کد خبر 454943
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ارتباط با محل نمایشگاه کتاب در سال آینده، باید بگویم که براساس قول شهرداری تهران، به احتمال زیاد این نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس برپا خواهد شد.

به گزارش مشرق، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) گفت: در دهه کرامت برنامه های متعددی از طرف بنیاد امام رضا (ع) تحت عنوان جشنواره رضوی در بخشهای مختلف ادبی علمی هنری بین المللی و ...برگزار می شود که آغاز این جشنواره همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) بود که مراسم افتتاحیه آن در شهر مقدس قم برگزار شد و این مراسم تا چهارم شهریور ماه ادامه دارد و اختتامیه آن همزمان با ولادت امام رضا (ع) است.

وی در ادامه گفت: جشنواره امام رضا(ع) به دلیل اینکه  دهها هزار هنرمند خارجی وداخلی در آن شرکت کرده اند و این جشنواره در 31 استان کشور و 77  کشور دیگر برگزار می شود اهمیت ویژه ای دارد که این جشنواره در نوع خود بی نظیر است که ما می توانیم ظرفیتهای عمیق فرهنگی را در این جشنواره به وجود بیاوریم و گام موثری را برای برقرار دیپلماسی در کشورهای دیگر برداریم.

نوش آبادی در ادامه تصریح کرد: در ۲ هزار و ۱۰۰ بقعه مبارک جشن کرامت برگزار خواهد شد که عمدتا این جشن ها مردمی است و در جشنواره امام رضا (ع) ما از حداکثر ظرفیتهای مردمی استفاده کرده ایم و این جشن یک جشن مردمی است و امکانات آن هم غیر دولتی فراهم شده است این جشنواره در جهت ترویج و تفکر اسلام ناب محمدی و در راستای ایجاد وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی با رویکرد وحدت اسلامی دنبال خواهد شد امیدواریم این جشنواره از کیفیت بالایی برخوردار باشد و قطعا با حضور فعال مسئولان کشوری و 33 استان و 77 کشور جهان شاهد یک حرکت مثبت فرهنگی باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه گفت: پیش از آن که به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهم، به این نکته هم درباره صندوق اعتباری هنر است. در دولت یازدهم اتفاق خوبی افتاد و صندوق اعتباری با ظرفیت و مدیریت جدید و همچنین امکانات بخش غیردولتی فعال شد و توانست گامی را در جهت حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان بردارد. ۱۷ هزار و ۹۵۷ نفر از سال گذشته تا امروز عضو این صندوق شده اند که البته تعدادی از آن ها پالایش شدند چون در گذشته به صورت بی رویه اقدام به عضوگیری برای صندوق شده بود.

نوش آبادی ادامه داد: سعی شده که افراد واجد شرایط عضو صندوق مذکور شوند. تا پایان سال ۹۳، رقم اعضا به حدود ۱۸ هزار نفر رسیده که پیش بینی می شود نیمه اول امسال، به ۴۰ هزار نفر برسد. از تعداد اعضای فعلی، ۵ هزار و ۵۰۰ نفر خانم یعنی ۳۱ درصد اعضا، و ۱۲ هزار و ۴۱۶ نفر از آقایان هستند که ۶۹ درصد جمعیت کل صندوق را تشکیل می دهند. در این میان، ۱۴ درصد از اعضا دارای مدرک دکترا، ۳۸ درصد مدرک کارشناسی ارشد، ۱۲ درصد کارشناسی، ۲۷ درصد فوق دیپلم و ۹ درصد دارای مدرک دیپلم هستند. امیدواریم در آینده نزدیک، همه کسانی که هویت فرهنگی و هنری دارند و عضو جامعه هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران هستند، شناسایی شده و عضو این صندوق شوند. چون معتقدیم دغدغه این گروه ها باید به حداقل برسد و در شرایطی که در شان آن هاست، زندگی کنند.

از هنرمندانی که سابقه ضدیت با نظام را ندارند دعوت می کنیم

وی در پاسخ به اولین سوال این نشست درباره سخنان حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد درباره بهمن قبادی گفت: این مساله را باید از شخص آقای ایوبی بپرسید اما به هر حال، سیاست رسمی وزارت ارشاد جذب هنرمندان، نویسندگان و نخبگانی است که به دلایل مختلف، از کشور فاصله گرفته اند. اگر امکان حضور این افراد فراهم شود و سابقه ضدیت با نظام و همکاری با معاندان را نداشته باشند، طبیعی است که از آن ها دعوت کنیم تا در خدمت ملت و کشورشان باشند. عده ای از کسانی که به خارج رفته اند، نه دلیل امنیتی داشته اند و نه مشکل سیاسی. رفته اند و امروز می بینند که فضا برای خدمت و حضور در کشور مناسب است.

در مورد برگزاری کنسرت ها، نقش بدل یکدیگر را بازی نکنیم

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکل برگزاری کنسرت های موسیقی در نقاط مختلف در کشور، گفت: پیش نویس اولیه شیوه نامه اجرایی برنامه های فرهنگی از جمله کنسرت ها، نوشته شده اما هنوز نهایی نشده است. در حال حاضر مشغول مذاکره و بررسی به همراه نیروی انتظامی هستیم تا نواقص و اشکالات این پیش نویس را برطرف کنیم. اجرای برنامه های هنری که کنسرت ها یکی از آن ها هستند، در گرو همکاری ۳ گروه یا نهاد در کشور است: نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت ارشاد. ما به دنبال همکاری این ۳ نهاد هستیم. نکته مهم این است که هر نهادی وظیفه خود را انجام بدهد و نقش بدل یکدیگر را بازی نکنیم تا مشکلات حل شود. صدور مجوز برای اجرای کنسرت ها و همچنین هر برنامه فرهنگی هنری دیگر، براساس قانون، به عهده وزارت ارشاد است و نمی توانیم این را به عهده دیگران بگذاریم. اما همان طور که اشاره کردم، اجرای مناسب یک برنامه فرهنگی هنری در گرو همکاری ۳ نهاد مذکور است تا در امنیت، محیط سالم و به دور از همه حاشیه ها و جوانب منفی برگزار شوند.

ساخت و پخش کلیپ های غیرمجاز در فضای مجازی تخلف است

سخنگوی وزارت ارشاد درباره کلیپ های غیرمجاز در فضای مجازی گفت: بارها اعلام کرده ایم که هر نوع کار هنری اعم از ساخت کلیپ موسیقی وصوتی و تصویری، باید فرایند قانونی تولید را طی کند و اگر این مراحل را طی نکند، آن محصول غیرمجاز تلقی می شود و نه تنها از آن حمایتی نمی شود، بلکه به عنوان متخلف با صاحب آن برخورد خواهد شد. کلیپ هایی هم که به آن ها اشاره می کنید و بدون مجوز در فضای مجازی پخش می شوند، فاقد اعتبار هستند و سازندگانشان متخلف اند. بنابراین طبق قانون با آن ها برخورد می شود. منکر این هم نیستیم که در بازار، محصولاتی وجود دارند که مراحل قانونی تولید را طی نکرده اند.

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره صندوق اعتباری هنر گفت: تمام کسانی که عضو این صندوق هستند، ممکن است الزاما از امکانات و اعتبارات صندوق برخوردار نباشند. چون گام اول شناسایی آن هاست. گام بعدی هم حمایت با توجه به توانی است که صندوق دارد. بحث حمایت وزارت ارشاد از موسسات، خبرگزاری ها و سایت های خبری، منهای حمایت از صندوق اعتباری هنر است. خبرنگارانی هستند که به صورت آزاد کار می کنند و عضو رسانه خاصی نیستند. ما آن ها را هم شناسایی می کنیم و در صورت واجد شرایط بودنشان، آن ها هم تحت بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند. پس حمایت از هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان فقط مختص و منحصر به صندوق اعتباری هنر نیست. هیچ خبرنگار، هنرمند و نویسنده ای نگران نباشد چون یا عضو یک رسانه است که ارشاد از او حمایت خواهد کرد و یا عضو صندوق هنرمندان است و یا به صورت آزاد از این حمایت برخوردار خواهد شد.

پخش تبلیغ فیلم های سینمایی از شبکه های معاند تخلف و جرم است

وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تبلیغ فیلم های سینمایی داخلی در شبکه های ماهواره ای، گفت: براساس آیین نامه وزارت ارشاد و ابلاغیه ای که به تمام نهادهای فرهنگی، فیلم سازان و هنرمندان اعلام شده، اگر تبلیغ فیلمی از طریق شبکه های خارجی معاند، با رضایت صاحب فیلم یا آن محصول فرهنگی هنری صورت بگیرد، تخلف است و جرم محسوب می شود. چون این دغدغه پیش از این وجود داشت که صدا و سیما با ما همکاری نمی کند و تبلیغ فیلم ما را پخش نمی کند. اما با شرایطی که امروز پیش آمده و صدا و سیما تبلیغ  فیلم ها را با ۹۰ درصد تخفیف پخش می کند، این عذر گرفته شده است و هنرمندان بی نیاز از این خواهند بود که تبلیغ اثرشان از طریق شبکه های معاند پخش شود.

نوش آبادی درباره ترانه «عرب کش» نیز گفت: در مورد این ترانه هیچ مجوزی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشده است.


نوش آبادی در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره روزنامه ۹ دی گفت: تصمیم درباره این روزنامه توسط هیئت نظارت بر مطبوعات گرفته شده است. این هیئت متشکل از نمایندگان ۳ قوه، حوزه و دانشگاه و با ریاست وزیر ارشاد تشکیل جلسه می دهد. بنابراین وزارت ارشاد هم عضوی از هیئت نظارت بر مطبوعات است. پس تصور این که هیئت نظارت بر مطبوعات یک هیئت صنفی تحت امر وزارت ارشاد است، غلط بوده و این هیئت یک نهاد فرادستگاهی و فرادولتی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی درباره پوشش اخبار هسته ای، گفت: ابلاغیه ای که شورای عالی امنیت ملی اتخاذ و ابلاغ کرده، وزارت ارشاد را براساس وظیفه قانونی اش، موظف به اجرای آن می کند. این تصمیم وزارت ارشاد نبوده و به ما ابلاغ شده است. ما هم آن را به خبرگزاری ها، رسانه ها و سایت های خبری ابلاغ کردیم. به هر حال فضاسازی و حاشیه سازی ها در مورد هیئت نظارت منطقی نیست. سیاست های شورای عالی امنیت ملی برای همه ما قابل تمکین و اجراست. اگر نظری داریم، برای خودمان محترم است اما نمی توانیم آن را به همه تعمیم بدهیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاخیر در بازسازی مجموعه تئاتر شهر هم گفت: این مساله مطرح شده بود که بازسازی تئاتر شهر باید تا پایان تابستان به سرانجام برسد. متاسفانه کارها به تاخیر افتاده و تعلل پیمانکار و موانعی از این دست، از جمله دلایل آن هستند. با این حال مقرر شده تا برای هفته دولت، فاز اول بازسازی تمام شده و به بهره برداری برسد تا برای جشنواره فجر و اجراهای سالن ها مشکلی پیش نیاید. مشکلات در حال حل و فصل شدن هستند و اگر پیمانکار، کار را به موقع نرساند، جریمه شده و باید خسارت پرداخت کند. در حال حاضر بی وقفه و شب و روز، کار بازسازی تئاتر شهر در حال انجام است و امیدواریم تا پایان تابستان این مساله هم به پایان برسد.

در بخش پایانی این نشست نوش آبادی گفت: چند سال است باغ کتاب تهران را به عنوان یکی از محل های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مطرح می کنند، روز گذشته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی برای میزبانی نمایشگاه کتاب توسط مجموعه شهر آفتاب تهران اعلام آمادگی کرد. محل برپایی نهایی نمایشگاه کتاب سال آینده تهران کجاست؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: از ظرفیت شهرداری و سازمان فرهنگی تشکر می کنیم. در ارتباط با محل نمایشگاه کتاب در سال آینده، باید بگویم که براساس قول شهرداری تهران، به احتمال زیاد این نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس برپا خواهد شد. این تصمیم هم با توجه به برگزاری چندین ساله نمایشگاه قرآن و عترت در این محل گرفته شده است. اما این که مجموعه شهر آفتاب بتواند مجموعه ای از ظرفیت های نمایشگاهی کشور را در خود تعریف کند، اقدام ارزنده و شایسته تقدیری است اما به نظر نمی آید به سرعتی که انتظارش را داریم، برای سال آینده آماده شود. ما سیاست های شهرداری را قبول داریم و از آن ها برای ایجاد فضای مناسب و مفرح فرهنگی استقبال می کنیم. در این زمینه کمک هم خواهیم کرد تا در آینده نزدیک، معضل برگزاری نمایشگاه های فرهنگی در کشور حل و فصل شود. چون واقعا در این زمینه فقیر هستیم. اگر فضای شهر آفتاب در کنار مرقد امام خمینی (ره) راه اندازی شود، اتفاق بسیار خوبی در حوزه اماکن فرهنگی کشور خواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    با خواننده هتاک به ملت عرب باید برخورد شود والا منتظر واکنش مردم بشینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس