اخباری است که روزنامه‌های حامی دولت منتشر کرده‌اند.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: با از سرگیری معاملات در بازارهای جهانی قیمت اونس حدود یک دلار کاهش پیدا کرد اما در بازار طلافروشان تهران نرخ طلا و سکه بالا رفت. در حالی که دلار اخیرا وارد کانال 3400 تومان شده دیروز [دوشنبه] با افزایش نوسان مثبت تا 3420 تومان هم پیش رفت. هر گرم طلای 18 عیار هم تا 94 هزار و 300 تومان بالا آمد. بر این اساس هر مثقال مظنه در حالی تا 408 هزار و 400 تومان رشد کرد که اونس به 1133 دلار افت کرد. قیمت انواع سکه طلا هم در بازار طلافروشان تهران نوسان مثبت را تجربه کرد.

هر سکه تمام بهار آزادی بین 920 هزار تومان و 922 هزار تومان در نوسان بود.
همزمان شرق با بیان اینکه «بازار ارز توسط صرافی‌های بانک 3 نرخی شد» از قول رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان نوشت: تعجب‌آور است در حال حاضر یک صرافی می‌تواند حجم قابل توجهی دلار جنب پاساژ افشار توزیع کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخلاف آنچه عنوان می‌شود دلار دونرخی است، سه نرخ دارد، گفت: نرخ آزاد، مبادله‌ای و نرخ صرافی پارسیان در بازار وجود دارد، چرا که همه می‌دانند صرافی بانک پارسیان است که در بازار غیرمجازها ارز را به فروش می‌رساند و نرخ سوم را تعیین می‌کند که نرخ آن معمولا پایین‌تر از نرخ بازار است. دقیقا در ساعاتی که صرافی پارسیان دلار عرضه می‌کند، اندکی ریزش وجود دارد ولی بعد از آن دیگر تاثیری در بازار ندارد؛ معاملاتی که خارج از صرافی در بازار انجام شده و در سامانه سنا هم ثبت نمی‌شود.

عباس مسعودی یادآور شد: اگر تخلفات در حوزه ارزی تا قبل از اجرای دستورالعمل جدید غیررسمی و مخفیانه بوده با اجرای آن، صرافی بانک‌ها از داشتن شرایط قانونی ورود به عرصه تبادلات ارزی مستثنا شده‌اند که به صراحت نقض‌کننده ماده 35 قانون پولی و بانکی است و اجازه می‌دهد این سهامداران بتوانند به عضویت هیئت مدیره درآیند یا با داشتن سهم یا مشارکت همزمان در تاسیس سایر صرافی‌ها داشته باشند. در واقع این بند شائبه رخنه فساد را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در تبصره ماده(9) به وضوح اعلام شده است 70 درصد صرافی بانک‌ها باید به نام موسسه یا بانک باشد، افزود: همچنین تاکید شده کسی که کمتر از پنج درصد از این سهم را دارد، از شرایط صلاحیت فردی معاف و از شرط مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره یک صرافی دیگر هم معاف است. همچنین به سهامدار جزء صرافی اجازه می‌دهد عضو تمامی شرکت‌های صرافی‌های دیگر هم باشد. به عبارت دیگر، مجوز می‌دهد تا بانک‌ها به طور زنجیروار بتوانند با یکدیگر مجموعه‌ای را تشکیل داده و بر بازار تسلط داشته باشند که به نوعی کنار زدن شرکت‌های تضامنی است.

یادآور می‌شود اشاره این فعال صنفی به 3 نرخی شدن ارز در حالی است که برخی مقامات دولتی با ادعای تک نرخی کردن ارز، اجازه تصاعد تدریجی نرخ ارز دولتی به ارز آزاد (3400 تومان) را داده و همزمان مسیر ارز آزاد برای گران‌تر شدن را باز گذاشته‌اند چنان که اخیرا روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه مدعی شد ارز باید 4500 تومان شود (که معنای این ادعا کاستن از ارزش پول ملی به قیمت درآمدزایی بیشتر برای دولت است!)

از ربط دادن بارش‌ها به توافق تا تحریف سخن امام(ره) درباره هاشمی

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید حذف چهره‌های انقلابی با دلایل واهی راه به جایی نمی‌برد.
عابد فتاحی در مصاحبه با ایلنا گفته است: مردم ما آگاهند و اینکه تندروها با هجمه‌های مختلف بخواهند عده‌ای را به نام ارتباط با سال 88 و گروهی را به دلیل رابطه با فلان حزب، دسته‌ای را به نام جاسوسی برای انگلیس و جریانی را به خاطر نزدیکی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برانند، راه به جایی نمی‌برد.
وی گفت: مگر حضرت امام در مورد آیت‌الله هاشمی نفرمودند تا زمانی که هاشمی زنده است، انقلاب زنده خواهد بود، امروز کسانی که اساسا وزنی در سیاست کشور ندارند، برای تخلیه روحی خود با تندترین ادبیات از آیت‌الله هاشمی انتقاد می‌کنند.
فتاحی افزود: همه باید ارزش‌های این کشور، انقلاب و خودمان را بدانیم و بزرگان انقلابمان را زنده به گور نکنیم. چرا که زنده به گور کردن کسانی که این انقلاب را تحقق بخشیدند، زنده به گور کردن انقلاب است.

یادآور می‌شود آقای فتاحی مانند برخی از همفکران خود جمله امام را تحریف می‌کند چرا که حضرت امام در ماجرای ترور آقای هاشمی به دست سازمان منافقین نگفتند «تا زمانی که هاشمی زنده است، نهضت و انقلاب زنده است»، بلکه تأکید کردند «بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است». یعنی بقای هاشمی به بقای نهضت است و نه بقای نهضت به بقای هاشمی! با این وصف اگر مثلا دختر  آقای هاشمی پس از نقش‌آفرینی دوشادوش منافقین در آشوب 88 و بازداشت شدن و به زندان رفتن، دوستی با بهایی‌ها و اعضای سازمان منافقین به هم زد و آنها را دوستان جدید و خوب خود معرفی کرد، تکلیف چیست؟ یا اگر سردهندگان شعارهایی مانند «انتخابات بهانه است-اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه»، «نه غزه- نه لبنان» که علنا روی جمهوری اسلامی خط کشیدند و دنبال پایان دادن به حیات انقلاب بودند، در جبهه مشترک با آقای هاشمی ایستادند، آن وقت تکلیف چیست؟ آیا آنگاه مثلا باید بقای نهضت را به بقای منافقین گره زد؟ به تعبیر امیرمومنان، افراد با میزان حق و باطل شناخته می‌شوند نه اینکه حق و باطل را با افراد و تحول و تغییر آنها سنجیده شوند.
این نکته هم گفتنی است که فتاحی مردادماه گذشته در اظهارنظری عجیب گفته بود: «احساس می‌شود که در 12 سال گذشته، اروپا از ورود ابرهای بارشی به آسمان ایران جلوگیری کرده و از زمان توافق آب و هوای کشور به کلی متحول شده است. به نظر می‌رسد که ما بعد از مذاکرات به صفحه جهانی بازگشته‌ایم.»!

وی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های محلی استان آذربایجان‌ ضمن دفاع محکم از توافق وین اعلام کرده بود: «بعد از مذاکرات شرایط لازم برای احیاء  دریاچه ارومیه ایجاد شده است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرایط جوی کشور بعد از مذاکرات تغییر کرده و بارش‌ها افزایش پیدا کرده است! گرمای هوای در شهرهای بزرگ کشور کاهش یافته و به نظر می‌رسد، علت خشکسالی‌های اخیر جنگ و جدال هسته‌ای بوده است.»!!

رفع تناقض‌گویی دولتمردان بر حل هر مشکلی اولویت دارد

«تغییر سخنگوی دولت احتمالا بتواند به تناقض‌گویی‌ها در دولت پایان دهد».
سایت نامه‌نیوز از سایت‌های حامی دولت در تحلیلی نوشت: اظهارنظرهای جناب نوبخت در مورد تصمیمات دولت و بعد تکذیب آن از سوی وزرا یا شخص وی دیگر تبدیل به ضرب‌المثل ایرانیان شده است. نوبخت زمانی از تغییرات کابینه سخن گفت و اعلام کرد که دولت خود را برای تغییرات آماده می‌کنند. همین سخنان باعث شد تا بسیاری رسانه‌ها از سخنان آقای سخنگو به این نتیجه برسند که تغییرات در دولت تدبیر و امید حتمی است. حتی برخی از رسانه‌ها اسامی را نیز مطرح کردند.
رسانه‌های کشور در گزارش‌های گوناگون، محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر را گزینه‌های این تغییرات دانسته‌اند. در کنار این معنا برخی رسانه‌ها می‌گویند وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکن و شهرسازی، ورزش و جوانان و چند نفر از استانداران را در فهرست تغییرات دولت قرار دارند. این گمانه‌زنی‌ها علی عبدالعلی‌زاده را جایگزین عباس‌ آخوندی، مرتضی بانک را جایگزین علی ربیعی و محمد فروزنده را جایگزین رحمانی فضلی عنوان کرده و احتمال می‌دهند که کیومرث هاشمی، محسن مهرعلیزاده و محمد شریعتمداری نیز گزینه‌های جایگزینی گودرزی باشند.

تغییرات در دولت به نظر قطعی می‌آمد تا اینکه ناگهان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به روحانی خط بطلانی به تمام این شایعات کشید و گفت: «در این مورد هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. بلکه آنچه که گفته شده درخصوص عملکرد وزراست که این اتفاق یک فرآیند طبیعی است که لازمه تدبیر و امید است.»

نمونه دیگری از این تناقض‌گویی‌ها را می‌شود در حذف یارانه پردرآمدها مشاهده کرد. نوبخت، حذف یارانه پردرآمدها را تکذیب می‌کرد و در همان هنگام وزیر اقتصاد از آغاز حذف یارانه پردرآمدها سخن می‌گفت، کار نیست.» مسئله دیگر گرانی نان بود. در حالی که مسئولان دولتی همچون معاون اجرایی روحانی از برنامه دولت برای گران کردن نان سخن می‌گفتند، نوبخت چنین گمانه‌زنی‌هایی را تکذیب می‌کرد و در نهایت خود او در نشست خبری اعلام کرد که نان گران خواهد شد.

نامه‌نیوز می‌افزاید: به نظر می‌رسد محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت هماهنگی شایانی با اعضای دولت ندارند و یا اینکه اعضای دولت او را چندان در جریان امور کار نمی‌گذارند. این در حالی است که سخنگوی دولت به عنوان سخنگوی رئیس‌جمهور و تمام اعضای دولت است و نمی‌شود او یک بیت یا یک قافیه بگوید و وزرا بیت‌های با قافیه‌های متفاوت. روحانی باید قبل حل هر مشکلی از جمله مشکلات اقتصادی و گره‌های هسته‌ای، فکری به حال این تناقض‌های اعضای دولت در مسائل مختلف کند. اگر این رویه ادامه پیدا کند، دیگر دولت نمی‌تواند انتظار داشته باشد که مردم به سخنانش اعتماد کنند. قطعا جامعه خواهد گفت وقتی اعضای دولت در هر مسئله بزرگ و کوچکی حرف‌های همکاران خود را تکذیب می‌کنند، چگونه انتظار دارند که ما به حرف‌های آنها اعتماد کنیم.

نامه‌نیوز همچنین با بیان اینکه «برخی نزدیکان و مشاوران روحانی زمینه‌ساز حاشیه‌های بسیاری برای دولت شده‌اند» می‌نویسد: نصب عکس، جناب نوبخت در کنار عکس امام، رهبری و رئیس‌جمهور در دفتر قزوین حزب اعتدال و توسعه در هنگام سخنرانی واعظی وزیر ارتباطات، یکی از همین مسائل است. هنوز مشخص نیست که عکس آقای نوبخت چگونه در کنار عکس رهبر و رئیس‌جمهور قرار گرفته است.

اوباما: ایران در نبرد نامتقارن قدرتمند است

اوباما گفت موفقیت ایران در منطقه به خاطر خرج کردن پول نبوده بلکه به این خاطر است که گروه‌های هم‌سو برای خود ایجاد کرده‌اند.
رئيس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با جیم‌آیزنر سردبیر سایت یهودی فوروارد و درباره احتمال هزینه پول‌های آزاد شده پس از تحریم‌ها در زمینه حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله گفت: ما اکنون با قدرتی منطقه‌ای طرف هستیم که در حملات و تجاوزات غیرمتقارن  و غیرمتعارف و نیابتی خوب است و این چیزی است که ما به همراه یکدیگر می‌توانیم با آن مقابله کنیم و آن را متوقف کنیم. به همین علت است که من کشورهای خلیج(فارس) را به کمپ‌دیوید دعوت کردم تا به طور موثرتری با آنها در جلوگیری از انتقال تسلیحات و تقویت همکاری اطلاعاتی هماهنگی  انجام دهیم و از آنها در هماهنگ کردن سیستم‌های دفاع موشک‌های بالستیک حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: به محض اینکه این بحث پایان یابد، فکر کنم خواهیم توانست روی گفت‌وگوهایمان با اسرائیلی‌ها تمرکز کنیم که درباره این است که چگونه می‌توانیم کارهای بیشتری برای تقویت همکاری‌های بی‌سابقه نظامی و اطلاعاتیمان با آنها انجام دهیم و اینکه ببینیم آیا توانمندی‌های بیشتری وجود دارد که اسرائيل برای جلوگیری از دستیابی برای مثال حزب‌الله به موشک‌ها از آن بهره بگیرد.

اوباما خاطرنشان کرد: البته حدس می‌زنم نکته اصلی این است جایی که ایران در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش موفق بوده، به خاطر داشتن پول فراوان نبوده است. به این علت بوده است که آنها به طور موثری از گروه‌های تحت فرمان خود بهره گرفته‌اند، به این علت بوده است که آنها در جاهایی مثل لبنان دهه‌هاست سرمایه‌گذاری کرده‌اند و جای پای خود را در آنجا محکم کرده‌اند. علت اینکه ما نتوانسته‌ایم عملکرد خوبی در توقف آن داشته باشیم، این نیست که آنها از ما بیشتر پول خرج می‌کنند. علت این است که ما آن طور که باید هماهنگ عمل نکرده‌ایم، و اطلاعات کافی و خوب جمع‌آوری نکرده‌ایم و در مقابله با آن سازمان‌یافته نبوده‌ایم.

اوباما همچنین گفته است: اسرائیل فقط متحد ما نیست بلکه دوست و خانواده ماست و همواره بین دوستان و خانواده‌ها بحث‌هایی وجود دارد. همه ما طرفدار اسرائيل هستیم.
وی تصریح کرد: برخی می‌گویند توافق بهتر این است که ایران غیر از برنامه تسلیحات هسته‌ای [!؟]، هرگونه برنامه صلح‌آمیز را کنار بگذارد. من گفتم و فکر می‌کنم که همه کارشناسان مسايل ایران و بین‌الملل نیز تایید می‌کنند، این است که ایران هیچگاه با آنچه تسلیم کامل قلمداد می‌کنند موافقت نخواهد کرد و ما در این موضع‌گیری حمایت جامعه بین‌المللی را نخواهیم داشت و این بدان معناست که نظام تحریم‌ها از هم فرو می‌پاشد. پس این گزینه یک گزینه خوب نخواهد بود و منتقدان به طور موثر و قوی به این نکته پاسخ نداده‌اند.

اوباما همچنین گفت: روشن است که امنیت اسرائيل موضوعی است که به شدت عاطفی است و درست هم همین است. و من نگران نیستم زیرا اطمینان دارم این (توافق) امنیت و ایمنی بیشتری هم برای اسرائیل و هم برای آمریکا در پی خواهد داشت. و اگر هنگامی که دوربین‌ها دارند نشان می‌دهند، سانتریفیوژها خارج می‌شوند، و ذخایر اورانیوم غنی‌شده یا از ایران خارج و یا نابود می‌شود و تاسیساتی که نگران‌کننده بود، تعطیل می‌شوند و بازرسان کارشان را به شکلی موثر انجام می‌دهند، آنگاه فکر می‌کنم ارزیابی از این توافق متفاوت خواهد بود.

** وطن امروز

فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص):
گزینه‌های خود را برای مقابله با دشمن ارتقا دهید

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی ظهر دیروز (سه‌شنبه) در دیدار فرماندهان و مسؤولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت مأموریت و وظایف این قرارگاه در دفاع از کشور، تأکید کردند: آمادگی‌ها و گزینه‌های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات، به‌طور دائم ارتقا دهید. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این دیدار که به‌مناسبت سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی برگزار شد، فرمانده معظم کل قوا با تقدیر از تلاش‌های فرماندهان و کارکنان این قرارگاه، افزودند: حساسیت‌ها و دغدغه‌های مهم مأموریت‌های پدافندی گویای این واقعیت است که باید نقاط آسیب‌پذیر و همه راهکارهای ممکن دشمن را شناسایی کنید و برای مواجهه با تمام آنها راه حل و برنامه مشخص داشته باشید. ایشان تأکید کردند: در ارتباط و تبادل با محافل علمی و نظامی، از آگاهی‌ها و امکانات موجود نهایت استفاده را ببرید و گزینه‌های خود را در مقابل انواع تهدیدات افزایش دهید و متنوع سازید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد مردم به مسؤولان را امانتی مهم خواندند و افزودند: مسؤولان در بخش‌های مختلف و در نیروهای مسلح باید این اعتماد را به‌درستی قدر بدانند و با عمل به وظایف، به آن پاسخ دهند. پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، آمادگی کامل این قرارگاه را برای اجرای تدابیر فرماندهی کل قوا اعلام کرد. در ابتدای این دیدار فرماندهان و مسؤولان قرارگاه پدافند هوایی نماز ظهر و عصر را به‌امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اقامه کردند.

چمران رئیس ماند

گروه اجتماعی: در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران،  انتخابات هیأت‌رئیسه سومین سال شورای ‌چهارم شهر تهران برگزار شد که اصولگرایان توانستند در انتخابات به پیروزی برسند. به گزارش«وطن امروز»، در این انتخابات پس از شمارش آرا، مهدی چمران با 17 رأی به عنوان رئیس شورای شهر تهران برگزیده شد. احمد مسجدجامعی ۱۳ رأی کسب کرد و یک رأی نیز سفید به صندوق انداخته شده بود. همچنین در این جلسه، احمد حکیمی‌پور و مرتضی طلایی به عنوان گزینه‌های نایب‌رئیسی شورای شهر تهران معرفی شدند که طلایی با ۱۶ رأی توانست به عنوان نایب‌رئیس شورای شهر تهران انتخاب شود. براساس این گزارش قناعتی با ۱۷ رأی به عنوان منشی اول و پیرهادی با ۱۷ رأی به عنوان منشی دوم شورای شهر تهران در سال سوم انتخاب شدند. علاوه بر این در جریان این انتخابات اسماعیل دوستی و رضا تقی‌پور برای مسؤولیت سخنگویی شورای شهر تهران به رقابت پرداختند که تقی‌پور با ۱۶ رأی به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شد.


تیم سابق هسته‌ای درکمیسیون برجام

جلسه روز گذشته کمیسیون برجام با حضور سعید جلیلی و علی باقری، رئیس و معاون تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای برگزار شد.
به گزارش فارس، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام درباره اظهارات جلیلی گفت: رئیس تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای کشورمان در این جلسه به روایت محتوای مذاکرات در دوران خود پرداخت.
نقوی‌حسینی افزود: جلیلی در بخشی از سخنان خود گفت فروردین 91 در استانبول2 بود که آمریکایی‌ها از خط قرمز غنی‌سازی و حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و عقب‌نشینی نبود و شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات پیام رئیس‌جمهور این کشور را در آن جلسه قرائت و اعلام کرد حق هسته‌ای و غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسند و ایران در این زمینه استثنا نیست.
وی افزود:‌ در ادامه جلیلی اشاره کرد آمریکایی‌ها بارها درخواست گفت‌وگوی دو‌جانبه داشتند ولی ما نپذیرفتیم و گفتیم هر بحثی دارید در جمع و گفت‌وگوی با 1+5 مطرح کنید، چون اینها همیشه می‌گفتند ما همه با هم یکی هستیم و اختلافی با هم نداریم، از طرف دیگر در زمان اینجانب هیچ بازدیدی از پارچین نشد، ما در حالی شرایط را تحویل تیم جدید دادیم که 1+5 از همه خطوط قرمز خود عدول کرده بود، رویکرد مقابله‌ای خود را کنار گذاشته و گفت‌وگوی پیرامون حق هسته‌ای، حق غنی‌سازی و تثبیت صنعت هسته‌ای را پذیرفته بود و در مقابل ما توان 20 درصد غنی‌سازی و 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم، همچنین در آن دوران فردو وارد عملیات تولید شده بود و طرف مقابل آماده بود تحریم‌ها را لغو کند. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان خاطرنشان کرد: در پایان جلسه بنا بر این شد که در جلسه آینده یعنی یکشنبه هفته بعد مجددا تیم مذاکره‌کننده فعلی دعوت شوند تا بحث محتوایی درباره برجام و قطعنامه 2231 صورت گیرد و روز دوشنبه نیز از جلیلی دعوت شود تا مباحث مطرح شده در شورایعالی امنیت را که پیرامون برجام و قطعنامه انجام شده ارائه داده و نقطه نظراتشان را بیان دارد.
گفتنی است، در ابتدای جلسه اعضای کمیته‌های تخصصی کمیسیون به شرح زیر انتخاب شدند:
1- کمیته سیاسی: نقوی‌حسینی، منصوری‌آرانی، وحید احمدی
2- کمیته فنی - هسته‌ای: کارخانه‌ای،‌ نبویان، ابوترابی، زاکانی، زاهدی،‌ نجابت
3- کمیته دفاعی - امنیتی: بروجردی، کوثری، منصوری، حقیقت‌پور
4- کمیته اقتصادی: تاجگردون، بذرپاش، پزشکیان، نجابت، زاکانی
5- کمیته حقوقی: وحید احمدی، نجابت، زاکانی، ابوترابی

** خراسان

هشدار به يک وزير درباره عملکرد مالي دستگاه هاي زيرمجموعه


بر اساس ابلاغيه يک مسئول اقتصادي در دولت به يکي از وزرا، تاکيد شده است که علي رغم آنکه بر اساس ماده 26 قانون الحاق موادي به مقررات مالي دولت مصوب سال 93، وزارتخانه ها موظفند صورت هاي مالي خود را بر اساس استانداردهاي حسابداري بخش عمومي تهيه کنند، برخي دستورات و آيين نامه هاي تعدادي از زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه، مطابق مصوبات فوق نبوده که بايد در اسرع وقت تغيير کند.

دستور 210 ميلياردي دولت براي مقابله با آتش سوزي جنگل ها

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي ازاعضاي کابينه، مقرر شده به استناد اصل 138 قانون اساسي مبلغ 210 ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي، به منظور اقدامات و خدمات اضطراري و مقابله با آتش سوزي در سطح جنگل ها و مراتع کشور، در اسرع وقت در اختيار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور قرار بگيرد تا با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

** جمهوری اسلامی

عکاظ:صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران با اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، در تضاد است

 رسانه‌های سعودی با در پیش گرفتن سیاست فرافکنی،‌ مداخلات خود در منطقه را به ایران نسبت می‌دهند! روزنامه سعودی عکاظ مدعی شد: صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران با اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، در تضاد است زیرا ایران سوریه و عراق را به استان‌های خود تبدیل کرده است و نیروهای سپاه و شبه نظامیان حزب‌الله را به سوریه فرستاده و در عین حال خواستار روابط خوب با همسایگان است. محمد عبدالغنی، کارشناس امور راهبردی در این زمینه نوشت: «اگر ایران و رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهند روابط خوبی با همسایگان داشته باشند، باید در فعالیت‌های خارجی خود تجدیدنظر کنند و به دخالت‌هایشان(!) پایان دهند. روابط خوب بین کشورها، زیر سقف قانون شکل می‌گیرد نه با شکستن قانون.» مسئولان ایرانی بارها به این ادعاها پاسخ داده و گفته‌اند عربستان با حمایت از تروریست‌های تکفیری، در سوریه و عراق آتش جنگ را شعله‌ور ساخته و ایران برای حمایت از مردم و دولت‌های این کشورها با تروریست‌ها مقابله می‌کند.

لیبرمن:سخنان نتانیاهو در مورد خطر هسته ای ایران، تو خالی است

وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید مخالفت نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران، نوعی تلاش وی برای باقی ماندن در قدرت است. اویگدور لیبرمن، رئیس حزب تندروی مذهبی «اسراییل بیتنا» و وزیر خارجه سابق اسراییل گفت: سخنان بنیامین نتانیاهو در مورد خظر هسته‌ای ایران، توخالی است. وی افزود: «هدف نتانیاهو از ترویج ادعاهای مربوط به خطرناک بودن توافق هسته‌ای،‌ در واقع ایجاد فرصتی برای درگیری با اوباماست زیرا وی با این ترفند توانست در انتخاب اخیر پیروز شود.» بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران و مجموعه 1+5، را خطری برای آینده قلمداد نماید.

سرکرده داعش عامل خود سوزی یک بیوه زن عراقی

یک بیوه زن عراقی برای دور نگهداشتن خود از ازدواج با سرکرده گروه تروریستی داعش خود را آتش زد. به گزارش «سومریه نیوز»؛ یک منبع محلی در استان «صلاح الدین» عراق گزارش داد: یک بیوه زن 30 ساله عراقی، برای آنکه از ازدواج با یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش خودداری کند، خود را به آتش کشید. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: «این زن، به خاطر تنفری که از این سرکرده تروریستی به دلیل اقدام وی در کشتن همسرش داشته از ازدواج با او خودداری کرده است.»

** آرمان

 کلید راه‌اندازی تلویزیون خصوصی زده شد؟!
 
«روحاني مچكريم» اين دو كلمه را اين روزها زياد مي‌شنويم و مي‌خوانيم. هر اقدام مثبتي در كشور صورت گيرد بدون توجه به اينكه نهاد اقدام‌كننده كدام نهاد بوده است ناخودآگاه برخي مي‌گويند «روحاني مچكريم» و برخي ديگر هم به مزاحي كه البته در آن حقيقت نهفته است مي‌گويند، از اثرات توافق است! مي‌توان تحمل برخي سختي‌ها در دهه گذشته را در اين عبارات كه پس از روي كار آمدن دولت يازدهم ورد زبان اقشاري از جامعه شده است به‌خوبي احساس كرد؛ تورم، بيكاري، روابط نامطلوب با جهان، محدوديت‌هاي بدون مبناي فرهنگي و... سكوتي مبهم را در جامعه گسترانيده بود اما دولت يازدهم كه با شعار «اميد آمد» اين فضا را شكست. برخي در ابتدا با ديده ترديد به شعار روحاني و دولت او نگاه كردند و در دل گفتند اين شعار هم مانند شعارهاي دولت قبل است كه عملياتي شدن آن را احساس نكرديم اما كمي كه گذشت اين ترديدها جاي خود را به لبخند داد و ديگر نااميدي نسبت به شعارهاي دولت يازدهم جايي درچهره‌ها نداشت. يكي از وعده‌هاي دولت يازدهم شفافيت است چنانكه پيش از تشكيل اين دولت هم روحاني گفته بود: «اساس كشور بايد بر اساس قانون و ادامه آن داراي شفافيت باشد و اين مي‌تواند اعتماد لازم را در يك جامعه به وجود آورد». يكي از راهكارهاي شفاف‌سازي راه‌اندازي تلويزيون خصوصي از سوي دولت بود كه دولت قبل بحث‌هايي درباره آن مطرح كرد اما وارد عرصه عمل نشد. در بهمن 92 هم شنيده شد كه يكي از مشاوران رئيس‌جمهور در حال محقق كردن طرحي براي راه‌اندازي نخستين تلويزيون خصوصي در كشور است. گفته مي‌شد نامه‌نگاري‌هايي كه درباره گفت‌وگوي زنده تلويزيوني رئيس‌جمهور با مردم به وجود آمد و انجام شد، مقدمه‌اي براي كليد خوردن پروژه راه‌اندازي تلويزيون خصوصي از سوي دولت بود اما اين انديشه هم به فراموشي سپرده شد و برخي موازي‌كاري با صداوسيما و ايجاد تنش و اختلاف را دليل كوتاه آمدن دولت از ايده راه‌اندازي تلويزيون خصوصي دانستند.
 كليد تلويزيون خصوصي زده شد
اما ديروز خبرآنلاين نوشت؛ پخش زنده تلويزيوني جلسه هيات نمايندگان از طريق سايت اتاق تهران براي نخستين بار در تاريخ اتاق‌هاي بازرگاني صورت گرفت. اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران براي شفافيت بيشتر و همچنين اطلاع‌رساني دقيق به صاحبان كارت‌هاي بازرگاني، اقدام به پخش زنده جلسه هيات نمايندگان اتاق تهران كرد. بر اين اساس براي نخستين بار در تاريخ فعاليت‌هاي اتاق‌هاي بازرگاني سراسر ايران، اتاق تهران از طريق پخش تلويزيوني زنده جلسه هيات نمايندگان، صاحبان كارت‌هاي بازرگاني را در جريان جزئيات مذاكرات صورت گرفته قرار داد. براساس اعلام اتاق تهران، از اين پس تمامي جلسات هيات نمايندگان اتاق تهران به صورت زنده از سايت اتاق تهران پخش مي‌شود. تمامي فعالان اقتصادي، اصحاب رسانه‌ها و چهره‌هاي علمي و دانشگاهي مي‌توانند از طريق سايت اتاق تهران به تماشاي جلسات هيات نمايندگان بنشينند. اتاق تهران اعتقاد دارد، با گسترش فعاليت‌هاي ارتباطي و شفافيت بيشتر شرايطي را فراهم مي‌آورد تا فعالان اقتصادي در جريان تمامي جزئيات جلسات مهم اين تشكل بخش خصوصي قرار گيرند. برهمين اساس به زودي اپليكيشن اختصاصي اتاق تهران نيز براي استفاده عمومي در اختيار فعالان اقتصادي قرار مي‌گيرد. پخش زنده جلسات هيات نمايندگان طي ماه‌هاي آينده نيز ادامه پيدا مي‌كند.

هزینه اینترنت در ایران 3500 برابر ژاپن! 
 
محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه بهره‌برداري از فاز اول نخستين آزمايشگاه كارت هوشمند كشور در مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در غرب استان تهران با اشاره به تبليغات برخي از شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت درباره واگذاري اينترنت ارزان‌قيمت متذكر شد: قطعا وقتي كه شما يك سال خدمات اينترنتي را با 25 هزار تومان دريافت ‌مي‌كنيد بايد بدانيد بالا بودن سرعت تنها يك تبليغ است و در زمان امضاي قرارداد به شما خدمات اينترنتي با سرعت و حجم پايين ارائه ‌مي‌كنند؛ درباره كم‌فروشي اينترنت هم بايد بگويم كه اكثر شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت كم‌فروشي نمي‌كنند، اما برخي از آنها ممكن است به اين كار دست بزنند كه حتما با تذكر و جريمه روبه‌رو خواهند شد. به گزارش دانا، اين در حالي است كه از زماني كه پاي اينترنت به ايران بازشده است، هميشه بحث‌هايي پيرامون سرعت‌پايين اينترنت و قيمت بالاي آن بين كاربران وجود داشته است. اكثر كاربران اينترنت در ايران از كيفيت ارائه خدمات راضي نيستند. در مقابل شركت‌هايي كه در حوزه اينترنت سرويس‌دهي مي‌كنند، هميشه ادعاي كيفيت بالا را داشته و از قيمت پايين و عدم سوددهي آن مي‌نالند. به‌راستي حق با كدام طرف است؟ 
 هزينه اينترنت در ايران ٢ برابر افغانستان 
بر اساس گزارش سالانه وب‌سايت معتبر نتايندكس درباره ميانگين سرعت اينترنت در كشورهاي مختلف، ايران رتبه ١۶٩ را از ميان ١٩٢ كشور جهان از آن خود كرده است. اين رده‌بندي هرساله براساس ميليون‌ها تستي تنظيم مي‌شود كه كاربران كشورهاي مختلف براي ارزيابي سرعت اينترنت خود انجام داده‌اند. نكته جالب اينجاست كه ايران در سال‌هاي گذشته رتبه‌هاي بهتري ثبت كرده است. به عنوان مثال در ٢٣ فوريه ٢0١٢ ايران رتبه ١۵۵ دنيا را به دست آورد و در تست سالانه ٢0١0 رتبه ١۴٣ را به خود اختصاص داد. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ساير كشورهاي دنيا در زمينه ارتقاي خدمات اينترنتي خود با سرعت بيشتري نسبت به ايران پيشرفت كرده‌اند. با توجه به اينكه در برنامه پنجم توسعه رتبه ٢ منطقه در زمينه دسترسي به اينترنت براي كشور پيش‌بيني شده بود، اما حالا نه ‌تنها ايران از نظر سرعت اينترنت رتبه آخر منطقه را از آن خود كرده است كه قيمت اينترنت در ايران دو برابر افغانستان و بيشتر از ٣۵00 برابر ژاپن است. بر اساس گزارش‌هاي منتشره، كمترين سرعت اينترنت در جهان متعلق به چند كشور آفريقايي مانند ليبي و اريتره و برخي از كشورهاي آمريكاي‌جنوبي مانند كوباست. از اين ميان ايران ركورددار كمترين سرعت اينترنت در خاورميانه نيز به‌شمار مي‌رود و افغانستان و ليبي در جايگاه‌هاي بالا‌تر از ايران دسته‌بندي شده‌اند. ايران از لحاظ قيمت دسترسي به اينترنت نيز يكي از گران‌قيمت‌ترين كشورهاي جهان به ‌شمار مي‌آيد. چندي پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار گزارشي اعلام كرد، خدمات اينترنت با ٢۵برابر قيمت اوليه به دست كاربران خانگي مي‌رسد. بنابراين گزارش هر STM١ پهناي باند اينترنت با قيمت ٩‌ميليون‌تومان به كشور وارد مي‌شود اما با قيمت ٢٣٢‌ميليون تومان به كاربران فروخته مي‌شود. 
 وضعيت ايران در رتبه‌بندي قيمت اينترنت 
مقايسه قيمت اينترنت در ايران با ساير كشورها نيز بيان‌كننده تفاوت‌هاي محسوس در اين زمينه است. در حالي كه قيمت اينترنت 128 كيلو بيت در ثانيه‌اي ايران بين 10 تا 20 هزار تومان در ماه هزينه دارد قيمت اينترنت 224 مگابيت برثانيه‌اي مالزي تنها حدود 1500 تومان در ماه تعيين شده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه مثلا قيمت يك سرويس256K در ايران تقريبا 2 برابر امارات، 3 برابر مصر و 12 برابر تركيه است! در قيمت‌هاي خرده‌فروشي، هزينه پهناي باند در ايران تا بيش از 50 برابر قيمت جهاني مي‌رسد. بنا بر اعلام وزارت مخابرات افغانستان، قيمت ماهانه اينترنت يك مگابايتي ۴‌هزار افغاني است كه با توجه به نرخ ٧/۵۶ توماني يك افغاني، قيمت ماهانه اينترنت يك مگابايتي در افغانستان ٢٢۶‌هزار و ٨٠٠ تومان است كه تقريبا نصف قيمت اينترنت در ايران است. تعرفه مصوب اينترنت در‌ سال ٩٣ به اين ترتيب است: براي دريافت ماهانه اينترنت ١٢٨ كيلوبايتي ١٢‌هزار و ۵00، اينترنت ٢۵۶ كيلوبايتي ١۵‌هزار تومان، اينترنت ۵١٢ كيلوبايتي ٢۴0‌هزار تومان، اينترنت يك‌مگابايتي ۴٣0‌هزار تومان و اينترنت ٢ مگابايتي ٧۴0‌هزارتومان. براساس رده‌بندي جهاني، كشورهايي كه اينترنت يك‌مگابايت بر ثانيه را ماهانه با قيمتي بيشتر از ۴ دلار عرضه كنند، در رده كشورهاي گرانقيمت دسته‌بندي مي‌شوند.
 وضعيت ايران در رتبه‌بندي سرعت اينترنت موبايل در جهان 
رتبه‌بندي ديگري كه حائز اهميت است، رنكينگ سرعت دانلود اينترنت موبايل است. در اين رتبه‌بندي ايران در جايگاه ۹۸ از ميان ۱۱۴ كشور جهان قرار دارد، يعني تنها ۱۵ پله با رتبه آخر اختلاف دارد. مصر، بوسني، اندونزي و فلسطين در اين رده‌بندي از ايران بالاتر و پاكستان، هند، لائوس و تونس پايين‌تر از ايران قرار دارند. رتبه نخست اين رده‌بندي در اختيار نيوزلند، با سرعت دانلود اينترنت موبايل 55/26 مگابيت بر ثانيه است. چين، دانمارك، تايوان، امارات و فنلاند به ترتيب در جايگاه ۲ تا ۶ اين رده‌بندي قرار دارند. رتبه آخر اين رده‌بندي نيز در اختيار اكراين، با سرعت دانلود اينترنت موبايل 46/1 مگابيت بر ثانيه است. البته ناآرامي‌هاي سياسي اخير اكراين را نبايد در تاثير بر اين نتيجه ناديده گرفت. ويتنام، سودان، الجزاير، پاراگوئه و تانزانيا به ترتيب بالاتر از اكراين در انتهاي جدول قرار دارند. در رتبه‌بندي سرعت آپلود اينترنت موبايل در جهان نيز، ايران با دو پله صعود (!) نسبت به سرعت دانلود اينترنت موبايل در جايگاه ۹۶ از بين ۱۱۴ كشور جهان قرار دارد. در اين رده‌بندي نيجريه، مراكش، پاكستان و تركيه بالاتر از ايران و بوسني، اندونزي، فلسطين و بنگلادش پايين‌تر از ايران قرار دارند. جايگاه اول در اين رده‌بندي در اختيار دانمارك با سرعت آپلود اينترنت موبايل 66/11 مگابيت بر ثانيه است. لوكزامبورگ، تايوان، امارات، كويت و نيوزلند در جايگاه‌هاي بعدي اين رده‌بندي قرارگرفته‌اند. در انتهاي اين رنكينگ، سودان با متوسط سرعت آپلود اينترنت موبايل 49/0مگابيت بر ثانيه در جايگاه آخر قرار دارد. اكراين، ويتنام، نيكاراگوئه، ميانمار و پاراگوئه به ترتيب بالاتر از سودان در انتهاي اين رنكينگ قرار دارند. در صورتي كه دولت در وعده‌هاي خود همواره بيان مي‌كند كه قصد دارد تا ميزان دسترسي به اينترنت در كشور را بالا ببرد اما در عمل شاهد آن هستيم كه اينترنت كشور نه از لحاظ قيمت و نه از لحاظ كيفيت پيشرفتي نداشته است. مسلما ساده‌ترين راه‌حل، كاهش هزينه‌هاي پهناي باند است، چراكه در حال حاضر شركت فناوري اطلاعات به عنوان بزرگ‌ترين فراهم‌كننده پهناي باند كشور، يك شركت كاملا دولتي است. شايد بتوان به سادگي با تعيين حاشيه سود 20 درصد براي اين شركت، قيمت پهناي باند اينترنتي را تا حد زيادي كاهش داد! 

خودروها روی دست خودروسازان
 
بازار خودرو اين روزها با مشكلات فراواني دست به گريبان است. كارشناسان و فعالان خودرو اذعان دارند كه در ماه‌هاي اخير ميزان خريد خودرو داخلي كاهش يافته است حتي خبرهايي منتشر مي‌شود مبني بر اين‌كه هزاران خودرو در پاركينگ‌هاي توليد‌كنندگان خودروهاي داخلي خاك مي‌خورد. در همين حال كمپيني با عنوان «خودرو داخلي نخريم» فعاليت خود را افزايش داده و اين افزايش فعاليت واكنش‌هايي در سطوح مختلف، حتي در سطح وزارت، به دنبال داشته است. طرفداران خريد خودرو داخلي و تحريم‌كنندگان آن هر كدام استدلال‌هايي دارند كه در جاي خود قابل تامل است.
 
كمپين «خودرو داخلي نخريم» در روزهاي اخير فعاليت گسترده‌اي داشته است. هرچند بسياري از فعالان بازار خودرو نقش اين كمپين و كمپين‌هايي از اين دست را ناچيز مي‌دانند اما دست‌اندركاران اين كمپين مي‌گويند در كار خود موفق بوده‌اند. در كل حرف كمپيني‌ها اين است كه خودرو باكيفيت و ايمن با نرخ‌هاي استاندارد جهاني مي‌خواهند، ولي خودروسازان اين قيمت را عادلانه مي‌دانند و مي‌گويند بيشتر از این نمي‌توانند شاهد ضرردهي باشند. مرزبندي مخالفان و موافقان به جايي رسيده است كه چند روز پيش وزير صنعت، ثبات قيمت خودرو را به مفهوم كاهش قيمت تعبير و راه‌اندازي «كمپين خودروي داخلي نخريم» را «خيانت، يك عمل ضد انقلابي، حرام و مغاير مصالح ملي» عنوان كرد. حال سوال اينجاست که آيا اين گفته وزير صنعت به منزله اين است كه كمپين در كاهش فروش توليدات خودرو داخلي تاثيرش را نشان داده است؛ هم‌زمان بايد به اين نكته توجه داشت كه يكه زارع مديرعامل شركت ايران خودرو گفته بود قيمت خودرو را به هيچ عنوان پايين نمي‌آوريم؛ موضوعی که بعضي آن را در شبكه‌هاي اجتماعي به گونه‌اي تكنيك فرار به جلو اين شركت دانسته بودند. البته بايد در نظر داشت كه تاكنون شاهد كاهش قيمت نسبي بعضي از خودروهاي داخلي بوده‌ايم. برای مثال 206 وي 8 به ميزان 100 هزار و تندر 90، 700 هزار كاهش قيمت داشت، ولي با این حال بسياري تاثير اين كمپين را انكار مي‌كنند. براي مثال نجفي منش دبير انجمن قطعه‌سازان به «آرمان» گفته بود: راه‌اندازی اين كمپين منجر به خريد نكردن كسي نخواهد شد. همچنين محمدقلي يوسفي استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي به «آرمان» گفته بود كه از اين كمپين اطلاعي ندارم، بنابراين نبايد آن را آنقدر بزرگ كرد. 
 مشكلات ريشه‌اي‌تر از تاثيركمپين است 
در همین زمینه يك اقتصاددان به خبرنگار «آرمان» مي‌گويد: نبود قدرت خريد لازم مي‌تواند تقاضاي يك كالا، حتي خودرو را، به تنهايي پايين بياورد. مردم قدرت خريد ندارند و داستان اصلي خودرو در حال حاضر اين است. سعيد ليلاز ادامه مي‌دهد: مصرف لبنيات نيز اكنون در كشور نصف شده است. مگر دراين زمينه كمپيني تشكيل شده است، ركود وحشتناكي در بازار مسكن وجود دارد كه بدون كمپين بوده است. لذا نبايد اين ركود را به كمپين نسبت داد. به گفته او قدرت خريد پنج الي شش دهك جامعه ما 50الي 60 درصد به اضمحلال رفته است. بنابراين كمپين عامل اصلي نيست. اگر توليد ملي خودرو در ايران فرضا در اين سال به صورت ماهانه 60 هزار دستگاه در ماه باشد و 100 هزار نفر هم نخواهند بخرند كه عدد فوق‌العاده بالايي هست، فقط شامل يك دوازدهم توليد خودروسازي‌هاي كشور می‌شود. بنابراين مساله اين است كه ما توليدمان افزايش پيدا كرده است، اما تقاضايمان متقارن با اين افزايش نيافته است كه به دليل نابود شدن قدرت خريد مردم بوده است. ليلاز عنوان مي‌كند: متاسفانه مشكلات ريشه‌اي‌تر از اين است كه اين يا آن كمپين در شبكه‌هاي اجتماعي بخواهد كاري كند. بنابراين نبايد اينها را به عنوان عامل در نظر گرفت، چون مشكلات بسيار ريشه‌اي‌تر از اين است. 
  كمپين نه خيانت است نه خدمت
ليلاز در ادامه مي‌گويد: من به هيچ عنوان اين كمپين را نه خيانت، نه هنر، نه بد و نه خوب مي‌دانم. اين بازتابي از واقعيتي است از بازار خريد كه در ايران وجود دارد و آن واقعیت، همين نداشتن قدرت خريد مردم است. بنابراين خودروسازان بدهي تاريخي به مردم دارند ولي الان که وضعشان درست شده و توانسته‌اند كار را درست كنند ما به پست اين ركود وحشتناك خورده‌ايم. او ادامه مي‌دهد: اينها عامل مهمي نيست. يادمان باشد كه بازار خودرو در ايران يك بازار 40 تا 50 ميليارد توماني است كه با اين كمپين‌هايي كه ایجاد مي‌شود نمي‌شود آنچنان تلاطم‌هايي در آن به وجود آورد. بنابراين نه مساله خيانت است نه خدمت. ليلاز با بيان اينكه واردكننده‌هاي خودرو هم در همين ركود قرار دارند كه دلايلش هم همين چيزهايي بود كه عنوان شد، ادامه مي‌دهد: پس دست‌هاي پنهان از طرف اين وارد‌كننده‌ها در كمپين وجود ندارد. ضمن اينكه بايد گفت كه بازار خودرو داخلي از بازار اين وارد‌كننده‌ها چيزي كاملا جداست؛ چرا كه اگر واردات خودرو متنوع هم شود هيچ‌وقت مشتري‌هاي اينها به جايش نوع ايراني آن را خريداري نمي‌كنند. همين‌طور برعكس، كسي كه خودرو داخلي را نخرد هيچ‌وقت سراغ خودرو خارجي نخواهد رفت. بنابراين اين دو بازار كاملا باهم متفاوت هستند . 
 تعطيلي، بهتر از فروش زير قيمت
 ليلاز پيشنهاد مي‌دهد: ما بايد سعي كنيم تا حد امكان هزينه‌ها را در خودروسازي كاهش دهيم تا بتوانيم اين شرايط وخيم را پشت سر بگذاريم. اميدوارم تا پايان سال وضعيت به حالت عادي برگردد. او همچنين درباره گفته مديرعامل ايران‌خودرو كه گفته بود قيمت ‌ها را كاهش نمي‌دهيم، مي‌گويد: نه اينكه كاهش نمي‌دهيم، بلکه نمي‌توانند كاهش دهند؛ چون اگر بخواهند زير قيمت تمام شده بفروشند مي‌شود همان خيانتي كه در دوران احمدي‌نژاد به خودرو شد، چون به نظر من كارخانه تعطيل شود بهتر است تا اينكه بخواهند زير قيمت تمام شده بفروشند. البته ايران خودرو بايد تلاش كند كه قيمت تمام شده و هزينه توليد را دائما پايين بياورد. 
 كمپين يك خيانت است
در حالي ليلاز درباره كمپين «خودرو داخلي نخريم» اين اظهارات را انجام مي‌دهد كه چندي پيش وزير صنعت با بيان اينكه در يك دستگاه خودروي ۹هزار دلاري حدود ۲ هزار دلار ارزبري وجود دارد، بنابراين عمده هزينه‌هاي ناشي از توليد خودرو داخلي است كه اين هزينه‌ها تابع تورم بوده است، گفت: تصور من بر اين است كه اگر خودروسازان قيمت را ثابت نگه داشته‌اند، در عمل به مفهوم كاهش قيمت خودرو است. محمد رضا نعمت‌زاده درباره راه‌اندازي «كمپين خودروي داخلي نخريم»، گفت: اين يك خيانت است كه كمپيني عليه توليد داخلي راه بيندازيم، چرا كه اين موضوع يك بي‌انصافي عليه خودروسازان داخلي بوده و به مفهوم آن است كه كمپيني عليه توليد ملي راه‌اندازي شود. وزارت صنعت به‌طور قطع به دنبال ارزاني است ولي اين ارزاني در صنعت خودرو راه دارد و با ضربه زدن به يك كارخانه عملياتي نخواهد شد. او راه‌اندازي اين كمپين را يك فعل حرام و مغاير با مصالح ملي دانست و خاطرنشان كرد: راه‌اندازي چنين كمپين‌هايي يك عمل ضدانقلاب است، در حالي كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها و بارها بر ضرورت مصرف كالاهاي داخلي تاكيد كرده‌اند. بنابراين راه‌اندازي كمپين عليه توليد ملي، اقتصاد ملي و اشتغال جوانان معنا ندارد. نعمت‌زاده درباره پربودن انبار خودروسازان از توليدات ملي گفت: ابتدا كه دولت را تحويل گرفتيم، ۲۰۰ هزار خودرو در انبار كارخانجات خودروسازي موجود بود كه همه آنها به دليل نبود قطعات، انبار شده بود كه آن را به صفر رسانديم و بر اين اساس، داشتن ۱۵ روز توليد يك كارخانه در انبار چيز عجيبي نيست، چرا كه هم‌اكنون يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو در كشور توليد مي‌شود. 

برجام باید به تصویب مجلس برسد
  
هدف از تصویب اصل 77 قانون اساسی حمایت،حراست و مراقبت از حقوق ملت است که نمایندگان مردم درخانه‌ملت روابط حقوقی تعهدآور برای كشور را با لحاظ منافع و مصالح ملی، مقتضیات داخلی و شرایط بین‌المللی در تصدیق با مقررات مادر نسبت به ارزیابی مصادیق مختلف حقوقی از جمله تعهدنامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها و قراردادها اظهارنظر نموده و درصورت تضمین مصالح كشور و مردم نسبت به تصویب آن اقدام می‌نمایند. این اصل در واقع ریشه در استقلال قوا و نظارت برقوای دیگر دارد چرا كه مجلس به عنوان بالاترین قوه كشور و انعكاس سلایق و علایق مردمی بسترساز فعالیت قوای دیگر و نوعی مغذی تقنینی قوای مجریه و قضائیه است و چون اعطای امتیاز و پذیرش تعهد از لحاظ مالی، سیاسی و معنوی برای مردم تكلیف و وظایف مختلفی ایجاد می‌كند، لازم است كه با تصویب قانون این تعهدات و تكالیف با حدود و ثغور مشخص مقرر و اعلام شود. ناگفته پیداست كه چنین نظارت تقنینی در اكثر كشورهای جهان وجود دارد كه البته انواع و اشكال آن با لحاظ نوع حاكمیت متفاوت و احتمالا مختلف‌الشكل است. بنابراین اعتقاد داریم كه برجام برای اجرایی‌شدن با عنایت به الزاماتی كه برای حاكمیت، دولت و مردم به همراه دارد باید در مجلس بررسی و تصویب شود تا قابلیت اجرایی پیدا كند. فراموش نكنیم كه حتی برای برقراری پرواز با كشوری دیگر نیاز به موافقت‌نامه هوایی داریم كه قوه مجریه آن را توسط نمایندگان خود تدوین و امضا می‌نمایند و بین دو كشور به عنوان سند توافق، حاكمیت خواهد داشت، اما اجرای آن منوط به تصویب مجلس است. البته به این امر هم واقفیم كه عدم تصویب مجلس از لحاظ سیاسی قدرت چانه‌زنی و مداخلات بعدی، اصلاح، تعدیل و تكمیل چنین توافقی را می‌تواند ایجاب كند. اینكه تصور كنیم بدون تصویب مجلس این سند قابلیت اجرایی داشته باشد اندكی كم‌مهری به قانون مادر، میثاق حاكمیت و ملت است. نظارت تقنینی مجلس تقویت اصل حاكمیت قانون و بسترساز تعمیق فرهنگ قانون‌پذیری در بالاترین رده‌های حاكمیتی خواهد بود. تفویض اختیار به نهادهایی مانند شورای عالی امنیت‌ملی در مواردی خاص میسر است اما با توجه به تعهدات مترتب بر توافق هسته‌ای به نظر ممكن نمی‌رسد.

** قانون

اين خانه را كسي بيمه نمي‌كند

قفل خانه احزاب با کلید روحانی باز شد.بعد از مدت ها کش و قوس و جلسات فراوان حالا به طور کامل خانه احزاب هیات رئیسه خود را شناخت و در حال پیگیری مطالبات‌شان است. روحی که دولت اصلاحات به خانه احزاب دمید و باعث تاسیس آن شده بود، در دولت احمدی نژاد قبض شد و حالا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جان دوباره‌اي به آن داده شد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه اين خانه كه نام احزاب را يدك مي‌كشد مي‌تواند آن‌طور كه بايد نقش خود را درست ايفا كند يا خير!
 خانه احزاب كي بنا شد!
با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران ،گروه های سیاسی به فعالیت خود ادامه دادند و كشور از حالت تک حزبی سال‌های پایانی حکومت شاهنشاهی بيرون آمده و به شکل فعالیت تک جناحی که در آن احزاب مختلف فعال بودند در آمد.تفکر غالب در ابتدای انقلاب و تا قبل از شکل گیری مجمع روحانیون مبارز،حول محور جامعه روحانیت مبارز بود؛در جلسه ای که عده ای از روحانیون نزد امام خمینی(س) حضور پيدا مي‌كنند و درخواست تشکیل مجمع روحانیون مبارز را می دهند.دلیل تشکیل این تشکل تفاوت در دیدگاه های سیاسی و خوانش ها از شعار ها و آرمان های انقلاب اسلامی بود.اصولگرایان و یا جامعه روحانیت مبارز  با سرلوحه قرار دادن  «حفظ نظام اوجب واجبات است» به فعالیت می پرداختند و مجمع روحانیون مبارز که با تفکر اصلاح طلبی به عرصه سیاست وارد شدند «میزان،رای ملت است» را به عنوان نقشه راه خود قرار دادند.یک بستر از آرمان ها و اندیشه‌های انقلاب اسلامی و دو تفسیر از آن باعث شده بود که این دو جناح سیاسی در آرا و نظرات متفاوت از یکدیگر عمل کنند و بیندیشند.بااتمام جنگ و روی کار آمدن دولت کارگزاران و بعد از آن دولت اصلاحات، فضا برای انجام فعالیت های سیاسی در چارچوب احزاب باز تر شد و گروه های سیاسی با آزادی بیشتری به فعالیت می پرداختند امافضای  مشترکی برای تعامل و گفت‌وگو و تمرکز بر تفکرات مشترک وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۷۹ خانه احزاب ایران  اولین مجمع عمومی خود را برگزار کرد و رسما تاسیس شد.
 مجلس پنجم بستر شکل گیری خانه احزاب
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دور پنجم، نقش مهمی در تاسیس خانه احزاب بازی کردند.در این مجلس سه فراکسیون حضور داشتند.فراکسیون حزب ا... با 127 نماینده از اصولگرایان تشکیل شده بود.مجمع حزب ا... نام فراکسیون اصلاح طلبان بود که در آن 108 نماینده اصلاح‌طلب مجلس حضور داشتند و در آخر نیز فراکسیون مستقل حزب ا... با 38 نماینده در این مجلس حضور داشت.در سال های مجلس پنجم  احزاب تصمیم به راه اندازی خانه احراب می گیرند. در این زمان نمایندگان مستقل مجلس نیز تصمیم به راه اندازی تشکیلاتی با نام «جبهه مستقل ایران اسلامی» می‌گیرند.حالا جبهه مستقل ایران اسلامی هم در کنار جبهه اصلاحات و اصولگرایان قرار می گیرد و در اولین اقدام مجمع عمومی خانه احزاب شکل می‌گیرد. راه چمنی، حشمتیان و طاهر نژاد از نمایندگان دور پنجم مجلس شورای اسلامی بودند که بعدا در شوراي مرکزی خانه احزاب نیز حضور و نقش بسزایی داشتند.
 احمدي نژاد و سكته در روند فعاليت‌ خانه
از سال 1379 تا پایان دولت اصلاحات سه دوره خانه احزاب به فعالیت خود ادامه داد و در هر سه دور ریاست خانه احزاب را موسوی تبریزی به عهده داشت.دور چهارم این تشکل صنفی با شروع دولت احمدی نژاد آغاز به کار کرد و ریاست این دور بر عهده حسن غفوری فرد بود. اما دوره پنجم این تشکل رامی توان پرتنش‌ترین دوره خانه احزاب تلقی کرد که ریاست آن را حسین کاشفی بر عهده داشت.در این دور تعداد احزاب اصلاح طلبی که فعالیت می کردند بیش از احزاب اصولگرا بود و در هر رای گیری اصلاح طلبان دست بالا را در این تشکیلات داشتند و این باعث می شد اصولگرایان تن به رای‌گیری ندهند و همین موضوع باعث شد که یکی از جنجالی ترین دوره های خانه احزاب همین دور پنجم باشد. با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و بالا گرفتن تنش ها در این تشکیلات و عدم اهمیت این دولت برای کار تشکیلاتی ، در میانه راه این دور، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب قبل از مجمع عمومی دوره پنجم خانه احزاب که در مهرماه سال ۸۸ برگزار شد، ایراداتی از اساسنامه این تشکل صنفی گرفت و کار به جایی رسید که وزارت کشور حضور نماینده خود به عنوان ناظر قانونی انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب را منوط بر اصلاح اساسنامه آن کرد. سرانجام نماینده وزارت کشور در مجمع عمومی خانه احزاب شرکت نکرد و کمتر از یک‌سال بعد یعنی در مرداد ماه ۸۹، معاون سیاسی وزارت کشور فعالیت این تشکل صنفی را رسما غیر قانونی اعلام کرد. وزارت کشور با ضبط دفاتر و اسناد دفتر و پلمب دفتر خانه احزاب بعد از 5 دوره به عمر این تشکل پایان داد و تشکیلاتی که برای نزدیک تر شدن احزاب و گروه های سیاسی به یکدیگر تشکیل شده بود، فعالیتش تعلیق شد و تا پایان دولت دهم فقط نامی از آن در ذهن سیاستمداران باقی ماند.
 چرخش كليد روحاني بر قفل زنگ زده
با روی کار آمدن دولت حسن روحانی زمزمه های تشکیل خانه احزاب قدرت گرفت.بعد از تشکیل خانه احزاب در دولت اصلاحات و پشت سرگذاشتن دولت اصولگرایان و تعطیلی این تشکل صنفی، در دولت اعتدال باز این تشکل فعالیتش را از سرگرفت.تشکیلاتی که در سال های اخیر به خانه ای روی آب تبدیل شده بود و فعالیتش به تعطیلی کشیده بود باز امیدش برای تبدیل شدن به سنگری برای تحقق اهداف صنفی احزاب زنده شد.
 تنش و پايان عمر يك مركز دموكراتيك
قدرت علی حشمتیان نایب رئیس خانه احزاب که در تمامی دوره های این تشکل به عنوان نماینده مستقلین حضور داشته و به عنوان یکی از نمایندگان مجلس پنجم از موسسان خانه احزاب است در گفت‌وگو با «قانون» درباره دلایل تعطیلی دور پنجم این تشکل صنفی از سوی دولت گفت: در دور پنجم تنش‌ها بالا گرفت و بیشتر این تنش هم به این دلیل بود که رای اصلاح طلبان در این دوره بیشتر بود و اصولگرایان که صاحب دولت نیز بودند تن به رای‌گیری نمی دادند  و تنش ها تا آنجا ادامه داشت که این دور به تعطیلی کشید اما ما در شورای مرکزی این دور جلسات‌مان را داشتیم و جلسات‌مان را در دفاتر احزاب تشکیل می‌دادیم.
 بي‌توجهي احمدي‌نژاد به احزاب
حشمتیان درباره رویکرد دولت های نهم و دهم نسبت به این تشکل صنفی گفت: دولت احمدی‌نژاد هیچ اهمیتی برای احزاب و خانه احزاب قائل نبود در نهایت این تشکل را تعطیل و فعالیت هایش را تعلیق کرد و همین برخورد ها باعث شد تا احزاب در این دوره فعالیت کمتری داشته باشند. رئیس فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان خانه احزاب درباره نحوه شکل گیری دور ششم خانه احزاب گفت: بعد از اینکه 38 تشکل سیاسی و تعداد زیادی از نمایندگان ادوار مجلس در قالب گروه های سیاسی و احزاب از حسن‌روحانی حمایت کردند و بعد از اینکه دولت تدبیر و امید روی کار آمد یک سوم احزاب کشور  در قالب نامه‌ای از رئیس جمهور خواستار راه اندازی دوباره این تشکل شدند که بعد از جلسات متعدد مجمع عمومی دورششم  خانه احزاب تشکیل شد و طی روندی که از ابتدا تا به امروز طی شد امروز خانه احزاب هیات رئیسه خود را هم شناخت.حشمتیان که توانست رای اول را در مجمع عمومی خانه احزاب کسب کند درباره روند اجرای کار در دور ششم به «قانون» گفت: بعد از انتخاب هیات رئیسه خانه احزاب که ریاست آن بر عهده کواکبیان بود، برای اصلاح اساسنامه 3 فراکسیون متشکل از 7 اصلاح‌طلب،7 اصولگرا و 7 نفر از معتدلین برای اصلاح اساسنامه شروع به کار کردند و در نهایت اساسنامه جدید به مجمع عمومی آمد و تایید شد.
 شفاف‌سازي انتخابات شوراي رياست
اين فعال سياسي در ادامه گفت: از بین 186 نفر عضو خانه احزاب با خود اظهاری مشخص شد که 76 نفر اعتدالگرا، 33 نفر اصلاح طلب و 26 نفر اصولگرا هستند و هرکدام از این گروه‌ ها فراکسیونی متشکل از 12 نفر تشکیل داد ؛در نهایت انتخابات شورای مرکزی این خانه برگزار شد.وی درباره نحوه انتخاب رئیس این تشکل گفت: در همان ابتدا سه روش برای این کار پیشنهاد شد.روش اول اینکه هرکس رای بیشتری آورد به عنوان رئیس انتخاب شود.روش دوم به این شکل بود که رئیس سنی انتخاب شود و روش سوم هم بر اساس قرعه کشی بود که در این میان از طریق روش سه به انتخاب رئیس اقدام شد وطبق قرار اعضای شورای مرکزی سال اول ریاست خانه احزاب را دکتر غفوری فرد برعهده دارد،سال دوم بنده به نمایندگی از مستقلین و سال سوم هم آقای کمالی به نمایندگی از اصلاح طلبان رئیس خانه احزاب در این دوره خواهيم شد.
 ماموریت دور ششم خانه احزاب 
قدرت علی حشمتیان درباره ماموریت این دور خانه احزاب به «قانون» گفت: خانه احزاب در تلاش است تا پیگیر مسائل صنفی احزاب و از طرفی با مشا وره به دولت پیگیر مطالبات احزاب و مشکلات مردم باشد.وی همچنین از ماموریت وزیر کشور به غفوری فرد به عنوان رئیس خانه احزاب و معاون سیاسی وزیر کشور برای پیدا کردن مکانی مناسب برای راه اندازی این تشکل خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال مکان مناسب برای این تشکل هستیم و تا این لحظه از سوی شهرداری تهران یک مکان به وزارت کشور پیشنهاد شده که مورد قبول وزیر کشور و اعضای شوراي مرکزی خانه احزاب قرار نگرفت.عضو شورای مرکزی خانه احزاب  در پاسخ به این ‌سوال که چقدر خوش‌بین‌هستيد به اهداف خودتان در این دوره برسید، گفت: ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا به وظایف خانه احزاب و ماموریتش جامه عمل بپوشانیم و بتوانیم به عنوان سنگری برای دفاع از حقوق احزاب عمل کنیم.6 دور از تاسیس خانه احزاب در ایران می گذرد و فرازونشیب‌های زیادی را در این دوره ها پشت سر گذاشته است.آن طور که حشمتیان می‌گوید خانه احزاب قرار است سنگری برای دفاع از حقوق احزاب باشد؛چیزی که در این دوره ها کمتر مشاهده و همین موضوع باعث شده این خانه روی آب و بیشتر نقش تشریفاتی داشته باشد. در سالی که همه احزاب درگیر برنامه های خود برای انتخابات مجلس هستند باید دید که این خانه در نهایت روی آب است یا سنگری برای احزاب.

 ناكامي اصلاح طلبان در انتخابات شوراي شهر

 اصلاح طلبان شورا حتی یک کرسی هم کسب نکردند. انتخابات سال سوم هیات رئیسه دور چهارم شورای شهر تهران دیروز درحالی برگزار شد که طبق پیش بینی های روزهای اخیر، این ورزشکاران شورای شهر بودند که تکلیف هیات رئیسه شورای شهر را برای یک سال دیگر مشخص کردند. ورزشكاراني كه به طور مستقل در انتخابات دو سال قبل شوراي شهر از طرف مردم انتخاب شدند و از آنجا كه وابستگي حزبي نيز نداشتند، همواره بر سر آراي آنها بحث و نظرهاي متفاوت مطرح شده است. دو سال قبل بود كه آراي ورزشكاران به نوعي به سمت اصلاح طلبان چرخيد و مسجدجامعي را به رياست شورا رساند و اين بار ، آرا به نفع رياست مهدي چمران، يكبار ديگر او را رئيس‌شوراي‌شهر تهران كرد. با آنکه کسی از رای اعضای شورای شهر به نامزدهای شورا خبر نداشت، اما در هفته های اخیر به خصوص از طیف اصلاح طلب شورای شهر بسیار شنیده شد که این ورزشکاران شورای شهر هستند که سرنوشت انتخاب رئیس‌شورا را مشخص می کنند و در نهایت، دیروز از میان دو نامزد رئیس شورا یعنی مهدی چمران و احمد مسجد جامعی، این مهدی چمران بود که با 17 رای و با اختلاف 4 رای معنی دار، گوی سبقت در تصدی پست ریاست شورای شهر را از مسجد جامعی ربود تا یکسال دیگر، پاشنه در ریاست شورای شهر در زمین اصولگرایان بچرخد.
   اندیشه ای که ناکام ماند
اعضای اصلاح طلب شورای شهر که در یک سال گذشته انتقادات زیادی را به نوع مدیریت جلسات شورای شهر و به خصوص بررسی طرح های غیر ضرور در جلسات شورا داشتند، امیدوار بودند در انتخابات دیروز، بتوانند شکست سال گذشته خود در کسب کرسی های هیات رئیسه شورای شهر را جبران کنند. اصلاح طلبان، سال گذشته در چنین روزهایی با آنکه ریاست شورارا با حضور احمد مسجد جامعی در اختیار داشتند، در انتخابات سال دوم در برابر اصولگرایان شکست مطلق خورده و بعد از یکسال خود را آماده حضور در هیات رئیس کرده بودند. آنها که از آرای تشکیلاتی خود به مسجد جامعی برای ریاست شورای شهر مطمئن بودند، چشم امید به رای های مستقل‌های شورا داشتند تا شاید صندلی ریاست را پس بگیرند. حتی محمد سالاری، از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران گفته بود که ورزشکاران شورا تصمیم نهایی را خواهند گرفت و بقیه اعضای شورا بر اساس رای تشکیلاتی تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی گفته بود که  اصلاح‌طلبان «اهل لابی‌کردن نیستند» و این گروه سیاسی کارنامه و برنامه‌هایی دارد که برای همه مشخص است و اگر ورزشکاران شورا بخواهند از این برنامه‌ها حمایت کنند می‌توانند به نامزد اصلاح‌طلبان رای بدهند و بیش از این چیزی از طرف این فراکسیون ارائه نمی‌شود.سالاری این را هم گفته بود که اعضای ارشد فراکسیون اصلاح‌طلبان با ورزشکاران صحبت کرده‌اند تا شاید اقبال مسجدجامعی برای کسب ریاست شورا بیشتر شود. اما با توجه به وزن سنگین تر اصولگرایان،  احتمال عدم توفیق در کسب صندلی ریاست اصلاح طلبان را به این اندیشه هم انداخت که در صورت به دست نیاوردن صندلی ریاست، به دنبال نفوذ در هیات رئیسه از طریق نایب رئیسی یا منشی های شورا باشند. اما نفوذ کم اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران و قدرت کم لابی گری آنها، سبب شد تا آنها شکستی مطلوب در برابر اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه بخورند و هیچ یک از کرسی‌های هیات رئیسه به آنها نرسد.
 تمامی صندلی ها برای اصولگرایان
به جز ریاست شورای شهر، صندلی نایب رئیسی  شورای شهر تهران نیز همچون انتخابات سال گذشته به مرتضی طلایی رسید و او دربرابر احمد حکیمی پور اصلاح طلب با اختلاف دو رای، نایب رئیسی شورا را به عهده گرفت. صندلی‌اي که خیلی از اصلاح طلبان امیدوار بودند با کسب آن، نفوذی در هیات رئیسه شورای شهر و تصمیمات مدیریتی شورای شهر پیدا کرده و اندیشه‌های شورایی خود را احیا کنند. سال گذشته وقتی اصولگرایان توانستند نظر ورزشکاران شورا را جلب کنند و خیال‌شان از تعداد رای‌ها راحت شد اجازه ندادند هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان وارد هیات رئیسه شوند در حالی که سال پیشتر با اینکه اصلاح‌طلبان همین توانایی را داشتند اجازه دادند مرتضی طلایی بر مسند نایب‌رئیسي‌شورای شهر بنشیند. اما در جلسه دیروز، همچون سال گذشته اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه در برابر اصلاح‌طلبان به پیروزی مطلق دست یافتند و قناعتی، پیرهادی، تقی پور در کنار طلایی و چمران بر مسند هیات رئیسه شورای شهر نشستند و پیش بینی آنها درست از آب درآمد هیات رئیسه شورای شهر با خروج الهه راستگو از هیات رئیسه که از اردوگاه اصلاح طلبان رانده شده بود، عملا هیات رئیسه شورای شهر «راست تر» شود. اصولگرایان در انتخابات دیروز از پیروزی خود مطمئن بودند و با آرامشی خاص جلسه رای گیری را دنبال می کردند. در روزهای قبل نیز آنها اطمینان از پیروزی داشتند تا آنجا که اقبال شاکری، عضو اصولگرای شورای شهر گفته بود ترکیب هیات رئیسه برای سال سوم تغییر نخواهد کرد و هیات رئیسه فعلی با همین ترکیب برای سال سوم هم بر شورا ریاست خواهد کرد. او نرمش نشان‌ندادن به اصلاح‌طلبان در انتخابات هیات رئیسه را هم اقتضای فضای سیاسی دانسته و تاکید کرده بود این دو گروه در شورا با هم به راحتی کار می‌کنند اما زمانی که نوبت به تصمیم‌های مدیریتی می‌رسد «طبیعی است» که هر گروه تلاش می‌کند نامزدان همان گروه رای بیاورند. مرتضی طلایی نیز پیش بینی ریاست چمران برای یکسال دیگر در شورای شهر تهران را کرده بود تا نشان دهد این اصولگرایان هستند که محاسباتی دقیق تر در چرخه مدیریت شهری دارند و حالا حالاها از سکوی ریاست پایین نخواهند آمد.
  انتخاباتی بی حرف و حدیث؟
انتخابات دیروز هیات رئیسه شورای شهر تهران در شرایطی انجام شد که جز اعضای شورای شهر تهران و رسانه ها، شخص دیگری در صحن علنی شورای شهر حضور نداشت. نه از مدیران و کارشناسان شهرداری و دستگاه‌های اداری در جلسه شورا خبر بود و نه از رفت‌وآمدهای معمول در جلسات شورا. هیات‌رئیسه‌شورای شهر تهران تصمیم گرفته بود که جلوی هر حرف و حدیثی در جریان جلسه رای گیری گرفته شود و از این رو ، تمام طول جلسه ، سلامت انتخابات لحاظ شده بود. تا آنجا که در پایان جلسه رای‌گیری، « محمد حقانی» عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران تاکید کرد که انتخابات امروز (دیروز) شورای شهر نمونه ای از مردم سالاری دینی بود که ما در کشور به آن اعتقاد داریم و شاهد آن بودیم .حقانی با اشاره به برگزاری انتخابات و اختصاص هر پنج جایگاه هیات رئیسه به بدنه اصولگرای شورای اسلامی شهر تهران گفت : قرار گرفتن در این جایگاه را به دوستان اصولگرا تبریک می گویم و توصیه می‌کنم که در ارتباط با وظیفه‌ای که بزرگان نظام و مردم به عهده اعضای شورای شهر گذاشته اند، صیانت شود. مهم نیست در جایگاه هیات رئیسه شورا یک اصلاح طلب نشسته است یا یک اصولگرا بلکه مهم کارنامه عمل شورای چهارم است.حقانی با بیان اینکه کارنامه شورای اسلامی شهرتهران در دور اول را قوی تر می‌بینم ، تصریح کرد : دوستان اصولگرا و اصلاح طلب شورای شهر دنبال یک تغییر باشند .
محسن سرخو ، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز ضمن آرزوی موفقیت برای هیأت رئیسه جدید شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما از هیأت رئیسه جدید درخواست می‌کنیم اقدامات مؤثری را برای پیگیری اجرای مصوبات برنامه 5 ساله و بودجه سالانه در دستور کار خود قرار دهد. متأسفانه اطلاع‌رسانی از سوی هیأت رئیسه شورای شهر تهران به سایر اعضا ضعیف است و امیدواریم با توجه به اینکه در اواسط سال هستیم چنانچه کمبودی را حس می‌کنیم این فرصت را داشته باشیم تا پایان سال این کمبودها و کاستی‌ها را جبران کنیم.سرخو با اشاره به هیأت رئیسه نخستین سال شورای چهارم گفت: هیأت رئیسه در آن زمان ترکیبی بود و در واقع دوستان ما از اصولگرایان نیز در این هیأت رئیسه حضور داشتند اما متأسفانه هیأت رئیسه سال دوم یکدست و هیأت رئیسه سال سوم نیز یکدست و اصولگرا هستند.وی با بیان اینکه اصولگرایان هر زمانی کار را به دست گرفته‌‌اند مجال تنفس به دیگران نمی‌دهند و بعد نیز در این زمینه تجدیدنظر شود.
   اصلاح طلبان و شکستی دیگر
شکست دوباره اصلاح طلبان در به دست گرفتن هیات رئیسه شورای شهر تهران اما از آنجا حائز اهمیت است که در حدود 6  ماه آینده، انتخاباتی به مراتب مهم تر پیش روی اصلاح طلبان است و آنها امیدوار بودن  با  پیروزی در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر ، بتوانند زمینه ای برای حضور موفق تر در انتخابات مجلس داشته باشند. در اندیشه گروهی از اصلاح طلبان این نگاه وجود داشت که حاکم شدن مدیریت اصلاح طلبانه در پارلمان شهری، فضا را برای مدیریت اصلاح طلبانه در مجلس بعدی را مساعد تر می کند حال آنکه شاید این دو پارلمان ارتباط مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند اما به لحاظ گمانه‌ها و تحلیل های سیاسی، می توانست انتخابات هیات رییسه بر انتخابات مجلس حداقل در حوزه تهران موثر باشد. از دیگر سو ،  شکست اصلاح طلبان در انتخابات هیات رئیسه، به نوعی شکست اندیشه های آنها در تغییر رویه مدیریت شورا بود که به آن انتقاد داشتند و حال باید یکسال دیگر صبر کنند تا شاید در سال آخر شورای چهارم، مدیریت شورا را تغییر داده و خواسته های حزبی خود را دنبال کنند.

** شرق
محمدرضا باهنر: احمدی‌نژاد یک نفر بیشتر نیست

ایلنا: دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشستی خبری گفت: «اگر بخواهیم احزاب شناسنامه‌دار را نام ببریم می‌توانیم بگوییم حدود ۳۰۰ حزب مجوز دارند اما شاید ۲۰۰ حزب آن فعال نیستند یا محدودند یعنی ما زیر صد حزب شناسنامه‌دار داریم. در خانه احزاب نیز حدود ۷۰ تا ۸۰ حزب شرکت کردند اما تعداد احزاب ثبت‌شده بیش از ۱۰ تا ۱۵ عدد است. نمی‌شود همه این احزاب را دور هم جمع کرد». محمدرضا باهنر با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد و در پاسخ به این سؤال که آیا احمدی‌نژاد را به‌تنهایی اصولگرا می‌دانید، گفت: «احمدی‌نژاد یک نفر بیشتر نیست. به نظر ما طیف او چندان منسجم و همراه نیست. کسانی که با او کار کرده‌اند، در مقاطع مختلف تاریخی از او جدا شدند و برخی احمدی‌نژاد را به شرط جدایی از جریان انحرافی قبول دارند. اگر منظور همین طیف‌هاست، باید بگویم که ما با برخی از این افراد کار می‌کنیم اما در هر صورت دو خط قرمز برای صلاحیت اصولگرایی داریم؛ یکی فتنه و دیگری انحراف. باید مواظبت کنیم تا این طیف‌ها در جریان اصولگرایی نفوذ نکنند اما قطعا جریان انحرافی به‌هیچ‌عنوان مؤتلف اصولگرایی نیست». باهنر در پاسخ به این سؤال که ادعای امام‌شناسی احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید٬ گفت: «ما در طول زمان خدمت احمدی‌نژاد، تفکرات و رفتارهایی را از او دیدیم که به شکلی جدی مسئله‌دار بود. از خانه‌نشینی ١٠ روزه او تا مسائلی دیگر. الان هم ادعا دارند که می‌خواهند خط امام را حاکم کنند». او افزود: «البته رهبری همواره تأکید داشتند که باید در جریان حفظ ارزش‌های انقلاب خط امام را دنبال و بر آن تکیه کرد. قبل از آقای احمدی‌نژاد خیلی‌ها مدعی تبیین خط امام بودند اما به ناکجاآباد رفتند و گاهی مقابل خط امام قرار گرفتند. بنابراین این ادعاها کفایت نمی‌کند. تبیین خط امام را باید از زبان رهبری و یاران وفادار امام مورد توجه قرار داد». او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه نظر شما درخصوص ارائه فهرست مداحان برای حضور در انتخابات مجلس چیست٬ گفت: «به‌هرحال انتخابات آزاد است. ما از حضور همه گروه‌ها استقبال می‌کنیم. بدون شک همه آنهایی که احساس می‌کنند ظرفیت اجتماعی٬ سیاسی و فرهنگی لازم را دارند در انتخابات فعال می‌شوند».

پیام‌های بی‌طبقه

کارزار موفقیت‌آمیز سوسیالیستی‌ دموکرات، اهل «ورمونت» در بسیج توده‌های سازماندهی‌شده مردمی علیه پول‌های سازماندهی‌شده حامیان مالی و نمایش مضحکه‌آمیز‌ میلیاردری جمهوری‌خواه که بنابر نظرسنجی‌ها، بخش اعظم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را مسخ خود کرده است، تنها موانع پیش‌روی «هیلاری کلینتون»، نامزد اصلی حزب دموکرات، در مسیر دستیابی به کرسی ریاست‌جمهوری نیستند. بانوی اول سابق ایالات‌متحده برای فتح کاخ سفید باید در وهله اول بر میراث خانوادگی خود و همسرش در رسوایی‌ها و پنهان‌کاری‌ها فائق ‌آید که مدتی است در نقاب ایمیل‌های شخصی او، کارزار انتخاباتی چند صد‌ میلیارد دلاری‌اش را تحت‌تأثیر قرار داده است.  وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در حالی از شامگاه روز دوشنبه دست‌به‌کار انتشار نزدیک به هفت‌ هزار پیام ردوبدل‌شده در حساب ایمیل شخصی هیلاری کلینتون شده است که استفاده وزیر خارجه سابق آمریکا از یک سرور ایمیل شخصی در دوران وزارتش، از سوی بسیاری از منتقدانش تهدیدی علیه امنیت ملی دانسته می‌شود. کلینتون که متهم به آن است با خارج‌کردن اطلاعات محرمانه دولتی از سرور امن وزارتخانه متبوعش و قراردادن آنان بر شبکه‌های عمومی و آسیب‌پذیر، امنیت ملی کشور را ازجمله در جریان حمله به سفارتخانه آمریکا در لیبی به خطر انداخته، خود در ایمیلی در سال ٢٠١٠ از «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت «ویکی‌لیکس»، خواسته بود با جلوگیری از انتشار ٢٥٠ هزار سند طبقه‌بندی‌شده دولتی، مانع از به‌خطرافتادن امنیت تعداد بی‌شماری از کارمندان دولتی و مأموران امنیتی شود؛ البته این تنها یک نمونه از پیام‌های متعددی است که میان بیش از ١٣ هزار ایمیل منتشرشده توسط وزارت امور خارجه ایالات‌متحده، نشان از حساسیت مشاوران و همکاران او نسبت به امنیت اطلاعات دارد.
با تمام این اوصاف و در شرایطی که قانون آزادی اطلاعات و البته شکایت‌های قضائی از وزیر خارجه سابق، او را ناچار کرده نیمی از مجموع ٦٢ هزار پیام ردوبدل‌شده در حساب ایمیل شخصی‌اش را تسلیم وزارت خارجه آمریکا سازد، به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین تهدید علیه کلینتون نه ایمیل‌های اکثرا خنثای منتشرشده، بلکه آن‌دست از ایمیل‌هایی باشد که به گفته سخنگوی این وزارتخانه، جزء اسناد طبقه‌بندی‌شده دولتی محسوب می‌شوند. «مارک تونر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در حالی روز گذشته از ارتقای رتبه‌بندی امنیتی نزدیک به ١٥٠ پیام ایمیلی خبر داد که ماه گذشته نیز برخی مقامات امنیتی از اعمال تغییرات در وضعیت بیش از ٦٠ پیام ایمیلی سخن گفته بودند. سخنگوی این وزارتخانه البته اذعان کرده است پیام‌های موردنظر در زمان ارسال، به هیچ‌وجه حاوی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نبوده‌اند؛ گفته‌ای که با ادعای شخص کلینتون مبنی بر عدم انتقال محتوای طبقه‌بندی‌شده و محرمانه از طریق ایمیل شخصی او مطابقت دارد.  این در حالی است که هنوز سه‌چهارم از ایمیل‌ها در دست بررسی کارشناسان اف‌بی‌آی بوده و روند افزایشی شمار ایمیل‌هایی که ظن مقامات امنیتی ایالات‌متحده را برانگیخته است، شاید عواقبی حقوقی برای هیلاری به همراه نداشته باشد، اما احتمالا موجد تردیدهایی جدی درباره شفافیت عمل نامزدی انتخاباتی است که مصمم است اولین رئیس‌جمهور زن ایالات‌متحده لقب گیرد؛ فرصتی که بدون شک از سوی رقبای او نادیده گرفته نخواهد شد.  «رینس پریبوس»، دبیر کمیته ملی «جمهوری‌خواهان»، یکی از این افراد است که ایمیل‌های منتشرشده را شاهدی دیگر بر تلاش‌های مذبوحانه نامزد اول دموکرات‌ها در دورزدن قوانین و زیرپا گذاشتن اصول شفافیت دولتی دانسته است. او خاطرنشان کرد رسوایی‌های روبه‌گسترش هیلاری هشداری به رأی‌دهندگان آمریکایی است تا کلید کاخ سفید را به فردی معتمدتر بسپارند؛ هشداری که گویا پیش‌تر از اینها در گوش رأی‌دهندگان دموکرات طنین انداخته است.
هیلاری کلینتون در حالی در سه‌ماه گذشته و بنابر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در ایالت «آیووا»، بیش از یک‌سوم آرای خود را از دست داده که رقیب سوسیالیست اما هم‌حزب او، «برنی ساندرز»، فاصله خود را با نفر اول دموکرات‌ها به هفت ‌درصد کاهش داده است. نتایج آخرین نظرسنجی «رجیستر» در ایالت آیووا که روز شنبه گذشته منتشر شد، حکایت از آن دارد سناتور کهنه‌کار ورمونت موفق شده است در اولین ایالت انتخاباتی آمریکا، آرای ٣٠ درصد از واجدین شرایط را جذب خود کند. این در حالی است که هیلاری کلینتون با ٣٧ درصد آرا، برای اولین بار در کارزار انتخاباتی خود، از جذب آرای بیش از نیمی از حامیان دموکرات بازمانده است.
اما این به آن معنا نیست که محبوبیت روزافزون سناتور برنی ساندرز مدیون آرای سلبی مخالفان هیلاری است؛ چراکه نتایج همان نظرسنجی نشان از آن دارد در شرایطی که ٦١ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات نسبت به رسوایی ایمیلی کلینتون بی‌اعتنا هستند، فقط دو درصد از حامیان ساندرز، مخالفت با نامزدی کلینتون را دلیل رأی خود به این سناتور سرخ اعلام کرده‌اند. در نتیجه، در شرایطی که محبوبیت و شانس موفقیت بیشتر «جو بایدن»، معاون کنونی رئیس‌جمهور، در فقدان هرگونه برنامه عملی برای ورود به عرصه انتخابات، فقط به درد آمار نظرسنجی‌ها می‌خورد، باید به انتظار نشست و دید که آیا هیلاری کلینتون، این پرچمدار طبقه نخبگان سیاسی آمریکا، خواهد توانست بدون مانعی کرسی ریاست‌جمهوری را به ارث برد، یا عاقبت قافیه را به نیروهای تحول‌خواه خواهد باخت.

** ایران

دفاع وزیرکشور از حقوق احزاب
احزاب می‌توانند رفتارهای سیاسی را قاعده‌مند کنند نمی‌توان همه اعضای احزاب منحله را از فعالیت سیاسی منع کرد، برخی از آنان می‌توانند، حزب دیگری بسازند از شورای نگهبان انتظار داریم حقوق عمومی (حقوق ملت و دولت) و حقوق خصوصی (حقوق نامزدها) با هم رعایت شود هر یک ماه یک‌بار رئیس جمهوری درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان پرس وجو می‌کند

وزیر کشور در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی تأکید کرد فعالیت اعضای حزبی که منحل شده است، مانعی ندارد. شامگاه دوشنبه عبدالرضا رحمانی فضلی به برنامه «نگاه یک» سیما رفت و در مصاحبه‌ای به انتقادها و پرسش‌ها درباره عملکرد دو ساله مجموعه تحت مسئولیتش پاسخ گفت. پرسش‌هایی درباره اسیدپاشی اصفهان، تغییر استانداران، پولشویی، مواد مخدر، فعالیت‌های حزبی و البته شوخی وزیر کشور درباره «هشت ساله» بودن دوره ریاست جمهوری حسن روحانی. مزاحی که از سوی برخی رسانه‌ها جدی گرفته شده و اعتراض‌هایی را متوجه وزیر کشور کرده بود. رحمانی فضلی در پاسخ به این انتقادات گفت: به من گفتند که نیمی از عمر دولت گذشته که به خنده و شوخی گفتم از کجا مشخص که نیمی از عمر دولت رفته و اگر دولت هشت ساله باشد، یک چهارم این عمر رفته است. برخی گفتند وزیر کشور می‌خواهد تقلب کند؛ اولاً مشخص نیست من تا آن زمان وزیر کشور باشم و ثانیاً در کشور ما امکان تقلب در انتخابات به هیچ عنوان وجود ندارد. شاید تخلفاتی دیده شود، اما امکان تقلب وجود ندارد و مردم تعیین‌کننده هستند.
نحوه فعالیت اعضای احزاب منحله
به گزارش «ایرنا» او در ادامه این گفت‌و‌گو پاسخگوی سؤالی درباره فعالیت احزاب و گسترش تحزب در دو سال گذشته بود. وزیر کشور در واکنش به این پرسش دیدارها و رایزنی خود و مسئولان ارشد وزارت کشور با نمایندگان احزاب را یادآور شد و علت تأکید دولت بر «حزبی» شدن فعالیت سیاسی را تشریح کرد. رحمانی فضلی با بیان این که «هرچقدر رفتارهای سیاسی در قالب تشکل‌ها سازماندهی شود، قابل نظارت، پاسخگویی و هدایت در چارچوب قوانین هستند» گفت: افرادی که در فضای عمومی اظهار نظرهای سیاسی کرده و وارد انتخابات می‌شوند، در جایی پاسخگو نیستند؛ اما حزب می‌تواند رفتارهای سیاسی را قاعده‌مند کند. وی ادامه داد: در شرایط کنونی دست کم روزانه 100 سخنرانی در کشور داریم؛ البته فعالان، کار سیاسی می‌کنند و فعالیت انتخاباتی نیست. این سخنرانی‌ها هیچ مشکلی ایجاد نکرده است؛زیرا همه تبعیت از قانون را پذیرفتند و به این مهم رسیدند که مسیر قانون، بهترین مسیر است.
وزیر کشور سپس به تلاش‌های این وزارتخانه برای احیای «خانه احزاب» اشاره و عنوان کرد: دو بار در این باره جلساتی را برگزار کردم و چند بار معاون سیاسی سابق و کنونی در این زمینه جلساتی را برگزار کرده است و در نهایت، تفاهم اولیه با ترکیب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل شکل گرفت و ریاست بین احزاب نیز چرخشی است. وی در ادامه روند اعطای مجوز به یک تشکل سیاسی را یادآور شد و اظهار کرد: به برخی احزاب بر اساس هیأت مؤسس مجوز فعال‌سازی داده شده است. این هیأت مؤسس در موارد مختلف - از جمله دو موردی که اخیراً درباره آن بحث‌هایی مطرح شده بود- به وزارت اطلاعات ارائه و استعلام می‌شود. از سوی دیگر همه احزابی که از کمیسیون ماده 10 آمده‌اند از سوی همه نمایندگان حاضر در این کمیسیون رأی گرفته‌اند. وزیر کشور تأکید کرد: شورای مرکزی در ادامه تشکل حزب انتخاب می‌شود و دوباره برای مجوز نهایی اعضای شورای مرکزی استعلام می‌شوند.
رحمانی فضلی ادامه داد: ممکن است یک حزب به دلیل برخی رفتارهای حزبی یا حضور برخی افراد که متخلف بودند، لغو مجوز شده باشد. این به معنای آن نیست که همه افراد حاضر در این حزب متخلف بوده اند؛ برخی از این افراد می‌توانند بیرون از این حزب، حزب دیگری را بر اساس قانون بسازند. نمی‌توان اعلام کرد که هر دو هزار نفر عضو یک حزب منحله، حق فعالیت ندارند.
نظارت شورای نگهبان مستند باشد
 رحمانی فضلی سپس با یادآوری انتخابات اسفند ماه مجلس گفت: از شورای نگهبان با توجه به درجه دیانت، دلسوزی و خیرخواهی که دارند انتظار داریم حقوق عمومی (حقوق ملت و دولت) و حقوق خصوصی (حقوق نامزدها) با هم رعایت شود؛ یعنی این‌طور نباشد کسانی که خودشان را برای خدمت به مردم عرضه می‌کنند بنا به دلایلی که قابل اثبات نبوده یا سند معتبری نداشته‌اند یا در برخی مواقع فرصت رسیدگی نبوده است اعلام شود که احراز صلاحیت نشد. رحمانی فضلی گفت: باید واقعاً کاری شود و این‌بار شورای نگهبان تدابیری بیندیشد و تعداد گروه‌های تحقیق‌کننده و رسیدگی کننده‌اش را افزایش دهد. وی افزود: ما با دستگاه‌های پاسخگو مانند وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و ثبت احوال جلسه گذاشته‌ایم و به همه اعلام کردیم مهیا باشند؛ ما خواسته‌ایم از اکنون همه کسانی که خود را در معرض انتخابات قرار می‌دهند اسم‌شان مشخص باشد تا در زمان انتخابات بتوانیم بحث تحقیقات را در کوتاه‌ترین زمان آغاز کنیم.
وزیر کشور گفت: تاکنون دولت رسماً تفسیری از قانون ارائه نداده است، شاید در سخنان این تلقی و برداشت شود اما اینگونه نیست، مقام تفسیر قانون در قانون تعیین شده به این معنا که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان و تفسیر قوانین موضوعی نیز با مجلس است.
وزیر کشور افزود: شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد؛اما اصل بر این است که مستند باشد. ما باید در برابر اعتراض نامزدها پاسخگو باشیم. رحمانی فضلی تأکید کرد: دولت به عنوان مجری، شورای نگهبان به عنوان ناظر، صدا و سیما به عنوان مبلغ، نیروی انتظامی به عنوان انتظامات و قوه قضائیه به عنوان بخشی از نظارت وظایفی دارند، اما هیچگاه نباید وارد انتخابات شوند؛چرا که اگر وارد شوند سلامت انتخابات و شرایط برابری انتخابات به هم می‌خورد.
پیگیری ماهانه روحانی در پرونده اسیدپاشی اصفهان
اسیدپاشی‌های اصفهان، محور دیگر پرسش‌ها از وزیر کشور بود که وی در پاسخ گفت: حادثه اصفهان تلخ و ناگوار بوده و هر یک ماه یک‌بار رئیس جمهوری درباره این مسأله پرس وجو می‌کند. در این مدت چند هزار نفر تحت کنترل قرار گرفتند و هر کسی که فکر کردند روانی است و رابطه سوء دارد مورد تعقیب قرار دادند. رحمانی فضلی تأکید کرد: چند وقت پیش فردی را دستگیر کردیم که به بانوان چاقو می‌زد و یکی از اعترافات این فرد این بود که او اسید می‌پاشیده است. ما به دلیل اهمیت این قضیه، به قوه قضائیه اعلام کردیم که صحنه بازسازی شود و در نهایت، تأیید نشد که اسید پاشی کار این فرد بوده است. وی تصریح کرد: نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع هستند. در ماه چند مورد را داریم اما این مسأله در اصفهان سازمان یافته بوده است و تأکید داریم مسئول این اتفاق پیدا شود.
اعتقادی به زلزله بزرگ در تهران نداریم
وی در ادامه به شایعه احتمال وقوع زلزله در تهران نیز پاسخ داد. وزیر کشور در این باره گفت: در تهران گسل‌های فعال داریم و روزانه زلزله یک ریشتری داریم و کارشناسان ما اعتقادی به زلزله بزرگ در تهران ندارند. البته این به معنای آن نیست که ما کاری نکنیم.

اعلام برنامه رزمایش ارتش و سپاه

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز آمادگی‌های دفاعی نیروهای مسلح ایران و فناوری‌های موشکی از جمله موشک‌های زمین به زمین، دریایی و موشک‌های هوایی در کنار فناوری‌های شناوری یک اقدام بازدارنده است.

به گزارش «ایران»، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته – سه‌شنبه - با حضور در نشست خبری که در محل قرارگاه ثارالله تهران برگزار شد، پیرامون موضوعات مختلف و تحولات جاری منطقه افزود: موضوعی که در مقطع کنونی مطرح است بحث اقتدار دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی و در واقع استمرار آمادگی‌های دفاعی و توسعه قدرت و توان دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
 وی اظهار کرد: مؤلفه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، سلاح، تجهیزات و تسلیحات نظامی نیست بلکه قدرت ما بعد از توکل به ذات اقدس الهی، متکی به مردم، دفاع مردمی و آمادگی‌های مردمی است.

20 رزمایش نیرو‌های مسلح
وی در سخنانی پیرامون رزمایش‌های نیروهای مسلح نیز گفت: برنامه‌های رزمایش نیروهای مسلح معمولاً در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و بر این اساس ارتش و سپاه 20 رزمایش را از جمله رزمایش‌های زمینی، دریایی، هوایی و امنیتی در دست اجرا دارند که برخی از این رزمایش‌ها به اطلاع خواهد رسید.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین گفت: رزمایش اقتدار ثارالله با حضور بیش از 50 هزار بسیجی در قالب 250 گردان، در روز‌های چهارشنبه  و پنجشنبه در تهران برگزار می‌شود.  وی گفت: در این رزمایش گردان‌های امام حسین(ع)، امام علی(ع)، بیت المقدس، ‌عاشورا، کوثر و الزهرا(س)، بسیج و همچنین گردان‌های امداد و نجات حضور دارند.
فرمانده کل سپاه گفت: در رزمایش ثارالله که در تهران برگزار می‌شود بخشی از آمادگی نیروهای مردمی به نمایش گذاشته می‌شود و مردم کشورمان و دیگر کشورها اقتدار نیروهای مسلح را شاهد خواهند بود.

 برداشت از مذاکرات
 سردار جعفری گفت: : متأسفانه یکی از برداشت‌هایی که بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای و در مقطع کنونی مطرح شده، این است که ما با مذاکره و توافق، سایه شوم جنگ را از سر مردم و کشور برداشتیم یا اینکه از طریق مذاکره و گفت‌و‌گو با دشمن، امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است.  سرلشکر جعفری اضافه کرد: این نوع برداشت‌ها به نظر می‌رسد که حد مردم ایران، حد فداکاری‌های آنان، حد حماسه‌هایی که در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی آفریدند و مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران نباشد.  
فرمانده کل سپاه گفت: بیش از ربع قرن از دوران دفاع مقدس می‌گذرد و با وجود اینکه دشمنان در پی تعرض به نظام جمهوری اسلامی بودند و تلاش داشتند از طریق تحمیل جنگ، مانع توسعه انقلاب اسلامی شوند اما به اقرار دوست و دشمن آنچه مانع عملی نشدن تهدیدات دشمن بوده، عواملی محسوب می‌شود که اخیراً دشمنان ما به آن اعتراف کرده‌اند.  فرمانده کل سپاه برخورداری نظام جمهوری اسلامی ایران، وجود یک رهبر مقتدر، هوشمند، حکیم و انقلابی و از همه مهم‌تر اعتماد مردم به نظام، رهبری و سیاست‌های نظام اسلامی و شعارهای انقلاب را از دیگر عوامل بازدارندگی در رابطه با بحث جنگ از سوی دشمنان نظام اسلامی عنوان کرد.

وی با برشمردن تهدیدات در انتخابات پیش رو گفت: دشمنان همواره برنامه‌های خاصی برای انتخابات دارند که عمدتاً از طریق احزاب و جریانات مختلف صورت می‌گیرد، از این رو باید مراقبت کنیم جریانات سیاسی و احزابی که در سابقه خود با انقلاب و جهت‌گیری‌های آن مخالف بودند خودشان را در قالب احزاب و تشکل‌های جدید جا نزنند، هرچند بصیرت مردم بعد از فتنه 88 بالا رفته و احساس نگرانی جدی نداریم ولی هشیاریم.   فرمانده کل سپاه با اشاره به افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توسعه پارس جنوبی جایگزین شرکت های بزرگ خارجی شده است و بحمدالله اولین دستاورد این جایگزینی فازهای 15 و 16 است که بزودی به بهره برداری می‌رسد.

اعتماد دولت به سپاه
سرلشکر جعفری با بیان اینکه نگاه همه دولت‌ها به فعالیت‌های سپاه در حوزه سازندگی مثبت است گفت: ما در دولت قبل و دولت تدبیر و امید موضوع آ‌مادگی‌های سپاه و بسیج را برای کمک به موضوع اقتصاد کشور با توجه به برنامه‌هایی که دشمن داشته، از جمله موضوع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی اعلام کردیم. وی در ادامه گفت: هرچند دولت فعلی در ابتدا با ابهاماتی در این خصوص مواجه بود اما امروز اعتماد و اطمینان کاملی به فعالیت‌های سپاه در این عرصه دارد؛تقاضایی که دولت‌ها برای کار از سپاه دارند بیش از توان ما است که امیدواریم این توانمندی توسعه پیدا کند.   
 سردار جعفری در پاسخ به سؤالی مبنی بر تلاش سپاه به منظور ایفای نقش جهت خودکفایی کشور در حوزه انرژی گفت: هدف فعالیت‌های سازندگی سپاه که بعد از جنگ شروع شده است، کمک به ساختن کشور و جبران عقب‌ماندگی‌ها است که با وجود تحریم‌های اقتصادی دشمنان این موضوع یک وظیفه انقلابی برای سپاه بوده است.

مقابله با تهدیدات نرم دشمن
فرمانده کل سپاه گفت: تمرکز سپاه بخصوص در یک دهه اخیر، بر مقابله و خنثی‌سازی تهدیدات و برنامه‌ریزی‌های دشمنان بخصوص تهدیدات نرم و نیمه سخت آنها بوده است.  
وی اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که دشمن برنامه‌های خود را برای مقابله با ایران ادامه ندهد بلکه تمرکز آنها تهدیدات نرم در مباحث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.  سردار جعفری افزود: سپاه در مسائل اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی و در عرصه‌های فرهنگی با تمرکز بر بسیج مردمی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

شلیک دستگاه دیپلماسی امریکا به آینده کلینتون

خواندنی‌های ایمیل‌های کلینتون
علاقه کلینتون به دو برنامه تلویزیونی: در سوم ژانویه 2010 کلینتون ایمیلی به مونیکا هانلی، یکی از کارمندان وزارت خارجه می‌دهد و از او می‌خواهد زمان پخش دو برنامه تلویزیونی «پارک‌ها و سرگرمی» و «همسر خوب» را به اطلاع او برساند.  
فراموشی کلینتون: در 30 دسامبر 2010 کلینتون ایمیلی به میگوئل رودریگز، کارمند وزارت خارجه می‌دهد و از او می‌خواهد تعداد دفعاتی را که کلینتون در زمان سناتوری نیویورک به سقف وام‌های بانکی در کنگره رأی داده است برایش تهیه کند. پاسخ این ایمیل: سه بار رأی مثبت، دو بار رأی منفی.
بذله گویی درباره دزدی بانک: در دسامبر 2010 ایمیل‌هایی بین کلینتون، چریل میلز، کارمند وزارت خارجه و وکیل دیوید کندال رد و بدل می‌شود که محتوایش جوک‌هایی مربوط به یک دزدی بانک است که در آن دزد در زمان سرقت نقاب هیلاری کلینتون به صورت زده است.
خوش و بش‌های ایمیلی: در 25 آوریل 2015 کلینتون طی ایمیلی به سناتور بارب میکولسکی از حال و احوال مارتین اومالی که اکنون رقیب انتخاباتی‌اش است جویا می‌شود و برایش بهترین‌ها را آرزو می‌کند.
توصیه ایمیلی کارگردان به کلینتون: در 20 آگوست 2010 هاروی وینستین تهیه‌کننده فیلم «سخنرانی پادشاه» از طریق لابی که در وزارت خارجه داشته کلینتون را ترغیب به تماشای فیلم خود می‌کند.

وزارت امور خارجه امریکا در اقدامی که گفته می‌شود ضربه‌ای سخت بر کاندیداتوری هیلاری کلینتون در انتخابات سال آتی امریکا است، اقدام به انتشار چهار هزار مورد از ایمیل‌های بحث‌برانگیز وی کرده است تا چشمان دموکرات‌ها بیش از پیش به جو بایدن و اعلام کاندیداتوری‌ وی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا دوخته شود.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، هیلاری کلینتون متهم است، در دوران تصدی بر وزارت خارجه امریکا برای مکاتبات اداری از ایمیل شخصی که روی سروری غیر دولتی قرار داشته، استفاده کرده‌است. سروری که به دلیل امنیتی نبودن احتمال نفوذ هکرها به آن و به دست آوردن اطلاعات محرمانه موجود در ایمیل‌های وزیرخارجه وقت امریکا وجود داشته است؛ چیزی که می‌توانسته امنیت ملی امریکا که در 15 سال گذشته به بهانه آن چند جنگ انجام شده‌است را به خطر اندازد. انتشار 4000 ایمیل‌ خانم کلینتون پس از آن صورت گرفت که وی بعد از بالا گرفتن اعتراضات جناح‌های مخالف دموکرات‌ها و رقبای هم‌حزبی‌اش مدعی شد، ایمیل‌های ارسالی حاوی مطالب محرمانه و طبقه بندی‌شده نبوده است. این در حالی است که وزارت خارجه امریکا اعلام کرده محتویات بیش از 120 ایمیل محرمانه بوده است. وزارت خارجه امریکا به همین دلیل در انتشار این ایمیل‌ها، بخش‌هایی از آنها را حذف کرده است. به اعتقاد تحلیلگران اصلاً اهمیتی ندارد این ایمیل‌ها حاوی چه مطالبی هستند، مهم این است که انتشار آنها ادعای مخالفان هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه امنیت ملی را به خطر انداخته‌بودند تأیید کرده است.

براساس نظرسنجی‌ها، ماجرای استفاده از سرور خصوصی تأثیر منفی بر موقعیت هیلاری کلینتون گذاشته به نحوی که جو بایدن، معاون فعلی رئیس جمهوری امریکا به طور جدی موضوع ورود به مبارزات انتخاباتی برای کسب نامزدی حزب دموکرات را مورد توجه قرار داده است.
همزمان، پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) تحقیقاتی را پیرامون احتمال نقض قوانین مربوط به حفاظت از اسناد دولتی و خطر دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه در نتیجه کاربرد این سرور به جریان انداخته است.


در حالی که فضای سیاسی داخلی امریکا از کشمکش‌های انتخاباتی حکایت دارد، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور، به امید برانگیختن اقدام‌های عاجل برای پیشگیری از تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن کره زمین سفر سه روزه خود را به آلاسکا برای شرکت در کنفرانس «کوه یخ شناور» آغاز کرد. وی در مراسم افتتاح این کنفرانس در شهر آنکوریج و در جمع سران کشورهای قطبی، پدیده گرم شدن کره زمین را یکی از مهمترین پدیده‌های زیست محیطی خواند و توجه بیشتر همه کشورهای دنیا را به این پدیده خواستار شد.
خبر دیگر اینکه، امریکا به والنتینا ماتونیکو، رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه اجازه ورود به نیویورک را نداد. وی که قرار بود در کنفرانس نیویورک برای برخی قانونگذاران ارشد جهان سخنرانی کند، مجبور است از طریق ویدئوکنفرانس در مراسم حضور یابد. والنتینا ماتونیکو از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال گذشته درلیست تحریم‌های امریکا گنجانده شده است و امریکا به این قانونگذار ارشد روس ویزای محدود داده که تنها اجازه حضور وی در نشست‌های رسمی سازمان ملل را می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدامات مقام‌های امریکایی غیرقابل قبول است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و مغایر وظایف میزبانی کشورهای برگزار‌کننده است. امریکا که میزبان مقر سازمان ملل است، وظیفه دارد به تمام مقام‌های خارجی اجازه دهد برای اقدامات مرتبط به سازمان ملل وارد این کشور شوند.
یک سخنگوی سفارت امریکا در مسکو نیز گفت: امریکا حق دارد اعتبار روادید را محدود کند و آن را تنها برای نشست‌های مرتبط با سازمان ملل صادر کند. 



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرادی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    همین اینترنت بدبختمون کرد دیگه
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    احمدی نژاد دیگه تموم شد. حیف
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    "هزينه اينترنت در ايران ٢ برابر افغانستان " بهتر
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    اصلاح طلبان خودشون رو برای شکستهای بعدی آماده میکنند خخخخخخ
  • ایرانی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    از روزنامه های زنجیره ای خوشم نمیاد
  • اعتدال ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    تلویزیون خصوصی دیگه چیه؟!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    ؟
  • جرج ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    حالا که آتش سوزی ها داره تموم میشه تازه بودجه تخصیص دادن؟!
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    تلویزیونی که عمومی نیست
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    منتظر انصراف عارف هستیم:)
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    آقای فتاحی نماینده محترم مجلس شما لطفا این حرف امام را هم یادتان باشد که فرمودند حال افراد مهم است نه گذشته آنها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس