رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مستندسازی توامان هنرو رسانه است، گفت: هنرمندان مستند به دلیل گستردگی حوزه خود و شما رسالت بزرگی بر دوش دارند.

به گزارش مشرق، حجت الله ایوبی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره سینما حقیقت که شامگاه یکشنبه 29 آذر درتالار وحدت برگزار شد، با تشکر از مستندسازان و مسئولان که به گفته او جشنواره سینما حقیقت را به یک رویداد باشکوه تبدیل کرده اند، اظهارکرد: مردم ایران فرهنگ مستند دیدن را دارند. اصولا مستندسازی کاری متمدنانه است و ما هر قدر به شمامستندسازان برسیم کم است.

وی با اشاره به اینکه در اینجا هنر برای هنر معنا ندارد چون یک مستندساز برای خود رسالتی قائل است، افزود: مستند تلاش می کند مسائل جامعه اش رانشان دهد و امیدوارم بتوانیم امکان روانی را برای فعالیت شما مستندسازان فراهم کنیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی می بینم بعضی فیلم ها ساخته می شوند اما بعد به دلایل عجیب و غریبی برای نمایش مشکل پیدا می کنند، تعجب می کنم و امیدوارم بتوانیم فرهنگ شنیدن نقد را در جامعه ایجاد کنیم.

معاون وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما کشوری با فرهنگ و تمدن غنی هستیم که جاذبه های بسیار زیادی برای تولید مستند دارد، خاطرنشان کرد: شما اگر به اروپا سفر کنید با دیدن یک شهر گویی تمام آن کشور را دیده اید اما در ایران چنین نیست و شما با تنوع اقوام و گویش ها، مناظر دیدنی و رنگ ها مواجه می شوید.

ایوبی با اشاره به اینکه امیدوارم بتوانیم از گویش های گوناگون ایرانی بهره ببریم و این جاذبه را به همه نشان دهیم، گفت: راه پیش روی مستندسازان بسیار دشوار است، آروز می کنم روز به روز در این عرصه موفق تراز قبل عمل کنید و همواره فیلم بسازید.

**هیچ جامعه ای بدون حضور مستند پیشرفت نمی کند
در ادامه این مراسم سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت: از تمامی مستند سازان و علاقمندان به سینما مستند که در طول یک هفته برگزاری جشنواره با حضور شوق انگیز خود به اعتلای هر چه بیشتر این جشنواره کمک کرده اند، سپاسگزارم.

وی سینمای مستند را سینمای آگاهی بخش عنوان کرد و افزود: «هیچ کشوری توسعه نیافته است مگر با حمایت و حضور مستند سازان، بنابراین امروز مستند درجایگاه مهمی قرار گرفته است.

دبیرنهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت با اشاره به اینکه مستند سازان آینه دار جامعه خود هستند، ادامه داد: آنها زشتی ها و بدی ها را نشان می دهند تا کاستی ها و پلیدی ها به خوبی تبدیل شوند.

طباطبایی نژاد در ادامه اظهارکرد: سینما مستند نسبت مستقیم و فشرده ای با فرهنگ و هنر دارد و هیچ جامعه ای بدون حضور مستند تغییر و پیشرفت نخواهد داشت.

به گفته وی، مستند سازان اهالی واقعی فرهنگ هستند و در اعتلای آن تاثیر مستقیم دارند.

**محمد رسول الله(ص) اسکارش را از مردم گرفت
حجت اله ایوبی پس از پایان مراسم اختتامیه نهمین جشنواره سینما حقیقت در تالار وحدت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون ماجرای توقیف و رفع توقیف فیلم «من ناصر حجازی هستم» گفت: جا دارد تا همه ما مقداری با بخشش به مسئله فیلم سازی و فیلم سازان برخورد کنیم چون به نظر من برخورد بزرگوارانه هیچ چیزی را از ما کم نمی کند.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه هرکدام از ما اگر در فیلمی مورد نقد قرار گرفتیم نباید برویم و برای توقیف و متوقف کردن نمایش آن فیلم به دادگاه متوسل شویم، ادامه داد: از طرفی هم خیلی خوشحال هستم این مستند که شاکی محترم خصوصی هم داشته و در یک گفتگویی سعی کردند که این مشکل حل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون وضعیت فیلم محمد رسول الله(ص) به عنوان نماینده ایران در اسکار و سیاسی بودن حذف آن از اسکار گفت: ما فقط وظیفه داشتیم و داریم تا اینکه این فیلم را انتخاب کنیم که این کار را انجام دادیم. در این راه داوران ما هم انتخاب درستی داشتند. اما بقیه ماجرا دیگر در دستان ما قرار ندارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: همانگونه هم که در روز انتخاب این فیلم عرض کردم فیلم محمد رسول الله (ص) فیلمی است که اسکار خود را باید از مردم و از استقبال مخاطبان از آنها بگیرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به معنای سینمای حقیقت تصریح کرد: سینما حقیقت همانگونه که از اسم آن برمی آید به آن دسته از سینماگرانی گفته می شود که به دنبال حقیقت هستند. آنها راویان حقیقت هستند و حقیقت را شکار و سپس ثبت می کنند. بر این اساس جایگاه کار امروز آنها را نسل بعد در یکی دو دهه بعد خواهند دانست.

ایوبی ادامه داد: برای ما هم سینمای حقیقت از یک اولویت خاص برخوردار است. زیرا سینما حقیقت سینمایی مبتنی بر پژوهش و تحقیقات است. سینما حقیقت را سینمایی فرهیخته و متعلق به دانایان می دانم.

وی پیرامون برگزاری این دوره از جشنواره سینما حقیقت نیز، گفت: همه افرادی که آمدند و در جریان نحوه برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت بودند دیدند که این جشنواره تا چه میزان باشکوه برگزار شد و چه میزان مردم از آن استقبال کردند. در تمام روزهای برگزاری این جشنواره سالن ها پر از مخاطبانی بود که آمده بودند تا این آثار را مشاهده کنند.

وی افزود: از طرف دیگر پیرامون فیلم های مستند به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره باید این نکته را عرض کنم که تعداد بسیار فراونی فیلم های خوب در این دوره حضور داشت و به نمایش درآمد. به صورتی که وقتی با داوران خارجی و یا ایرانی صحبت می کردم با مشکل در انتخاب آثار روبرو بودند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در حقیقت در این دوره از جشنواره سینما حقیقت با نمایش فیلم هایی با کیفیت بالا و با پژوهش هایی خوب و فیلم هایی که واقعا قابل ستایش بودند روبرو بودیم. از طرف دیگر هم داوری ها بسیار خوب و حتی سختگیرانه هم بود.

ایوبی با اشاره به اینکه حتی در این بین برخی از داوران اعتقاد داشتند آنقدر سطح کیفی فیلم ها به یکدیگر نزدیک بود که انتخاب آثار برتر برای آنها امری بسیار دشوار بود، افزود: از طرفی هم فضای بسیار مثبتی هم که در بین مردم به عنوان مخاطب وجود دارد بسیار امیدوار کننده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آقای مجیدی اسکارش را از خدا گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس