کد خبر 458163
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴

هاموند در این یادداشت نوشته است: من این هفته به تهران آمدم و اولین وزیر امور خارجه بریتانیا بودم که طی بیش از یک دهه به ایران سفر کرده است.

به گزارش مشرق، هاموند در این یادداشت نوشته  است: من این هفته به تهران آمدم و اولین وزیر امور خارجه بریتانیا بودم که طی بیش از یک دهه به ایران سفر کرده است.

چند هفته پیش‌تر، من و آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران، همراه همتایان خود از پنج کشور دیگر و اتحادیه اروپا در وین ملاقات کرده بودیم. جهان نفس‌های خود را در سینه حبس کرده بود تا ببیند آیا ما می‌توانیم پس از مذاکرات طولانی به توافق هسته‌ای برسیم.

و ما به توافق رسیدیم. توافق هسته‌ای یک پیروزی تاریخی برای دیپلماسی و موفقیتی برای تمام طرف‌های حاضر در مذاکرات بود. اجرای این توافق جهان را از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن خواهد کرد و به ایران فرصت خواهد داد تا روابطی متفاوت با کشورهای غربی برقرار سازد.

من مصمم هستم تا پایان مذاکرات هسته‌ای را به آغاز فصل نوینی از روابط کشورم با ایران تبدیل کنم؛ روابطی که برای مردم ایران و بریتانیا مفید باشد. هیأتی بلندپایه از مدیران بازرگانی و اقتصادی بریتانیا در این سفر همراه من بودند و طی این سفر سفارت بریتانیا را در تهران بازگشایی کردم.

روابط ایران و بریتانیا پیشینه‌ای طولانی، پیچیده، و اغلب دشوار دارد. من انتظار ندارم تمام مشکلات یک شبه حل و فصل شوند. اما امروز ما چالش‌های مشترک بسیاری پیش رو داریم: سربرآوردن داعش در عراق و سوریه، بی ثباتی در افغانستان، تجارت مواد مخدر، و تغییر آب و هوا و اقلیم زمین.

من معتقدم اگر فضایی از اعتماد و اطمینان ایجاد کنیم، می‌توانیم موجب پیشرفت اوضاع شویم. این همان کاری است که در مذاکرات هسته‌ای انجام دادیم و من مایلم بار دیگر از طریق دیپلماسی، و با کمک سفارت‌های دو کشور آن را تکرار کنم.

یک راه اعتمادسازی، تسهیل ارتباط بین مردم دو کشور است: بین دانشگاه‌ها، بازرگانان، دانشمندان، هنرمندان، و خانواده‌ها. ایرانیان زیادی در بریتانیا زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سهم فوق‌العاده‌ای در خدمت به جامعه بریتانیا داشته‌اند.

من به خوبی از مشکلات اخذ روادید بریتانیا و لزوم سفر متقاضیان به ترکیه یا امارات متحده عربی آگاه هستم. ما فعالیت دوباره سفارت بریتانیا را با حضور مجموعه‌ای کوچک آغاز خواهیم کرد. از همین رو خدمات روادید بلافاصله پس از بازگشایی سفارت ارایه نخواهد شد. با این حال از سرگیری ارایه خدمات روادید در تهران برای ما در اولویت قرار دارد و امیدواریم طی چند ماه آینده بتوانیم این خدمات را عرضه کنیم.

من انتظار ندارم روابط ما با ایران از این پس برای همیشه فارغ از هر فراز و نشیبی پیش رود. اما به آینده امیدوارم. تاریخ کهن و گستره فرهنگ ملت ایران به خوبی شناخته شده است. آنچه اما در این سفر بیش از هرچیز من را تحت تأثیر قرار داد میهمان‌نوازی گرم ایرانیان بود و جسارت و تهور آن‌ها در آزمودن شیوه‌های نو. ما به طور یکسان به چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیشاروی دو کشور قرار دارند، خواهیم پرداخت و تلاش‌های خود را برای ایجاد درک و احترام متقابل ادامه خواهیم داد، بویژه از طریق دیپلماسی، و در آینده از طریق تجارت و بازرگانی، تا مردم هر دو کشور از منافع آن بهرمند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شهروند ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    خش بیمویی با هزار تا نیرنگ
  • آريو برزن ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    جهان براي همه ي جهانيان ملت ايران فرهنگي دارد كه به راحتي ميتوان گفت در صورت ارتباط با مردمان ديگر كشورها همه را در خويش هضم مي كند واين قدرت ايران است كه از صد ها بمب اتم قوي تر است .
  • محمد ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    جهان بدون جنگ فقط در گفتگو نهفته است.آقای هاموند به سرزمین آریایی و کهن ایران خوش آمدی
  • مصطفی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    بیرون کردن انگلیسی ها به اون صورت کار غلطی بود و حالا ورودشون به ایران کاری غلط تر . من به عنوان یک ایرانی احساس می کنم به شعورم توهین شده.اگر خواست ملت بر بیرون کردن و عدم علاقه به روابط با انگلیس بود ، چرا شما راهشان دادید . مگر نه اینکه حکومت باید به خواست ملت تن دهد. من فکر می کنم ما از اول انقلاب باید در قانون اساسی میخ را جوری می کوبیدیم که هم در داخل و هم در خارج حساب کار دست همه می آمد. که در غیر ان صورت واویلا .... مشرق بیامم برات با این اخبارت
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    مواظب انگلیسیها باش تا حدی که در انتهای جلسات وقتی با انها دست میدهی بعد از جدا شدن از انان درست نگاه کن که ایا دستت سر جای خودش هست یا نه ؟ اینها خیلی تر دست اند با مهارت کارشان را میکنند . جهان اسلام و کشور عزیز ما زخم خورده سیاستهای شوم انگلیس در دو سده اخیر است . به یاد داشته باشیم که قران کریم انان را به ما اینگونه معرفی می فرماید : لن ترضی عنک الیهود ولا النصاری حتی تتبع عن ملتهم . انان به جز پزیرفتن سیادت و ولا یتشان از ما هیچگاه راضی نخواند شد .امید واریم با هوشیاری و بصیرت و مجاهدت و استقامت مسئولین و کارگزاران متدین و انقلابی را هنفوذ و سلطه بیگانگان اسلام ستیز و دشمنان اسلام و مسلمانان برای همیشه بسته شود .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    و تو انتظار خیلی چیزهای دیگر را داری....!!!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    "" ایرانیان زیادی در بریتانیا زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سهم فوق‌العاده‌ای در خدمت به جامعه بریتانیا داشته‌اند."" وطن فروشهایی که به جای خدمت به جامعه ی خودشون به انگلیسی ها خدمت میکنند!
  • حسین ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    مطالب این گدای طلبکار(بلافاصله بعد از توافق هسته ای خودشان برای سفر به ایران از هم سبقت می گیرند و با کمال پرروئی همچنان ایران را محتاج رابطه با خودشان تبلیغ می کنند) در کنار رفتارها و عملکرد سال های طولانی انگلیس، آدم را به یاد،ناز روباه ولبخند گرگ، و دریدگی کفتار می اندازد، او دشمن است و شکی نیست که دشمنی می کند حتّی با لبخند و سخنانی در لفّافه ادب دیپلماتیک،امّا ما باید با درس گرفتن از تاریخ، هوشیار باشیم اگر نمی توانیم گرگ و کفتار را زنجیر و قلّاده ببندیم لااقل خود را از شرّ آنها در پناهگاه ایمن وطن محفوظ بداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس