
به گزارش مشرق، حسن عباسي رئيس مرکز مطالعات استراتژيک در گفتوگو با فارس درباره فيلمهاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز 90، به اظهارنظر پرداخت.
* بخش فيلمهاي سينمايي در نوروز90 وحشتناک بود
وي گفت: فيلمهاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز به شدت ضعيف بودند و بسيار محل ارزيابي بود. اين بخش بسيار وحشتناک است.
وي ادامه داد: برخي از فيلمهاي سينمايي که تلويزيون پخش ميکند، اگر شما به اصل فيلم مراجعه کنيد، متوجه مي شويد که پخش آن براي زير 15 سال ممنوع است و محدوديت سني دارد ولي تلويزيون اين فيلم ها را به راحتي پخش مي کند. اين فيلمها را اگر شما در شبکههاي اروپايي و غربي ببينيد، محدوديت پخش و اکران دارد و حتما روي صفحه تلويزيون محدوديت سني زير 13 يا 15 سال قيد ميشود در حالي که در تلويزيون ما قيد نمي شود، به خصوص فيلم هايي که جنبه اکشن داشته و خشونت بسياري در آنها وجود دارد، آنها هم پخش ميشوند!
وي اظهارداشت: به نظر مي رسد تلويزيون از اين حيث از ضعف جدي رنج مي برد و نظارت مناسبي در اين خصوص روي اين فيلم ها صورت نميگيرد. همچنين بعضي از سريالهاي خارجي که از تلويزيون پخش ميشود نظير رابين هود، رابينسون کروزوئه، بار استعماريشان در فضايي که مسئله جنگهاي صليبي نوين و موارد مشابه مطرح است، در قضيه جنگ هاي صليبي، نقش ريچارد شيردل در پس نقش رابين هود کاملا جدي است که يا از ديد مسئولان تلويزيون يا مغفول مانده و يا حساب شده و جهت دار پخش ميشوند.
* يک جريان خزنده اي در صداوسيما وجود دارد که قابل کنترل نيست!
عباسي در ادامه گفتوگو با فارس تصريح کرد: من بارها به مسئولان تلويزيون تذکر دادهام، بارها از رسانه هاي عمومي اعلام کردهام اما يک جريان خزنده اي در صداوسيما وجود دارد که قابل کنترل نيست. به نظر مي رسد تقريبا اين قضايا در تلويزيون خارج از کنترل است و اگر آن حساسيتي که جامعه منتقدان کشور، مجلس، مسئولان و مردم بر فيلم هاي سينمايي که توسط خانواده سينما ساخته مي شود، دارند، همين حساسيتها درباره مجموعههاي تلويزيوني و مواردي از اين دست بود، قطعا ما را دچار مشکل نميکرد.
اين استاد دانشگاه درباره سريال هاي تلويزيوني نيز تاکيد کرد: ده ها بار روي مولفه دروغ در آثار تلويزيوني مانور داده شد، مثلا سريال «راه در رو» به سادگي مساله دروغ را بارها به صورت نهادينه در جامعه مطرح و تثبيت ميکند. آن هم در شبکههاي پربيننده و ساعات پر بيننده و ايام نوروز که مردم مي بينند و به سادگي همه منتقدان از کنار اين اشکالات ميگذرند و سراغ اين اشکالات در فيلمهاي سينمايي ميروند که اين عدم تعادل و توازن در نقد را ميرساند.
وي ادامه داد: قوياَ بايد بگويم که برخي سريالهاي تلويزيوني در عيد در رعايت نکات اخلاقي و ساده انگاريهاي اجتماعي متاسفانه نسبت به وضعيتي که در سينما ميبينيم و از آن گلهمند هستيم، وضعيت بدتري داشتند. اميدوارم همين حساسيت ها و موشکافي هايي که در معاونت سينمايي درباره فيلمها وجود دارد و همين حساسيتها و موشکافي هايي که منتقدين از فيلم ها مي کنند، از ساختارهاي تلويزيوني هم صورت بگيرد.
* «شايد براي شما هم اتفاق بيافتد» اثر مثبتي است
عباسي در گفت و گو با فارس عنوان داشت: پا نبايد روي حق بگذاريم، مجموعه هايي که از برخي شبکه هاي تلويزيون پخش مي شود، مانند «شايد براي شما هم اتفاق بيافتد» که بسيار در حوزه مباحث اخلاقي و بعضا نزديک شدن به ژانر سينماي ديني آثار مثبتي هستند، اينها متاسفانه تحت الشعاع آثار خشن سينمايي که از تلويزيون پخش مي شود، قرار ميگيرد.
وي توضيح داد: يا بعضي از اين سريالها که به ويژه در طول عيد پخش شد، به هيچ وجه ارزش هاي دراماتيک ندارند و هيچ کدام از مولفه هاي درام را رعايت نميکنند و مجموعهاي از لودگي و ساز و کارهاي خاصي که در ده سال گذشته مدام تکرار شدند و نخ نما هستند را ميبينيم.
* طنزهاي ما بر سؤتفاهم استوارند
عباسي همچنين در پاسخ به خبرنگار فارس که آيا آثار طنزسازاني مانند مهران مديري يا رضا عطاران هم بر پايه اين شاخصهها هستند؟ اظهار داشت: در واقع مجموعهاي که در تلويزيون کار طنز مي کنند، آثارشان برمولفه سوء تفاهم استوار است. چه فيلمنامه ها و سريال هايي که اين افراد مي سازند و چه آثاري که در آنها ايفاء نقش ميکنند، مانند «ورود آقايان ممنوع» اثر رامبد جوان، آنها از قواعد طنز در سينما فقط از يکي استفاده ميکنند و آن سوءتفاهم است.
وي گفت: کل سريالهاي تلويزيون که در ايام عيد پخش شد، همه بر عنصر سوء تفاهم استوار بود. معلوم ميشود سواد سينماي طنز در افرادي که مشهور شدهاند، بسيار پائين است چون بلدنيستند از چيز ديگري استفاده کنند و همه متمرکز بر عنصر سوء تفاهم هستند.تنها از اين گزاره استفاده کردن حتما ضعف دارد.