میگ 31 می تواند با سرعت 3000 کیلومتر در ساعت پرواز کرده و به ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین برود. 4 میگ 31 در کنار هم می توانند منطقه ای به عرض 900 کیلومتر را اسکن کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تحویل 6 فروند جنگنده میگ 31 روسی به نیروی هوایی سوریه در رسانه های گروهی جهان منتشر شد که نشان از تجهیز ارتش این کشور به سامانه ای مدرن در نبردهای هوایی می داد، اما میگ 31 چگونه هواپیمایی است و افزوده شدن آن به سازمان رزم نیروی هوایی روسیه چه مزیت هایی را برای ارتش سوریه ایجاد می کند؟

در سال 1976 میلادی، ستوان ویکتور بلینکو خلبان جنگنده میگ 25 نیروی هوایی شوروی سابق با یک فروند از این جنگنده ملقب به "فاکس بت" به ژاپن گریخت. در طی بازجویی هایی که توسط آمریکایی ها از وی صورت گرفت او به تکمیل یک رهگیر با اسم "سوپر فاکس بت" در شوروی سابق اشاره کرد. بر اساس اطلاعات این خلبان فراری، این رهگیر جدید قابلیت پرواز در ارتفاع پایین تر نسبت به میگ های 25 را داشته، از دو نفر خدمه بهره برده و توان رهگیری و مقابله با اهدافی مثل موشک های کروز و بمب افکن های نفوذ گر در ارتفاع پایین را داشت.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
میگ 25 فاکس بت

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
فاکس بت شوروی در ژاپن

بلینکو اشتباه نکرده بود چراکه پروژه جدید "میگ 31 " نام داشت و در حقیقت با نگاهی به میگ 25 توسط دفتر طراحی میگ در شوروی سابق تکمیل شده بود. آمریکایی ها در نهایت با مشاهده میگ 31 در سالهای بعد لقب  "Foxhound" را به این رهگیر شوروی داد. فاکس هاوند به معنای سگ شکاری است که بیشتر برای شکار روباه آموزش دیده باشد.

باید برای فهم بهتر نیاز به طراحی چنین رهگیری در شوروی سابق نگاهی به این دوران داشته باشیم. در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان بزرگترین کشور جهان از لحاظ مساحت، مرزهای بسیار وسیعی داشته که پوشش دادن آسمان آن به وسیله رهگیرهای کوتاه برد و یا موشک های سطح به هوای آن زمان ناممکن بود. از طرف دیگر ایالات متحده آمریکا با علم به این ضعف شوروی سابق در ابتدا برنامه بمب افکن بلند پرواز XB-70 و در ادامه تولید گسترده موشک های کروز برد بلند را آغاز کرد.

در پاسخ به بمب افکن آمریکایی XB-70 روسها به سمت طراحی فاکس بت رفتند که ساخت این جنگنده با ارتفاع پروازی و سرعت بالا این پرنده آمریکایی را در همان مراحل آزمایشی اولیه از دور خارج کرد. آنالیزهای انجام شده توسط غربی ها خصوصا پس از فرار بلینکو نقاط ضعف فاکس بت را آشکار کرد. آمریکایی ها متوجه شدند که دفاع هوایی شوروی دارای نقاط کور فراوانی در ارتفاع پایین بوده و این شرایط برای نفوذ موشک های کروز آمریکایی و هواپیماهای هجومی آمریکایی مثل F-111 و B-1 در ارتفاع پایین به حریم هوایی شوروی ایده آل است.

روسها با علم به این وضعیت سعی در ارتقاع دفاع هوایی خود داشتند و در بخش رهگیرهای هوایی سعی خود را بر روی بهتر کردن میگ 25 متمرکز کردند. میگ 31 با اینچنین تفکری پا به عرصه وجود نهاد. میگ 31 یک رهگیر بزرگ با طولی در حدود 22 متر و ارتفاع 6 متر است و در ساخته بدنه آن از تیتانیوم، آلومنیوم، فولاد و مواد کامپوزیتی استفاده شده است.

 اما درباره سوریه و میگ 31 باید گفت که این کشور عربی از حدود سال 2008 میلادی به دنبال تهیه مدل MIG-31E بوده است که در آن زمان به دلیل فشار گسترده رژیم صهیونیستی و آمریکا به روسیه این جنگنده ها به سوریه تحویل داده نشد. در حال حاضر هم هنوز تصویری از میگ های 31 در سوریه منتشر و یا اعلامیه رسمی از سوی آنها درباره این تحویل این جنگنده صورت نگرفته است و به همین دلیل امکان تعیین نوع دقیق تحویلی به این کشور مشخص نمی باشد. در حال حاضر روسیه و قزاقستان تنها کاربران این جنگنده در دنیا هستند.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
MIG-31E

آیا مدل تحویلی به سوری ها همان MiG-31E هستند و یا امکان دارد که روسیه متحد خود را به مدل پیشرفته تر BM مجهز کرده باشد، سوالی است که شاید با گذشت زمان و انتشار تصاویری از میگ های 31 سوری بتوان به آن پاسخ داد. مدل E این جنگنده گونه ای مخصوص صادرات بر پایه میگ های ارتقاء یافته از مدل های اولیه فاکس هاوند است که همچنان برای رهگیری هوایی توسعه یافته است و مدل BM از این جنگنده نیز آخرین مدل ارتقاع یافته از فاکس هاوند است که توان حمل سلاح های هوا به سطح را نیز دارد. اما داستان ارتقاء خود فاکس هاوند و خصوصا رادار آرایه فازی آن نیز ماجرای جالبی دارد.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
MIG-31BM

یکی از مهم ترین ارتقاء های صورت گرفته بر روی میگ 31 در مقایسه با میگ 25 ، نصب رادار آرایه فازی غیر فعال زاسلون بر روی این جنگنده بود. این اولین بار در کل جهان بود که بر روی یک جنگنده رادار آرایه فازی نصب می شد. در جنگنده میگ 31 افسر کاربر رادار و تسلیحات در کابین عقب نشسته و وظیفه شناسایی و رهگیری این تهدیدات را بر عهده دارد.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
رادار آرایه فازی غیر فعال زاسلون

این رادار در اصطلاح توان "نگاه به پایین – شلیک به پایین" را داشته و می تواند اهدافی مثل موشک های کروز را که در ارتفاع پایین در حال حرکت هستند را شناسایی کند. اما در سال 1985 "Adolf Tolkachev" مهندس الکترونیک روسی به جرم ارسال حجم گسترده ای از اطلاعات نظامی طبقه بندی شده در باره جنگندهایی مثل میگ 31 و سوخوی 27 به آمریکا بازداشت و چندی بعد اعدام شد. از جمله اطلاعاتی که توسط او به دست غربی ها رسیده اطلاعات مربوط به رادارهای زاسلون جنگنده های میگ 31 بود.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
Adolf Tolkachev ، مهندس روس

همین اتفاق باعث شد تا روسها در چند مرحله به ارتقاء این رادار اقدام کنند. بر اساس اطلاعات موجود رادار زاسلون در حال حاضر توان کشف اهداف تا فاصله 200 کیلومتری را دارد. 4 میگ 31 در کنار هم می توانند منطقه ای به عرض 900 کیلومتر را اسکن کنند و این جنگنده می تواند به راحتی نقش یک آواکس را نیز برای نیروی هوایی سوریه ایفا کند. این رادار توان شناسایی 24 هدف و درگیری همزمان با 6 هدف را دارد. جستجوگر فروسرخ این هواپیما نیز می تواند اهداف را در فاصله 60 کیلومتری کشف کند.

در بخش تسلیحات در نسل های اولیه میگ 31 روسی موشک هوا به هوای دور برد R-33 را با خود حمل می کرد که در طول زمان تسلیحات دیگری نیز به میگ 31 اضافه شد. موشک R-33 را به نوعی می توان هماورد روسی موشک آمریکایی فونیکس که به صورت اختصاصی برای جنگنده های اف 14 توسعه یافته بود، دانست. این موشک درمدل های اولیه خود دارای بردی در حدود 120 کیلومتر بوده و در طول سالهای اخیر برد آن به 160 و حتی 300 کیلومتر نیز افزایش یافته است.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
موشک هوا به هوای R-33

موشک هدایت راداری R-77 و موشک هدایت فروسرخ R-73 از جمله دیگر تسلیحات قابل حمل توسط میگ 31 هستند، البته بایستی به این نکته توجه داشت که موشک R-33 سلاح اصلی میگ 31 محسوب می شود. در سالهای اخیر مدل MiG-31BM نیز به بازار عرضه شده است که توان حمل چند مدل از موشک های هوا به سطح مثل KH-31، KH-25، KH-29، KH-59 و همچین بمب های هدایت شونده سری KAB روسی را دارند.

موشک هوا به هوای برد بلند R-37 نیز آزمایشاتی را بر روی فاکس هاوند انجام داده است اما وضعیت تولید و عملیاتی بودن این موشک در حال حاضر در هاله ای از ابهام قرار دارد.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
موشک KH-31

موشک KH-31 و KH-59 را بایستی دو سلاح هوا به سطح استراتژیک روسها دانست که در صورت تحویل به سوریه می تواند تاثیر بسیار گسترده ای در توان این کشور داشته باشد. موشک اولی یک سلاح ضد رادار با سرعت نزدیک به 3 برابر سرعت صوت است و بردی در حدود 120 کیلومتر داشته و امکان استفاده از آن بر ضد شناورهای دشمن نیز وجود دارد. سر جنگی این موشک حدودا 90 کیلو وزن دارد.

موشک KH-59 نیز یک سلاح هوا پرتاب با برد 120 کیلومتر در مدل های صادراتی برای حمله به اهداف زمینی می باشد. سر جنگی این موشک 320 کیلو و سرعت آن حدود 0.88 ماخ است. این سلاح می توانند میگ 31 را از یک رهگیر صرف تبدیل به یک جنگنده چند منظوره با توانایی درگیری با انواع اهداف هوایی و سطحی بکند. یک قبضه توپ 6 لول 23 میلی متری نیز با نواخت 10 هزار گلوله در دقیقه بر روی میگ 31 نصب شده است.

سگ شکاری روسها در آسمان به سوریه وارد شد (آماده نیست)
موشک KH-59

اما یکی از دلایلی که میگ 31 را به اینچنین شکارچی قابل تبدیل می کند، نه فقط سیستم های راداری و تسلیحاتی، بلکه مشخصات پروازی این رهگیر روسی است. این جنگنده از دو عدد موتور D-30F6 بهره می برد که می تواند سرعت بیشینه ای در حدود 2.83 ماخ یعنی در حدود 3 هزار کیلومتر بر ساعت را برای این هواپیما تامین می کند و این هواپیمای را به یکی از سریعترین هواپیماهای جنگی جهان بدل کرده است.

ارتفاع پروازی این رهگیر نیز در حدود 20 کیلومتر است که عدد بسیار مناسبی برای هواپیمایی در این کلاس محسوب می شود. برد رزمی این هواپیما نیز در حدود 1450 کیلومتر است.

این سرعت و ارتفاع پروازی بسیار بالا باعث می شود که میگ 31 نه فقط در برابر اهدافی مثل موشک های کروز و حتی جنگنده های دشمن نیز به مدافعی قابل بدل شود. این هواپیما می تواند با توجه به سرعت بالای خود بسیار سریع به هدف مورد نظر خود نزدیک شده و با شلیک موشک های خود که از قابلیت "شلیک کن – فراموش کن" برخوردار هستند این تهدیدات را نابود کرده و یا وادار به عقب نشینی کند.

در عین حال در بحث شناسایی نیز این هواپیما توان حمل غلاف های مختلف مخصوص عکس برداری را داشته و با توجه به ارتفاع پروازی و سرعت بالای خود می تواند اطلاعات شناسایی مهمی را برای نیروهای خودی تهیه کند. شاید یکی از دلایلی که سوری ها در شرایط فعلی به دنبال رهگیری اینچنین رفته اند را بتوان در تجربیات سوری ها در مقایسه با برخی تهدیدات در فراتر از مرزهای این کشور پیدا کرد.

سال گذشته و در جریان به اصطلاح آغاز مبارزه نیروهای ائتلاف با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه شاهد اصابت چند فروند موشک کروز آمریکایی تاماهاوک به نقاطی مربوط به دولت سوریه بودیم. برخی منابع خبری ادعا کرده اند که در جریان یکی از حمله های سال گذشته رژیم صهیونیستی به یکی از انبارهای اسلحه سوریه، نه از جنگنده بلکه از موشکهای کروز زیردریایی پرتاب استفاده شده است و از سوی دیگر پرواز پهپادهای خارجی که مواردی از پرواز آنها بر روی سوریه گزارش شده است، تماما تهدیداتی است که میگ 31 دقیقا برای مقابله با آنها طراحی و ساخته شده است.

در هر صورت با اضافه شدن حتی 6 فروند میگ 31 مدل E به نیروی هوایی سوریه هم می توان انتظار داشت که توان دفاع هوایی این کشور در برابر متجاوزان خارجی شدیدا افزایش پیدا کند، هرچند ممکن است علی رغم برخی شیطنت ها و تحریک های دشمنانی چون رژیم صهیونیستی، ارتش سوریه ترجیح دهد این جنگنده ها را در موقعی برای مقابله با تجاوز دشمنان به کار ببرد که تاثیر و شدت تخریب بیشتری بر توان تهاجمی متجاوز داشته باشد نه اینکه توقع داشت هر تهدید هوایی، با حمله این میگ ها پاسخ داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    14 0
    برای سوریه عالی است بخصوص تهدیدات هوایی امریکا.
  • سبحان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    5 9
    مشرق نگفتی که قدرت مانور پذیریش در حد یک هواپیمای مسافربری هست
  • رسول ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 2
    چه فایده دشمن اصلی فعلاً داعشه که فقط نیروی ایمان وبصیرت مردم سوریه است که می تواند با انها مقابله کند واگرنه همچین پرنده پیشرفته ای را که برای چند تا تروریست نمی توان از زمین بلند کرد.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 2
    صرفا به درد مقابله با جنگنده های ارتش ترکیه را دارد مسئله سوریه الان روی زمین است و اگر فرودگاهی وجود نداشته باشد اینها بدرد هیچی نمی خورد خودتان در بند اخر هم نوشتید به شیطنت های رژیم صهیونیستی جواب نخواهد داد به علت توان تهاجمی تلافی جویانه این رژیم این پول را باید تجهیزات دیگری خرج می کردند
  • محمد علي ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 1
    انشالله بتونه دست همسايه شمالي و وحشي هاي صهيونيست رو از اسمان اين كشور قطع كنه اما اين هواپيما بهترين گزينه براي نيروي هوايي ماست شايد شايد بتونيم در اينده نسخه bm اين جنگنده رو از روسيه بخريم چون ساخت جنگنده شبيه اين براي ما غير ممكنه اما ١٠٠٪ توان نيرو هوايي مارو به طرز قابل توجهي افزايش ميده در نهايت اميدوارم شر داعش و امثالش از تمام كشور هاي مسلمان قطع شه
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    3 0
    بیان ایران ، برای عملیات یه سر برن سوریه!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 0
    چرا روسیه میگ 31 به ایران نمیده؟
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 3
    اين كه كم وبيش مطابقت داره با اف ١٤ خودمون
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    3 10
    آشغالهای ساخت روسیه
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 1
    سلام. عالی عالی مثل همیشه
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 0
    روسیه با این کار یک دهن کجی حسابی به آمریکا و ترکیه کرد
  • ناشناس ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    همه ی گزارش درست ولی به روس ها اعتمادی نیست
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    البته مشکل شماره یک سوریه داعش است
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 3
    اینا هم مثل بقیه تجهیزاتش توسط اسراییل نابود میشه!! میگی نه ؟ نگاه کن!
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    حالا اگر این موشکها به سوریه عم اصابت کنه چی میشه؟مگر از سوریه چیزی مونده که بخواد ازش حفاظت کنه
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    6 0
    رادار جدید آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو متر برد دارد . روسیه ۲۰۰ فروند میگ ۳۱ ذخیره در انبار ها دارد . این تایپ جنگنده خیلی بدرد ما میخورد . ایران در استفاده از اف۱۴ نشان دارد که در بکارگیری یک جنگنده مینی آواکس مهارت دارد و قدر استراتژیک آن را می داند برخلاف امریکا .
  • سید دکتر محمود ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    شما خوشبین باش! نیمه پر لیوان رو ببین همیشه!!
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    6 5
    انگشت کوچیکه تامکت های یو اس ای هم نمیشه جنگنده و سلاح فقط ساخت ایالات متحده
  • شهرام ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 2
    اتفاقا میگ 31 جنگنده ی بسیار خوبیه و فکر کنم توانایی مقابله با اف 15 و 16 رو داشته باشه چرا بعضی ما ها اصرار داریم محصولات روسی به درد نخور است در حالی که این طور نیست مثلا در بخش بالگرد ها الان روسیه قدرتمندترین بالگرد هارو داره مثل میل 24 که هم بالگرد ترابری و هم تهاجمی که در نوع خود بی نظیره چند روز پیش هم در یکی از سایت های خارجی هواپیما ی عجیبی رو دیدم که البته شبیه سازی بود زیرش نوشته بود سوخو تی 60 فکر کنم پروژه ی اینده ی روس ها باشه.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    بدون شک این سلاح توازون قدرت را بنفع سوریه رقم خواهد زد انهدام پایگاه های عناصر تکفیری نیاز به بمباران دقیق و موثر دارد توپخانه و موشک گرچه موثر است اما تعیین کننده و تمام کننده نیست
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    به گزارش مشرق،  ژنرال ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه گفته است: تحقیق و توسعه برای ساخت یک جنگنده ی رهگیر دوربرد برای جایگزینی رهگیرهای میگ-۳۱ زودتر از سال ۲۰۱۹ میلادی به ثمر نخواهد نشست. با این حال او تصریح کرده که ارتقاء ناوگان میگ-۳۱ در حال انجام است و تا زمان خدمت این جنگنده ها همچنان آماده و به روز خواهند ماند. بر اساس گزارشات پیشین برنامه ارتقاء ناوگان رهگیر میگ-۳۱ بیش از ۱۵۰ فروند از این جنگنده ها را شامل می شود که با استاندارد BM ارتقاء داده خواند شد. قرارداد این پروژه در سال ۲۰۱۱ منعقد شده و شامل سامانه های الکترو اویونیکی، نمایشگر های کابین خلبان، دیتا لینک، رادار و سیستم کنترل آتش می شود، همچنین بازسازی بدنه و ارابه های فرود نیز بخشی از مفاد این قرارداد است. گفته می شود این رهگیر های ارتقاء یافته به تدریج تا سال ۲۰۱۹ تحویل نیروی هوایی روسیه خواهد شد که عمر خدمتی این جنگنده را تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش خواهد داد. با این حال روس ها به دنبال یک جایگزین مناسب برای این رهگیر هستند تا به تدریج از سال ۲۰۲۸ روند جایگزینی را آغاز کنند، گفته ها حاکی از این است پروژه ای بنام PAK-DP مد نظر روس ها است که تاکنون جزئیات و خصوصیاتی از آن درز پیدا نکرده است.
  • محمد ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 1
    کسی که میگه میگ 31 اشغاله یک نفهم واقعیه این جنگنده ساخته شده برای برتری هوایی رادار قدرتمند و تسلیحات هوا به هوای پیشرفته ای داره اما متاسفانه تعصب بیجا چشتونو کور کرده
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    انقدر سرعتش بالا هست که هیچ جنگنده ای نمیتونه باهاش وارد درگیری نزدیک بشه. به همین دلیل نیازی به مانور پذیری بالا نداره و سرعت جایگزین مانور پذیری شده
  • شهرام ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 0
    جنگنده ی میگ 31 اتفاقا جنگنده ی بسیار خوبیه من نمیدونم بعضی از ماها با کینه ای که از روسیه داریم هر اطلاعات غلطی رو که باعث بد نام کردن تجهیزات نظامی روسی میکنه رو به کار میبریم در بسیاری از تجهیزات نطامی روسیه از امریکا جلوتره همین سامانه موشکی اس ها که از سامانه ی موشکی پاتریوت های امریکایی پیشرفته است الان هم که داره اس 500 رو ازمایش میکنه که پیشرفته ترین سامانه ی موشکی جهان میتواند باشد.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    اف14 سرعتی به مراتب کمتر داره اما قدرت مانوری بسیار بالاتر داره.
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله ولی امریکایی ها در این 4 5 سال از بمباران تبلیغاتی بگیرید تا بمباران مستقیم خاک سوریه تا اقدامات سیاسی و قطع نامه ها تا تجهیز و راه اندازی و پشتیبانی اردوگاه های اموزشی در اردن و ترکیه و .... همه کار کردند و از تمام ظرفیت خود استفاده کردند اما روسیه امروز که می بیند حرامیان چه طور پیشروی می کنند پایگاه دریایی این کشور در سوریه و اهرم گازی روس ها بر اروپا شاید برباد برود 6 جنگنده ان هم معلوم نیست با چه کیفیتی به سوریه داد ، روسیه امروز بیش از هر زمان دیگر به شرکایش احتیاج دارد پایتختش در نزدیکی مرز غربی تهدید می شود و امریکا تجهیزاتش را در مرز روسیه مستقر کرده روس ها تحریم شدند توسط عربستان و تفکراتش تهدید و عمل به بمبگذاری گسترده و ناامنی شدند همچنین امریکا از طریق عوامل خود در پی چیزی شبیه کودتا در روسیه است با این حال روس ها هنوز در حال معامله بازی های خود هستند . بازم می گم سگ زرد برادر شغاله ولی روی روس ها اصلا نمی شود حساب کرد با این جنگنده ها هم نمی شود جلوی سیل ورود حرامی تکفیری ها را از خاک ترکیه و اردن و غرب عراق را گرفت ، صرفا جواب روس هاست به حرکت های بی محابای ترکیه .
  • msg313 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    معمولا جنگنده های بزرگ مثل میگ 31 یا اف 14 مهمات محور هستند. و قدرت مانور کمتری دارن البته چون اف 14 بال متغیر هست مانور بیشتر داره
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    برای اینکه ایران درخواست نکرده
  • شهرام ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    خب با دست خالی ایمان و بصیرت به چه دردی میخوره با دمپایی باید مقابل دشمن ایستاد؟!! یا باید دست رو دست گذاشت و منتظر معجزه بود؟ ایمان و بصیرت مهمه ولی باید تجهیزات لازم رو هم برای مقابله با دشمنان داشت.
  • ایران ۱۹ ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    تو راست میگی
  • مهدی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    به به چه جت هایی.
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 1
    آفرین. برو بخر. خریدی به ما هم خبر بده. بیا این هزارتومن رو هم بگیر پول کم نیاری. الانم وقت خوابته. جیش بوس لالا
  • کارشناس خودخوانده ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    اگر پایگاه دریایی طرطوس نبود روسیه، سوریه هم مثل لیبی و... میفروخت الانم که نیاز داره،برا همین به سوریه میگ 31 پدافند پانتسیر،بوک،s300،یاخونت و خیلی تسلیحات پیشرفته دیگه داده تا از منافع خودش دفاع کنه چون تنها پایگاه دریایی خارج از روسیه که توی مدیترانه هم هست.البته قرارداد 8 تا میگ 31 و 24 تا میگ 29 و یاک 130 قبل از درگیریای سوریه بسته شده بود که که بعدا لغو شد بخاطر بی پولی
  • صمیمی ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    باز دوباره یکی چرت و پرت گفت.
  • صمیمی ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    باسلام ساخت روسیه اشغال نیست و این که استفاده کننده درست و حسابی کاربلد نیست و روسیه جنس درست و حسابی تحولی نمی ده
  • صمیمی ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 2
    باسلام خیر میگ-31 اصلا قابل قیاس با اف-14 های ایرانی نیست مگر اینکه روسیه میگ-31 صادراتی عصر بوق بده تا با اف-14 ایرانی یکی بشه
  • ناشناس ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 3
    2روز دیگه توسط پدافند ترکیه همه ساقط می شوند
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    باید تکنولوژی رو از روسیه بخریم و باهاش یک رهگیر بومی بسازیم نه اینکه خود هواپیما رو بخریم که فردا روسها سرما بازی در بیاورند یا اینکه برای پشتیبانی و تامین قطعاتش دچار مشکل شویم
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    به نظر من اف 14 بهتره در عمل و در میدان جنگ نشون داده که بهتره...
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    برای اینکه در عمل نشون دادن که بدرنخور هستن اکثر کشورهای دارنده ی سلاحهای روسی در جنگ با طرف دارنده ی سلاح آمریکایی شکست خوردن
  • م.م.م. ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    بی مزه
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 1
    اگه تصمیم گرفتن که هواپیماهاشونو از شر بمباران آمریکایی ها و اسراییلی ها یه جا پناه بدن، ما آماده ی پذیرایی ازشون هستیم...
  • محمد ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اف 14 هم مانور پذیری کمی داره ودر نبردهای نزدیک مانورپذیرنیست
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سوریه برای دفاع در برابر تروریستها به این هواپیما مجهز نشده بکه بیشتر بدلیل تهدیدات اسرائیل بوده.ولی حرف شما درست است درمقابله با تروریستها یک نیروی زمینی منسجم بایک قرارگاه واحد عملیاتی و شجاع وآموزش دیده لازم است.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    چرا فکر نمی کنید رادار اون از نوع ارایه فازی است یعنی هر جنگنده استیلث رو رهگیری میکنه چیزی که در اف-14 دیده نمیشه!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    1 0
    خیلی ها قابلیت این هواپیما رو نمیدونند اگر بدونید این هواپیما یک هواپیما فوق پیشرفته در اندازه خود است حتما نظرتان عوض میشود
  • سروش ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    1 1
    در گزارش دو سالانه اسراعیل ایران ۲۴فروند ازاین جنگنده هارا دارد میخوایید باور کنید یا نکنید واقعا خاک برسرغربزده ها وقتی اربابشان هم که بگوید میگ خوبه بازهم سنگ اف۱۶را به سینه میزنند
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    جالبه بدونید که روسیه رادار این جنگنده رو از روی رادار اف14 که ایران به روسیه داده ساخته بسیار بسیار رادار قویه. این جنگنده برای نبرد های هوایی نزدیک ساخته نشده بلکه قبل از اینکه جنگنده متجاوز اون رو تو رادارش ببینه این جنگنده موشکش رو هم شکلیک کرده.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    میگ 31 بهترین رهگیره دنیاست
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 1
    تامکت های ایران فوق العادن
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    شما این اطلاعات سری رو از کجا آوردی؟؟؟ کی گفته ایران به روسیه تامکت داده؟؟؟؟ اصن حق این کار رو نداره ایران
  • امید ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 1
    میگ 31 نقاط ضعف زیادی داره اول اینکه مانورش ضعیفه.اتفاقاا بر خلاف تصور دوستان تامکت مانور خوبی داره چون اکثرا پیروزی هاش با ساید ویندر بوده نه با فونیکس.دوم اینکه کابین میگ 31 دید خوبی نداره و تقریبا مثل هواپیمای شناساییه کافی به کلنوپی اف 16 یا اف 15 نگاه کنین که دید بالای به خلبان میده.سوم این که خیلی از دوستان تسلیحات میگ 31 رو نقطه قوتش میدونن مثل r33 یا r37 اما این تسلیحات واسه هدف کم مانوری مثل اواکس ساخته شدن نه جنگنده چابکی مثل اف 16 یا اف 15چهارم قدرت رادار این جنگنده میتونه نقطه ضعف دیگه باشه مثل میگ 25 وقتی که میخواست از باند بلند شه با رادر خاموش بلند بلند میشد تا به کسی آسیب نرسه یعنی تشعشع بالایی رادر میگ 31 داره و به راحتی توسط پدافند شناسایی میشه وتازه سوریه باید شانس بیاره که میگ 31 مثل میگ 25 رادارش اسیب پذیر نباشه(قضیه از کار افتادن رادار میگ 25 توسط فانتوم های اسرائیلی)چهارم اینکه تا الان واقعا ثابت نشده که رادار زاسلون قدرت رهگیری هواپیمای پنهانکار رو داره یانه؟پنجم دیگه دوران جنگنده هایی با موشک برد بلند خیلی قبل تموم شده مثل پروژه جدیدی که شرکت سازنده تامکت هم طرح جدیدی براساس تامکت داشت که دارای موشکی با برد 300 بود که حتی قابلیت رادار گریزی هم داشت اما باهاش موافقت نشد چون براساس قبلی که خیلی از دوستن خبر ندارن تامکت واسه دفاع موشکی و دفاع از ناو هواپیمابر ساخته شده بود و گهگاهی برتری هوایی به همین دلیل داردی رادار قدرتمند و موشک فونیکس بود و اگه قصدشون فقط برتری هوایی منظورشون بود اف 15 هم میتونست این نیاز رو برطرف کنه(عملیات طوفان صحرا که امریکا از اف 14 به ندرت استفاده کرد)چون الان پدافند موشکی و رو هم میشه رو زمین نصب کرد و اگه منظئر از فروش میگ 31 به سوریه جلوگیری از نقص حریم هوایی سوریه توسط اسرائیله پس واقعا سوریه ضرر کرده چون هراز چند گاه خبر ورود جنگنده های اسرائیلی به حریم سوریه پخش میشه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    موشک ار 172 با برد 300 تا 400 کیلو متر و سرعت 4 ماخ و دقت بسیار بالا و با قابلیت شلیک کن فراموش کن یادتون رفتاااا!
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    منظورش بردار جان برکف مرادی بود که با اف-14 به عراق پناهنده شد(ملت خواب خودبزرگ بین)....حالا رو چه حسابی ایران حق نداره(مالشه دوست داره آتیش بزنه)
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    این هواپیماها چه دردی رو دوا میکنه وقتی که حرامی ها بدون تجهیزات هوایی کلی پیشروی کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس