اف 5

شاید بتوان گفت در ۱۳ تیرماه سال ۶۵ یکی از خاص ترین نبردهای هوایی در جنگ ۸ساله تحمیلی رخ داد؛ شکاری که با شجاعت خلبان ایرانی و امداد الهی، در تاریخ جهان ثبت شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تاریخ نبردهای هوایی در سرتاسر جهان همواره با شگفتی های بسیاری همراه بوده ولی گاهی این شگفتی ها توام با تاریخ سازی می شود و رخداد ١٣ تیرماه ١٣٦٥ از آن جمله است. شاید بتوان گفت در این روز به نوعی شاهد عجیب ترین شکار در جریان جنگ هشت ساله ایران باشیم؛ شکاری که شاید بتوان به راحتی آن را در میان عجیب ترین پیروزی های هوایی در تاریخ رزم های هوایی قلمداد کرد.

چرا شکاری عجیب ؟

جهت درک موضوعی که در پایان ذکر خواهد شد باید گفت که جنگنده میگ ٢٥ فاکسبت (خفاش روباهی ) ساخت شوروی یک هواپیمای رهگیر و شناسایی با توانایی پرواز در ارتفاع بسیار بالا (هشتاد هزار پا) و با سرعتی سه برابر صوت است که از مانور پذیری پایینی برخوردار بوده اما به لطف همان دو مقوله ذکر شده بارها و بارها حریم هوایی کشورمان را پیش از انقلاب شکست تا آنکه برای مقابله با آن جنگنده اف ١٤ تامکت و موشک های فینیکس از ایالات متحده خریداری و به این اقدامات شوروی پایان داده شد. فاکس بت در ابتدا قبل از شروع جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسراییل در مصر مستقر شدند و آسمان فلسطین اشغالی بارها شاهد پرواز این خفاش بلند پرواز بود. فانتوم های اسراییلی هر چه تلاش کردند نتوانستند از پس این مهاجم پر سرعت و بلند پرواز بربیایند.

یکی از خلبانان میگ ۲۵ عراقی در کنار هواپیمای خود و معلم اهل شوروی سابق

سرنوشت نهایی میگ های ۲۵ عراقی

فاکس بت در خدمت سوری ها در برابر اف ۱۵ های اسراییلی آنچنان خوش شانس نبود و در نبرد سال ۱۹۸۲ چند فروند از آنها در برابر جنگنده های جدید اسراییلی ساقط شدند. در جریان عملیات طوفان صحرا و حتی تا قبل از اشغال عراق نیز فاکس بت های بعثی همچنان پرنده ای مشکل ساز برای آمریکایی ها در نزدیک منطقه پرواز ممنوع بودند و در نهایت با دفن شدن زیر شن های سوزان سرزمین عراق، پرونده آنها برای همیشه در سرزمین علی بابا بسته شد.

جنگنده F-۵E نهاجا ملقب به ببر

در طی جنگ نیز عراق با بهره گیری از این هواپیما علاوه بر ماموریت های ذاتی مثل شناسایی و دفاع هوایی اقدام به بمباران کور شهرها جهت افزایش فشار روانی جامعه می کرد که به گواه اسناد از گردان پروازی کوچک این هواپیما در اختیار عراق ، ٤ فروند از آنها به ترتیب ٢ فروند توسط تامکت ، یک فروند توسط تایگر و یک فروند توسط سایت پدافند موشکی اچ کیو ٢ سپاه طی جنگ تحمیلی سرنگون شد که هر مورد با توجه به ماهیت خاص فاکسبت و دشواری های بسیار در هدف گیری آن یک پیروزی بزرگ محسوب می شد.

خفاش عراقی در چنگال ببر ایرانی

در خصوص تصاویری که در ادامه توسط مشرق (با کمک مجله صنایع هوایی) منتشر می شود باید گفت که در تاریخ ۱۳ تیرماه ١٣٦٥ دو فروند جنگنده  اف ٥ تایگر که جهت مقابله با حمله هوایی به منطقه شمال غرب کشور از پایگاه دوم شکاری تبریز اقدام به پرواز سریع (اسکرامبل) تحت هدایت رادار منطقه کرده بودند، حوالی دریاچه ارومیه با رهگیری هدف متوجه حضور میگ ٢٥ عراقی شده که به دلایل نامعلوم در ارتفاعی پایین تر در پرواز بود.

سرتیپ خلبان محمد رضا زارع نژاد - شکارچی فاکس بت عراقی

خلبان تاریخ ساز هواپیمای رهبر (درگیر شونده) "محمدرضا زارع نژاد" و خلبان هواپیمای پوشش دهنده "مجید شعبانی" بودند که بلافاصله پس از نزدیکی به هدف، زارع نژاد اقدام به آماده سازی جنگنده جهت شلیک موشک های هدایت حرارتی سایدوایندر می کند که هیچ یک از دو موشک به دلیل ایراد فنی رها نمی شود. وی به عنوان آخرین اقدام، سایت هدف گیری مسلسل جنگنده خود را بر روی فاکسبت عراقی تنظیم و علیرغم تلاش هواپیمای دشمن جهت فرار، ٤٠٠ گلوله به آن شلیک می کند که موجب آتش گرفتن موتور و نهایت سقوط هواپیما در خاک عراق می شود.

تصاویر دوربین توپ جنگنده اف ۵ ایرانی در زمان شلیک و اصابت به فاکس بت عراقی

تصاویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به گان کمرا (دوربین توپ جنگنده) اف ۵ ایرانی به خلبانی زارع نژاد است که برای اولین بار توسط مشرق در فضای مجازی منتشر می شود. درباره مکانیزم عملکرد سامانه گان کمرا باید گفت زمانی که خلبان جنگنده مسلسل یا توپ خود را فعال می کند دوربینی که در هواپیما نصب شده، فعال شده و اقدام به ثبت تصاویر مورد نظر می کند.

این درگیری شاید ساده به نظر برسد اما از آنجا قابل توجه است که جنگنده اف ٥ تایگر یک هواپیمای کوچک با سقف پرواز نهایی ٥٥ هزار پا و سرعت ١.٧ صوت محسوب می شود و تنها به مسلسل و دو تیر موشک های هدایت حرارتی جهت دفاع هوایی مجهز می باشد. در حقیقت تا به امروز پرنده هایی که موفق به شکار این پرنده بلند پرواز روسی شده اند اف ۱۴ ، اف ۱۵ و اف ۱۶ هستند و اف ۵ که به نوعی می توان آن را یک جنگنده نسل سوم ارزان قیمت برای دفاع هوایی نقطه ای نام برد، به هیچ عنوان برای این گونه از رزم توسعه نیافته است اما خلبانان ایرانی تاریخ ساز شده و توانست این مهم را به انجام برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 32
  • مقداد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    به نظرم در مورد جنگ تحمیلی از واژه رژیم بعث عراق استفاده بشه بهتره.اگه الان یه عراقی این خبر رو بخونه بجز نفرت چیزی ازش برداشت نمی کنه.
    • حسین PL ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      احسنت جنگ ما با صدام بود و بعثی ها در عراق بعد از به درک رفتن صدام مشخص شد مردم ایران و عراق چقدر به هم نزدیکند
    • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      به هر حال این کشور عراق بود که به ما حمله کرد.مگه ما الان میگیم رژیم آمریکا؟؟؟
    • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      اونوقت خسارت جنگ رو باید از رژیم بعث بگیری یا از عراق؟
    • حسین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      73 6
      در جنگ شهرها هواپیماهای بعثی بدلیل نبود پدافند هوایی در شهرهای ایران با ارتفاع بسیار پائین و سرعت کم پرواز میکردن که بنده چندین موردش رو مشاهده کردم بعد از مدتی بعضی از شهرها مجهز به ضدهوائی برای دفاع شدن که موجب غافلگیری این جنگنده ها شدن و آسیب دیدن که از قدرت و سرعتشون کم میکرد زیرا در سرعت بالا متلاشی میشدن با وجود آسیب وارده .از بخت بد احتمالن این فکسبت معیوب گیر تایگر ایرانی افتاده و سرنگون هم شده
    • میلیتاریست IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      83 15
      مقداد. حقیقت تلخه تو تاریخ میکن جنگ ایران و عراق نه ایران و بعث. پس اگه اینجوریه ملت مغولستان هم به ایران حمله نکرد بلکه حکومت چنگیزی حمله کرد. از روی احساسات حرف نزنید
    • میلیتاریست IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      71 53
      والا الان هم اگه جهاد کنیم و مهارت داشته باشیم میتونیم با همون اف14 تامکت و اف5 ومیگ29 جنگنده های مثل اف22 و اف18 و سوخو35 و تایفون... رو شکار کرد چون اراده قویترین سلاح هستش
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      15 13
      عراق مجازا دولت عراقه برادر همونطور که منظور از امریکا دولتشه
    • جوا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      احسنت. حرف حق و بجا و به نظر ضروری می آید.
  • سجاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    85 12
    و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی این کشور مظلوم خدا رو داره.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    الان 30 ساله هم میگ 25 به تاریخ پیوسته عم f-5 , f-14 tomcat . جنگنده های امروزی روسیه و آمریکا و همینطور کشورهای همسایه ما ار لحاظ تکنولوژی فرسنگها از هواپیماهای که در اختیار داریم جلوترند.همه قبول دارند که در آسمان ما حرفی واسه گفتم نداریم به خاطر همین هم باید فقط روی سامانه های ضد هوایی تمرکز کنیم
    • میلیتاریست IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      13 58
      والا با توپ های ضد هوایی و سام 1تا4 و اف14 هم میشه اف35و اف22 یا سوخو35 و رافائل رو زد . جنگنده جنگنده اس دیگه جفتشون پرواز میکنن چه قدیمی چه جدید. این جنگنده جدیدها هم بمب میندازن و شکاری هستن فقط ظاهرشون بروز رسانی شده با کابین
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      83 11
      حالا اینا به کنار از همین نبرد میشه به تفاوت جنگنده های روسی و امریکایی پی برد.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      27 1
      فقط فرقش اینه که جنگنده جدیدا تو رادار معلوم نیستن موشکم روشون قفل نمیشه موتورشونم قوی تره
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      51 3
      ۱۵:۳۴ - خیلی توهم داری اگه به باور داشتنه تو برو با موتور سیکلت با یه ماشین 8سیلندر مسابقه بده ببینم چی کار میکنی با باورت. توهم هم حدی داره
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    38 5
    درود درود درود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    56 9
    مهارت خلبان ایرانی و حماقت خلبان عراقی دست به دست هم داده و این کار خرق العاده رو سبب شدند.
  • محمد US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    هواپیماهای روسی رو با تیرکمون هم میشه انداخت
    • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      69 20
      سلاح های آمریکایی آنقدر پیشرفته هستند که میتوانند یک هواپیمای مسافربری را در آسمان با 290 مسافر با دقت مورد هدف قرار دهند
  • مغز متفكر جعلي IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    28 71
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است!!
    • LB ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      68 9
      دیوانه! خفه مون کردی! زیر خبر کنسرو های باد کرده هم میای مینویسی آواکس! بخوره تو سرت! چی از اواکس میدونی تو؟ الان هواپیماهای امروزی خودشون یه پا آواکسن. آخه چی میفهمی؟ آواکس مال کشوریه که میخاد تهاجم کنه به جای دیگه و خارج خاک خودش رادار داشته باشه. وقتی رادار زمینی ما تا 2000 کیلومتر خارج مرز رو میگیره آواکس کیلو چنده؟ بگم چندتا پرنده آواکس داریم و کجاست؟ د بمیری!
    • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      20 4
      فراموش نکنید که پیام این اوجب واجبی را مشرق نشر میده. پس اوجب واجبی خود مشرقه
    • مغزمتفکر IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      30 4
      ۱۲:۳۱ - هو آررررررررررروووووووووووووم باش آروم. تو هیچی از آواکس حالیت نیست پس ببند
    • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      11 0
      امروز همه کارشناس شدن حتی اونی که دست به هواپیما نزده میگه این بده اون خوبه
  • رحمانی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    65 6
    من دست و بازوی و پای خلبانان عزیز را میبوسم و تاریخ ایران به آنها میبالد
  • رضا GB ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    39 39
    یه روز خودم خلبان میشم با اف 7 ابگرمکن(میگ 21 چینی) اف 22 میندازم مشرق هم گزارشش رو براتون میگه و شما هم بهم افتخار میکنید
    • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      31 9
      دیدی که چطور سربازهای انگلیسی رو در خلیج فارس گرفتیم و با پس گردنی راهیشون کردیم
    • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      20 10
      دیدی که چطور سربازهای انگلیسی رو در خلیج فارس گرفتیم و با پس گردنی راهیشون کردیم
    • جعفر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      21 7
      رضا محاله بتونی با اف7 اف22 بزنی مثل اینه که بگی گربه بتونه یه ببر رو شکست بده که نمیشه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      43 16
      دیدی که چه جوری ناو سهند نفهمید از کجا خورده؟همونجوری میزننت.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      19 0
      ناوچه جوشن....روحشون شاد مردان وطن
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      13 19
      عزیز که گفته ناو سهند چطوری خورده !!! عزیز من الان دیگه دوره ناو و جنگنده تموم شده ! همشون یه جوری میخورن که نفهمن از کجا خوردن !ناو ها و جنگنده ها دیگه امنیت ندارن ! ناو ها که کلا امنیت ندارن ! جون زدنشون مثل آب خوردنه ! نمونش هم یمنی ها که ناو های سعودی رو مثل آب خوردن میترکونن !
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    41 45
    اف 5 نسل 3 اون زمان اگه اینطوری بین این جنگنده ها کارایی نداشته الان صاعقه میخواد چیکار کنه پیش این همه جنگنده ی مدرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • GB ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      23 12
      یه عمر همینو میگیم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      26 10
      می خوای یه ضرب یه جنگده ی نسل شش تحویل بشریت بدیم راحت شی؟! خو صبر کن قدم به قدم !
  • بنده خدا IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    10 8
    البته این نکته همیشه فراموش شده که بال و پر این فاکس بت نگون بخت قبل از اینکه با تیربار تایگر ساقط شود ، توسط یک تیر موشک فونیکس aim-54a چیده شده بود و تایگر از فرصت استفاده کرد ، والا این شکار باید به نام گربه افسانه ای گرون نوشته شود
    • بنده خدا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      18 1
      کاری به جماعت منفی به دست بدون مطالعه قرن بیست و یکمی ندارم ، ولی چند منبع را برای این مطلب عرض می کنم مستند نبردهای تامکت / کتاب iranian f-14 tomcat unit in combat / iran-iraq war in the air 1980-1988 / و خاطرات خلبانان نیروی هوایی ارتش مندرج در بولتن رسمی وزارت دفاع ( مجله صنایع هوایی در نتیجه همچنان پاینده باد گربه افسانه ای گرومن که شاید پر منفعت ترین خرید تسلیحاتی ایران در 60 سال گذشته بوده
    • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      4 9
      در هیچ منبعی این حرفی که شما زدی ذکر نشده، معمولا تامکت ها در اواخر جنگ از نقاط بسیار حساس مثل خارک و تهران حفاظت می کردن
  • سید IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    32 44
    خیلی خوب و دلگرم‌کننده است که رسانه‌های متمایل به سپاه بیشتر و بیشتر از ارتش و خدماتش به اسلام و ایران اسلامی بگن
    • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      تو واقعا ایرانی هستی و دلسوز کشورت؟ سپاه و ارتش برادر هستن و با هم از کشور و انقلاب دفاع میکنند و این حرفا رو فقط منافقین و خائنین میزنند مراقب افکار و گفتارمون باشیم
    • ناشناس IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      26 3
      شهید صیاد شیرازی میگفت ارتشی سپاهی یک لشکر الهی
  • علی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    18 4
    نیروی هوایی ارتش درزمان دفاع مقدس خدمات بسیاربزرگ وشایانی انجام دادندودلیریهاکردنددست تمام این عزیزان رامیبوسیم وتاابددرقلب تمام ماایرانیهاماندگارن ایکاش تعدادی جنگنده های مدرن مثل سوخو34یا35 برای نیروی هوایی ایران خریدارى میشدکه خیلی برای نیروی هوایی ماواجبه امیدواریم حالاکه رابطمون باروسیه خوبه این اتفاق خوشایندبیوفته
  • فدائیه IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    10 1
    برای این سردار دلیر اسلام ارزوی صحت و سلامت دارم افرین براین بزرگواران .انشالله تمامی دولتیان چون این سردار حافظ غرور ملی ایرانیان در همه صحنه ها باشند چه فرانسه چه شیطان بزرگ
  • کامبیز IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    38 0
    تو جنگ ایران و عراق جنگنده های امریکایی ایران واقعا بهتر از جنگنده های روسی و فرانسوی عراقی بودن ولی مشکل این بود که عراقی ها از هرنوع تجهیزاتی به تعداد زیاد تر داشتن. خلبانان ایرانی هم معرکه بودن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    6 0
    در پایان ذکر خواهد شد باید گفت که جنگنده میگ ٢٥ فاکسبت (خفاش روباهی ) ساخت شوروی یک هواپیمای رهگیر و شناسایی با توانایی پرواز در ارتفاع بسیار بالا (هشتاد هزار پا) و با سرعتی سه برابر صوت است که از مانور پذیری پایینی برخوردار بوده اما به لطف همان دو مقوله ذکر شده بارها و بارها حریم هوایی کشورمان را پیش از انقلاب شکست تا آنکه برای مقابله با آن جنگنده اف ١٤ تامکت و موشک های فینیکس از ایالات متحده خریداری و به این اقدامات شوروی پایان داده شد
  • واقع بین IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    9 19
    میگ25 روسها اون زمان حکم سوخو35 الان روسها رو داشت اف5 تایگر ایرانی هم حکم اف16 الان مثلا. ولی تکنولوزی قدیمی اف5 امریکایی هم تکنولوژی جدید روسها میگ25 ها عراقی رو شکست میداد.
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      7 2
      روسی آمریکایی نکنیم خلبانان ایرانی همان قبل از انقلاب هم نسبت به خلبانان آمریکایی بعضا سر بودند
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    5 27
    اگه من خلبانی قبول میشدم با f-14 ماهواره های آمریکایی رو میزدم
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      22 3
      وای وای وای تو رو خدا نکن این کارو.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
      13 0
      ارزو برجوانان عیب نیست ....
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    13 43
    اگه باور داشته باشه یک خلبان به خودش حتی با اف5 هم میشه اف18 رو ساقط کرد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      50 4
      واقعا نمیدونم چی مصرف میکنید شماها. لابد با دوچرخه هم میشه تو مسابقه از بنز جلو زد!!!!!
  • CA ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    51 3
    و اعدوا لهم ماستتاتم من قوه
  • آریا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    21 0
    باور و اراده اصول مهم و لازمی هستند ولی کافی نیستند ! جنگنده های پیشرفته هم از قدرت مانور بیشتر و هم توان بالاتر رادار و قدرت آتش دوربردتری برخوردارند، ممکن است خلبانان شجاع و مدبر ما در شرایط برابر امتیازات بزرگی نسبت به عرب‌ها داشته باشند ولی جنگنده های پیشرفته تایفون ، اف 15 و 16 و 18 می توانند قبل از اینکه خلبانان ما اصلا متوجه وجود آنها شوند جنگنده‌های قدیمی ما را سرنگون کنند ...!!! این یک واقعیت تلخ است که ما در آسمان کاملا دست بسته و خلع سلاحیم ...، و ظاهرا حتی روسها هم حاضر به کمک به ما در این زمینه نیستند و یا ما عرضه بدست آوردن جنگنده های پیشرفته را نداریم !!!!
  • ارشد الکترونیک IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    23 1
    این نظرات مضحک واقعا خنده داره الان یه اسباب بازی چینی دو هزار دلاری رباتیک قدرت پردازش و سنسورهاش از کامپیوتر یه جنگنده دهه هفتاد و هشتاد میلادی به مراتب دیتاهای بیشتری رو به صورت موازی پردازش می کنه مگر میشه اف5 یا صاعقه و..ای که الان هست الکترونیک اون همان تراشه ها و سنسورهای عتیقه شصت سال پیش باشه!!...مگر اینکه مسئولین ما در حد....!!
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    12 1
    تا جایی که من می دانم جنگنده‌های اف 5 دو قبضه مسلسل دارند هر کدام با 120 تیر فشنگ. شلیک 400 گلوله چطور ممکنه؟
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
      2 2
      امداد غیبی برادر
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    6 18
    بعدازسی سال هنوزا زجنگ حرف میزنی بفکرصلح باشید.جنگ تمام شد
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    26 0
    هواپیماهای روسی از یه جهاتی خوبن اما عمرا به پای امریکاییا یا اروپایی برسن هم به لحاظ موتور هم برد هم اسلحه... ما باید به فکر ضعف هواپیماهای فرسوده نیروی هوایی باشیم که در برابر نیروی هوایی رقبا بشدت در حال عقب افتادنه ...‌ تو یه جنگ احتمالی در برابر امواج حملات هواپیماهای امریکایی فوق مدرن شانس چندانی نداریم موشکها هم خوبند اما کافی نیستن تو سوریه دیدیم نقش و تاثیر نیروی هوایی رو
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    19 3
    البته شاید بتوان گفت که این خلبان عراقی بوده که با پرواز در سطح پایین تر و عدم توانایی فرار، تاریخ ساز شده است!
  • مشرق نیوز IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    14 1
    زنده باد مغز متفکر عزیز
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    2 2
    این خلبان عزیز مایه افتخار و غرور ملت ایران هستند،بنظر نظرات بعضی دوستان کمی مغرضانه و از روی آگاهی کمتر است،تمام جنگنده های نیروی هوایی فقط از نظر ظاهری همان جنگنده های قدیمی هستند اما باطنی کاملا بروز و پیشرفته هستند که درحد نسل چهارمی هستند بدون شک،ضمنا فاکتور خلبان تمام عیار اصل اول است که ما داریم و دشمنان احتمالی منطقه ای ندارند.جستجو در آرشیو همین سایت مشرق بروزرسانیهای متعدد جنگنده های نیرو هوایی رو مشخص میکنه البته مواردی که رسانه ای شده
  • بهرام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    2 0
    باسلام، هواپیمای میگ 25 با عجله وبا بکارگیری حجم بالایی تیتانیوم درساخت بدنه آن برای مقابله با طرح ساخت بمب افکنهای استراتژیک والکایری آمریکا (با ارتفاع پروازی حدود 30 کیلومتر و حداکثر سرعت 3309 کیلومتر برساعت وطول 58 متر) در دهه 1960 طراحی وساخته شد. به دلیل قیمت بالای ساخت هرفروند ازبمب افکن های والکایری (حدود 750 میلیون دلار) این طرح پس ازساخت دوفروند ازآنها متوقف گردید. ولی باتوجه به ساخت تعداد قابل توجهی از میگ 25 این هواپیما در خدمت باقی ماند. بدیهی است که تکنولوژی دهه شصت این هواپیما بدون بهینه سازی توان مقابله با تکنولوژی دهه هفتاد وهشتاد (جنگنده های F14، F15 وغیره) راندارد. مقایسه میبایست مبنای درستی داشته باشد.
  • استاد حسین IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    برادران،و خواهران!توجه کنید هم اکنون با حمایت های پوتین و شین اون چیّ،ماهم صاحب جنگنده های پیشرفته ی ازوااااسوخوم شدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس