به گزارش مشرق، بر خلاف سخنان «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر مبنی بر ارسال دعوتنامه به همه کشورهای جهان به منظور حضور در مراسم افتتاح کانال جدید «سوئز»، برخی رسانههای مصر از دعوت نشدن ایران، ترکیه و سوریه به این مراسم خبر دادند.
وبگاه خبری روزنامه «الیوم السابع» مصر، به نقل از منابع آگاه با بیان اینکه قاهره دولت ترکیه را برای حضور در مراسم افتتاح کانال جدید «سوئز» دعوت نکرد، به حمایتهای آنکارا از جماعت «اخوان المسلمین» اشاره کرد و مدعی شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هیچ فرصتی را برای حمله به مصر و توهین به مقامات این کشور از دست نداده است.
از زمان سقوط دولت محمد مرسی رئیسجمهور برکنار شده مصر در سال 2013 و حمایت ترکیه از آن، روابط دولت جدید مصر و آنکارا بشدت تیره شده است.
منابع آگاه مصری، ایران را دومین کشور مستثنی از دعوت در مراسم افتتاح کانال سوئز خوانده و تاکید کردند که عدم دعوت ایران با «تاکید وزیر خارجه مصر مبنی بر اینکه با وجود گرایش جهان به سمت تهران ولی قاهره سطح نمایندگی دیپلماتیکش در ایران را بالا نمیبرد» همزمان شد. زیرا به ادعای این منابع، مصر امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را خط قرمز میداند و اجازه دخالت در امور منطقه را به هیچ طرفی نمیدهد.
بر اساس این گزارش، دولت مصر به علت قطع روابط دیپلماتیک با سوریه، از دمشق نیز برای حضور در مراسم افتتاح کانال جدید سوئز دعوت به عمل نیاورده است.
از طرفی دیگر، الیوم السابع نوشت در حالی که عربستان در سطح ولیعهد (محمد بن نایف) و بحرین در سطح پادشاه (حمد بن عیسی) در مراسم افتتاح شرکت خواهند کرد، دولت قطر هنوز اعلام نکرده است که در چه سطحی در این مراسح حضور خواهد یافت.
بنا بر این گزارش، بسیاری از کشورها سطح مشارکت خود را اعلام کردهاند و برای نمونه فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه، رئیسجمهور قبرس و نخستوزیر یونان از جمله عالیترین مقاماتی هستند که به این مراسم خواهند رفت.
طبق این گزارش، دولت چین، وزیر فرهنگ و ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه، نماینده ویژه خود را به این مراسم اعزام خواهند کرد.
«آبراه سوئز»، کانال غیرطبیعی و دستساز انسان است که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخهای از دریای سرخ است متصل میکند. این کانال در غرب صحرای سیناء و شمال شرق کشور مصر واقع شده و میانبری برای کشتیها و قایقهایی است که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفتوآمدند تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند.
کانال سوئز سریعترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیاست. چیزی حدود 7 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام میشود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی مصر است که اخیرا قاهره اقدام به توسعه آن برای درآمدزایی بیشتر کرده است. دولت عبدالفتاح السیسی سرمایهگذاری جدی روی بخش جدید کانال سوئز انجام داده است.