نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و صنایع دستی ایران در نمایشگاهی بزرگ در شهر استانبول ترکیه برپا خواهد شد.

 سرویس فرهنگی مشرق – هنر ایران از دیرباز مورد توجه خاص و عام بوده و همیشه هنرمندان کشور ما جایگاهی بالا در میان هنرمندان سایر کشورها داشته‌اند که حضور ایرانی‌ها در حراج‌های معتبر خارجی شاهدی بر این مدعاست. همیشه وقتی بحث بر برپایی یک نمایشگاه بزرگ از آثار هنری ایرانی‌ها در خارج به میان می‌آید، چشم همه به سمت دولت و همت او دوخته می‌شود ولی این بار استانبول ترکیه میزبان نمایشگاهی بزرگ است که متولی آن بخش خصوصی است.
نمایشگاهی در استانبول ترکیه از آثار خوشنویسی و صنایع دستی ایران برگزار خواهد شد که بخش خصوصی متولی آن است. رفیع رضوی، مدیر این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی مشرق درباره این برنامه گفت: استانبول خود مهد هنر است و کار کردن در این شهر مانند این است که کسی بخواهد آثار صنایع دستی مثل خاتم‌کاری یا قلم‌زنی خود را از کشوری دیگر به میدان نقش‌جهان اصفهان بیاورد و آن را آنجا عرضه و بازرایابی کند.
 
وی افزود: استانبول هرساله میزبان نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد خوشنویسی است و این شهر و مدیرانش قصد دارند که با برگزاری این برنامه‌ها خود را پدرخوانده خوشنویسی دنیا معرفی کنند و به حق هم باید گفت که این شهر اکنون تبدیل به یکی از قطب‌های خوشنویسی شده است پس اگر کسی بخواهد در این شهر برنامه‌‌ای با محوریت خوشنویسی بگذارد حتما باید آنقدر در اجرا و کیفیت قوی باشد که حرفی مورد قبول واقع شود.
 
رضوی خاطرنشان کرد: ترکیه که یکی از همسایه‌های پرگردشگر کشور ماست و می‌تواند به عنوان مهدی برای بازاریابی هنر و میراث فرهنگی کشورمان مورد استفاده قرار گیرد ولی تنها کاری که سازمان میراث فرهنگس کرده است گرفتن فضایی در فرودگاه این شهر و اجاره دادن آن به افرادی غیر متخصص است. این سازمان عریض و طویل تنها این غرفه‌ها را به افراد اجاره می‌‌دهد تا برای خود درآمدزایی داشته باشد در صورتی که هیچ نظارتی بر کیفیت و ارزش آثار صنایع دستی که به این غرفه‌ها برده می‌شود و قرار است معرف فرهنگ کشورمان باشد ندارد. خود من بارها دیده‌‌ام که اثاری با کیفیت پایین و حتی چینی نیز برای فروش در این غرفه‌ها عرضه می‌کنند.

 
تبلور هنر ایران در استانبول ترکیه


وی در مورد نمایشگاه "از فرش تا عرش" که در به همت بخش خصوصی در این شهر برگزار خواهد شد، توضیح داد: ما دو سال و نیم است که تمام فضاهای موجود در این شهر را  بررسی کردیم تا به فضای مورد نظرمان رسیدیم و همین وسواس در برگزاری درست این برنامه باعث شد که برگزاری جشنواره‌ با سه سال تاخیر انجام شود.  
 
این فعال فرهنگی دعوت و حضور از بیش از 300 بازرایاب هنری را از ویژگی‌های خاص این نمایشگاه دانست و گفت: یکی از اشتباهات فاحض ادارات دولتی در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی بردن هنرمندان است. وظیفه هنرمند خلق اثر است نه بازرایابی برای آن که همه هم می‌دانیم که هنرمندان معمولا در بازاریابی درست ناتوان هستند پس ما آثار خلق شده را به ترکیه می‌بریم و با بازریابی درست قصد معرفی فرهنگ کشورمان خواهیم داشت.
 
وی درباره محل برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه در فضایی 1800 متری در شهر استانبول به نام سالن " جمال رشیدری" در میدان معروف تقسیم این شهر برپا خواهد بود و در آن بیش از 251 اثر مشتمل بر 32 اثر خط بسیار نفیس به نمایش درخواهد آمد که همگی ابعادی بالای یک متر دارند.
 
رضوی بیان کرد: این نمایشگاه شامل 5 بخش جانبی شامل بخش‌های فرش، نگارگری، فیرزوه‌کوبی، قلمکاری و نقاشی روی گچ است که به عنوان نمونه در بخش فیروزه‌کوبی بزرگترین اثر این حوزه در دنیا به نمایش درخواهد آمد. این ظرف فیروزه‌ای که بالغ بر 5/6 کیلو فیروزه خالص دست‌چین نیشابوری در آن بکار رفته است. این اثر در تکنیک هم در نوع خود بسیار خاص است زیرا فیروزه نه روغن خورده و نه سائیده شده است.  
 
وی در پایان گفت: در این نمایشگااه آثاری به نمایش درخواهد آمد که در حوزه خود منحصر به فرد باشد. ما از برند استاد استفاده نکردیم بلکه آثاری به این جشنواره راه یافته‌‌اند که مخلوق یک خرد کارگاهی باشند. در این نمایشگاه نزدیک به 9 میلیون دلار اثر هنری و صنایع دستی گنجانده شده است که در نوع خود بینظیر خواهد بود.



مجید احمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس