کد خبر 44406
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

جمع بين زندگي يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف، و بين وظايف يک انسان مجاهد، غيور، خستگي ناپذير در برخوردش با حوادث سياسي مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلي الله عليه وآله)، که به مسجد مي آيد و سخنراني و موضعگيري و دفاع مي کند و حرف مي زند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگي ناپذير و محنت پذير و سختي تحمل کن است.

مشرق-- مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) در فرازهاي مختلفي به بيان فضايل و کرامات حضرت صديقه طاهره(س) پرداخته اند که بخش هايي از آن چنين است:

*ساده زيستي؛ --«ساده زيستي دختر پيامبر يک نمونه براي زنان امروز جامعه ماست. ما روحيه مصرف گرايي را کنار بگذاريم و در زندگي به حد لزوم اکتفا کنيم و از افراط بپرهيزيم و آرزوهاي حقير و کوچک را فداي ارزش هاي بزرگ بکنيم؛ نمونه کامل آن را در زندگي فاطمه زهرا (عليهاالسلام) مي توان در تاريخ مشاهده کرد. جهيزيه دختر پيامبر، فقيرانه ترين جهيزيه اي بود که در آن روز در بين مردم رايج بود.» 4/11/1364

 --«در جامعه انقلابي ما اگر شأن زن از مرد بيشتر نباشد، کمتر نيست و روي اين اصل بايد ويژگي هاي زن در زمينه هاي گوناگون، مانند آموختن علم، جهاد، ارتباط با مرد، نقش مادري (که [در] تمام اين ها زندگي حضرت زهرا(عليهاالسلام) يک نمونه است)، مورد بررسي قرار گيرد.»

 10/12/1364

* در صحنه بودن؛ --«در صحنه تعريف معنوي فاطمه زهرا (عليهاالسلام) وارد نمي شويم، ليکن در زندگي معمولي اين بزرگوار، يک نکته مهم است و آن جمع بين زندگي يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف، و بين وظايف يک انسان مجاهد، غيور، خستگي ناپذير در برخوردش با حوادث سياسي مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلي الله عليه وآله)، که به مسجد مي آيد و سخنراني و موضعگيري و دفاع مي کند و حرف مي زند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگي ناپذير و محنت پذير و سختي تحمل کن است، از طرفي ديگر.» 22/9/1368

* ازدواج فاطمه زهرا -- «بگذارند ازدواج براي دختر مسلمان و زن جواني که در محيط اسلامي است، مثل ازدواج فاطمه زهرا(عليهاالسلام) باشد؛ ازدواج با پيوند عشقي معنوي و الهي و جوششي بي نظير ميان زن و مرد مؤمن و مسلمان، و همکاري و همسري به معناي واقعي بين دو عنصر الهي و شريف، اما بيگانه از همه تشريفات و زر و زيورهاي پوچ و بي محتواي ظاهري.» 26/10/1368

* عظمتي قابل مقايسه با پيامبر؛ -- «نکته اول در باب فاطمه زهرا(عليهاالسلام) است. براي انسان هاي کوچکي مثل من، خيلي دشوار است که بخواهند (و لو از دور) درباره آن عظمت سخن بگويند. ما يک چيز و يک خيال و يک تصوير و يک نقش در ذهنمان مي گذرانيم، اين کجا، و واقعيت ها و حقيقت ها که بسي عظيمتر از ذهن ماست، کجا؟ واقعاً دختر پيامبر (صلي الله عليه وآله) معماي ناگشوده ذهن بشر و معارف بشري است... .

 چند نمونه بسيار نادر وجود دارد که از حد توصيف و بيان بالاترند و يکي از اين ها فاطمه زهرا (عليهاالسلام) است. فقط با پيامبر (صلي الله عليه وآله) و با اميرالمؤمنين مي شود او را مقايسه کرد.»-17/10/1369

ویژگی‌های زهرا(س) در کلام رهبر انقلاب

  «بايد هر حرف و کلمه و هر اشاره اي در زندگي اين بزرگوار [فاطمه (عليهاالسلام)] براي ما يک سرمشق باشد. به محبت دورا دور و احساس محبت اکتفا نکنيم؛ اين احساس را در زندگي پياده نماييم. اگر محبت نباشد، اين رابطه عملي به وجود نمي آيد. در سايه آن محبت مي شود اين پيوند و پيوستگي عملي را به وجود آورد. اما بدون اين پيوستگي و پيوند عملي، اصل آن محبت زير سؤال خواهد رفت: «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعوني يحببکم الله»؛ دنباله محبت بايد اطاعت و متابعت باشد.»17/10/1369

* انسان کامل؛ --«پيامبر عظيم الشأن اسلام با اين اعتقاد که فاطمه زهرا (عليهاالسلام) نمونه يک انسان کامل است، بر دست او بوسه مي زد و اين امر نبايد يک مسأله عاطفي در نظر گرفته شود. نگرش اسلام به زن از باب تکامل معنوي و انساني اوست و در بررسي هاي مربوط به فرهنگ مسائل اجتماعي و پرورش علمي زنان بايد بر اين اساس عمل شود.» 4/10/1370

مصحف فاطمه؛ --«در روايت ديگري از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل شده است که فاطمه زهرا (عليهاالسلام) به ايشان مي گويد: ملائکه مي آيند، با من سخن مي گويند و مطالبي را به من مي گويند. اميرالمؤمنين (عليه السلام) به ايشان مي گويند: وقتي صداي ملک را شنيدي، به من بگو تا من بنويسم آن چه را که تو مي شنوي. و اميرالمؤمنين (عليه السلام) نوشت آن چه را که ملائکه به فاطمة الزهرا (عليهاالسلام) املا مي کردند، و اين يک کتابي شد که در نزد ائمه (عليهم السلام) بوده و هست.

 در روايات متعدد آمده که ائمه(عليهم السلام) براي مسائل گوناگون خود، به «مصحف فاطمه» مراجعه مي کردند. بعد امام (عليه السلام) مي فرمايند: «انه و ليس فيها حلال و حرام»؛ در اين کتاب، احکام نيست، حلال و حرام نيست. «فيها علم ما يکون»؛ اما همه حوادث جاري بشري، در دوران هاي آينده، در اين کتاب هست. اين چه دانش والايي است؟ اين چه معرفت و حکمت بي نظيري است که خداي متعال به يک زن در سنين جواني مي بخشد؟ اين مقام معنوي حضرت زهرا (عليهاالسلام) است. اين مسائل معنوي تا حدود زيادي به فضايل عملي ارتباط پيدا مي کند. ارتباط پيدا مي کند به آن چه از تلاش فاطمه زهرا (عليهاالسلام) ناشي مي شود.» 25/9/1371

 «در دوراني هم که راه فتوحات و غنايم باز شده است، دختر پيغمبر ذره اي از لذت هاي دنيا و تشريفات و تجملات و چيزهايي را که دل دخترهاي جوان و زن ها متوجه آن هاست، به خود راه نمي دهد.» 25/9/1371

 عبادت فاطمه؛--  «عبادت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) يک عبادت نمونه است. «حسن بصري» که يکي از عبّاد و زهّاد دنياي اسلام است، درباره فاطمه زهرا(عليهاالسلام) مي گويد: به قدري دختر پيغمبر (صلي الله عليه وآله) عبادت کرد و در محراب عبادت ايستاد که «تورّمت قدماها»؛ پاهاي آن بزرگوار از ايستادن در محرابِ عبادت ورم کرد.» 25/9/1371

 --- «آن خطبه اي که فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در مسجد مدينه، بعد از رحلت پيغمبر (صلي الله عليه وآله)، ايراد کرده است، خطبه اي است که به گفته علامه مجلسي، بزرگان فُصَحا و بُلغا و دانشمندان بايد بنشينند کلمات و عبارات اين خطبه را معني کنند. اين قدر پر مغز است.

 از لحاظ زيبايي هنري، اين سخن فاطمه زهرا(عليهاالسلام) مثل زيباترين و بلندترين کلمات نهج البلاغه و در حد سخنان اميرالمؤمنين (عليه السلام) است.

 آن عبادتش، اين فصاحت و بلاغتش، اين فرزانگي و دانشش، اين معرفت و حکمتش، آن جهاد و مبارزه اش، آن رفتارش به عنوان يک دختر، آن رفتارش به عنوان يک همسر، آن رفتارش به عنوان يک مادر، آن احساساتش به مستمندان... اين شخصيت جامع الاطراف فاطمه زهرا (عليهاالسلام) است. اين الگوست؛ الگوي زن مسلمان اين است.» 25/9/1371

همسرداري فاطمه؛ -- «امير المؤمنين (عليه السلام) يک وقتي درباره فاطمه زهرا (عليهاالسلام) فرمود: «ما اغضبتني و لا خرجت من امري»؛ يک بار اين زن در طول دوران زناشويي مرا به خشم نياورد، يک بار از دستور من سرپيچي نکرد.

 فاطمه زهرا (عليهاالسلام) با آن عظمت و جلالت، در محيط خانه يک همسر است؛ يک زن است همان طور که اسلام مي گويد. [و] در محيط علم يک دانشمند والاست.» 25/9/1371

حضرت آيت اللّه خامنه اي اين صفت ارجمند زهراي مرضيه(ع) را چنين توصيف مي فرمايد: «بعد از مقامات معنوي و مراتب روحاني فاطمه زهرا عليهاالسلام که ماها قادر نيستيم آنها را درست بفهميم خصوصيت عملي آن بزرگوار اين بود که در همه شرايط، تسليم محض حکم الهي و راه خدا بود. همين تسليم محض بود که در طول تاريخ اسلام، از اين بزرگوار يک مجاهد بي نظير و يک پرچم مظلوميت و حقانيت به وجود آورد. تا امروز هم اين پرچم برافراشته است و روز به روز مکانت آن موجود عالي قدر افزوده شده است.»

و رهبر عظيم الشأن انقلاب، حضرت آيت اللّه خامنه اي، زهراي اطهر را صحيفه صفات آسماني و مجمع خوبيها دانسته مي فرمايد: «در زندگي معمولي اين بزرگوار، يک نکته مهم است و آن جمع بين زندگي يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف و بين وظايف يک انسان مجاهدِ غيور خستگي ناپذير در برخوردش با حوادث سياسي مهم بعد از رحلت رسول اکرم(ص) که به مسجد مي آيد و سخنراني و موضعگيري و دفاع مي کند و حرف مي زند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگي ناپذير و محنت پذير و سختي تحمل کن است. از طرف ديگر، همچنين از جهت سوم، يک عبادتگر و بپادارنده نماز در شبهاي تار و قيام کننده للّه و خاضع و خاشع براي پروردگار است و در محراب عبادت، اين زن جوان مانند اولياي کهن الهي، با خدا راز و نياز و عبادت مي کند.

 اين سه بعد را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگي فاطمه زهرا عليها السلام است. آن حضرت اين سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضي خيال مي کنند انساني که مشغول عبادت مي باشد يک عابد و متضرع و اهل دعا و ذکر است و نمي تواند يک انسان سياسي باشد. يا بعضي خيال مي کنند کسي که اهل سياست است چه زن و چه مرد و در ميدان جهاد في سبيل اللّه حضور فعال دارد اگر زن است، نمي تواند يک زن خانه با وظايف مادري و همسري و کدبانويي باشد و اگر مرد است نمي تواند يک مرد خانه و دکان و زندگي باشد. خيال مي کنند اينها با هم منافات دارد؛ در حالي که از نظر اسلام، اين سه چيز با يکديگر منافات و ضديت که ندارد، در شخصيت انسان کامل، کمک کننده هم است.»

 رهبر معظم انقلاب حضرت آية الله العظمي خامنه اي از فاطمه زهرا (س) به عنوان «قله بشريت » ياد مي کنند . مي فرمايند:«فاطمه زهرا (س) در قله بشريت قرار دارد و کسي از او بالاتر نيست و مي بينيم که آن بزرگوار به عنوان يک بانوي مسلمان، اين فرصت را يافت که خودش را به اين اوج برساند . پس، فرقي بين مرد و زن نيست و به خصوص شايد از همين جهت هم است که خداي متعال در قرآن کريم، آن وقتي که راجع به نمونه ي انسانهاي خوب و نمونه انسانهاي بد مثال مي زند، مثال را در هر دو مورد از زن انتخاب مي کند . يک مورد زن فرعون و در مورد ديگر، همسر نوح و لوط را مثال مي زند .»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    بسيار بهره برديم خدااين نعمت عظيم را براي ما حفظ كند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس