مطابق با توافق برجام، بسیاری از محدودیت‌های ایران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی سطح و گستره غنی‌سازی در 10 تا 15 سال آینده برچیده خواهد شد. برجام تعیین نمی‌کند که پس از خاتمه عمر توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه سرنوشتی خواهد داشت.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

برجام انتها ندارد امید آمریکا غربگرا شدن ایران است


یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد متن برجام کشور را در یک قرنطینه حقوقی می‌برد و سرانجام آن نیز مبهم و ناروشن است.

روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد در تحلیلی نوشت: متاسفانه دلیلی وجود ندارد که این توافق، ماندگارتر از نمونه‌های مشابه در تاریخ نظیر کنفرانس برلین در سال 1885 با کنفرانس الجزیره در سال 1907 ( با حضور قدرت‌های بزرگ) باشد. این روزنامه می‌افزاید: مطابق با توافق برجام، بسیاری از محدودیت‌های ایران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی سطح و گستره غنی‌سازی در 10 تا 15 سال آینده برچیده خواهد شد. برجام تعیین نمی‌کند که پس از خاتمه عمر توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه سرنوشتی خواهد داشت. قدرت‌های غربی ممکن است در آینده با متوسل شدن به این عدم تعیین تکلیف بکوشند تا محدودیت‌های برجام را بار دیگر تمدید کنند، به ویژه اگر تا آن زمان، مناسبات ایران و ایالات متحده همچنان مکدر باقی بماند. در این صورت غرب شاید این‌گونه استدلال کند که پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام در 15 سال گذشته، نمی‌تواند اطمینان دهد که بدون ادامه اعمال محدودیت‌های سختگیرانه، در آینده نیز ایران به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای نخواهد رفت. در واقع تمامی انگیزه‌هایی که امروز برای غرب به منظور تحمیل محدودیت‌های فنی و سیاسی موضوعیت دارند، در 15 سال آینده نیز وجود خواهند داشت. ایران نمی‌تواند تمدید نامحدود برجام را بپذیرد؛ چون لازمه چنین پذیرشی، قرار دادن ایران در یک قرنطینه حقوقی است و اگر ایران قصد پذیرش آن را نداشته باشد، با فشارهای مشابه سال‌های گذشته، روبه‌رو خواهد بود.

فرهیختگان خاطر نشان کرد: اگر آمریکای 15 سال بعد، همچنان جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود قلمداد کند، چرا باید کمتر از امروز نگران افزایش قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران باشد؟ و چرا باید اجازه دهد که محدودیت‌های هسته‌ای در ایران که تا آن زمان خواهد توانست با سانتریفیوژهای IR-8 با سرعتی 20 برابر بیشتر، اورانیوم را غنی‌سازی کند، برچیده شود؟ آمریکای اوباما امیدوار است که طی این مدت، تغییراتی درون نظام سیاسی ایران، ما را به کشوری غرب‌گرا یا حداقل کمتر غرب‌ستیز تبدیل کند و اگر چنین اتفاقی نیفتاد، به گفته باراک اوباما «آمریکا تمام گزینه‌هایی را که امروز در اختیار دارد، 15 سال بعد هم خواهد داشت»؛ البته به انضمام اطلاعات دقیق‌تری درباره توانایی‌ها و محدودیت‌های نظامی و اقتصادی ایران.


سرافکندگی حامیان دولت از توقیف و تحدید مطبوعات منتقد


اقدام حامیان دولت در توقیف یک نشریه منتقد «برجام» (توافق هسته‌ای) و تذکر به 2 نشریه دیگر آن‌قدر غیرقابل دفاع و شرم‌آور بود که روزنامه‌های حامی دولت ترجیح دادند این خبر را سانسور کنند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد، شهروند، فرهیختگان، اطلاعات، جمهوری اسلامی و... در اقدامی مشترک و قابل تأمل، نه‌تنها توقیف 9 دی و تذکر به کیهان و رجانیوز را در صفحه اول خود بازتاب ندادند بلکه از شدت شرم‌(!) حتی در صفحات داخلی نیز خبر مذکور را منتشر نکردند و به تیغ سانسور سپردند تا به شکلی کاملاً وارونه به شعار دانستن حق مردم است عمل کرده باشند. این درحالی است که در همین نشریات به هنگام توقیف یک نشریه زنجیره‌ای- مثلاً به خاطر اهانت به آیات قرآن یا ائمه معصومین(ع) و اصل اسلام- قشقرق به‌پا کرده و برای آزادی نقد و انتقاد سوگوار می‌شدند.
اغلب نشریات مذکور البته صفحه اول خود را به عکس و تیتر اظهارات آقای هاشمی اختصاص داده‌اند که گفته در انتخابات 7-8 ماه بعد شرکت می‌کند.

آنچه توقیف و تحدید مطبوعات منتقد برخی عملکردهای دولت را بیشتر به چشم می‌آورد، همزمانی این اقدام با اظهارات تلویزیونی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه منتقدان حق نقد دارند و نیز همزمان با سالگرد سخنان آقای روحانی است مبنی بر اینکه پناه می‌برم بر خدا از بستن دهان منتقدان! در همین حال این سؤال مهم در میان افکار عمومی و نخبگان مطرح است که اگر متن برجام قابل دفاع است، چرا باید دهان منتقدان را بست؟!


بله قطعنامه کم‌نظیر است اما برای تهدید امنیت ملی


اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت درباره ایران بی‌نظیر است تعجب ناظران رسانه‌ها را برانگیخت.

نویسنده روزنامه جوان در این زمینه نوشت: رئیس‌جمهور محترم یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی، موضوعات مهمی را در باب جمع‌بندی «برجام» و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند که در نوع خود جای بررسی و بعضا نقدهای جدی دارد به ویژه تعریف ایشان از قطعنامه و به کار بردن این تعبیر که «قطعنامه 2231 یک دستاورد بزرگ حقوقی سیاسی است که من برای آن نظیر نمی‌شناسم»، نگارنده را بر آن داشت با بیان برخی ویژگی‌های این قطعنامه و جایگاه آن در کارویژه‌های دفاعی و امنیتی نظام در بستر توافق‌های هسته‌ای اخیر، نکاتی مطرح کنم تا از رهگذر قضاوت‌های بی‌طرفانه‌ای که صورت می‌گیرد، بدانیم این قطعنامه بی‌نظیر چه دستاوردی برای نظام در پی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در تشریح قطعنامه مورد اشاره چند روز پیش گفت: «ساختاری که در نظر گرفته شده به نحوی است که ما می‌توانیم به هر نوع مخالفتی که ممکن است ایران با دسترسی به هر سایتی اعلام شده یا اعلام نشده، داشته باشد غلبه کنیم و اگر آنها (ایران) همکاری نکردند، آن وقت باز هم ما در موضعی خواهیم بود که تحریم‌ها را سرجایشان باز گردانیم.» در جای دیگر اوباما به صراحت نظام جمهوری اسلامی را یک نظام طرفدار تروریسم معرفی می‌کند و می‌گوید: «ایران یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است و پس از 15 سال شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است.» به کارگیری این ادبیات نشان از آن دارد که غرب و به ویژه آمریکا با یک رویکرد کاملا هدفمند و تعریف شده به دنبال تصویب چنین قطعنامه‌ای بوده است و حداقل آن این است که چنین قطعنامه‌ای دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و بی‌نظیر بودن آن با نگاه مثبت کمی اغراق‌آمیز است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: ایران در «برجام» متعهد گردیده که به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشد و این برخلاف قطعنامه‌های گذشته بود که ایران خود را متعهد به پایبندی به آن نمی‌دید. بنابراین هیچ‌گاه برخلاف آنچه توسط تیم مذاکره‌کننده و برداشت رئیس‌جمهور محترم منتشر می‌شود، نمی‌توان گفت ایران موظف به اجرای «برجام» است ولی می‌تواند قطعنامه را اجرا نکند.

در بخش مقدمه برجام (بند «ن» که در ترجمه رسمی وزارت خارجه آمده است) تاکید شده قطعنامه شورای امنیت برای ایران دارای «محدودیت‌های خاص» خواهد بود. این محدودیت‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود؟ حدیقف این محدودیت‌ها کجاست؟ این آن چیزی است که با اجرایی شدن قطعنامه فقط می‌توان به عمق و گستره آن پی‌برد و از هم‌اکنون نمی‌توان برای آن دستاوردی را پیش‌بینی کرد؟!

محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی که در ضمیمه قطعنامه 2231 برای ایران بیان گردیده به معنی آن نیست که ایران می‌تواند این محدودیت‌ها را نادیده بگیرد، چرا که در بند 7 قطعنامه مورد اشاره (بخش ب) مجموعه پیوست‌ها را ذیل ماده 41 منشور سازمان ملل معرفی کرده است و این برخلاف آن انتظار است که ایران از ماده 41 منشور خارج شده است. اگر ایران صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت را برای خود یک موفقیت و دستاورد بزرگ بداند، دیگر نمی‌تواند بندهای ضمیمه‌های این قطعنامه را نادید بگیرد!
جوان تصریح می‌کند: با توجه به همین چند مورد مختصر نمی‌توان چندان خوشبین به قطعنامه صادر شده بود و نه تنها آن را دستاورد ندانست، بلکه چالشی جدی برای آینده فرض کرد. لذا به نظر می‌رسد در مقام تصمیم‌گیری برای آینده «برجام» به ویژه قطعنامه 2231، با ابهامات و پرسش‌های اساسی مواجه هستیم، چرا که هنوز سه سوال مهم در این زمینه باقی است؛ 1- ارتباط قطعنامه و برجام و الزام‌آور بودن اجرای قطعنامه بر اساس برجام 2- بحث پذیرش نظام بازرسی‌ها و تایید و تکذیب‌هایی که در این زمینه از سوی برخی مسئولان صورت می‌گیرد. 3- محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی و تعریف‌های متفاوت از موشک‌های بالستیک، بنابراین یقینا آنچه اتفاق افتاده است بخشی از واقعیت صحنه است و درک همه واقعیت‌ها هم نیازمند گذشت زمان است و هم نیازمند داشتن یک شامه قوی برای دیدن افق‌های دوردستی که ممکن است برخلاف انتظار داشتن دستاوردهای بی‌نظیر، حامل خسارت‌های بزرگ برای نظام باشد.


عبور از خط قرمز همزمانی تعهدات طرفین در برجام



اقدامات ایران و طرف‌های غربی در برجام از توازن برخوردار نیست چرا که طرف ایرانی باید اقدامات عملی را انجام دهد که برخی از آنها همچون تغییرات رآکتور آب سنگین اراک قابلیت برگشت‌پذیری نداشته، اما طرف‌های دیگر، یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا تنها به اخذ تصمیماتی می‌پردازند که اجرای آنها متوقف به انجام اقدامات ایران و تأیید آژانس است. یعنی مسئله برگشت‌پذیری برای آن اصلاً مطرح نیست، چرا که تا تأیید آژانس صورت نگیرد برداشته نخواهد شد که بخواهد بازگردد.

رجا نیوز در تحلیلی نوشت: در دیدار کارگزاران با رهبر انقلاب که در ابتدای ماه مبارک رمضان برگزار شد، رهبر انقلاب به تبیین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای پرداختند. یکی از خطوط قرمز که ایشان برآن تأکید کردند همزمانی در اجرای تعهدات طرفین بود. ایشان تأکید کردند «یک نکته اساسی دیگر اینکه لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهدات ایران نیست؛ نمی شود بگویند شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهی کند که شما راست می‌گویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریم‌ها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم؛ لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهداتی که ایران می‌کند نیست.»

در متن برجام که شامل بر 159 صفحه است، ضمیمه دوم به تشریح تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای می‌پردازد. همچنین در ضمیمه پنجم به زمان‌بندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها می‌پردازد. لذا تنها با مطالعه ضمیمه دوم نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد که چه تحریم‌هایی و چگونه برداشته خواهند شد.
در بند 24 از متن اصلی توافق آمده است: «اتحادیه اروپا و آمریکا در ضمیمه دوم لیست کامل و جامعی از تحریم‌ها و محدودیت‌های مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌کنند و منطبق با ضمیمه پنجم خواهند برداشت.»

براساس تصریح این بند صرف بیان شدن تحریم‌ها در ضمیمه دوم به معنای برداشته شدن آنها نیست بلکه باید دید که در ضمیمه پنجم چه تصمیمی درباره نحوه برداشته شدن آن گرفته شده است. در ضمیمه پنجم است که درباره زمان برداشته شدن و اینکه در روز اجرا یا روز انتقال و یا روز خاتمه برداشته می‌شود، سخن گفته شده است.

براساس ضمیمه پنجم اتحادیه اروپا، آمریکا هر کدام وظایفی در قبال برداشته شدن تحریم‌ها دارند و این وظایف در روزهای توافق، اجرا، انتقال و خاتمه پخش شده است. براساس متن برجام، در «روز توافق» یا تصویب که تا 90 روز بعد از تصویب قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل فرصت دارد، این اقدامات صورت خواهد پذیرفت: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو آن یک آیین‌نامه اجرایی، که از «روز اجرا» واجد اثر می‌شود، را تصویب خواهد کرد که به موجب آن کلیه مفاد آیین‌نامه اجرایی اتحادیه اروپایی که کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط هسته‌ای اتحادیه اروپایی به شرح مندرج در بخش 16/1 این پیوست را اجرایی کرده است، همزمان با اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران به نحو راستی‌آزمایی شده توسط آژانس، لغو خواهد کرد».

به عبارت دیگر اتحادیه اروپا متناسب با مواردی که در بند 16/1 ضمیمه پنجم مشخص شده است، باید مقدمات قانونی برداشته شدن تحریم‌ها را که در «روز اجرا» عملیاتی خواهد شد، انجام دهد.

می‌توان اینگونه بیان کرد که اتحادیه اروپا و آمریکا در روز توافق تنها به اخذ تصمیمات می‌پردازند و اجرای این تصمیمات تا «روز اجرا» صورت نمی‌گیرد. در تعریف روز اجرا آمده است: «روز اجرا» متعاقب اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای ایران مندرج در بند 15 زیر و به نحو راستی‌آزمایی شده توسط آژانس و همزمان با اتخاذ اقدامات مندرج در بندهای 16 و 17 زیر توسط گروه 5+1 و وقوع اقدامات مندرج در بند 18 زیر در سطح سازمان ملل متحد طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

یعنی روز اجرا یک زمان مشخص نداشته و بستگی به انجام تعهدات طرف ایرانی و تأیید آنها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. به عبارت دیگر تا روز اجرا ایران باید یکسری اقدامات عملی که در بند 15 ضمیمه پنجم آمده است، انجام دهد و بعد آژانس انجام آنها را تأیید کند، در این صورت اتحادیه اروپا و آمریکا تصمیماتی را که اخذ کرده‌اند را اجرایی خواهند کرد.

** خراسان

شکايت يک وزارتخانه از صندوق بازنشستگي کشوري

بر اساس اطلاعيه رسمي يکي از وزارتخانه ها به تعدادي از مديران اين دستگاه، اعلام شده است که با توجه به نحوه محاسبه واريز کسورات توسط صندوق بازنشستگي کشوري که از نظر اين وزارتخانه نادرست و غيرقابل پذيرش است، به منظور رفاه حال کارمنداني که دچار اين مشکل هستند، موضوع از طريق بخش حقوقي وزارتخانه به ديوان عدالت اداري منتقل و به محض حصول نتيجه شکايت، از طريق ادارات ذي ربط اطلاع رساني خواهد شد.

دستور دولت براي ايجاد کارگروه تسويه بدهکاران ارزي

با توجه به دستور ماده 20 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير که دولت موظف شده بود نسبت به تعيين تکليف نرخ و فرآيند تسويه بدهکاران ارزي از محل حساب ذخيره ارزي به دولت اقدام کند، يک مسئول ارشد اجرايي در بخشنامه اي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام کرده است که جهت رسيدگي به اين موضوع مهم، کارگروه ملي متشکل از نمايندگان تام الاختيار سازمان مديريت،‌ وزارت اقتصاد، بانک مرکزي، معاونت حقوقي رييس جمهور، دبير کميسيون اقتصاد هيئت دولت، نماينده بخش خصوصي و حسب مورد نماينده تام الاختيار دستگاه اجرايي ذي ربط تشکيل خواهد شد.

** وطن امروز

برخورد با منتقدان توافق هسته‌ای شک و تردید ایجاد می‌کند


نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه ممکن است خود دولت با برخورد با منتقدان توافق هسته‌ای متهم به نقض آزادی بیان و کم‌تحملی در مقابل انتقادات شود، گفت: برخورد با منتقدان توافق هسته‌ای شک و تردید ایجاد می‌کند. علی مطهری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوالی درباره برخورد نامناسب هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد با منتقدان توافق هسته‌ای، اظهار داشت:  اگر چه رئیس این هیأت وزیر ارشاد است و دولت و وزارت ارشاد هم نقش تأثیرگذاری در این هیأت دارند، اما به هر حال اعضای این هیأت 7 نفر هستند که از نهادهای مختلف مانند قوه‌قضائیه، شورایعالی انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه قم، قوه‌مقننه، وزارت علوم و نماینده مدیران مسؤول نشریات هستند که با هم تصمیم می‌گیرند و صرفاً تصمیم دولت نیست اما دولت نقش مؤثری در این هیأت دارد. علی مطهری بر همین اساس یادآور شد: قبول دارم که هفته‌نامه 9دی لحن تندی دارد به طوری که گاهی توهین‌آمیز می‌شود، اما من شخصاً معتقدم نباید در این موارد سخت‌گیری کنیم و اساساً نیازی به اینگونه سخت‌گیری‌ها وجود ندارد، ممکن است با اینگونه برخوردها خود دولت متهم به نقض آزادی بیان و کم‌تحملی در مقابل انتقادات شود و ممکن است اساساً شک و تردیدهایی ایجاد شود که اطمینان کافی از توافق وجود ندارد به همین دلیل اینگونه با رسانه‌ها و سایت‌های منتقد با توافق هسته‌ای برخورد می‌شود. وی با اشاره به توقیف هفته‌نامه 9دی و دریافت تذکر از سوی روزنامه کیهان و سایت رجانیوز، تأکید کرد: «تدبیر» اقتضا می‌کرد چنین برخوردی با منتقدان توافق هسته‌ای انجام نشود.


حمایت زنان فرهنگی از بهنوش بختیاری


در پی توهین زشت یک روزنامه زرد اصلاح‌طلب به بهنوش بختیاری، جمعی از زنان فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای از این هنرمند ایرانی دفاع کردند. به گزارش «وطن امروز»، متن این بیانیه به این شرح است: هر کسی در جمهوری اسلامی آزاد است که عقیده‌اش را بیان کند و کسی حق تعرض به او را نخواهد داشت؛ «زنده‌باد مخالف من!» شعاری بود که جریان اصلاح‌طلب با آن دم از آزادی بیان می‌زد، حال چه شده است که هر کس در جمهوری اسلامی نظری مخالف نظر آنها داشته باشد با دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای این جناح سیاسی تیرباران می‌شود. بهنوش بختیاری یک هنرمند زن ایرانی است که در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: «فکر می‌کنم با خواندن این رشته [جامعه‌شناسی] دیگر انسان دنبال هر حرفی نمی‌رود، مثلا اگر توافق هسته‌ای انجام می‌شود سریع ذوق‌زده نشوم، سعی کنم در مورد آینده آن فکر کنم، مثلا ببینم پشت‌بند عهدنامه ترکمنچای چه اتفاقاتی افتاد؟» جرم بهنوش بختیاری جز ابراز نظرش درباره توافقات هسته‌ای چه بود که بایستی به او این توهین‌ها روا داشته شود؟ البته در این ورطه فقط او نیست که محصور است و در صورت بیان سخنی مخالف این جریان مدعی آزادی بیان تخطئه می‌شود. هنوز یادمان نرفته با شهاب حسینی، ابوالقاسم طالبی، علیرام نورایی، پروانه معصومی، هنگامه قاضیانی، مریلا زارعی، نرگس آبیار و خیلی دیگر از هنرمندان کشور به جرم دفاع از ارزش‌ها چگونه رفتار شد، از سوی این جریان شبه‌روشنفکری چه برخوردی صورت گرفت. ما به نمایندگی از زنان ایران‌زمین که دغدغه استقلال، فرهنگ، پیشرفت و امنیت کشور را داریم می‌گوییم که هیچ‌کس حق ندارد به بهنوش بختیاری و هر کس دیگری به جرم بیان عقایدش تعرض کند و اتفاقا باید دغدغه هنرمند ایرانی در این باره مورد ستایش قرار گیرد.

اختلاف بر سر انتخاب اعضای کمیسیون بررسی برجام


عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی می‌گوید در مجلس شرایط مناسبی برای انتخاب اعضای کمیسیون 15 نفره بررسی برجام وجود ندارد. حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، بیان کرد: مقرر شده مجلس شورای اسلامی 15 نماینده متخصص را انتخاب کند و این افراد پس از بررسی لازم، نتایج را به صحن علنی مجلس بیاورند تا تمام نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند. حسینی تصریح کرد: بر سر انتخاب این 15 نفر در مجلس شرایط خوبی حاکم نیست و فراکسیون‌ها بر سر انتخاب این 15 نفر درگیر هستند که امیدواریم بتوانیم 15 نفر متخصص و عادل را معرفی کنیم.

** آرمان

احمدي‌نژاد به خندوانه مي‌رود؟

شنیده شد که رامبد جوان گفته كه قرار است از همه در برنامه خندوانه دعوت كند. او حتي قصد دعوت احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور سابق كشورمان را نيز در اين برنامه دارد. وي در گفت‌وگويي در پاسخ به اينكه آيا ممكن است از رئيس‌جمهور هم روزي دعوت كنيد، گفت: بله، من گفته‌ام از همه دعوت مي‌كنم ولي الان زود است. حتي برنامه‌اي هم دارم كه از آقاي احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور سابق كشورمان دعوت كنم.
 
هتک حرمت به بانوان ایرانی در ترکیه

شنیده شد که مأموران پلیس فرودگاه ترکیه در مواجهه با مسافران ایرانی، برخورد زننده داشته‌اند! تابناک نوشت: طی روزهای گذشته، در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده مأموران هواپیمایی بوده‌اند؛ به گونه‌ای که سه تن از بانوان ایرانی را پس از ضرب و شتم و بی‌احترامی بازداشت کرده‌اند.
 
مش دونالد جای مک دونالد در ایران

شنیده شد که ایندیپندنت در گزارشی از تلاش رستوران‌های ایرانی برای نزدیک شدن به ظاهر و استفاده از نام شرکت‌ رستوران‌های زنجیره‌ای خارجی خبر داد. طی سال‌های گذشته رستوران‌های مک دونالد همه جای جهان از توکیو تا چین و تورکی بریتانیا را فرا گرفته است. تنها جایی از جهان که این رستوران‌ها همچنان اجازه حضور نداشته و دیده نمی‌شوند، ایران است. در حال حاضر رستوران‌هایی با نام‌هایی مانند «مش دونالد» با هدف ایجاد تشابه با رستوران‌های زنجیره ای مک دونالد در سطح ایران تأسیس شده‌اند که تمام ظاهر رستوران و حتی سطل آشغال‌های زردرنگ شبیه رستوران‌های مکدونالد گذاشته است. صاحب یکی از این رستوران‌ها طی مصاحبه‌ای با نیویورک  تایمز اعلام کرده بود ما در حال تلاش برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به مک‌دونالد هستیم.
 
نظر گردشگر‌آمریکایی درباره «حجاب» ایرانی‌ها

شنیده شد که «زنان مسلمان با حجاب چادر مشکی همیشه جدی به نظرم می‌آمدند‌، اما وقتی به آنها لبخند زدم و سلام کردم‌، دیدم آنها نیز با لبخند سلام مرا پاسخ دادند و خوش‌آمد گفتند. حجاب دیگر در نظرم زندان نیست». ایسنا نوشت؛  این مطلب را «ریچل»، گردشگر آمریکایی در سفری که اخیرا به ایران داشته، نوشته و در اختیار راهنمای خود قرار داده‌ است. جلیل چرخیان، راهنمای این گردشگر که همراه گروهی با جمعیتی بیش از 20 گردشگر به ایران سفر کرده بود‌، می‌گوید: «تغییر ذهنیت گردشگران در وهله‌ نخست به نوع برخورد راهنمای تور ارتباط زیادی دارد، چرا که با انتقال درست داده‌ها و در معرض تجربه‌های ناب قرار دادن گردشگران می‌تواند ذهن آنها را به سمت واقعیت‌ها سوق دهد».
 
تکذیب حضور پسر ظریف از سوی دختر کری

شنیده شد که دختر جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، برخی گزارش‌ها در رسانه‌های این کشور مبنی بر حضور فرزند محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در مراسم عروسی‌اش را تکذیب کرد. مشرق نوشت؛ نسا کری در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت؛ زمانی که ما ازدواج کردیم، هیچ مهمانی برگزار نشد و پسر ظریف هم حضور نداشت. روز یکشنبه نیز یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت آمریکایی در مورد حضور فرزند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم ازدواج فرزند وزیر امور خارجه آمریکا را خبر سازی محض دانست. وی ضمن تکذیب مطلب و بی‌پایه توصیف آن گفت: برخی محافل خبری غیرمعتبر با سوءاستفاده از روندهای خبری با اغراض خاص و از آن جمله برای جلب مخاطب به تولید اخباری از این دست رو آورده‌اند و مناسب است رسانه‌های داخلی در بازنشر خبرها اعتبار منابع خود را مورد توجه قراردهند.
 
ماجرای«ج-ا»  و انتخابات‌مجلس

شنیده شد که يك نماينده مجلس شوراي اسلامي، گفت: برادر يك مجرم مالي به نام «ج. ا » با استفاده از پول‌هاي كثيف قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد. مويد حسيني صدر در گفت‌وگو با ايلنا، تصريح كرد: برادر يكي از مجرمان مالي قصد ورود به مجلس را دارد كه اين مجرم مالي نامش در پرونده معاون اول رئيس‌جمهور سابق مطرح است و در زمان تكيه زدن محمدرضا رحيمي بر صندلي ديوان محاسبات، نامبرده در سمت مديركل استان آذربايجان غربي مشغول بوده است. وي، ادامه داد: برادر متهم مالي ياد شده فردي به نام «ج-ا» است كه حرف اول نام وي با برادرش يكي است. چندي پيش اين نماينده مجلس در اين باره گفته بود: از همين حالا برادر يكي از مجرمان معروف اقتصادي در تلاش براي كانديدا شدن در انتخابات آتي مجلس است و اين فرد با پول همان مفسد اقتصادي در زندان، در حال فعاليت انتخاباتي، تلاش براي خريد رأي و ايجاد تيم‌هاي خبرسازي است. 
 
مخالفت با برگزاری مراسم ترحیم ملامحمد عمر

شنیده شد که اداره امنیت ملی افغانستان هرگونه برگزاری مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر گروه طالبان را در این کشور ممنوع کرد. انتخاب نوشت؛ اداره امنیت ملی افغانستان سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به تمام نیروهای امنیتی دستور داد تا مانع برگزاری هرگونه مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر طالبان شوند که دو سال پیش در شهر کراچی پاکستان فوت شده است. این اداره گفته است که با برگزارکنندگان مراسم فاتحه ملاعمر برخورد قاطع صورت می گیرد و ملاعمر مسئول قتل و کشتار هزاران انسان بی‌گناه در افغانستان است. اداره امنیت ملی افغانستان برگزاری مراسم سوگواری برای ملاعمر را جفا در حق مردم و تبلیغ برای طالبان اعلام کرده است. این درحالی است که چند روز پیش مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر طالبان در شهر کابل برگزار شده بود که تعدادی از اعضای شورای‌عالی صلح افغانستان در آن شرکت کرده بودند و خشم کارشناسان سیاسی و نهادهای این کشور را در پی داشت.
 
کنایه فردوسی‌پور به دکل گم شده

شنیده شد که عادل فردوسی‌پور با 90 برای هفدهمین سال به خانه‌های فوتبال دوستان آمد. خبرآنلاین نوشت؛ سال هفدهم برنامه 90 بعد از 3 ماه تعطیلی، آغاز شد. عادل که امسال نتوانست استودیوی ویژه برنامه‌اش را آماده کند، با همان استودیوی قدیمی مهمان خانه‌های مردم شد. برنامه او اما از همان ابتدا با برنامه ای که مشخص بود برای آیتم‌های نخستش برنامه‌ریزی شده بود و با دو تحلیل فنی عالی آغاز شد و همه را غافلگیر کرد. رضا عباس‌زاده و تیم آنالیز 90 مثل همیشه خوب بودند و البته محمدحسین میثاقی هم اگرچه چند روز بعد از مهدی یکتا و بچه‌های ورزش و مردم به سراغ مرتضی کرمانی‌مقدم رفته بود، توانست در گفت‌وگویی تماشایی نوستالژی لگد معروف مجتبی محرمی از لای پای او به جمال شریف و کلی شیطنت دیگر این بازیکن را به تصویر بکشد و ماجرای پاره کردن لباس پرسپولیس را واکاوی کند و دقایق شیرینی را بسازد. عادل اما در آیتمی که خودش عاشقش است یعنی آیتم 90‌درجه طعنه مهمی هم داشت به مهم‌ترین خبر این روزهای سیاست و اقتصاد کشور. ماجرای گم شدن دکل نفتی و گفت: «معلوم بود در لیگ مان اول چاله را کندند و بعد دکل را دزدیدند!»

** قانون

لغو تعلیق مجوز BBC در ایران

تسنیم  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت BBC در ایران را مجدداً فعال کرد. مجوز فعالیت BBC رسانه انگلیس که از سال‌ها پیش به‌دلیل اقدامات ضدامنیتی در ایران تعلیق شده بود، اخیراً با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجدداً فعال شد. سخنگوی وزارت ارشاد گفت: مجوز فعالیت بی‌بی‌سی برای تهیه گزارش صادر شده است. حسين نوش آبادي افزود: صدور این مجوز با هماهنگی نیروهای انتظامی و مراکز اطلاعاتی و امنیتی انجام شده است. وي گفت: یک گروه از خبرنگاران هلندی‌الاصل که برای BBC World کار می‌کنند هم قرار است به‌زودی برای تهیه اخبار و گزارش وارد ایران شوند. نوش‌آبادی در همین حال تأکید کرد که وزارت ارشاد بی‌بی‌سی فارسی را به‌عنوان یک رسانه به رسمیت نمی‌شناسد.

نشست مشترک کمیسیون امنیت با نهاوندیان

مشرق  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از نشست مشترک این کمیسیون با رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای بررسی ابعاد اقتصادی«برجام» خبر داد. نوذر شفیعی گفت: براساس برنامه‌ریز‌ی‌های انجام شده قرار است محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای بررسی ابعاد اقتصادی « برنامه جامع مشترک» در این کمیسیون حضور یابد. وی با بیان اینکه این نشست در راستای برنامه‌های این کمیسیون برای بررسی«  برجام » تشکیل می‌شود، افزود: قرار است اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای و نیز تعدادی از کارشناسان در این حوزه در جلسات دیگر این کمیسیون حضور یابند تا ابعاد حقوقی و اجتماعی این طرح با حضور اعضای این کمیسیون به صورت تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

کوچک‌ترین اقدام آمریکارا با قدرت پاسخ می‌دهیم

باشگاه خبرنگاران فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آمریکا مرتب حرف‌هایی می‌زند که قادر به انجام آن نیست. دریادار پاسدار علی فدوی اظهار داشت: طی سال‌های طولانی آمریکا مرتب گزینه‌های روی میز را به رخ کشیده است در حالی که می‌داند قادر به مقابله با توان و قدرت جمهوری اسلامی نیست. وی با بیان اینکه آمریکا مواظب‌ترین کشور در دنیاست، ادامه داد: آمریکا مواظب است که نکند تیری به سوی او شلیک شود. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه مستکبر حاضر نیست، تمکین‌کننده باشد، خاطرنشان کرد: خوی مستکبر بر مبنای زور است و سال‌هاست که شیطان بزرگ فهم کاملی از قدرت انقلاب اسلامی پیدا کرده، اما باز هم می‌گوید گزینه‌هایش روی میز است. دریادار فدوی با بیان اینکه گزینه‌های روی میز آمریکا مضحکه رسانه‌های غربی شده است، اضافه کرد: ما به اتکای قدرت شهدا آماده‌ایم کوچک‌ترین اقدام آمریکا را چنان با قدرت پاسخ دهیم که نتواند حرکتی از خود نشان دهد.

ایران مقتدرترین کشور منطقه است

مهر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بيان اينكه ایران مقتدرترین کشور منطقه است، گفت: مراجع قانونی در فرصتی که دارند باید توافق را مورد بررسی قرار دهند و در ادامه هم باید دقت لازم را در تعامل با آژانس و کشورهای مذاکره کننده داشته باشیم. علی‌اکبرولایتی به توافق هسته ای با ۶ کشور جهان هم پرداخت و گفت: با ایستادگی و مقاومت ملت شریف ایران و تلاش مسئولان و پیگیری های تیم مذاکره‌کننده در این دوره و دوره های قبلی، پس از ۱۲ سال نتایجی به دست آمد که مراجع قانونی در فرصتی که دارند باید مورد بررسی قرار دهند و امیدواریم آنچه برای ملت و کشور مناسب است تحقق یابد و در ادامه هم باید دقت لازم را در تعامل با آژانس و کشورهای مذاکره‌کننده داشته باشیم.

استانی شدن انتخابات با ابهاماتی رو به رو است

ایرنا  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس با ابهامات و سوالات زیادی از سوی رهبری، شورای نگهبان و نمایندگان رو به رو است که فعلا در حال نقد و بررسی است. سید محمدحسن ابوترابی فرد افزود: استانی شدن انتخابات مجلس مسئله‌ای است که نهایتا در کشور اتفاق می‌افتد لذا در این مسیر قرار خواهیم گرفت. وی ادامه داد: اما فعلا سوالاتی در مورد این طرح مطرح است که آیا استانی شدن انتخابات می‌تواند دستاوردهایی در ارتقا ي کارایی مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت داشته باشد و آن را از آسیب‌های نگاه‌های بخشی و منطقه ای دور نگه دارد. اين نماينده مجلس گفت: باید نگاه نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه نگاه ملی و نگاه وزیران به دستگاه‌های اجرایی و حوزه مسئولیتی خود ملی باشد.

** شرق

دیدار میهمانان خارجی با رئیس‌جمهوری


ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در دیدار با  «ایوتستا داچیچ»، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه صربستان، با تأکید بر اینکه همه کشورها باید برای تبدیل‌شدن دنیای امروز به جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تلاش کنند، گفت: مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه و بالکان باید به مناطق صلح و آرامش تبدیل شوند. او افزود: جمهوری اسلامی ایران با افراط و خشونت در هرکجا مخالف است و فاصله قومیت‌ها و افراطی‌گری، به استقرار آرامش و امنیت کمک نمی‌کند. روحانی سپس آمادگی کشورمان برای توسعه روابط به‌ویژه در عرصه اقتصادی با صربستان را خاطرنشان کرد و ضمن تأکید بر فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، گفت: مناسبات تهران- بلگراد باید در عرصه‌های علمی، فرهنگی و گردشگری به‌ویژه با توجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دو کشور گسترش یابد. روحانی همچنین در دیدار با وزیر صنعت و اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روزافزون روابط با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان اولویت قائل است و از ارتقای سطح روابط دو کشور در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند. رئیس‌جمهوری همکاری در زمینه نفت و انرژی را یکی دیگر از موارد مهم در تحکیم روابط و همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در دریای خزر می‌تواند آغاز مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف نفت و گاز باشد.

عارف: اصلاح‌طلبان هيچ سهمي از دولت نخواستند


پایگاه خبری امید: محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری، در پاسخ به اظهارنظر یکی از حاضران در جلسه درباره نقش اصلاح‌طلبان در روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید گفت: نقش تفکر اصلاح‌طلبی در خلق حماسه ٢٤ خرداد ٩٢ و به تبع آن تشکیل دولت تدبیر و امید غیرقابل انکار است و اگر کسانی بخواهند این نقش را نادیده بگیرند مرتکب خطای فاحشی شده‌اند اما اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه به دنبال به‌رخ‌کشیدن نقش خود در پیدایش فضای ایجادشده در دو سال اخیر نبوده و نخواهند بود و  تاکنون هیچ‌گونه سهمی از دولت نخواستند و در آینده هم نخواهند خواست و مسئولان دولتی در این خصوص می‌توانند شهادت دهند.عارف بر لزوم حمایت از دولت تدبیر و امید تأکید کرد و گفت: در انتخابات مجلس آینده باید تلاش شود جریان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان به یک فهرست واحد برسند و اگر  هر یک از این دو جریان  بخواهند‌ ساز جدایی بزنند مطمئنا با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهند شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه: آمریکا مواظب‌ترین کشور است


ایسنا: دریادار «علی فدوی»، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: آمریکا مرتب حرف‌هایی می‌زند که قادر به انجام آن نیست؛ ما به اتکای قدرت شهدا آماده‌ایم کوچک‌ترین اقدام آمریکا را چنان با قدرت پاسخ دهیم که نتواند حرکتی از خود نشان دهد. او افزود: طی سال‌های طولانی، آمریکا مرتب گزینه‌های روی میز را به رخ کشیده است درحالی‌که می‌داند قادر به مقابله با توان و قدرت جمهوری اسلامی نیست. او با بیان اینکه آمریکا مواظب‌ترین کشور در دنیاست، ادامه داد: آمریکا مواظب است که نکند تیری به‌سوی او شلیک شود.

٣ دانشگاهی در دادگاه مطهری


ایلنا: مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری، گفت: «خوشبختانه دادستانی شیراز پایه خوبی برای پرونده گذاشته و ریاست دادگاه با آیین دادرسی جدید رسیدگی به پرونده را امروز آغاز کرد اظهارات متهمان نیز در این روند بسیار کمک خواهد کرد». به گفته او، روز گذشته از ١١ متهم این پرونده به اتهام سه نفر از آنها رسیدگی شد که البته دو نفر از آنها مسئول دانشگاه شیراز و یک نفر دانشجو بودند که تنها یک نفر از این سه متهم در جلسه دادگاه حضور داشت و اظهارات خود را بیان کرد. جلسه آینده رسیدگی به پرونده حمله‌کنندگان به علی مطهری به روز ۲۶ مرداد موکول شد. برای متهمان پرونده تقاضای مجازات کردیم و از قاضی فرهادی‌پور خواستیم تا دستوردهندگان حمله به موکلم نیز علاوه بر این ١١ متهم شناسایی شوند.

داود کرمی معاون استاندار تهران شد


ایرنا: استاندار تهران در حكمي «داود كرمي» را به سمت سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداري تهران منصوب كرد. سیدحسین هاشمی در این حکم، نظارت بر انطباق فعالیت‌های استان با اهداف و خط‌مشی‌های توسعه ملی و منطقه‌ای را از وظایف معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل عنوان کرده است.


** ایران

هیأت تجاری انگلیس به تهران می‌آید


مدیر کل «اتاق بازرگانی انگلیس و ایران» ضمن رو به گسترش توصیف کردن مناسبات تجاری لندن و تهران اعلام کرد: «این اتاق،  قرار است هیأتی را برای گفت‌و‌گو با طرف‌های ایرانی و  توسعه هرچه بیشتر مناسبات به تهران اعزام کند».


«مارتین جانستون» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: «‌سفر این هیأت تجاری برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده اما اعضای این هیأت اعزامی هنوز به طور دقیق مشخص نشده‌اند و باید تا اواخر سپتامبر صبر کرد». به گفته  مدیر کل «اتاق بازرگانی انگلیس و ایران»، هیأت اعزامی از لندن با طرف‌های خود  در «اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلیس» و نیز نمایندگان بخش‌های اقتصادی کشورمان دیدار و مذاکره خواهد کرد.


واکنش دختر «کری» به خبر‌سازی علیه پسر ظریف


دختر جان کری وزیر خارجه امریکا، برخی گزارش‌ها در رسانه‌های این کشور مبنی بر حضور فرزند محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مراسم عروسی اش را تکذیب کرد. به گزارش «مشرق»، «ونسا کری» در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توییتر» نوشت: «زمانی که ما ازدواج کردیم، هیچ میهمانی برگزار نشد و پسر ظریف هم حضور نداشت». یکشنبه  گذشته نیز یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت امریکایی در مورد حضور فرزند وزیر خارجه ایران در مراسم ازدواج فرزند وزیر خارجه امریکا را «خبر‌سازی محض» دانست. گفتنی است همسر «ونسا کری»، بهروز (برایان) والا ناهید یک ایرانی- امریکایی است که از دانشگاه «هاروارد» فارغ التحصیل شده و در سال ۲۰۰۹ با دختر «جان کری» ازدواج کرده است.

لوموند: مبارزه با «داعش» محبوبیت ایران را افزایش داد


نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی با تأکید بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نوشت که «این اقدامات و تعهدات ایران علیه گروه تروریستی داعش محبوبیت دولت آن را افزون تر از گذشته کرده است».به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه فرانسوی، «ایران به خاطر تعهدات و اقدامات نظامی اش در عراق علیه داعش نه تنها از محبوبیت بیشتری برخوردار شده بلکه دورنمای لغو بحران‌ها و بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی، دهان منتقدان را بسته است». به نوشته «لوموند»، « براساس منابع مختلف خبری، قاسم سلیمانی در عراق صدها مبارز شیعه را در کنار ارتش عراق علیه داعش هدایت می‌کند». «لوموند»، در ادامه مطلب از سردار سلیمانی به عنوان یک «برنامه ریز بزرگ» یاد کرد.


پسر مهاجرانی: از وزیر نفت دولت قبل شکایت می‌کنم


سیدمحمد محسن مهاجرانی گفت:« وکلای اینجانب بزودی شکایتی علیه مفتریان در نسبت دادن موضوع دکل نفتی به‌بنده، به طور خاص وزیر نفت دولت پاکدست سابق تقدیم دستگاه قضایی خواهند کرد».


فرزند وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای که رونوشتی از آن را در اختیار ایرنا قرار داده، تأکید کرد: «بعضی چهره‌های سیاسی- اقتصادی که مدعی اصولگرایی اند، با مطرح کردن نام اینجانب و ارتباط دادن موضوع دکل گمشده با فعالیت‌های قانونی اینجانب در کشور، می‌خواهند برای کارهای خلاف قانون همفکران و حامیان خود در غارت بیت المال مفری پیدا کنند». وی ادامه داد: «آمادگی تمام دارم تا در دادگاه به هر پرسش و استفساری پاسخ دهم، البته حق تعقیب قضایی افترازنندگان را هم برای خود محفوظ می‌دارم».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    جالب نبود.
  • صالحی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    توافق هم شد و نانی در کاسه ما نیامد که نیامد
  • یک مطلع ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    موافق توافقم اما فکر کنم یک اشتباهی شده چون ظاهرا قرار نیست ارزانی شود بلکه گرانی خواهد آمد
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    کم بود. اما خبرهای خوبی بود
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    انقلاب به کاجا کشید کارش
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    پس تو چه کاره ای مشرق چرا حرف مردم را به مسئولان نمیرسانی. مگر وظیفه رسانه این نیست. لعنت بر شما
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    برجام ننگت باید
  • ضد مشرق ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت درباره ایران بی‌نظیر است تعجب ناظران رسانه‌ها را برانگیخت
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    نقش ما اصلاح‌طلبان در خلق حماسه ٢٤ خرداد ٩٢ و به تبع آن تشکیل دولت تدبیر و امید غیرقابل انکار است پس سهم ما را هم بدهید اقایان دولتی
  • بیژن ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    پس چی بود می گفتن با توافق فلان میشه بمان میشه؟؟
  • محسن ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    آب خوردن هم به تحریم ها بستگی داشت حالا که داره توافق میشه می خوان شانه خالی بکنن!؟
  • سوسن ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    چه وضعشه؟؟؟ به خدا خسته شدیم از بس وعده شنیدیم
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    واقعا
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    تورو کم داشتیم فقط!
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    بی نون نمیشه!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس