نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از اهمال و بی برنامگی وزارت نیرو برای احیای این دریاچه انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه از چیت‌چیان وزیر نیرو در دستور کار مجلس قرار گرفت.

سوال وی در مورد علت عدم اقدام عملیاتی وزارت نیرو برای احیا و نجات تالاب ها و دریاچه های کشور و همچنین مهار آب های مرزی بود.

قاضی پور در این خصوص گفت: کاهش آب دریاچه ارومیه در دوران آقای چیت‌چیان موجب نگرانی نمایندگان ارومیه شده است.

عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: شما احساسات مردم را به بازی گرفته اید اگر دریاچه ارومیه برای مردن این شهرستان آب نشد برای برخی نان شد.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه عده ای دریاچه ارومیه را پله ای برای ارتقای جایگاه خود قرار دادند گفت: سوءمدیریت ها باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است. این دریاچه از مهمترین مکان های گردشگری جهان است و ثبت جهانی شده است.

وی خطاب به چیت‌چیان گفت: کدام سد و آبوند در کشور بدون مجوز وزارت نیرو تاسیس شده است که شما خود را مبرا از هرگونه تقصیر در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه می دانید؟

قاضی پور با اشاره به اینکه شعار روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری در شهرستان ارومیه احیای دریاچه ارومیه بود گفت: در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم ۳۰ درصد آب دریاچه ارومیه باقی مانده بود اما امروز تنها دو درصد آب این دریاچه باقی مانده است.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اعتباراتی که مجلس در سال های ۹۳ و ۹۴ به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است گفت: در سال ۹۳ مجلس ۷۲۹ میلیارد تومان و در سال ۹۴ هزار و صد میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد. این پول ها کجا هزینه شده است؟

نماینده ارومیه گفت: از این وزیر ترک نه برای ما آبی گرم شد و نه برای دریاچه ارومیه.

وی تصریح کرد: آذربایجان تامین کننده بخش عمده ای از محصولات استراتژیک غذایی است که اگر به واسطه دریاچه ارومیه خشک شود مشکلات زیادی برای کشور ایجاد خواهد شد.

قاضی پور خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی مسائل امنیت ملی در خصوص رودخانه مرزی را در جلسه خصوصی در محضر شما بررسی خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع خطاب به چیت‌چیان افزود: می خواستید کشاورزی و دامداری ما را فلج کنید حال افتادین به دنبال آب دریاچه وان ترکیه و می خواهید پول ملت ایران را به ترکیه مفت خور بدهید.

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: نمک های دریاچه ارومیه را برداشته و صادر می کنید شایعه شده است که شما می خواهید دریاچه ارومیه را خشک کرده و نمک های آن را صادر کرده و پول ها را به جیب خود بزنید.

وی تاکید کرد: براساس گزارشات کارشناسی حدود ۱.۵ متر از آب دریاچه ارومیه کاهش یافته بنابراین تا پایان سال تنها گودالی از دریاچه باقی خواهد ماند.

قاضی پور ادامه داد: عده ای به بهانه دریاچه ارومیه قصد دارند به مقاصد سیاسی خود دست یافته و به مجلس راه یابند.

عضو کمیسیون صنایع خطاب به وزیر نیرو گفت: آن قدر که به فکر آب استخرهای ثروتمندان هستید به فکر آب دریاچه ارومیه هستید.

نماینده ارومیه عدم احیای دریاچه ارومیه را موجب خشک شدن زمین های کشاورزی و در نتیجه بیکاری و کوچ مردم خواند و گفت: این دریاچه به راحتی قابل احیا است.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما در مجلس هشتم و نهم سه جلسه مهم با معاونان رئیس جمهور و وزرای مربوطه برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه تشکیل دادید اما متاسفانه آقایان به مصوبات جلسات عمل نکرده و قطره ای آب به دریاچه ارومیه وارد نشد.

در پایان نمایندگان با ۱۲۵ رای موافق، ۴۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ های چیت‌چیان در مورد اقدامات وزارت نیرو برای حل مشکل دریاچه ارومیه قانع شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس