جدای از کثرت اظهارنظر درباره موضوعات گوناگون شاید عدم اطلاع دقیق از مواضع گروه‌های مختلف سیاسی باعث شده تحلیل‌های دکتر زیباکلام همواره با موج رسانه‌ای همراه باشد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

اگر موافق کمیسیون مشترک با 5+1 نباشیم که مکانیسم ماشه فعال می‌شود!


معاون وزیر خارجه می‌گوید اگر ما موافق نباشیم، هیچ ‌چیزی در کمیسیون مشترک با 5+1 تصویب نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی در جلسه کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی و درباره ضمانت اجرای برجام گفت: تنها ضمانت اجرا، خود ما هستیم و تنها راه آن هم بازگشت به شرایط قبل از توافق است و راهکار دیگری قابل تصور نیست، چرا که شکایت را نمی‌توان به خود آنها برد و منتظر آنها ماند. بنابراین خودمان، تعهداتمان را متوقف می‌کنیم.

عراقچی درخصوص کمیسیون مشترک با 5+1 گفت: همه تصمیمات کمیسیون مشترک با اجماع است. پس اگر ما موافق نباشیم، هیچ‌چیز جز بازدید از اماکن نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی تصویب نمی‌شود. پروتکل الحاقی هم امر غیرمتعارف نیست.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی‌ها در چارچوب پروتکل است، افزود: «پروتکل الحاقی هم صرفا سیاست‌های هسته‌ای اعلام شده از سوی کشور پذیرنده را در بازدید، قابل دسترس قلمداد می‌کند نه هر مکان و هر جایی را. اگر آژانس به مکانی شک داشت باید مسیر طولانی را طی کند نه اینکه بازرسی قابل دسترسی شامل آن شود. یعنی حداقل نزدیک یک ماه زمان خواهد برد نه اینکه 24 ساعته امکان دسترسی داشته باشد و تازه همین بازرسی هم دسترسی مدیریت شده است».

آنچه در این قبیل اظهارات مغفول می‌ماند و فراموش می‌شود این است که برخلاف تعهدات مشروط و تأخیری طرف مقابل، تعهدات ما از جمله در زمینه ارسال 98 درصد ذخایر اورانیوم 3/5 درصد به خارج، بتون‌ریزی در قلب راکتور اراک، از هم گسیختن زنجیره آبشاری دوسوم سانتریفیوژها و... یا اصلا بازگشت‌پذیر نیست و یا حداقل 4-5 سال طول می‌کشد که به نقطه اول بازگردد اما تعهدات طرف مقابل- که البته با تعهدات ما همزمان هم نیست و پس از اتمام تعهدات ما آغاز می‌شود- به شدت مقید و مشروط و برگشت‌پذیر است.

نکته دوم درباره «کمیسیون مشترک و عدم امکان اتخاذ تصمیم مگر به صورت اجماع» می‌باشد. طبق مواد 11 و 12 قطعنامه 2231 و همچنین مواد 36 و 37 برجام، هر نوع ارجاع اختلاف به کمیسیون مشترک، به طور اتوماتیک (مکانیسم ماشه)، تحریم‌های معلق شده را فعال می‌کند و برای تعلیق دوباره آنها باید «اجماع» حاصل باشد و الا حتی اگر یک عضو از 8 عضو کمیسیون مخالفت کنند، تحریم‌ها دوباره فعال خواهد شد. بنابراین «اجماع در کمیسیون مشترک»  نیز به ضرر ما و علیه منافع ما در کلیت توافق است.

نکته سوم این که جلب رضایت آژانس در همکار‌ی‌ها و بازرسی‌ها رکن برجام و قطعنامه است و این تعبیر که اگر ما موافق نباشیم بازدید و بازرسی تصویب نمی‌شود، در تناقض با مفاد برجام و قطعنامه است. اکنون در حالی که دولت و وزارت خارجه در رویکردی شتابزده و غیرقانونی به دنبال آغاز اجرای تعهدات از مهرماه هستند می‌توان افق چند ماه بعد را دید که ما همه تعهدات برگشت‌ناپذیر را به سرانجام رسانده‌ایم و آنگاه در صورت زیاده‌خواهی غرب و آژانس مجبوریم به جناب مدیرکل یا شورای امنیت «نه» بگوییم که در آن صورت به نقطه اول بازنمی‌گردیم بلکه هم طرف اتهام قطعنامه و برجام واقع می‌شویم و هم بخشی از برگ برنده خود را واگذار کرده‌ایم.


وقتی آقای زیگزاگ استراتژیست اصلاح‌طلبان می‌شود


بی‌ثباتی یک تئوریسین اصلاح‌طلبان باعث اعتراض در این طیف شده است.

به گزارش سایت آفتاب به نقل از «امید»، صادق زیباکلام در حالی که شهریور 92 می‌گفت عارف رئیس مجلس دهم خواهد بود اکنون می‌گوید عارف رئیس مجلس نخواهد بود.

به گزارش امید، زیباکلام «از جمله چهره‌های سیاسی است که رسانه‌ها مکرراً برای تحلیل برخی رویدادهای سیاسی به سراغ او می‌روند. شاید همین کثرت حضور در رسانه‌ها و اظهارنظرهای مختلف در حوزه‌های گوناگون باشد که تحلیل‌های ایشان درباره رخدادهای سیاسی را با کمال پوزش از دکتر زیباکلام نمی‌توان جدی گرفت».

وبسایت امید وابسته به طیف عارف می‌افزاید: جدای از کثرت اظهارنظر درباره موضوعات گوناگون شاید عدم اطلاع دقیق از مواضع گروه‌های مختلف سیاسی باعث شده تحلیل‌های دکتر زیباکلام همواره با موج رسانه‌ای همراه باشد. به عنوان مثال ایشان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان روز شنبه- هفتم شهریور- به انتخابات مجلس آینده اشاره کرد و بر لزوم ریاست حجت‌الاسلام ناطق نوری در مجلس دهم تأکید کرد. این در حالی است که دکتر زیباکلام در تاریخ 23 شهریور 92 در گفت‌وگو با سایت فرا رو تأکید کرد که اگر جبهه متحد اصلاح‌طلبان بتواند بالنسبه در انتخابات اسفند 94 موفق باشد مطمئن باشید رئیس مجلس آینده آقای دکتر محمد رضا عارف خواهد بود. او همچنین در مصاحبه روزنامه آرمان ضمن مرور انتخابات ریاست جمهوری از تلاشش برای پیروزی دکتر روحانی در این انتخابات و عدم تمایلش برای پیروزی دکتر عارف سخن گفته است با این حال دکتر زیباکلام در 20 خرداد 91 یعنی یکسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با سایت قانون تأکید کرد که اگر دکتر عارف کاندیدا شود دوم خرداد تکرار می‌شود او در همان مصاحبه گفته آقای هاشمی رفسنجانی در صورت تحقق نامزدی عارف ممکن است از اسحاق جهانگیری، حسن روحانی یا فی‌المثل دکتر محمدعلی نجفی بخواهند که به نفع عارف کنار روند.

«امید» خاطرنشان می‌کند: اینگونه اظهارنظرهای متناقض آن هم از سوی استاد دانشگاه تهران که از او به عنوان تحلیل‌گر نام برده می‌شود در حالی صورت می‌گیرد که هنوز اظهار نظری درباره کاندیداتوری افراد از جمله دکتر عارف و حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری رسماً مطرح نشده است البته ظرفیت فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور برای شنیدن و انتشار تحلیل‌های مختلف در حد مطلوبی قرار دارد و مطمئناً افکار عمومی از خواندن و شنیدن تحلیل‌های جامع و منطقی استقبال می‌کنند به شرط آنکه واقعاً بتوان از آن به عنوان «تحلیل» نام برد.

زیباکلام پیش از این گفته بود اصلاح‌طلبان به خاطر بعضی از تحلیل‌هایم می‌گویند گل بگیرند درِ دانشکده‌ای را که تو آنجا تدریس می‌کنی!


تلگراف: از نگاه ایرانی‌ها انگلیس  روباه پیر است


روزنامه دیلی تلگراف نوشت وزیر امور خارجه انگلیس با سفر این هفته خود به ایران کاری بیش از بازگشایی سفارت لندن در تهران کرد و حضور او نشان دهنده شروع فصل جدیدی در روابط مسموم اما به طور عجیب صمیمانه دو کشور بود.

این روزنامه افزود: یک روزنامه داخلی با برشمردن 29 جنایت مهمی که گفته می‌شود «روباه پیر» با انگلیس انجام داده است، از هاموند استقبال کرد. اتهامات مطرح شده در روزنامه کیهان شامل حادثه سال 1857 می‌شود که لندن بخشی از خاک ایران را که به کشور افغانستان تبدیل شد، از این کشور جدا کرد.

دیلی تلگراف خاطرنشان کرد: در این فهرست رسوایی، انگلیس به عنوان یک کشور حیله‌گر و  بی‌رحم معرفی شده است.

این روزنامه افزود: براساس اسناد، ایران همواره مستقل بوده و هیچگاه بخشی از امپراتوری محسوب نمی‌شده اما در حقیقت لندن بر ایران نفوذ داشته است. انگلیس به عنوان یک منبع نفت و کشوری حایل برای محافظت از هند در برابر روسیه به ایران نیاز داشت. البته روش انتخابی انگلیس برای کنترل، محرمانه و غیرمستقیم بوده است. لندن به جای فتح ایران خود را به قدرتی در پس پرده پادشاهان تبدیل کرد.


این همه امتیاز که می‌دهید تعهد نیست؟!


«اگر به تعبیر رئیس‌جمهور توافقی امضا نشده،  پس این همه اقدامات و تعهدات برای چیست؟»

روزنامه رسالت ضمن طرح پرسش فوق، به نقد چند فراز از اظهارات روحانی پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور محترم در مصاحبه با خبرنگاران فرمود: «چیزی امضا نکرده‌ایم که برای تصویب به مجلس بفرستیم» اگر واقعا چیزی امضا نکرده‌ایم پس اکسیدکردن غنی‌سازی بیست درصد و انجام تعهداتی که در ژنو و لوزان و سپس وین داده‌ایم و مرتبا هم آژانس این اقدامات محدودکننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را گزارش و تایید می‌کند، بر چه اساسی صورت گرفته است؟ اگر توافق امضاء می‌شد چه می‌کردیم؟‌ البته توافقی امضا نشده است چون طرف آمریکایی تاکنون هیچ اقدامی در رفع تحریم‌ها و ختم برخوردهای خصومت‌آمیز انجام نداده و حتی مدام از تهدید نظامی حرف می‌زند و سایه شوم جنگ را روی مذاکرات حفظ کرده است. اما سؤال اینجاست؛‌ اگر توافقی نشده، پس چرا براساس همان گفت‌وگوها دولت روند پیشرفت‌های هسته‌ای و نیز غنی‌سازی اورانیوم بالای بیست درصد را متوقف کرده و آن را به 6/3 درصد فرو کاهیده است؟

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان کرد: نکته دیگر آنکه اگر مجلس نتواند در مورد برجام که به تعبیر دولتی‌ها مهم‌ترین رویداد در تاریخ دیپلماسی ایران است، اظهارنظر کند، چگونه می‌تواند «در راس امور بودن» این نهاد مردمی را اثبات نماید؟ چه اصراری هست که مجلس در این امر مهم برکنار باشد؟ اگر «برجام» نه عهدنامه، نه مقاوله‌نامه، نه موافقت‌نامه، نه پیمان‌نامه و نه قرارداد دولت ایران با سایر دولت‌هاست، پس چیست؟ آیا اصل 125 قانون اساسی، نوعی از قرارداد یا مناسبات دولت ما با دیگر دولت‌ها را از قلم انداخته است؟ نکته مهم اینکه اگر چیزی را شما امضا نکرده‌اید، چرا در صف اول دفاع بی‌چون و چرا از «برجام» ایستاده‌اید؟

رسالت همچنین نوشت: سایت ضدانقلابی کلمه با سه جمله به استقبال مصاحبه رئیس‌جمهور رفته است. کلمه از قول رئیس‌جمهور نوشت: 1- حصر نباید به مسئله دائم تبدیل شود 2- کسی از آن سود نمی‌برد 3- باید طبق قانون به این وضع خاتمه داد. ظاهرا این حرف‌ها درست است و باید به آن عمل کرد. اما اگر خصومت سران فتنه با مردم، دائمی یا بهتر بگوییم مادام‌العمر باشد، چه باید کرد؟ آقای رئیس‌جمهور می‌گوید کسی از آن سود نمی‌برد. در حالی که رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس و ضدانقلاب‌ها بیشترین سود را از تداوم خصومت سران فتنه با نظام برده‌اند. می‌رسیم به نکته سوم؛ حال باید دید طبق قانون چگونه می‌شود به این وضع خاتمه داد؟‌ اگر قانونی وضع شود که وطن‌فروشی جرم نیست، اگر احکام مربوط به محاربه و بغی را از فقه برداریم، می‌شود راجع به رفع حصر، فکر و سپس اقدام کرد!


نظام برنامه‌ریزی دولت معطوف به تولید و عدالت نیست


استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی می‌گوید دولت به جای برنامه‌ریزی توسعه درگیر توسعه عقب‌ماندگی و فقر است.

فرشاد مؤمنی در مصاحبه با شرق با انتقاد از اظهارات کلیشه‌ای برخی مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان مدیریت گفت: متأسفانه همچنان با نقش‌آفرینی دلارهای نفتی در ذهن مسئولان کشور مواجه هستیم. می‌بینیم که همراه با این سازه‌های ذهنی فاقد وجاهت علمی اصرارهای غیرمتعارفی وجود دارد تا ساختارهای نهادی ما نیز دست نخورده باقی بماند. این ساختار نهادی از زاویه نقش نحوه قاعده‌گذاری در سرنوشت کشور بازنگری نمی‌شود.

وی می‌افزاید: بدترین شرایط در چنین اوضاعی این است که ربا و تجارت پول، موتور خلق ارزش افزوده شود. این واقعیت وجود دارد، اما حتی به قدر طرح مسئله نیز جایگاهی ندارد. کانون توجه همچنان دلار نفتی است.

این اقتصاددان معتقد است: در شرایطی که پول این قدر بازدهی دارد، آیا دیگر کوچک‌ترین انگیزه‌ای برای اینکه به سمت بهتر شدن بنیه تولید ملی برویم، وجود دارد؟ آیا نباید مسئول برنامه‌ریزی کشور به فکر فرو رود که در اثر چه حکمت‌ها و منافعی، سکوت درباره این مسئله حیاتی ترجیح داده می‌شود؟ اگر دولت از بانک‌ها بخواهد برای مسائل ضروری کشور منابعی را تخصیص دهند، ببینید چه واویلایی رخ می‌دهد و این در سه سطح متمایز و البته مرتبط می‌شود؛ هم در دولت، هم طیف وسیع غیر مولدها و بالاخره نئوکلاسیک‌های وطنی که فریاد می‌زنند واویلا که استقلال بانک مرکزی مخدوش شد؛ اما وقتی مقامات به صراحت اعتراف می‌کنند که هفت هزار مؤسسه مالی غیرمجاز فعال هستند، اصلاً تا حالا ندیده‌ایم که یکی از این مقامات بگویند از این ناحیه نیز در استقلال بانک مرکزی خدشه ایجاد شده است!

شبیه به این وضعیت در قاعده‌گذاری‌های مربوط به تجارت خارجی، مالیات، بیمه‌های اجتماعی، نرخ ارز، نرخ بهره و... هم مشاهده می‌شود که به صورت نظام‌وار تیشه به ریشه بنیه تولید ملی می‌زنند. به این ترتیب، رانت‌خوارها و رباخوارها و واسطه‌ها را تقویت می‌کنند، اما در سطح کل مدیریت اقتصادی و برنامه‌ریزی کشور کوچک‌ترین اعتنایی به این واقعیت‌ها نمی‌شود و گویی باز هم قرار است که به نام برنامه‌ریزی توسعه به اصلاح این مناسبات و سیاست‌ها، کوچک‌ترین توجهی نشود و بلکه کمک کنند که حتماً استمرار یابد! در این صورت، بهتر است به جای عنوان برنامه‌ریزی توسعه از عنوان بامسمایی استفاده کنند، مثل برنامه استمرار عقب‌ماندگی و بازتولید فقر و فلاکت، باید به عزیزان گوشزد شود که اساس توسعه، تغییر ساختار نهادی مشوق رانت و ربا و فساد و جایگزینی آن با ساختار نهادی علم محور و تولید محور است.

این اقتصاددان با تخطئه «نئوکلاسیک‌های وطنی» گفت: این گروه در راستای ادای وظیفه نسبت به منافع غیرمولدها، با سر و صدای بسیار، راه نجات کشور را این دانستند که نرخ بهره بالا رود. با این توجیه که در تورم بالا نرخ بهره هم باید بالا باشد، اما وقتی نرخ تورم به یک سوم آن زمان رسید و براساس منطق خود اینها باید نرخ بهره به شکل متناسب پایین بیاید، به شکل غیرمتناسب و کاملاً نمایشی صرفاً به کاهش دو درصدی نرخ بهره در برابر کاهش نزدیک به 30 درصدی در نرخ تورم بسنده شد. حتی در برابر این هم رانت‌جویان و تاجران پول به شدت مقاومت کردند و با سوء استفاده از برخورد غیر مسئولانه بانک مرکزی در زمینه انجام وظایف نظارتی، به شیوه‌ای به غایت نامناسب فشار بر تولید کنندگان را حتی نسبت به دوره قبل از کاهش نمایشی دو درصدی در نرخ بهره افزایش دادند. به طوری که در همین چند هفته اخیر طیف‌های مختلف صنف‌های تولیدی گفته‌اند به ویژه در بانک‌های خصوصی، شیوه‌های قاعده‌گذاری جدیدی وضع کرده‌اند که عملاً قیمت تمام شده پول برای تولید کننده‌ای که به شدت به سرمایه در گردش احتیاج دارد، به 40 درصد وگاه حتی بیشتر از آن رسیده است.

** وطن امروز

ندانی شدن رحیمی و هاشمی نشان داد قانون با کسی شوخی ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به زندانی شدن محمدرضا رحیمی و مهدی هاشمی گفت این اقدامات دستگاه قضایی نشان داد در ایران قانون با کسی شوخی ندارد. به گزارش فارس، محمدحسین صفارهرندی یکشنبه‌شب در یادواره شهدای کارمندی و کارگری مراغه، با تقدیر از عملکرد قوه قضائیه در برخورد با هنجار‌شکنان، افزود: محاکمه معاون رئیس‌جمهور سابق و فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به جرم اختلاس و ارتشا و در یک مورد جعل و موارد مشابه آن نشان می‌دهد قانون در ایران با کسی شوخی ندارد. وی همچنین درباره توافق هسته‌ای گفت:  اگر اجازه داده‌ایم غربی‌ها از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید کنند، خواسته‌ایم به ساده‌لوحان جهان بفهمانیم که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

بازداشت دبیرکل حزب فتنه

دبیرکل حزب اتحاد ملت عصر دیروز بازداشت شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت عصر روز دوشنبه بازداشت شد. مرجع قضایی علت بازداشت وی را اصرار بر تخلفات قبلی و اقدامات فتنه‌گرانه اعلام کرده است. شکوری‌راد صبح دیروز یک نشست خبری درباره حزب تازه تاسیس خود برگزار کرده بود. پیش از این و پس از برگزاری اولین گردهمایی حزب تازه‌تاسیس فتنه‌گران، کارشناسان و مقامات کشورمان نسبت به هزینه‌ و تبعات باز کردن راه فتنه به رقابت‌های سیاسی درون کشور هشدار داده بودند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست دستگاه قضایی نیز هفته گذشته با بیان اینکه فتنه‌گران رنگ عوض کرده‌اند، بر برخورد با فتنه تاکید کرده بود. گفتنی است، مجوز حزب تازه‌تاسیس اتحاد ملت در حالی توسط وزارت کشور حسن روحانی صادر شده که بیشتر اعضای شورای مرکزی این حزب، همان اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت هستند. گفتنی است روز گذشته شکوری‌راد در نشست خبری، صراحتا تاکید کرده بود که فتنه بودن اتفاقات سال 88 را قبول ندارد و آنها تعریف دیگری از فتنه 88 دارند!

داشتن تلفن همراه در زندان مصداق عمل مجرمانه است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طبق آیین‌نامه زندان‌ها داشتن تلفن همراه مشمول ماده 56 نیست و استفاده از این وسیله خلاف قانون و مصداق عمل مجرمانه است. محمدعلی اسفنانی با اشاره به ورود وسایل غیرمجاز به زندان از سوی زندانیان به میزان گفت: براساس مقررات قانونی کسی حق ندارد غیر از وسایلی که در ماده 56  آیین‌نامه زندان‌ها آمده، وسایل دیگری با خود به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: هرچند نگهداری طلا، سکه و اوراق بهادار جرم نیست و عمل مجرمانه محسوب نمی‌شود اما براساس آیین‌نامه مصوب زندان‌ها نگهداری این وسایل در زندان ممنوع است. اسفنانی افزود: اینکه متهم وسایل غیرمجازی همچون تلفن همراه و سیمکارت را چگونه و از چه طریق به زندان برده قطعا بررسی می‌شود و اگر در این میان تبانی صورت گرفته باشد، سازمان زندان‌ها مطابق قوانین مربوط با متهمان برخورد می‌کند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه زندان‌ها داشتن تلفن همراه مشمول ماده 56 نیست و استفاده از این وسیله نه‌تنها مجاز نیست بلکه خلاف قانون و مصداق عمل مجرمانه است.

هماهنگی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

رئیس شورای همگرایی اصولگرایان اظهار داشت: در انتخابات آینده بویژه خبرگان حتما با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هماهنگ عمل خواهیم کرد و الحمدلله تلاش‌های خوبی برای رسیدن به فهرست واحد در حال انجام است.  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رئیس شورای همگرایی اصولگرایان و قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با افکارخبر در پاسخ به این سوال که همواره در میان جریان‌های مختلف صحبت از انتخابات مجلس شورای اسلامی است و کمتر درباره مجلس خبرگان سخن گفته می‌شود، جامعه روحانیت مبارز در مجلس خبرگان چگونه عمل خواهد کرد، اظهار داشت: ما برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشغول فعالیت و کار هستیم.

وی تاکید کرد: در انتخابات آینده بویژه خبرگان حتما با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هماهنگ عمل خواهیم کرد و الحمدلله تلاش‌های خوبی برای رسیدن به فهرست واحد در حال انجام است.

** خراسان

تهيه ليست مديران مستقر در خانه هاي سازماني

بر اساس ابلاغيه تعدادي از وزارتخانه ها به مديران ذي ربط، مقرر شده با توجه به لزوم استفاده بهينه و نيز تهيه فهرستي جامع از ساکنان در منازل مسکوني متعلق به دولت، در اسرع وقت گزارشي پيرامون افراد مستقر در اين خانه ها به تفکيک موارد مهمي چون مسئوليت و جايگاه سازماني فرد ساکن، ميزان سابقه وي در آن دستگاه، تعداد سال اسکان در خانه هاي مذکور و همچنين نوع و زيربناي خانه تهيه و به همراه مبلغ واريزي توسط اين افراد، ارائه شود.

دستور دولت به استانداران براي مقابله با آنفلوآنزاي حاد پرندگان

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي، اعلام شده است که حسب مصوبه هيئت وزيران مبلغ 50 ميليارد ريال از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور، به منظور کنترل و مقابله با بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان شامل عمليات شناسايي بيماري، پرداخت خسارت به صاحبان پرندگان و نهاده هاي معدوم شده و همچنين عمليات معدوم سازي، قرنطينه اي و بهداشتي در اختيار سازمان دامپزشکي کشور قرار بگيرد و استانداران نيز مکلفند همکاري هاي لازم را براي اجراي عمليات معدوم سازي و قرنطينه اي در استان هاي مربوطه به عمل آورند.


** جمهوری اسلامی

آمار مصرف مواد مخدر در چهار ماه ابتدایی سال

در چهار ماهه اول سال جاری 939 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند. به گزارش پزشکی قانونی، این آمار شامل 838 مرد و 101 زن می‌باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار 937 نفر دو دهم درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمار، استان‌های تهران با 240، خراسان رضوی با 122 و اصفهان با 62 بیشترین و استان‌های بوشهر با سه، آذربایجان غربی و گلستان با چهار و خراسان جنوبی و مرکزی با پنج کمترین آمار تلفات سوء مصرف مواد مخدر را داشته‌اند. از استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت هیچ مورد مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر گزارش نشده است.

بازداشت 17 شیعه اوسط نیروهای سعودی

نیروهای امنیتی سعودی در هفته گذشته 17 نفر از شیعیان منطقه القطیف را بازداشت کردند. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه بحرین الیوم، تعدادی از شیعیان بازداشت شده، از بستگان قربانیان حادثه تروریستی مسجد امام علی علیه‌السلام هستند که در اردیبهشت گذشته توسط تروریست‌ها منفجر شد. مردم، با تشکیل کمپینی خواستار آزادی زندانیان شدند. در همین حال، رژیم سعودی حکم بازداشت روحانی شیعه « شیخ حسن آل زاید» را بدون هیچ نوع توضیحی از 8 سال به 10 سال افزایش داد. شیخ حسن که از روحانیون نزدیک به شیخ النمر محسوب می‌شود، در اردیبهشت 1392 در جریان بازداشت صدها نفر از شیعیان شرکت‌کننده در اعتراضات القطیف، بدون مجوز توقیف، بازداشت شد و به ریاض منتقل گردید.

تهدید پاپ برای رسمیت شناختن فلسطین

روزنامه القدس العربی در شماره دیروز خود نوشت،‌ هفتاد و یک خاخام اسرائیلی تهدید کردند پاپ فرانسیس را به خاطر به رسمیت شناختن کشور فلسطین محاکمه خواهند کرد. این خاخامها به پاپ تا 29 شهریور مهلت دادند از این اقدام خود عذرخواهی کند.

مردم انگلیس مخالف سفر نتانیاهو به کشورشان شدند

تعداد امضاهای مردم انگلیس که خواستار جلوگیری از سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور هستند، از 90هزار نفر گذشت. تعداد امضا‌ء‌ها اگر به 100هزار نفر برسد، دولت انگلیس باید از مجلس بخواهد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. امضاءکنندگان از دولت انگلیس خواسته‌اند به محض ورود نتانیاهو به خاک انگلیس او را بازداشت کند.

نخست وزیر مالزی تظاهرات علیه خود را حرام اعلام کرد

نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی به شدت به برگزارکنندگان تظاهرات علیه خود حمله و درخواست برای کناره‌گیری خود را «حرام» اعلام کرد. به گزارش الجزیره، رزاق که در گفتگوی سالیانه به مناسبت آغاز جشن‌های استقلال مالزی از تلویزیون ملی کشورش سخن می‌گفت از فتوای علمای اسلامی در استان کلانتان استفاده کرد و گفت مفتی این استان، فعالیت جنبش مرسیه که اصلی‌ترین برگزارکننده تظاهرات ضددولتی است را حرام اعلام کرده است. وی متهم به دریافت 700 میلیون دلار از منبعی نامعلوم در سال 1392 است. او که خود این جابجایی پول را انکار می‌کند تظاهرکنندگان را به تلاش برای به آشوب کشیدن کشور متهم کرده است ولی آژانس مستقل ضد اختلاس مالزی منبع پول را یکی از کشورهای خاورمیانه اعلام کرده است. جنبش مرسیه که رنگ زرد را برای تظاهرات علیه رزاق انتخاب کرده توانست برای این اعتراض، 200 هزار نفر را به خیابان‌ها بکشاند. حتی ماهاتیر محمد پدر مالزی نوین نیز در اعتراض به سیاست‌های دولت در این تظاهرات شرکت کرد.

اظهار نظر تفرقه برانگیز رئیس سلفی کمیته روابط خارجه کویت

رئیس سلفی کمیته روابط خارجی مجلس کویت در اظهار نظری تفرقه برانگیز، ضمن متهم کردن ایران به تلاش برای تصرف سرزمین‌ها و منابع طبیعی کشورهای عربی منطقه، گفت ایران، دشمن واقعی اعراب است. هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اعلام کرد کشورش قصد دارد به زودی عملیات توسعه میدان آرش را از سر گیرد و این مسئله موجب واکنش‌های افراطی در بین نمایندگان سلفی و شیعه ستیز مجلس کویت شده است. میدان آرش در میان آب‌های آزاد خلیج فارس و در امتداد میدان دورا کویت واقع شده است و ذخایر آن در حدود یک تریلیون فوت مکعب گاز و 310 میلیون بشکه نفت برآورد می‌شود.

** آرمان

محكوميت رئيس اسبق موزه ملي در دادگاه انقلاب

شنیده شد که خانم «آ. الف» رئيس اسبق موزه ملي ايران (در دوره رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد) به دليل تحصيل مال نامشروع به حبس و جريمه نقدي محكوم شد. مشرق نوشت؛ خانم «آ. الف» رئيس سابق موزه ملي ايران كه چندي قبل بازداشت شده بود پس از محاكمه از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام تحصيل مال نامشروع به 6 ماه حبس و پرداخت 50 ميليون تومان جريمه نقدي محكوم شد. بر اساس اين گزارش پرونده وي درباره اتهامات جاسوسي، اختلاس توام با جعل و اخذ رشوه همچنان مفتوح است. وي در 14 تيرماه 90 بازداشت شده بود. 
 
پيگير آزادي تاج‌زاده هستيم

شنیده شد که وكيل‌مدافع مصطفي تاج‌زاده گفت كه پيگير آزادي موكلش با استناد به ماده 134 قانون جديد مجازات اسلامي است. ايسنا نوشت؛ هوشنگ پوربابايي اظهار كرد: طبق ماده 134 قانون جديد مجازات اسلامي مبني بر اينكه «در جرايم موجب تعزير هرگاه جرايم ارتكابي بيش از سه جرم نباشد، دادگاه براي هر يك از آن جرايم حداكثر مجازات مقرر را حكم مي‌كند و هرگاه جرايم ارتكابي بيش از سه جرم باشد، مجازات هر يك را بيش از حداكثر مجازات مقرر قانوني، مشروط به اينكه از حداكثر به اضافه نصف آن تجاوز نكند، تعيين مي‌كند. در هر يك از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجرا است و اگر مجازات اشد به يكي از علل قانوني تقليل يابد يا تبديل يا غيرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدي اجرا مي‌شود...»، موكلم نبايد بيشتر از مجازات اشد را كه 6 سال حبس با لحاظ پرونده اخير است، را تحمل كند. وي با يادآوري اينكه موكلش پس از مرخصي به زندان برگشته است، گفت: بنده پيگير آزادي آقاي تاج‌زاده با استناد به ماده 134 قانون مجازات اسلامي از دادستاني تهران خواهم بود. 
 
صیادان گریخته از چنگ دزدان دریایی به کشور بازمی‌گردند

شنیده شد که 17 صياد كناركي كه از چنگال دزدان سوماليايي فرار كرده‌اند تا پايان هفته وارد ايران مي‌شوند. ايرنا نوشت؛ مديركل شيلات سيستان و بلوچستان با تاييد فرار صيادان كناركي از چنگال دزدان دريايي سوماليايي گفت: در صورت نبود مشكل اين 17 صياد بعد از پنج ماه اسارت تا پايان هفته وارد كشور مي‌شوند. محسنعلي گلشني با اشاره به ناقص بودن اطلاعات درباره نحوه فرار اين صيادان اظهار داشت: 17 صياد شناور كناركي فروردين ماه امسال در چنگال دزدان دريايي سوماليايي گرفتار شدند و مسئولان ايراني به صورت جدي در پنج ماه گذشته پيگير آزادي آنان بودند. وي ادامه داد: وزارت امورخارجه ايران و ديگر دستگاه‌ها در اين مدت مكاتبات زيادي براي آزادي اين صيادان انجام دادند اما با توجه به اينكه عاملان موضوع، دزدان دريايي بودند، يك سري عوامل بازدارنده در اين رابطه وجود داشت. 
 
فردوسي پور پيشنهاد يك ميلياردي را رد كرد

شنیده شد که اسكندر كوتي گزارشگر قديمي فوتبال در برنامه «خندوانه» گفت كه عادل فردوسي‌پور در بسياري از مراسم و برنامه‌ها حضور پيدا نمي‌كند. پارسينه نوشت، اين مجري وقتي سخنان رامبد جوان درباره نيامدن عادل فردوسي‌پور به برنامه «خندوانه» را شنيد اظهار داشت: «يك بار به من گفتند حاضريم براي سه شب به عادل فردوسي‌پور يك ميليارد تومان بدهيم تا او سه شب، هر شب يكي دو ساعت به يك برنامه برود و اجرا داشته باشد، ولي او نرفت چون جايگاه خودش را به خوبي مي‌شناسد و حاضر نيست اعتبار خودش را زير سوال ببرد. » وی افزود: «البته به «خندوانه» بايد بيايد و من هم اميدوارم كه بيايد.»
 
ليست وزراي احمدي‌نژاد براي انتخابات

شنیده شد که برخي وزيران و معاونين دولت‌هاي نهم و دهم كه از احمدي‌نژاد فاصله گرفتند قرار است براي انتخابات مجلس دهم كانديدا شوند. جهان نوشت؛فريدون عباسي، رئيس سابق سازمان انرژي اتمي از كازرون، محمد مهدي زاهدي، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري از كرمان، حميدرضا حاج بابايي از همدان، خسرو دانشجو، عضو سابق شوراي شهر تهران از دامغان، محمد عباسي، وزير سابق ورزش و جوانان از گرگان، محمدرضا فرزين، رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها از كاشان و محمود بهمني، رئيس سابق بانك مركزي از ساوجبلاغ قصد كانديداتوري و حضور در مجلس دهم را دارند. همچنين گفته مي‌شود قرار است ابراهيم عزيزي، معاون منابع انساني رياست‌جمهوري و محمد ناظمي اردكاني، رئيس سابق ثبت احوال كشور هم كانديداي انتخابات مجلس آتي شوند. از ميان اين تعداد وزيران و معاونان دولت سابق، برخي عضو گروه يكتا و برخي هم مستقلا در انتخابات شركت خواهند كرد. 
 
معلم سنقري خودكشي كرد

شنیده شد که معلم بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان سنقر به علت پاره‌اي مشكلات مالي اقدام به خودكشي كرد. ايلنا نوشت؛ منصور كيهاني كه 60 سال داشت چند سال پیش از آموزش و پرورش بازنشسته شد و نزديك به ده سال از همسر معلول خود پرستاري كرده بود. در حال حاضر مرحوم كيهاني داراي 4 فرزند تحصيل‌كرده است. كيهاني در پشت مجتمع اداري شهرستان سنقر اقدام به خودكشي كرده است. پزشكي قانوني تاكنون علت اصلي خودكشي مرحوم كيهاني را مشخص نكرده است. 
 
سانحه برای هواپیمای قشم‌ایر در فرودگاه مهرآباد

شنیده شد که یک فروند هواپیمای متعلق به هواپیمایی قشم‌ایر در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و باند 29 این فرودگاه را مسدود کرد. تسنیم  نوشت؛ این هواپیما در حال انجام یک پرواز آزمایشی بوده است. هواپیمای قشم‌ایر در حال گذراندن چک‌های دوره‌ای بوده و از یزد به سمت تهران پرواز کرده که بدون هیچ مشکلی در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند. اما در ادامه زمانی که در حال حرکت به سمت تاکسی وی بوده چرخ جلوی هواپیما جمع شده و نوک هواپیما روی زمین کشیده می‌شود. این هواپیما بدون مسافر بوده و هیچ صدمه‌ای به کادر پروازی آن وارد نشده است. به گفته مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد بدون تاخیر از باند دوم این فرودگاه در حال انجام است.
 
چرا ولایتی در دیدار هیات لبنانی کتش را کند؟

شنیده شد که روز یکشنبه، هیاتی متشکل از فعالان سیاسی و دانشگاهی جامعه لبنان که در ایران به سر می‌برند، با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با علی‌اکبر ولایتی دیدار کردند. اما در کنار این روند سیاسی و دیپلماتیک، یک اتفاق جالب، توجه تمامی حضار و خبرنگاران را به خود جلب کرد. بسام الهاشم نماینده هیات لبنانی، در آغاز سخنان خود از ولایتی به دلیل آنکه «لباس کاملا رسمی» نپوشیده بود، عذرخواهی کرد. وی دلیل عذرخواهی خود را اینچنین بیان کرد: به علت ترافیک بسیار سنگین تهران، نتوانستیم به هتل محل اقامت خود برگردیم و لباس کاملا رسمی بپوشیم و از این بابت از شما عذرخواهی می‌کنم. در این لحظه، ولایتی در اقدامی تحسین‌برانگیز که نشان‌دهنده فضای دوستانه و برادرانه این دیدار بود، گفت: هیچ ایرادی ندارد، من هم کت خود را درمی‌آورم! این اقدام ولایتی بلافاصله با تحسین و تشویق تمامی حضار روبه‌رو شد.

** قانون

توافق ایران آینده را تغییر می‌دهد

العالم  رئيس مجلس لبنان امضای توافقنامه هسته‌ای را آغازگر دوران جدیدی در تاریخ جهان و به خصوص خاورمیانه توصیف کرد و افزود: این توافقنامه آینده را تغییر می‌دهد و امنیت را به کل منطقه و به خصوص یمن و سوریه باز خواهد گرداند. بری تصریح کرد: ما از توافقنامه هسته‌ای و شکستن محاصره ظالمانه ایران استقبال می‌کنیم و امیدواریم این توافق در بعد منطقه‌ای منتهی به گشایش‌های اقتصادی و توقف حمایت مالی از جنگ‌های کوچک و خشک شدن منابع مالی تروریست‌ها شود.

آغازفرآیند اجرای تعهدات ایران و لغو تحریم‌ها اواخر مهر

انتخاب معاون امور حقوقی و بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اواخر مهر را زمان آغاز فرآیند اجرای تعهدات کشورمان ، تایید آن در آژانس و لغو تحریم ها در چارچوب برجام اعلام کرد. بهروز کمالوندی گفت: 90 روز پس از پایان مذاکرات و صدور قطعنامه در شورای امنیت یعنی تا اواخر مهر انتهای پروسه ای است که باید مراحل قانونی بررسی توافق در ایران و کشورهای 1+5 انجام شود.وی افزود : ‌البته ممکن است این کار بنا بر ملاحظاتی 10 تا 12 روز زودتر از این موعد هم انجام شود . کمالوندی همچنین احتمال رد برجام را در کنگره آمریکا تا 99 درصد محتمل دانست و گفت : طبیعی است که رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را وتو کند و ممکن است از همه مهلتی که برای وتو دارد استفاده کند یا نکند اما زمانی که همه کشورها اعلام کنند که مراحل قانونی را تمام کرده اند آنگاه زمان اجرای تعهدات طرف ها آغاز می شود.

تلفات سنگین عناصر ضد انقلاب در مرزهاي غربي

مهر فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) از پاکسازی برخی مناطق مرزی استان کرمانشاه از عناصر ضد انقلاب و هلاکت تعدادی از آنها با ضبط مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات خبر داد.بر اساس اعلام قرارگاه عملیاتی نجف اشرف غرب کشور روزهاي گذشته طی یک عملیات پاکسازی موفقیت‌آمیز تعدادی از عناصر ضد انقلاب و مزدوران استکبار جهانی در مناطق مرزی استان کرمانشاه به هلاکت رسیدند.فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: در این عملیات پاکسازی، تعدادی از عناصر ضد انقلاب به هلاکت رسیده و تعدادی از آنها نیز زخمی شدند.سردار بهمن ریحانی خاطر نشان کرد: همچنین مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و تجهیزات از این اشرار ضد انقلاب کشف و ضبط شده است.وی ادامه داد: در این عملیات همچنین یکی از رزمندگان سرافراز سپاه اسلام به نام عبدالحمید حسینی به شهادت رسیده است.

بسيج به هيچ حزبي تعلق ندارد!

فارس رئيس سازمان بسیج مستضعفین گفت: کاخ سفید به صورت مداوم از دیکتاتورهای جهان حمایت می‌کند و دشمنی ما با آمریکا عمیق است و با گفت‌و‌گو قابل حل نیست. محمدرضا نقدی با بیان اینکه کاخ سفید به صورت مداوم از دیکتاتورهای جهان حمایت می‌کند، افزود: دشمنی ما با آمریکا عمیق است و با گفت‌وگو قابل حل نیست. رئيس سازمان بسیج مستضعفین کشور درباره فعالیت‌های بسیج با یادآوری تعلق نداشتن بسیج به گروه‌های سیاسی، تاکید کرد: بسیج همواره پشت سر رهبری حرکت کرده است و به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی افزود: اعضای بسیج وارد جزيیات نمی‌شوند، به ویژه در ارتباط با جریان‌های سیاسی به طور حتم سلیقه‌های مختلفی وجود دارد. برخی می‌خواهند با سرعت وارد عمل شوند و برخی می‌خواهند با سرعت کمتری حرکت کنند. نیروی بسیج سعی دارد تا هم‌پای ولایت فقیه پیش برود.

درخواست دو سناتور آمریکایی برای دیدار با لاریجانی

تسنيم مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اعلام این خبر که دو سناتور آمریکایی درخواست دیدار با رئیس مجلس را در حاشیه سفرش به نیویورک ارائه داشته‌اند، گفت: این دیدار قطعی نشده است.حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس مجلس به نیویورک و حضور در چهارمین اجلاس رؤسای مجالس جهان، گفت: اجلاسی که هر 5 سال یک بار در حوزه هماهنگی تشکیل می‌شود، با سابقه‌ترین سازمان بین‌المللی است که با همکاری سازمان ملل سعی دارد هماهنگی‌هایی در جهت تحقق دموکراسی به‌منظور نیازهای کشورها ایجاد کند.وی به حساسیت‌های امروزِ منطقه متحدِ خاورمیانه اشاره کرد و افزود: حضور لاریجانی در این اجلاس بعد از توافق هسته‌ای و با عنایت به مبارزه با تروریسم و تشویق به مردمسالاری در منطقه فرصتی است به منظور ایجاد صلح و توسعه پایدار تا زمینه و چارچوب‌هایی را مهیا سازد که ثمرات خوش همکاری ملت‌ها نشان داده شود.

ارائه لایحه برجام به مجلس منافع ملی‌را تامین نمی‌کند

ايسنا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «دولت و مجلس در گفت‌وگو‌هایشان درباره موضوع ارائه یا عدم ارائه لایحه برجام به تفاهم می‌رسند» گفت ارائه لایحه برجام به مجلس نمی‌تواند منافع ملی را تامین کند. وي اظهار کرد: این یک موضوع حقوقی است و اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود دارد ولی ما با دولت مشکل پیدا نخواهیم کرد. وی افزود: به هر حال در کشور نظرات متفاوتی داده می‌شود برخی نمایندگان می‌گویند حتما باید لایحه داده شود و برخی می‌گویند نباید لایحه بدهند اما این موضوع را حل می‌کنیم.

** شرق

شکوری‌راد به دادسرای اوین رفت


ایلنا: دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفت. علی شکوری‌راد دیروز و ساعاتی پس از انجام اولین کنفرانس خبری حزب اتحاد ملت ایران، برای ارائه آخرین توضیحات پرونده اخیرش، دقایقی پیش به دادسرای اوین رفت. گفته می‌شود با رسیدن احضاریه‌ای به‌دست شکوری‌راد٬ او ‌باید طی پنج‌روز خود را به دادسرای اوین معرفی می‌کرد. 

توضیحات علیزاده‌طباطبایی درباره سکه‌های همراه مهدی هاشمی


ایسنا: سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل‌مدافع مهدی هاشمی با اشاره به خبر کشف تعدادی سکه و موبایل از مهدی هاشمی در زندان، گفت: «زمانی که مهدی هاشمی را به زندان تحویل دادیم، مقداری پول و تعدادی سکه‌ گرمی همراهش بود که تمامی آنها صورت‌جلسه شد و زمانی که دلیل حمل آن را از مهدی جویا شدند گفت می‌خواهم در اعیاد تحت عنوان عیدی به دیگران بدهم». او با طرح این موضوع ‌که در رابطه با تلفن همراه، چون بدون دوربین بود در بدو ورود مهدی هاشمی به زندان صورت‌جلسه شده است». 

اعتراض اولیای‌دم روح‌الامینی به حکم تبرئه مرتضوی


ایسنا: وکیل‌مدافع اولیای‌دم روح‌الامینی گفت: «اعتراضمان به رأی صادره در مورد پرونده سعید مرتضوی را در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران ثبت کردیم». میرمجید طاهری با بیان این مطلب گفت: «روز دوشنبه ٩ شهریور با حضور در دادگاه، اعتراض خانواده روح‌الامینی را به حکم صادره در مورد پرونده مرتضوی ثبت کردم. طی روزهای آینده لایحه تکمیلی را نیز به دادگاه ارائه می‌دهم». بر اساس این گزارش، طاهری، وکیل‌مدافع اولیای‌دم روح‌الامینی، پیش از این به ایسنا گفته بود که سعید مرتضوی در پرونده کهریزک با شکایت اولیای‌دم روح‌الامینی، تبرئه شده است.


** ایران

گفت‌و‌گویی «ساختگی» که «عکس یک» شد

«کیهان» دیروز عکس اصلی صفحه اول خود را به تصویری بزرگ از «بن لادن» و تیتر «اسنودن: بن لادن زنده است و از امریکا حقوق ماهانه می‌گیرد»، اختصاص داده بود که مطلبی 370 کلمه‌ای با محوریت زندگی «بن لادن» در جزیره «باهاماس» و تحت حمایت امریکا آن را تکمیل می‌کرد.

اما در نسخه اینترنتی این روزنامه، جمله درشت «صحت این خبر تکذیب شد»، روی عکس نقش بسته بود و با «کلیک» روی آن، فقط این جملات مقابل دیدگان کاربران قرار می‌گرفت: «توضیح و پوزش / علی‌رغم انتشار خبر افشاگری اسنودن درباره زنده بودن بن لادن در چند خبرگزاری معتبر، در آخرین لحظه پس از چاپ روزنامه این خبر توسط خبرگزاری‌های مورد اشاره تکذیب شد». 

ماجرای این تفاوت چیست؟ منتشر‌کننده اولیه این خبر، «ورلد نیوز دیلی ریپورت»، سایتی «فکاهی» است که در کنار چند پایگاه دیگر سابقه زیادی در انتشار اخبار عجیب و غریب و شوخی در قالب خبر حرفه‌ای دارد.

این سایت، در بخش معرفی خود به صراحت اعلام کرده است: «... ورلدنیوز دیلی ریپورت (WNDR) کاملاً مسئولیت طبیعت طنز مقالات و ماهیت خیالی محتوای آنها را می‌پذیرد.

همه شخصیت‌های حاضر در مقالات این پایگاه - حتی آنها که بر اساس اشخاص حقیقی پرورانده شده‌اند - تماماً خیالی بوده و هرگونه شباهت میان آنها و هر شخصی - اعم از زنده، مرده یا مرده متحرک - صرفاً و تنها یک معجزه است».  به این ترتیب؛مشخص است که هویت این پایگاه خبری به هیچ وجه جدی نیست و فعالیت آن در گروه پایگاه‌های منتشر‌کننده اخبار ساختگی و تقلبی (fauxtire) طبقه ‌بندی می‌شود.

نکته دیگر آنکه، «ورلد نیوز دیلی ریپورت» گفت‌و‌گوی طنز و ساختگی با «اسنودن» را به نقل از روزنامه «مسکو تریبیون» منتشر کرده، روزنامه‌ای که سال هاست، انتشار آن متوقف شده و چندین سال است روی صفحات پایگاه اینترنتی آن عبارت «در دست تعمیر» نقش بسته است. نکته قابل تأمل دیگر آنکه، براساس گزارش «جام نیوز»، «ورلدنیوز دیلی ریپورت»مقر اصلی پایگاه خود را «تل آویو» واقع در اسرائیل معرفی کرده است.  

وکیل‌مدافع تاج‌زاده: پیگیر آزادی تاج‌زاده هستم

وکیل‌مدافع مصطفی تاج‌زاده گفت که با استناد به ماده 134 قانون جدید مجازات اسلامی، پیگیر آزادی موکلش است. هوشنگ پوربابایی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» تأکید کرد: «طبق ماده 134 قانون جدید مجازات اسلامی، موکلم نباید بیشتر از مجازات اشد که 6 سال حبس با لحاظ پرونده اخیر است، را تحمل کند».

وی با یادآوری اینکه «موکلم از 23 خرداد سال 88 در زندان بوده»، افزود: «موکلم پس از مرخصی به زندان برگشته و بنده پیگیر آزادی آقای تاج‌زاده با استناد به ماده 134 قانون مجازات اسلامی از دادستانی تهران خواهم بود».

ارائه تابعیت ایرانی به رزمندگان خارجی مطرح نیست

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد طرح مجلس مبنی برتسهیل ارائه تابعیت ایرانی به رزمندگان، ایثارگران و نخبگان غیرایرانی، اعلام کرد: «در رابطه با این طرح جلسه‌ای را در کمیسیون امنیت مجلس همراه با وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات داشتیم، بنا شد که در این رابطه در وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و در این مورد تصمیم‌گیری شود».

حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی در گفت‌وگو با «ایلنا» تصریح کرد: «دادن تابعیت به افراد غیرایرانی کار بسیار مشکل‌است و مورد بحث نخواهد بود، اما این مساله که اقامت یا کارت مخصوصی به آنها بدهند تا در زمانی که در ایران هستند از آن استفاده کنند، مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت؛ اما دادن تابعیت ایرانی در حال حاضر اصلا مطرح نیست».
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    درود بر سپاه
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مردم ایران تجربه تلخی از رابطه با انگستان دارند مرگ بر انگلیس
  • روحانی تنها نیست ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    انتخابات بسیار مهمی در پیش داریم....
  • دانشجو ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    برای برجام نگرانم
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    اگر بندهاییی از برجام ایراداتی داشته باشد چه باید کرد چون گفه اند مجلس باید درباره کلیات آن نظر بدهد
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    احسنت
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    عارف، مرد انصرافهای انتخاباتی!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    من به تواضع آقای عارف قبطه میخورم! در هر انتخابات وادار به انصراف میشه ولی دم نمیزنه!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    من به دبه آمریکایی ها ایمان دارم
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    قطعا هم دشمنان برنامه دارن برای این انتخابات باید هوشیار بود
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مرررگ بر حکومت فخیمه! بریتانیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس