با این که در جریان پوشش جلسه کمیسیون امنیت ملی، برخی نقدها به توافق هسته‌ای و البته پاسخ اعضای تیم مذاکره‌کننده پوشش داده شده اما از گوشه و کنار این صدا به گوش رسید که چرا صدا و سیما جلسه‌ای انتقادی را پیرامون مذاکرات هسته‌ای رسانه‌ای کرده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

عذرخواهی اصلی را باید از ملت ایران بکنید و نه شهرداری تهران

 روزنامه شرق، به خاطر نسبت دروغ به شهرداری عذرخواهی کرد.

روزنامه شرق روز پنجشنبه در گزارشی که تبدیل به عکس اصلی صفحه اول شد، مدعی شده بود شهرداری تهران بنرهایی را علیه سفر فابیوس به تهران منتشر کرده است.

 صادق زیبا‌کلام در نامه‌ای خطاب به قالیباف، اقدام به عقده‌گشایی علیه وی و ادعای اینکه قالیباف درصدد فعالیت‌های انتخاباتی است و... کرده بود.

سردبیر شرق در توضیح خود نوشت: مدیریت و تحریریه «شرق» بر این باورند که اگر در مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی - با همه تلاش‌ها درجهت پوشش حرفه‌ای و دقیق رویدادها - تغافلی رخ داد که متاثر از شتاب ذاتی کار خبر است.

بر اساس اصول حرفه‌ای و اخلاقی، ملزم به جبران خطا و پوزش از مخاطبان هستند. در همین راستا «شرق» روز پنجشنبه در مطلبی با عنوان «شهرداری مشغول کار است» بدون تحقیق کافی، خبر نصب بیلبورد علیه سفر وزیر خارجه فرانسه توسط سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران را دستمایه گزارش خود قرارداد که متاسفانه صحیح نبود.

شرق می‌افزاید: شرط انصاف این است که ضمن اذعان به قصور خویش در تحقیق کافی برای صحت خبر، به مخاطبان محترم اعلام کنیم که گزارش یاد شده دارای ایراد محتوایی در صحت و دقت داده‌ها بوده است. به این وسیله بابت رخ دادن این خطا از مخاطبانی که به «شرق» اعتماد دارند و همچنین مدیریت شهرداری تهران پوزش می‌خواهیم.

یادآور شود روزنامه شرق در اقدامی که خیانت به منافع ملی است، در تیتر اول خود نوشته بود «پژو را نبش قبر نکنیم» این روزنامه همچنین برخلاف اذعان مطبوعات فرانسوی به رفتار ضد ایرانی فابیوس در مذاکرات ژنو و وین و پیشنهاد گنجاندن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن سریع تحریم‌ها، مدعی شده بود «فابیوس در جلسات تلاش می‌کرد مذاکرات به نتیجه برسد و برخورد مثبتی در جلسات داشت.»

با این اوصاف گردانندگان این روزنامه باید عذرخواهی اصلی را از ملت ایران، خانواده‌های قربانیان خون‌های آلوده و قربانیان تسلیحات اعطایی فرانسه به رژیم صدام انجام دهند که فرش قرمز زیر پای فابیوس پهن کردند.

محسن رضایی: باید بررسی شود که خطوط قرمز در برجام رعایت شده یا نه

محسن رضایی اظهارات منتسب به وی را مبنی بر اینکه خطوط قرمز در متن جمع‌بندی و مذاکرات وین (برجام) رعایت شده تکذیب کرد.

در پی سخنرانی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در یادواره شهدای طالقان، برخی پایگاه‌های خبری با انتشار نادرست این خبر، مدعی شدند که وی گفته تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز نظام در مذاکرات دفاع کرده است اما دفتر محسن رضایی با تکذیب ادعای مذکور اعلام کرد: «دبیر مجمع، صحبتی درباره رعایت خطوط قرمز در جمع‌بندی وین و قطعنامه شورای امنیت نداشته است، ایشان نه تنها در یادواره شهدای طالقان، در هیچ جای دیگری در این رابطه نظری نداده‌اند البته نظر دبیر مجمع تشخیص این است که باید مسئولان مربوطه این موضوع را بررسی کنند که با وجود تلاش‌های صادقانه و شجاعانه تیم مذاکره‌کننده، چه مقدار از خطوط قرمز رعایت شده است و احیانا کدام خطوط قرمز ممکن است رعایت نشده باشد.»

چرا از نقد کارشناسی برجام هراسان می‌شوند؟

آیا مخالفان ابهام‌زدایی از برجام منافع حزبی خاصی دارند که صدا و سیما را تخطئه می‌کنند؟
روزنامه جام‌جم در یادداشتی نوشت: «من به خود مسئولان هم این را گفته‌ام. مسئولان باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و همزبانی که ما گفته‌ایم.» این، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در فروردین امسال، پیرامون موافقت‌ها و مخالفت‌ها با روند مذاکرات هسته‌ای است. بیاناتی که نشان می‌دهد از دیدگاه رهبر انقلاب، ارائه دیدگاه‌های مختلف کارشناسی درباره آنچه در محافل دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان می‌گذرد، نه تنها از بین برنده وحدت ملی نیست، بلکه می‌تواند پیش‌شرط همدلی و همزبانی نیز باشد.

جام‌جم می‌افزاید: با این که در جریان پوشش جلسه کمیسیون امنیت ملی، برخی نقدها به توافق هسته‌ای و البته پاسخ اعضای تیم مذاکره‌کننده پوشش داده شده اما از گوشه و کنار این صدا به گوش رسید که چرا صدا و سیما جلسه‌ای انتقادی را پیرامون مذاکرات هسته‌ای رسانه‌ای کرده است. نقدی که اگر در کنار سکوت در قبال پوشش جلسه استماع کنگره آمریکا در همین ارتباط گذاشته شود، نشان می‌دهد تا چه اندازه پارادوکسیکال و آمیخته با مصلحت‌اندیشی‌های جناحی است.

هرچند تیم مذاکره‌کننده و حتی رئیس‌جمهور کشورمان بارها تاکید کرده از دیدگاه‌های کارشناسی در برجام هستند، ولی روشن نیست چرا برخی مدعیان حمایت از این تیم، با حمله هماهنگ به صدا و سیما و مخدوش جلوه‌دادن اقدامات رسانه ملی در شفاف‌سازی مذاکرات هسته‌ای و رفع ابهامات و سوء تفاهمات، نه تنها ابزار مهم رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده برای ارتباط  با افکار عمومی را تضعیف می‌کنند، بلکه این پرسش را به وجود می‌آورند که مگر در برجام نکا=ت ویژه‌ای در ارتباط با منافع حزبی عده‌ای وجود دارد که آنها این چنین نگران ابهام‌زدایی از متن برنامه جامع اقدام مشترک هستند؟

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد هرگاه افکار عمومی اطلاعات کامل‌تری نسبت به جزئیات مذاکرات هسته‌ای داشته، با قدرت بیشتری از تصمیم‌گیری‌های دیپلماتیک در این رابطه حمایت کرده است. بنابراین آنها نگرانند مبادا نقدهای کارشناسی، شیشه عمر برجام را بر زمین بکوبد، باید این واقعیت را بپذیرند که اتفاقا راهبرد «تنها به قاضی رفتن و راضی برگشتن» و استراتژی تک‌صدایی است که مخاطب را به مباحث مختلف بی‌اعتماد می‌کند.

از شعار علیه اصل نظام تا دعوت به حضور در انتخابات خبرگان!

رئیس یک گروهک فعال در فتنه می‌گوید؛ مجلس خبرگان و انتخابات آن در قانون اساسی مهم است.

سیدحسین موسوی تبریزی دبیر گروه موسوم به مجمع محققین و مدرسین در روزنامه آرمان نوشت: اهمیت خبرگان و انتخابات آن را می‌توان از خلال مفاد قانون اساسی دریافت آن هم از آن جهت که اگر به طور دقیق وارد بررسی جزئیات شویم مشاهده می‌شود مدیریت کشور تا حدود زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با انتخابات خبرگان و مجلس خبرگان در ارتباط است. بدیهی است مهم‌ترین وظیفه مجلس خبرگان انتخاب رهبری و نظارت بر عملکرد رهبری است. از آنجایی که رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور شناخته می‌شود، تمام ارکان کشور نیز زیرنظر ایشان هدایت و مدیریت می‌شود. برای روشن‌شدن بیشتر موضوع لازم است به گوشه‌ای از وظایف رهبری اشاره  کرد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در چند مورد نام برد: 1- انتخاب اعضای شورای نگهبان 2- انتخاب رئیس قوه قضائیه، 3- تائید مصوبات شورای عالی امنیت ملی که در این رابطه لازم است اشاره شود هرچند ریاستش برعهده رئیس قوه مجریه است اما تمام مصوبات این شورا حتی مصوباتی که با اجماع آرا تصویب شده است باید به تائید رهبری برسد و در غیر این صورت فاقد ارزش قانونی است. 4- انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام.

وی می‌افزاید: لذا همه گروه‌ها باید قبول مسئولیت کنند و امید است با درایت مسئولان و حضور پرشور و آگاهانه مردم مجلس آینده خبرگان مجلسی تمام عیار و با جوانگرایی بیشتر از گذشته در راستای اهداف و آرمان‌های کشور باشد.

آنچه در این تحلیل مغفول مانده شأن قانونی مجلس خبرگان برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی و اسلامیت آن است. اما درست در نقطه مقابل، گروهک‌های فعال در فتنه و آشوب نیابتی سال 1388 به مقابله با قانون اساسی و اسلامیت و جمهوریت آن پرداختند به نحوی که در تجمعات فتنه‌گران صراحتا شعارهای «مرگ بر اصل ولایت فقیه» (و نه حتی شخص) و «انتخابات بهانه‌ است، اصل نظام نشانه است» سرداده شد و بر عبور از جمهوری اسلامی تحت عنوان جمهوری ایرانی تأکید شد. برخی از اعضای مجمع محققین کذایی نیز از معرکه‌گردان‌های همان آشوب نیابتی بودند و از این جهت اعلام اهمیت مجلس خبرگان را می‌توان به مسلمانی کسی تشبیه کرد که می‌گفت من از همه عبادت‌ها فقط روزه را دوست دارم چون می‌شود خورد!

جایگاه قدرت ایران از مقاومت است نه مذاکره با آمریکا

روزنامه جوان در واکنش به فضاسازی برخی نشریات زنجیره‌ای برای دیدار روحانی با اوباما در سفر نیویورک و ادعای ارتقای جایگاه ایران از این طریق نوشت: جایگاه ایران از مقاومت است و نه تابوشکنی.

روزنامه‌های آفتاب یزد و آرمان روز شنبه نیز تیتر زده بودند «دیدار روحانی و اوباما در نیویورک» (گمانه‌زنی نشریات غربی) و «فرش قرمز نیویورک پیش پای روحانی» روزنامه جوان می‌نویسد: داستان «دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل» را فقط یک داستان‌نویس تازه کار نشریات زرد می‌تواند بپردازد و بنویسد، یعنی کسی که بیشتر از درک داستان و فهم درست واقعیت‌ها، دچار هیجانات زودگذر زرد و بنفش است. نیویورک پایتخت اوباما نیست که برای روحانی فرش قرمز پهن کند، آن هم اوبامایی که در فاصله دو هفته پس از توافق همصدا با دولتمردان و دولت زنانش 10 بار کشور روحانی را به حمله نظامی دقیق و راحت که پس از بازرسی‌های آژانس ممکن می‌شود، تهدید کرده است. نیویورک مقر دائمی سازمان ملل است که هر کشوری می‌تواند گلیم خودش را پهن کند و یک سخنرانی نوشته شده را بخواند و برگردد و اگر به چیزی بیشتر از این گلیم طمع کند، معنی‌اش فریب مردمی است که او را روانه یک سفر سالانه به سازمان ملل کرده‌اند، نه یک سفر اختصاصی به آمریکا!

واکنش «آرمان» روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی در مطلبی با عنوان «فرش قرمز نیویورک زیر پای روحانی» در کنار مطلب یک روزنامه کم تیراژ دیگر که از قول رسانه‌های غربی «دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل» را احتمال داده بود، نوعی از همین نگاه زرد به واقعیت‌هاست.

البته واکنش شبکه‌های اجتماعی به این فضاسازی‌ها بیشتر این بود که «چنین رویکردی بیش از آنکه نوعی خودباختگی سیاسی باشد و افزون بر آنکه بوی تملق دو جانبه روحانی و اوباما را بدهد، نشان از فهم نادرست سیاسی از وقایع دارد.»

گواه این واکنش شبکه‌های اجتماعی، گزارش همین روزنامه‌ها در ذیل تیترهای یاد شده است که فی‌المثل آرمان، سفرهای قبلی روحانی و تلفن او به اوباما را منشأ ارتقای جایگاه ایران معرفی می‌کند: «در دو سفر قبلی روحانی به نیویورک تابوشکنی رخ داد و تحولات نتیجه‌بخش و ارتقا دهنده جایگاه ایران در معادلات جهانی رقم خورد.»(!)

برخی فعالان اصلاح‌طلب که این روزها حرف از دیدار اوباما و روحانی می‌زنند، شبیه میهمانانی هستند که به میزبان یاوه‌گو و خشن خود که چند جنگ نیابتی را در اطراف ایران اداره می‌کند و سر شیعیان را می‌برد، بگویند لطفا لبخند بزن چون ما داریم می‌آییم!

رویکرد عافیت‌طلبی در میان این افراد، به ناچار زبان تملق‌شان را به روی آمریکا باز کرده است و هر چه طرف مقابل راهبرد تهدید و تحریم را بیشتر به رخ می‌کشد، عافیت‌طلبان وطنی از تکریم و تمجید سخن می‌گویند!

جوان با طرح این سوال که جایگاه ایران از تابوشکنی است یا از مقاومت؟! می‌نویسد: مقاومت چهار ساله در سوریه به رغم آنکه بیش از یکصد کشور از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا در صدور تروریست و اسلحه به جبهه مخالفان اسد با یکدیگر رقابت می‌کنند و مقاومت مردم یمن مقابل ائتلافی قدرتمند از دلار و ریال و اسلحه و جنگنده‌های کرایه و البته مقاومت قدیمی و شکست‌ناپذیر فلسطینیان و حزب‌الله لبنان و نیز آنچه که در عراق در ایستادگی مقابل داعش و چند قدرت منطقه‌ای شاهد هستیم، تنها بخشی از آن چیزی است که استراتژیست‌های غربی، پی‌درپی از آن به عنوان شاخص‌های اهمیت و قدرت منطقه‌ای ایران یاد می‌کنند اما استراتژیست‌های وطنی (!) تابوشکنی روحانی در سفر قبلی او را که دیدار با نخست‌وزیر انگلیس و تماس تلفنی با اوباما بوده است، شاخص‌های ارتقای جایگاه ایران در معادلات جهانی معرفی می‌کنند!

خودباختگان وطنی بارها به تماشای استیصال جان‌کری مقابل خبرنگاران، کارشناسان و نمایندگان مجلس آمریکا می‌نشینند و می‌بینند که چگونه او آن زمان که نمی‌تواند مخاطبان خود را قانع کند، زبان به تحسین و تمجید از ایران می‌گشاید و می‌گوید نمی‌توان دانش هسته‌ای ایران را با بمباران نابود کرد، نمی‌توان ایران را به تسلیم واداشت و تحریم‌ها ایران را تسلیم نکرد، اما وقتی می‌خواهند شاخص‌های ارتقای جایگاه ایران را ردیف کنند، نه به این مقاومت‌ها اشاره‌ای دارند و نه از دستاوردهای داخلی چیزی به میان می‌آورند. آنها فقط یک لبخند اوباما را شاخص ارتقای درجه می‌دانند و این نهایت خودباختگی است که چیزی فراتر از آن به حساب نمی‌آید.

** وطن امروز

ولع برخی برای جلب رضایت آمانو شگفت‌انگیز است

مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ‌ با اشاره به برنامه آمانو برای ارائه گزارش به شورای روابط خارجی سنای آمریکا به فارس گفت: مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت به شورای روابط خارجی سنای آمریکا می‌رود تا گزارش کار خود را ارائه کند و توقعی بیش از این هم از این آژانس نیست. وی ادامه داد: در گذشته بارها این مساله اتفاق افتاده و آمانو بارها گزارش اقدامات دانشمندان هسته‌ای کشور ما را به دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی بیگانه ارائه کرده است. عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور
حساب شده اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را جمع کرده و در اختیار سرویس‌های جاسوسی غرب قرار داده است و شهادت شهدایی چون علیمحمدی، احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد و شهریاری حاصل ارائه گزارش‌هایی بود که آژانس در اختیار این سرویس‌ها قرار داد. وی اضافه کرد: حال آمانو به شورای روابط خارجی سنای آمریکا آمریکا می‌رود تا گزارشی از میزان بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران را در کنگره مطرح کرده و با آنان در میان بگذارد تا به آنان اطمینان خاطر دهد  که بازرسی‌ها را در مقیاس قابل قبول کنگره از ایران انجام خواهیم داد؛ بازرسی‌هایی که بعضاً مخل امنیت ملی ما تشخیص داده شده و بارها توسط مسؤولان امر اعلام شده است. بذرباش تصریح کرد: گویی عده‌ای برای کسب نظر آژانس و آمانو از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، حتی کوششی که ممکن است دهه آینده را دهه اختلال در امنیت ملی ما رقم بزند.  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدواریم اگر بعداً مشکلی ایجاد شد،‌ این عزیزان که این ولع شگفت‌انگیز را در جلب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دارند، پاسخگوی اقدامات احتمالی خرابکارانه سرویس‌های بیگانه در خاک وطن‌مان باشند.

قوه قضائیه درباره مهدی هاشمی قاطع باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اجرای حکم مهدی هاشمی گفت: اگر اجرای این حکم با تعلل و تاخیر روبه‌‌رو شود قطعا برداشت مردم تغییر خواهد کرد لذا انتظار داریم دستگاه قضایی قاطع و محکم این حکم را اجرایی کند. سید حسین نقوی با اشاره به عدم اجرای حکم مهدی هاشمی به تسنیم گفت: یکی از معضلات و مشکلات جدی ما در حال حاضر مفاسد اقتصادی در کشور است، مردم و ارکان نظام بویژه مقام معظم رهبری خواستار پیگیری و جلوگیری از این امر هستند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مهدی هاشمی را یکی از نمادهای مفاسد اقتصادی در جامعه دانست و گفت: تاکنون قوه قضائیه درباره روند پرونده مهدی هاشمی اقدامات خوبی انجام داده است و تحت فشار، جنجال و تاثیر کسی قرار نمی‌گیرد و ضمن دفاع قاطع از حقوق ملت حقوق آنها را پیگیری می‌کند. وی اجرای حکم هاشمی را مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم به دنبال اجرای حکم هستند و  اگر اجرای حکم با تعلل و تاخیر روبه‌رو شود قطعاً برداشت مردم تغییر خواهد کرد لذا انتظار داریم دستگاه قضایی قاطع و محکم همانگونه که تاکنون این پرونده را پیش برده در اجرای این حکم نیز قاطعنامه عمل کند.

تعجیل در تصویب برجام خلاف احتیاط است

دبیرکل حزب موتلفه گفت: تصویب جمع‌بندی مذاکرات وین باید فرآیند قانونی خود در داخل را طی کند و برای مردم و نهادهای قانونی به طور شفاف معلوم شود ما قرار است چه چیزی بپذیریم و در این پذیرش داده‌ها و ستانده‌های ما چیست. به گزارش «نسیم»، محمد‌نبی حبیبی در پایان نشست دبیران این حزب تصریح کرد: وقتی کنگره آمریکا در پذیرش برجام ده‌ها ابهام و پرسش مطرح کرده و معلوم نیست بپذیرد یا نپذیرد، پذیرش ما در ایران درباره «برجام» چه فایده‌ای دارد! دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: ما با متنی روبه‌رو هستیم که کاملاً شفاف نیست، تفسیرپذیر است حتی در گزارش کری به سنا و کنگره و نیز طرح پرسش‌های مطرح در این 2 نهاد درباره جمع‌بندی مذاکرات تفاسیر متفاوت و متضادی بین خود آمریکایی‌ها مطرح است. لذا باید در این‌باره فوق‌العاده محتاط بود.

** خراسان

دستور جديد دولت به ظريف و پورمحمدي درباره روسيه

بر اساس تصميم جديد هيئت وزيران که به مصطفي پورمحمدي و محمدجواد ظريف ابلاغ شده، مقرر شده است وزارت دادگستري در اجراي ماده 2 آيين نامه چگونگي تنظيم و انعقاد توافق‌ هاي بين‌المللي با هماهنگي وزارت امورخارجه براي انجام مذاکره، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت پروتکل اصلاحي موافقت نامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت فدراسيون روسيه به منظور معاضدت در پرونده هاي مدني و جزايي ظرف سه سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب‌ نامه اقدام و مراحل قانوني را تا تصويب نهايي پيگيري کند.

** قانون

آمريكا جرات عملیاتی کردن تهدیداتش را ندارد

مهر مشاور عالی نماینده ولی فقیه درسپاه با بیان اینکه آمريكايي‌ها جرات عملیاتی کردن تهدیدهایشان علیه ایران را ندارند،گفت:در ماه‌های گذشته مقامات آنها استدلال کرده‌اند که گزینه نظامی درمقابل ایران جواب نمی‌دهد. سردار یدا... جوانی، با اشاره به ادعای اخیر اوباما رئیس جمهور آمريكا مبنی بر اینکه پس از محدودیت‌های پانزده ساله موقعیت بهتری برای اقدام نظامی علیه ایران داریم، اظهارداشت: آمريكايی‌ها همچنان از ادبیات تهدید استفاده می‌کنند و ریشه این رفتار برمی‌گردد به خلق و خوی استکباری این کشور،  مستکبر همواره فکر می‌کند که می‌تواند ملت‌های دیگر را تحقیر و یا تهدید کند.

هاشمی رفسنجانی سخنران گردهمایی حزب کارگزاران

فارس رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گردهمایی حزب کارگزاران که قرار است 15 مردادماه در تهران برگزار شود، سخنرانی خواهد کرد. یدا... طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  اظهار داشت: سخنران گردهمایی حزب کارگزاران که قرار است 15 مردادماه برگزار شود، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.

جهانگيري به استان گلستان مي‌رود

  ايرنا معاون اول رئيس جمهور به منظور افتتاح و بازدید از برخی طرح‌ها و پروژه های استان گلستان و نیز بررسی مشکلات، روز سه‌شنبه به این استان سفر خواهد کرد.  اسحاق جهانگیری همچنین پیش از ظهر دوشنبه در جلسه‌ هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران شرکت خواهد کرد. نشست هم‌اندیشی در خصوص انتقال پایتخت نیز قرار است عصر دوشنبه به ریاست معاون اول رئيس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.

وزیر امور خارجه صربستان به تهران می‌آید

ايسنا  وزیر امور خارجه صربستان در رأس یک هیات سیاسی برای دیدار رسمی دوجانبه امروز از بلگراد وارد تهران می‌شود. قرار است ایوتسا داچیچ در مدت اقامت سه روزه خود در کشورمان با برخی مقامات عالیرتبه سیاسی، پارلمانی و صنعتی دیدار و از برخی مراکز علمی و صنعتی کشورمان نیز بازدید کند. بررسی مناسبات سیاسی، بررسی وضعیت کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، برگزاری اجلاس آتی وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها (با توجه به نقش و جایگاه صربستان در این جنبش) در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. وزیر امور خارجه صربستان، در حال حاضر ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را نیز به‌عهده دارد.

سوال از طیب‌نیا به زودی در مجلس

فرارو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به مالیات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و فشار مالیاتی بر اصناف و کسبه خرد، گفت: سوال ملی از وزیر اقتصاد در این زمینه، به زودی در صحن مجلس طرح می‌شود. مهرداد بذرپاش با اشاره به فشارهای سنگین از طرف مسئولان نظام اقتصادی کشور بر اصناف خرد در زمینه مالیات، اظهار داشت: این میزان فشار دولت بر اصناف، خلاف قانون است و دولت نیز افزایش روزانه قاچاق کالا به داخل را رها کرده و به دنبال کسب درآمد از طریق چند برابر کردن مالیات از صنوف است.

مجلس صدور حکم نهایی برای پرونده بابک زنجانی را پیگیری می‌کند

تسنیم رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه، درباره نامه بابک زنجانی به نمایندگان مجلس اطلاع موثقی ندارد، گفت: ما منتظر و پیگیر هستیم که قوه قضايیه با بررسی ابعاد مختلف پرونده مربوط به آقای زنجانی، حکم نهایی را صادر کند. محمدعلی پورمختار، گفت: درباره این موضوع، بنده نیز از برخی رسانه‌ها شنیدم که آقای زنجانی به نمایندگان نامه نوشته است اما به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هیچ اطلاعی از اصل نامه یا محتوای آن ندارد. ما منتظر و پیگیر هستیم که قوه قضايیه با بررسی ابعاد مختلف پرونده مربوط به آقای زنجانی، حکم نهایی را صادر کند.

عدم پذيرش تعلل قوه قضاييه در اجرای حکم مهدی هاشمی

مشرق عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: تعلل و دست دست کردن قوه قضايیه در اجرای حکم مهدی هاشمی اصلا قابل قبول نیست. ابوالفضل ابوترابی درباره اجرایی شدن حکم مهدی هاشمی و ایجاد وقفه در روند اجرای حکم صادره از طرف دستگاه قضا، گفت: در حال حاضر حکم نهایی دادگاه مهدی هاشمی صادر شده و طبق قانون  باید ابلاغیه‌ای برای مهدی هاشمی به در منزل او ارسال شود و پس از ابلاغ حکم بازداشت، خود را به محل مشخص شده معرفی کند. وی ادامه داد: مهدی هاشمی در صورتی که خود را به دستگاه قضا معرفی نکند، قوه قضاییه موظف است ماموری را جهت بازداشت وی فرستاده و آن را در منزل خود دستگیر کند، نمونه این را در پرونده محمدرضا رحیمی مشاهده کردیم که قوه قضاییه برای اجرایی شدن حکم، وی را در زمان استراحت و در منزل خود بازداشت کرد.

** آرمان

دستور قضايي توقف مسابقات اپراتورهاي موبايل

شنیده شد که يك مرجع قضايي براي روشن‌شدن شبهات شرعي و قانوني مسابقات و جوايز اپراتورهاي موبايل، دستور توقف اين سرويس‌ها را صادر كرد. فارس نوشت؛ محمدرضا سوهانيان اظهار كرد: از سوي نهادهاي نظارتي اخطاري قضايي براي توقف برگزاري مسابقات و ارائه جوايز براي همراه اول ارسال شده است. مديركل خدمات ارزش افزوده همراه اول گفت: علت صدور اين دستور، حل شبهات شرعي برگزاري مسابقات و اعطاي جوايز اعلام شده است. وي ادامه داد: دستور توقف ارائه جوايز در حالي صادر شده كه در سال‌هاي قبل، مجوزهاي لازم براي برگزاري اين مسابقات از مراجع قانوني اخذ شده بود و مركز رسانه‌هاي ديجيتال نيز احكام شرعي اين مسابقات را طي استفتائاتي جويا شده است كه درنهايت با در نظر گرفتن عدم ايراد قانوني و شرعي مجوز برگزاري مسابقات و اعطاي جايزه به اپراتورها داده شده بود. 
 
مذاكره هواپيمايي ايران و آلمان

شنیده شد که شركت آلماني سازنده موتور هواپيما با شركت‌هاي هواپيمايي ايراني براي ارائه خدمات تعمير و نگهداري گفت‌وگو مي‌كند. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رويترز نوشت؛ «راينر وينكلر، » مديرعامل «ام. تي. يو» شركت آلماني سازنده موتور هواپيما، در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلماني «يورو‌ام سونتاگ» اعلام كرد اين شركت با چندين شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران براي عرضه خدمات در بخش تعمير و نگهداري گفت‌وگو مي‌كند. وينكر تصريح كرد اين گفت‌وگوها با رايزني مقامات كنترل صادرات آلمان و آمريكا درحال برگزاري است. وي همچنين با اشاره به اينكه تعداد زيادي موتور هواپيماي ساخت شركت‌هاي غربي در صنعت هواپيمايي ايران استفاده مي‌شوند، افزود اين موتورها درحال حاضر نياز مبرم به تعمير دارند. گفته مي‌شود ايران در دهه آينده به خريد 400 تا 500 فروند هواپيماي مسافربري به ارزش دست‌كم 20 ميليارد دلار براي نوسازي ناوگان هوايي، نياز خواهد داشت. 
 
اعلام موجودیت هیات ایثارگران

شنیده شد که هیات ایثارگران نزدیك به اصلاح‌طلبان اعلام موجودیت كرد. انتخاب نوشت؛ در اطلاعیه این هیات كه به امضای جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران رسیده، آمده است: السلام‌علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه و مهبط الوحی و معدن الرحمه و خزان العلم و منتهی الحلم و اصول الکرم ..سلام دوستان عزیز به لطف و كرم الهی و با استعانت از شهدای كربلای حسینی(ع) تاسیس هیات ایثارگران توسط جمعی از رزمندگان، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس را با همراهی نسل سوم انقلاب اسلامی به استحضار می‌رسانیم. به همین مناسبت اولین جلسه هیات را همزمان با شهادت سبط مكرم نبوی(ص) امام جعفر صادق(ع) در تاریخ دوشنبه 19 مردادماه از حسینه شماره یك جماران آغاز نموده و توفیق ادامه آن را از یگانه ایزد منان مسئلت داریم.
 
اهداي گل به جان كري براي توافق هسته‌اي

شنیده شد که واشنگتن فري بيكن نوشت؛ «گروه چپ‌گراي ضدجنگ كد پينك براي روز دوشنبه برنامه‌ريزي كرده است تا با فرستادن مقدار زيادي دسته گل به خانه جان كري، وزير امورخارجه آمريكا در جورج تاون از او براي توافق هسته‌اي كه با ايران انجام داده تشكر كنند». جام نيوز نوشت؛ فري بيكن از اين گروه با عنوان «برهم‌زننده نظم جلسات كنگره» ياد كرد و نوشت؛ «اين گروه طي بيانيه‌اي اعلام كرده است كه از تلاش‌هاي جان كري براي تصويب توافق هسته‌اي ايران حمايت كرده و روز دوشنبه با دسته گل از او مقابل منزلش استقبال مي‌كنند. قرار است تجمع‌كنندگان پلاكاردهايي با عنوان «توافق ايران، بله» در دست داشته باشند». 
 
حكم حبس براي 13 جراح عمومي و زنان

شنیده شد که رئيس انجمن علمي جراحان عمومي ايران از صدور حكم حبس براي ۱۳ جراح عمومي و زنان در طول يك سال گذشته خبر داد. پارسينه نوشت؛ دكتر بهزاد رحماني اظهار كرد: اين تعداد حكم صادر شده مربوط به نيمه دوم سال ۹۳ و چند ماه ابتدايي سال ۹۴ است. وي با اعلام اينكه بيشتر اين پزشكان را جراحان عمومي و زنان تشكيل مي‌دهند، افزود: راي براي اين پزشكان صادر شده اما در حبس نيستند. رئيس انجمن علمي جراحان عمومي ايران با تاكيد بر اينكه جرايم اين جراحان همگي پزشكي بوده است، اظهارداشت: حكم حبس اين پزشكان بر اساس بررسي قصور آنها در كميسيون‌هاي پزشكي و اعلام راي قاضي صادر شده است. 
 
فرزند ظریف به مراسم ازدواج فرزند کری نمی‌رود

شنیده شد که یک مقام مسئول در وزارت امورخارجه ادعای یک سایت آمریکایی درمورد حضور فرزند وزیرامورخارجه کشورمان در مراسم ازدواج فرزند وزیر امورخارجه آمریکا را خبرسازی محض دانست. ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه نوشت، این مقام مسئول ضمن تکذیب مطلب این سایت آمریکایی و بی‌پایه توصیف کردن آن گفت: برخی محافل خبری غیرمعتبر با سوء‌استفاده از روندهای خبری، با اغراض خاص و از آن جمله برای جلب مخاطب به تولید اخباری از این دست رو آورده‌اند. وی ادامه داد: مناسب است رسانه‌های داخلی در بازنشر خبرها اعتبار منابع خود را مورد توجه قراردهند.
 
کارگردانان نسل جدید راحت‌طلب‌اند!

شنیده شد که فاطمه معتمد‌آریا در مصاحبه‌ای به نقاط قوت و ضعف کارگردانان جوانان سینمای ایران اشاره کرد. خبرآنلاین نوشت؛  این بازیگر سینما در مصاحبه‌ای گفت: راحت‌طلبی  البته نقطه ضعف کارگردانان جوان  است و نقطه قوتشان ایده‎های بی‎نظیر و خلاقیت فوق‌العاده، این که مثل گندم برشته مدام بالا و پایین می‌روند و آرام و قرار ندارند. این‎که سینمای جهان را می‎شناسند و سینمای ایران را می‌پذیرند. اشکال‌شان همان راحت‌طلبی است، نمی‌خواهند هیچ زحمتی بکشند. در نسل من هر فیلم فرنگی که می‌دیدند، می‎گفتند این که چیزی نیست. 
 
اين‌بار بيلبورد حمايت از توافق هسته‌اي

شنیده شد که بيلبوردي اين‌بار در حمايت از توافق هسته‌اي نصب شده است. تابناك نوشت؛ در اين طرح‌ها عبارت «يك ملت هستيم چه در مذاكرات و چه در مبارزه» همراه با تصوير از يك ديپلمات و يك سرباز تلفيق شده است. به‌تازگي در بيلبوردهاي شهري تهران طرح‌هايي در زمينه توافق هسته‌اي منتشر شده است. در اين طرح‌ها بر لزوم وحدت در زمينه مذاكرات هسته‌اي تاكيد شده است. 
 
دستور دولت براي حذف ۵ وزير از كميسيون تهران

شنیده شد که خراسان نوشت؛ بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يك مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي كابينه، اعلام شده است كه حسب نظر هيات وزيران و به استناد اصل 138 قانون اساسي، وزيران جهادكشاورزي، اطلاعات، ورزش و جوانان، دفاع و تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تركيب كميسيون خاص امور كلان‌شهر تهران و ساير كلان‌شهرها موضوع تصويب‌نامه اسفندماه سال 92 دولت حذف مي‌شوند و رئيس شوراي عالي استان‌ها با حق رأي به كميسيون مذكور اضافه مي‌شود.

** شرق

محسن رضایی خاطراتش از جنگ را اینستاگرامی می‌کند


خبرآنلاین: محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مقاومتم برای نوشتن خاطرات جنگ در حال تمام‌شدن است. وی در ادامه از مخاطبان خود پرسید: به نظر شما دوستان کدام بخش از تاریخ دفاع مقدس، مبهم، ناگفته و مظلوم مانده است؟

مرتضوي:ارتباطم با بابک زنجانی افتراست


ایلنا: دادستان پیشین تهران گفت: ارتباطم با بابک زنجانی افتراست و بحث جدیدی نیست و در گزارش تحقیق و تفحص از تأمین‌اجتماعی به آن اشاره شده بود. سعید مرتضوی گفت: روز گذشته قرار شد دادگاه درخواست من در مورد ضرورت احضار آقایان ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نوربخش، رئیس سازمان تأمین‌اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد. درصورتی‌که دادگاه در این مورد تصمیمی درباره عدم جلب آقای ربیعی و نوربخش اتخاذ کند، تا شنبه هفته آینده فرصت دارم لایحه آخرین دفاعیه خود درمورد هر دو پرونده؛ یعنی تأمین‌اجتماعی و کهریزک را تقدیم دادگاه کنم.

مراحل ثبت‌نام آزمون علمی مجلس خبرگان اعلام شد


فارس:  مراحل ثبت‌نام داوطلبان شرکت در آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری به شرح زیر اعلام می‌شود: ١- تاریخ ثبت‌نام: ١٥ مرداد ١٣٩٤ تا پایان مرداد ١٣٩٤، ٢- محل ثبت‌نام: دبیرخانه خبرگان رهبری واقع در قم، ٣- تاریخ برگزاری امتحان: یکشنبه پانزدهم شهریور ١٣٩٤


** ایران

اشتیاق اروپایی‌ها برای ورود به بازار ایران

«نیویورک تایمز» در گزارشی تلاش و اشتیاق تجار و صاحبان صنایع اروپایی را برای حضور مجدد در بازار ایران بررسی کرد. این روزنامه امریکایی با اشاره به سفر «زیگمار گابریل» قائم مقام صدراعظم آلمان و هیأت تجاری همراه وی، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه به ایران طی هفته‌های گذشته، همچنین هیأتی از ایتالیا که قرار است سه‌شنبه وارد ایران شود، افزود: «هیأت‌های تجاری اروپایی دیگری نیز برای سفر به ایران آماده شده‌اند.» به نوشته این روزنامه، «در این میان امریکا به عنوان یک بازیگر اقتصادی بازنده می‌شود. اروپا موانع کمتری پیش رو دارد. اروپایی‌ها بیش از همه از مکانیزم ماشه نگرانند که به موجب آن در صورت نقض توافق توسط ایران، تحریم‌ها علیه این کشور مجدداً اعمال می‌شود. در حالی که یک بند از توافق تأکید دارد سرمایه‌گذاری‌های پیش از گزارش موارد نقض توافق، شامل تحریم‌ها نمی‌شود، هنوز معلوم نیست این بند چطور اجرا خواهد شد.»

معاونت خبر صدا و سیما و دو اشتباه غیرقابل اغماض

«تابناک» با اشاره به اینکه «واحد مرکزی خبر، گزارشی از دیدار عباس عراقچی با مسئولان «معاونت خبر» صدا و سیما منتشر کرد، اما در فاصله  کوتاهی خبر را از خروجی خود برداشت و توضیح داد، این گزارش ناشی از یک خطا در برداشت بوده و آکنده از مطالب درست و نادرست است و قابل استناد نیست»، افزود: « لازم است، معاونت خبر صدا و سیما قدم‌های مهمی بردارد.» این گزارش  ذیل تیتر «معاونت خبر صدا و سیما و دو اشتباه غیر قابل اغماض!»، تأکید کرده است: «اگر  مسئولان خبر تلویزیون نتوانند موضوعی را که خلاف بین اداری و ضربه به امنیت ملی تلقی می‌شود، رعایت کنند، چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ تازه اگر هم درست این خلاف بین را انجام می‌دادند باز جای امیدواری داشت؛ اما متأسفانه خود اقرار می‌کنند که خبرشان قابل استناد هم نیست و آکنده از درست و نادرست و خطای برداشت بوده است! این روزها فعالان رسانه ای ایران خیلی دوست دارند که نعل به نعل آنچه در رسانه‌ها و نهادهای سیاسی امریکا را می‌گذرد، در ایران پیاده کنند! اگر مباحثات مقامات دولت اوباما و کنگره پخش مستقیم تلویزیونی می‌شود، در اینجا هم سعی می‌شود چنین مراسمی پخش تلویزیونی شود و... اما غافل از اینکه چنین اقداماتی در کنار هیجان و عقلانیت، هشیاری هم می‌طلبد!»


تعلیق دو نفر از عاملان انتشار اسامی بورسیه‌ها

رئیس کمیسیون آموزش گفت: وزیر علوم در نشست اخیر از معلق شدن دو نفر از عاملان انتشار اسامی بورسیه‌ها خبر داد و در خواست کمیسیون برای  پیگرد حقوقی و قضایی این افراد را اعلام کرد.  به گزارش مهر، محمدمهدی زاهدی درخصوص برنامه کمیسیون آموزش برای برخورد با مسببان بحث بورسیه‌ها گفت: «در نشست اخیر کمیسیون آموزش با دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به این مسأله اشاره شد.» رئیس کمیسیون آموزش اعلام کرد: «ما خواستار پیگرد حقوقی و قضایی این افراد هستیم.»


تکذیب ادعای سایت امریکایی درباره فرزند ظریف

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت امریکایی در مورد حضور فرزند وزیرامور خارجه کشورمان در مراسم ازدواج فرزند وزیر امور خارجه امریکا را خبر‌سازی محض دانست. «ایرنا» با انتشار این خبر یادآور شد که یک سایت امریکایی ادعا کرده بود که پسر محمد جواد ظریف در مراسم ازدواج دختر جان کری با همسر ایرانی اش شرکت کرده بود.  


پیام یک سؤال اینستاگرامی محسن رضایی

محسن رضایی در صفحه «اینستاگرام» خود نوشت: «مقاومتم برای نوشتن خاطرات جنگ در حال تمام شدن است.» وی در ادامه از مخاطبان خود پرسیده است: «به نظر شما دوستان کدام بخش از تاریخ دفاع مقدس، مبهم، ناگفته و مظلوم مانده است؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هر روز بدتر از دیروز
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    این خبرهایی که شما میدید هیج جایی نیست. شما از کجا این حرفهخا رو در میاورید. ابلهان برای خودتون دردسر درست نکنیدو...
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ممنون از مشرق نیوز
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    در صورت پذیرش توافق وین و در حالی که ایران اسلامی به یک کشور ضعیف و ناتوان تبدیل شده است، آمریکا در عملیاتی کردن آرزوی بر زمین مانده خود کمترین تردیدی نخواهد کرد؟!
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ابله!!!!!
  • یک آدم ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چون هر کس از برجام انتقاد کند انگ کاسب تحریم بهش میچشبانند
  • با شناسنامه ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    برجام هسته ای بررسی باید گردد
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چی؟
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    کار رسانه یعنی دردسر!
  • محسن ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    نظرات مارو هم که منتشر نمی کنید با معرفتا!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا ایران انقلابی هنوز زنده است تا وقتی که ارزش هایمان زنده است
  • محسن ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    انگ واسه چسباندن است جناب مهم نقد اصولی و منصفانه است در راستای اعتلای کشور توکل به خدا ان شاالله همه مسئولان سرنوشت خوبی برای آیندگان این سرزمین رقم خواهند زد
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    باشناسنامه یا بی شناسنامه؟
  • بیژن ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    درود بر تو محسن
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا ایران بزرگتر از اون چیزی هست که اجنبی بخواد چپ نگاهش کنه
  • سوسن ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    منتشر شدی که راستگو!
  • بیژن ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    دردسر و دلسوزی نقد منصفانه جهاد است در رسانه
  • محسن ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    وضع پول توی جیب من؟ کیفیت بنزین؟ یارانه یا ارزش ریال؟!
  • محسن ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    احتمالا از دستشون در رفته این نظر وگرنه که نظر منو هیچ وقت منتشر نمی کنن
  • محسن ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    با عقل با انصاف با توجه به مصالح مملکت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس