پس از اینکه رئیس‌‌جمهور جمع بندی مذاکرات هسته‌ای در وین را به بازی فوتبال تشبیه کرد و بیان داشت که ایران در این بازی سه بر دو بر حریف فائق آمده است، این سئوال از سوی برخی از کارشناسان و افکار عمومی مطرح شد که دو گل خورده و سه گل زده ایران در این بازی چه بوده‌ است؟

گروه سیاسی مشرق - پایان مذاکرات هسته‌ای در وین آغازی برای تببین آنچه در این مذاکرات اتفاق افتاده بود. در ایالات متحده آمریکا اعضای کنگره این کشور جلسات مختلفی با وزرای دولت اوباما از جمله وزیر خارجه، وزیر دارایی، وزیر انرژی و وزیر دفاع این کشور برگزار کردند و صریحا سئوالاتی را درباره نتایج مذاکرات از آنان پرسیدند. جو کنگره آمریکا به صورتی بود که نمایندگان مخالف حتی تاب تحمل شنیدن پاسخ وزرا را نداشتند و بعد از پرسش سؤالات و جرو بحث‌های تند، به نشانه اعتراض صندلی خود را ترک می گفتند.

2 گل هسته‌ای که خوردیم در کجا بوده است؟

در ایران نیز ابتدا فضای شتاب زده‌ای پیش آمد و زنجیره‌ای‌ها در اقدامی غیرمنطقی و سیاسی، فضا را به سمت هر چه هیجانی و احساسی‌تر شدن پیش بردند که به باور بسیاری از کارشناسان باب انتقاد منطقی را بست و بسیاری از کارشناسان ترجیح دادند که از این فضا جهت بررسی دقیق وقایع پیش آمده استفاده کنند و بعد از اینکه هیجانات فروکش کرد در یک فضای منطقی به طرح مباحث و سئوالات خود نسبت به آنچه که در برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) و قعطنامه 2231 ثبت شده، بپردازند.

در همین رابطه، دولت یازدهم همواره رویکرد خود در مذاکرات هسته‌ای را تعامل سازنده بر پایه برد برد قلمداد کرده است. حجت الاسلام حسن روحانی در این مورد بارها تاکید کرده است که « ما دنبال تعامل برد ـ برد با دنیا هستیم و می‌خواهیم با شرکت‌ها و کارآفرینان دنیا توافقی برد ـ برد داشته باشیم. »[1] موضوعی که همواره و هنوز از سوی دولت مطرح می‌شود.

2 گل هسته‌ای که دریافت کردیم در کجا بوده است؟

اما بعد از مذاکرات رئیس جمهور در برابر پاره‌ای از انتقادات درباره متن برجام در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه باید تیم مقابل را هم ببینیم گفت:‌« حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده ایم، حالا عده ای بگویند که می شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده ایم والا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچی باشیم، می توانیم درخواست های بیشتری هم مطرح کنیم. »[2]

موضوع برد برد و سپس مطرح شدن گل‌های خورده و زده ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز مورد توجه منتقدان و کارشناسان مربوطه قرار گرفت. در این باب بسیاری مطرح کردند که چطور برد برد را باید در کنار برد سه بر دو جای داد.

در همین رابطه، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با استناد به سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه باید مشخص شود برد-برد چیست؟ ۳-۲ چیست؟ گفت: طبق مکتب امام ما در مسائل هسته‌ای معتقدیم اینکه عده‌ای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز نابود شد و جام زهر را سر می‌کشیم و این معاهده ترکمنچای و کشورفروشی است منطقی نیست و هم اینکه کسانی وقتی هنوز هیچ چیز مشخص نشده جشن پیروزی می‌گیرند و می‌گویند برد- برد سه بر دو حاصل شده است هم منطقی نیست.[3]

وی ادامه داد:‌ چیزهایی که گفته شود باید معنی هم داشته باشد؛ باید مشخص شود کدام بخش از مسائل هسته‌ای جزو خطوط قرمز ایدئولوژیک ما نیست.

2 گل هسته‌ای که دریافت کردیم در کجا بوده است؟

عزت الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما که این روزها اینستاگرامش تریبون اظهاراتش شده است، نیز به همین موضوع اشاره کرده و با طرح سئوالی از رئیس جمهور پرسید:‌« نتیجه 3-2 را که فرمودند نفهمیدیم چطور برد-برد نتیجه‌اش 3-2 است! البته چون رئیس جمهورمان را قبول داریم اگر ایشان 6-0 هم بگویند حرفی نیست! ولی دیگر برد- برد نیست. ضمن بعضی ها خاطره بدی از 6-0 دارند!!به نظر می رسد بازی رفت را مساوی کرده ایم! بازی برگشت مانده است و آن هم مرحله اجرای تفاهم است. برد قطعی ما در این مرحله معلوم می شود؛ هوشیار باشیم.»[4]

با این حال موضوع مهمی که در این راستا بوجود می‌آید این است که گل‌های خورده ایران در چه مسائلی بوده است؛ چراکه مساله تببین متن فرجام و ضرورت اصلاح‌ آن طی سه ماه آینده بسیار مهم است و بنابر نظر کارشناسان هنوز نه تنها سوت پایان مذاکرات هسته‌ای زده نشده، بلکه اجرای متن فرجام به عنوان مرحله اصلی دیگری است که برخی از شخصیت‌های سیاسی مانند ضرغامی آنرا بازی برگشت نام نهاده‌اند.

با این شرایط درحالی رئیس جمهور از دو گل خورده وسه گل زده سخن گفته است که آنچه از فحوای سخنان اعضای تیم هسته‌ای و حجت‌الاسلام حسن روحانی برداشت می‌شود، تنها گل‌های زده‌ای است که ایران به طرف مقابل زده است. جالب اینجاست که برخی از رسانه‌ها به نقل از عراقچی در مورد جزئیات زجر‌آور مذاکرات سخن گفتند که البته توسط این عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تکذیب شد. اما آنچه از سخنان موثق عراقچی می‌توان برداشت کرد وی بیشتر بر روی کلیات متن برجام و قطعنامه تاکید دارد.

به عنوان مثال معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دغدغه اعضای کمیسیون را منطقی خواند و از نمایندگان خواست بیش از آنکه وارد جزئیات شوند به کلیات کار توجه کنند.

وی لغو تحریم ها، ادامه غنی سازی، ادامه فعالیت های هسته ای، لغو قطعنامه های شورای امنیت، خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، غیر امنیتی کردن ایران (تبدیل تصور تهدید از ایران به فرصت) را از مهمترین نکات قوت برجام برای جمهوری اسلامی ایران دانست.[5]

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیم متن کامل برجام به رئیس قوه مقننه گفت: جناب آقای رئیس؛ در اینجا افتخار دارم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی متن کامل برجام را تقدیم مجلس محترم کنم. خواهران و برادران گرامی؛ توافق هسته‌ای را در سطوح مختلف می‌توان تحلیل کرد. می‌توان در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی آن را ارزیابی کرد. می‌توان از زاویه راهبردی به آن نگاه کرد. می‌توان از زاویه تحریم‌ها آن را بررسی کرد و می‌توان از زاویه برنامه بلندمدت هسته‌ای به ارزیابی آن پرداخت.

وی افزود: ولی از هر سطحی تحلیل می‌کنیم،‌ نباید فراموش کنیم که هر توافقی یک بده‌بستان است. هر طرف بخشی از خواسته‌های خود را به نفع بخش مهمتری صرف‌نظر می‌کند. مذاکرات تا آنجا ادامه می‌یابد که داده‌ها و ستانده‌های دو طرف کم و بیش متعادل گردد. با این توضیح سوال این است که در این تصمیم بزرگ داده‌ها و ستانده‌های ما و 1+5 در این مذاکرات نفسگیر چه بوده است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: هیچگاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برجام کاملا به نفع ایران است و باز هم تأکید می کنم که مذاکره بده و بستان است و تا زمانی که در دو طرف به میزان قابل توجه به خواسته های خود دست نیابند توافقی شکل نمی گیرد مسلما برای دستیابی به خواسته های خود انعطاف و نرمش هایی داشته ایم اما همه این انعطاف ها هدفمند و با محاسبه صورت گرفته مانند کشتی گیری که در مثال مقام معظم رهبری برای بردن مسابقه در زمان و مکان مناسب امتیازات کوچکی از دست می دهد اما همه می دانند نتیجه نهایی مهم است و همچنین دستی که به علامت پیروزی بالا می رود.[6]

اما با این حال وزیر خارجه کشورمان هم از امتیازات ستانده شده در مذاکرات وین سخن گفت و اشاره چندی به امتیازات داده شده نکرد. این در شرایطی است که تببین چنین موضوعی می‌تواند سبب ساز برنامه ریزی صحیحی برای برخورد مناسب با طرف مقابل در مرحله اجرا شود. در همین خصوص تنها تکیه کردن بر نقاط قوت برنامه جامع مشترک باعث می‌شود که زوایای پنهانی باقی بماند که ممکن است برای کشور ایجاد مشکل و اشکال کند و دست طرف مقابل را در دبه کردن و شانه خالی کردن از مسئولیت‌هایش باز بگذارد.

تا به امروز نیز منتقدین منصف و آگاه توانسته‌اند با توجه به نگاه ظریف خود به زوایای مختلف مذاکرات، به نکات قابل توجهی دست یابند که به نقطه قوت مذاکرات تبدیل شده است. با این حال به نظر می‌رسد تببین امتیازات داده و ستانده و ایجاد زمینه برای چکش کاری و اصلاحات آینده نیز در این برهه زمانی ضرورت بجا و مناسبی داشته باشد که دولت می‌تواند خود باب آن را با تبیین دو گل خورده‌ای که رئیس جمهور درباره تدوین متن برجام بدان اشاره کرد، باز کند.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/445342

[2] www.mashreghnews.ir/fa/news/445342

[3] http://tnews.ir/news/594D45516450.html

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/445802

[5] http://www.entekhab.ir/fa/news/216379

[6] http://www.entekhab.ir/fa/news/216266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ناشناس ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ما که فکر میکنیم ما شش بر صفر نتیجه رو واگذار کرده ایم .
  • هلندی مسلمان ساکن تهران ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    به نظرشما نتیجه بازی آلمان و برزیل در جام جهانی در اذهان تداعی نمیشود
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    لابد میگن ان گلها افساید بوده وقبول نیست وایکاش 3بر2 میباختیم !
  • User ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چرا مشرق در قبال سه گل زده سکوت کرده و با گزارش های بندتمبانی سعی در پر رنگ کردن دو گل خورده دارد؟؟؟
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    متن کامل با تمام ضمیمه هاشورو که در اختیارتون گذاشتن ، انقد طنبل و کم سوادین که حال ندارین خودتون بشینین بخونین ببینین اون دوتا گل کجاست ؟ البته توقعی هم از شما نیست ، چون بخونینشم چیزی دستگیرتون نمیشه ! برا همین توقع دارین خودشون بیان براتئن تحلیل کنن بگن ما اینجارو امتیاز دادیم ، شماهام برین پیرهن عثمونش کنین ؟ خیلی بحالین ! لیاقت شما مشرقیا همون احمدی نژاده ، فکر میکنین اگه اون بود چه جملاتی بار مخالفان میکرد ؟ مثلا ، این توافق از سرتونم زیاده ؟ یا خس و خاشاک و چه به بررسی توافق یا ممه ای که لولو برده ، وقتی برگردونه از این بهتر نمیشه که ؟ حالا یا برو منتشر کن ، یا نوش جان کن و صداتم در نیاد ایشالا اضافه حقوقاتون تو راهه
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق دمت گرم قبل از توافق وین زیاد مطلب نمیگداشتی اما الان یه چند روز هر روز مطلب جددی میگذاری ....
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بازی فوتبال با دمپایی زانه میجسبه!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    دوست عزیز الان دقیقه 10 بازی هستش ما3بر2 جلو هستیم بااین شرایط بریم جلو حریفو دستکم بگیریم ارنوقت بازی را70بر 3می بازیمباید در مقابل حرف جنگننده بود نه اینکه هر چی گفتن بخندیم!
  • متین ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    دوتا الان خوردیم قراره سه تا بزنیم
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ;
  • یه بشر ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    همینو بگو ما جز گرفتن حقمون اونم نه همشون اونم به هزار تا شرط و شروط چی گرفتیم و از اون طرف کلی هم دادیم
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    به هر حال مشرق جان باید بدانی که هیچ یک از طرفهای مذاکره نمیتونه تمام خواسته هایش را در توافقنامه بگنجاند و باید امتیازاتی هم بدهد در واقع کلاس دیپلماسی کلاس معامله و بده و بستان است دیگه!! این بود که سه گل زدیم و دو گل خوردیم تازه داور هم به سمت غرب غش کرده بود مشرق جان!!
  • شهروند ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    خداوکیلی بنظرت زمان جلیلی چندچند بودیم کارشناس؟!
  • میثم ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    زمان جلیلی فقط کار تعیین مواضع انجام میشد
  • حسین ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    در فوتبال دیپلماسی، کیفیت گل هم امتیاز داره. آمریکا دو تا گلش رو با حرکات زیبای آکروباتیک زده ولی ما سه تا شوت زدیم به سمت بیرون، که اتفاقی خوردن به پای مدافع، رفتن تو گل!!!
  • صادق0915 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    تو عکس دوم رئیس جمهور چه کفسی پوشیده!!!!!! :)
  • مرتضي خاکپور ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ... بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون . «دوست دارم جامعه شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته ای سریع ذوق زده نشوم . و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره اینکه بعد از ترکمنچای چه اتفاقی افتاد!»
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چرا شما درباره3گل زده سکوت می کنید؟
  • حنیف ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دلبندم تنبل! ضمنا تو رو جون مادرت بیا به من خنگ حالی کن تا برم برای مجلسی ها هم توضیح بدم!
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    رئیس جمهور متانت به خرج دادن وگرنه ما بازی رو 7 بر صفر بردیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! جمع کنید بابا این توهمات و دروغ پردازی ها رو مرگ بر امریکا و کسانی که مبهوت قدرت شیطان بزرگ هستند جاویثد ایران مقتدر هسته ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس