روابط امان - تل آویو به دلیل ظهور و قدرت یافتن گروه های مسلح تکفیری که با آغاز بحران سوریه در 15 مارس 2011 میلادی هم زمان شد، شاهد رشد و شکوفایی بود. در این اواخر رژیم صهیونیستی و اردن توافقنامه ای در خصوص شیرین سازی آب دریا و منابع گازی و آبی امضا کردند.

نگاهی به روند تغییر و تحول روابط سری اردن و رژیم صهیونیستی پشت درب های بسته
گروه بین‌الملل مشرق - به تازگی شاهد تاسیس مرکز مطالعات راهبردی در اردن بودیم که عمده پژوهش هایش بر امور مرتبط با رژیم صهیونیستی متمرکز است. این مرکز مطالعاتی در نقطه ای در مرکز امان قرار دارد. ساختمانی شیشه ای بدون نام و نشان که هویت و ماهیت واقعی فعالیت این مرکز را تبیین کند.

بسیاری از اقشار و طیف های جامعه اردن دارای ریشه فلسطینی هستند و به عبارتی فلسطینی الاصل شمرده می شوند و به همین دلیل مخالف هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حتی پس از گذشت 21 سال از توافقنامه صلح امضا شده بین دو طرف هستند.

با این حال روابط امان – تل آویو به دلیل ظهور و قدرت یافتن گروه های مسلح تکفیری که با آغاز بحران سوریه در 15 مارس 2011 میلادی هم زمان شد، شاهد رشد و شکوفایی بود.

در این اواخر رژیم صهیونیستی و اردن توافقنامه ای در خصوص شیرین سازی آب دریا و منابع گازی و آبی امضا کردند و مسئولان رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی تاکید کردند که همکاری امنیتی بین دو طرف هم اکنون در بهترین شرایط خود قرار دارد.

رژیم صهیونیستی به کشور اردن به عنوان منطقه امن حائلی که در مرزهای شرقی سرزمین های اشغالی قرار دارد، نیازمند است. در این راستا تل آویو حمایت از امان و کمک به نظام مرتجع و وابسته به غرب اردن و حفظ استقرار این کشور در قبال گروه های مسلح تکفیری فعال در سوریه و عراق، را در راس اولویت های سیاست خارجی خود قرار داده است.

اردن از کمبود شدید آب و انرژی رنج می برد و به رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از منابع تامین کننده نیازهای سوخت این کشور و جلوگیری از ضربه خوردن و آسیب دیدن بیش از پیش اقتصاد سست و ضعیفش نیازمند است، همان گونه که در مقابل رژیم صهیونیستی در حال بررسی طرح استفاده از نیروی کار بخش بحران زده سیاحت و گردشگری اردن در بندر ایلات است که بر سواحل دریای سرخ قرار دارد.

در این ارتباط «امانوئل نحشون»، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می گوید: رابطه بین امان و تل آویو بسیار به هم نزدیک شده است و ما به اردن به عنوان شریکی راهبردی نگاه می کنیم که دارای نیات صادقانه در همکاری و کمک به تل آویو است.


نگاهی به روند تغییر و تحول روابط سری اردن و رژیم صهیونیستی پشت درب های بسته

اما اظهارات مسئولان اردنی حرص و ولع بیشتری را نسبت به مسئولان رژیم صهیونیستی درباره این رابطه نشان می دهد. در این باره «محمد المومنی»، سخنگوی رسمی دولت اردن می گوید که روابط امان و تل آویو از منافع محلی اردن تبعیت می کند و امان هیچ اردنی را وادار به تعامل یا معامله با اسرائيل نمی کند، اما کسانی که یا طرف هایی که با اسرائیل تعامل می کنند یا داد و ستد دارند، اقدام به کاری خارج از قوانین نکرده اند.

در این فضای پر تنش و متشنج مرکز مطالعاتی که در ابتدای مطلب ذکر آن رفت، فعالیت خود را در خفا و به آرامی آغاز کرد و سال جاری بود که مسئولان آن اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی آن که به زبان عربی است و مقالاتی از زبان عبری درباره اسرائیل به زبان عربی ترجمه و آن را در این پایگاه منتشر می کند.افزون بر آن قرار است، این مرکز مطالعاتی اقدام به انتشار پژوهش هایی ویژه درباره رژیم صهیونیستی کند.

«عبدالله الصوالحة»، رئیس این مرکز مطالعاتی طی تصریحاتی، اظهار داشت که این مرکز تلاش دارد، اطلاعاتی دقیق‌ تر از اسرائیل ارائه دهد، چون بسیاری از اردنی ها اطلاعات اندکی یا نادرستی از اسرائیل دارند.

الصوالحة تاکید می کند که اسرائیل در عمل در منطقه موجودیت و حضور دارد و بسیاری از اردنی ها به این موضوع توجه دارند و این مرکز که مرکزی مستقل است، تلاش می کند، حقایق موجود را شفاف سازی کند، اما وی حاضر نشد، از منابع درآمد و تامین مالی این مرکز مطالعاتی مستقل سخن بگوید.

نگاهی به روند تغییر و تحول روابط سری اردن و رژیم صهیونیستی پشت درب های بسته

اما در مقابل تا جای ممکن تاکید کرد که مرکز مطالعاتیش تلاش می کند، واقعیت های موجود درباره اسرائیل را بیان کند و اگرچه وی از ایده تاسیس دولت – کشور فلسطینی در اراضی 67 حمایت می کند، اما با هرگونه اعمال خشونت علیه صهیونیست ها مخالف است.

الصوالحه اگرچه حتی حاضر نشد، هویت و نام نویسندگان و مترجمان فعال در این مرکز را افشا کند، اما به ناچار از «یحیی مطالقه» نام می برد که بر ترجمه های عبری نظارت و اشراف دارد.
الصوالحه در ادامه به این نکته اشاره می کند که به همراه مطالقه از سرزمین های اشغالی دیدن کرده و از مشکلات و شکاف های اجتماعی موجود در اسرائیل به خوبی آگاه است و بر این باور است که اعراب 48 اگرچه از اوضاع بد خود در سرزمین های اشغالی شکایت دارند، اما به نظر وی اوضاع آنها در کل خوب است.

فعالان جنبش ها و گروه های مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از تاسیس چنین مرکز مطالعاتی ابراز ناخرسندی و نگرانی کرده و تاکید نمودند که بی شک هدف چنین مرکزی بهبود وجهه اسرائیل در اردن است. این فعالان خواهان بیان منابع تامین نیازهای مالی این مرکز شدند و از اینکه ریاست آن از افشای منابع درآمدی این مرکز مطالعات طفره رفته است، ابراز نگرانی کردند.

در واقع بسیاری از اردنی ها تا زمانی که رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی را تحت اشغال داشته باشد، مخالف هرگونه رابطه یا روابط با این رژیم هستند و در این ارتباط گروه های معارض اردنی ائتلافی علیه توافق اخیر امان و تل آویو در خصوص تامین نیازهای اردن به گاز از رژیم صهیونیستی تحت عنوان «خرید گاز از دشمن، اشغالگری است» تشکیل دادند.

فعالان اردنی عضو جنبش های مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ضمن ابراز عدم رضایت از امضای چنین توافقی بین امان و تل آویو تاکید کردند که به اعتراض های خود ادامه خواهند داد و به این بسنده نخواهند کرد، بلکه با توجه به نفوذی گسترده و عمیقی که در طیف ها و اقشار بزرگ و متعدد جامعه اردن دارند، اقدامات خود را توسعه و گسترش خواهند داد.

نگاهی به روند تغییر و تحول روابط سری اردن و رژیم صهیونیستی پشت درب های بستهاین فعالان اردنی بر این باورند که این توافقنامه اردن را بیش از پیش به رژیم صهیونیستی وابسته خواهد کرد و سود و مالیات این توافقنامه به خزانه رژیم صهیونیستی سرازیر خواهد شد تا از این درآمدها هزینه های شهرک سازی و عملیات نظامی خود علیه فلسطینیان را تامین کند.

افزایش و تشدید اعتراض ها در میان مردم اردن، پارلمان این کشور را واداشت تا در دسامبر گذشته با اکثریت آرا این توافقنامه را رد کند، اما قانون خود را لازم الاجرا نکرد، بلکه پذیرش یا عدم پذیرش آن را برعهده دولت گذاشت تا این توافقنامه در انتظار سپری شدن روند جاری و معمول آن در کابینه رژیم صهیونیستی باشد و به اجرا درآید و با به اجرا درآمدن آن اردن در عمل اغلب نیاز خود به انرژی را از رژیم صهیونیستی تامین می کند.

با وجود تمام اظهار نظرها درباره توسعه و گسترش روابط امان و تل آویو، اما در عمل این رابطه از اواخر سال گذشته میلادی شاهد بحران بود و دلیل آن درگیری یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی با مسلمانان درباره داشتن حق خواندن نماز هریک از آنها در یکی از مقبره های قدس اشغالی است که اردن نظارت و اشراف بر آن را عهده دار است.

اما از آنجا که رژیم صهیونیستی اهمیت بسیاری برای رابطه با اردن قائل است و این درگیری موجب شد، امان سفیر این رژیم در اردن را احضار کند، بنابراین به سرعت اقدام به آرام کردن یهودیان در این قضیه کرد.

«اودید اوران»، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن بر این باور است که پس از این درگیری بسیاری از اردنی ها در برقراری رابطه کشور متبوعشان با تل آویو تجدید نظر خواهند کرد و صلح واقعی و رابطه بی دغدغه زمانی بین امان و تل آویو برقرار خواهد شد که اسرائیل بتواند، تحولی در رابطه خود با فلسطینیان ایجاد کند.

اینجاست که سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن به نقش مهم و راهبردی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی اردن بر ایجاد باورهای مورد نیاز ابتدا در افکار و اندیشه های نخبگان و در مرحله بعد در افکار عمومی اردن جهت تبیین و تشریح ضرورت برقراری رابطه با تل آویو تاکید می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام --من تو امور کشاورزی بویژه باغبانی تحقیق میکنم-وتوی این 3سال تحقیق متوجه پیشرفت های خارق العاده و متاسفانه خیره کننده دشمن اسلام ،یعنی رژیم منحوس صهیونیستی شده ام--بله اینا رابطه بسیار نزدیکی تو امور کشاورزی هم با اردن وهم با فلسطینیان کرانه باختری دارن--حتی کلاس های آموزشی وترویجی کشاورزی و آشنایی با روشهای نوین کشاورزی ارگانیک رو هم به این اعراب بدوی آموزش میدن اگه بدونید که اینا چطور بازار میوه کشورهای اروپایی رو بدست گرفتن؟؟--همیشه این سوال ذهن منو درگیر کرده که چرا -چرا -چرا اسراییل این همه پیشرفت تکنولوژیکی داره
  • محسن ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    این کشور های لعنتی یه روزی می خواستن جلوی اسراییل وایسن تا حقوق مردم فلسطین رو پس بگیرن... به چه روزگاری افتادن...
  • بیژن ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    اینا همه نوچه های غرب هستن
  • سوسن ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    درد دنیا، دردِ آبِ ای کاش قدر منابع خودمون رو بدونیم
  • 21 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    اینا دیگه اون کشور ها نیستن! اسمشون همونه ولی آدمای نفوذی واردشون شدن...
  • 31 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    عجببب
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    آفرین
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    سرویس...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس