طی هفته گذشته محمدرضا عارف به تلاش های کارگزاران برای آوردن ناطق واکنش نشان داد و ضمن اشاره به هویت غیر اصلاح طلبی ناطق نوری گفت: برای جریان‌های سیاسی حفظ هویت یک اصل است.

گروه سیاسی مشرق - «کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی ناطق»؛ «رئیس ستاد انتخاباتی حزب ندای ایرانیان معرفی شد»؛ «تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا» و «تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی»؛ « انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟» و «عارف سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟» از جمله بحث‌های مربوط به حوزه احزاب سیاسی کشور بود که به صورت مختصر، اخبار آن را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟

رئیس ستاد انتخاباتی حزب ندای ایرانیان معرفی شد

در گردهمایی سراسری اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و رؤسای شعب سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد شهاب طباطبایی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی این حزب معرفی شد.

برپایه این خبر صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این باره گفت: انتخاب شهاب طباطبایی به عنوان یک نیروی اصلاح طلب که در سال‌های اخیر در جریان اصلاح طلبی حضور فعال داشته در حزب ندای ایرانیان یک موهبت بسیار ارزشمند است که از امروز قرار است فعالیت‌های انتخاباتی این حزب را به صورت دقیق واکاوی و مدیریت کند.[1]

چهار راهبرد اصلاح طلبان برای ترکیب مجلس آینده

در آخرین جلسه شورای عالی اصلاحات، احتمالات مختلف پیش روی این جریان سیاسی درخصوص شکل گیری مجلس دهم را مورد بررسی قرار داده و به چهار احتمال برای آن رسیدند.

بر اساس جمع بندی شورای عالی اصلاحات چهار احتمال برای مجلس آینده برای اصلاح طلبان متصور است:

الف- احتمال راهیابی اقلیتی بی تأثیر به مجلس

ب- احتمال راهیابی و شکل گیری اقلیتی مؤثر

ج- احتمال راهیابی اکثریت نسبی

د- احتمال دستیابی به اکثریت مطلق

این شورای همچنین این احتمالا را مورد بررسی قرار داده و به نتایج زیر رسیده است:

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟گزینه اول(احتمال راهیابی اقلیتی بی تأثیر به مجلس) نمی تواند دلیل موجهی برای شرکت در انتخابات باشد. شاید در صورت تاثیرگذاری افسارگسیخته مجموعه اسباب و علل (مثل عمل کردن هیئت های نظارت بر انتخابات، اعمال قدرت نهادهای...، نظارت شورای نگهبان قانون اساسی در مرحله تأیید صلاحیت کاندیداها) عدم مشارکت در انتخابات، گزینه موثرتر و بهتری باشد.

شورای عالی اصلاحات معتقد است: برخلاف آنچه توسط برخی فعالان سیاسی گفته می شود، در یک جنبش اجتماعی، گاه عدم شرکت در انتخابات، نه موضعی منفعلانه، که اعتراضی فعالانه و در بلندمدت، مؤثر محسوب می شود. چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ دیدیم که بیم از عدم شرکت شهروندان در انتخابات، به عقب نشینی نسبی از مواضع قبلی و حتی به رسمیت شناخته شدن مخالفان نظام انجامید.

شورای عالی اصلاحات در مورد احتمال چهارم(احتمال دستیابی به اکثریت مطلق) به این نتیجه رسیده است که تحقق گزینه چهارم، دست کم در صورت تداوم شرایط کنونی دیدگاه های حاکم بر دستگاه های ناظر انتخابات، غیرواقع بینانه باشد.

این شورا می افزاید: احتمال وقوع گزینه سوم(احتمال راهیابی اکثریت نسبی) نیز دور از انتظار خواهد بود، هرچند نمی توان آن را به کلی کنار گذاشت.

گزینه دوم(احتمال راهیابی و شکل گیری اقلیتی مؤثر)، عملی ترین و واقع بینانه ترین احتمال پیش رو خواهد بود. در نظر گرفتن این احتمال، در تصمیم گیری در قبال شیوه ورود به انتخابات، بالابردن انتظارات و سطح امید مردم، و نحوه رسیدن به اجماع در مورد فهرست کاندیداها تأثیری مستقیم خواهد داشت.

ترکیب مجلس در انتخابات بعدی تغییرات جزئی دارد

یک عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی معتقد است که ترکیب مجلس نهم در انتخابات بعدی با اندک تغییرات جزئی حفظ می‌شود. حمیدرضا ترقی، با بیان اینکه مجلس نهم را باید از موفق ترین مجالس دانست، گفت: مواضعی که مجلس نهم در مسایل مختلف اتخاذ کرده مورد تایید رهبری است، مجلس نهم سعی کرده مواضع خود را در نظارت بر عملکرد دولت محکم حفظ کند.

وی با اشاره به فعالیت فراکسیون‌های مختلف در مجلس، افزود: همکاری این فراکسیون ها در مجلس نهم خوب بوده و با توجه به اینکه تصمیمات فراکسیونی کم گرفته شده؛ استقلال نمایندگان کاملا حفظ شده است.

ترقی در خصوص برخی افراطی‌گری‌ها در مجلس خاطرنشان کرد: برخورد بعضی از نمایندگان ممکن است بعضا خارج از ادب محاوره‌ای بوده باشد و این نوع برخورد مورد پسند مردم نیست، اما نمی توان نمایندگان را به عنوان تندرو و کندرو تقسیم کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه پایان دولت دهم شباهت‌های زیادی به دولت یازدهم داشته است ، بنابراین برخورد مجلس نهم با این دو دولت یکسان بوده است.

وی عملکرد مجلس نهم در جلوگیری از بحران سازی را موفق ارزیابی کرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که مجلس نهم هم از سعه صدر برای شنیدن مسایل برخوردار بوده و هم سعی کرده است که به وحدت جامعه لطمه ای وارد نشود.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: به طور طبیعی تعدادی از نمایندگان براساس عملکرد خود در حوزه انتخابیه‌شان مورد ارزیابی مردم قرار می گیرند و عملکرد کلان نمایندگان در حوزه انتخابیه های کوچک معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه 40 درصد نمایندگان در حوزه انتخابیه های کوچک تغییر می کنند، ادامه داد: ترکیب فعلی مجلس نهم به دلیل دفاع از حقوق مردم و تلاش در حفظ دولت در ریل انقلاب به نظر می رسد با یک تغییرات جزیی حفظ شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه جریان‌های خارج از مجلس به طور طبیعی براساس عملکردشان مورد ارزیابی مردم قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: گروه های فعلی خیلی نماد سیاسی آن چنانی ندارند و اگر آن گروه‌های مرجع براساس طیف نمایندگان خود در مجلس مورد ارزیابی قرار بگیرند ممکن است مردم نسبت به افراد تجدید نظر کنند ولی نسبت به جریان ثابت خواهند بود.[2]

عضو شورای مرکزی کارگزاران: استراتژی جدید اصلاحات در برخورد با شورای نگهبان

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به گفت و گوی برخی از اصلاح طلبان با شورای نگهبان، خاطر نشان کرد: به هر میزان که شورای نگهبان شناخت بهتری نسبت به اصلاح طلبان پیدا کند، نوع نگرش آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

جهانبخش خانجانی در مورد اقدام برخی از اصلاح طلبان در گفت‌وگو با شورای نگهبان جهت رفع نگرانی های احتمالی این شورا با تاکید بر اینکه من نیز این پیشنهاد را مطرح کرده ام ، اظهار کرد: اصلاح طلبان باید فضا را به نوعی فراهم کنند که اعضای محترم شورای نگهبان از دیدگاه‌های آن‌ها مطلع شوند.

وی افزود: طبیعی است که بر هر میزان اعضای محترم شورای نگهبان شناخت بهتری نسبت به مواضع اصلاح طلبان پیدا کنند،‌ نوع نگرش آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ، عدم تفاهم ها و غلبه تزاحم‌ها باعث شده که روابط خوبی میان شورای نگهبان و اصلاح طلبان وجود نداشته باشد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که اصلاح طلبان در فرآیند انقلاب و دفاع از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و ضرورتا باید مورد حمایت قرار بگیرند.

خانجانی همچنین در مورد نتیجه این گفت‌وگوها گفت:‌ به هر میزان که گفت‌وگوی با جریان های مختلف سیاسی و تصمیم گیران و تصمیم سازان این عرصه را گسترش دهیم، شاهد تاثیرات مثبتی در آینده اصلاح طلبان خواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه گاهی اوقات شرایط برای برقراری این ارتباط ها برقرار نیست، ‌اظهار کرد: در این شرایط ، آن دسته از افرادی که تسهیل کننده این ارتباطات هستند باید تلاش کنند که این گفت‌وگوها انجام شود.[3]

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟مشاور عارف: سخنان انتخاباتی رهامی واقعیت ندارد

سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب و از مشاوران محمدرضا عارف که به تازگی مسئول ستاد انتخاباتی وی نیز شده است، طی گفتگویی که با روزنامه ابتکار انجام داده است سخنان محسن رهامی مبنی بر اینکه لیست واحد انتخاباتی اصلاح‌طلبان مشخص شده است را تکذیب کرد.

وی در این خصوص توضیح داد: با توجه به شناختی که از حجت‌الاسلام رهامی دارم بعید می‌دانم که وی چنین حرفی را بیان کرده باشد. زیرا آقای رهامی خودشان حقوقدان هستند و دارای سابقه سیاسی و طولانی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارا هستند و در امر مدیریت و سازمان‌دهی جبهه اصلاحات قرار دارد و اگر هم چنین حرفی را گفته باشد شاید منظور وی از لیست واحد، افراد سرشناس و تاثیرگذار اصلاح‌طلبانی که مد نظر خود آقای رهامی است، بوده باشد.

رسولی اظهار داشت: همان طور که گفتم لیست واحد اصلاح‌طلبان آماده نیست چراکه هنوز تعیین تکلیف تایید صلاحیت‌ها مشخص نشده است و سخن حجت‌الاسلام رهامی با واقعیت انطباقی ندارد.

وی با بیان اینکه احزاب سیاسی اصلاح طلب مشغول برنامه‌ریزی، طراحی، تعیین میارها، راهبردها و سیاست‌گذاری هستند، عنوان کرد: لیست جداگانه احزاب سیاسی اصلاح‌طلب تهدیدی بسیار جدی علیه منافع و مصالح جبهه اصلاحات است. چراکه تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از چنین رفتاری است.[4]


کنایه «عارف» به تلاش‌های کارگزاران برای سرلیستی «ناطق»

با شدت گرفتن تلاش های رسانه ای کارگزاران و خبر مرعشی از اتفاق نظر احزاب اصلاح طلب برای آمدن ناطق نوری به میدان انتخابات، واکنش ها آغاز شد.

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي معتقد است که سرليست اصلاح‌طلبان بايد فردي با شناسنامه اصلاح‌طلبي باشد همچنین وی درخصوص تلاش برخی احزاب اصلاح طلب برای به میدان آوردن ناطق نوری و سرلیست قرار دادن وی نیز عنوان کرد: ممكن است كه ائتلاف به اين صورت كه ايشان هم در ليست ما باشد اتفاق بيفتد، ولي اينكه سرليست باشند قطعا اصلاح‌طلبان راضي نخواهند بود كه با بودن آقاي دكتر عارف شخصيت ديگري به عنوان سرليست اصلاح‌طلبان مطرح شود.

طی هفته گذشته نیز محمدرضا عارف به تلاش های کارگزاران برای آوردن ناطق واکنش نشان داد و ضمن اشاره به هویت غیر اصلاح طلبی ناطق نوری گفت: برای جریان‌های سیاسی حفظ هویت یک اصل است. لیست اصلاحات باید در برگیرنده اصلاح طلبان و لیست اصولگرایان باید در برگیرنده نیروهای این جریان باشد.

وی درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر خروج ناطق نوری از درون جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب شدن وی پاسخ داد که اصولا این سوال را باید از آقای ناطق بپرسید ولی من تا کنون از وی نشنیده‌ام که از اصولگرایی عدول کرده باشند.[5]

حذف یک جریان اصلا‌ح‌طلب از شورای انتخاباتی با برچسب بدلی

چندی است که اصلاح‌طلبان شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با هدف مدیریت و نظارت واحد بر برنامه‌های انتخابات 94 تشکیل داده‌اند و قرار است این شورا با حضور 21 نفر از دبیران شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، 11 نفر از کمیته راهبری شورای مشورتی و برخی احزاب و تشکل‌های اعتدال‌گرا و اصلاح طلب خارج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل شود.

این تشکل انتخاباتی اصلاح طلب که قرار است با محوریت رئیس دولت اصلاحات فعالیت خود را از 19 مهرماه آغاز کند و کارکرد خود را یکپارچه کردن احزاب و تشکل‌های سیاسی و اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان کرده است، قبل از تشکیل موجی از انتقادات را برانگیخته است؛ چراکه این شورا تنها از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی شکل گرفته و برخی مجموعه‌های اصلاح طلب همچون جبهه اصلاح طلبان ایران و جبهه اعتدال گرایان در این شورا حضور ندارند.

بابک آذرباد نایب‌رئیس اول جبهه اصلاح طلبان ضمن اظهار بی اطلاعی و عدم حضور اعضای این جبهه در شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: هیچ یک از اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران در شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور ندارد.

وی ادامه داد: جبهه اصلاح طلبان ایران که متشکل از 18 حزب و تشکل سیاسی اصلاح طلب است، در انتخابات 92 تنها جبهه‌ای بود که از آقای دکتر عارف حمایت کرد؛ در آن زمان اکثریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم کرده و با اعلام حضور آقای دکتر عارف در انتخابات به شدت مخالفت کردند و با عناوینی مانند اصلاح طلبان بدلی، دکتر عارف و جبهه اصلاح طلبان را مورد هجمه شدید در سایت‌های خود قرار دادند.

دبیرکل حزب ترقی ایران افزود: در همان زمان علی رغم ادعایی که از طرف آقای رهامی مطرح می‌شد، جبهه اصلاح طلبان با فعال کردن ستاد آقای دکتر عارف و هماهنگی و همراهی با جبهه اعتدال گرایان که متشکل از 22 حزب و تشکل سیاسی است، به فعالیت خود ادامه داد و این دو جبهه بعد از انصراف دکتر عارف توانستند بیشترین نقش را در همگرایی ستادهای آقای روحانی و عارف تحت عنوان ستاد همسو در حماسه 92 داشته باشند.[6]

آشفته‌بازار شورایی در اصلاحات؛

«دعوت پیامکی» علت لغو جلسه تازه‌ترین شورای اصلاح‌طلبان/ تشکیل شوراهای متعدد برای لاپوشانی اختلافات

«شورای عالی اصلاح‌طلبان» که به خاطر وجود اختلافات گسترده و مخالفت‌های گوناگون با تشکیل "شورای راهبردی" به وجود آمده بود؛ در برگزاری اولین جلسه خود با شکست مواجه شد.

اصلاح‌طلبان که با ساخت نهادها و شوراهای مختلف قصد دارند خود را منسجم و هماهنگ نشان دهند و با فضاسازی روانی و رسانه‌ای اینطور وانمود کنند که انسجام داخلی اصلاحات بطور صد در صد محقق شده، حال انکه این جریان از رفتارهای خلاف قانون و خلاف قاعده خود در فتنه 88، بی اعتمادی نظام به آنها و همچنین بحران بی‌رهبری رنج می‌برند.

نکته قابل تامل اینجاست که در شورای سیاستگذاری انتخابات که حتی احزاب منحله هم حق رای داشتند باز هم با مشکل مواجه شدند و برگزاری اولین جلسه این شورا نیز با شکست مواجه شده است.

یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب دلیل عدم برگزاری اولین جلسه این شورا را "دعوت پیامکی" عنوان کرد و نوشت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای جلسه یکشنبه شب تنها اعضای شورای هماهنگی و کمیته راهبردی را بدون ارسال دعوتنامه و با ارسال پیامک دعوت کرده و از سوی دیگر نمایندگان احزاب اتحاد ملت ،ندای ایرانیان ،مجمع ایثارگران و اعتدال و توسعه را نیز به این جلسه دعوت نکرده اند و گفته اند که درباره حضور این احزاب باید اعضای شورای هماهنگی تصمیم بگیرند.

اخبار منتشر شده از اردوگاه اصلاح‌طلبان حاکی از آن است که آسمان جناح اصلاح طلب چندان هم آبی و بدون ابر نیست، نشانه های شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان هر روز نمایان تر می شود و اعتراض ها به شورای تصمیم‌گیر انتخابات و سازوکار نهایی آنها برای ورود به انتخابات هر روز بیشتر می شود.

اصلاح‌طلبان با ساخت نهادها و شوراهایی همچون "شورای راهبردی" ، "شورای مشورتی" ، "شورای عالی انتخابات" و "شورای هماهنگی" در جریان متبوع خود قصد دارند خود را منسجم و هماهنگ نشان دهند و با فضاسازی روانی و رسانه ای اینطور وانمود کنند که انسجام داخلی اصلاحات بطور صد در صد در بین احزاب و گروه های اصلاح طلب این جریان محقق شده است.[7]

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟حبیبی: باید نگران روز نهم اسفند باشیم/ برای پیروزی باید به ارائه لیست واحد برسیم

محمدنبی حبیبی شامگاه یکشنبه در همایش همبستگی اصولگرایان در افق انتخابات در شهرکرد افزود: تعدد کاندیداهای اصولگرا در رقابت های انتخاباتی آتی چالش و آسیب پیش روی این جناح به شمار می رود.

وی افزود: ضرورت ائتلاف در انتخابات را کسی انکار نمی کند و اصولگراها برای پیروزی در انتخابات باید به دنبال ائتلاف و ارائه فهرست واحد باشند.

وی با بیان اینکه شرایط انتخابات مجلس دهم با شرایط انتخابات مجلس نهم متفاوت است، گفت: اصولگرایان در مجلس نهم رقیبی نداشتند اما در انتخابات امسال شرایط فرق کرده و باید بیش از گذشته وحدت خود را حفظ کنند.

حبیبی تصریح کرد: رقابت بین اصولگرایان باعث ریزش رای آنها می شود و ضروری است تا با ائتلاف بر روی کاندیداهای واحد برای هر حوزه انتخابیه شرایط پیروزی فراهم شود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شرایط فعلی ائتلاف اصولگرایان نسبت به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مساعدتر است، افزود: اصولگرایان اگر با ائتلاف کامل هم وارد عرصه شوند نمی توان به طور قاطعانه گفت که پیروز میدان می شوند و اگر ائتلاف نکنند باید از همین الان شکست آنها را پذیرفت.

حبیبی خاطرنشان کرد: تجربه های گذشته، اصولگرایان را متوجه این موضوع کرده که برای پیروزی راهی جز ائتلاف ندارند و این یک خبر خوش برای ادامه راه است.

وی با اشاره به برنامه های جناح اصلاح طلب برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به گفته آقای عارف اصلاح طلبان به دنبال ائتلاف با اعتدالیون هستند و تلاش دارند تا ضمن کنار گذاشتن تفرقه، خود را به اعتدالیون پیوند بزنند.

حبیبی ادامه داد: پس اصولگرایان باید بدانند که خطر کنار گوش آنهاست و اگر منیت های خود را کنار نگذارند باید شکست خود را از همین الان قبول کنند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این حزب در مرکز برای استانها تعیین تکلیف نمی کند، افزود: کاندیداها از مرکز تعیین نمی شوند و استانها تلاش کنند تا با تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان بر کاندیدایی که مورد وثوق همه تشکل های اصولگرا باشد، کاندیداهای خود را معرفی کنند.

حبیبی تصریح کرد: حزب موتلفه تمام تلاش خود را برای پیروزی اصولگرایان در انتخابات به کار می گیرد و معتقد است چنانچه اکثریت مجلس دهم را اصولگرایان تشکیل دهند ولو اینکه نماینده ای از موتلفه به مجلس راه پیدا نکند، این یک پیروزی برای جریان اصولگرایان است.

وی با بیان اینکه اصولگرایان نباید اجازه دهند تا مجلسی همانند مجلس ششم تشکیل شود، افزود: باید نگران روز نهم اسفند باشیم که نتایج اعلام می شود و مجلسی همچون مجلس ششم و شاید بدتر از آن تشکیل شود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین در این برنامه با ادای احترام به شهید همدانی، این شهید بزرگوار را یک فرمانده متدین، انقلابی، شجاع، هوشمند و دوراندیش و واجد همه شرایط یک فرمانده بزرگ دانست.

حبیبی افزود: با داشتن چنین شخصیت هایی در کنار برخورداری از حضور مقام معظم رهبری و توده های مردم تاکنون توفیق حفظ انقلاب اسلامی را داشته ایم.[8]

تاجرنیا و بلوری معاونان هیات اجرایی حزب اتحاد شدند

علی تاجرنیا و رویا بلوری در جلسه شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به عنوان معاونان رئیس هیات اجرایی در شورای مرکزی اتحاد ملت ایران اسلامی انتخاب شدند.

پیش از این حسین کاشفی به عنوان رئیس هیات اجرایی و اشرف بروجردی به عنوان معاون سیاسی دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تعیین شده بودند.[9]

کلید پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی از نظر مصطفی معین

مصطفی معین در آیین گشایش مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 گفت : در آن سال مهمترین تشکل دانشجویی خودجوش یعنی دفتر تحکیم وحدت به این تحلیل غلط رسیده بود که آقای هاشمی از پیش به عنوان رئیس جمهوری تعیین شده و دیگر نیازی نیست که جنبش دانشجویی برای چنین انتخاباتی هزینه کند ، اما من احساس خطر کرده و با این تحلیل به شدت مخالف بودم. دیدیم که اولین قربانیان این تحریم خود دفتر تحکیم وحدت بود که منحل شد.

معین افزود: قهر از سیاست و فعالیت سیاسی درست نیست چرا که سیاست وسیله ای برای تامین آسایش و رفاه شهروندان است و بدون استفاده از آن امکان توسعه جامعه وجود ندارد. امیدواریم در دو انتخابات پیش رو استصواب کم شود یا اصلا نباشد تا مردم به طور مستقیم کاندیداهای مورد نظر خود را برگزینند و پدیده هایی مانند دوم خرداد 76 و 24 آذر 92 رقم بخورد.

وی در ادامه کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان در انتخابات 92 را داشتن مدیریت واحد در این جبهه دانست و ابراز امیدواری کرد که با استصواب کمتر امکان انتخاب مستقیم مردم در انتخابات های پیش رو فراهم شود.[10]

اصغرزاده: انتخابات مجلس چهار قطبي است

ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب طي اظهاراتي در مورد آرايش سياسي انتخابات مجلس گفته كه انتخابات مجلس دهم چهارقطبي خواهد بود. راديكال‌ها، اصولگرايان معتدل و سنتي، اعتداليون و اصلاح‌طلبان چهار جريان سياسي‌اي هستند كه ابراهيم اصغرزاده آنها را جريان‌هاي موثر در انتخابات مجلس دهم مي‌داند.

وی با بيان اينكه امكان دوقطبي شدن انتخابات امسال بسيار كم است، اظهار كرد: به طور حتم انتخابات امسال چند قطبي خواهد بود اما از اصلاح‌طلبان قطعا در قالب يك گروه حضور خواهد داشت اما جبهه اصولگرايان مقابل هم قرار خواهند گرفت.

وي در ادامه تصريح كرد: به دليل وجود محروميت و عقب‌ماندگي مردم گاهي جذب شعارهايي مي‌شوند كه زمينه آن در جامعه وجود دارد. اصغرزاده در ادامه با اشاره به اينكه در ماه‌هاي پاياني نزديك به انتخابات فعاليت جريان‌ها و نيروهاي سياسي بيشتر مي‌شود، ايام انتخابات را بهار فعالان سياسي عنوان كرد و گفت كه به طور طبيعي فعاليت آنها در شهر‌ها گسترش مي‌يابد.[11]

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟محمدرضا عارف:

ناطق‌نوری از اصولگرایی عدول نکرده است/ سرلیست اصلاح‌طلبان باید هویت اصلاح‌طلبی داشته باشد

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان طی گفتگویی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به فعالیت های انتخاباتی خود، گفت: ما کلید انتخابات مجلس دهم را از مهرماه 92 زدیم و رسما اعلام کردیم که در انتخابات اسفند 94 حضور جدی داریم. در واقع ما برای اولین بار سی ماه قبل از اسفند 94، مساله انتخابات را مطرح کردیم.

وی اظهار داشت: در کنگره حزب مردم سالاری در بهمن 92، راهبردهای اصلاح طلبان در انتخابات 94 یعنی حضور و مشارکت حداکثری مردم، تقویت احزاب، تغییر هرم تصمیم گیری از مرکز به حوزه رای گیری، اجماع کامل و توجه به زنان و جوانان را مطرح کردم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به فعالیت های بنیاد مطبوعش گفت: دوستان ما در بنیاد امید ایرانیان در حوزه مدنی فعال شده و وارد کار اجرایی نشدند .اکنون فضای جامعه مدنی و دانشگاهی بسیار امیدوار کننده است و تعداد زیادی از دانشگاهیان برجسته برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. ما در تهران و شهرستان‌ها به سراغ نخبگان رفته‌ایم و آن‌ها هم دعوت ما را پذیرفته‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: ما وقتی وارد تعیین مصادیق شویم طبیعی است که اختلاف پیش بیاید. تاکنون هم ما وارد تعیین مصادیق نشده‌ایم. انتخاب مصادیق و لیست انتخاباتی برای تهران یک بحث جدی است و ما تصمیم گرفته‌ایم که تهران آخرین حوزه‌ای باشد که لیست‌ آن اعلام می‌شود برای اینکه چالش‌های تهران به شهرستان‌ها منتقل نشود، لیست تهران در آخرین مرحله تهیه می‌شود. من معتقدم در هر حوزه یک مکانیسم اجماع نیاز است و گاهی دخالت ریش‌سفیدان، ‌گاهی نظرسنجی و گاهی هم خود نامزدها به نتیجه می‌رسند که چه کسی به صحنه بیاید.

این فعال سیاسی درباره بحث سرلیستی لیست اصلاح طلبان در تهران و مطرح شدن نام ناطق نوری برای سرلیستی اصلاحات گفت: ‌برای جریان‌های سیاسی حفظ هویت یک اصل است. لیست اصلاحات باید در برگیرنده اصلاح طلبان و لیست اصولگرایان باید در برگیرنده نیروهای این جریان باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر خروج ناطق نوری از درون جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب شدن وی پاسخ داد که اصولا این سوال را باید از آقای ناطق بپرسید ولی من تا کنون از وی نشنیده‌ام که از اصولگرایی عدول کرده باشند.[12]

بهارستان محل جدال احزاب اصلاح‌طلب؛

«عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی می‌شود؟

محمدرضا عارف پرتلاش‌ترین چهره‌ این روزهای اصلاح‌طلبان برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم، طي حكمي به حسن رسولي ماموريت داده است تا تمهيدات و مقدمات حضور انتخاباتي وي را فراهم كند.

عارف می‌خواهد با تشكيل ستاد انتخاباتي خود در استان‌های مختلف کشور گام جدی و محکمی را برای نشستن بر کرسی سبز رنگ بهارستان بردارد و ناکامی‌های خود در رقابت‌های گذشته که همگی ختم به انصراف او از میادین شده بود را جبران کند.

تشکیل شوراهای مختلفی همچون "شورای راهبردی"، "شورای مشورتی"، "شورای عالی انتخابات" و "شورای هماهنگی" به خوبی نشان می‌دهد که آسمان جناح اصلاح‌طلب، چندان هم آبی و بدون ابر نیست و اختلافات سیاسی فراوانی در بین آنها برای نشستن بر کرسی قدرت و سیاست‌گذاری این جریان وجود دارد.

شرایط آنها با ماه‌های پیش قابل مقایسه نیست و تفاوت‌های زیادی کرده است. هم شورای مشورتی زیر سؤال رفته و هم شورای راهبردی موسوی لاری که تنها با هدف انتخابات آینده شکل گرفته بود. حالا در جنگ احزاب اصلاحات نوبت به شورای جدیدی به نام «شورای عالی اصلاح‌طلبان» رسیده است که به دلیل وجود اختلافات گسترده و مخالفت‌های گوناگون با تشکیل "شورای راهبردی" به وجود آمده و حتی در برگزاری اولین جلسه خود با حواشی گسترده همراه شد و در نهایت تشکیل نشد.

کنایه «عارف» به احتمال سرلیستی «ناطق»/ تکذیب اظهارات انتخاباتی منتجب‌نیا/ تعیین رئیس ستاد انتخاباتی عارف و خرازی/ انتخابات مجلس چهار قطبي می‌شود؟/ «عارف» سیاستگذار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟عارف با تشکیل ستاد انتخاباتی و تعیین رئیس ستاد انتخاباتی‌اش نشان داد عزم جدی‌ای برای تکیه زدن به کرسی‌های سبز رنگ بهارستان در سر دارد. تجربه‌های انتخاباتی پیشین عارف چندان برای وی خوشایند نبوده؛ چنان که خود او گلایه‌های صریحی را در این مورد مطرح کرده است و حتی رسانه‌ها از او به عنوان مرد انصراف های انتخاباتی نام می‌برند.

کارگزارانی‌ها نیز به‌واسطه ارتباط نزدیک با بدنه دولت و همچنین حمایت ویژه هاشمی رفسنجانی در تلاش‌اند تا برای انتخابات مجلس بتوانند اصلاح‌طلبان را زیر چتر خود قرار دهند و مدیریت صحنه را در انتخابات پیش رو از آن خود کنند، به همین دلیل نیز در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای مخدوش کردن چهره «عارف» به کار گرفتند.

اخبار منتشر شده از اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز حاکی از آن است که آسمان جناح اصلاح طلب چندان هم آبی و بدون ابر نیست و نشانه های شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان دیده می شود و اعتراض ها به ترکیب شوراهای تصمیم‌گیر انتخاباتی هر روز بیشتر می شود. به همین دلیل نیز آنها با ساخت نهادها و شوراهایی همچون "شورای راهبردی" ، "شورای مشورتی" ، "شورای عالی انتخابات" و "شورای هماهنگی" در جریان متبوع خود قصد دارند خود را منسجم و هماهنگ نشان دهند و با فضاسازی روانی و رسانه ای وانمود کنند که انسجام داخلی خوبی بین اصلاح طلبان محقق شده است.

آنچه مشخص است راهبردهای نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده هنوز شفاف نشده و همه چیز در گرو اتفاقات و رویدادهای آینده احزاب اصلاح طلب است. در روی دیگر نیز عارف درپی کسب جایگاه سیاسی پایدار و قابل اتکا برای خود است و بعد از آخرین انصراف انتخاباتی خود؛ تصمیم به تصاحب کرسی‌های سبز رنگ بهارستان گرفته است. اما اینکه سرنوشت فعالیت‌های سیاسی عارف برای چندمین بار با ممانعت تندروها مواجه می‌شود و در نهایت به «انصراف» وی ختم خواهد شد یا نه؛ پاسخی است که تنها خود عارف باید بدهد.[13]



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/478739

[2] http://www.isna.ir/fa/news/94072113554

[3] http://www.jahannews.com/vdcdjn0ozyt0of6.2a2y.html

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/480750

[5] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/481183

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/478334

[7] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/477309

[8] http://www.asriran.com/fa/mobile/422988

[9] ایلنا - کد خبر: 311968 ۱۳۹۴/۰۷/۱۸

[10] http://www.irna.ir/fa/News/81795496

[11] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=270&pageno=11

[12] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/480770

[13] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/480448


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • هاشم ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    عارف دوست داریم
  • حسن ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    بعضی از این اشخصاص فقط در حد یک سیاهی لشکر تاثیر دارند مثل عارف که خیلی طرفدار داشته باشد شاید به 2 هزار نفری برسند
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    محمود جان ما رو هم فراموش کردی!
  • علی احمدی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    من تحلیل های هفتگی شما رو هر پنجشنبه می خونم. خیلی خوبه... تقویتش کنید . ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس