روزنامه‌های زنجیری اصلاح‌طلب امروز به مباحثی چون کاریکاتور جنجالی مهدی هاشمی و شکایت لاریجانی از احمدی‌نژاد و ... پرداختند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

********

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز تحلیلی- خبری پیرامون افشاگری جدید مشاور جنجالی دولت از میراث احمدی‌نژاد و تشکیل جبهه جدید در میان اصولگرایان با نام مخفف «یکتا» که از مدیران غیر مرتبط با رییس جمهور دهم هستند؛ خبر داد.

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه مردم‌سالاری
ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «توافق خوب، فدای ضرب‌الاجل نخواهد شد» و «امروز؛ دیدار خداحافظی با 175 غواص شهید» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

• شکایت لاریجانی از احمدی‌نژاد

خیلی زود روزهای سخت احمدی‌نژاد فرا رسیده است؛ وی پس از معاون اول خود شاهد حضور یکی از نزدیکان سیاسی‌اش در زندان است و حالا نوبت لاریجانی است که او را به دادگاه فرا بخواند.

صفحه سیاسی روزنامه مردم سالاری در انعکاس این خبر نوشت: «رییس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره شکایت رییس مجلس شورای اسلامی از محمود احمدی‌نژاد گفت: هیات رییسه مجلس این پرونده را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال کرده است. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایرنا درباره رسیدگی به برخی شکایات درباره انتخابات شورای شهرها و روستاها افزود: کمیسیون اصل 90 درباره پرونده‌های تخلف انتخابات شهر و روستا از جمله پرونده شهر کرج رسیدگی و استعلامات مختلف را دریافت کرده است. وی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 نامه‌ای را به استانداری البرز نگاشته و تاکید کرده است که باید این پرونده به شورای حل اختلاف فرستاده شود، اما مجدداً در جلسه‌ای که با محمدجواد کولیوند رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها داشتیم، مشخص شد که هیات حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد. نماینده کبودرآهنگ اظهار داشت: بنابراین قرار شد که کمیسیون اصل 90 نشستی با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات داشته باشد و در صورت لزوم، فرماندار شهرستان که رییس هیات اجرایی است در این جلسه حضور داشته باشد تا درباره آن تعیین تکلیف شود.»

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه ابتکار
روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «بقای فانی» و «هشدار؛ مردم نباید ناامید شوند» اختصاص داد.

• زمزمه بقای فانی

این روزها جدال برای سرنوشت فانی است؛ معاون اول از تشویق سخن می‌گویند و برخی از نمایندگان برای استیضاح پافشاری می‌کنند. گروه سیاسی روزنامه ابتکار مدعی است که بقای فانی در وزارت آموزش و پرورش تقریباً قطعی است و در همین راستا از عدم همراهی فراکسیون‌های مجلس از استیضاح می‌گوید و در تحلیل رخداد های درون پارلمانی نوشت: «به نظر می‌رسد استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد حمایت فراکسیون‌های اصلی مجلس نیز قرار ندارد. کمال‌الدین پیرموذن، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در خصوص جلسه دیروز این فراکسیون گفت: در جلسه این شورا مقرر شد هیات رئیسه مجلس با جلب نظر نمایندگان، از استیضاح فانی جلوگیری کرده و ترتیبی اتخاذ کنند که طرح‌های اولویت‌دار در مجلس بررسی شود. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان، گفت: مقرر شد هیات رئیسه برای جلب اراده اکثریت استیضاح‌کنندگان و نمایندگان مجلس تلاش کرده و ترتیبی اتخاذ شود که بساط استیضاح‌ها جمع شده و طرح‌های مهم و اولویت‌دار در مجلس مطرح شود. وی همچنین با اشاره به بررسی طرح دو فوریتی برخی نمایندگان برای ایجاد محدودیت در اختیارات و قدرت مانور تیم مذاکره‌کننده در چانه‌زنی‌های سیاسی، گفت: مقرر شد در بررسی این طرح فوریتی و همچنین طرح یک فوریتی الزام دولت، تأخیر ایجاد شده و بررسی آن عقب بیفتد. پیرموذن همچنین اظهار کرد: در سالگرد انتخابات ۲۴ خرداد بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر فراکسیون رهروان و دولت تاکید شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است گفت: من در شرایط فعلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به مصلحت نمی‌دانم. وی در حاشیه مراسم سومین سالگرد درگذشت حاج احمد قدیریان در یادمان شهدای هفتم تیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی، استیضاح را حق نمایندگان مجلس دانست و گفت: ولی همه باید دقت کنیم حق را در زمانی که مصلحت است از آن استفاده ببریم اما ممکن است برخی از نمایندگان به این مصلحت رسیده باشند که در حال حاضر زمان استیضاح رسیده است یا خیر. حدادعادل تاکید کرد: بنده استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به مصلحت نمی‌دانم.»

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها ابلاغ نشد» و «من محافظه‌کار هستم» اختصاص داده است.

• یکتا؛ فرزند جدید اصولگرایی

در چند روز اخیر گروه احزاب روزنامه اعتماد به بررسی حضور جبهه یکتا در بدنه اصولگرایی پرداخته است و مأموریت آن را در امتداد مسیرناتمام جبهه پایداری توصیف و همه تلاش خود را برای ارتباط‌دهی و دیپلماسی پنهان احمدی‌نژاد با اعضای این جبهه معطوف کرده است. امیررضا واعظ آشتیانی در تحلیل خود پیرامون حضور این فرزند ناگهانی اصولگرایان نوشت: «حضور این افراد می‌تواند در کارهای سیاسی و تشکیلاتی در کمک به مجموعه سیاست‌های کشور مؤثر باشد. آن‌ها تجربیات اجرایی دارند و می‌توانند در اداره کشور کمک کنند. متاسفانه در گذشته تلاش نشده از تجربیات افراد اجرایی استفاده شود وهر دولتی که روی کار آمده فارغ از مسائل سیاسی تلاش نکرده این تجربیات را در یک مجموعه جمع‌آوری و استفاده کند. همیشه شاهد بودیم هر دولتی که کارش را تمام کرده، گروهی منفعل و گروهی مشغول به کار شدند. عدم استفاده از تجربیات پیشین نوعی آفت است. ما اهتمام لازم را به تجربه‌ها و نیروی انسانی نداریم.

البته هر تجربه‌ای مؤثر نیست. تجربه‌ای مؤثر است که در راه توسعه و پیشرفت کشور باشد. نباید این نگاه ایجاد شود که هر تجربه‌ای مفید است. اینکه حزب یکتا در بزنگاه‌های انتخاباتی مجبور شود یا بخواهد که از آقای احمدی‌نژاد حمایت کند، بعید است. احتمال حضور فعال حزب یکتا در انتخابات آتی و معرفی یا حمایت از یک کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است. به هر حال هر تشکلی به دنبال این است که موازنه قدرت را تاحدودی برای خود حفظ کند. این طور نیست که تشکلی متولد شود اما هیچ سهمی در قدرت نداشته باشد. قریب به اتفاق تشکل‌های سیاسی به دنبال آن هستند که در قدرت حضور یابند. آن‌ها هم می‌خواهند که در تصمیم‌گیری قدرت داشته باشند و هم در کار اجرایی به دنبال قدرت و جایگاه هستند. کاملاً بعید است که حزب یکتا به احمدی‌نژاد وابستگی داشته باشد یا از او بخواهد که حزب را حمایت کند یا حزب از آقای احمدی‌نژاد حمایت کند.»

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه شرق
روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «35 میلیارد دلار بدهی دولت احمدی‌نژاد» و «پول رفته با اعدام زنده نمی‌شود» اختصاص داد.

• معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمی

«باور کردنی نیست! طرحی که من برای روزنامه شرق امروز زدم و طرحی که چاپ شد!!!!! من فکر می‌کنم آگه از نتیجه یک کار راضی نیستیم بهتره چاپش نکنیم تا یه همچین بلایی سر کار در بیاریم.... اسم این کار واقعاً چیه؟ دیگه این چه امضاییه زیر کار؟ که چی؟ که مثلاً یه وقت به شخص ترسیم شده بر نخوره...خب شمایی که تصورت از کاریکاتور مسخره کردنه چرا کاریکاتور سفارش می‌دی؟ صورت کوچیک شده، لب جمع شده، ابرو تغییر کرده.. غبغب کوچیک شده ..... نورش عوض شده.... آقا اصلاً طرح من ضعیف، افتضاح، مجبوری مگه چاپش کنی؟» عبارت‌های گلایه‌آمیز شهاب جعفر نژاد کاریکاتوریست روزنامه شرق از دست‌کاری بدون اجازه کاریکاتور وی از مهدی هاشمی توسط دست اندرکاران این روزنامه است.

سردبیر روزنامه شرق نسبت به این دست کاری بدون اجازه از جعفرنژاد عذرخواهی کرده است و در همین راستا اظهار داشت: «روزنامه «شرق» این رویه را دارد که از حقوق معنوی صاحبان آثار منتشرشده در این روزنامه صیانت کند و تاکنون نیز در حد مقدور چنین بوده است. هفته گذشته براساس اتفاقی که روی‌دادن آن در شرایط کاری روزنامه اجتناب‌ناپذیر است، طرح آقای شهاب جعفرنژاد که ایشان اجازه تغییر محدود در آن را، به روزنامه داده بودند، با تغییرات بیشتری مواجه شد. ازآنجا که این اتفاق باعث رنجش این همکار هنرمند روزنامه «شرق» شده، از ایشان عذرخواهی می‌کنم.»

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «پست‌گرفتن مجاهدان شنبه قابل قبول نیست» و «شکایت لاریجانی از احمدی‌نژاد» اختصاص داد.

• مشاور جنجالی دولت

دیروز از پول های کثیف قبل از انتخابات گلایه داشت و امروز از مجاهدان شنبه بعد از انتخابات؛ مرد جنجالی دولت مشتاق افشاگری هم می‌باشد؛ وی مدعی است عده ای آماده‌اند تا پست های مدیریتی را از یاران واقعی روحانی بگیرند و از میراث احمدی نژاد بدهی ۳۵ میلیارد دلار افشا کرد.

روزنامه آرمان‌امروز در انعکاس سخنان مشاور جنجالی دولت یازدهم نوشت: «کشور امروز با همین صادرات محدود نفت اداره می‌شود و در چنین شرایطی است که اقتدار کشور ایران موجب عزت نظام شده است، اما آنچه مهم است این است که ما نباید انتظار داشته باشیم برخی‌ها با وجود اینکه همراه رئیس‌جمهور نبوده‌اند امروز پیشقراولان پست‌های دولتی شوند که این انتظار بجایی نیست، زیرا عده‌ای مجاهدان شنبه پیدا شده که می‌خواهند همراهان اصلی رئیس‌جمهور را پس بزنند و جلو جلو پیش روند تا پست‌های مدیریتی را از آن خود کنند، اما ما باید توجه داشته باشیم که همراهان اصلی رئیس‌جمهور باید در پست‌های مدیریتی قرار گیرند. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از شش هزار نفر در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول به کار هستند، ابراز کرد: در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور دولت‌های جدید افرادی را استخدام کرده‌اند و این امر باعث افزایش تعداد نفرات در نهاد ریاست‌جمهوری شده است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری به اندوه‌های بی‌شمار دولت تدبیر و امید که از دولت‌های قبل به‌جای مانده است اشاره کرد و گفت: برخی از این اندوه‌ها به صورت کوهی از یخ مخفی است به‌طوری که بدهی‌های دولت از سال گذشته به سیستم بانکی کشور اضافه می‌شوند و دولت قبلی هزار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته است حال این اوراق سررسید شده‌اند. ترکان با اشاره به اینکه حجم نقدینگی ناشی از سررسید شدن اوراق مشارکتی در کشور بالا رفته است، اظهار کرد: بدهی‌های ناشی از فروش اوراق مشارکت و سررسید شدن آن‌ها از دولت قبلی به بانک‌ها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است. هنوز با اینکه 2 سال از زمان دولت تدبیر و امید گذشته است اما آنچه از دولت قبل برای این دولت باقی مانده برای بسیاری تازگی دارد و جالب اینکه معمولاً از سوی دولتمردان دهم توضیحی درباره این میراث به افکار عمومی داده نمی‌شود.

مشخص نیست آیا یافتن میراث دولت قبل که بخش زیادی از آن در حوزه اقتصادی است چه زمانی به پایان خواهد رسید. دیروز هم مشاور ارشد رئیس‌جمهوری به کشفیات جدید دولت در خصوص بدهکاری‌های به جا مانده از دولت قبلی اشاره کرد و گفت: اخیراً متوجه شده‌ایم ۳۵ میلیارد دلار از سپرده‌های بانک مرکزی نزد شرکت نیکو قرار دارد و حجم گرفتاری‌های پیچیده ای از این محل ایجاد شده است. »

معذرت‌خواهی برای تغییر کاریکاتور مهدی هاشمیروزنامه ایران


روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «خشم نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران» و «جولان آوارگی، وحشت و مرگ پشت مرزهای ترکیه» اختصاص داد.

• مسمومیت اتباع عربستانی عمدی نبود

«مسمومیت غیر عمدی» پایانی بر شایعه‌سازی پیرامون فوت زائران عربستانی. گروه سیاسی روزنامه دولتی ایران در انعکاس معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نوشت «علت مسمومیت زائران عربستانی در مشهد، انتشار گاز ناشی از قرص برنج بود. به گفته وی مدیر و چهار کارمند هتل بازداشت شدند و در جریان بررسی‌ها اعلام کردند از قرص برنج برای کشتن حشرات موذی در طبقه پنجم استفاده کرده و تصور نمی‌کردند مشکلی ایجاد کند. ذوالفقاری افزود: بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان معلوم شد که بخشی از آن، اثرات این سم از طریق کانال کولر به طبقات پایین‌تر هتل تسری پیدا کرده و موجب مسمومیت می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: با توجه به اعلام نظر وزارت بهداشت و درمان در ارتباط با اصل نوع مسمومیت و همچنین بازجویی‌هایی که از مدیر هتل و کارکنان صورت گرفت، نتیجه گرفته شد که هیچ گونه عمدی از ناحیه هیچ فرد، گروه و جریانی در کار نبوده است؛ بلکه در این مورد - مثل خیلی از موارد دیگر- از قرص برنج استفاده شده است. وی افزود: این نوع قرص‌ها از سال 1389 توسط وزارت بهداشت و درمان ممنوع اعلام شده است و کسی که این نوع قرص را فروخته، شناسایی شده و اکنون تحت تعقیب قرار گرفته است. وی تصریح کرد: این نتایج نهایی است و در حال حاضر هم چهار نفر از کارکنان هتل توحید مشهد در بازداشت هستند. کار درمانی 37 نفر هم که قرنطینه شدند و معلوم شد که مسموم شده‌اند، تقریباً بخوبی پیش رفت و به جز آن چهار نفر اول، خوشبختانه از دیگر افراد مسموم کسی فوت نکرد و تاکنون هم 22 نفر ترخیص شده‌اند. ذوالفقاری افزود: هیچ دستی درکار نبوده است که بخواهد این کار را عمدی انجام بدهد یا بخواهد مشکلی بین دو کشور ایجاد بکند. از طرفی هم اطلاع رسانی برای مقامات عربستانی صورت گرفته است و کاردار آن‌ها در آنجا در جریان روند کار قرار گرفته است. وی در پاسخ به این سؤال که «چرا قربانیان این حادثه شهروندان سعودی بودند؟» تصریح کرد: این افراد ساعت دو و نیم صبح روز شانزدهم خرداد توسط کاروان نورالمهدی (عج) وارد فرودگاه مشهد و بلافاصله به هتل توحید منتقل و در طبقه دوم و چهارم مستقر می‌شوند. قرص برنج از قبل در طبقه پنجم برای دفع حشرات موذی کارگذاشته شده بود. ذوالفقاری افزود: تا 23 ساعت بعد هم هیچ علائمی مشاهده نشده بود و بعد از گذشت 23 ساعت از حضور زائران در هتل، علائم اولیه در برخی از افراد مشاهده می‌شود که این افراد را به بیمارستان منتقل می‌کنند و چهار نفری که فوت شدند، یک کودک دوماهه، یک کودک پنج ماهه و یک کودک هفت یا هشت ماهه و یک نوجوان 12 ساله بودند که مقداری از نظر جسمی آسیب‌پذیری بیشتری داشتند و آن‌ها بر اثر این سم جان خود را از دست دادند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • اعصاب خورد ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    درود بر خاندان هاشمی. یار امام(ره).
  • ناشناس ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برو با منفیات حال کن !
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    شرق بعد از اینکه وطن امروز با چاپ کاریکاتور اصلی پته اش را روی اب ریخت و ادعای توخالی ودروغگوی اش را اثبات کرد عذرخواهی کرد که ارزشی ندارد
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    اقای اعصاب خورده جیره خور خاندان منحوس هاشمی
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    کجای سفره نشسته ای
  • ایرانی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    خاندان امام با هاشمی غیر قابل مقایسه اند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس