رئیس بنیاد شهید چمران گفت: وقتی تانک‌های اسرائیل تا جبل عامل آمدند و بر آن منطقه سیطره یافتند او همراه با 45 نفر با طراحی عملیاتی بی نظیری که نتیجه نبوغ ذهن مهندسی شهید چمران بود، برای اولین بار تانک‌های اسرائیلی را به آتش کشیدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مهندس "مهدی چمران" رئیس شورای شهر تهران و رئیس بنیاد شهید چمران در مراسم گرامیداشت عارف مجاهد شهید مصطفی چمران که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، بیان داشت: شهید چمران یک شخصیت چند بعدی داشت. او فقط اهل رزم نبود گرچه فرمانده‌ای شجاع و بی‌نظیر بود.

وی افزود: در آغاز جنگ تحمیلی ما تجربه جنگی نداشتیم و نیروها جنگ دیده و ورزیده نبودند. اما چمران 8 سال در برابر اسرائیل جنگیده بود نه اینکه شعار جنگ و مقاومت بدهد چون عده‌ای در لبنان تنها شعار مقاومت می‌دادند و اسم‌شان مقاومت بود اما نبردی در برابر دشمن نداشتند.

مهندس چمران تصریح کرد: وقتی تانک‌های اسرائیل تا جبل عامل آمدند و بر آن منطقه سیطره یافتند او همراه با 45 نفر با طراحی عملیاتی بی نظیری که نتیجه نبوغ ذهن مهندسی شهید چمران بود، برای اولین بار تانک‌های اسرائیلی را به آتش کشیدند. سیداحمد خمینی با شهید چمران در کنار این تانک‌های سوخته‌ی اسرائیلی عکس‌هایی به یادگار دارد و تا مدتی بعد از فرار اسرائیل از جنوب لبنان نیز لاشه‌های این تانک‌ها بود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شهید چمران در کنار رهبر معظم انقلاب ستاد جنگ‌های نامنظم را پایه‌گذاری کردند و توانستند نیروهای عراقی را زمین‌گیر کنند و به عقب برانند. نتیجه‌ی فعالیت‌های این ستاد باعث شد که عراق آرزوی سقوط اهواز را به گور ببرد. عراقی‌ها از دب حردان گذشته بودند و به روستایی در نزدیکی اهواز رسیده بودند و چیزی نمانده بود که اهواز محاصره شود و سقوط کند. اما حملات چمران و یارانش از روز هفتم باعث شد که دشمن به عقب رانده شود.

برادر شهید مصطفی چمران خاطرنشان کرد: او رزمنده شجاعی بود که در عرض 2 شبانه روز مقاومت در پاوه باعث شد تا آن پیام امام صادر شود و در پی آن مناطقی که در دست ضدانقلاب(کومله و دموکرات) بود آزاد و حماسه بزرگی خلق شود.

وی در ادامه به سایر ویژگی‌های شهید چمران پرداخت و گفت: این شهید پیش از آنکه رزمنده باشد، عارفی وارسته و واقعی بود. نه عارفی که در گوشه‌ای بنشیند و یاحق و یاهو بگوید و نقشی در اجتماع نداشته باشد. شهید چمران علاوه بر عارف بودن، دانشمند فیزیک و ریاضی نیز بود. او اولین ایرانی بود که در رشته پلاسما تحصیل کرد و همتای او در دنیا خیلی کم بود.

مهندس چمران با اشاره به دیگر ویژگی این شهید یعنی مدیریت اظهار داشت: نتیجه‌ی مدیریت او در پایه‌گذاری مقاومت اسلامی در لبنان قابل مشاهده است. امروز از دل جنبش امل، مقاومت و حزب الله لبنان شکل گرفته که در برابر اسرائیل ایستاده است. آن روز با مظلومیت در کنار امام موسی صدر کار خود را شروع کرد و از چیزی نهراسید و امروز آن دانه‌ها رشد کرده است و حزب الله بزرگترین نیرویی است که در خاورمیانه در برابر اسرائیل ایستاده است.

وی افزود: مدیریت او در ستاد جنگ‌های نامنظم نیز قابل مشاهده بود. او با یک مدیریت کاملا علمی ستاد را شکل داد و نشان داد که ارتش، سپاه و نیروهای مردمی می‌توانند در کنار هم بجنگند.

رئیس بنیاد شهید چمران در ادامه با اشاره به سیاستمداری شهید چمران اشاره کرد و گفت: عرفات و حافظ اسد گاهی از او مشورت می‌گرفتند. وقتی امام در پاریس بود تحلیلش این بود که روزی کشورهای اسلامی که در سایه کمونیسم هستند، آزاد می‌شوند. او سیاستی علی وار داشت.

وی در پایان دیگر ویژگی شهید چمران را هنرمند بودن او دانست و تصریح کرد: آثار هنری او کم نظیر است.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    یادش گرامی وپر رهرو باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس