روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر سخنان حسن روحانی پیرامون جلوگیری از تفسیر نابجا از خط امام خمینی(ره) و پاسخ رئیس قوه قضائیه به اظهارات وزیر کشور آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز خبری بر سخنان حجت‌الاسلام روحانی پیرامون جلوگیری از تفسیر نابجا از خط امام خمینی (ره) و پاسخ رئیس قوه قضائیه به اظهارات وزیر کشور آغاز کردند. از سوی دیگر روزنامه آرمان هاشمی با وجود بایکوت تحلیلی استعفاء صادق خرازی از شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان از سوی روزنامه‌های دیگر اصلاح‌طلب؛ افشا کرد که این رخداد به دلیل حضور نسل اولی‌های اصلاحات در حزب اتحاد ملت ایران است تا گمانه دستور استعفاء اجباری صادق خرازی از سوی رأس جریان اصلاحات تقویت شود.

روزنامه مردم‌سالاری

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «انتقاد رئیس دستگاه قضا و پاسخ وزیر کشور» و «روحانی: نگذاریم راه و مسیر امام (ره) توسط عده‌ای تفسیر نابجا شود» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· پاسخ استعلام رحیمی را نمی‌دهند

هرچقدر به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه نزدیک می‌شویم؛ تلاش برای یافتن نماینده‌های مرتبط با محمدرضا رحیمی افزایش می‌یابد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «رییس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: اگر مسوولان قوه قضاییه می‌گویند پرونده رحیمی‌در شکل رسانه‌ای آن درست نیست بهتر است پاسخ استعلام را برای روشن شدن موضوع به مجلس بدهند. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این که پرونده استعلام‌های پرداخت‌های رحیمی به نمایندگان به کجا رسیده است و آیا پاسخ استعلام‌های 170 کاندیدای مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، به این کمیسیون داده شده یا خیر، تصریح کرد: قوه قضاییه هنوز پاسخ استعلام را به ما نداده و تاکنون پاسخی به این استعلام داده نشده و انتظار می‌رود برای روشن ساختن اذهان عمومی، پاسخ استعلام به کمیسیون اصل نود فرستاده شود. این نماینده مجلس نهم، یادآور شد: اگر مسوولان قوه قضاییه قائل به این موضوع هستند که مسئله به‌شکلی که رسانه‌ای شده صحت ندارد، بهتر است این موضوع را در قالب پاسخ استعلام به کمیسیون اصل نود ارائه دهند.»

روزنامه ابتکار

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیروزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «روایت‌های چندگانه از روند احراز صلاحیت‌ها» و «آیت‌الله شبیری: کسی بهتر از هاشمی انقلاب را نمی‌شناسد» اختصاص داد.

· تکذیب امام جمعه شدن ناطق نوری

هر روز یک خبرسازی برای ناطق نوری از سوی اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد؛ روزی او را مسئول چینش نامزدهای انتخاباتی معرفی می‌کنند و روزی دیگر از رغبت وی برای ریاست مجلس و حالا نوبت به امام جمعه شدن وی رسیده است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «صحبت‌های مطرح شده از قول احمد ناطق نوری درباره احتمال امام جمعه شدن حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری رد شد. ایسنا گزارش داد؛ در پی پخش خبر حضور احتمالی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری به عنوان خطیب نماز جمعه تهران در برخی از رسانه‌ها به نقل از برادر او (احمد ناطق نوری) وی با ابراز بی‌اطلاعی عنوان کرده بود که از خود آقای ناطق سؤال کنید که خبرنگار استنباط کرده است که امکان حضور ناطق به عنوان خطیب نماز جمعه وجود دارد.

دفتر احمد ناطق نوری در تکذیبیه‌ای با تاکید بر این‌که وی سخنگوی برادرش نیست، عنوان کرد که القای خبر «برادر حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری حضور احتمالی وی در پشت تریبون نماز جمعه تهران را رد نکرد» صحیح نیست و تیتر انتخابی استنباط شخصی خبرنگار است و مورد تائید احمد ناطق نوری نیست و بهتر است در این زمینه از خود حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری سؤال پرسیده شود. پیش از این برخی از رسانه‌ها خبر احتمال حضور حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری به عنوان خطیب نماز جمعه تهران را از قول احمد ناطق نوری منعکس کرده بودند.»

روزنامه اعتماد

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «گفتند که یارانه‌ها پول امام زمان(عج) است» و «توقیف فیلم بدتر از هواپیماربایی» اختصاص داده است.

· لیست‌های متعدد انتخاباتی اصولگرایان

گروه احزاب روزنامه اعتماد مدعی است که محورهای متعدد همگرایی در اردوگاه اصولگرایان خود واگرایی در بدنه این جناح سیاسی را به بار آورده است و در جدیدترین محور وحدت با پیشنهاد یک عضو دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز حول محوریت علی لاریجانی است در حالی که خبرهای جدی از ائتلاف سیاسی میان حامیان علی لاریجانی و حامیان دولت حکایت می‌کند.

گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل وضعیت همگرایی اصولگرایان نوشت: «اردوگاه اصولگرایان طی یک سال گذشته پر رفت و آمد بوده. این شلوغی در حالی است که از هر سوی کارزار راست‌کیشان سیاسی ایران صدایی برای انتخابات مجلس دهم بلند است. اگر چندی پیش محمد رضا باهنر در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد بیش از ۵ هزار چهره اصولگرا تقاضای آن را دارند تا اسمشان در لیست انتخاباتی اصولگرایان برای تهران باشد حالا حتی مداحان سیاسی این جریان هم می‌خواهند لیست مستقل انتخاباتی بدهند. این اتفاقات نشان‌دهنده این است که مدیران جناح راست در غیاب ریش‌سفیدان خود نتوانسته‌اند به مکانیزمی برای رسیدن به ائتلاف سیاسی برسنپد. همین است که علی لاریجانی بیش از آنکه در اندیشه همگرایی با اصولگرایان باشد در فکر هماهنگی با طرفداران دولت است. ناطق نوری ترجیح می‌دهد طبقه سیاسی خود را عوض کند، ولایتی کمک به حسن روحانی و هاشمی‌رفسنجانی را اولویت خود می‌داند، محمد باقر قالیباف با راه‌اندازی حزب سهم خود از پارلمان دهم را بدون هماهنگی با رهبران این جریان می‌طلبد. از سوی دیگر حتی اگر اصولگرایان به ویژه شورای هماهنگی اصولگرایان که هنوز تأسیس نشده یا سه حزب موتلفه، ایثارگران و پایداری بتوانند به لیست انتخاباتی مشترکی برسند بی‌تردید چهره‌های جامانده از فهرست انتخاباتی اصولگرایان به یکدیگر نزدیک شده و لیست دیگری را برای انتخابات مجلس تنظیم خواهند کرد. جدای از لیست جامانده‌های اصولگرایان، می‌شود به لیست احتمالی حزب یکتا و لیست انتخاباتی احمدی‌نژاد نیز اشاره کرد. از این رو گروه‌های فعلی اصولگرا که دنباله رو شورای هماهنگی اصولگرایی و سه حزب مؤثر این جریان هستند حتی مفروض به ائتلاف سیاسی در انتخابات مجلس دهم جدای از رقابت با اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید با دو یا سه لیست انتخاباتی اصولگرای دیگر هم رقابت کنند. با توجه به این شرایط احتمال پیروزی آنان در انتخابات مجلس دهم چگونه خواهد بود؟»

روزنامه شرق

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «آن‌ها که به احمدی‌نژاد تقدس دادند، پاسخ دهند» و «اتوبوسی بیرون می‌کنیم؛ مینی‌بوسی می‌آوریم» اختصاص داد.

· روحانی رییس جمهور 1396

روزنامه شرق در گفت‌وگو با تحلیل احمد نقیب‌زاده به بررسی تحولات کشور از منظر جامعه‌شناسی سیاسی پرداخته است. این استاد مطرح دانشگاه در پاسخ به این سؤال که برخی از صاحب‌نظران سیاسی معتقدند دولت اعتدال یک دولت ائتلافی است. آیا می‌توان دولت روحانی را دولتی ائتلافی نامید؛ اظهار داشت: «من فکر می‌کنم دولت روحانی همان چیزی است که ایران به آن نیاز دارد. ما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم به صورت زودرس به توسعه سیاسی دست پیدا کنیم. ما هنوز به کسی احتیاج داریم که آستین‌هایش را بالا بزند و کشور را بسازد.

تا الان همه انرژی دولت روحانی روی مسئله هسته‌ای بوده و از این به بعد این دولت وقت دارد خودش را نشان دهد. باید دید اصلاحاتی را که قرار است در داخل انجام دهد، آغاز خواهد کرد یا خیر؟ که من فکر می‌کنم اصلاحات را آغاز خواهد کرد. در زمینه سیاست خارجی هم من یک نگرانی شدید داشتم و آن این بود که بعد از این توافق بگویند ما جلو جنگ را گرفتیم و روند پیشین سیاست خارجی را ادامه دهند. در این صورت خسران در خسران می‌بود. در حالی که این توافق باید سرآغاز دگرگونی‌های دیگری باشد و ایران در آن صورت واقعاً برنده خواهد شد. فکر می‌کنم بر همین مبنا بود که بعد از توافق، آقای روحانی گفت باید با عربستان وارد گفت‌وگو شویم و مسئله سوریه را سیاسی حل کنیم.

امیدوارم ایشان موفق شود که تغییر در سیاست خارجی باید با سیاست داخلی همراه باشد، ایشان باید مسائلی مانند حصر را مدیریت کند تا به بهترین شکل منافع کشور تأمین شود.»

همچنین احمد نقیب زاده پیرامون حضور مجدد روحانی در پاستور گفت: «من فکر می‌کنم در دوره بعد ایشان رأی می‌آورد، البته این گفته من به عملکرد دو سال آینده ایشان ارتباط دارد. تصور من این است که به‌زودی مردم دستاوردهای سیاسی وی را خواهند دید و می‌شود به ایشان برای آینده دل بست

روزنامه آرمان‌ امروز

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «باید بابت احمدی‌نژاد پاسخ بدهند» و «وزارت کشور سکوتش را شکست» اختصاص داد.

· رازهای استعفاء

روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی پس از اعلام استعفاء رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان از آغاز «پروژه» جدید صادق خرازی برای التهاب در فضای اصلاح‌طلبان روایت کرد و حالا از اثرگذاری حضور حزب اتحاد ملت (مشارکت دو) در استعفاء صادق خرازی خبر می‌دهد تا ابعاد پنهان این ماجرا با سرعت کم ولی با اهمیت آشکار بشود.

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در تحلیل استعفاء صادق خرازی نوشت: «به این ترتیب خرازی که به گمان برخی افراد قصد داشت با سرلیستی اصلاح‌طلبان وارد مجلس دهم شود تحمل فشارها را نداشت و خداحافظی کرد. در گمانه دیگری می‌توان به برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت ایران اشاره کرد. ندای ایرانیان و اتحاد ملت ایران دو حزبی بودند که پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 با عنوان اصلاح‌طلبی تشکیل شدند. ندای ایرانیان در ابتدا با نام ندا وارد میدان شده بود که از حروف آغازین عبارت «نسل دوم اصلاح‌طلبان» آمده بود که همین مورد نقد جامعه اصلاح‌طلب قرار گرفته بود، چرا که اگرچه اصلاح‌طلبان نسل اول از فضای سیاسی تا حدی فاصله گرفته بودند اما هنوز حضور داشتند و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را به خاطر اجماعی دانستند که توسط شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات شکل گرفته بود. در حزب اتحاد ملت ایران نسل اولی‌های اصلاح‌طلبان حضور داشتند. با این حال این حزب قانونی با اعتراض‌هایی از سوی برخی فعالان سیاسی اصولگرا مواجه شد. همه این‌ها در حالی بود که اصولگرایان نه تنها از حزب ندای ایرانیان کوچک‌ترین انتقادی نکردند بلکه به تعریف و تمجید از آن برآمده بودند. این‌ها در کنار هم اصلاح‌طلبان را به این فکر انداخت که ندای ایرانیان در زمین اصولگرایان به بازی ادامه می‌دهد. به این ترتیب خرازی از آنجا که هیچ مقبولیتی از سوی اصلاح‌طلبان نمی‌بیند خود از زمین بازی خارج شد.»

روزنامه ایران

سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر روباه/ راز استعفای صادق اصلاحات از زبان آرمان هاشمیروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «در بررسی صلاحیت‌ها اصل بر برائت است» و «نباید بگذاریم خط امام توسط عده‌ای تفسیر نابجا شود» اختصاص داد.

· سنگ تمام روزنامه دولت برای وزیر امور خارجه انگلستان

«موضع ایران نسبت به اسرائیل اندکی تغییر کرده است»، «ایران دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست» مهم‌ترین گزاره‌های خبری هاموند در گفت‌وگو با رادیو 4 بی بی سی است و حالا راوی ایجاد فضای «اعتماد» میان طرفین ایرانی و انگلیسی در روزنامه دولتی ایران است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلستان، در یادداشت مهمان روزنامه دولتی ایران نوشت: «من به خوبی از مشکلات اخذ روادید بریتانیا و لزوم سفر متقاضیان به ترکیه یا امارات متحده عربی آگاه هستم. ما فعالیت دوباره سفارت بریتانیا را با حضور مجموعه‌ای کوچک آغاز خواهیم کرد. از همین رو خدمات روادید بلافاصله پس از بازگشایی سفارت ارائه نخواهد شد. با این حال از سرگیری ارائه خدمات روادید در تهران برای ما در اولویت قرار دارد و امیدواریم طی چند ماه آینده بتوانیم این خدمات را عرضه کنیم. من انتظار ندارم روابط ما با ایران از این پس برای همیشه فارغ از هر فراز و نشیبی پیش رود؛ اما به آینده امیدوارم. تاریخ کهن و گستره فرهنگ ملت ایران به خوبی شناخته شده است. آنچه اما در این سفر بیش از هرچیز من را تحت تأثیر قرار داد میهمان‌نوازی گرم ایرانیان بود و جسارت و تهور آن‌ها در آزمودن شیوه‌های نو. ما به طور یکسان به چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیشاروی دو کشور قرار دارند، خواهیم پرداخت و تلاش‌های خود را برای ایجاد درک و احترام متقابل ادامه خواهیم داد، بویژه از طریق دیپلماسی و در آینده از طریق تجارت و بازرگانی تا مردم هر دو کشور از منافع آن بهرمند شوند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    صادق !!!! از خدا نمی ترسید نه ؟
  • علی حقجو ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ما مردم احمدی نژاد را آوردیم و به آن افتخار میکنیم و به یاد آن مسروریم . به این عمل توشه ای پر بار برای آخرتمان داریم . شما وطن فروشا به چی افتخار میکنید؟ راستی آخرین دیدار مقام معظم رهبری با دولت دهم را مطالعه کردید
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اینها عاشق چشم و گوش بسته غرب هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس