با وجود مقررات ناقص بیمه ای اگر راننده یک پراید به یکی از این خودروهای لوکس خارجی بزند و مقصر شناخته شود، نه تنها باید خودروی خود را بفروشد، بلکه احتمالا باید منزل مسکونی‌اش را (اگر داشته باشد) به فروش برساند تا خسارت خودروی چندصد میلیونی را پرداخت کند.

گروه اقتصادی مشرق- موج واردات خودروهای لوکس در سال‌های اخیر علاوه بر آن که از جنبه‌های مختلف همچون خروج میلیاردها دلار ارز از کشور، ترویج فاصله طبقاتی و مانور تجمل در جامعه مورد انتقاد است، برای رانندگان سایر خودروها هم دردسر ایجاد کرده است.

این دردسر بزرگ زمانی حادث می‌شود که صاحب خودروی معمولی با این خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی تصادف کند و مقصر هم باشد.

با توجه به این که سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث خودروها فقط 5/5 میلیون تومان است، تصادفاتی که خسارت آنها بیش از این رقم شود، مایه دردسر رانندگان مقصر می‌شود.

این در حالی است که 5/5 میلیون تومان حتی کفاف چراغ برخی خودروهای لوکس وارداتی را هم نمی‌دهد.

محمد حیدری عضو هیأت مدیره و معاونت فنی در این باره می گوید: آنچه قانون الزام کرده برای خسارت جانی تا سقف 220 میلیون تومان و مالی 5/5 میلیون تومان است.

به گفته کارشناسان خسارات بیمه‌، حتی در مواردی از تصادفات، خسارت خودروهای لوکس به 100 میلیون تومان هم رسیده است. از آنجا که بیمه فقط 5/5 میلیون تومان تعهد پرداخت خسارات مالی دارد، در چنین مواردی راننده خودروی مقصر مجبور است مابقی خسارت تا 100 میلیون تومان را از جیب بپردازد.

به عنوان مثال، اگر راننده یک پراید 15 میلیونی به یکی از این خودروهای لوکس خارجی بزند و مقصر شناخته شود، نه تنها باید خودروی خود را بفروشد، بلکه احتمالا باید منزل مسکونی‌اش را هم (اگر داشته باشد) به فروش برساند تا خسارت خودروی چندصد میلیونی را پرداخت کند.

به گفته عباس فراشیانی مدیر بیمه خودرو بیمه ایران، 20 درصد از خسارت‌های مالی حوادث رانندگی این شرکت فراتر از بیمه قانونی شخص ثالث است.

محمود امراللهی مدیرعامل بیمه ایران از احتمال تغییر در نرخ تعهد خسارت مالی بیمه شخص ثالث خبر داده است.

با این حال تنها راه موجود برای رفع این معضل، افزایش سقف تعهد خسارت مالی از سوی مشتریان است که برای هر یک میلیون تومان فراتر از تعهد 5/5 میلیون تومانی بیمه شخص ثالث، باید حدود 70 هزار تومان پرداخت کنند. سقف این مورد نیز 30 میلیون تومان است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    به نظر من راننده پراید باید بعد از تصادف با ماشین فرار کنه
  • اهوازی ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    مشرق انتقاد از وضعیت خرید و فروش خودرو یا کالای خارجی کافی نیست.من هم طرفدار خرید کالا و خودروی ایرانی هستم اما به شرط اینکه با کیفیت تولید شود.
  • حسین ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    هیچ جای دنیا بیمه انقدر غیر قابل اتکا و ضعیف نیست.
  • قابل توجه نماینده ها ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    مردم عادی چه گناهای کرده اند که باید در یک تصادف هست و نیستشان را ثروتمندان بی درد بدهند . دولت باید یک سقف قیمت برای خودرو های خاص تعیین کند . پز دادن و بازی با سرنوشت مردم نه شرعی است و نه عقلی باید برای ان فکری کنند که با جیب دیگران اینطور در خیابان ها پر ندهند .
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    آقا اصلا چه معنی داره باید مابه التفاوت خسارت خودروهای لوکس از محل بیمه بدنه اجباری.خودشون کم بشه تابرای مردم عادی مشکلی ایجاد نکنند بالاخره ازقدیم گفتن هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد
  • محمد ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    استدلال شرکتهای بیمه برای سودهای ملیاردی ، ۲۰ملیون خودر ،بیمه هایشان را افزایش بدهند تا بتوان بخشی از خسارات ۱۰ هزار خودرو لوکس را احیانا پرداخت کنند راه حل ۱- یا خودروهای لوکس برای نمایشگاه وارد شوند ۲- یا بالاترین قیمت خودروی لوکس ۱۰۰ ملیون محاسبه شود مردم چه کناهی کردنند که خودروی ملیاردی بیایند تو این خیابانهای غیراستاندارد ، وپر برخورد .
  • عباس ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    باید توجه داشت که متاسفانه کسی که با چنین خوردوهایی تصادف میکنه پول خود ماشین رو نمیده بلکه پول گمرک و عوارض و ... رو داره پرداخت میکنه، پولهایی که حتی ممکن هست وارد کننده خودروهای لوکس نداده باشند و از راه های دیگه ای وارد کرده باشند. فکر میکنم قیمت غیر داخلی در وهله اول معیار خوبی برای پرداخت خسارت باشه و در ثانی سقف 100 میلیون تومانی ارزش گزاری بر روی خودروهای لوکس راهکار مناسبی به نظر میرسه
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    اگه با یکی از اینها تصادف کنی باید ماشینت رو جا بزاری و فرار کنی
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    آفرین عباس جان گل گفتی.
  • اکبری ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    قانون باید از اقشار ضعیف حمایت بکنه و یک قیمت حداکثری برای پرداخت خسارت تعیین شود. بخطر انداختن زندگی اکثریت جامعه بخاطر درصدی کم از شهروندان منصفانه نیست.ناشناس 08:09 هم که فرار را پیشنهاد دادند غافل هستند که نمیشه فرار کرد پیدا میکنند و اگر خسارت را نداشته باشی باید بری زندان
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    باید تعهد فرد مقصر تا حد بیمه باشه ولا غیر!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    بهترین راه حل اجبار این گونه خودروها به داشتن بیمه بدنه است و اینکه در هر گونه تصادفی ملزم باشند که از بیمه بدنه خود استفاده کنند
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    میشه لطفا بیمه را تعریف کنید؟
  • ایمان ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    با این کار قشر متوسط و ضعیف جامعه دو بار می سوزند یک بار وقتی که این ماشین ها رو میبینند ولی دستشون بهشون نمی رسه یه بار وقتی باهاشون تصادف می کنند و باید تمام یا بخشی از زندگیشونو بدن
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    اگر راننده اتومبیل گران قیمت کشته شود بهتر است چون بیمه دیه او را پرداخت می کند
  • وحید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    باید مجلس هرچه سریع تر قانونی رو برای خودروهای لوکس تصویب بکنه که اگر شخصی در تصادف با این خودرو ها مقصر بود یه سقف پرداختی داشته باشه نه که همه زندگیشو بده بازم بره زندان!!!!! خداییش آدم میمونه این پولدارها سرمایه ملی رو که هدر میدن باعث فساد و تبعیض در جامعه هم هستن با عث ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه هم هستند!! قشر ضعیف جامعه فشار این مرفهین بی درد رو روی دوششون حس میکنند.
  • سروش ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    دوستی در آلمان دارم که می گفت در زمانی که توی المان بوده ماشینی به وی برخورد می کند و من رو به بیمارستان رساندند بعد از ترخیص سؤالی که از مسئول بیمارستان کردم این بود که آیا برای مخارج من از بیمه شخص ثالث راننده استفاده کردید؟ گفت خیر خیابانی را که شما در آن تصادف کردید بیمه است و هر تصادفی در آن توسط بیمه هزینه اش پرداخت می شود حتی اشخاص خارجی !!حتی به ماشینی که من با آن برخورد کرده بودم هم بیمه مبلغی پرداخت کرده بود البته آلمان عوارض و مالیات شهرداری ها صرف مسائل اجتماعی مثل همین قضایا می شود. البته وقتی تو کشوری که قالب خودورها بنز و بی ام و آئودیه دولتها به فکر دوچرخه سوارها هم هستند نه مثل کشور ما که همیشه شرکتهای بیمه به زرو دولت چماغ بالا سر مردمند و بیمه گذار در کشور ما همه چیز رو از سوراخ و درز جیب مردم می بینه بر ای همین هم در اجرا قوانین بیمه ای به انداره همان درز هم تنگ نظرند و غیر قابل انعطاف.
  • محمدی نسب ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    به نظر من باید دولت پوداران مجبور به پرداخت اضافه به بیمه بکند که اگر مردم عادی به ماشین آنها صدمه بزنند بیمه به آنها پرداخت بکند. نباید بخاطر دو الی سه هزار پولدار همه مردم سختی بکشند کسی که می خواهد با ماشین لوکس و گرانقیمت داخل شهر رانندگی کند باید هزینه بیشتری متحمل بشود که اگر او مقصر باشد یا دیگران ، هزینه ها توسط بیمه پرداخت شود. نمی خواهد چهار تا پنج میلیون راننده پول اضافه بدهند هر که سقفش بیش برفش بیش.
  • سامان ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    بیمه های ایران واقعا خوب حمایت نمیکنن اما مشرق جان خواهشا یک مطلب د مورد این موضوع در خارج هم بزار اونجا هم همچین وضعی هست مثلا هم پژو 308 دارن هم پوشه 911 اونا چجورین ؟
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    در اینصورت بهتر است ماشینهای لوکس را با پتک خرد کرد.
  • محمد منفرد ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    اینکه همه مردم بروند و تعهدات بالاتر شرکت های بیمه را خریداری کنند که اصلا معقول نیست . اگر کسی پول دارد که چنین خودروهایی را سوار شود پس پول دارد که هزینه های بیمه آن را هم بپردازد. باید نوعی بیمه اجباری شبیه بیمه بدنه برای مالکان این خودروها وضع شود که هزینه آن را خود آنها بپردازند و در صورت تصادف خودرو مقصر تنها به اداء سقف بیمه ای خود متعهد باشد نه بیشتر. مابقی خسارت را هم بتوانند از بیمه ویژه خودشان بگیرند.
  • حسین ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    بیمه یعنی اهرم فشار که برخی راننده ها استفاده می کنند...یارو میگه زیرت میگیرم یه کوپن هم میزارم روی سینه ت!
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    اخه چرا ما ایرانی ها انقدر کوته بینیم
  • abas masoomi ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    چاره اینست که حق بیمه خودروهای بالای 100 ملیون را تصاعدی بالا ببرند
  • یک مَرد ایرانی ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    حق کاملاً با آقا وحیده این مجلس اگر خودش رو مردمی میدونه باید هرچه سریعتر سقف خسارتی ( که به نظرم باید هر سال برابر میانگین قیمت خودروهای سواری ایرانی تعیین بشود ) برای این منظور تصویب کند
  • فرهاد ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    این یکی از مظاهر زشت و چندش آور اختلاف شدید طبقاتی هست که حالا که با آن ریشه ای برخورد نمی کنند لااقل طبق توصیه وحید سقفی برای خسارت در نظر بگیرند
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خود ماشین لوکس مگه بیمه نداره؟ این همه پول میدن براش بیمه ش هم اجباری بشه.
  • iran ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    اصلا خودرو لوکس رو چی تعریف میکنین.کامیون یا اتوبوس معمولی که هر چراغش حدود یک میلیون تومنه خودرو لوکسه ؟آیا افت قیمت رو بیمه حساب میکنه ؟ حساب کنین بیمه ها خوب پولی میبرن .خودرو معمولیش هم تو تصادف سنگین بیمه جوابگو نیست.الان دیگه تو خیابونا پر از ماشینه دویست سیصد میلیونیه
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    البته اگر مردم ایران هم مثل اروپائها مالیات بدن قول میدن بیمه که هیچی‌..........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس