کد خبر 433854
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸

یوگنی پریماکف نخست وزیر سابق روسیه در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

به گزارش مشرق، رسانه های روسی، از درگذشت یوگنی پریماکف نخست وزیر سابق روسیه خبر دادند.

پریماکف سیاستمدار کهنه کار و دارای سابقه فعالیت در زمینه اطلاعاتی، عنوان وزیر خارجه، رئیس پارلمان و رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه را نیز یدک می کشید.

نخست‌وزیر سابق روسیه درگذشت+زندگی‌نامه

خبرگزاری اینترفاکس روسیه که خبر درگذشت پریماکف را مخابره کرده است، اعلام کرد پریماکف پس از دست و پنجه کردن با بیماری برای مدت طولانی، در مسکو درگذشت.

دیمتری پیسکف سخنگوی کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از شنیدن خبر درگذشت نخست وزیر سابق به شدت غمگین شده است.

زندگی نامه پریماکف در یک نگاه

یوگنی پریماکف در سال 1929 میلادی در کیف پایتخت اوکراین که زمانی به عنوان جمهوری اوکراین از جمهوری های اتحادیه جماهیر سابق شوروی شناخته می شد، به دنیا آمد و در تفلیس پایتخت گرجستان(یکی دیگر از جمهوری های سابق اتحادیه جماهیر شوروی از هم فروپاشیده) رشد یافت.

نکته جالب درباره پریماکف، تسلط وی به زبان عربی بود که آن را در مرکز مطالعات شرق شناسی مسکو فرا گرفت . وی سپس به عنوان خبرنگار رادیو و تلویزیون دولتی به فعالیت پرداخت.

 ورود به عرصه سیاست

پس از آن که وارد فعالیت های سیاسی شد، طی سال های 1989 تا 1990 میلادی ریاست پارلمان اتحادیه جماهیر شوروی را(پیش از فروپاشی) برعهده گرفت و نقش برجسته ای در مذاکراتی که با صدام دیکتاتور معدوم عراق پیش از جنگ نخست خلیج فارس انجام شد، ایفا کرد.

پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، پریماکف به عنوان رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه(اس وی آر) منصوب شد و سپس در ژانویه 1996، مسئولیت وزارت خارجه روسیه را برعهده گرفت

پریماکف در سال  1998 میلادی به عنوان نخست وزیر روسیه تعیین شد هنگامی که بوریس یلتسین به عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شده بود.

وی طی سپتامبر 1998 تا می 1999 به مدت هشت ماه نخست وزیری روسیه را برعهده داشت.

وی در دوران نخست وزیری خود به انجام اصلاحات دشوار و تا درجه ای از ثبات در روسیه دست زد، کشوری که همچنان با بحران مالی دست به گریبان است.

تا جایی که یلتسین بلافاصله وی را از مقام نخست وزیری برکنار کرد که گزارش های منتشر شده به نگرانی و ترس یلتسین از افزایش روزافزون محبوبیت مردمی پریماکف در آن زمان اشاره کرده است.

پریماکف در مارس 1999 برای جلوگیری از حملات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به یوگسلاوی سابق تلاش کرد.

وی تمایل خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2000 ابراز کرد، اما پس از آن که متوجه شد کانون های قدرت در کرملین همگی از نامزدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه حمایت می کنند، نامزدی خود را پس گرفت.

در سال 2003، وی برای دومین بار به عراق رفت تا با صدام دیکتاتور معدوم این کشور در تلاش برای جلوگیری از جنگ مذاکره کند، سفری که این بار به درخواست ولادیمیر پوتین انجام شد که ریاست جمهوری را برعهده گرفته بود.

اما پس از سه روز، ائتلافی که آمریکا فرماندهی آن را برعهده داشت، علیه عراق وارد جنگ شد.

پریماکف در اواخر سال های عمرش، رهبری گروه فشار متشکل از بازرگانان و تجار روسی را برعهده گرفت و همچنان به عنوان یکی از سیاستمداران کهنه کار روسی از احترام بالایی برخوردار بود
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    اوههههه
  • بهزاد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    به درگ
  • اوس قاسم ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    به درک که مرد
  • skandary ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    پریماکوف یکی از سیاستمداران روسی و طرفدار گرایش به شرق بود. و شدیدا قائل به اتحاد روسیه با قدرتهای اقتصادی شرق مثل چین هند و.. بود. وی با نفوذ امریکا وغرب مخالف بود و در مقابل برخوردهای تحقیر کننده غرب وامریکا شدید برخورد می کرد. دلایل برکناری وی و روی کار آمدن پوتین یکی از نقاط تاریک زندگی پوتین وروسیه است. چراکه زمان حمله امریکا به یوگسلاوی وصربستان پریماکوف شدیدا اعتقاد به حمایت از هم پیمانان روسیه در اروپا داشت اما یلتسین مخالف نظر وی بود و وی که در پاسخ خبر حمله هوایی غرب به بلگراد از بین را سفر نیویورک برگشته بود را بر کنار کرد. یلتسین غرب گرا بود و توسط غرب روی کار آمد و با کمک اطلاعاتی غرب کودتای مجلس و بخشی از ارتش را خنثی کرد. و در انتخاب نخست وزیر خود رضایت غر ب مورد نظر بود و چندین نفر را عوض کرد از جمله همین پریماکوف شرق گرا را. تا اینکه پوتین را انتخاب کرد. و پوتین هم طبق قانون روسیه شد جانشین رئیس جمهور و پس از کناره گیری یلتسین شد رئیس جمهور قانونی روسیه. این مخالفتهای با غرب توسط پوتین همه ظاهری است و نتیجه نهایی همه اقدامات پوتین در جهت کمک وخدمت به منافع اصلی غرب است. نتیجه اصلی جنگهای گرجستان واوکراین رسیدن ناتو تا مرزهای غربی ومنافع سرزمینی روسیه بود. ونا امیدی وروی گردانی اکثر کشورهای مشترکالمنافع جمهوریهای شوروی سابق. وبسیاری دیگر.... به هر حال غرب موافق نخست وزیری پریماکوف نبود. چون نه سیاستهایش موافق غرب بود ونه در زمان جانشینی یلتسین امکان همکاری باغرب وجود داشت. چون پریماکوف اصلا چنین شخصیتی نبود. علت انتخاب پریماکوف به نخست وزیری نفوذ وی در بین مردم روسیه واستفاده از نفوذ وی برای ساکت کردن قیام معدن کاران سیبری بود. وپس از فرونشستن قیام معدن کاران . در اولیت مخالفت با یلتسین .پریماکوف برکنار شد. سرنوشت این سیاستمدار روسی هم یکی از بازیهای سیاسی روزگار بود.اگر لایق رحمت بود خداوند رحمت کند اورا.
  • فرشاد ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    بقولی "خبر مرگش"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس