کد خبر 431997
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

وزیر امور خارجه فرانسه به نقل از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در کابینه جدید فلسطین حضور نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه خبر داد، لوران فابیوس روز گذشته در یک نشست خبری در بیت المقدس گفت: محمود عباس به وی اطمینان داده که در دولت جدید فلسطین تنها کسانی حضور خواهند داشت که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند و مخالف خشونت و موافق مبانی مبتنی بر کمیته چهارگانه صلح خاورمیانه(آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) باشند؛ از این رو جنبش حماس در چنین کابینه ای مشارکت نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که محمود عباس به او اطلاع داده درصدد تشکیل یک دولت وحدت ملی است.

فابیوس با تاکید بر اینکه این موضوع کاملا مناسب و دلخواه ماست، یادآور شد: فرانسه هیچ رابطه ای با جنبش حماس ندارد.

«رامی الحمدالله» چهارشنبه گذشته استعفای خود را به محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان تحویل داد و عباس بار دیگر وی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد؛ این اقدام با مخالفت جنبش حماس روبه رو شد.

حکومت خودگردان فلسطین برای حفظ دولت وحدت ملی که در ژوئن ۲۰۱۴ در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شد، با دشواری های فراوانی روبرو است.

این دولت چند ماه پس از اعلام خبر توافق حماس و فتح با خاتمه اختلافات سیاسی هفت ساله تشکیل شد. آغاز شکاف سیاسی بین این دو جناح مطرح فلسطینی به انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ باز می گردد که حماس پیروز آن بود.

اختلاف نظر میان فتح و حماس در یک سال گذشته کم و بیش ادامه داشته و همین امر باعث شد که حماس همچنان بر نوار غزه و فتح بر کرانه باختری اشغالی مسلط است.

هرچند هدف از آشتی این دو جناح هموار کردن راه برای برگزاری انتخابات عمومی تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی بود اما به دنبال بازداشت های گسترده فلسطینیان در کرانه باختری به دست نظامیان صهیونیست و نیز وقوع تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی در غزه در تابستان گذشته، زمان بندی های صورت گرفته برای این اقدام لغو شد.

حماس از آن زمان تاکنون تشکیلات خودگردان را به کوتاهی در عمل به تعهداتش در قبال فلسطینیان غزه متهم کرده است.

پیش از این یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بر پایبندی حماس به تحقق آشتی ملی تاکید و اعلام کرده بود تنها طرف هایی که بر سر راه تحقق آشتی و وحدت ملی سنگ اندازی می کنند، جنبش فتح و محمود عباس هستند.

«صلاح بردویل»، آنچه را سیاست باج خواهی محمود عباس و تشکیلات خودگردان از جنبش حماس از طریق تشدید محاصره غزه و اعمال فشارهای بین المللی بر این جنبش با هدف واداشتن آن برای تن دادن به خواسته های سیاسی عباس با رژیم صهیونیستی نامید به شدت محکوم کرد و آن را مایه تاسف دانست.

وی افزود: کاملا واضح است که محمود عباس آشتی ملی را به بن بست کشانده و متاسفانه عمدا چنین کاری را انجام می دهد. او با هرگونه توافق و راه حلی برای سر و سامان دادن به اوضاع داخلی فلسطین مخالف و همواره در تلاش برای تشدید محاصره غزه و غارت کمک های مالی ارائه شده به آن است.

بردویل افزود: عباس تنها به این هم بسنده نکرده و حتی طرف های بین المللی را نیز علیه نوار غزه تحریک می کند تا هرگونه راهی را برای یاری رسانی به مردم غزه که سالهاست تحت محاصره قرار داشته و شاهد جنگ هایی پیاپی بوده اند، ببندد.

وی خاطر نشان کرد که محمود عباس اقدامات حماس برای پیشبرد آشتی ملی را بی پاسخ گذاشته و به هر شیوه ای می خواهد این جنبش را تسلیم خواست ها و سیاست های خود کند؛ اما این راهکار کاملا اشتباه است و راه به جایی نخواهد برد، زیرا حماس به مبارزه و مقاومت ادامه می دهد و نسبت به آینده ای بهتر خوش بین و امیدوار است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس