بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هفت کتاب دفاع مقدس که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجمه کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس 7 کتاب دفاع مقدس که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجمه کرده است.

این کتاب‌ها عبارتند از «راز نگین سرخ (انگلیسی)»،‌ «چشم بیدار حماسه (انگلیسی)»‌، «لوطی و آتش (انگلیسی)»، «قطعه‌ای از آسمان(انگلیسی)»،‌ «چون کوه باشکوه (انگلیسی)»‌، «نیاز(عربی)»،‌‌«دو کبوتر،‌ دو پنجره‌، یک پرواز(انگلیسی).

از این میان قرار است کتاب «راز نگین سرخ» اثر حمید حسام با حضور نویسنده در غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شود.

بنا به گفته گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس بسیاری از این کتاب‌ها در گذشته ترجمه شده ولی منتشر نشده‌ بودند،‌ به همین دلیل سازمان در آستانه حضور کتاب‌های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اقدام به انتشار این آثار کرده است

«راز نگین سرخ»

«راز نگین سرخ» زندگی‌نامه داستانی سردار شهید مهندس محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و جانشین لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) است که به قلم حمید حسام  منتشر شده است. حوادث این داستان گوشه‌ای از فراز و نشیب‌های دفاع مقدس از آغازین روز جنگ تا هنگام آزادی خرمشهر است.این کتاب علاوه بر معرفی شخصیت برجسته شهید محمود شهبازی، از ابتدای کتاب خواننده را با شهیدانی هم‌چون حاج احمد متوسلیان، شهید محمد ابراهیم همت، شهید حسین قجه‌ای، شهید وزوایی و دیگر شهیدان معرفی شده در این کتاب همراه می‌کند.

«چشم بیدار حماسه»

این کتاب از مجموعه خاطرات سرداران  است که خاطراتی از سرلشکر پاسدار شهید حسن باقری(افشردی) را روایت کرده است،‌ کتاب چشم بیدار حماسه به صورت خاطرات اطرافیان سردار سرلشکر حسن باقری، در قالب مصاحبه نوشته و تدوین شده است. در این مجموعه هفتاد و هفت خاطره کوتاه درباره پاسدار شهید سرلشکر باقری (افشردی) از مراحل مختلف زندگی او، به ویژه دوران دفاع مقدس از زبان خانواده، همرزمان، دوستان و همکاران شهید با زبانی ساده و بی تکلف روایت شده است.

در آغاز کتاب، به صورت کلی از زندگینامه شهید از زمان تولد و شرح مختصری از دوران‌های مختلف زندگی ایشان از کودکی و نوجوانی، دانشگاه، خدمت سربازی، دوباره سربازی، روزنامه جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی به صورت خلاصه به رشته تحریر درآمده و سپس تا پایان کتاب مصاحبه‌های جمع‌ آوری شده از افراد مختلف به صورت خاطره نوشته و عکس‌هایی از حضور شهید با نام "لحظه‌های ناب" به تصویر کشیده شده است.

«لوطی و آتش»

این کتاب  زندگی‌نامه‌ی سردار شهید حسن باقری است که از زمان تولد تا شهادت او را به شیوه‌ای داستانی روایت می‌کند‌، در نخستین داستان این مجموعه با نام «لوطی و آتش» زندگی این شهید زمانی که در محله‌‌ خراسان ساکن بوده، ترسیم شده است. در این داستان، لوطی (شهید حسن باقری) موفق می‌شود، بر خلاف تمام کسانی که فقط ادعای لوطی‌گری دارند، زنی را که دچار حادثه‌ آتش‌سوزی شده، نجات دهد.

این کتاب از 5 سر فصل اصلی با عناوین کوچه اول بشارت، کوچه دوم بصیرت، کوچه سوم انقلاب، کوچه چهارم انقلاب و کوچه پنجم معراج تشکیل شده است. در ذیل هر یک از این عناوین اصلی، داستانی قرار گرفته است و داستان اول؛ لوطی و آتش، داستان دوم؛ تنهاترین سرباز، داستان سوم؛ لباس گشاد رئیس جمهور، داستان چهارم؛ بیسکویت انفجاری، داستان پنجم؛ صدای ژنرال نام دارد.

«قطعه‌ای از آسمان»

معاونت فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شناسنامه‌دار کردن یادمان‌های دفاع مقدس در مناطق عملیاتی کتابچه‌هایی را تألیف کرده که شناسنامه‌ مناطق عملیاتی جنوب کشور است. این کتابچه‌ها 22 جلد بوده و «قطعه‌ای از آسمان» دارد. در نگارش این مجموعه نویسندگانی چون داوود امیریان،‌ مسعود امیرخانی‌، احمد دهقان و ... همکاری داشته‌اند و کلیه این مجموعه نیز تحت نظارت احمد دهقان نگارش و منتشر می‌شود. تمام عملیات‌ها و تمام جزئیات و اتفاقاتی که در آن‌ها صورت گرفته در این کتابچه‌ها ذکر شده است.

یادمان‌های مختلف دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنوب کشور مانند اروند رود، فکه، طلائیه، شرهانی، شلمچه، پاسگاه زید، عملیات‌هایی مانند کربلای4، کربلای5، عملیات رمضان، خیبر، فتح‌المبین و... با تمام جزئیات و اتفاقاتی که در آن افتاده در این 22 جلد  با روایتی ادبی، اطلاعات تاریخی و مستندی را به مخاطب ارائه می‌کند تا نوعی معرفی‌نامه جامع و کامل از مناطق عملیاتی جنوب کشور باشد.

«نیاز»

رمان «نیاز» اثر قاسمعلی فراست‌ که بر پایه روابط اجتماعی، فردی، احساسی، عاطفی و اعتقادی و در حاشیه جنگ نگارش شده است. این داستان درباره دختری به نام نیاز است که پدرش زندانی است ولی خانواده برای اینکه او ناراحت نشود به دروغ به او می‌گویند که  پدرش بدون خداحافظی با کامیون حمل هدایای مردمی به جبهه رفته است.

«چون کوه باشکوه»

این کتاب ویژه نوجوانان نگاشته شده و خاطراتی از سردار سرلشکر پاسدار شهید محمد بروجردی است که توسط علی‌اصغر نصرتی منتشر شده است.

«دو کبوتر،دو پنجره،‌ یک پرواز»

 این مجموعه داستان در میان داستان‌های پر شمار سیدمهدی شجاعی در دهه شصت - که می‌توان از آن به عنوان دوران شکوفایی و اوج نگاه شاعرانه و در عین حال منتقدانه او نام برد، - حس‌برانگیزترین داستان‌های او به شمار می‌روند، داستان‌هایی که به نظر می‌رسد نویسنده هدف از نوشتن آنها را نه به رخ کشیدن زاویه دید و مهارتش در استفاده از تکنیک‌های روایی، بلکه انتقال مفاهیمی قرار داده که حس کرده است در برهه‌ای از زمان باید در زبان ادبیات جاری شود.

این مجموعه داستان شامل 7 داستان کوتاه با عناوین "دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز"، "آبی اما به رنگ غروب"، "راز دو آینه"، آن شب عزیر"، "آرامش قهوه‌ای"، بغض آینه" و "امضاء" است. داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» نخستین داستان این مجموعه است که عنوان کتاب نیز از همین داستان گرفته شده است. این داستان با یک عبارت استعاری شروع می‌شود؛ دو کبوتر که استعاره از دو برادر است که با هم در صحنه نبرد حاضر شده‌اند و از دو پنجره که استعاره از دو اتفاق برای شهادت است به یک مفهوم که شهادت است می‌اندیشند و در نهایت نیز به آن می‌رسند. اما راوی این ماجرا یکی از هم‌رزمان این دو برادر است که می‌توان او را نیز استعاره از تمامی جداماندگان از پنجره شهادت دانست و از همین دریچه است که نویسنده سعی کرده است نشان دهد که زندگی به عنوان با ارزش‌ترین و زیبا‌ترین مفهوم زندگی انسانی می‌تواند صاحبش را در موقعیتی قرار دهد که فدا کردن و از دست دادنش برای او شیرین‌تر و با اهمیت‌تر از داشتنش باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس