کد خبر 447308
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات منطقه خاورمیانه و گفتگو درباره «برجام»، ایران و تحولات منطقه ابتدا به مصر و از آنجا به قطر می‌رود.

به گزارش مشرق، جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفری به قاهره و دوحه با مقامات کشورهای منطقه دیدار و با آنها درباره موضوعات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای ایران و مسائل خاورمیانه با آنها گفت‌وگو می‌کند.

در حالی که جان کری در هفته گذشته با حضور در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا در جلسات استماع کنگره درباره «برجام» شرکت کرده، قرار است امروز در سفر به خاورمیانه، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و مسائل منطقه با مقامات عربی گفتگو کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: «جان کری در سفر به خاورمیانه به منظور انجام گفتگوهای امنیتی به مصر و سپس قطر رفته و با وزرای خارجه عربی که کشورهایشان نگران توافق هسته‌ای ایران هستند، گفتگو می‌کند».

وی ابتدای روز یکشنبه برای مذاکراتی که آسوشیتدپرس آن را «راهبردی» توصیف کرده به قاهره می‌رود. روزهای یکشنبه و دوشنبه قرار است نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر برگزار شود. کری در حاشیه این نشست، علاوه بر دیدار با وزرای خارجه کشورهای عربی، با همتای روس خود نیز دیدار می‌کند.

خبرگزاری آمریکایی با اشاره به عدم سفر جان کری به سرزمین‌های اشغالی نوشت: «آخرین باری که کری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرد 16 جولای و دو روز پس از رسیدن به توافق هسته‌ای ایران بود».

مقامات آمریکایی با رد هرگونه ارتباطی بین سفر نکردن کری به تل‌آویو به اختلافات بر سر «برجام» گفتند: «این موضوع نشان‌دهنده آن نیست که دولت باراک اوباما تلاش برای متقاعد کردن رهبران اسرائیلی درباره ارزش‌های توافق ایران را رها کرده‌‌اند».

مقامات آمریکایی با اشاره به سفر اخیر اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات این رژیم افزودند: «تعاملات و مراودات مقامات آمریکایی با مقامات اسرائیلی همچنان مستحکم باقی می‌ماند».

یک مقام آمریکایی که نام و هویتش اعلام نشده،‌ درباره حضور وزیر خارجه این کشور در قطر تاکید کرد که جان کری در دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس «برای پاسخ به هرگونه سوال باقی مانده‌ای که آنها دارند، تلاش خواهد کرد تا آنها را اقناع کرده و از این موضوع که آن‌ها از تلاش‌های ما حمایت می‌کنند، اطمینان یابد».

کری در نشست هفته گذشته کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت در دیدارهای این هفته در منطقه، با مقامات کشورهای عربی، در مورد «چگونگی به عقب راندن ایران در منطقه» گفت‌وگو می‌کند. 

وی در آن نشست در پاسخ به سوالی در مورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و رفع موانع برای حمایت تهران از متحدان منطقه‌ای‌اش پس از توافق هسته‌ای، گفت: «ما ابزارهای مهمی در اختیار داریم. ما موافقتنامه‌های دیگر را داریم، قطعنامه‌های ممنوعیت ارسال سلاح برای حزب‌الله را داریم، قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به جنگجویان شیعه در عراق را داریم، قطعنامه علیه حوثی‌ها را داریم.»

او در جواب سناتوری که گفت با وجود تمام این قطعنامه‌ها، همچنان این گروه‌ها سلاح دریافت می‌کنند، گفت: «خوب تصمیم ما این است که باید آن‌ها را به نحوی موثرتر اجرایی کنیم. ما در نشست آتی با شورای همکاری خلیج (فارس) پیشنهادات برای عقب راندن ایران را بررسی می‌کنیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس