کد خبر 450799
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵

«حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان این که نظام رسیدگی به تخلفات مطبوعات چند وجهی است، گفت: تذکر به رسانه ها چیز عجیب و جدیدی نیست و لذا دولت تعهد کرده که از رسانه ها شکایت نکند و تاکنون نیز با همه توان بر این امر پایبند بوده است و امیدواریم که مشکل 9 دی نیز به زودی حل شود.

به گزارش مشرق، وی شنبه شب به مناسبت روز خبرنگار با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع «ارتباط رسانه و حاکمیت» درخصوص رابطه دولت و رسانه گفت: دولت تلاش می کند تا فشار کمتری بر رسانه ها وارد کند لذا از سوی دیگر نیز تلاش می کند تا دسترسی عمومی به اطلاعات فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف دولت ارائه اطلاعات از طریق منابع عمومی به دست مردم است، افزود: این حق عموم است تا اطلاعات در اختیار آنها قرار بگیرد البته اطلاعاتی که جنبه محرمانه نداشته باشد و از لحاظ امنیتی اقتضا نمی کند آنها پنهان نگهداشته شود.

آشنا با اظهار اینکه باید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود، تصریح کرد: این دولت با قانون ضعیفی مواجه بود که قابل اجرا هم نبود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح شد و در هیئت دولت به تصویب رسید افزود: این قانون یک آیین نامه اجرایی داشت که تحت کمیسیون ماده 18 قرار گرفت تا از تجربیات سایر کشورها در زمینه قانون آزادی اطلاعات استفاده کنیم.

حسام الدین آشنا گفت: این آیین نامه دو هفته دیگر در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و با تصویب آن همه دستگاه های دولتی موظف می شوند تمام اطلاعاتی را که در مورد یک فرد بوده و محرمانه نیست، در اختیار بگذارند یعنی همه آن اطلاعاتی را که موجب رقابت پذیری شفاف تر می شود در اختیار بگذارند.

او با تاکید بر این که مجلس ما ضامن اجرای این قانون است، افزود: روسای جمهور همیشه نگران رابطه شان با مجلس هستند و به خصوص اگر حقوقدان باشند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: گفتنی است اگر دولت اراده آن را داشته باشد که بخواهد این کار را انجام دهد و نیز با توجه به توانایی ملت، در این صورت می توان تمام وزارتخانه ها را یک به یک به پای میز پاسخگویی کشاند.

حسام الدین آشنا در ادامه با تاکید بر این که سایت های وزارتخانه ها نباید تبلیغاتی باشند گفت: این سایت ها باید به سایت های اطلاع رسانی تبدیل شوند.

او ادامه داد: امیدوارم در فاز دوم اجرای این قانون، دولت الکترونیک به کمک قانون آزادی اطلاعات بیاید و ترکیب قانون آزادی اطلاعات و دولت الکترونیک موجب شفافیت کامل فرآیندهای دولتی باشد.

وی همچنین درباره برخوردهای غیر منصفانه مقام های دولتی با اهالی رسانه نیز گفت: وظیفه دولت تکریم و پاسخگویی به خبرنگاران است اما رابطه دولت با رسانه ها یک رابطه بسیار پیچیده می باشد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: طبیعتا رسانه ها بیشترین تلاش را می کنند که بیشترین آگاهی را از فرآیندهای دولت کسب کنند، با فعالیت های دولت به شدت نقادانه برخورد می کنند و همه دولت به مثابه یک اتاق شیشه ای زیر نظارت رسانه ها قرار دارد.

وی تصریح کرد: رسانه ها هر چه قوی تر باشند نظارت آنها بر فعالیت های دولت نیز بیشتر می شود ضمن این که معتقدم این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها به خصوص رسانه های بزرگ و قدرتمند داده تا آنها بتوانند اعمال خودش را مورد نظارت قرار دهند و مصداق این سخن نیز حجم عظیم انتقاداتی است که از دولت در رسانه ها به خصوص در صدا و سیما وجود دارد.

وی با بیان اینکه وزرا بیشترین حضور پاسخگو را در صدا و سیما داشتند، افزود: دولت بیشترین تلاش را کرده تا پاسخگوی مسائلی هم باشد که مسائل پیچیده و سختی است که البته مقدار زیادی از آنها مربوط به این دولت نبوده و به دوره های پیشین مرتبط می باشد و پاسخگویی به آنها نیز دو سر دارد، چرا که اگر بخواهد درباره دوره قبل جدی بحث کند متهم به سیاه نمایی می شود و اگر درخصوص عملکرد دوره قبل نیز صحبت نکند زمانی که بخواهد وضع فعلی را توضیح دهد باید خود را زیر پرسش ببرد که ما درخصوص پروژه مسکن مهر و بحث های بانکی شاهد این موضوع بودیم و دولت متهم به سیاه نمایی شده است، لذا این دو سر هم برای رسانه و هم برای پاسخگویان دولت دشوار است.

آشنا در ادامه با اشاره به اینکه از خبرنگاری در کشور و البته نه از خبرنگاران کشور ناراضی است و این مشکل نیز یک مشکل جدی است، گفت: خبرنگاران ما به دلیل مشکلات معیشتی، فقدان آموزش حرفه ای و چند کاره بودن ضعیف شده اند و این کیفیت حرفه ای خبرنگاران را خیلی تحت تأثیر قرار داده است.

او همچنین درباره آموزش خبرنگاران نیز اظهار داشت: آموزش روزنامه نگاری در کشور لطمه خورده است، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش روزنامه نگاری به اندازه کافی به کار گرفته نشده و لذا دولت تصمیم گرفت آموزش روزنامه نگاری را به عنوان یک کار حرفه ای در استان ها توسعه دهد و از این رو امروز در 22 استان کشور تلاش شده کارگاه های آموزش روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران شهرستان ها فراهم شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: آموزش خیلی مهم است اما بیشتر از آموزش امنیت شغلی خبرنگاران مهم است چرا که خبرنگاران نه قراردادهای ثابتی دارند و نه نوع پرداخت به آن ها مستمر است و لذا دولت تلاش کرده مؤسسات خبری را ملزم کند که اگر آنها بخواهند از یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد برخوردار شوند می بایست لیست بیمه داشته باشند.

او ادامه داد: همچنین یک قدم دیگر که برداشته شده این است که به خبرنگاران وعده داده شده، هر فردی که اسم او در لیست بیمه باشد وزارت ارشاد از محل صندوق حمایت از روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان بیمه تکمیلی او را می پردازد.

وی افزود: اقدام دیگر این است که اگر خبرنگاری مایل به کار پژوهشی باشد وزارت ارشاد هزینه های سفر تحقیقاتی او را تأمین خواهد کرد به شرطی که پشنهاد او در یک شورای حرفه ای به تصویب برسد.

هفدهم مرداد ماه 1377 محمود صارمی خبرنگار ایرنا و هشت دیپلمات ایرانی در مزارشریف افغانستان به دست گروه تروریستی طالبان به شهادت رسیدند که این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور در تقویم کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    سایت مشرق !!1 چرا مسئله ریز گردها را سانسور کردی ؟ ایناه یقه می گیرد در روز قیامت و آتش جهنم دارد
  • جاوید ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    من این آقای آشنا رو اصلا قبولش ندارم .ولی در مورد مسکن مهر باید بگم بهترین طرح بود ولی یه عده پیمانکار دزد و بی غیرت برخی جاها خرابش کردن .خیلی ها به اشتغالزایی این طرح اصلا توجه نمیکنن و فقط مشکلاتی رو که یه تعداد دزد پیمانکار بوجود آوردن میپردازن .اشتغالزایی مسکن مهر این موارد بود(آرماتور بند ها و کارگرانش،مهندسین نقشه کش،مهندسین ناظر،میلگرد فروشی ها،مصالح فروشی ها(سیمان،گچ،یونولیت،آجر،و...)،سیم کش های برق،گازکشها،لوله کش های آب ،گچ کارها،سیمانکارها ،بناها و کارگرانش، کابینت سازها،دروپنجره سازها ،شیشه بری ها،فروشندگان لوازم الکتریکی،لوازم خانگی ،فرش فروشها ،مبل فروشها ،فروشندگان سرویس های بهداشتی ،کامیونهای حمل کننده مصالح و...)تمام این بخشها الان راکد شدن و به سختی فعالیت میکنن ،باز بگید مسکن مهر مزخرف بود چرا ؟چون یه عده دزد این طرح رو با مشکل روبرو کردن .البته این هم هست این طرح نون سرمایه دارهای ساخت و ساز رو آجر کرده بود.آخه تخریب دولت قبل در این سالها بصورت شبانه روزی چه معنی میده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس