«فراز کارگزاران برای انتخابات» روایت همایش استانی کارگزاران سازندگی در جلسه بیعت با پدر معنوی حزب بود؛ هاشمی در حلقه یاران از کارنامه سازندگی دفاع کرد تا سودای «تکرار» آن دوران را مجدد در فصل اعتدال رقم بزنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز شنبه را با تمرکز بر اعلام اعضای اصلی خانه احزاب و شکایت مشایی از پورمحمدی آغاز کردند.

از سوی دیگر، «محاکمه احمدی‌نژاد»، «دفاع از کارنامه سازندگی»، «فراز کارگزاران برای انتخابات» روایت همایش استانی کارگزاران سازندگی در جلسه بیعت با پدر معنوی حزب بود؛ هاشمی در حلقه یاران از کارنامه سازندگی دفاع کرد تا سودای «تکرار» آن دوران را مجدد در فصل اعتدال رقم بزنند.

روزنامه مردم‌سالاری

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «بیانیه نمایندگی ایران در نیویورک درباره پارچین» و «همه احزاب پشتیبان توافق هسته‌ای هستند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· بد نامی اصلاحات

زعمای اصلاح طلب به دنبال مقصر «بدنامی» اصلاحات در افکارعمومی هستند؛ آنان مدعی هستند که منشأ این بدنامی نسبت‌های غلط به این جریان سیاسی است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) نوشت: «حجت‌الاسلام‌هادی خامنه‌ای در همایش وحدت و همدلی اصلاح‌طلبان در کرمانشاه با بیان اینکه اقبال عموم جامعه به اصلاح‌طلبان است، اظهار کرد: اصلاح‌طلبی یعنی بازگشت به قانون اساسی و اهداف انقلاب.‌ وی با بیان اینکه همواره باید بکوشیم آگاهی مردم را افزایش دهیم، گفت: اینکه جامعه ما در هشت سال دولت گذشته پذیرای یکی از سیاه‌ترین دوران‌های کشور بودند به این دلیل بود که مردم در آگاهی به سر نمی‌بردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما مدعی هستیم مخالفان اصلاح‌طلبان سعی دارند با ایراد اتهامات، اصلاح‌طلبان را بدنام کنند و لذا یکسری عقاید و اندیشه‌های غلط را به آنان نسبت می‌دهند. وی گفت: ما اصلاح‌طلبان به خیلی از روندهای موجود اعتراض داریم، اما باید اعتدال را رعایت کنیم. باید رفتار ما بگونه‌ای باشد که خیلی از دروغ‌ها که به اصلاح‌طلبان نسبت داده می‌شود به ما نچسبد.‌ وی اظهار کرد: کسی حق ندارد به نام اصلاحات حرف‌های غلطی را مطرح کند. یک حرف نادرست می‌تواند به همه ضربه بزند.

خامنه‌ای با بیان اینکه اصلاحات یعنی قرار گرفتن هر فردی در جای درست خودش، گفت: در موضوع توافق هسته‌ای دیدیم که وقتی یک فرد متخصص به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب شد، کارها به شکل خوبی پیش رفت و این نشان می‌دهد در هر مسئولیتی باید افراد شایسته قرار بگیرند. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) همچنین با انتقاد از رواج برخی خشونت‌ها و تحجرها در جامعه، گفت: عده‌ای تفکر اصلاح‌طلبانه را تحمل نمی‌کنند و به دنبال تخریب هستند، اما ما باید با علم و منطق و حکمت برخورد کنیم.‌»

روزنامه ابتکار

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «انسجام؛ کلید واژه پیروزی» و «نباید به خودسانسوری ناخواسته دچار شد» اختصاص داد.

· انتخابات؛ پیچ تاریخی هاشمی رفسنجانی

اولین وزن‌کشی سیاسی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در اسفند امسال رخ خواهد داد. کماکان قطب‌بندی و آرایش سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هاله‌ای از ابهام است اما مسلماً هاشمی‌رفسنجانی نقش اثرگذاری در ترکیب‌بندی سیاسی انتخابات پیشرو دارد.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به اثرگذاری حضور یا عدم حضور هاشمی رفسنجانی در لیست جامعه روحانیت پرداخته است؛ محمد علی وکیلی در همین راستا نوشت: «جامعتین حاضر به همراهی با مثلث هاشمی، روحانی و سید حسن باشند که اگر چنین اتفاق بعیدی رخ نماید، گام مهمی در تغییر گفتمانی ساحت سیاسی از دوقطبی اصلاح طلب و اصولگرا به دو قطبی اعتدالیون و افراطیون خواهد بود. اگر چنین فرضی محقق شود بی شک نشان جدایی و فاصله گیری جامعتین از ضلع سوم خود یعنی آیت الله مصباح می‌باشد؛ در غیر این صورت معلوم می‌شود که دو ضلع جامعتین متأثر از ضلع سوم یعنی آیت الله مصباح خواهند بود. اگر جامعتین مستقل از جریان آیت الله مصباح وارد صحنه انتخابات گردد، آنگاه قدم مهمی در جهت رویارویی پایداری‌ها و دیگر گروه های اصولگرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی برداشته شده است.

آنچنانکه لیست واحد مثلث جامعتین و آیت الله مصباح، مقدمه تشکیل جبهه واحد اصولگرا متشکل از پایداری‌ها و دیگر گروه‌ها خواهد بود، بنابراین اسفند 94، هم از نقطه نظر چگونگی آرایش سیاسی و هم نقش متغیرهای مهم و تبیین گفتمان های سیاسی، تاریخی خواهد بود. به هر روی هر کدام از متغیرهای سیاسی بر نقش اسفند 94 می‌افزاید و در این میان بی شک چگونگی قرار گرفتن هاشمی در لیست‌ها تعیین کننده خواهد بود. اگر نزدیکی جامعتین با مثلث هاشمی، روحانی، سید حسن روی دهد موجب دوری آن‌ها از ضلع سوم، یعنی آیت الله مصباح، خواهد بود و این دوری به شکل گیری لیست انتخاباتی پایداری‌ها در مقابل اصولگرایان خواهد انجامید. و نزدیکی جامعتین با آیت الله مصباح به تشدید تقابل دو گفتمان اصلاح طلب و اصولگرا منجر خواهد شد.»

روزنامه اعتماد

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «سرنخ تجارتخانه کاسبان تحریم» و «بازخوانی سازندگی بازگشت کارگزاران» اختصاص داده است.

· بیعت با پدر معنوی

«محاکمه احمدی‌نژاد»، «دفاع از کارنامه سازندگی»، «فراز کارگزاران برای انتخابات» روایت همایش استانی کارگزاران سازندگی در جلسه بیعت با پدر معنوی حزب بود؛ هاشمی در حلقه یاران از کارنامه سازندگی دفاع کرد تا سودای «تکرار» آن دوران را مجدد در فصل اعتدال رقم بزنند.

گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل سیاست‌ورزی حزب کارگزاران سازندگی نوشت: «ققنوس امید کارگزاران با خبربازگشت هاشمی برای پرواز دوباره در سپهر سیاسی ایران بال گشود. اگر تا دیروز تعدادی از عناصر اصلی‌شان در اوین بودند این‌بار مردانی از آن‌ها، مهره‌های کلیدی روحانی شدند. اسحاق جهانگیری، اکبرترکان، محمد علی نجفی و محمدرضا نعمت‌زاده دولتمرد شدند و دیگر نام‌های این حزب هر جا که رفتند صدر مجلس نشستند.

کارگزارانی‌ها هر چند ۲۰ ساله‌اند اما آنقدر انباشت تجربه داشته‌اند تا بدانند رمز ماندگاری برای سیاست‌ورزی چیست و با چه دست فرمانی می‌شود در هذلولی سیاست به سیادت رسید. آن‌ها حالا در روزهایی که میانه‌روی، کالای پرطرفداری است می‌خواهند به اصل خویش بازگردند، به همانجایی که از آن آمده‌اند. همین است که هر چقدر که مهر اصلاحات پای بیرق حزبی‌شان کوبیده شده اما از مشارکت و مذاکره جناح‌ها برای توسعه ایران دم می‌زنند. آن‌ها برای تحقق این هدف و با پایان دوران فترت می‌خواهند برادری‌شان به حاکمیت را هم ثابت کنند. برای این کار هم برنامه دارند. برنامه‌ای که روز پنجشنبه در تجدید بیعت با پدر معنوی‌شان از آن رونمایی کردند، جایی که غلامحسین کرباسچی مدیریت رهبری انقلاب طی ۲۵ سال اخیر را درخشان توصیف کرد و سردار سازندگی هم از نقش رهبری نظام برای تأسیس حزب کارگزاران، خاطره گفت. این تجدید بیعت و تجدید خاطره چیزی نیست جزاینکه کارگزاران می‌خواهد در عصر اعتدال، نقشی تاریخی ایفا کند.»

روزنامه شرق

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «وقتی احمدی‌نژاد رکب خورد» و «شکایت مشایی از پورمحمدی» اختصاص داد.

· روزهای داغ شکایت

افشاگری دولت یازدهم به مذاق دولت دهم نساخته است؛ «بگم بگم» های یاران روحانی با شکایت یاران احمدی نژاد همراه شده است، این بار نوبت «مراد» حلقه یاران دولت دهم از که از یار سابق و منتقد امروز شکایت کند تا فرجام نبرد دولت‌ها در راهرو دادگاه مشخص شود.

گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت: «اسفندیار رحیم‌مشایی از وزیر سابق «احمدی‌نژاد» شکایت می‌کند؛ کسی که از او به‌عنوان لیدر جریان انحرافی یاد می‌شود، از «مصطفی پورمحمدی»، وزیر کشور دولت نهم، شکایت می‌کند. شکایت از وزیر دادگستری فعلی و وزیر کشور دولت نهم، زمانی به فکر «تشکیلات» رسید که «پورمحمدی» در گفت‌وگو با ضمیمه روزنامه «ایران» از نقش «رحیم‌مشایی» در پرونده «فساد مالی سه هزار میلیاردی» سخن گفت. گفتن این سخنان از سوی وزیر دادگستری کافی بود تا «عبدالرضا داوری»، از نزدیکان به «احمدی‌نژاد»، در گفت‌وگو با «اینا» خبر شکایت «رحیم‌مشایی» از «پورمحمدی» را اعلام کند. به گفته او: «تمامی کارهای مربوط به این شکایت انجام شده و لایحه شکایت آقای مشایی از پورمحمدی روز شنبه (امروز) در قوه قضائیه ثبت می‌شود». او دلیل شکایت را همان سخنان پورمحمدی اعلام کرده و معتقد است که این سخنان صحت نداشته و مصداق افترا و نشر اکاذیب است.

«داوری» از واکنش «مشایی» هم سخن گفته: «وقتی آقای مشایی در جریان این اظهارات قرار گرفت، عنوان کرد که نه‌تنها از پورمحمدی شکایت خواهد کرد بلکه تا پایان نیز این موضوع را دنبال می‌کند». او با بیان اینکه «سکوت خود را می‌شکنیم»، افزود: «نمی‌خواستیم در این دو سال که دولت مشغول مذاکره با غرب بود، مطالبی را عنوان کنیم که فضاسازی و ایجاد حاشیه برای دولت محسوب شود. بعد از دو سال که پرونده هسته‌ای به نتیجه نسبی رسیده، دلیلی ندارد که احمدی‌نژاد و اطرافیان او در برابر هجمه عظیم افتراها و اکاذیب علیه خود سکوت کنند. البته در مورد دلیل شکایت‌های آقای احمدی‌نژاد هرکسی می‌تواند روایت‌های خود را داشته باشدشاید سخنان پورمحمدی برای کسی که از او به‌عنوان «لیدر جریان انحرافی» نام برده می‌شود، بهانه خوبی بود تا پس از مدت‌ها نامش در رسانه‌ها آفتابی شود

روزنامه آرمان‌امروز

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «کسانی که می‌گفتند «بگم بگم» امروز می‌گویند «نگو نگو»» و «پایان 5 سال خانه به‌دوشی» اختصاص داد.

· نامزدهای احتمالی مجلس خبرگان

تب گمانه‌زنی‌ها پیرامون نامزدهای احتمالی مجلس خبرگان افزایش یافته است؛ اصلاح‌طلبان از تشکیل لیستی با محوریت هاشمی‌رفسنجانی، روحانی و سید حسن خمینی خبر می‌دهند تا استراتژی «دوحسن» در انتخابات خبرگان از سوی آنان پیروی شود.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در گمانه‌زنی نامزدها نوشت: «با این حال و در انتخابات دوره بعد خبرگان رهبری، نامزدهای بالقوه‌ای این مجلس را سه گروه عمده تشکیل خواهند داد. گروه نخست نمایندگان فعلی مجلس خبرگان هستند که این احتمال وجود دارد اکثر آن‌ها در دوره بعدی نیز نامزد انتخابات شده و مجدداً به ساختمان قدیم مجلس راه پیدا کنند. شاخص‌ترین چهره‌ها در این میان عبارت‌اند از آیات هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی، آملی لاریجانی، امامی کاشانی، یزدی، جنتی، مصباح‌یزدی، دری نجف‌آبادی، کازرونی، خرازی، استادی، نمازی، باقری کنی، قمی، خاتمی، موحدی کرمانی، علوی، رئیسی، واعظ طبسی، علم الهدی، خزعلی، کعبی، حائری شیرازی، هاشمی شاهرودی، مقتدایی، مجتهد شبستری، فلاحیان و...

گروه دیگر را نامزدهای دوره قبلی تشکیل خواهند داد که 8 سال پیش نتوانستند روی صندلی‌های قرمز این مجلس که یادآور خاطرات بسیاری از تاریخ انقلاب اسلامی است، تکیه بزنند. اما به احتمال بسیار مایل هستند یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنند. عباسعلی اختری، محمدعلی امین خراسانی، غلامرضا مصباحی مقدم، ابوالحسن نواب، مهدی هادوی مقدم، سید محسن موسوی تبریزی و محسن اسماعیلی (عضو حقوقدان شورای نگهبان) جزو این افراد هستند. گروه سوم نیز چهره‌های جدیدی هستند که اغلب چهره‌های شناخته شده‌اند که تاکنون سابقه حضور در این مجلس را نداشته‌اند. برخی از این افراد نیز از روحانیون با سابقه مجلس شورای اسلامی به شمار می‌روند؛ همچون کاظم صدیقی، محمدرضا آشتیانی قمی، تقی رهبر، مرتضی آقاتهرانی، سید محمد غروی، محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن غرویان و... . با این حال باید منتظر بود و دید به جز چهره‌های یاد شده کدام چهره‌ها وارد انتخابات مجلس خبرگان در روز هفتم اسفندماه می‌شوند؟

روزنامه ایران

روزهای داغ شکایت اسفندیار و اسحاق/ جلسه خانوادگی رفسنجانی با محکومان امنیتیروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «آژانس اسناد محرمانه هسته‌ای را به کنگره نداد» و «میزبانی باشکوه همسایگان پایتخت از روحانی» اختصاص داد.

· ابهام در اجرای حکم مهدی هاشمی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به فرجام اجرای حکم مهدی هاشمی پرداخت؛ این روزنامه دولتی در ستون «دیگه چه‌خبر؟!» نوشت: «خبر منتشر شده درباره اجرا نشدن حکم مهدی هاشمی تکذیب شد. در روزهای گذشته برخی رسانه‌های مجازی در خبرهای خود مدعی شده بودند که «علت تأخیر در اجرای حکم مهدی هاشمی، بیماری دیسک کمر همسر آیت‌الله هاشمی است که برای عمل جراحی به کشور سوئیس سفر کرده و ظاهراً قرار است پس از بازگشت وی، این حکم اجرایی شود!» رضا سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با دروغ و عاری از صحت اعلام کردن این خبر آن را واکنشی به انتشار خبر کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی برای انتخابات خبرگان دانست و گفت: این اخبار در شرایطی منتشر شده که خانم مرعشی دو روز پیش در اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش کشور حضور داشتند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پارسا ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر میرسد روزنامه ها برای جلب اعتماد مردم وکسب اراء مردم دست به هر کاری میزنند .تا مردم را با حزب خود همراه کنند.ولی عافلند که ممکن است این کارها منجر به تفرقه و دو دستگی در کشور شود. و این دقیقا همون چیزی است که دشمنان میخوان.واقعا در دولت دهم هیچ کار مثبتی نبوده؟ این همه عمران و ابادانی رسیدگی به مناطق محروم در کدوم دولت مشهود بوده؟فکر نمیکنید پیشرفت علمی در این دوران و خود باوری کاملا مشهود بوده؟و خیلی کارهای دیگه...... البته نقاط ضعفم بوده که این نقاط ضعف در همه دولت ها بوده.که باید با ارامش و متانت قوه قضائیه پیگیر تخلفات باشد و قاطعانه برخورد کند .مربوط به هر جناح که باشد فرا جناحی عمل کند.
  • محمد علی پاکدل ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    جناب آقای هادی حسینی، دبیر مجمع نیروهای به اصطلاح خط امام(ره)، شما احتمالا در کرات دیگر به سر می برید.
  • اصلاح طلب ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    آبروی ما رو بردی سید هادی دبیرکل هست ایشون دبیر بین اینا تفاوت هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس