کد خبر 441144
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

سرانجام فیلم رستاخیز پس از دو سال وقفه و با تغییرات جدید نسبت به نسخه اولیه قرار است از فردا در سینماهای کشور اکران شود، اثری که همچنان درگیر برخی حاشیه هاست.

به گزارش مشرق، سال 81 بود که اولین خبرها درباره ساخت فیلمی با موضوع عاشورا توسط احمدرضا درویش در میان رسانه ها مطرح شد. خبری که حکایت از پروژه عظیم برای سینمای ایران در برداشت.

مطابق پیش بینی ها کار تحقیقات و پژوهش فیلم به درازا کشید و نهایتاً کارگردان فیلم پس از زمانی نزدیک به 7 سال پژوهش کار فیلمنامه نویسی و پیش تولید را تمام و فیلمبرداری همزمان با اربعین سال 89 آغاز شد.

فیلم پس از چهار سال فیلمبرداری و طی مراحل فنی بالاخره در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین دریافت کرد .

این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با تایید برخی مراجع قم توانست چهرهٔ حضرت ابوالفضل عباس را با بازی بهادر زمانی نشان دهد.

با این وجود علاوه بر استقبال از این اثر با برخی اعتراضات همچون تحریف تاریخ و یا هتک حرمت به ائمه معصومین رو به رو شد این مسائل صدور مجور اکران فیلم را هربار به تاخیر می انداخت.اعتراضات هر بار صدور پروانه نمایش فیلم را در جلسه شورای صدور پروانه نمایش به هفته و ماه دیگر موکول می کرد، اما سرانجام در شهریورماه سال گذشته اعلام شد که این فیلم با تغییراتی در بخش هایی مجوز اکران گرفت.

شاید مهمترین ایرادات به این فیلم، به تصویر کشیدن چهره حضرت علی اکبر(س)، روایت داستان عشق بکیر پسر حُر، ریختن خون حضرت علی اصغر(س) بر زمین و مکانی که حربن یزید ریاحی همراه با سپاهیانش پشت سر امام حسین (ع) اقامه نماز می کنند، بوده است که در نسخه نهایی تمامی این اشکالات بر طرف شده است.

روز گذشته محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی در باغ موزه دفاع مقدس از تازه ترین نسخه اصلاح شده فیلم بر ضرورت اکران عمومی رستاخیز تاکید کرد و جایگاه این فیلم در جهان اسلام را پراهمیت دانست. وی از منتقدان خواست که جرات ساخت فیلم های دینی را از فیلمسازان نگیرند.

وی گفت: رستاخیز در شرایطی نمایش داده می شود که جهان اسلام را درگیر خشونت و جنگ کرده اند و حقیقت اسلام ناب محمدی در میان هیاهوی این جنگ ها کمرنگ شده است. در چنین شرایطی این فیلم به خوبی به ریشه ها پرداخته است

این مدیر فرهنگی با اشاره به حواشی ایجاد شده در چند روز اخیر برای فیلم سینمایی رستاخیز گفت: دلم نمی خواهد در این مراسم از حواشی ایجاد شده برای این فیلم سخن بگویم اما این روزها مسائلی مطرح می شود که نیاز به روشنگری دارد و باید برخی از نکات را بیان کرد.

رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی می گوید که حذف 40 دقیقه از فیلم به اثر لطمه زده است .

« کم کردن 40 دقیقه از یک فیلم کار ساده ای نیست. سینماگران می دانند که حتی حذف یک دقیقه از فیلمشان هم کار سختی است چه برسد به 40 دقیقه از آن. این 40 دقیقه شاید نتیجه زحمت 2 سال گروه بوده است.»

وی افزود: امیدوارم ایرادهایی که به ساخت فیلم های مذهبی گرفته می شود موجب نشود از این پس سینمای ایران جرات ساخت فیلم های دینی - تاریخی را نداشته باشد و سینما بیشتر به سمت ساخت فیلم با موضوع مثلث های عشقی و ... برود. معتقدم در شرایط کنونی سینما باید واقع بین باشیم و گمان می کنم آن دسته از منتقدان رستاخیز اگر نسخه جدید را ببینند راضی خواهند شد.

به گزارش ایرنا ، با حذف تقریبا 40 دقیقه از رستاخیز و کاهش زمان آن 3 به 2 ساعت و 10 دقیقه همچنین اضافه شدن گفتار متن به فیلم که به معرفی شخصیت ها و فهم فیلم کمک بسیاری می کند همه چیز را برای اکران بی حاشیه این فیلم فراهم کرده است اما بار دیگر حواشی بر سر فیلمی درگرفت که همه مراحلِ قانونی را پشت سر گذاشته و به لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای اکران ندارد.

حال باید تا فردا متتظر ماند و دید که آیا نخستین جسارات فیلم سازان ایرانی درباره عاشورا روی پرده نقره ای را به خود خواهد دید یا...

در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ بعد از مرگ معاویه پسر ابوسفیان، یزید بن معاویه خود را خلیفه مسلمین می خواند و به فرماندار مدینه نامه می نویسد که از حسین بن علی بیعت بستاند. بکیر بن حر که به عنوان پیک مخصوص دربار یزید بن معاویه برگزیده شده است مأمور رساندن نامه یزید بن معاویه به مدینه می گردد. او که جوانی چابک و پرانرژی است و در تکاپوی حقیقت است در مدینه متوجه می شود که حامل نامه ای است که در آن به کشتن حسین بن علی فرمان داده شده است. بکیر در مکه با اندیشه ها و خط فکری حسین بن علی (امام شیعیان) آشنا می شود. مردم کوفه با فرستادن نامه های بسیار زیاد، حسین بن علی را به کوفه دعوت کرده اند تا در قیام بر ضد یزید پسر معاویه، آنها را یاری کنند. حر ابن یزید ریاحی، به همراه بکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله بن زیاد مأمور می شوند به سمت کاروان حسین بن علی که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان حسین در شماری اندک، در کربلا به محاصره هزاران نفر از لشکریان یزید درمی آیند.

رستاخیز از ۲۴ بازیگر که نقش های پیش برنده را به عهده دارند بهره برده و حدود ۴۰ بازیگر دیگر و هفت بازیگر زن و مرد مهمان، مقابل دوربین حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری و علی برازنده فیلمبردار رفته اند. در این فیلم حماسی بازیگرانی از عراق، کویت، لبنان، و سوریه بازی کرده اند. جمال سلیمان، طلحت حمدی، رضوان عقیلی و فؤاد سرور از سوریه، داود حسین از کویت، یوسف شکرجی از عراق و فؤاد ابراهیم از لبنان در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

زنده یاد انوشیروان ارجمند ، آرش آصفی، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، بهنام تشکر، و … و هفت بازیگر از کشورهای عربی در فیلم رستاخیز ایفای نقش کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس