به گزارش مشرق، با نگاهی به فهرست تحریمهای وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران میتوان دریافت که به طور کلی این قوانین به دو دسته تقسیم میشوند: تحریمهایی که توسط کنگره وضع شدهاند و تحریم هایی که توسط شخص رئیسجمهور وضع شدهاند و به «دستور اجرائی» مشهورند.
«بنده تصریح میکنم که تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی؛ چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو شود.» این، تاکید صریح و قاطع رهبر انقلاب درباره یکی از خطوط قرمز محکم ایران در زمینه مذاکرات هستهای بود که در جلسه دیشب ایشان با مسئولین نظام بیان شد.
«بنده تصریح میکنم که تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی؛ چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو شود.» این، تاکید صریح و قاطع رهبر انقلاب درباره یکی از خطوط قرمز محکم ایران در زمینه مذاکرات هستهای بود که در جلسه دیشب ایشان با مسئولین نظام بیان شد.
در این زمینه، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی اعمال شده علیه کشورمان
باید در سه بخش «شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده
آمریکا» بررسی کرد.
تحریمهای اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل
تمامی قطعنامههای صادر شده از سوی شورای امنیت، شامل اعمال محدودیتهای
بانکی و تبادل پول با ایران است که در چهار قطعنامه از سال 2006 تا 2010
ارائه شده است.
1. قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2007
2. قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2010
3. قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006
4. قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2008
نکته قابل توجه اینجاست که میزان تاثیرگذاری تحریمهای اعمال شده از سوی
قطعنامههای شورای امنیت بر اقتصاد ایران، کم و ناچیز ارزیابی شده است.
تحریمهای اعمال شده توسط اتحادیه اروپایی
1. مصوبه
شورا به شماره 2010/413 از سوی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا
مورخ 26 جولای 2010 که فسخ معاهده 2007/140 این شوراست. همچنین قانون
961/2010 مورخ 25 اکتبر 2010 که فسخ قانون 423/2007 می باشد.
2. قانون 267/2012 شورای وزیران اتحادیه اروپا مورخ 23 مارس 2012
3. مصوبه
شورا به شماره 2011/235 از سوی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا
مورخ 12 آوریل 2011 به منظور اقدامات محدود کننده علیه برخی افراد، اشخاص و
مجموعه ها با توجه به وضعیت در ایران.
4. موضع
مشترک شورا به شماره 2007/140 از سوی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه
اروپا مورخ 27 فوریه و قانون 423 /2007 مورخ 19 آوریل 2007 به تصویب رسید.
موضوع قابل توجه در زمینه تحریمهای اعمال شده از سوی اتحادیه اروپایی
این است که به دلیل رویکرد دقیق، تخصصی و کارشناسی این اتحادیه نسبت به وضع
تحریمها، این تحریمها توانستند تا حد زیادی به اقتصاد ایران و مبادلات
پولی و بانکی کشورمان با بازارهای جهانی آسیب بزنند و تاثیرگذاری زیادی در
زمینه عدم فروش نفت ایران داشتند.
تحریمهای اعمال شده توسط دولت و کنگره ایالات متحده آمریکا
با نگاهی به فهرست تحریمهای وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه
ایران میتوان دریافت که به طور کلی این قوانین به دو دسته تقسیم میشوند:
تحریمهایی که توسط کنگره وضع شدهاند و تحریم هایی که توسط شخص رئیسجمهور
وضع شدهاند و به «دستور اجرائی» مشهورند.
تحریمهایی که بر اساس دستور اجرایی رئیسجمهور وضع شدهاند، بر حسب
اختیاراتی هستند که قانون اختیارات اضطراری اقتصادی (IEEPA) به رئیسجمهور
میدهد که بر اساس این قانون، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا میتواند هر
زمان که وضعیت اضطراری را در رابطه با یک کشور تشخیص دهد، محدودیتهایی را
در رابطه با تبادلات اقتصادی با آن کشور اعمال کند. دولت ایالات متحده
آمریکا از مارس 1995 از این اختیار در رابطه با جمهوری اسلامی ایران
استفاده کرده و چنین وضعیتی را در خصوص تهران اعلام کرده است.
الف) تحریمهایی که بر اساس دستورهای اجرائی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران وضع شدهاند
1. فرمان اجرائی شماره 13382
که در سال 2005 و توسط جرج دبلیو بوش امضا شد. طبق این قانون، معامله با
افراد و نهادهایی که در صنعت هستهای ایران نقش و فعالیت دارند منع شده و
اموال این افراد/نهادها در آمریکا مسدود میشود. در نتیجه گرچه شاید لغو
این قانون به توسعه صنعت هستهای ایران کمک میکند، اما به طور کلی بر
اقتصاد ایران تاثیر شگرفی ندارد.
2. دومین مورد، فرمان اجرائی شماره 13622
است که بر اساس آن، تحریمهایی علیه شرکتهای مرتبط با صنعت پتروشیمی
ایران اعمال شد. این تحریمها به بهانه قطع منابع مالی بخش پتروشیمی ایران
که دومین منبع درآمد ایران به شمار میرود، اجرائی شده و وزارت امور خارجه
آمریکا هر از گاهی برخی شرکتهای پتروشیمی را به دلیل وارد شدن آگاهانه در
معاملات عمده به منظور خرید یا دریافت محصولات پتروشیمی از ایران بر اساس
این قانون تحریم میکند. طبیعی است که چون ایران همچنان به منابع نفتی خود
برای تامین سرمایههای اقتصادی خود نیازمند است، هر قانونی که صنایع
پتروشیمی را هدف بگیرد، بر اقتصاد ایران بسیار تاثیرگذار است.
3. یکی دیگر از تحریمهای تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، فرمان اجرائی شماره 13599
است که به طور مشخص تحریم بانک مرکزی ایران را هدف گرفته و مقرر میدارد
که داراییهای آن در قلمرو آمریکا باید توقیف شود. قانون مزبور به دولت
آمریکا این اختیار را میدهد که اگر تایید کند که بانک مرکزی ایران به
تامین مالی تکثیر سلاحهای کشتار جمعی نمیپردازد یا سپاه پاسداران یا سایر
اشخاص تحریمشده در دستورهای اجرایی 13224 و 13382 را حمایت مالی
نمیکند، این تحریم را ملغی نماید. بهعبارت دیگر، در اینخصوص، دولت
آمریکا نمیتواند تحریم را راسا ملغی نماید اما این اختیار را دارد که در
صورتی که امور مزبور را تایید کند، تحریم بانک مرکزی را لغو نماید.
4. فرمان اجرائی شماره 13608
که بر حسب این دستور اوباما، افراد غیر آمریکایی که تحریمهای ایران و
سوریه را نقض کردهاند از ورود به خاک ایالات متحده محرومند و انجام برخی
تراکنشها با این گروه ممنوع است نیز جز قوانینی است که شاید دولت آمریکا
پس از توافق هستهای لغو نماید، گرچه بر اساس ارزیابی گروه بحران، این
تحریمها نتوانسته بر اقتصاد ایران تاثیر شگرفی داشته باشد اما علی الظاهر
در تسهیل تعاملات بینالمللی موثر خواهد بود.
5. از آنجایی که مقامات آمریکایی در اظهار نظرهای مکرر خود تاکید
کردهاند که تحریمهایی که به بهانه حقوق بشر علیه ایران وضع شدهاند لغو
یا تعلیق نخواهند شد، احتمال میرود فرمانهای 13572 و 13553 که به ترتیب
شامل افرادی است که طبق شناخت نهادهای آمریکایی مسئول نقض حقوق بشر در
سوریه و افرادی که متهم به نقض حقوق بشر در ایران هستند میباشد، لغو و یا
تعلیق نخواهد شد. هرچند تاثیر منفیشان بر اقتصاد ایران طبق بررسیها
درخورد توجه نیست اما فرمانهای مذکور من جمله قوانینی است که دولت اوباما
میتواند یکجانبه آنها را لغو کند.
6. فرمان اجرائی شماره 12190
که توسط جیمی کارتر صادر شد و تمام داراییها و منافع تحت مالکیت دولت
ایران، تشکیلات وابسته و مجموعههای تحت کنترل آن و همین طور بانک مرکزی
ایران که در قلمرو قضایی ایالات متحده قرار دارد یا در اختیار افراد تحت
حوزه قضائی ایالات متحده هستند یا قرار میگیرند را مسدود کرد. از سال 1979
تاکنون، تمام روسایجمهوری ایالات متحده همه ساله ایران را «تهدیدی
خارقالعاده و غیر عادی» برای «امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد» آمریکا
خوانده و به این بهانه قانون "وضعیت اضطراری علیه تهران" را تمدید
کردهاند.
7. فرمان اجرائی شماره 13224
که به موجب آن، تراکنشهای مالی با افرادی که از تروریسم حمایت میکنند،
یا به انجام اقدامات تروریستی تهدید مینمایند و یا مرتکب این اقدامات
میشوند منع گردیده و داراییهای این افراد را نیز مسدود میکند.
ب) تحریمهایی که بر اساس قوانین مصوب کنگره آمریکا وضع شدهاند
طبق قوانین ایالات متحده، اوباما میتواند اجرای هر قانونی از کنگره را به
مدت 6 ماه به تاخیر بیاندازد اما آن چه توسط کنگره تصویب شده و قانونی
مدون است، برای فسخ نیازمند تایید مجدد کنگره میباشد که بیشتر قوانین
تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، از این دست قوانین است.
1. قوانینی که تحت عنوان "اختیارات دفاع ملی" در سال 2012 و 2013 به تصویب
رسیده است، بر بخشهای مالی ایران محدودیتهایی را اعمال میکند؛ از جمله
این که بانکهای خارجی را تهدید میکند که در صورت خرید یا فروش "نفت یا
فرآوردههای نفتی" از یا به ایران، از ارتباط با سیستم مالی آمریکا محروم
خواهند شد و از این رو بر تراکنشهای نفتی ایران و منبع درآمد جمهوری
اسلامی بسیار تاثیرگذار است.
2. قانون "منع گسترش تسلیحات هستهای توسط ایران" و قانون "منع دستیابی
ایران، کره شمالی و سوریه به تسلیحات کشتار جمعی" از جمله این موارد هستند.
3. طبق بخش 311 قانون میهندوستی آمریکا، کشورهایی که به پولشویی متهم
هستند، از تراکنشهای مالی بینالمللی محروم میشوند و ایران نیز جز
کشورهایی است که در سال 2011 به پولشویی متهم شده است. این قانون به شدت
ایران را در تراکنشهای بین المللی محدود میکند.
4. قانون کاهش تهدیدات ایران (TRA) و قوانین حقوقبشری سوریه
نیز یکی دیگر از قوانینی است که چون هدفش محدود کردن توانایی ایران در
استفاده از درآمدهای نفتی حاضر در موسسات مالی خارجی و ممانعت از
بازگرداندن آن درآمدها به ایران است، از سال 2012 تاثیر شگرفی بر اقتصاد
ایران داشته است.
5. کنگره آمریکا به دلیل وابستگی درآمدهای دولت ایران به درآمد فروش نفت و
وابستگی اقتصاد ایران به واردات کالا و بهطور خاص بنزین، در ادامه تصویب
قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، «قانون جامع تحریمها، مسئولیت پذیری و محرومیت ایران CISADA»
را تصویب کرد که با امضای اوباما در اول جولای 2010 اجرایی شد. بر اساس
تنها بخشی از این قانون شرکتهایی که بیش از 20 میلیون دلار در بخش نفت و
گاز ایران سرمایهگذاری کنند یا سالانه بیش از پنج میلیون دلار در سال
بنزین به ایران بفروشند، ازکمک بانک آمریکا برای صادرات، دریافت وام بیش از
10 میلیون دلار در سال از موسسات امریکایی، فروش کالا یا خدمات به دولت
امریکا، صادرات به امریکا، معامله در مبادلات خارجی با افراد امریکایی،
ایجاد هرگونه حساب یا پرداخت با موسسات مالی امریکایی و تحصیل، نگهداری و
تجارت اموال مستقر در امریکا محروم میشوند.
این قانون در راستای اعمال فشار به شرکتهای خارجی برای رعایت تحریمها و
انزوای ایران در تعاملات بینالمللی است و بر اقتصاد وابسته به نفت ایران،
تاثیر بسیاری دارد.
6. مجموعهای از فرمانهای اجرائی رییس جمهور نیز باید برای تعلیق یا لغو
از کنگره مجوز بگیرد، این قوانین شامل فرمان اجرائی 12957، فرمان اجرائی
12957، فرمان اجرائی 12959، فرمان اجرائی 13059، فرمان اجرایی 13590 ،
فرمان اجرایی 13628 و فرمان اجرائی 13574 است که عمدتا منع تراکنش اقتصادی
بر ایران را دنبال میکنند و همگی بر اقتصاد ایران تاثیر گذار هستند.