دولت آمریکا از دیوان عالی این کشور خواسته با درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران در پرونده‌ای که مربوط به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این بانک است مخالفت کند.

به گزارش مشرق، دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از دیوان عالی این کشور خواسته درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت نزدیک به دو میلیارد دلار از مجل دارایی‌های مسدود شده این بانک به افرادی که قربانیان «بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا» در سال ۱۹۸۳ خوانده شده‌اند را نپذیرد.

پیش از این در فروردین ماه سال جاری گزارش شده بود که «دیوان عالی آمریکا» از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته درباره برداشت ۱.۷۵ میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی ایران جهت پرداخت به این افراد اعلام نظر کند.

مطابق گزارش روز پنجشنبه روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، «دونالد وریلی»، چهارمین مقام بلندپایه وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای خطاب به دیوان عالی از قضات آن دادگاه عالی‌رتبه خواست با درخواست تجدید نظر بانک مرکزی که در دارایی‌های بلوکه شده ذی‌نفع است، مخالفت کند. 

انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت 241 سرباز آمریکایی را به کام مرگ کشاند. این سربازان بخشی از نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در لبنان بودند. ایران هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا و فرانسه به رغم این جنبش حزب‌الله و ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند و به همین دلیل بازماندگان قربانیان آمریکایی این بمب‌‌گذاری‌ها خواستار پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند.

یک دادگاه در نیویورک تیرماه سال گدشته با رد درخواست بانک مرکزی ایران دستور داده بود یک میلیارد و 750 میلیون دلار اموال ایران میان خانواده های آمریکایی که از جمله در بمبگذاری سال 1983 در بیروت کشته شده اند توزیع شود.

پرونده تازه در سال 2010 به جریان افتاد زمانی که خانواده های قربانیان بمبگذاری بیروت متوجه شدند اموال مرتبط با بانک مرکزی ایران در حسابی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌شود.

در ماه سپتامبر سال 2013 دادگاهی فدرال در نیویورک تحت نظر قاضی «کاترین فارست» به نفع خانواده‌های قربانیان رای داد.

بانک مرکزی ایران همان سال درخواست تجدید نظر و استدلال کرد که این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده 1955 با ایران است. بانک مرکزی پس از رد این تجدید نظر سپس به دیوان عالی آمریکا رجوع کرد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید شمالی ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    مواظب باشید به آمریکا بدهکار نشید گرفتن پول های بلوکه شده پیشکش.
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    بالفرض اینکه ایران دست داشته باشه ( که نداره و اینا تهمته ) مگه دیه هر نفر رو چند حساب می کنند این عوضیها که برای 241 نفر 1.75 میلیون دلار غرامت میخان؟ اونوقت ما برای مسافرای پرواز خلیج فارس چقدر باید بگیریم ازشون ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس