«عصبانیت» و «پرخاش» واکنش روزنامه آرمان هاشمی به حضور آقازاده در زندان اوین است. آنان معتقدند مهدی اهل «کینه‌دوزی» نیست و به رسم منش پدر «تهمت‌ها» را به خدا واگذار می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

تمام شد؛ تردید و تهدید پایان یافت بالاخره مهدی هاشمی پشت میله‌های زندان رفت؛ در هنگامه شادی تحقق عدالت، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات در سوگ فرو رفتند تا بار دیگر استانداردهای دوگانه رسانه‌ای و تقدم سیاست بر عدالتخود را به افکار عمومی نشان بدهند.

روزنامه مردم‌سالاری

سوگ اصلاح‌طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه‌گران در مجمع ایثارگرانارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «دفاع تمام قد «مردان هسته‌ای» از برجام» و «وزیر اقتصاد سه کارته شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ظریف در بهارستان

همواره نطق ظریف در بهارستان با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است. مجلسی‌ها سایه سنگین مذاکرات هسته‌ای بر وزارت خارجه را احساس می‌کنند و سعی دارند وزیر امور خارجه را برای مسائل دیگری به مجلس بکشانند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «دوازده نفر از نمایندگان از سؤال ملی یا منطقه‌ای خود از وزیر امور خارجه انصراف دادند. به گزارش ایسنا در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی‌و با اعلام هیأت رئیسه مجلس 12 نفر از نمایندگان از سؤال خود از وزیر امور خارجه در خصوص مسائلی همچون عدم پیگیری وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده در یمن انصراف دادند. همچنین سؤال موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، خسروی نماینده سمنان از وزیر کشور در خصوص عدم اجرای قانون تقسیمات کشوری، قاضی‌پور از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اعطای مجوز وارد کنندگان شکر و عدم پرداخت بدهی دولت به چغندرکاران، کریمی‌قدوسی از وزیر امور خارجه در مورد طرح مسائل خارج از خطوط قرمز نظام در توافق وین و علت مکاتبات دولت و وزارت امور خارجه با رئیس جمهور آمریکا اعلام وصول شد.»

روزنامه ابتکار

سوگ اصلاح‌طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه‌گران در مجمع ایثارگرانروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «روز عصبانیت یک وزیر آرام» و «مهدی هاشمی خودش به زندان رفت» اختصاص داد.

· وزیر اقتصاد زیر تیغ استیضاح

نوبت طیب‌نیا فرا رسیده است. بالاخره وزیر اقتصاد بعد از ماه‌ها کش‌وقوس سه‌کارته شد تا شرایط برای استیضاح ایشان فراهم شود. علی طیب‌نیا شاگرد اول رأی اعتماد از بهارستان‌نشینان در کسب کارت زرد هم پیشرو است. «سؤال» بذرپاش با «اعتراض» طیب‌نیا همراه بود؛ وی معتقد است که طرح موضوعات خارج از محور سؤال بوده است و این دلیل اصلی کارت زرد سوم نمایندگان به وی است.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ابتکار نوشت: «علی‌رغم این که بسیاری از نمایندگان از تندروی‌های مجلس انتقاد می‌کنند و از یکه‌تازی یک اقلیت تندرو در برابر طیف گسترده‌ای از نمایندگان بی‌انسجام دیگر سخن می‌گویند، دیروز نیز یک بار دیگر این موضوع خود را نشان داد و مجلس با سوال‌های یک نماینده عضو جبهه پایداری، در نهایت به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم برای سومین بار کارت زرد نشان داد. دیروز چه شاهدان صحن علنی مجلس و چه کسانی که مذاکرات صحن را از طریق رادیو دنبال می‌کردند، از رفتار و گفتار مهرداد بذرپاش متوجه شده بودند که وی بدون توجه به هر پاسخی، تصمیم خود را برای قانع نشدن و تحمیل کارت زرد سوم به طیب‌نیا گرفته است. وزیر اقتصاد در شرایطی برای سومین بار از مجلس کارت زرد می‌گیرد که در هنگامه جلسات رأی اعتماد به کابینه دولت یازدهم، کمترین مخالف را به خود دید و با رکورد جالب توجهی که در کسب رأی اعتماد از مجلس‌نشینان برجای گذاشت، شاگرد اول کابینه لقب گرفت.

سوال‌های دیروز مهرداد بذرپاش از وزیر اقتصاد درباره افزایش مالیات اصناف و نیز تعلل در گشایش LC ها توسط بانک‌ها بود. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای مصوبه گشایش LC با پیش پرداخت 30 درصد دولت توسط بانک‌ها اظهار کرد: در شهریور سال 92 یعنی روزهای آغازین فعالیت دولت هیات وزیران مصوبه‌ای را در خصوص حل مشکل اعتبارات اسنادی برای تولید کنندگان صادر کرد؛ البته قبل از تحریم‌ها واردات از طریق گشایش اعتبارات اسنادی انجام می‌شد. وی افزود: پس از تحریم‌ها به دلیل محدودیت‌ها و آثار ناشی از تحریم استفاده از این روش محدود شد و با توجه به افزایش نرخ ارزی هم که به وجود آمد فشار زیادی را وارد کرد. البته در روزهای ابتدایی فعالیت دولت وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوبه‌ای را به هیات وزیران در خصوص این اعتبارات تقدیم کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل شرایط فرهنگی بانک‌ها و کارگزاران خارجی عموماً اعتبار اسنادی بانک‌های ایرانی را نمی‌پذیرند و بنابراین عمده واردات از طریق حواله‌های ارزی صورت می‌گیرد.»

روزنامه اعتماد

سوگ اصلاح‌طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه‌گران در مجمع ایثارگرانروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «مهدی هاشمی به اوین رفت» و «ظریف: توافق نتیجه رأی مردم بود» اختصاص داده است.

· نهادسازی جریان راست برای انتخابات مجلس

دلواپسی از «همگرایی» اصول‌گرایان و «نگرانی» از واگرایی میان اصلاح‌طلبان در رسانه‌های زنجیره‌ای موج می‌زند؛ گستره وسیع واگرایی میان اصلاح‌طلبان از اختلاف سیاسی حامیان محمدرضا عارف و حزب کارگزاران سازندگی تا اختلاف میان شوراهای مشورتی و هماهنگی و همچنین امتناع از پذیرش حزب منتقد ندای ایرانیان قرار گرفته است به همین دلیل روزنامه‌های زنجیره‌ای برای کتمان واقعیت درون جناحی خود پروژه القای اختلاف در بدنه اصولگرایان را در دستور کار قرار داده‌اند.

گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل تشکیل نهاد جدید جریان سیاسی رقیب نوشت: «اصولگرایان بالاخره به این نتیجه رسیدند که با ساز و کار فعلی نمی‌توانند راه وحدت و ارائه لیست مشترک برای انتخابات مجلس را هموار کنند. به همین دلیل نیز ناچار به ساخت نهاد جدیدی شدند تا شاید ذیل عنوان این نهاد جدید بتوانند تمام نحله‌های خود را یک جا جمع کنند. شورای هماهنگی اصولگرایان نام نهاد جدیدی است که می‌خواهد وحدت اصولگرایان را میسر کند. با خروج جامعه مدرسین از فرآیند وحدت آن‌ها ظرفیت جامعه روحانیت را برای وحدت تمام و کمال کافی ندانستند و بالاخره برای عملیات میدانی انتخابات شورای تازه‌ای تشکیل دادند که البته هنوز نقش و جایگاه جامعه روحانیت در آن روشن نیست. اگر جامعه روحانیت نیز راه برادر معنوی‌اش را در پیش بگیرد و وارد مصادیق نشود کار انتخابات عملاً به دست چهره‌هایی می‌افتد که هر کدام به نیابت از یک گرایش وارد کارزار می‌شوند. شورای هماهنگی اصولگرایان که از درون جلسات متعدد احزاب موتلفه، پایداری و ایثارگران بیرون آمده با موافقت محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری کار خود را آغاز کرده است. سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان روز گذشته اعلام کرد: با توجه به ضرورت وجود انسجام و وحدت میان اصولگرایان اعلام آمادگی کردیم تا با سایر اصولگرایان تعامل داشته باشیم و این نوع تعامل با محوریت «شورای هماهنگی اصولگرایان» پیگیری شود و حال این موضوع در دستور کار ما قرار دارد. این موضوع با رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح شد و آقای باهنر آن را پذیرفت و قرار شد این شورا با محوریت جامعتین خاصه جامعه روحانیت مبارز مورد توجه قرار بگیرد.»

روزنامه شرق

سوگ اصلاح‌طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه‌گران در مجمع ایثارگرانروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «ردپای «سلطان شکر» در پرونده بنیاد شهید» و «آغاز حبس هاشمی» اختصاص داد.

· سلطان شکر در بنیاد شهید

اولین‌بار در سال 87 الیاس نادران از مرخصی یک محکوم اقتصادی به نام «سلطان شکر» رونمایی کرد و بعد از هفت سال مجدد یک نماینده مجلس از ردپای سلطان شکر در بنیاد شهید خبر می‌دهد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: «دست‌هایی در پشت‌پرده در حال فعالیت است تا گزارش بنیاد شهید در صحن علنی مجلس قرائت نشود. این را امیر خجسته صریح‌تر از همیشه مطرح کرده و به صراحت خبر داده که احتمال دارد اصلاً گزارش بنیاد شهید در صحن علنی مجلس قرائت نشود. او در همین زمینه به «شرق» گفته: «برخی زدوبندها چندی است که آغاز شده و افرادی در تلاش هستند تا جلوی قرائت گزارش در صحن علنی گرفته شود. حالا قضاوت با افکارعمومی است اما ما تا آخرین لحظه برای خوانده‌شدن تخلف‌های گسترده در بنیاد شهید در صحن علنی مجلس تلاش خواهیم کرد، دانستن تخلف‌های گسترده حق مردم است». خجسته درهمین‌حال به فارس خبر داد که «سیستم‌های حراستی و نظارتی اصلاً درباره نظارت بر عملکرد بنیاد شهید کار نکرده‌اند و ردپای سلطان شکر در این پرونده دیده می‌شود، هرچند شبکه‌های اقتصادی به‌طور مخوف حرکت می‌کنند و به هم وصل هستند. ما گله‌مندیم و در گزارش هم آورده‌ایم، یا بی‌حال بودند یا اتفاق دیگری افتاده، آنان باید کاملاً مراقبت می‌کردند، این مراقبت و نظارت متأسفانه نبوده است». او افزوده: «بدانید دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که بنده در جای خود این دست‌های مخوف را بازگو خواهم کرد و به مردم خواهم گفت در این مدت چه گذشته است

روزنامه آرمان‌امروز

سوگ اصلاح‌طلبان برای مهدی هاشمی/ جمع شدن فتنه‌گران در مجمع ایثارگرانروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیتر حمایتی «دعا و بوسه آیت آ... هاشمی بدرقه پسر» اختصاص داد.

· بالاخره مهدی هاشمی رفسنجانی به اوین رفت

«عصبانیت» و «پرخاش» واکنش روزنامه خانوادگی هاشمی‌رفسنجانی به حضور مهدی هاشمی در زندان اوین است. آنان معتقدند مهدی هاشمی اهل «کینه‌دوزی» نیست و به رسم منش پدر «تهمت‌ها» را به خدا واگذار می‌کند. حال آنچه را که «تهمت» می‌خوانند چه نسبتی با «محکومیت» از سوی دادگاه دارد را باید در عدم پذیرش حکم دادگاه از سوی خانواده هاشمی رفسنجانی کنکاش کرد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز با بیانی حماسی از رفتن مهدی هاشمی به زندان روایت کرد و نوشت: «دیروز روز عجیبی بود. خانواده هاشمی می‌دانستند روز خداحافظی با مهدی است و او باید برای سپری کردن حکم 10 ساله خود به زندان برود اما هجمه‌گران بهتر می‌دانستند زمان سیاه‌نمایی است. «طی روزهای اخیر، ما با سازمان زندان‌ها و دادستانی در تماس بوده‌ایم و همان موقع اعلام کردیم که مهدی هاشمی طی چند روز آینده خود را به زندان معرفی خواهد کرد. با وجودی که هیچ احضاریه‌ای برای مهدی هاشمی ارسال نشده اما برای جلوگیری از برخی اقدامات غیرمترقبه مانند حضور ماموران در منزل برای بازداشت او اعلام می‌کنیم که مهدی هاشمی تا عصر دوشنبه خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد.» این اظهارات وحید ابوالمعالی صبح دیروز و ساعتی قبل از مراجعه مهدی هاشمی به زندان است. فقط یک کیف دستی همراه داشت که لوازم شخصی در آن بود و آنچه طبق قانون اجازه دارد همراه خودش داشته باشد.

فقط همین؛ او بار دیگری هم داشت که سنگین بود و پدر می‌دانست در آن چیست چون آیت‌ا... هاشمی هم از این بارها بسیار دیده بود و درون این کوله بار فقط تهمت و دروغ بود. پسر یعنی مهدی هاشمی از پدر آموخته بود که نگذارد محتوای این کوله‌بار از تهمت تبدیل به کینه شود پس آن را در پشت در گذاشت و تهمت‌زنندگان را به خدا واگذار کرد. از صبح دیروز خبری مبنی بر رفتن مهدی هاشمی به زندان اوین برای گذراندن مدت حبس 10 ساله خود منتشر شد و البته در این میان برخی کاسه داغ‌تر از آش شدند و در حالی که تصمیم فرزند آیت‌ا... برای مراجعه به زندان منتشر شده بود چند خط به نقل از منبع همیشگی خودشان که نام آن منبع و فامیلی او «آگاه»! است منتشر کردند که گفته بود: «اگر مهدی هاشمی رفسنجانی امروز خود را به زندان اوین معرفی نکند حکم جلب برای وی صادر می‌شود.» مهدی این خبر را هم دید، لبخندی بر لبش آمد و گفت: «ما که حاضر و آماده رفتن به زندان هستیم پس هدفشان چیست؟ یعنی بیشتر از این می‌خواستند تهمت بزنند که با رفتن من به زندان مسیر آن‌ها سد شده است؟»

دیروز مهدی راه زندان اوین را در پیش گرفت. مانند همیشه خانواده هاشمی با یکدیگر قصد حضور در این لحظه یعنی بودن در کنار مهدی را داشتند چنانکه عفت مرعشی در جایگاه مادر، فاطمه، یاسر و محسن هاشمی در جایگاه خواهر و برادران دیروز او را تا در زندان بدرقه کردند و دعایی برای سلامتی او زیر لب زمزمه می‌کردند. آیت‌ا... هاشمی و خانواده او بارها اثبات کرده‌اند که به قانون و حکم دادگاه احترام می‌گذارند هر چند مطابق خواست آن‌ها نباشد و در گذشته هم این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. مهدی که برای امور دانشگاهی مدتی را در خارج کشور گذرانده بود به رغم اینکه می‌دانست حضورش در کشور با مسائلی روبه‌روست به ایران بازگشت و در تمام جلسات دادگاهش شرکت کرد. مادر و خواهران او در برخی جلسات او را همراهی کردند تا نشان دهند همه به قانون و حکم آن احترام می‌گذارند.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ملاک‌های حذف یارانه ثروتمندان» و «کارت زرد سوم به سکاندار اقتصاد دولت» اختصاص داد.

· با سازمان مجاهدین ارتباط نداریم

تشکل سازی مشابه از حزب منحله مشارکت و سازمان منحله مجاهدین در دستور کار تندروهای اصلاح طلب قرار گرفته است؛ برخی از ناظران سیاسی معتقدند که این تشکل‌سازی برای محدودسازی حزب کارگزاران سازندگی از سوی تندروهای اصلاحات پیگیری می‌شود.

عضو هیأت مؤسس «مجمع ایثارگران» اعلام کرد این تشکل ارتباطی با «سازمان مجاهدین انقلاب ندارد.» روز گذشته غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه «مجمع ایثارگران یک حزب سیاسی است که در کنار آن هیأت مذهبی هم تشکیل شده است» گفت: اعضای اولیه این مجموعه سردار مهدی کیانی، دکتر غلامعلی رجایی، سردار محمد مقدم، سردار محسن رشید، حجت‌الاسلام محمد پروازی و حجت‌الاسلام پهلوانی و محمدتقی طباطبایی (آزاده دفاع مقدس)، فیض‌الله عرب‌سرخی، غلامرضا ظریفیان، نداف مسئول عملیات سپاه، جواد امام و بهمن‌زاده هستند.

وی با بیان اینکه «همه این افراد جزو فرماندهان دفاع مقدس هستند»، خاطرنشان کرد: مجوز این گروه بزودی صادر می‌شود. رجایی ادامه داد: در حال حاضر این مجموعه یکدست اصلاح‌طلب هستند و بعد از صدور مجوز در کنار مجموعه اصلاح‌طلبان فعالیت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • شاغلام ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    چه سنگ تمامی گذاشته این روزنامه آرمان ! صفحه اول مثل پوستر فیلمهای سینمایی شده! جدایی مهدی از باباش، فیلمی از کمپانی کرسنت
  • User ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    بهانه ای برای حذف رقبا !!!
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    روزنامه خانوادگیه دیگه
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    باید گفت مهدی جان منزل نو مبارک دوباره بر میگردی اما نه شاداب و سرحال و پیروز بلکه برعکس امروز وداع کردی اما برای بازگشت دیگر استقبالی نخواهی داشت
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    مگه از رو میرن این افساد طلبان
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    همین اصلاح طلبها نسخه آقای رفسنجانی را سال76 پیچیدند و او را عالیجناب ... نام نهادند حالا برایشان شده ایت الله ای نان به نرخ روز خورها
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    روزنامه نیست آلبوم خانوادگیه ..
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    روزنامه نیست ، بنر تبلیغاتیه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    وقتی پدر به جای برائت از پسر و کارهای ناشایست او، چنین کارهایی در حمایت از او انجام میده... حتی از تخلفات خودشون هم می خوان به نفع خودشان استفاده کنن.
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    0 0
    این مظلوم نماییی برای مجرم معلوم الحال برای چیست?

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس