کد خبر 460380
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴

طبق برآورد منابع آمریکایی، این کشور برای جنگ ساختگی و نمایشی علیه تروریست‌های «داعش»، روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار و طی یک سال گذشته حدود چهار میلیارد دلار از جیب مالیات‌دهندگان هزینه کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در گزارشی پیرامون حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سوریه نوشت:

طبق برآورد رسانه‌های آمریکایی که وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) نیز آن را تأیید کرده است، حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سوریه طی یک سال گذشته روزانه ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته است. البته در این گزارشات مشخص نشده است که آیا این هزینه شامل «ائتلاف آمریکایی ضد داعش» هم می‌شود یا نه. علاوه بر مورد فوق، این گزارش میزان هزینه آمریکا طی یک سال اخیر در حمله به داعش را حدود چهار میلیارد دلار اعلام کرده که اگر بر روزهای سال تقسیم شود، هزینه‌های روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار می‌شود.در هر حال، این رقم‌های کلان در حالی به اسم نبرد با داعش هزینه می‌شود که حتی رسانه‌های معتبر آمریکایی هم اعلام کرده‌اند این نبرد، یک نبرد واقعی نیست، بلکه نمایشی است. مقامات رسمی در عراق نیز به کرات اعلام کرده‌اند نبرد آمریکایی‌ها و ائتلافشان با داعش جدی نیست.


این سیاست آمریکایی‌ها‌ طی ماه‌های اخیر نیز بارها علیه بسیج مردمی و نیروهای دولتی به کار گرفته شده است. اکنون نیز به گفته مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی عراق، علت اصلی توقف عملیات علیه داعش در استان الانبار، همین کارشکنی‌ها و فشارهای آمریکاست. آمریکایی‌ها حتی تهدید کرده بودند، در صورت ادامه این عملیات نیروهای بسیج مردمی را هدف قرار می‌دهند.تاکنون مقامات آمریکایی (از جمله جو بایدن معاون رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق) بارها اعتراف کرده‌اند که داعش توسط خود آمریکایی‌ها و متحدان آنها در منطقه ایجاد شده است.


این نکته هم گفتنی است که در مقابل این زیان مالی که مردم آمریکا متحمل شده‌اند شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی آمریکا که غالباً در تملک صهیونیست‌هاست، میلیاردها دلار از کنار داعش سود برده است.


تحولات میدانی


نیروهای دولتی و بسیج مردمی عراق دیروز مناطقی را در استان کرکوک آزاد کردند؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح عراق ۱۱ روستا را نیز در شهرستان «داقوق» واقع در جنوب غربی استان کرکوک آزاد کردند. این نیروها همچنین جاده راهبردی بغداد- کرکوک را به طور کامل پاکسازی کردند. وسعت مناطق آزاد شده در این عملیات، ۲۰۰ کیلومتر مربع و شمار تلفات تکفیری‌ها نیز ۴۰ نفر اعلام شده است.علاوه بر آن، جنگنده‌های عراقی با حمله به مواضع تکفیری‌ها در استان کرکوک، ۲۷ تروریست را از پای درآوردند. انهدام ۱۴ مخفیگاه و ۱۱ خودروی داعش در استان الانبار نیز از دیگر رخدادهای یکی دو روز گذشته عراق بود.


ادامه تظاهرات مردمی


از سوی دیگر هزاران عراقی روز جمعه در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند و خواستار اصلاحات واقعی در دولت شدند. تظاهرکنندگان همچنین، از مواضع مرجعیت عراق حمایت کردند. مرجعیت عراق اخیراً هشدار داده بود که مردم باید مواظب شعارها باشند و تظاهرات را به اعتراضات ضد حکومتی تبدیل نکنند. 


شهرهای مختلف عراق مدتی است به صحنه تظاهرات مردمی علیه فساد تبدیل شده اما بنابر اعلام برخی مقامات و رسانه‌های عراقی، کشورهایی مثل انگلیس، آمریکا و عربستان با حمایت‌های رژیم صهیونیستی درصدد انحراف این اعتراض‌ها به سمت سرنگونی دولت عراق هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس