کد خبر 450303
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۱

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی دولت فعلی مصر را هدیه‌ای به گروه تروریستی داعش دانسته است.

به گزارش مشرق، نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی، «رژیم» عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را «هدیه‌ای» به گروه تروریستی داعش توصیف کرده و سرکوب‌گری‌های مفرط در مصر، را عامل تولید نسلی جدید از تروریست‌ها دانسته است.

این تحلیل به قلم «شادی حمید»، به وعده‌های السیسی برای ایجاد ثبات و امنیت مصری‌های خسته از ابهام در حوادث «بهار عربی» اشاره کرده و افزوده این دو عامل، ثبات و امنیت، ماه به ماه بیش از پیش در مصر تضعیف شده‌اند. 

مصر اکنون، به استناد استانداردهای قابل اندازه‌گیری به مراتب بیش از گذشته در برابر خشونت و شورش، آسیب‌پذیر است. در روز 1 جولای، 64 سرباز مصری در حملات هماهنگ گروه مصری وابسته به داعش کشته شدند که بدترین کشتار در دهه‌های گذشته بود. این کشتار تنها چند روز پس از آن صورت می‌گرفت که هشام برکات، دادستان اصلی این کشور، ترور شده بود.

مصر، به علاوه، از زمان خلع محمد مرسی، رئیس‌جمهوری از اخوان‌المسلمین، شاهد سطح بی‌سابقه و شوک‌اوری از سرکوب بوده است. کشته شدن بیش از 800 نفر ظرف تنها چند ساعت در 14 آگوست 2013 در این کشور را می‌توان یکی از بدترین قتل‌عام‌های تاریخ مدرن دانست. 

مطابق برآورد سایت WikiThawra، یکی از پروژه‌های مرکز حقوق اقتصادی و احتماعی مصر، از روز کودتا علیه دولت مرسی تا 15 ماه مه سال 2014، حدود 36500 نفر در مصر دستگیر یا زندانی شده‌اند. علاوه بر این، از آوریل 2015، بیش از 163 مصری، ناپدید شده‌اند.

فارن‌پالسی در ادامه این نوشتار به نتایج برخی پژوهش‌های علمی اشاره کرده که ارتباطات معناداری میان استبداد و تروریسم را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، مححقان در پژوهشی در سال 2003، شاخص حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی موسسه «فریدم هاوس» را تنها متغیری دانسته‌اند که همبستگی پایداری با تعداد تروریست‌ها نشان داده است.

فارن‌پالیسی بر همین اساس نوشته است: «نتیجه نهایی این است که کودتای مصر به هدیه‌ای برای داعش تبدیل شده است. نیازی نیست در این مورد به حرفهای من اکتفا کنید: این گروه تندرو، خودش به صراحت اعلام کرده که از سرنگونی مرسی منتفع شده است.»

نگارنده این یادداشت به بیانیه‌ای از یکی از سخنگوهای داعش استناد کرده که از افول گروه اخوان المسلمین در مصر استقبال کرده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس