کد خبر 453619
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

پخش مستند «33 سال سكوت» از شبكه افق با جرح و تعديل فراز‌هاي مهمي از اين مستند همراه بود.

به گزارش مشرق، پخش مستند «33 سال سكوت» از شبكه افق با جرح و تعديل فراز‌هاي مهمي از اين مستند همراه بود.

شبكه تلويزيوني افق از بدو تأسيس، سياست مشخصي را در پخش مستند‌هاي اجتماعي و سياسي با رويكرد انقلاب اسلامي در پيش گرفته است. بسياري از مستندهايي كه راهي براي ورود به تلويزيون نداشته‌اند يا كمتر در ديگر شبكه‌ها به آنها بها داده شده بود، در شبكه «افق» پخش شد و بازتاب‌هاي خوبي را نيز به دنبال داشت. جديد‌ترين مستندي كه اين شبكه اقدام به پخش آن نموده است، مستند زيباي «33 سال سكوت» است. مستندي كه چندي پيش رونمايي شده و براي بسياري حتي نام ناشناخته‌اي به شمار مي‌رفت چه برسد به اينكه از موضوع جذاب آن آگاهي داشته باشند. «33 سال سكوت» ساخته حسين شمقدري روايتي از جانبازي ايراني است كه بنا به دلايلي به كشور آلمان پناهنده شده است. پناهندگي يك جانباز شايد در نگاه اول گارد منفي را در بيننده ايجاد مي‌كند.

 اما در طول مستند با آشنايي بيشتر بينندگان با زندگي «دوزنده» متوجه علت اصلي مسافرت وي به آلمان و پناهندگي مي‌شوند. اين مستند در حالي از تلويزيون پخش شد كه دو بخش بسيار مهم آن كه درباره اشاره جانباز به دو رئيس‌جمهور پيشين است به طور كامل حذف شده بود. «دوزنده» در يكي از بخش‌هاي حذف شده در برابر بي‌تفاوتي رئيس‌جمهور پيشين در قبال خودكشي يك دانشجو به شدت متأثر مي‌شود و سخناني مي‌گويد كه در نسخه پخش شده از افق ديده نمي‌شود. در بخش ديگر نيز زندگي اشرافي يكي ديگر از رؤساي پيشين جمهور از سوي راوي فيلم مورد نقد قرار مي‌گيرد كه اين بخش نيز در نسخه تلويزيوني مورد مميزي قرار مي‌گيرد.

اين مميزي‌هاي سليقه‌اي كه صداوسيما بر «33 سال سكوت» اعمال كرده در حالي است كه نسخه كامل براي خريد عموم آزاد است و علاقه‌مندان مي‌توانند به راحتي آن را تهيه كنند. افرادي كه در جرح و تعديل اين مستند ديدني دست داشته‌اند، احتمالاً به خلع سلاح شبكه نوظهور «افق» و گرفتن فرصت ديده شدن اين شبكه واقف هستند اما به هر دليلي از جمله ملاحظاتي كه صداوسيما دارد، «افق» فرصت‌هاي محدود خود را براي جاي گرفتن در ميان شبكه‌هاي پرمخاطب سيما از دست مي‌دهد.

پيش از «33 سال سكوت» پخش ديگر مستندهايي از اين شبكه با مميزي روبه‌رو شده بودند كه از آن جمله «ميراث البرتا» ساخته قبلي حسين شمقدري را مي‌توان نام برد كه با وجود اكران‌هاي گسترده در سطح كشور، تلويزيون تنها با حذف چند بخش راضي به پخش آن شد.

منبع : روزنامه جوان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    با پخش این مستندها چهره ‌ی جانبازان مظلوم را به صورت انسان‌های رفاه‌طلبی که 33 سال بوی وطن را استشمام نکرده‌اند ترسیم نکنید. جانبازهای واقعی همین جا کم نیستند در آسایشگاه‌ها روی تخت خانه‌های کوچک و محقر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس