حضور خرازی و حزب ندای ایرانیان در صحنه سیاسی اصلاحات به مذاق زعمای حزب کارگزاران خوش نیامد و آنها را وادار کرد تا در مقابل آسیب‌شناسی «ندا» و بیان برخی انتقادات از سوی آنها، به تخریب و توهین موسس حزب ندای ایرانیان روی بیاورند.

گروه سیاسی مشرق - «دستاوردهای جدید جلسات چندماهه سه ضلع اصولگرایی»؛ «گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران»؛ «شورای فقها، محور ائتلاف اصولگرایان»؛ «اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت»؛ «رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی»؛ «چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟» و «حمایت عارف از صادق خرازی» از جمله بحث‌های مربوط به حوزه احزاب سیاسی کشور بود که به صورت مختصر، اخبار آن را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

******

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهند


موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهند

همه نشانه‌ها حاکی از یک همگرایی کامل میان اصولگرایانی دارد که پس از برگزاری 40 جلسه مشترک از سوی سه تشکل که سه ضلع اصولگرایی را نمایندگی می‌کردند، به نتیجه رسیده است و برگزاری همایش مشترک حزب موتلفه،‌جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران نیز تنها از نتایج اولیه این همگرایی عقلایی بود که در هفته پیش به آن اشاره کردیم.

یکی دیگر از دستاوردهای این تلاش چندین ماهه برای ایجاد وحدت حداکثری، اعلام رضایت و موافقت سه فقیه برای هدایت‌گری جریان اصولگرا بود، جمع سه نفره‌ای که با عنوان «شورای فقها» کار نظارت بر سلامت و روند تحقق این وحدت را در جریان اصولگرایی بر عهده گرفتند.

در همین راستا حجت‌‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، درباره تشکیل شورای هماهنگی اصول‌گرایان گفت: ما برای نشست با سایر گروه‌های اصول‌گرا آمادگی کامل داریم و اگر همگرایی بیشتری بین نیروهای اصول‌گرا ایجاد شود، کار درستی است؛ منتهی باید روی اصول جلو برویم و ببینیم که بر سر چه موضوعاتی وحدت می‌کنیم.

دبیرکل جبهه پایداری با تأکید بر اینکه سه ضلع قصد ندارند لیست جدایی برای انتخابات بدهند، افزود: قرار شده اصول‌گرایان با هم باشند و بتوانند با هم همگرایی خوبی داشته باشند و روزبه روز به هم نزدیک‌تر شوند.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: اگر تجربه وحدت اصول‌گرایان به خوبی برای انتخابات مجلس دهم پیاده شود، می‌تواند برای ریاست جمهوری دوازدهم نیز عملیاتی شود و مورد استفاده قرار گیرد.
گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندوی با اشاره به دیدارهای مؤتلفه، پایداری و ایثارگران با بزرگان اصول‌گرا، یادآور شد: مؤتلفه، پایداری و ایثارگران با آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدار کرده‌اند، اما هنوز توفیق دیدار با آیت‌الله یزدی را نداشته‌ایم، اما به دنبال دیدار با ایشان هستیم.

دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به این پرسش که آیا آیات مصباح، یزدی و موحدی‌کرمانی درباره فصل‌الخطاب بودن برای سه ضلع موافقت کرده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که خدمت آیت‌الله موحدی‌کرمانی رفتیم، ایشان از فصل‌الخطاب بودن برای سه ضلع استقبال کردند؛‌ تصور می‌کنم در جلساتی که با این بزرگواران داشته‌ایم آقایان نیز به دنبال این هستند که ما به وحدت برسیم و اختلاف نظرها را حل کنیم
.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: من تصور می‌کنم این موضوع کار درستی است و وقتی بزرگترهای ما بشنوند که ما به وحدت می‌رسیم، خوشحال خواهند شد و از این کار حمایت می‌کنند و بعید است کسی موافق این موضوع نباشد؛ البته اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید باید از خود این بزرگواران سؤال کنید
.[1]

نقل‌قول‌های مختلف از بازداشت شکوری‌راد/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت

علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب تازه تأسیس اتحاد ملت، این هفته در حالی بعد از چند ساعت بازداشت، با قرار کفالت آزاد شد که نقل‌قول‌های مختلفی از سوی اعضای حزب اتحاد ملت در مورد بازداشت وی روی خروجی رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت.

اعضای حزب اتحاد ملت طی گفتگوهای با رسانه‌های مختلف مدعی شدند وی برای پیگیری موضوع ممنوع‌الخروجی خود احضار شده است.

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهنداما موضع اعضای حزب اتحاد ملت بعد از لغو بازداشت شکوری‌راد به‌قرار کفالت، 180 درجه تغییر کرد و صفحه توییتر این حزب سیاسی دراین‌باره نوشت: «شکوری‌راد بنا بر دستور مراجع بالاتر آزاد شد، عامل بازداشت شکوری‌راد نیروهای‌ رادیکال‌تر بودند که با ورود نیروهای‌ عاقل‌تر دستور آزادی وی صادر شد.»

نکته قابل‌توجه در این تأیید و تکذیب‌های اصلاح‌طلبان ترس این جریان از گرفتار آمدن در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت است. در همین زمینه، تأیید و تکذیب‌هایی از سوی عوامل این حزب صورت گرفته و کسانی چون آذر منصوری مدعی هستند که حزب اتحاد ملت بدل مشارکت نیست، اما اصلاح‌طلبانی چون عبدالله ناصری، به‌صراحت این موضوع را رد کرده و معتقدند: «اینکه حزب اتحاد ملت نسخه جدید حزب مشارکت است، قابل کتمان نیست.»[2]

بازداشت دوباره دبیر کل حزب اتحاد ملت آنهم به دلیل جرائم امنیتی در فتنه سال 88 ماهیت این حزب تازه تأسیس را نشان می‌دهد و در قدم اول نیز هم‌حزبی‌های شکوری‌راد سعی کردند که این موضوع را مخفی کنند، اما حضور افراد تابلودار مشارکت در حزب سیاسی اتحاد ملت مخفی‌سازی این موارد را بیش از بیش سخت کرده است.

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندگلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های رسانه‌ای کارگزاران

حضور خرازی و حزب ندای ایرانیان در صحنه سیاسی اصلاحات که به مذاق زعمای حزب کارگزاران خوش نیامد، آنها را وادار کرد تا در مقابل آسیب‌شناسی »ندا» و بیان برخی انتقادات از سوی آنها، به تخریب و توهین موسس حزب ندای ایرانیان روی بیاورند و صادق خرازی و حامیان «ندا» را بعد از تشبیه به احمدی نژاد به پیام صادقیانی تشبیه کنند که راه ترکستان را در پیش گرفته است و دوست ندارد به خود استراحت دهد.

در همین راستا بود که روزنامه آرمان نزدیک به کارگزاران و خانواده هاشمی و همچنین هفته نامه صدا دیگر تریبون رسانه‌ای کارگزاران به ارائه تحلیل ها و گزارش ها و نقدهای تخریبی علیه «ندا» و «خرازی» کردند.

هفته نامه صدا طی مقاله‌ای، ضمن حمله به صادق خرازی می‌نویسد: «چرا صادق خرازی مدتی به خود، اصلاح طلبان و کل جامعه سیاسی ایران استراحت نمی دهد؟ مثل پیام صادقیان که برای حفظ شخصیت و آینده خود عطای پرسپولیس پرحاشیه را به لقای آن بخشید و راه نفت شد، ایشان هم با تجربه‌ای که از دنیای بی رحم سیاست داخلی و حاشیه های رنگارنگ آن در همین تجربه کوتاه یکی، دو سال کسب کرده بهتر است به عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی برگردد و دل به «ندا» و عطای سیاست داخلی نبندد.»

روزنامه آرمان نیز ضمن انتقاد شدید به صادق خرازی، او را به احمدی نژاد تشبیه کرده و طی گزارشی تحت عنوان «رفتارصادق‌خرازی به سبک‌احمدی‌نژادی» می‌نویسد: «چند صباحی است که جیب و لیست با هم نسبتی نزدیک پیدا کرده‌اند؛ لیستی که در جیب است و فقط صاحب کت یا کاپشن خبر دارد که در آن لیست اسامی چه کسانی است، اما نمی‌گوید؛ همانطور که محمود احمدی‌نژاد زمانی که بر مسند ریاست‌جمهوری نشسته بود مدعی شد لیست مفسدان و متخلفان اقتصادی را در جیبش دارد.»

شاید یکی از دلایل دیدار هفته اخیر دبیرکل، رئیس شورای مرکزی و اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با هاشمی رفسنجانی همین حملات و تخریب‌های رسانه‌های کارگزاران بود. احتمالا صادق خرازی گلایه‌های خود را از عملکرد تخریبی رسانه‌های منتسب به کارگزاران پیش هاشمی رفسنجانی مطرح کرده است که هاشمی در این دیدار به فضاي تخريب رسانه‌اي كه اين روزها گسترش يافته اشاره می‌کند و می گوید: مهم حركت در مسير انقلاب و حفظ دستاوردهاي آن است.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، بر تشكيل احزاب مختلف و جبهه‌ها براي نهادينه كردن فرهنگ تحزب تاكيد می‌کند. هاشمی با توجه به فضاي تخريب رسانه‌اي می‌گوید: مهم حركت در مسير انقلاب و حفظ دستاوردهاي آن است، نامگذاري‌ها اولويت دوم در اين مسير است.

هاشمی همچنین بر سوابق دکتر صادق خرازی در انقلاب و به ویژه در وزارت امور خارجه اشاره می‌کند و با تأکید مجدد بر پرهیز از تفرقه‌افکنی، می‌گوید: در همه شرایط مخصوصاً در این زمان که دوست و دشمن به ایران چشم دوخته‌اند تا ببینند آینده حضور جمهوری اسلامی در فضای بین‌المللی و همچنین تأثیرگذاریش بر کشورهای منطقه چگونه است، دلسرد کردن نیروهای انقلاب، کاری نابخشودنی و دامن زدن به اختلافات گناهی بس بزرگ است.[4]

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهند«ناطق و لاریجانی» محبوب، «عارف و خرازی» مغضوب کارگزاران

هفته نامه صدا و روزنامه آرمان دو ارگان رسانه‌ای کارگزارانی‌ها که طی روزهای اخیر مواضع مختلف و تندی را در خصوص دو چهره اصلاح طلب یعنی عارف و خرازی اتخاذ کرده بودند، با تیتر «علی لاریجانی، معتمد سیاست ایران» به استقبال از او پرداختند و از او به عنوان سر لیست اعتدال نام بردند.

در مقدمه مطلب روزنامه آرمان که بیشتر شبیه یک مدح‌نامه برای علی لاریجانی است، آمده: «علی لاریجانی کیست؟ رئیس مجلس است. مشخصه دیگر او چیست؟ از نسل فرهیخته و خانواده‌ای شناخته شده است. مشی سیاسی او چیست؟ می‌گویند اصولگرا اما نه، او را دیگر نباید صرفا به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا معرفی کرد. لاریجانی هیچ‌گاه از عهد خود عدول نکرد و حتی در انتخابات ریاست مجلس نهم هم که مخالفان مشی اعتدالی او، حدادعادل را به عنوان کاندیدا در مقابلش قرار دادند با علم به شیطنت‌هایی که در پشت پرده برای شکست او در جریان است، اخم به چهره نیاورد و در انتخابات شرکت کرد.»[5]

«ناطق و لاریجانی» محبوب و «عارف و خرازی» مغضوب کارگزارانی‌ها شدند. ارگان‌های رسانه‌ای حزب کارگزاران که تمام فعالیت خود را در حوزه سیاست داخلی به انتخابات معطوف کرده‌اند، در هفته های اخیر مطالب تندی را درخصوص چهره های فعال اصلاح‌طلب همچون محمدرضا عارف و صادق خرازی اتخاذ کردند.

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندراهبرد «یکصدا یک فهرست» در جبهه اصولگرایان

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نشست دبیران استان‌های سه تشکل حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: اجلاس وحدت یک گام بزرگ برای همگرایی اصولگرایان است.

وی افزود: راهبرد «یکصدا یک فهرست» بدون سهم‌خواهی شخصی و گروهی هیچ یک از تشکل‌های اصولگرا اکنون به صورت یک گفتمان درآمده است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: اصول‌گرایان با این راهبرد درصدد تشکیل یک مجلس ولایی هستند که بتواند راهبردهای رهبری را در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ ومسایل اجتماعی عملیاتی کند.

حبیبی با اشاره به اینکه که روزنامه‌های دوم خردادی برخی اخبار و تحلیل‌های وارونه مطرح می‌کنند و با تقسیم اصولگرایان به تندرو و میانه‌رو، افراطی و معتدل درصدد اخلال در همگرایی اصولگرایان هستند اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید روزنامه‌های دوم خردادی از قرار گرفتن تشکل‌های اصولگرا در کنار هم ناراحت هستند با انتشار برخی اخبار دروغ و تحلیل‌های بی مبنا و وارونه می‌خواهند در میان اصولگرایان واگرایی ایجاد کنند تا مدل انتخابات 92 را باز تولید کنند.[6]

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندفدایی: هیچ راهی جزاینکه با هم باشیم، نداریم

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در اجلاس سراسری دبیران استانی سه تشکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر ضرورت وحدت اصولگرایان در شرایط فعلی کشور اظهار داشت: ما راهی جزاینکه با هم باشیم و با هم کار کنیم، نداریم. اصولگرایان باید در انتخابات آینده و در مقابل رقبا ائتلاف و وحدت داشته باشند.

وی تصریح کرد: دشمنان داخل و خارج تلاش می‌کنند، انسجام و وحدت اصولگرایی شکل نگیرد و اصولگرایان باید با وحدت و صبوری و تدبیر این وحدتی که شکل گرفته را پایدار پیش ببرند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران افزود: خوشبختانه فضای همدلی میان اصولگرایان فضای بسیار خوبی است و من امید بسیاری به وحدت اصولگرایان دارم.[7]

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندچرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟

عارف پرتلاش‌ترین چهره‌ این روزهای اصلاح‌طلبان برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم است. همین پرتلاش‌بودن او شرایط را برایش روز به روز سخت‌تر می‌کند.

آسمان جناح اصلاح‌طلب، چندان هم آبی و بدون ابر نیست و نشانه‌های اختلافات سیاسی برای تصاحب کرسی‌های سبز رنگ بهارستان درون جریان اصلاح‌طلب به خوبی به چشم می‌خورد.

شرایط آنها حتی با یک ماه پیش هم قابل مقایسه نیست و تفاوت‌های زیادی کرده است. هم شورای مشورتی زیر سؤال رفته و هم شورای راهبردی موسوی لاری که تنها با هدف انتخابات آینده شکل گرفته است.

حتی مخالفان محمدرضا عارف هم این روزها دیگر ابایی از رسانه‌ای کردن مخالفت‌شان ندارند و رسانه های کارگزاران هر روز با بهانه‌ای به تخریب وجهه عارف می‌پردازند و به چهره محبوب او در میان حامیانش خدشه وارد می‌کنند.

عارف در پاسخ به سؤال روزنامه شرق مبنی بر اینکه چرا به سمت راه اندازی حزب نمی‌رود، از مخالفانی نام برد که در جبهه اصلاحات به او اجازه راه‌اندازی حزب را نداده‌اند.

عارف در این خصوص می‌گوید: «در برنامه ما به‌طور جدی تشکیل حزب مطرح بود. گروه‌های مختلفی که با من ملاقات می‌کردند، عموما دو سه مطالبه داشتند که یکی از آنها، "تشکیل حزب" بود. بنابراین مطالبه، تقریبا از دو سال قبل، این موضوع در برنامه ما بود. کار سنگین و جدی هم دراین‌باره انجام دادیم، اما از ابتدا "عده‌ای مخالف بودند" که من حزب تشکیل دهم و اصرار داشتند در خود جبهه اصلاحات باید فعالیت کنم.»

مخالفت با راه اندازی حزب توسط عارف در حالی در جبهه اصلاح طلبان رخ می دهد که حزب کارگزاران به طور جدی برنامه‌های استانی خود را برای انتخابات سازماندهی می کند و در ماه های اخیر احزابی همچون «ندا» برای جذب جوانان اصلاح طلب و همچنین حزبی متشکل از تندروهای جریان مشارکت در قالب حزب اتحاد ملت آغاز بکار می‌کنند.[8]

حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان رقابت های انتخاباتی نشوند

محمدرضا عارف طی گفت و گویی با روزنامه شرق از تندروهایی که احتمال ردصلاحیت شان وجود دارد درخواست کرد وارد میدان نشوند.

عارف گفت: دوستانی که احساس می‌کنند ممکن است به دلایلی تأیید صلاحیتشان با تردیدهایی همراه باشد، وارد میدان نشوند. ما نیاز به یک فضای آرام داریم. می‌خواهیم نشاطی را که در انتخابات سال 92 داشتیم، تقویت کنیم. به عقبه همه افراد نیاز داریم. اگر مشارکت حداکثری را در انتخابات مطرح می‌کنیم، یعنی این عقبه اجتماعی افراد باید وارد مشارکت در انتخابات شوند. به‌طور طبیعی اگر کسی رد صلاحیت شود، ممکن است بخشی از عقبه او حضور کمرنگی پیدا کنند.[9]

عارف همچنین با بیانی کنایه‌وار به تخریب‌های رسانه‌ای علیه صادق خرازی اشاره کرده و می‌گوید: «از اشتباهات رسانه‌های خودی این است که خودزنی می‌کنند. فکر می‌کنند به نفع یکی دیگر از دوستان اصلاحات اقدام می‌کنند، ولی نتیجه آن خودزنی است. این توصیه‌ام به همه رسانه‌هاست و منظورم رسانه خاصی نیست. در سه، چهار ماه آینده نگاه ما این باید باشد که مبنا را اجماع و وحدت و انسجام در جبهه اصلاحات بگذاریم و هر حرف و حرکتی را که خلاف این است حداقل تیتر نکنیم؛ نمی‌گویم بیان نشود، تیتر و برجسته نکنیم. در این صورت ما به راحتی می‌توانیم به اجماع برسیم و وقتی وارد رقابت شدیم باید تمام انرژی را برای معرفی کاندیداهای اجماعی و توافق‌شده بگذاریم.»[10]

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهندمنشور اصلاح طلبی 5 سال پیش تدوین شد/تعیین شاخص ها برای انتخابات مجلس

حسن رسولی عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، در مورد تدوین منشور اصلاح‌طلبان اظهار داشت: منشور اصلاح‌طلبی 5 سال پیش بررسی شده و به تصویب رسیده است.

وی افزود: شورای مشورتی بنا ندارد منشور اصلاح‌طلبی را بررسی و تدوین کند و این جانب دقیقا نمی‌دانم منظور آقای تابش از تدوین منشور اصلاح‌طلبی چه بوده است.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که شاید شورای مشورتی اصلاح‌طلبان قصد بازنگری منشور اصلاح‌طلبان را داشته است، گفت: خیر. ما قصد بازنگری هم نداریم. منشور اصلاح‌طلبان یکبار در بنیاد باران طی جلسات متناوب و با حضور آقای خاتمی و به دعوت از صاحب‌نظران در جلسات نقد و بررسی تدوین و منتشر شده است.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در شورای مشورتی در حال تدوین است بحث شاخص‌ها و معیارهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است.[11]


دیدار عارف با اعضای شورای نگهبان

"علیرضا خامسیان" مسئول رسانه‌ای دفتر عارف در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر "محمدرضا عارف" مبنی بر رایزنی وی با شورای نگهبان در رابطه با انتخابات اسفند 94 اظهار داشت: عارف بدلیل آنکه مورد وثوق ارکان تصمیم‌گیر نظام است و به خاطر شخصیت ذو وجوهی که دارد از گذشته تلاش می‌کرد تعاملات مناسبی با مسؤولان داشته باشد و اکنون که به انتخابات نزدیک می‌شویم علی‌القاعده این تعاملات و رایزنی‌ها بیشتر می‌شود.

وی درباره افرادی که عارف با آنها رایزنی کرده است، گفت: عارف با تعدادی از اعضای شورای نگهبان و مسئولان اجرایی دخیل در امر انتخابات جلساتی داشته و در آینده هم خواهد داشت.

مسئول رسانه‌ای دفتر عارف درباره ماهیت این دیدارها و رایزنی ها خاطرنشان کرد: اصولگرایان هم با اعضای شورای نگهبان رایزنی‌هایی داشتند، در گذشته بخاطر برخی سوءبرداشتها، تعاملات اصلاح‌طلبان با مسئولان دخیل در امر انتخابات کمرنگ شده بود که خوشبختانه با فضای خوبی که در کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری حاکم شده است این‌گونه تعاملات پررنگ‌تر شده است.[12]

گلایه خرازی به هاشمی از تخریب‌های کارگزاران/ اتحاد ملت در چاه ویل بدنامی حزب مشارکت/ رپرتاژ کارگزاران برای ناطق و لاریجانی / چرا عارف نتوانست حزب راه اندازی کند؟ / حمایت عارف از صادق خرازی/ عارف: تندروها وارد میدان انتخابات نشوند/  موتلفه، پایداری و ایثارگران لیست جداگانه نمی‌دهنددبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت:
راهبردهاي انتخاباتي‌مان پس از مشورت با قاليباف اتخاذ مي‌شود

حسين قربانزاده، دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت اسلامي در نشست خبري خود در هفته ای که گذشت با اشاره به شکل‌گیری تشکل متبوعش، اظهار داشت: فعالیت‌های سیاسی سال‌های ۸۸تا ۹۲ باعث شد که فعالیت مستقیم سیاسی جمعیت در عرصه سیاسی کمتر دیده شود و بیشتر فعالیت‌های ستادی ما ظهور و بروز پیدا کند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قالیباف قرار است حزب جدیدی را راه اندازی کند، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم ایشان نه حزبی دارند و نه قصد دارند حزبی را ایجاد کنند.

قربانزاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های جمعیت برای ورود به انتخابات مجلس چیست گفت: ورود ما به انتخابات در دفتر سیاسی جمعیت در حال بررسی است و به زودی به صورت بیانیه یا اظهارنظر، بنده آن را اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری نسبت حزب آزادگی ایران اسلامی با آقای قالیباف گفت: حزب آزادگی نیز از دوستان و نزدیکان آقای قالیباف است و قطعا فعالیت‌های خود را اطلاع رسانی خواهد کرد ولی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی امروز یا دیروز برای انتخابات تشکیل نشده و ما فقط اخیراً مجمع خود را برگزار کرده‌ایم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: ما با آقای قالیباف درباره همه چیز من‌جمله انتخابات مشورت می‌کنیم و طبیعتا با این مشورت‌ها استراتژی خود را تعیین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مسئله هسته‌ای یک دوقطبی ایجاد شد که این یک اشتباه بزرگ است، گفت: در انتخابات سال ۹۲ به گونه‌ای فضا دو قطبی شد که گویی تنها طرفداران آقای جلیلی معتقد به حفظ انرژی هسته‌ای بودند و طرف مقابل چنین موضوعی را نمی‌خواست. ما معتقدیم که می‌توان به صورت مستقل کار کرد و این اعتقاد نیز به دلیل این رهنمود رهبری که فرمودند بنده به اصولگرایی اصلاح‌طلبانه اعتقاد دارم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با انتقاد به گروه گرایی و دو قطبی کردن جامعه گفت: این رفتار به ضرر جامعه است و به امثال فتنه ۸۸ و اتفاقات پیرامونی آن ختم می‌شود.

قربانزاده در پاسخ به سوالی در مورد نسبت جمعیت با گفتمان اعتدال گفت: ما در اساسنامه خود بحث اعتدال را داریم و یک مجموعه عاقل، اعتدال را به عنوان یکی از پایه‌های خود مطرح می‌کند که طبیعتا بخشی از استراتژی ما نیز برمبنای اعتدال خواهد بود.

وی افزود: هم اکنون اعتدال به عنوان شعار و علم دولت فعلی مطرح است و ما نسبت خود را با دولت فعلی همان نقدهایی می‌دانیم که مطرح کردیم و معتقدیم که راه اعتدال تبعیت از خواست مردم و عمل به قانون است.[13]

نظرات انتخاباتی دولتی‌ها درمورد مجلس و دولت آینده

وزیر کشور اوایل این هفته و به مناسبت هفته دولت گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت انجام داد که در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره آماده شدن گزارش تفریغ از عملکرد 2 ساله وزارت کشور و اینکه تاکنون که عمر دولت به نیمه رسیده چقدر از اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه عملیاتی شده است؟ گفت: «البته عمر این دولت، به نیمه نرسیده، یک‌چهارم آن سپری شده! آقای روحانی قرار است 8 سال رئیس‌جمهور باشند!»

همین اظهارنظر رحمانی‌فضلی بلافاصله با انتقادها و اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شد و بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی با اشاره به اینکه رحمانی‌فضلی مجری انتخابات است؛ این قبیل اظهارنظر‌ها را باعث ایجاد شائبه و نیز سلب اعتماد عمومی از دولت دانستند البته این اظهارنظر عجیب رحمانی‌فضلی از آن جهت شائبه‌برانگیز شد که تنها چند روز قبل از آن، روحانی نیز درباره انتخابات مجلس دهم درباره ترکیب مجلس آینده با قطعیت پیش‌بینی کرده بود.

روحانی هفته گذشته در نشست استانداران با اشاره به انتخابات مجلس دهم که اسفندماه امسال برگزار می‌شود، گفت: «مجلس شورای اسلامی آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود.» این اظهارنظر روحانی نیز در همان زمان با بازتاب گسترده‌ای مواجه شد و این موضوع به صورت ویژه مطرح شد که چرا مجری انتخابات اینگونه با صراحت درباره ترکیب مجلس آینده اظهارنظر می‌کند؟!

این اظهارنظر‌ها درباره نتایج انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست‌جمهوری سال   1396 باعث شد طی روزهای اخیر واکنش‌های زیادی مطرح شود و شاید به همین دلیل بود که رحمانی‌فضلی تصمیم گرفت از موضع خود عقب‌نشینی کند.

او دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، در پاسخ به این سوال که مطلبی از شما خبرساز شده مبنی بر اینکه گفته‌اید این دولت 8 ساله است و یک چهارم آن طی شده، گفت: این موضوعی بود که در مصاحبه‌ای گفته شد و به من گفتند نیمی از دولت تمام شده در این مدت چه کار کرده‌اید؟ که من با شوخی و خنده گفتم از کجا معلوم که نیمی از آن تمام شده، اگر 8 سال باشد می‌شود یک‌چهارم که این شوخی بود و اتفاقاً‌ رسانه‌ها هم امانتداری کردند و انعکاس آن با همین شکل انجام شد.[14]



[1] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/845080

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/461468

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/461531

[4] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/844868

[5] http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=975&pageno=3

[6] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/844464

[7] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/844744

[8] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/460563

[9] http://hamandishi.ir/news/297757/

[10] روزنامه شرق - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

[11] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940609000139

[12] http://www.yjc.ir/fa/news/5308976

[13] http://asreghanoon.com/%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF/

[14] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/461083


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    ایول مشرق این روشت خیلی خوبه
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    هر چی بدبختی میکشیم از سیاست های غلط دوران کارگزاران است .
  • مهدی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    در دوران هاشمی باید دید مردم راضی بودند یا خیر
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    سیاسی کاران
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    منتظر انصرافی دیگر از عارف هستیم
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بوی اختلاف میاد
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خـــیــــر .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس